Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

ORJUUS ON NYT LAILLISTETTU SUOMESSA.

Ja tuo ei ole edes mikään vitsi, ei liioittelua, ei kuvakieltä.

EILEN nimittäin kävin työvoimatoimiston tiedotustilaisuudessa, joita nykyään on yhtenään ja joissa on pakko käydä, tuen menettämisen uhalla.

Tiedotustilaisuuden pääaihe oli taas yksi turha "aktivointikurssi", joita paikallinen konsulttitoimisto vetää. Sitä samaa työnhaun opetusta jonka turhan lyhyemmän kurssin jo viime työttömyyskaudellani pakosta kävin, lisäksi palkaton työjakso (työnantajia ei ilmoiteta koska kierrättävät harjoittelijoita, lue: eivät työllistä jatkossa) ja lisänä vielä mahdollisuus suorittaa tietokoneen AB-kortti, joka kuulemma paljon auttaa työllistymisessä. Just joo.. kas kun meitä paljon valmiiksi osaaviakin on työttömänä. :D Ei kiinnosta eikä sinne pääsekään kuin 12 hakijaa, joiden täytyy haastatteluissa vannoa innokkuuttaan.

Sitten tuli ainakin minulle UUTISPOMMI:

Työvoimatoimiston setä ja täti selittivät sen näin:
TYÖNANTAJAPUOLI on huolestunut tulevaisuudessa uhkaavasta työvoimapulasta. Siksi uuteen, tämän vuoden alusta voimaan tulllesseen hallitusohjelmaan kuuluu, että pitkäaikaistyöttömät mobilisoidaan työelämän palvelukseen. Määräys koskee 500 päivää työttömänä olleita työmarkkinarahaa saavia, ja 500+180 päivää ansiosidonnaista työttömyyskorvausta tai Kelan peruspäivärahaa saaneita. Kuulun jälkimmäisiin, reilu vuosi jäljellä.

Sen jälkeen työttömän on mentävä hänelle osoitettuun tehtävään, josta käytetään orwelilaisena terminä ei "työ" vaan "työn omaksuminen". 6 tuntia per päivä. Tästä hänelle maksetaan nykyinen peruspäiväraha (netto siis se 371/kk) + 8 euroa päivässä, mikä on tarkoitettu kattamaan matkakulut työpaikalle ja ruokailu.

Työn lisäksi toinen mahdollisuus on osallistua ylläkuvatun kaltaisiin työvoimakoulutuksiin. (Suomessa on muuten erikseen lailla kielletty, että työtön ei saa jatko-opiskella omaa alaa normaali-oppilaitoksissa, vain lyhyitä työvoimakursseja saa/pitää käydä vaikka miten vieraalta alalta, joilla sitten muka pitäisi kilpailla vuosia koulutettujen oikeiden ammattilaisten kanssa)

Työvoimatoimiston setä sanoi, että toivottavasti suhtaudumme positiivisesti tähän hyvään uudistukseen.

MINÄ katselin ympärilleni.
Olihan vitun surkeen näköistä rutuporukkaa :D
Naamasta päätellen koiran kehitystasolla. Kykenemättömiä muuhun kuin tottelemaan.
Vaikka kuinka MINULLA "olisi mahdollisuus menestyä", onko noilla?

Ja katso: yksin ja ainoana rohkeana avasin siinä julkisesti sanaisen arkkuni:

(Kiitos muuten URPIAISELLE inspiraatiosta!)

"Mahdoton suhtautua myönteisesti.
Tuo on nimittäin orjuuden laillistamista.
Länsimaiseen yhteiskuntaan on kuulunut, että ihmistä ei pakoteta myymään työvoimaansa mihin hintaan tahansa jotta saa elää. Varsinkaan ei pakottaa samaan yöhön mitä muutkin tekevät, mutta reippaasti alle puolella rahalla. Työntekijäkin on neuvotteluosapuoli."


Mihin työvoimatoimiston setä vikisi:
"Mutta kun on tulossa tämä työvoimapula!"

Johon minä:
"No sitten länsimaisiin tapoihin kuuluu, että se joka palveluja haluaa, maksaa siitä, eikä pakota ihmisiä siihen alle puolella rahalla. Ja ne ihmiset, jotka tuohon orjatyöhön joutuvat, eivät siellä pysyisi, jos heille olisi tarjolla oikeitakin työpaikkoja. Mutta kun ei ole. Ja mitä enemmän sitä pakkotyövoimaa käytetään, sitä vähemmän niitä oikeita työpaikkoja luodaan".

Mihin työvoimatoimiston setä:
"Mutta kun tässä on vaihtoehtona näitä kurssejakin, niinkuin tänäänkin"

Johon minä:
"Humpuukia.
Minä olen ollut.
Ei mitään hyötyä.
Niillä vain elätetään näitä konsultteja".


----
Johan meni nolon näköiseksi työvoimahenkilöt ja konsulttimisu.

Ja katso: Debiilin yleisönkin suusta kuuli huutoja:
"Asiallinen puheenvuoro! Banderollit esiin! Kyllähän töitä tekisi, jos siitä maksetaan niinkuin kuuluu!"
-----

Vittu, oon kova jätkä!
Minulle ei vittuilla!
Ehkä hyväkin että joku vähän fiksumpi ja vähemmän herranpelkoinen on tässä jamassa!

-------------
Ja vaikka itse pelastuisinkin tuosta orjatyöstä ennen määräaikaa..
Tätä minä en koskaan unohda ja aion protestoida sitä vastaan. Huutaa katoilta julki.
Selvittämättä on, jos kieltäytyy orjatyöstä, maksaako sossu silti perusturvan 380 brutto. Luultavasti ei, pahaa pelkään.

Itse en orjaksi lähde, rupean saatana metsärosvoksi!
Minä olen jo ihan tarpeeksi yhteiskunnallisia velvollisuuksia täyttänyt, oppivelvollisuudesta ja asevelvollisuudesta lähtien. Ja varsinkaan Kityläisten enemmistön uusoikeistolaisten paskasakki-persoonien palvelu ei ole tästedes minulle mikään arvo.
----

Ja tuo on sitä, että työnantajat pakolla ottavat halpaa työvoimaa. Jos se ei ole orjuutta, niin mikä sitten?

-----
Ja te, jotka nyt hurraatte uudelle laille.
Vaikka miten selittelette, te kannatatatte ORJUUDEN LAILLISTAMISTA ja PAKKO-ORJUUTTA. Ja jos se teistä on hyvä meille "huonommille ihmisille", niin varmaan se oli hyvä neekereillekin?

Herätkää ja miettikää vähän asioita asioina ja mitä teistä itsestänne on tullut.
slam

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja slam »

maksaisivat samalla tarpeeksi. Ei mitään peruspäivärahoja
eps

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja eps »

Orjuuden ydin on käsittääkseni siinä, että orjalla ei ole vaihtoehtoa. Orja jälkeläisineen kuuluu isännälleen samalla tavalla kuin isännän muu omaisuus. Nämä ehdot eivät täyty Gattacan esimerkissä, joten kyse ei ole orjuudesta.

Kenenkään ei ole pakko olla työttömyyskortistossa, sillä jokaisella on mahdollisuus työllistää itsensä ryhtymällä yrittäjäksi.

Siitä olen samaa mieltä, että on älytöntä, että työtön ei saa lisäkouluttautua alansa oppilaitoksissa. Syynä on lulnnollisesti työttömyyspäivärahan väärinkäyttö: opiskelijat ovat ilmoittautuneet työttömiksi vaikka ovat olleet täysipäiväisiä opiskelijoita. Porsaanreikä on tukittu, mutta sen seurauksena myös rehelliset lisäkoulutusta kaipaavat työttömät kärsivät.

e.
sinkkumatti

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja sinkkumatti »

Se on gattaca sitä demaripolitiikkaa se. Olisit vaan äänestänyt Niinistöä.

Sulla on varmaaan heittää joku linkki tuohon juttuun?
Viimeksi muokannut sinkkumatti, 04.02.2006 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ninnithequeen

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Aika moni työnantaja tekee muuten niin, että otetaan työkkäristä tällainen yksi onneton työtön, kun ei sille tarvitse mittään maksaakaan, teetetään sillä paskatyöt, ja kun hältä aika loppuu, niin ei muuta kuin uutta tilalle. Edullista. Surullisen läheltä olen tällaista joutunut katselemaan.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

sinkkumatti kirjoitti:Se on gattaca sitä demaripolitiikkaa se. Olisit vaan äänestänyt Niinistöä.
Sanos muuta :D
Kokoomus ei edes ole koko hallituksessa! :D
Olenkin aina epäillyt demareita liiallisesta holhousmentaliteetista myös huonolla, pakottavalla tavalla.

Onko tuo orjuutta vai ei, riippuu siitä saako pakkotyöstä kieltäytyvä sossusta lain määräämän perustoimeentulon vai ei. Jotenkin epäilen, että kuiville jäävät.

Sitten on mahdollisuus karata pohjoisvaltioihin, mutta sehän ei enää ole orjavaltion systeemin kunnioitusta :D

Mutta pääpointti: työkkärin setä moneen kertaan sanoi, että tämä on työnantajapuolen tarpeista johtuvaa. Jos siis ennemmin PAKOTTAVAT työhön alle puolella rahalla kuin houkuttelevat maksamalla oikeaa palkkaa, jotenkin kummasti mun mielestä sellainen ei sovi markkinatalouteenkaan.

EDIT: ja ei, kaikilla lähes 300 000 työttömällä ei ole mahdollisuutta ryhtyä yrittäjiksi.
Ja aina tuota samaa paskaa sanoa vähäosaisille, että voithan sinä ITSE menestyä. Kun se ei muuta rakenteita. Eikä sinne ylös mahdu kuin pikku osa ihmisistä. Eikä kaikista ole menestyjiksi. Itsekkään ihmisen neuvo.
Enthu

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja Enthu »

ninnithequeen kirjoitti:Aika moni työnantaja tekee muuten niin, että otetaan työkkäristä tällainen yksi onneton työtön, kun ei sille tarvitse mittään maksaakaan, teetetään sillä paskatyöt, ja kun hältä aika loppuu, niin ei muuta kuin uutta tilalle. Edullista. Surullisen läheltä olen tällaista joutunut katselemaan.

Olen kokenut,paskahommia tehnyt mitä ei muita ole kiinnostanut tehdä tai
muka aikaa riittänyt.En edelleenkään ole kortistossa vapaaehtoisesti.
Vuokra nousee sen verran ensi kuun alusta,että tuskin saan mitään
sossun luukultakaan,vaikka taitaa tuo 371€ kuukaudessakin sen estää.

Haastatteluun pääsee,mutta siihen se tyssää kun on parisataa pätevämpää työnhakijaa.Pelkkä toisen asteen koulutuskaan ei enää riitä,suurin osa mitä mua kiinnostavia paikkoja ilmoitettu,pukannut hakemusta,aina tulee postiluukkuun kirje "kiitos kiinnostuksestanne mutta et tullut tällä(kään) kertaa valituksi,valitsimme sen ja sen ammattikorkean/yliopiston käyneen." Usein myös yritykset ilmoittaa avoimista työpaikoista nettiin muodon vuoksi ja perään soitettaessa vastataan "ai,me täytettiin se talon sisältä,henkilö oli valmiiks katsottuna".

Tuntipalkka homma ei ihan ole mun heiniä,missä maksetaan tunnilta,
pitäisi tehdä kovaa tulosta mihin ei sentään ammattitaitoni riitä.

Työvoimakoulutukset on todella turhauttavia,senkin jo kokenut ,olipahan leikkikoulua.Opetettiin kädestä pitäen minkä tiesi/osasi jo ennestään.

Tuetun työn toinen työkokeiluyritelmä menossa,haastattelussa jo käyty,päätöstä odotellaan. Etuna tuossa paikassa,jos sinne pääsen mahdollisuus puhelinvaihteen oppisopimuskoulutukseen,pystyisi joustavasti opiskelemaan työn ohessa,saisi samalla palkkaa eikä
tarvitsisi ottaa opintolainaa jatko-opiskeluita varten.

Henkilöstövuokraustakin yrittänyt,haastatteluun ei pääse ennen kuin pommittanut samalla hakemus/ansioluettelopohjalla reilun vuoden verran

Yrityksiä tulisi kannustaa entistä enemmän työllistämään vajaakuntoisia,
valtion työllistämistuilla,kunhan työpaikalla olisi selkeää työnohjausta.

Pitkäaikaistyöttömillä muuten mahdollisuus työllistyä sosiaalisiin yrityksiin
ympäri maata,tosin Helsingissä niitä on vain 4 koko maan tasolla 32.
Projekti niin aluillaan että lakimuutoksiin yms menee ainakin viisi vuotta.

Kela muutenkin nöyryyttää tarpeeksi työttömiä,kun joka kuukauden
kohdalle pitää kirjoittaa "työtön,työtön,työtön,työtön,työtön" tai vaihtoehtoisesti "työharjoittelu,työvoimakoulutus,sairas",vähemmästäkin masentuu ja tulee itsetuhoisia ajatuksia,joita ei halua toteuttaa.

Sosiaalinen syrjäytyminen on myös yleistä, ei enää uskalla näyttäytyä
ihmisten ilmoilla ellei ole ihan pakko tai virastoasiointia.

Oman yrityksen pyörittäminen olisi yksin raskasta,yhtiökumppanin kanssa
voisin perustaa jonkun,kunhan se toinen hlö huolehtisi taloushallinnosta.

Olen sitä mieltä että mahdollista tulevaa työvoimapulaa liioitellaan,
rakenteellinen työttömyyden aikapommi tulisi saada purettua mahdollisimman pian. Joidenkin tutkimusten mukaan työttömyys
on periytyvää,jos vanhemmat sellaisia tai joskus olleet,sitä
suuremmalla todennäköisyydellä heidän lapsistaankin tulee samanlaisia.

Monta kertaa olen ajatellut "Tämä Yhteiskunta Vielä Tappaa Minut"

Inhottavaa olla Väliinputoaja,käytännössä olen vammainen mutta en tarpeeksi vammainen päästäkseni eläkkeelle.Tosin ei se eläkkeellä olokaan mitään herkkua ole,terveydelliset kriteerit eivät vain täyty.

Anteeksi oli pakko avautua aiheesta,joskus asiaakin :)
Viimeksi muokannut Enthu, 04.02.2006 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tonyjl

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja tonyjl »

[quote="Gattaca"][/quote]

Mitä sä sitten haluaisit? Että paljon suurempi raha kuin 371€ kolahtaisi joka kuukausi tilille tekemättä mitään? Se raha maksetaan veroina muiden työtä tekevien palkasta! Sinä olet uponnut flyygeli työtä tekevän troolarin verkossa.

Ihan helvetin oikein että pitkäaikaistyöttömiä koitetaan aktivoida hakemaan parempaa hommaa kun toi orjajuttu.
T3000

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja T3000 »

Orjuus tarkoittaa vastikkeetonta työtä pakosta. Vaikka et olisi työttömyyskortistossa ja nostaisi päivärahaa, saat sossusta rahaa. Mitäs hittoa sitä nyt työnhakijana on jos tarkoitus ei ole päästäkään töihin?

Monelle tuo on mahdollisuus päästä syrjäytymiskierteestä irti, kun ei tarvitse vain mittailla kilometritehtaalla kurjuutta päivästä toiseen. Saattaa jokunen työllistyäkin. Turha sitä on orjuudesta puhua, kun pakko ei ole kuin maata ja silti pysyy hengissä. Edelleenkään.
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Ei ne työkkärin kurssit aina ihan pyllystä ole. Tässä pari esimerkkiä:

-Entinen työkaverini, 45-vuotias nainen työllistyi ja sai itseasiassa valtion viran tällaisen työllistämiskurssin kautta.
-Toinen 50-vuotias nainen, joka pääsi työkkärin kautta koulunkäyntiavustajan koulutukseen. Sai vakipaikan kaupungilta kurssin jälkeen.
Filovirus

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja Filovirus »

Itse aloitin tuossa tammikuun alussa työvoimakoulutuksen, joka kestää kolmisen kuukautta, josta kaksi kuukautta ollaan itse hankitussa työharjoittelupaikassa, palkka on siis työmarkkinatuki veroineen + 8e päivässä verottomana. Itse sain unelma paikan kirjastosta, mikäs siinä olla 6h30min muovittamassa ja korjaamassa kirjoja musiikkia kuunnellen ja seurustellen kivojen työkavereiden kanssa, on se aina parempi kuin olla tekemättä mitään. Tosin jos mun tulot eivät olisi vain mukava lisä meidän talouteen vaan oltaisiin siitä riippuvaisia, voisi olla toinen ääni kellossa. Nooh, mä pidän peukkuja että saan jatkettua kiturahalla harjoittelua elokuuhun kunnes mahdollinen opiskelu alkaa.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

T3000 kirjoitti:Orjuus tarkoittaa vastikkeetonta työtä pakosta. Vaikka et olisi työttömyyskortistossa ja nostaisi päivärahaa, saat sossusta rahaa. Mitäs hittoa sitä nyt työnhakijana on jos tarkoitus ei ole päästäkään töihin?

Monelle tuo on mahdollisuus päästä syrjäytymiskierteestä irti, kun ei tarvitse vain mittailla kilometritehtaalla kurjuutta päivästä toiseen. Saattaa jokunen työllistyäkin. Turha sitä on orjuudesta puhua, kun pakko ei ole kuin maata ja silti pysyy hengissä. Edelleenkään.
Se on orjuutta, jos sossu katkaisee tuen perusteella: "Sinuthan on määrätty töihin sinne ja sinne käpyjä keräilemään, josta saat työttömyyspäivärahan. Sosiaalituki on viimeinen apu, joten emme voi maksaa".

Sitten on kai "vapaus" siirtyä metsään asumaan? Kauanko sekin onnistuu, ennen kuin poliisi hakee pois?

Ettekö te jästit ymmärrä, että markkinatalouteenkaan ei kuulu pakottaa ihmisiä työhön reippaasti alle puolella rahalla, vaan jos työvoimaa haluaa, siitä pitää maksaa niin houkuttelevalla palkalla että sillä elää ja samaa työtä tekevien vapailla markinoilla saamalla rahalla. Syrjäytymisen katkaisemista ei ole se, että sinusta tehdään orjaluokkaa.

Kenenkään etu ei ole orjuuteen siirtyminen, paitsi jos TE paremmat ihmiset muuten annatte heikompien kuolla.

Te olette (Hitlerkortti) natsipaskasakkia.
tonyjl

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja tonyjl »

[quote="Filovirus"][/quote]

Ota tästä Gattaca asennemalli.
Enthu

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja Enthu »

tonyjl kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:
Mitä sä sitten haluaisit? Että paljon suurempi raha kuin 371€ kolahtaisi joka kuukausi tilille tekemättä mitään? Se raha maksetaan veroina muiden työtä tekevien palkasta! Sinä olet uponnut flyygeli työtä tekevän troolarin verkossa.

Ihan helvetin oikein että pitkäaikaistyöttömiä koitetaan aktivoida hakemaan parempaa hommaa kun toi orjajuttu.
Tonyn kanssa samaa mieltä,mikäli tarkoitti ilmaisen työvoiman =
pelkällä ruokapalkalla elävien harjoittelijoiden käyttämistä ilman
toivoakaan työllistymisestä tai kertaavista aktivointikursseista,
joka saattaa johtaa uudelle uralle/jatkokoulutukseen, mutta jos
yksikin kurssilaisista jää tyhjän päälle,on vetäjissä vikaa.

T3000 kirjoitti:Orjuus tarkoittaa vastikkeetonta työtä pakosta. Vaikka et olisi työttömyyskortistossa ja nostaisi päivärahaa, saat sossusta rahaa. Mitäs hittoa sitä nyt työnhakijana on jos tarkoitus ei ole päästäkään töihin?

Monelle tuo on mahdollisuus päästä syrjäytymiskierteestä irti, kun ei tarvitse vain mittailla kilometritehtaalla kurjuutta päivästä toiseen. Saattaa jokunen työllistyäkin. Turha sitä on orjuudesta puhua, kun pakko ei ole kuin maata ja silti pysyy hengissä. Edelleenkään.
Mun tarkoituksena on päästä töihin,ei ole vielä vain kysyntä ja tarjonta kohdanneet,en siis koe olevani muita huonompi ihminen,jos en ole johonkin hakemaani paikkaan päässyt.Yritän pitää positiivista asennetta
edelleen yllä,vaikka monta kertaa hakiessani tullut pettymään.
Orjuus nyt muutenkin on perustuslain/Eu:n ihmisoikeuksien vastaista.
tonyjl

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja tonyjl »

Gattaca kirjoitti:
Kenenkään etu ei ole orjuuteen siirtyminen, paitsi jos TE paremmat ihmiset muuten annatte heikompien kuolla.
Onko tässä nyt sun kuolemasta kysymys? Monessa muussa maassa ihmiset eivät saa paskankaan tukia eivätkä valita vaan kuolevansa. He tekevät asialle jotain! Sun, hyvä herra pitäis olla mielissäsi että saat rahaa edes sellaista toissijaista paikkaa vastaan. Se ei sua varmasti tapa että tekisit 6 tuntia päivässä jotain. Päin vastoin. Et voi tietää mitä ovia se sulle avaa. Lopeta marina ja mene töihin. Iso mies.

Tässä maassa pitää olla todella säälittävä ettei oikeasti saa töitä. Siis todella säälittävä. Mun entinen naapuri oli lievästi kehitysvammainen ja silti sille töitä löytyi. Ja ainakin pystyt näppäimistöä paukuttamaan?
Enthu

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja Enthu »

tonyjl kirjoitti: Tässä maassa pitää olla todella säälittävä ettei oikeasti
saa töitä. Siis todella säälittävä. Mun entinen naapuri oli lievästi kehitysvammainen ja silti sille töitä löytyi. Ja ainakin pystyt näppäimistöä paukuttamaan?
Mäkin lievästi kehitysvammainen eiköhän mullekkin joku paikka kohta löydy,
yhtenä unelmana/haaveena atk-tuki&mikrotukihenkilö tai vastaava,ole
toimisto saati matkailualaltakaan tärpännyt.tosin katson useammin kuin kerran päivässä itseäni peiliin kysyen "olenko ollut tarpeeksi aktiivinen?"
Mun vika nimenomaan se ettei tule soiteltua työnantajien perään,harvemmin
kukaan tulee kotiovelta saakka hakemaan "nyt olis töitä tarjolla"

Edit: Turbon alempana oleva kommentti hyvä,ei se rakenteellinen työttömyys mihinkään ratkea pk-yrityksien perustamisella,kun yli puolet kaatuu.
Viimeksi muokannut Enthu, 04.02.2006 14:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Avaruuskatti
Kitinäaddikti
Viestit: 63
Liittynyt: 03.02.2006 11:48
Paikkakunta: Kissamuorin suuri pyökki

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja Avaruuskatti »

T3000 kirjoitti:Orjuus tarkoittaa vastikkeetonta työtä pakosta. Vaikka et olisi työttömyyskortistossa ja nostaisi päivärahaa, saat sossusta rahaa. Mitäs hittoa sitä nyt työnhakijana on jos tarkoitus ei ole päästäkään töihin?

Monelle tuo on mahdollisuus päästä syrjäytymiskierteestä irti, kun ei tarvitse vain mittailla kilometritehtaalla kurjuutta päivästä toiseen. Saattaa jokunen työllistyäkin. Turha sitä on orjuudesta puhua, kun pakko ei ole kuin maata ja silti pysyy hengissä. Edelleenkään.
Onhan Suomessa poikkeuksellisen hyvä sosiaaliturva, mutta kyllä minusta ihmisellä olisi voitava olla oikeus olla rehellisesti työttömyyskortistossa, ja nostaa työttömyyskorvausta sitä vastaan, että työttömyystoimisto yrittää työllistää hakijan normaaliin työhön. Ja normaalilla työllä tarkoitan tässä työtä, jossa työntekijän ja työnantajan välillä -- myös palkkauksessa -- pätee normaali työehtosopimus.

Siinä vaiheessa kun ihmisen on pakko mennä töihin nostaakseen työttömyystukea (koko yhtälöhän on täysin absurdi), aletaan todellakin puhumaan länsimaalaisessa yhteiskunnassa orjatyöstä. Ei siellä ehkä piiska viuhua, eikä Kleopatralle mökkiä rakenneta, niinkuin Asterixissa ollaan totuttu näkemään, mutta orjallistamista tuo on yhtä kaikki. En oikein tiedä onko se moraalisestikaan niin oikein laittaa pitkäaikaistyötön vastuuseen palkastaan tyylillä "Meidän kautta teet tätä työtä ilman liksaa, mutta jos itse onnistut työllistymisessäsi paremmin, saatat saada sitä toivomaasi liksaa".

En ole työtön, mutta minun olisi vaikea aletua tekemään ilmaiseksi töitä. Palkka on kuitenkin se kiitos tehdystä työstä. Tuollainen alistaminen palkattomaan työhön vie viimeisetkin rippeet siitä työntekijän itsetunnosta, joka sanoo että sinun työlläsi on jotakin merkitystä, ja että sinun työtäsi arvostetaan. Eikä se sossusta rahan saaminen kattamaan pakolliset kuukausittaiset menot ole käsittääkseni ihan niin helppoa kuin annat tässä ymmärtää.
Avaruuskatti näkee tulevaisuuteen.
Turbohaltija

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Aika perseestä kylläkin. Suomeenkin yritetään saada samaa systeemiä kuin jenkeissä, jossa on miljoonia työtä tekeviä köyhiä. Palkat on painettua minimiin ja vähän koulutetut ja ammattitaidottomat saavat painaa kellon ympäri, yleensä kahta työtä pitääkseen päänsä veden pinnan yläpuolella. Se on sitä kun työelämään halutaan "joustoja" - joita myös Niinistö ajoi kampanjassaan - eli työntekijöillä ei ole puolestapuhujaa, valta on annettu pääoman omistajille, joiden pyrkimys on voittojen maksimointi ja työvoima- ja muiden kulujen minimointi. Jenkeissä työvoiman järjestäytymisaste on muuten alle 20 prosenttia.

Suomen menestysvalteiksi globaalissa maailmantaloudessa on povattu korkeaan teknologiaan ja innovatiivisuuteen panostamista. Kun kaikista ei kuitenkaan voida kouluttaa innovatiivisia huippuosaajia, osa väestöstä jää tarpeettomaksi, sikäli kuin heitä varten ei perusteta matalapalkkatöitä palvelualoille eli juuri tuota Gattacan mainitsemaan orjatyövoimaa. Toinen vaihtoehto on työn tuottavuuden kasvu, jolla rahoitetaan "kapitalismi ilman töitä". Kuitenkin juuri työn tuottavuuden kasvun hidastuminen on yksi Suomea koskevista uhkakuvista.

Talouskasvu on aikamme hallitseva superideologia. Mm. professori Juha Siltala on kritisoinut sitä, että työelämästä on karannut mielekkyyden tunne ja kokemus siitä että omaa elämää voi hallita. Työntekijästä otetaan irti 130 %, burn outin jälkeen seuraava kehiin tekemään tulosta. Työtä tekevien pahoinvointi on lisääntynyt. Työtä voitaisiin jakaa ja näin hoitaa työttömyyttä, mutta tämä vähentäisi oravanpyörän käyntitehoa. Vielä 1800-luvun lopussa Suomessakin harjoitettiin inhimillistä kapitalismia, jossa talous oli ihmistä varten. Tehtaan patruunat tunsivat yhteiskunnallisen vastuunsa ja huolehtivat työntekijöidensä hyvinvoinnista, mistä osoituksen mm. wrightiläinen työväenliike. Nykyisin moinen on mahdotonta, kun Suomenkin firmat ovat suurelta osin amerikkalaisten eläkesäästörahastojen omistuksessa. Ei pääoma välitä työntekijän hyvinvoinnista. Suomessa on kahdenlaisia orjia nykyisin; orjia työelämän oravanpyörässä ja orjia sen ulkopuolella. Suurimpia hyötyjiä nykyisestä järjestelmästä ovat sen huipulla oleva pieni kerros. Meille on kerrottu, että esimerkiksi tuloerojen kasvattaminen on maalle hyvä juttu, saadaan työllisyyttä ja hyvinvointia. Tutkimusten mukaan viimeisten kymmenen vuoden ajan tuloerot ovat todellakin kasvaneet; rikkaat ovat rikastuneet huomattavasti enemmän kuin keskituloiset ja samalla matalatuloisten määrä on kasvanut (tämä tutkimus oli uutisoitu Hesarin taloussivuilla viime vuonna).

Yrityksen perustamisesta: 50 % Suomessa vuosittain perustettavista pk-yrityksistä menee konkurssiin viiden vuoden sisällä. Työttömyysongelma ratkeaa? Sitä paitsi yrityksen perustaminen on vaativa hanke. Jokseenkin utopistista kuvitella, että rakenteellinen työttömyys ratkeaisi näin.
Turbohaltija

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Camilla kirjoitti:Ei ne työkkärin kurssit aina ihan pyllystä ole. Tässä pari esimerkkiä:

-Entinen työkaverini, 45-vuotias nainen työllistyi ja sai itseasiassa valtion viran tällaisen työllistämiskurssin kautta.
-Toinen 50-vuotias nainen, joka pääsi työkkärin kautta koulunkäyntiavustajan koulutukseen. Sai vakipaikan kaupungilta kurssin jälkeen.
Jep. No, onhan tuo koulunkäyntiavustajankin homma varmaan ihan kivaa. Siitä maksetaan muistaakseni alle 1000 euroa kuussa. Kesäksi monet koulunkäyntiavustajat lomautetaan. Mikäpäs siinä jos mieluummin tekee jotain kun on työttömänä.

Työttömiäkin on niin moneen lähtöön. Tulevaisuudessa saamme entistä enemmän tohtorin koulutuksen suorittaneita työttömiä, koska tällä hetkellä työtä vaille jääneistä maistereista suuri osa aloittaa jatko-opiskelun.

Uskon kyllä koulutukseen ja omaan yrittämiseen. Mutta ehkä kannattaa mieluummin pyrkiä itse eteenpäin kuin odottaa, että systeemi tekee jotain puolestasi.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Tämän ketjun luettuani olen kääntynyt orjuuden kannattajaksi.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

tonyjl kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:
Kenenkään etu ei ole orjuuteen siirtyminen, paitsi jos TE paremmat ihmiset muuten annatte heikompien kuolla.
Onko tässä nyt sun kuolemasta kysymys? Monessa muussa maassa ihmiset eivät saa paskankaan tukia eivätkä valita vaan kuolevansa. He tekevät asialle jotain! Sun, hyvä herra pitäis olla mielissäsi että saat rahaa edes sellaista toissijaista paikkaa vastaan. Se ei sua varmasti tapa että tekisit 6 tuntia päivässä jotain. Päin vastoin. Et voi tietää mitä ovia se sulle avaa. Lopeta marina ja mene töihin. Iso mies.

Tässä maassa pitää olla todella säälittävä ettei oikeasti saa töitä. Siis todella säälittävä. Mun entinen naapuri oli lievästi kehitysvammainen ja silti sille töitä löytyi. Ja ainakin pystyt näppäimistöä paukuttamaan?
Kuules paskamulkku. Minä olen ainakin 400% fiksumpi kuin sinä, ja silti minulle ei ole töitä. SINUN hommiisi lapsuudessa haaveilin, mutta kun lentäjälle ei riitä, että näkee vasemmalla silmällä vain viisi senttiä eteenpäin.

Mitä tulee siihen että "Muissa maissa ihmiset ei saa mitään". Käviskö sun fasistijärkeen mitenkään, että Pohjoismaissa on kymmenien ellei sadan vuoden politiikalla päästy siihen, että myös vähäosaisille turvataan elämisen mahdollisuus? Sitä sanotaan yhteisvastuuksi tai kansalaisyhteiskunnaksi.

Ja KUOLEMA siitä tulee köyhälle, jos hän ei tuohon ORJUUTEEN suostu.
Ja tuo on orjuutta, siitä et pääse mihinkään. Olet orjuuden kannattaja. Katso peiliin ja mieti millainen paskaläjä olet.

"Mene töihin"- vittuiluusi esitän haasteena, (josta tietysti kiemurtelet irti) että HOMMAA mulle sitten se työ, jolla eläisin. Kun se niin helppoa olet, sinunlaisesi nero tekee sen varmaan viidessä minuutissa? Ei pätkätyö-siivooja -homma Hesasta, se rajoitus. Sillä en elä, kun ei ole asuntoa, ei vuokraennakkoa, on 1.75 euroa tänään.

Mitään moraalista työvelvollisuutta en SINUN ökypaska elintasoi vuoksi hyväksy. Ainutkertaisella elämällä on HIEMAN parempaakin käyttöä.

Ja vaikka sen hommaisitkin sinä ET PYSTY hommaamaan työtä 300 000 työttömälle, ja MINÄ EN HEITÄ UNOHDA teidän itsekkäiden hyvätuloisten paskojen tavalla, vaikka miten itse menestyisin.

MONESTIKO pitää teille paskasakille sanoa, että vastauksena yhteiskunnan epäkohdista valittajalle ei riitä yksilökeskeinen ja sairaan itsekäs lause: "MENESTY ITSE JA ÄLÄ SITTEN VALITA KUN EI MEKÄÄN: (paitsi veroistanne :D)
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Vadim kirjoitti:Tämän ketjun luettuani olen kääntynyt orjuuden kannattajaksi.
Tämä selvä.
Olet paskasakkia.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Vadim kirjoitti:Tämän ketjun luettuani olen kääntynyt orjuuden kannattajaksi.
Samoin. Ehkä kylmää mutta minä henk koht olen sitä mieltä että töitä on jokaiselle joka niitä viitsii tehdä ja aktiivisesti hakea. Jos on vuosikausia jo maannut työttömänä niin joutais sen työttömyyspäivärahan poiskin ottaa jos ei siinä ajassa sopivaa duunia muka löydy. Tottakai jokainen ensisijaisesti hakee oman alansa töitä mutta työ kuin työ on parempi kuin kotona makaaminen. Ja edesauttaa sitä työllistymistä oman alan töihin.

Filolle propsit loistoasenteesta!
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Avaruuskatti
Kitinäaddikti
Viestit: 63
Liittynyt: 03.02.2006 11:48
Paikkakunta: Kissamuorin suuri pyökki

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja Avaruuskatti »

Turbohaltija kirjoitti:Aika perseestä kylläkin. Suomeenkin yritetään saada samaa systeemiä kuin jenkeissä, jossa on miljoonia työtä tekeviä köyhiä. Palkat on painettua minimiin ja vähän koulutetut ja ammattitaidottomat saavat painaa kellon ympäri, yleensä kahta työtä pitääkseen päänsä veden pinnan yläpuolella. Se on sitä kun työelämään halutaan "joustoja" - joita myös Niinistö ajoi kampanjassaan
Jos tämä halutaan kääntää joksikin presidenttiehdokkaiden väliseksi työllistämisideologiakeskusteluksi, niin olet vetämässä turhan yksinkertaistettuja syy-seuraussuhteita. Kokoomuslainen työllistämisideologia on aina lähtenyt siitä, että työllistäminen pitää tehdä työnantajalle taloudellisesti kannattavaksi. Tämä olisi erittäin tärkeää maassa, jossa on samaan aikaan sekä työttömyyttä että pulaa työvoimasta. Pulaa on nimenomaan siksi, ettei voida työllistää, se kun on yrityksen talouden kannalta mahdotonta.

Sossudemarit tuntuvat nyt "korjaavan" asiaa perse edellä puuhun kiipeämällä. Sen sijaan, että työllistäminen tehtäisiin kannattavaksi ja sitä mukaa valtion talouskin verotuloineen nousisi, ja voitaisiin maksaa työntekijöille normaalia palkkaa, aletaankin sortamaan työntekijöitä, ja pistetään heidät ilmaisiin töihin. Toki työnantaja on varmasti iloinen saadessaan vihdoinkin työntekijän tekemän paskahommansa, kun se ennen oli taloudellisesti mahdotonta, mutta työntekijän työmoraalia tämä ei takuulla kasvata. Puhumattakaan siitä, miten työntekijän ja työnantajan vastakkainasettelu kasvaa entisestään ja työnantaja nähdään entistä suurempana pahantekijänä tässä yhteiskunnassa palkansaajan (minkä palkan?) silmistä katsottuna.

Työntekijän hyvinvointi lähtee työnantajan hyvinvoinnista. Piste. Koittakaa te Halosta äänestäneet sosialistit ymmärtää se pikkuhiljaa.
Avaruuskatti näkee tulevaisuuteen.
eps

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja eps »

Käsittääkseni sellaista henkilöä, jolla ei katsota olevan mitään mahdollisuutta työllistyä, ei pidetä työttömyyskortistossa vastoin hänen tahtoaan. Hänet päästetään sairaseläkkeelle. Lopuilla on siis halu ja/tai kyvykkyys työllistyä.

Minäkään en pidä työntekijöiden riistämisestä, kuten pätkätöistä. Onneksi meillä on ammattiliitot, joiden kautta työntekijät voivat vaikuttaa epäkohtiin. Liittykää hyvät ihmiset ammattiliittoon. Se kannattaa.

e.
Vastaa Viestiin