Työrauha kadoksissa kouluissa.

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Exsat

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Aito_Johanna kirjoitti: Uskon kyllä, että auktoriteetti kasvaa iän myötä - hemmetti ei tällä naamalla, tällä ulkonäöllä ja tällä äänellä voi olla mikään uskottava kersantti komentaja, mutta odottakaas, kun kasvan vanhaksi äkäiseksi korppikotkaksi.
Mulla on lastensuojelupuolella vähän samaa ongelmaa. Nuori ohjaaja helposti mielletään "kaverimaiseksi" tai muuten vaan lepsuksi ja araksi, ja jonkinlaisen aseman saamiseksi pitää tehdä triplasti töitä ikäedun puuttuessa.

Mä ylläpidän melko tiukkaa linjaa noin sääntöjen suhteen, ehkä noin kerran viikossa saan kuulla olevani "virkaintoinen sosiaalitantta". :wink: Mä olen pitänyt sitä kuitenkin lähinnä kohteliaisuutena: nuoriso tietää, että mä en päästä sieltä mistä aita on matalin, mutta toisaalta myös sen, että mä palkitsen siitä, jos hoitaa hommat kunnolla.

Ei auktoriteetin saamiseksi taida olla mitään poppaskonsteja, kyllä sen itsevarmuuden pitää löytyä ja näkyä ihmisestä itsestään. Lukiotasolla voisi yrittää esim. vedota opintojen vapaaehtoisuuteen tyyliin: "Ne joita ei kiinnosta voivat poistua, ja ne joita kiinnostaa kuuntelevat nyt". Lapset ja nuoret (kuten ehkä aikuisetkin) ovat siitä hirveän simppeleitä, että ne kitisevät ja häiriköivät tasan niin kauan, kun kokevat sen mahdolliseksi.
Turbohaltija

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

AarneAnkka kirjoitti:
Aito_Johanna kirjoitti:Vittumaisuuspotentiaalia minussa on, kuten palstakirjoitteluni perusteella tietänette, mutta en osaa soveltaa sitä käytäntöön face to face.
Ei kannatakaan. Vittumaisuudella ei saa luokan jakamatonta huomiota saati kunnioitusta. Ainakaan kymmentä sekuntia pidemmäksi ajaksi.

Pitää olla sellaista yliluonnollista, mystistä, vaikeasti selitettävää luontaista karismaa, ja luokka kuuntelee haltioituneena. Mistä sellaista saa? Erittäin hyvä kysymys.
Vittumaisuus pitää jättää aavistuksen varaan. Pitää antaa niiden arvailla, että tuo voi oikeasti olla vittumainen, tuon kanssa en ala mittelemään voimiani. Siinä vaiheessa peli on jo menetetty, jos opettajan pitää oikeasti turvautua vittuiluun. Pääsääntöisesti kannattaa olla ystävällinen, mutta ei liian. Tämä on vähän kuin musiikkia: Allegro, ma non troppo.

Luontaisia opettajia ei ole. Opettamaan oppii elämällä ja kokemalla. Luokan edessä minulla on tietty rooli, jolla on rajoja, mutta voin silti niiden rajojen sisäpuolella olla oma itseni. Siinä mielessä minun ei tarvitse näytellä. Mulle on myös avuksi se, että pidän ihmisistä ja lapsista ja se varmaan näkyy minusta jollain tapaa. Liian tiukkakaan ei saa olla. Se on vähän kuin johtaisi orkesteria. Aina ei kuitenkaan mene nappiin. Kaikkia ei voi miellyttää. Konsertissa saattaa esiintyä riitasointuja. Tämä ei kuitenkaan saa kaataa koko esitystä, vaan show viedään loppuun asti. Tärkeintä on se, että oppimista tapahtuu. Mitä sitten loppujen lopuksi kukakin oppii, on asia erikseen. Jos melkein kaikki oppivat edes jotain, pidän esitystä sukseena.

Minäkin olen opettanut lukiossa. Lukiolaiset ovat vain suurempia lapsia kuin ala- ja yläasteen oppilaat. Kohtelen lukiolaisia aivan samalla tapaa kuin muitakin oppilaita. Niiden pitää ymmärtää, että luokassa on yksi tiedollinen auktoriteetti ja se olen minä. Jos siellä joku yrittää lorvia mun opetuksen aikana tai jutella löysiä vieruskaverin kanssa, mun opetus jatkuu vasta kun muu puuhastelu loppuu. Jos asia ei kiinnosta, niin istuvat sitten hiljaa tympääntyneinä. Kasvattava kokemus niille yhtä kaikki. Lukiossa on siinä mielessä hauskaa, että voi käyttää tiukkaa arvostelua. Joskus olen ilmoittanut ryhmälle ihan suoraan, että koe on sitten vaikea ja arvostelen tiukasti ja ainoa keino läpäistä kurssi on opiskella ihan oikeasti. Jos eivät usko, menkööt sitten uusintaan. Kerron myös etukäteen, että uusinta on sitten aivan yhtä hankala kuin varsinainen kurssikoekin. Menkööt ammattikouluun jos eivät tykkää.
Nowaysis

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja Nowaysis »

Itse ohjelmaa en nähnyt, mutta en nyt voi olla pistämättä nenääni tähän keitokseen, sen verran läheltä asia kuitenkin liippaa. Kurinpito-ongelmia aiheuttaa todellakin Turbohaltijan mainitsema integraation nimellä kulkeva säästötoimenpide. Tämä siis tarkoittaa sitä, että ns. erityisoppilaat laitetaan perusopetusryhmiin. Alkujaan tämän piti olla positiivinen asia, ja siihen luvattiin resursseja sieltä sun täältä, oppilaille piti saada avustajat ja lisää määrärahoja erityis- ja tukiopetukseen. My ass. Kaiken lisäksi kunnat saavat nykyään entistä vapaammin päättää semmoisten rahojen käytöstä, jotka aiemmin oli suunnattava koulutukseen ja opetukseen. Voitte arvata, että nekin massit päätyvät sitten ihan jonnekin muualle.

Vaikka minullakaan ei tuota öh, fyysistä auktoriteettiä ole juuri minkään vertaa, en ole antanut sen haitata. Muksujen kanssa pärjään aina, yläasteelaisissa pojissa herätän varmaan jonkinlaista suojeluvaistoa :shock:
Okei, joskus kyselivät ekaa kertaa tavatessa että harrastanko seksiä poikaystäväni kanssa ja olenko juonut olutta. Kysäsin siinä sitten että mitäs pojat luulevat, jonka jälkeen ilmoitin napakasti että jatkamme tunnin aiheesta eikä se ole minun tai muidenkaan henkilökohtaisten asioiden puiminen.

Mutta joo, multa on kysytty oonko seiska been uusi oppilas, en siis erotu niistä kuin pistämällä jakkupuvun päälle 8)

Mutta tsemppiä johannalle, käytä sitä torvea jos on tarvis. Mulla on joskus kurkkukipusena ollu semmonen kilikello :D
nojoojust

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja nojoojust »

Aito_Johanna kirjoitti:notta jos tiedätte nopeamman tien, kuulisin mielelläni vinkkejä. Ehkä mun pitäisi vain kerta kaikkiaan näytellä, ottaa jämäkän ja tuikean opettajan rooli ja esittää sitä, kunnes se jonain päivänä alkaakin tuntua luontevalta.
Itse törmäsin vuosia sitten kirjastossa koirien elekieltä kuvailevaan kirjaan, jossa valokuvien pohjalta selitettiin mitä koirat milläkin eleellä tarkoittavat. En muista kirjan nimeä, mutta ne tärkeimmät eleet kyllä. Lievä etukumara on asento, joka saa koiran käskemättä istuutumaan. Siihen jos lisää otsan kevyen rypistyksen, laskeutuu koira automaattisesti makuulle. Jos vielä mutristaa suutaan vähän, kellahtaa koira selälleen. Leveä hymyily, posken näyttäminen tai koko vartalon sivuttaisasento antavat ymmärtää että on peloissaan, jolloin jokainen koira automaattisesti saa itsevarmuutta ja saattaa alkaa mahtailla.

Jossain vaiheessa aloin huvikseni käyttämään näitä eleitä ihmistenkin kanssa ja huomasin että ne tehoavat hyvin. Poskea näyttämällä saa riidan loppumaan, koska toinen osapuoli mieltää voittaneensa, lievä etukumara vakuuttaa tehokkaammin kuulijat kuulemastaan jne. Nuo ovat kuitenkin tietoisesti käytettyinä rooli, joten harjoitteluun menee aikaa. Mutta se myös alkaa tuntua luontevalta, esim. koirat ymmärtävät viestini nykyään jo pelkän katseen voimalla, enkä varsinaisesti edes tiedosta enää käyttäväni noita eleitä.
Patz

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja Patz »

AarneAnkka kirjoitti:Pitää olla sellaista yliluonnollista, mystistä, vaikeasti selitettävää luontaista karismaa, ja luokka kuuntelee haltioituneena. Mistä sellaista saa? Erittäin hyvä kysymys.
Voin myydä omani tarpeettomana. Aikuisten kanssa en sitä tarvitse ;)

OT: mieleni sopukoissa on pyörinyt ajatus sisäoppilaitoksesta vanhaan kunnon brittityyliin. Mitäs luulette, löytyisikö "asiakkaita"? Itselläni käväisi mielessä jo parikin kohderyhmää, mm. nämä ketjun aiheenakin olevat haastavat oppilaat sekä uraputkessa olevien vanhempien herrantertut.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12376
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Muisto kahdeksannelta luokalta: luokan häirikkö on taas vauhdissa äidinkielen tunnilla. Opettaja lausuu vakavasti: "Toivottavasti et joudu tekemisiin mieheni kanssa. Hän on tuomari..." Luokka räjähtää nauruun...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Sannu kirjoitti:Ehdotan tiukempia rangaistuksia ja koulusta irtisanomista määräajaksi. Ja vanhemmat vastuuseen! (…)ennekaikkea mielestäni ne sanktiot just sinne vanhempiin
Sinkkumatti kirjoitti:Jatketaan vaan vapaata kasvatusta ja löysätään rajoja. Tukistamisesta linnaan ja huutamisesta rosikseen!
Think kirjoitti:Kyllä vanhemmat pitäisi saada mukuloidensa kurittomuudesta vastuuseen.
Feitz kirjoitti:Vaikka kaikki luuleekin että niille pennuille pitää lässyttää ja pehmee lähestymistapa on jees niin se ei toimi.
Räkänokat on laitettava ns. herran nuhteeseen alusta asti ja jos opettajakin on hieman tiukemman näköinen kuin sivarihippi tai puunhalaajatäti niin takaan että suun soitto vähenee.
Huoh. Minun ei kyllä nyt pitäisi varmaan ihan oman mielentyyneyteni takia osallistua tähän(kään) vääntöön, kun edustan taas kerran tällaista sosiaalitanttamaista pehmeän sivarihipin lähestymistapaa, joka ei ole foorumilla kovin suuressa suosiossa. Mutta toisaalta minua ei lakkaa ihmetyttämästä se, miten hirvittävän kovia ratkaisuja täällä suositaan lähes yksimielisesti. Vastaavasti minua kummastuttaa, että parhaana ratkaisuna pidetään itsestäänselvästi lisäkepin antamista perheille. Toinen lähestymistapa voisi olla sellainen, että kysyttäisiin, miksi perheet ovat sellaisessa kriisissä että niinkin perusasia kuin lastenkasvatus jää hunningolle. Voisi kai ajatella, että kepin sijaan nykyperheet tarvitsisivat merkittävästi lisää tukea. EK:n paljon puhutussa raportissa ehdotettiin juuri pari päivää sitten lisää paikallisia joustoja työelämään ja sosiaalitukien kaventamista. Mieleen tulee, että eivätkö pätkätöiden ja turvattomuuden kanssa kamppailevat perheet jousta nytkin jo aivan liikaa, kun energiaa ei riitä edes omien lapsien asioista huolehtimiseen. Tällainen pehmoilu ei vaan taida olla kovin muodikasta nykyään - ainakaan tällä foorumilla.

Tuo toinen keskustelussa esiinnoussut teema, kurinpito opetustilanteissa, kiinnostaa minuakin, osin omien kokemusten kautta. Menneisyyteni aktiivipartiolaisuran aikana totuin johtamaan hyvinkin erilaisia lapsi- ja nuorisoryhmiä, eikä kurinpito minulle koskaan ollut ihmeempi ongelma. Olen Turbohaltijan kanssa samoilla linjoilla siinä, että kaverimaista kosiskelua ei kannata harrastaa lainkaan, vaan tulee tehdä heti selväksi, että on ryhmän auktoriteetti ei vain aseman takia vaan ennen kaikkea tiedollisen ja taidollisen osaamisensa kautta.

Toisaalta olen sen verran idealistinen, että vierastan tuota Turbohaltijan kyynissävytteistä korostusta pinnan alla olevan vittumaisuuden tärkeydestä. Tämä oli erityisen tärkeätä aikanaan, kun tein siviilipalvelukseni Lastenlinnan sairaalakoulussa sijaisopettajana/koulunkäyntiavustajana, jossa siis oppilaina oli lasten- ja nuorisopsykiatrian osastojen potilaita, jotka ovat liian sairaita ja vaikeita edes tavallisen koulun erityisluokille. Nämä lapset olivat kohdanneet elämässään aivan tarpeeksi vittumaisuutta jo ennestään, eikä minusta se ollut ollenkaan oikea tapa luoda auktoriteettia siinä yhteydessä. Pikemminkin, oli aivan keskeistä olla luja, ehdoton ja oikeudenmukainen ilman vittuilun häivääkään. Näille lapsille - joista siis varsinkin yläasteikäiset olivat kyllä aika hankalia - oli keskeistä oppia, että on olemassa aikuiskontakteja, joissa vittuiluun ei vastata samalla tavalla, mutta kuitenkin vittuiluun puututaan johdonmukaisesti ja tiukasti.

Turbohaltijan ansiokkaassa esityksessä vierasta siis ajatusta, että oppilaille pitäisi tehdä selväksi, ettei opettajan kanssa kannata lähteä mittelemään voimiaan. Minä sanoisin pikemminkin, että oppilaille pitää tehdä selväksi, että opettaja ei lähde voimienmittelyyn mukaan eikä auktoriteetti ole kyseenalaistettavissa millään voimienmittelyllä. Vaikka opettaja näyttäisi puita halailevalta sivarihipiltä.

Kaikesta huolimatta täytyy myöntää, että olen nauttinut viimeisenä muutamana vuotena opettamisesta erityisesti siksi, että olen opettanut vain erittäin motivoituneita aikuisia (no, on siellä ollut jotain 18-19 vuotiaitakin) joiden kanssa minun ei tarvitse suoda ajatustakaan kurinpidollisiin asioihin tai oman auktoriteettini vahvistamiseen. Varmaan pääsyy siihen, miksi en koskaan hakeutunut ei-aikuisopetuksen pariin oli juuri se, että olen paljon mieluummin vähän hassahtanut sivarihippi kuin luja auktoriteetti, vaikka kyllä sekin tarvittaessa sujuu.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

:off:
urpiainen kirjoitti:Tällainen pehmoilu ei vaan taida olla kovin muodikasta nykyään - ainakaan tällä foorumilla.
Eipäs omita niitä pehmoiluvaltuuksia siellä! Osa meistä pehmoista saattoi äänestää Niinistöä perustelluista syistä, mutta ei se meidän pehmouttamme muuta miksikään.
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja Think »

urpiainen kirjoitti:
Turbohaltijan ansiokkaassa esityksessä vierasta siis ajatusta, että oppilaille pitäisi tehdä selväksi, ettei opettajan kanssa kannata lähteä mittelemään voimiaan. Minä sanoisin pikemminkin, että oppilaille pitää tehdä selväksi, että opettaja ei lähde voimienmittelyyn mukaan eikä auktoriteetti ole kyseenalaistettavissa millään voimienmittelyllä. Vaikka opettaja näyttäisi puita halailevalta sivarihipiltä.
Näihän se ihannemaailmassa olisi. Lapsen ajatusmaailmassa nyt vain on yleensä ollut tapana testata omia rajojaan, oikeuksiaan ja valtuuksiaan. Jotkut tekevät sen hienotunteisemmin, jotkut eivät. Jos siis kerrot 12 vee pojankoltiaiselle, ettei opettajan auktoriteetti ole kyseenalaistettavissa...mitä luulet tapahtuvan? Jos lapselle taas annetaan ymmärtää, että siihen kyseenalaistukseen lähtiessään tulee varmasti häviämään, niin innokkuus itse kyseenalaistamiseen on pienempi. Antaa lapsen itsensä ymmärtää aikanaan mikä ero näillä on ja oppia ajan myötä se, ettei se auktoriteetti ole ylipäätään kyseenalaistettavissa (siis voimanmittelöillä).
Viimeksi muokannut Think, 17.02.2006 13:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ovela kuin orgasmi
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: Huoh. Minun ei kyllä nyt pitäisi varmaan ihan oman mielentyyneyteni takia osallistua tähän(kään) vääntöön, kun edustan taas kerran tällaista sosiaalitanttamaista pehmeän sivarihipin lähestymistapaa, joka ei ole foorumilla kovin suuressa suosiossa. Mutta toisaalta minua ei lakkaa ihmetyttämästä se, miten hirvittävän kovia ratkaisuja täällä suositaan lähes yksimielisesti.
Anna siis palaa! Kauniista tavoitetilasta olemme varmasti samaa mieltä, joten unohdetaan se täysin. Pureudutaan mieluummin siihen kuinka oikeasti korjaamme koulujen sairaan ilmapiirin? Pitääkö opettajakoulutusta esim. kehittää jotenkin? Kuinka perheiden elämä sitten saadaan kuntoon?
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja Think »

urpiainen kirjoitti: Mutta toisaalta minua ei lakkaa ihmetyttämästä se, miten hirvittävän kovia ratkaisuja täällä suositaan lähes yksimielisesti. Vastaavasti minua kummastuttaa, että parhaana ratkaisuna pidetään itsestäänselvästi lisäkepin antamista perheille.
Eihän se paras ratkaisu olekaan. Kovin paljon ei vain ole niitä muita (edes jossain määrin) potentiaalisia ratkaisuja täällä näkynyt.

Aina ei hyviä ratkaisuja välttämättä edes ole. Siihen en ota kantaa onko niitä tässä asiassa. Jotain asialle pitäisi kuitenkin tehdä. Siis oikeasti tehdä, eikä vain perustaa virkamiesryhmää joka käy tutustumassa kouluissa ja toteaa, ettei ongelmia juurikaan ole. Tai että ongelmia on, perustetaan toinen työryhmä miettimään niitä ratkaisuja.
Ovela kuin orgasmi
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Think kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Turbohaltijan ansiokkaassa esityksessä vierastan siis ajatusta, että oppilaille pitäisi tehdä selväksi, ettei opettajan kanssa kannata lähteä mittelemään voimiaan. Minä sanoisin pikemminkin, että oppilaille pitää tehdä selväksi, että opettaja ei lähde voimienmittelyyn mukaan eikä auktoriteetti ole kyseenalaistettavissa millään voimienmittelyllä. Vaikka opettaja näyttäisi puita halailevalta sivarihipiltä.
Näihän se ihannemaailmassa olisi. Lapsen ajatusmaailmassa nyt vain on yleensä ollut tapana testata omia rajojaan, oikeuksiaan ja valtuuksiaan. Jotkut tekevät sen hienotunteisemmin, jotkut eivät. Jos siis kerrot 12 vee pojankoltiaiselle, ettei opettajan auktoriteetti ole kyseenalaistettavissa...mitä luulet tapahtuvan? Jos lapselle taas annetaan ymmärtää, että siihen kyseenalaistukseen lähtiessään tulee varmasti häviämään, niin innokkuus itse kyseenalaistamiseen on pienempi.
No kyllä tämä kuulostaa minusta edelleen aika kummalta. Olen toki samaa mieltä, että tarvittaessa tiukkakin rajojenvetäminen on tärkeää ei vain lapsen turvallisuudentunteen kannalta, vaan myös siksi, että lapselle on annettava tilaa olla lapsi aikuisen kantaessa vastuun rajoista. Mutta samoista syistä tämän asetelman pitää minusta perustua siihen, että kyseessä on aikuinen-lapsi-asetelma eikä siihen, että katsotaan kumpi pärjää paremmin voimainmittelyssä, oli sitten kyseessä fyysinen voima tai vittuilutaidot. Ei aikuisen ja lapsen (auktoriteetti)suhteen pidä perustua kilpailuun, voittamiseen ja häviämiseen. Ei kurinpidossa ole tarkoitus lannistaa lasta.
sivustahuutaja kirjoitti:kuinka oikeasti korjaamme koulujen sairaan ilmapiirin? Pitääkö opettajakoulutusta esim. kehittää jotenkin?
Siinäpä se. Vaikeita ja isoja kysymyksiä. Aika hyvä alku voisi olla se, että oikeasti kuunneltaisiin vaikka Kari Uusikylää eikä vain pidettäisi häntä huippuosaajien kouluttamisen jarruna.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja Think »

urpiainen kirjoitti: No kyllä tämä kuulostaa minusta edelleen aika kummalta. Olen toki samaa mieltä, että tarvittaessa tiukkakin rajojenvetäminen on tärkeää ei vain lapsen turvallisuudentunteen kannalta, vaan myös siksi, että lapselle on annettava tilaa olla lapsi aikuisen kantaessa vastuun rajoista. Mutta samoista syistä tämän asetelman pitää minusta perustua siihen, että kyseessä on aikuinen-lapsi-asetelma eikä siihen, että katsotaan kumpi pärjää paremmin voimainmittelyssä, oli sitten kyseessä fyysinen voima tai vittuilutaidot. Ei aikuisen ja lapsen (auktoriteetti)suhteen pidä perustua kilpailuun, voittamiseen ja häviämiseen. Ei kurinpidossa ole tarkoitus lannistaa lasta.
Totta. Ei se olekaan se tarkoitus. Sillä toivomallasi tavalla vaan päädytään usein siihen voimainmittelöön, koska lapsi kokeilee monessakin kasvun vaiheessa niitä omia rajojaan. Haluttiin tai ei. Olen aivan samaa mieltä siitä, että noihan sen pitäisi mennä, mutta koska emme asu lintukodossa, niin käytännössä tuon toteuttaminen vaatii jonkintyyppisen pyhimysaallon iskemisen lasten keskuudessa. Ei sekään että antaa lapsen ymmärtää kuka on se auktoriteetti tai vielä sekään, että antaa ymmärtää ettei auktoriteettiä kannata lähteä testaamaan ihan huvikseen (asiakeskustelu on eriasia), ole mielestäni tilanne jossa joku on voittaja tai joku häviäjä. Lannistaminenkin on minusta aivan toisenlaista. Tämä olisi nimenomaan sitä kurinpitoa, eikä lannistamista.
urpiainen kirjoitti: Siinäpä se. Vaikeita ja isoja kysymyksiä. Aika hyvä alku voisi olla se, että oikeasti kuunneltaisiin vaikka Kari Uusikylää eikä vain pidettäisi häntä huippuosaajien kouluttamisen jarruna.
Voisitko hieman valottaa kuka tämä kyseinen jamppa on?
Ovela kuin orgasmi
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Think kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:päläpäläpäläpäläKari Uusikyläpäläpäläpäläpälä
Voisitko hieman valottaa kuka tämä kyseinen jamppa on?
Jep. Helsingin yliopiston kasvatustieteen, erityisesti didaktiikan, professori, joka kovasti pyrkii jonkinlaiseksi yleisintellektuaaliksi. Jos missä tahansa mediassa on vain jotain juttua koulusta tai lahjakkuudesta, Kari Uusikylä on mukana antamassa lausuntoa. Ja silloinkin kun kukaan ei kysy häneltä mitään, niin Hesarin yleisönosaston yläosan pitkä kirjoitus on kuitenkin Uusikylän essee suomalaisen koulujärjestelmän ongelmista ja hänen suosittelemistaan ratkaisuista niihin ongelmiin.

Aktiivisuudestaan huolimatta Uusikylä sivuutetaan usein vähällä huomiolla pitämällä häntä vanhanaikaisena sosiaalitanttana, joka vain lässyttää tasa-arvosta, lapsuuden arvosta ja yhteisöllisyyden keskeisyydestä suostumatta osallistumaan muodikkaammin huippumenestyjien erityishuomioinnin, kokonaisvaltaisen kilpailun ja tehostamisen ylistyksen nykyaikaiseen laulukuoroon. Minun suosikki-kasvatustieteilijäni siis.

Paremman kuvan saanee googlettamalla ukkelin. Tai eiköhän mies viikon sisään taas kirjoita Hesarissakin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja Think »

urpiainen kirjoitti: Paremman kuvan saanee googlettamalla ukkelin. Tai eiköhän mies viikon sisään taas kirjoita Hesarissakin.
Googlettelin hieman, mutta en löytänyt mitään sellaista missä hän olisi ilmaissut konkrettisia toimia tähän kurin löystymiseen tai opettajien uhkailun suhteen (siis ylipäätään siihen mikä on tämän topicin aihe). Onko sinulla tietoa mitä tämä mies sitten tekisi esim. näille kurinpidollisille ongelmille?
Ovela kuin orgasmi
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Think kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Paremman kuvan saanee googlettamalla ukkelin. Tai eiköhän mies viikon sisään taas kirjoita Hesarissakin.
Googlettelin hieman, mutta en löytänyt mitään sellaista missä hän olisi ilmaissut konkrettisia toimia tähän kurin löystymiseen tai opettajien uhkailun suhteen (siis ylipäätään siihen mikä on tämän topicin aihe). Onko sinulla tietoa mitä tämä mies sitten tekisi esim. näille kurinpidollisille ongelmille?
Ei kai niille ongelmille kukaan mahda, kunnes lakkaa syntymästä duunarilutkan äpäriä niin paljon kuin nyt. Eli siis koko Suomen moraalinkohotus tarpeen.

Tuossa yllä oli, että erikoisongelmaskidit tms, laitetaan säästösyistä muiden mukaan. Kuinka helvetin paljon niitä nykyään sitten on? Meillä oli 69 ja eteenpäin tarkkailuluokalla kolme MUSTALAISTA!

Ja mitä vittuu tää on, että tarvitaan bodareita "kouluavustajiksi"? Kaverikin on ollut. Eikö ensin pitäisi mennä asian juureen, eli niihin vanhempiin, ja pistää junttirahvaskin johonkin pakotettuun tapaoppiin?

Siinä samassa ohjelmassa taisi olla, että nykylapset kärsii informaatioähkyä ja pikkutytöt sen "valistamina" haluaa olla seksipommeja. Kyllä se on tää maailma joka on perseestä. Ei opettajat eikä viime kädessä lapsetkaan, vaan heidän vanhempansa ja ettei niitä tyhmiä vanhempiakaan enää saa pitää Herran Nuhteessa. :paavi:

Edit: ja joojoo, nykyään ei mitään saa kritisoida, ellei ole esittää yksityiskohtaisia neuvoja muuttaa tilanne:

Kohta (liioittelua, tiedän. Ei liity kouluun, älkää vaivautuko huomauttamaan) tyyliin: ""Minusta on paha kun siskoni panee dildolla lammasta samalla kun isäni nussii siskoani perseeseen"
Vastaus: "Ei sulla ole oikeutta tuosta valittaa, ellei sulla ole esittää yksityiskohtaista psykologis-filosofista ohjelmaa miten voisivat tehdä toisin"
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Muistuupa mieleeni netistä löytämäni sivusto, jossa Vanhan Testamentin tarinoita oli muutettu lego-muotoon. Siellä puhutiin muun muassa kurittomasta pojasta, joka ei totellut.

Jos poika ei totellut, eikä noudattanut tottelemattomuudesta annettua rangaistusta, hänet tuli raahata kaupungin portille. Siellä asia esiteltiin kaupungin miehille, jonka jälkeen kuriton tunari kivitettiin kuoliaaksi. Kuulostaa aika hyvältä. Samaa periaatetta voinee soveltaa myös vanhempiin, jotka ei pitäisi olla mitään oikeutta lasten saantiin ja näitähän riittää sossun jonossa riesaksi asti.

Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Paras päivä ikinä.
ninnithequeen

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Minäkin nyt kannan korteni kekoon, vaikkei lapseni koulussa vielä olekaan...

Välillä tuntuu, ettei uhmaikäisen kolmivuotiaan päähän mene mikään. Ei auta mikään. Ei kauniit puheet tai komentaminen. Joskus tekee mieli lätkäistä, mutta sitä nyt emme ole koskaan tehneet. Minä olen meidän perheessä se, joka yrittää pitää jöötä päällä, ja sitten mennään isin syliin itkemään kun äiti on niin paha. Isi on kiva kun se ostaa suklaata :doh:

Tiedä nyt sitten, mutta kyllä meitin pennulle yritetään opettaa kaikki hyvät tavat ja toisten kunnioittaminen. Helppoa se ei ole. Mutta hammasta purren eteenpäin.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja saira »

Vanhemmille istunto
27.2.2006 23:33 Iltalehti

Brittivanhemmat saavat vastaisuudessa varautua häpeällisiin istuntoihin opettajan puhuttelussa, mikäli heidän lapsensa eivät opi käyttäytymään soveliaasti. Vanhempien viikonloppuna pidettävät jälki-istunnot ovat osa uutta koulutuslakia, jonka mukaan kurittomille kakaroille annetaan tukiopetusta samalla kun vanhempia opastetaan siitä, miten ongelmalapsia tulee kontrolloida. Jälki-istuntoa uhmaaville perheille voi rapsahtaa jopa 500 punnan (723 euron) sakko.
Minusta ei huono ajatus. Jos siis puhutaan lapsista, joihin ei tehoa mikään. Tällä tavalla saataisiin niitä vanhempiakin kasvatettua. Tai tilanteesta riippuen annettua heille työkaluja lastensa kasvatukseen.
Nowaysis

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja Nowaysis »

No voi herranduudeli sentään! Ei kai se ( kirosana) auta vaikka piiskataan ja piiskataan ja piiskataan vielä piiskaamasta päästyäänkin!1 Mitäpä jos välillä oikeasti yritettäisiin kysyä MIKÄ ON HÄTÄNÄ. Tästä nyt voisi aloittaa syvällisfilosofisen väittelyn siitä, onko lapsi syntyessään hyvä vai paha vai tabula rasa, mutta siihen ei mielestäni kannata lähteä. Miksi siihen syydetään rahaa, että hoidetaan oireita, ei syitä??

Tiukalla kurilla ja sanktioilla voidaan saada tilanne hallintaan, yleensä väliaikaisesti. Jos käytöksen syihin ei paneuduta, itse ongelma ei ole kuitenkaan kadonnut minnekään, ja pulpahtaa varmasti esiin jossain elämän vaiheessa. Mielestäni fiksuinta läppää täällä heittävät ne, jotka ovat aiheeseen jossain määrin perehtyneet. Eivät väkivallalla uhkailu, nolaaminen tai lapsen/nuoren alemman/alempiarvoisen aseman korostaminen ole ennenkään mitään hyvää saaneet aikaan. Eikä tämän vastakohta ole mikään "tehkää mitä haluatte" -tyylinen vapaa kasvatus(koko termikin on niin väärin ymmärretty että, puuh), vaan se, että lapselle annetaan rakkautta ja rajoja.

Uusikylän lisäksi :h: -listaan lisätty Liisa Keltikangas-Järvinen.

Jospa aikuiset muistaisivat oikeasti millaista on olla lapsi. Lapsista suurin osa oireilee, jos asiat eivät ole hyvin. Toisten oireilu vaan kääntyy sisäänpäin, eikä sitä huomata. Sen sijaan, että tartuttaisiin näihin oireisiin, pitäisi selvittää mistä ne johtuvat(toistoa, juu.) Gattaca kysyit paljonko näitä ns.erityislapsia on. Paljon. Koko ajan enemmän. Ja monissa tapauksissa erityisoppilaan statuksen antamisen jälkeen homma on sillä kuitattu, case closed. Miksi etsiä syitä ongelmiin, tungetaan se "tarkkikselle", häiritköön siellä. Ja moni näistäkin tapauksesta saattaa olla "ainoastaan" kroonisesti masentunut, syliä ja turvaa kaipaava pikkuressu, joka oikeanlaista tukea ja hoitoa saadessaan voisi olla aivan hurmaava ja _normaali_ lapsi.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja saira »

Eihän tuossakaan (edellisessä viestissäni) ole kysymys pelkästään rangaistuksesta, vaan lisäopetuksesta. Voihan tuossa esim. vanhemmat oppia hiukan kasvatuspsykologiaa, kuinka laittaa oikein ja terveellä tavalla rajoja lapsille, ehkä näkemään lapsensa uusin silmin ja katsomaan asioita hänenkin kannaltaan yms., samalla kun lapset oppivat sitten asiat, jotka muut oppivat toisen riehuessa.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Turbohaltija kirjoitti:Minulla ei ole mitään kurinpidollisia ongelmia...
Kuulostaa oikein hyvältä! Jatka samaan malliin.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Työrauha kadoksissa kouluissa.

Viesti Kirjoittaja Ann »

Onkos tämä muka joku uusikin juttu?

Koulunkäynti oli helvettiä jo yhdeksänkymmentäluvulla. Ongelman mahdollistavat munattomat vanhemmat, jotka ovat kykenemättömiä myöntämään siementäneensä Luciferin jälkeläisiä. Pari mätää omppua pilaa koko sadon.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Vastaa Viestiin