Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
nojoojust

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja nojoojust »

hermine kirjoitti:
nojoojust kirjoitti: Siivooja ......................................................................1 561 e/kk
Eiköhän nuo ole niiden ihmisten palkkoja, joilla on alalle kolmivuotinen ammattikoulutus käytynä ja kokoaikainen työsuhde? Mun mielestä on aika pahasti siivoojienkin työtä halventavaa ajatella, että kuka tahansa pitkäaikaistyötön pystymetsästä pystyisi siihen.
Koulutettujen siivoojien määrä on niin olematon, että myös pystymetsästä tulijoille riittää töitä, jopa täyspäiväisiä. Minun mielestäni halventavaa on se, että kouluttamattomana katsoo olevansa liian hyvä sitä tekemään.
hermine kirjoitti:Ymmärtääkseni tuolla alalla työvoimapula johtuu pitkälti siitä, että tarjolla on enimmäkseen näitä osa-aikaisia pätkiä, muutama tunti päivässä, joita pitäisi ottaa vähintään 2-3 (eri työnantajilta tietysti) jotta pääsisi jonkinlaisille ansioille.
On tuokin yksi alan ongelmista, mutta suuri osa alan yrityksistä on jo tänä päivänä sen verran isoja, että lähinnä kyseessä on huono tuuri, jos omalla työnantajalla ei ole tarpeeksi kohteita siivottaviksi. Ex-mieheni (aloitti pystymetsästä) on siivonnut lentokentän rahtiterminaalissa, Teknillisessä korkeakoulussa ja poliisiasemilla, ja vain poliisiasemahommat olivat virallisesti osa-aikaisia. Silti tuon osa-aikaisen päivät venyivät järjestään täysimittaisiksi, koska sairastuurauksia ja työntekijöiden vaihtuvuudesta aiheutuneita aukkoja tuli käytännössä joka päivä tehtäväksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:
Avaruuskatti kirjoitti:Mitä tulee Niinistön ehdotelmaan, niin hänhän oli valmis tulemaan vastaan palkkauksessa sen suhteen, että heikosti palkatun työn lisäksi taataan vielä osa toimeentulosta sosiaaliturvan avulla. Eli toisin sanoen työstä kuitenkin palkittaisiin. Tämä on täysin eri asia kuin vaatia työtöntä tekemään ilmaista työtä. Eikö sinusta?
No tämä jäi kyllä vähän epäselväksi, niinkuin niin moni asia noissa keskusteluissa. Minusta Niinistö esitti tuonsuuntaisen ajatuksen kuin tuossa referoit, mutta kytki sen nimenomaan työttömyysturvaan aika lailla samalla tavalla kuin mitä täällä on kritisoitu ja mitä Gattaca on kutsunut risujenkeräilyohjelmaksi. Siksi en näkisi sitä aivan eri asiana.
Kyllähän Niinistön systeemissä on päivänselvästi kyse eri asiasta. Niinistön palkka + tulonsiirron yhdistelmällä pyritään siihen, että työtön hakeutuu itse parhaalta vaikuttavan yrityksen (tms) vapaaehtoisesti tarjoamaan työpaikkaan. Risusavotta perustuu siihen, että keskuskomitea osoittaa työttömälle työpaikan. Onko kovin vaikea nähdä kummassa tapauksessa markkinamekanismi toimii paremmin?
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Vastaan lukematta koko ketjua, tuli vain mieleeni tuosta työllistämistuettujen käytöstä ja työharjoittelusta...
Vähän :off: tämä menee, mutta...

Olin puolen vuoden jakson työharjoittelussa (vuosia sitten työttömänä ollessani) aluesairaalan kanttiinissa, josta sain työmarkkinatuen, mutta en ylläpitokorvausta, koska asuin niin lähellä aluesairaalaa. Tämä sopi minulle, sillä sain tarvitsemaani työkokemusta, ja harjoittelun mahdollisuus "ilmaisena työvoimana" ei rieponut minua.

Pisti kuitenkin hieman ajattelemaan; työskentelin yksin, saatoin olla koko viikonlopun yksin töissä, siis avasin kantiinin, tein tilaukset, tilitykset, ylipäätään kaiken, mitä kanttiinin pyörittämiseen kuului. Yksin, koska ei ollut työvoimaa minun kanssani siellä olemaan. Ymmärtääkseni työharjoittelijoita ei tulisi jättää yksin, sillä he ovat harjoittelijoita.

Työharjoittelijoilla ei saa korvata palkallista työvoimaa, vaan työharjoittelumahdollisuus tarjotaan "hyvää hyvyyttään", annetaan mahdollisuus tutustua vaikkapa uuteen ammattialaan. Esimerkiksi tuotannollisista tai taloudellisista syistä irtisanotun työntekijän tilalle ei voi ottaa työharjoittelijaa. Tällä vältämme työharjoittelijoiden "hyväksikäytön" ilmaisena työvoimana. No, tuolla kanttiinissahan näin ei tehty, sillä vanha "emantä" oli jäänyt eläkkeelle, ei irtisanottu.
Kun puolen vuoden harjoittelujaksoni oli ohi, he eivät saaneetkaan heti uutta harjoittelijaa paikkaamaan tilannetta, joten heidän oli "pakko" soittaa minulle ja palkata minut "oikeisiin palkkatöihin" viikoksi, että saivat lain vaatimat vapaapäivänsä pidettyä. Että näin.

Kyllähän se totta on, että työharjoittelijoita käytetään työntekijöinä, joille ei vain tarvitse maksaa palkkaa. Usein he ovat vieläpä täysin pätevää ja koulutettua henkilökuntaa. Mielenkiintoista. Tietenkin täin tapahtuu. Helppo ottaa harjoittelija, joka ei ole edes virallisessa työsuhteessa, jolle ei tarvitse maksaa killingin killinkiä palkkaa, vaan kela maksaa korvaukset. Palkkana on tämä työkokemus (joka usein on vielä niitä "paskahommia", minä onnekseni sain siis "paremman" tilaisuuden, sain pyörittää koko puljua viikonloppuisin :D )
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
killkill

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja killkill »

eps kirjoitti:Liittykää hyvät ihmiset ammattiliittoon. Se kannattaa.
What a load of horse-manure. Sama suomeksi: hevonpaskaa.
Palvelualoilla liitto ei ole saanut aikaiseksi vuosikausiin yhtään mitään merkittävää.
T3000

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja T3000 »

killkill kirjoitti:What a load of horse-manure. Sama suomeksi: hevonpaskaa.Palvelualoilla liitto ei ole saanut aikaiseksi vuosikausiin yhtään mitään merkittävää.
Se on aika vaikeaa saada neuvottelutuloksia aikaiseksi jos järjestäytymisaste on luokkaa 10% ja sen 10%:n lakkohalut luokkaa kengänpohja. Tosiasiassa monet liitot tekevät yllättävän hyvää työtä siihen nähden miten heikot edellytykset siihen esim. työtaisteluvalmiuden puolesta olisi. Olisitko sinä valmis lakkoon?
sinkkumatti

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja sinkkumatti »

T3000 kirjoitti:Tosiasiassa monet liitot tekevät yllättävän hyvää työtä siihen nähden miten heikot edellytykset siihen esim. työtaisteluvalmiuden puolesta olisi.

Suomen kaksi vahvinta liittoa Tehy ja metalli eivät ainakan saa mitään aikaan kun puhutaan palkkauksesta. Sairaanhoitajien palkat ovat järkyttävän pienet vastuuseen nähden, eikä niitä saada ikinä nousemaan oikealle tasolle. Metalli on samassa jamassa. Työ on raskasta, terveydelle haitallista ja vaatii korkeaa käsityöammattitaitoa. Silti palkat ovat ihan päin persettä ja arvostus surkeaakin surkeampi.

Kuuluin metallin liittoon melkein 10 vuotta. Se liitto ei ole kenellekkään hyväksi. Liiton oma Ahjo-jäsenlehti on kuin punaistakin punaisemmasta neuvostoliitosta. Jäsenet marinoitu pesunkestäviksi punikeiksi ja kapitalismia vihaaviksi katkeriksi ruikuttajiksi. Lakkoillaan ja kiukutellaan vaikka mistä, mutta ei koskaan olla valmiita antamaan omasta persenahasta mitään. Joku voisi joskus kertoa siinäkin lehdessä duunarille, että miten markkinatalous toimii, ja että yrityksen liiketoiminta ei ole hyväntekeväisyystoimintaa.

Reilu 10 vuotta sitten tehyn lakon aikana sairaanhoitajat saivat muistakseni parin markan palkankorotuksen parin kolmen kuukauden lakon jälkeen. Lakkoilusta aiheutunut palkkatappio oli jo paljon suurempi, kuin esimerkiksi äitini ehtii saamaan lopputyöurallaan korotuksena takaisin. Kaverin vaimo taasen joutui sanomaan itsensä tehystä irti ja ryhtyi lakkorikkuriksi, että sai viisi henkiselle perheelleen ruokaa suuhun.

Viimeinen liiton repäisy taitaa olla paperipuolelta. Viimeisen lakon tiimoilta meni ja on menossa, kymmeniä rahti-alan yrittäjiä konkurssiin. Jo helvetin hyvää liksaa nauttivat paperiheebot saivat lisää liksaaa ja taas pyörähti tehtaan ja paperinvalmistuksen siirtäminen suomesta kohtii kiinaa pykälän..

On liitot tok hyvääkin saaneet aikaan, mutta minä olen hyvin tyytyväinen tällä hetkellä, että saan itse neuvotella työsopmimukseni ja palkkaukseni. Kassaan maksan 65 euroa vuodessa. Se riitää minulle.

Edit. Olipas ristiriitaista tekstiä. No, kai siitä päääjatuksen saa selville..
T3000

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja T3000 »

Kaipaisin vähän noita tarkempia perusteluja? Miten esim. metallissa palkat olisi perseestä, kun metallissa on paperin jälkeen parhaiten ansaitsevat duunarit? Ja kaikkien tutkimusten mukaan duunarien palkkaus on abouts samaa luokkaa kuin muuallakin. Eli paskat verrattuna mihin? Toimitusjohtajiin? Insinöörit ne Suomessa on joilla on paskat liksat verrattuna muualle.

Tehyn ongelma on se, että palkanmaksaja on julkinen sektori. Palkankorotukset ovat julkisella sektorilla aina ongelma, koska se vaatisi aina budjettien kasvattamista -> lisää veroja. Se ei ole kovin helppo asetelma kun lakoissa taistelee aina kaikkia muita vastaan.

Tosiasiassa ammattimies voi aina neuvotella palkkauksen itse, se työehtosopimuksen liksa on minimiansio. Liitot vain hoitavat sen neuvottelun kaikissa muissa asioissa, kuten lakien muutoksissa, työehtosopimusten ehdoissa yms.
sinkkumatti

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja sinkkumatti »

T3000 kirjoitti: Miten esim. metallissa palkat olisi perseestä, kun metallissa on paperin jälkeen parhaiten ansaitsevat duunarit?
Metallin työ on helvetin raskasta. Saattaa olla, että eläkettä ei ehdi näkemään, kuin ammattiperäiset sairaudet kaatavat miehen sairaalan sänkyyn.
Noita palkkatutkimusia ihmettelimme aina itsekin. En tiedä mistä ne oli revitty, mutta tutkimusten tuloksissa kotiseutuuni verrattuna palkat olivat tuplaten todellisuutta suurempia. Vielä -97 vuonna jäi kahdessa viikossa käteen 2000 mk. Ei ole tainnnet palkat siitä paljoa nousta. Käsittääkseni ovat nykyäänkkin 7-10 eurossa tunnilta. Jokainen joka alalla on työskennellyt, tietää että tuo korvaus on aivan liian pieni työn vaativuuteen ja ammattitaitoon nähden.
Tosiasiassa ammattimies voi aina neuvotella palkkauksen itse, se työehtosopimuksen liksa on minimiansio. Liitot vain hoitavat sen neuvottelun kaikissa muissa asioissa, kuten lakien muutoksissa, työehtosopimusten ehdoissa yms.
Ei toimi tehdastyössä noin. Taulukkopalkkojen mukaan mennään ja siitä pitää kyllä luottamusmies ja muut ahjon rengit huolta. Vielä tänä päivänäkin suomen metallitehtaissa painostetaan työntekijä liitymään liittoon, tai ajetaan tehtaasta ulos muiden liiton jäsenten toimesta. Kiva mennä liittoon kuulumattomana duuniin, kun kukaan ei puhu sinulle ja sanovat ensimmäisenä pomolle, että mehän ei töitä tehdä, ennekuin tuo jätkä on joko liiton jäsen tai laitettu ulos tehtaasta.

Luojan kiitos että tajusin nostaa noista kuvioista kytkintä.
killkill

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja killkill »

T3000 kirjoitti:Se on aika vaikeaa saada neuvottelutuloksia aikaiseksi jos järjestäytymisaste on luokkaa 10% ja sen 10%:n lakkohalut luokkaa kengänpohja.
Tämä on kieltämättä ongelmallista. Toisaalta on muistettava, että esimerkiksi ravintolatyöntekijöiden lakolla ei ole juuri minkäänlaista vaikutusta BKT:hen. Sen sijaan kun peruskoulupohjalta trukkia 5.000 euron kuukausipalkalla Turun satamassa ajeleva ahtaava pistää paksun perseensä penkkiin, alkaa tapahtua.

Omat kokemukset PAM:n luottamushenkilöistä ovat myös varsin negatiivisia. Kun esimiehenä yrität pistää polaavaa ja työvuorolistaan merkittyjä vuorojaan skippaavaa paskahousua, tullaan kyllä punalippu liehuen möykkäämään ja uhkailemaan oikeusjutulla. Sitten kun jälleen kerran kiristetään työtehotavoitteita ja leikataan miehityksiä per vuoro, ollaan ihan hiljaa.
mölli
Kitinän uhri
Viestit: 663
Liittynyt: 04.09.2005 4:09

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja mölli »

Vittu mee sit töihin niin loppuu toi saatanan mankuminen 371 eurosta. Jumalauta etkö sä kohta ole 50v ja asiat noin perseesti. Mölli ainakin on silloin markkamiljonaari vähintään ja todennäköisesti euro miljonääri.
mölli
Kitinän uhri
Viestit: 663
Liittynyt: 04.09.2005 4:09

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja mölli »

Toiseksi miks et mene siivoojaksi etelään ja vuodessa tienaa sen verran et saat matkan jonnekin vinkuintiaan mistä voit tuoda eukon.
Exsat

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Gattaca kirjoitti: Kuules paskamulkku. Minä olen ainakin 400% fiksumpi kuin sinä, ja silti minulle ei ole töitä. SINUN hommiisi lapsuudessa haaveilin, mutta kun lentäjälle ei riitä, että näkee vasemmalla silmällä vain viisi senttiä eteenpäin.
Ah. Kylläpä onkin fiksua tekstiä. Sinulle olisi töitä, ongelma on vain siinä, että ne eivät ole siellä missä haluaisit eivätkä silloin kuin haluaisit. Suurin este sinun työllistymisellesi ovat nuo virheelliset kuvitelmat omasta ylivertaisuudestasi.
hermine

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja hermine »

nojoojust kirjoitti: Koulutettujen siivoojien määrä on niin olematon, että myös pystymetsästä tulijoille riittää töitä, jopa täyspäiväisiä. Minun mielestäni halventavaa on se, että kouluttamattomana katsoo olevansa liian hyvä sitä tekemään.
No mitä hittoa sitten edes tuhlata yhteiskunnan varoja ammattikoulutusjärjestelmään, otetaan vaan joka ammattiin jotain peruskoulun keskenjättäneitä pitkäaikaistyöttömiä niin hommat hoituu...itse en ainakaan KEHTAA tuppautua sellaisiin töihin mistä tiedän ettei musta niitä ole kunnolla tekemään ja olisin vaan muitten tiellä. Kyse ei ole siitä että pitäisin itseäni liian hyvänä tekemään jotain vaan ihan päinvastoin. Ja voisin kuvitella että aika pahasti monien ammattiylpeyttä ja työmotivaatiota lyttää se, että tällä hetkellä kouluttamattomia ja palkattomia harjoittelijoita käytetään (vastoin tarkoitusta) ihan selkeästi korvaamaan ammattitaitoisia palkallisia.

No joo, mulla on kyllä nyt oma lehmä ojassa. Vituttaa aika rankasti kun kysellessä oman alansa kesätöitä tai edes opintoihin kuuluvaa harjoittelupaikkaa (yliopistolla on varaa tukea työpaikkaa harjoittelun kuluissa vain murto-osalle opiskelijoista ja vain osaksi harjoitteluaikaa) joka paikassa kysytään että oletko oikeutettu työmarkkinatukeen/harjoittelurahaan koulun puolelta, no en ole, heippa sitten...

Kivahan se tietysti on että joku pitkäaikaistyötön saa vähäksi aikaa mukavaa puuhaa työelämässä (en muista koskaan edes kuulleeni kenestäkään joka olisi työkkärin harjoitteluiden kautta saanut työpaikkaa vaikka heidän työpanokseensa oltaisiin oltu todella tyytyväisiä ja melkeinpä ihmetelty kuinka ilman heitä tullaankaan enää toimeen) mutta eiköhän siitäkin työkokemuksesta olisi enemmän hyötyä jollekin alaa opiskelevalle sen sijaan että joutuu kesäksi kaupan kassalle tai kitkemään rikkaruohoja ja valmistuu sitten melkeinpä kokonaan vailla kokemusta ja tietämystä käytännön töistä omalta alaltaan (varsinkin kun alan tehdä päättötyötäkin kohta, ja voisin tehdä sen aiheesta josta olisi työpaikalle ihan selkeää hyötyä - jos vaan nyt saisin työpaikan jostain).
sinkkumatti

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja sinkkumatti »

hermine kirjoitti:. Vituttaa aika rankasti kun kysellessä oman alansa kesätöitä tai edes opintoihin kuuluvaa harjoittelupaikkaa
Tätä kysymystähän ei saisi koskaan sanoa ääneen, mutta sanon kuitenkin.

Miksi ihmiset lähetevät opiskelemaan sellaista alaa, jossa töiden saaminen on hyvin epävarmaa ja joskus jopa mahdotonta? Mitä järkeä on päntätä yliopistossa 5 vuotta ja valmistautua työttömäksi?
Avatar
SmartAss
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 05.02.2006 12:51

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja SmartAss »

sinkkumatti kirjoitti:Miksi ihmiset lähetevät opiskelemaan sellaista alaa, jossa töiden saaminen on hyvin epävarmaa ja joskus jopa mahdotonta? Mitä järkeä on päntätä yliopistossa 5 vuotta ja valmistautua työttömäksi?
Meillä ei voi koskaan olla liikaa naistutkimusta pääaineenaan lukeneita, saati sitten kadonneiden kielten osaajia reservissä siltä varalta että avaruudesta tulee yhteydenotto feministimutanttien planeetalta -- ja he kommunikoivat meille esihistoriallisella melkein kadonneella kielellä.

Yliopisto-opetus ei ole automaattisesti työelämää varten. Eikö se ole kaikille selvää? Kun ihmiset menevät korkeakouluun opiskelemaan, valitsevat he erilaisilla motiiveilla heitä kiinnostavia aloja. Yhteiskunnalla tai yrityksillä ei ole mitään velvollisuutta palkita pitkästä opiskelusta automaattisella työpaikalla, vaan opiskelu itsessään on jo monien mielestä etuoikeus.

Yksilö tekee omia valintojaan opiskelujensa ja osaamisensa kehittämisen suhteen - ja siten myös ottaa vastuun omasta tulevaisuudestaan. Jos oma ala ei työllistä, on parempi hankkia ammattitaitoa myös joltain sellaiselta alalta jolla voi elää -- tai keksiä kuinka pystyy itse kehittämään rahoitusta omalle alalleen.
Tällainen smart-ass -pefletti kostuttuaan alkaa erittää ainetta joka imeytyy ohuiden ihokerrosten
läpi ja alkaa vaikuttaa aivotoimintaa stimuloivasti
sinkkumatti

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja sinkkumatti »

SmartAss kirjoitti:Jos oma ala ei työllistä, on parempi hankkia ammattitaitoa myös joltain sellaiselta alalta jolla voi elää
Eikö olisi parempi hoitaa asiat juurikin toisinpäin? Hankkii itselleen toitä takaavan ammatin ja lukee sitä kiinnostuksen kohdetta muuten vaikka harrastuksena?
hermine

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja hermine »

sinkkumatti kirjoitti:
hermine kirjoitti:. Vituttaa aika rankasti kun kysellessä oman alansa kesätöitä tai edes opintoihin kuuluvaa harjoittelupaikkaa
Tätä kysymystähän ei saisi koskaan sanoa ääneen, mutta sanon kuitenkin.

Miksi ihmiset lähetevät opiskelemaan sellaista alaa, jossa töiden saaminen on hyvin epävarmaa ja joskus jopa mahdotonta? Mitä järkeä on päntätä yliopistossa 5 vuotta ja valmistautua työttömäksi?
Mä oon opiskelemassa työvoimapulaiselle alalle, josta on jäämässä älyttömästi väkeä eläkkeelle ihan lähivuosina. Voin vaan kuvitella, mikä tilanne harjoittelujen tms. suhteen on jollain humanisteilla :roll:

Tosin tykkään kyllä opiskelusta niin paljon että toi järkevä alavalinta on lähinnä siksi jotta voisin sillä työskentelemällä rahoittaa muut myöhemmät opiskelut ihan pelkän sivistyksen ja opiskelun ilosta. Ymmärrän silti ihmisiä, jotka eivät näin tee eikä yliopistojen ole mielestäni missään tapauksessa tarkoitus toimia niinkään työelämän kuin tutkimuksen tarpeiden mukaan.

Mut miksi kukaan työnantaja maksaisi jos melkeen saman voi saada ilmaiseksikin? (tai siis tässä tapauksessa muitten eli työkkärin/kelan rahoilla)
nojoojust

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja nojoojust »

hermine kirjoitti:
nojoojust kirjoitti: Koulutettujen siivoojien määrä on niin olematon, että myös pystymetsästä tulijoille riittää töitä, jopa täyspäiväisiä. Minun mielestäni halventavaa on se, että kouluttamattomana katsoo olevansa liian hyvä sitä tekemään.
No mitä hittoa sitten edes tuhlata yhteiskunnan varoja ammattikoulutusjärjestelmään, otetaan vaan joka ammattiin jotain peruskoulun keskenjättäneitä pitkäaikaistyöttömiä niin hommat hoituu...
Eivät hoidu, kun työ ei noille kelpaa. Se kyllä täytyy todeta, että siivoaminen vaatii sen verran kovaa fyysistä kuntoa, että se varmastii karsii melko suuren osan työnhakijoista. Itse asiassa minä päädyin kirjoittamaan siivoamisesta enemmänkin sen takia, että Gattaca kirjoitti alasta niin ylimieliseen sävyyn. Ex-mieheni lisäksi vuokralaisenikin tekee sitä työkseen (ja opiskelee maatalousalaa siinä sivussa) ja on yksi eniten ihailemistani ihmisistä. Minua itseäni ottaa päähän, ettei siivoamalla voi rikastua, kun hän jos kuka sen olisi ansainnut.
hermine kirjoitti:itse en ainakaan KEHTAA tuppautua sellaisiin töihin mistä tiedän ettei musta niitä ole kunnolla tekemään ja olisin vaan muitten tiellä.
Suurimman osan kesätyötyyppisistä töistä oppii viikossa kohtuullisen hyvin ja työhönohjausta on. Jos ei koskaan kehtaa aloittaa työtä jota ei vielä osaa hyvin, jää ilman työkokemusta, jolloin ei myöhemminkään osaa kyseistä työtä hyvin, jolloin ei koskaan kehtaa hakea töitä. Työnteko on aina niin erilaista kuin opiskelu, ettei valmistuminenkaan takaa että osaisi heti tehdä töitä hyvin.
hermine kirjoitti:Ja voisin kuvitella että aika pahasti monien ammattiylpeyttä ja työmotivaatiota lyttää se, että tällä hetkellä kouluttamattomia ja palkattomia harjoittelijoita käytetään (vastoin tarkoitusta) ihan selkeästi korvaamaan ammattitaitoisia palkallisia.
Varmasti, surullisimpana esimerkkinä mieheni äiti, joka runsas vuosi sitten valmistui lähihoitajaksi. Opiskeluaikana löytyi harjoittelupaikkoja ja kesätyötäkin epäpätevälle, jolle tietenkin maksetaan vajaata palkkaa. Valmistumisen jälkeen työt loppuivat kuin seinään, kunnes hän taas oli oikeutettu työmarkkinatukeen, minkä ajaksi hän pääsi töihin. Ja taas työttömäksi. Lähinnä tuntuu siltä, että työmarkkinatuki on ennemminkin este työllistymiselle kuin mikään tuki.
hermine kirjoitti:en muista koskaan edes kuulleeni kenestäkään joka olisi työkkärin harjoitteluiden kautta saanut työpaikkaa vaikka heidän työpanokseensa oltaisiin oltu todella tyytyväisiä ja melkeinpä ihmetelty kuinka ilman heitä tullaankaan enää toimeen
Minun mieheni on, kolmas vuosi samassa paikassa meneillään.
hermine kirjoitti:eiköhän siitäkin työkokemuksesta olisi enemmän hyötyä jollekin alaa opiskelevalle sen sijaan että joutuu kesäksi kaupan kassalle tai kitkemään rikkaruohoja
Varmasti olisi hyötyä opiskelijalle, mutta koska kesätyötyyppiset hommat ovat yleensä helppoja, selviytyy niistä pitkäaikaistyötön suunnilleen yhtä hyvin kuin ilman työkokemusta oleva opiskelija, on luonnollista että työnantaja katsoo omaa hyötyään. Ilmainen työntekijä on hyödyllisempi kuin sellainen jolle täytyy maksaakin jotain.
hermine kirjoitti:varsinkin kun alan tehdä päättötyötäkin kohta, ja voisin tehdä sen aiheesta josta olisi työpaikalle ihan selkeää hyötyä - jos vaan nyt saisin työpaikan jostain).
Mitä opiskelet?
hermine

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja hermine »

nojoojust kirjoitti: Varmasti, surullisimpana esimerkkinä mieheni äiti, joka runsas vuosi sitten valmistui lähihoitajaksi. Opiskeluaikana löytyi harjoittelupaikkoja ja kesätyötäkin epäpätevälle, jolle tietenkin maksetaan vajaata palkkaa. Valmistumisen jälkeen työt loppuivat kuin seinään, kunnes hän taas oli oikeutettu työmarkkinatukeen, minkä ajaksi hän pääsi töihin. Ja taas työttömäksi. Lähinnä tuntuu siltä, että työmarkkinatuki on ennemminkin este työllistymiselle kuin mikään tuki.

Mitä opiskelet?
Just tuon takia tämä työharjoittelusysteemi on mielestäni ihan peeceestä. Oon kuullut noita tarinoita niin paljon. Ja sit taas toisena puolena näille todellisuudessa vakityöntekijöitä korvaamaan otetuille "harjoittelijat" jotka jätetään yksinään näpertelemään jotain mitä parhaiten taitavat ilman minkäänlaista ohjausta keltään (mitä ilman harjoittelu nyt on ihan hyödytön harjoittelijalle).

Opiskelen informaatiotutkimusta (enempi kirjastoihin kuin arkistoihin olen suuntautunut).
Avatar
yannara
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 195
Liittynyt: 19.01.2006 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja yannara »

Keskustelun avaajan elämänasenne säälittää. Niin just, miksi valtion pitäisi elättää sinut, koska menit opiskelemaan alaa, joka on aivan turha, ja työtä ei löydy? Miksi palkansaajien pitäisi kustantaa virheesi? Nyt saat maksaa yhteiskunnalle takaisin, kun teet duunia 370€ kuukausipalkalla. Ymmärrän toki, että sinua vituttaa, ja haluaisit saada kunnon liksan kunnon duunista, mutta hei, sun olisi pitänyt herätä aikaisemmin, kun lopetit peruskoulun tai lukion, että minne kannattaa mennä ja minne ei. Turha on 30-vuotiaana itkeä, että et saa opiskelutukea enää.

Ajattele asiaa myös tältä kannalta. Jos joskus ikinä pääset oikeaan työhaastatteluun, niin haastattelija katsoo paljon paremmalla mielellä papereitasi, kun olet ollut viime 2 vuotta tekemässä jotain hommaa, kun että olisit istunut vain kotonasi ne vuodet.

Omasta mielestäni muutama asia Suomessa voisi korjata. Sosiaali tai työttömyystuet katkaista kokonaan, tai tehdä niistä vielä vaikeammin saatavia. Ja sen painoksi valtio voisi edesauttaa työllistymistä Suomessa. Taistella sitä vastaan, että yritykset eivät siirtäisi tuotantoaan Aasiaan, vaan antaisivat ihmisille mahdollisuus tehdä työtä. Näin saataisiin enemmän laiskureita ja luusereita (+pakolaiset ja maahanmuuttajat) heräämään aikaisin aamulla ja painumaan töihin = nauttimaan normaalista elämästä.

Hyvä minun on puhua, kun en ole päivääkään ollut työttömänä, ja tehnyt hommia mistä tykkään, mutta jos ajatella edes metalli-alaa, mistä oli tässä aikaisemminkin puhetta, niin osaajiahan ei ole Suomessa tarpeeksi ja nämä koulutetut kaverit vetää 3000€/kk palkkaa vain sen takia, kun kaikki lukee IT-ammatteja tai yliopistossa, eikä kukaan halua liiata käsiään.
hermine

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja hermine »

yannara kirjoitti: Omasta mielestäni muutama asia Suomessa voisi korjata. Sosiaali tai työttömyystuet katkaista kokonaan, tai tehdä niistä vielä vaikeammin saatavia . . . Näin saataisiin enemmän laiskureita ja luusereita (+pakolaiset ja maahanmuuttajat) heräämään aikaisin aamulla ja painumaan töihin = nauttimaan normaalista elämästä.
Mä veikkaan että ainoa mitä tuolla oikeastaan saataisiin, olisi suomenkin kadut täyteen kerjäläisiä ja taskuvarkaita tms. pikkurikollisia koska jostain se elanto on pakko repiä ja täystyöllisyyttä ei ole käytännössä mahdollista saavuttaa koskaan, puhumattakaan siitä että läheskään kaikki tällä hetkellä kortistossa "laiskottelevat" olisivat kelvollisia minkäänlaiseen normaaliin työntekoon (tai muuhunkaan normaaliin elämään) edes pitkän ja kalliin kuntoutuksen jälkeen (nykyinen kuntoutustukihan tarkoittaa käytännössä sitä, että "kuntoutettava" istuu kotona odottamassa ihmeparantumista ja vuoden kuluttua käy lääkäriltä hakemassa lausunnon siitä ettei yllättäen ole edelleenkään muuttunut työkykyiseksi - ja kuntoutustuenkin saaminen on vissiin aika tuskan takana vaikka olisi ihan selkeästi työkyvytön).
Avatar
kvasaari
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 130
Liittynyt: 15.08.2005 23:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja kvasaari »

Kityssäkin (ainakin yannaralla ja sinkkumatilla) näyttää olevan valloillaan tuo "mitäs menit lukemaan jotain hömpötystä" -asenne, eli vastuu "huonosta koulutuspäätöksestä" sysätään täysin yksilölle. Minusta koulutuspaikkojen määristä vastaavalle taholle -- eli viime kädessä valtiolle -- kuuluu ehdottomasti osa (sanoisinpa jopa valtaosa) vastuusta.

Miettikää vähäsen: miten ihmeessä abi tai ysiluokkalainen voi edes tietää tulevaisuuden työllisyystarpeita? Eikö asiantuntijoiden pitäisi tietää tämä paljon paremmin ja tarjota aloituspaikkoja samassa suhteessa? Eikö abin tai ysiluokkalaisen pitäisi pystyä luottamaan valtion asiantuntijoiden ammattitaitoon ja valita opiskelupaikkansa puhtaasti omien kiinnostusten perusteella luottaen, että koulutus takaa ainakin hyvät mahdollisuudet oman alan työpaikkaan? Jos nämä mahdollisuudet ovat olemattomat, kuuluuko valtaosa vastuusta yksilölle, joka silloin aikoinaan nuorena luotti yhteiskuntaan ja teki "hölmön" päätöksen, vai yhteiskunnalle, joka tarjosi alan aloituspaikkoja aivan liikaa?
Viimeksi muokannut kvasaari, 06.02.2006 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Enthu

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja Enthu »

Ensin valmistuin toimistotyöntekijäksi 1999,suoraan kortistoon.Lukukauden 1999-2000 kyllä kävin toimistoalan työvoimakoulutuksessa Amiedussa.
2000-2003 opiskelin Matkailun Ohjelmapalveluiden Tuottajaksi,taas kortistossa,lukuvuoden 2003-2004 työhönvalmennuskurssilla.Kohta
1,5 vuotta Helsingin Kaupungin Työllistymisyksikön asiakkaana.
En millään voinut tietää 1997 kesän kynnyksellä saati 1999 kesän kynnyksellä,minkälainen työtilanne on kyseisellä alalla.Faktaa,tänä
päivänä toimistotyön ammattialan avoimia työpaikkoja huomattavasti enemmän,kuin matkailualalla joka edelleen on syvässä lavassa lähi-idän
levottomuuksien,WTC:n pommi-iskujen,lumivyöryjen ja tsunamin yms luonnonmullistusten takia mitkä ovat tulleet täysin odottamatta.
Pitäisi löytää joku humaani/kulttuuri/taideala,missä ei tarvita matemaattisia kaavoja tai ylipäätään edes laskupäätä lainkaan.Tänä päivänä sellaisia ammatteja ei taida olla olemassakaan ???
nokkaelain

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

kvasaari kirjoitti:Minusta koulutuspaikkojen määristä vastaavalle taholle -- eli viime kädessä valtiolla -- kuuluu ehdottomasti osa (sanoisinpa jopa valtaosa) vastuusta.
Olen samaa mieltä, että suuri osa vastuusta pitäisi olla myös koulutuspaikoista päättävillä; suurimmasta osasta en olisi niinkään varma. Monella alalla opiskelijat ovat täysin tietoisia, ettei työllistyminen tule olemaan itsestäänselvää. En kuitenkaan kannata sitäkään, että koulutus järjestettäisiin täysin elinkeinoelämän ehdoilla (monestakin syystä). Esim: muuten motivoituneillekin ja todellisuudessa työllistymään tuleville voisi tulla täysin ylivoimaiseksi päästä opiskelemaan alaansa.

Aloituspaikkojen vähentäminenkään ei ole niin itsestäänselvä ratkaisu. Esimerkiksi erään yliopiston aloittavista fysiikan opiskelijoista n. 70% jätti opintonsa kesken. Sisäänpääsyn vaikeuttaminen ei olisi ratkaissut tilannetta, koska joukossa on paljon hyviä hakijoita, jotka eivät aiokaan jatkaa vaan hakevat myöhemmin uudelleen ensisijaiseen paikkaansa.
nojoojust

Re: Orjuus on nyt laillistettu Suomessa. Oikeasti.

Viesti Kirjoittaja nojoojust »

hermine kirjoitti:
nojoojust kirjoitti:Mitä opiskelet?
Opiskelen informaatiotutkimusta (enempi kirjastoihin kuin arkistoihin olen suuntautunut).
Laitoin sinulle privamailia.
Vastaa Viestiin