UPM:n massairtisanomiset

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
killkill

UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja killkill »

Olen hieman yllättynyt, ettei tuo uutinen ole herättänyt keskustelua. Kokonaisia tehtaita kiinni, 3.000 työntekijää pihalle.

Kävi itselläkin mielessä että "nytpähän saavat sitä mitä lakkoiluillaan kerjäsivät. Palkat oli muutenkin kohdallaan, mutta saunalisät ei riittäneet, enemmän piti saada". Sitten pysähdyin miettimään. Jos perinteisesti vahvasti vetänyt vientiala ei kykene tarjoamaan turvattua työpaikkaa, mikä sitten kykenee? Kohta olemme kaikki pätkätöissä tai palveluammateissa.

Paperin lakkokenraalilla oli mielenkiintoinen esitys eilisessä Aamulehdessä: "Tulosta tuottavalle yritykselle pitäisi irtisanomiset tehdä kalliimmaksi - esimerkiksi niin että potkut antava työnantaja kustantaisi irtisanotun koulutuksen uuteen ammattiin."

Ajatuksia, mielipiteitä?
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja Think »

killkill kirjoitti:Tulosta tuottavalle yritykselle pitäisi irtisanomiset tehdä kalliimmaksi - esimerkiksi niin että potkut antava työnantaja kustantaisi irtisanotun koulutuksen uuteen ammattiin."
Kyllä ja ei. Siitä olen samaa mieltä, että yrityksen kuin yrityksen on nykypäivänä liian helppo ja halpaa potkia ihmisiä pihalle. Mutta rajansa tuollakin. Tuottava yritys voi olla tuottava tänä vuonna, mutta yrityksen johto voi jo tietää, että jos ei tehdä asioita x ja y, niin seuraava vuosi menee pahasti tappiolle, jonka korjaamiseen saattaa mennä vielä se sitäkin seuraavakin vuosi. Tuottava yritys ei siis suoranaisesti saisi olla se mittari. Sillä kun on eroa tuottaako yritys voittoa miljoonan vai sata miljoonaa.

Enemmän minä ihmettelisin sitä, että viimeaikoina on saanut kuulla kolmen samantyyppisen yrityksen irtisanomisista: Foxconn, Elqotec ja Perlos (tai en siis irtisanomisia vaan niiden syitä). Hei haloo...eikö kukaan toimittajista ymmärrä laskea yhteen yksi plus yksi ja miettiä miksiköhän noin on käynyt. Vai onko Nokia niin pyhä lehmä, ettei siitä saa puhua mitään pahaa. Ei se tietysti tilanteeseen auta ja tietyt muutokset ovat välttämättömiä, mutta kummallisen hiljaa tuosta ollaan oltu.
Ovela kuin orgasmi
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja martza »

killkill kirjoitti: Kävi itselläkin mielessä että "nytpähän saavat sitä mitä lakkoiluillaan kerjäsivät. Palkat oli muutenkin kohdallaan, mutta saunalisät ei riittäneet, enemmän piti saada".

Paperin lakkokenraalilla oli mielenkiintoinen esitys eilisessä Aamulehdessä: "Tulosta tuottavalle yritykselle pitäisi irtisanomiset tehdä kalliimmaksi - esimerkiksi niin että potkut antava työnantaja kustantaisi irtisanotun koulutuksen uuteen ammattiin."
Aluksi, miksi tämä KITY on älyttömän HIDAS.

Tältä se tuntuu, että nyt tuli heidän ahneudelleen loppu. Olen nauttinut, kun olen nähnyt Paperiliiton puheenjohtaja, Ahosen, ilmeen telkkarissa, kun joutui hattu kourassa pyytelemään työnantajilta, että älkää potkiko meidän huonopalkkaisia paprerimiehiä pois.
Kyllä Paperiliitto sai juuri nyt, mitä se on kerjänytkin jo monta vuotta. Taitaa olla oikeastaan ainoa ammattiliitto, AKT ohella, jotka ovat vielä vuosisadan vaihteen poteroissa ja eivät sitten millään luovu saavutetuista eduista. Kyllä pitää pysyä muuttuvan maailman mukana myös AY liikkeen ja joustoja ym löytyvän.
Suomi ei elä enään metsäteollisuudesta. Se on luonnollista, koska puukin on ehtyvä luonnonvara ja taitaa tällä hetkellä olla niin, että yli 50 % puusta tuodaan jo itärajan takaa, joten ei ole mitään järkeä pitää sellaista massiivista puuteollisuutta enään Suomessa. Tehtaat on vietävä sinne, missä puuta löytyy ja missä on myös markkinat. NIH..

En ymmärrä miksi se pitäisi tehdä kalliiiksi työnantajille, nuo irtisanomiset. Minun mielestä työnantajat eivät olevelvollisia työllistämään ihmisiä, ihan sen takia vaan, että heillä olisi työtä. Kyllä firmat ovat sen takia pystyssä, että ne tuottavat rahaa omistajilleen eikä minkään muun takia. Jos halutaan työllistää ihmiset ihan vain, että heillä on työtä niin valtio voisi ottaa tämän yhteiskuntavastuun itselleen, kun muutenkin jo huolehtii sosiaaliturvastamme.

Nimimerkillä "30 vuotta jo palkkatyötä tehnyt"
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja Think »

martza kirjoitti: En ymmärrä miksi se pitäisi tehdä kalliiiksi työnantajille
Tuskin kukaan haluaa, että ne tehdään kalliiksi työnantajalle, mutta kalliimmaksi kyllä.
Ovela kuin orgasmi
sinkkumatti

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja sinkkumatti »

killkill kirjoitti:. Palkat oli muutenkin kohdallaan, mutta saunalisät ei riittäneet, enemmän piti saada".
Niin. Nythän sitten joutunevat sellaisiin töihin, jossa palkkakin vastaa koulutusta.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja martza »

sinkkumatti kirjoitti: Niin. Nythän sitten joutunevat sellaisiin töihin, jossa palkkakin vastaa koulutusta
Kyllä heillä on ollut kohtuuttomat palkat, heidän koulutukseen ja vastuisiin liittyen. Jopa siivoojatkin ovat saaneet 3000Euron palkkaa, koska ovat paperiliiton jäseniä ja siivoavat vain paperijätteitä paperitehtaissa.
Luulen, että suurin osa Suomen työtätekevistä naureskelee nyt partaansa ja tuskin moni ottaa osaa heidän suruunsa. En ainakaan minä.


Ovat käyttäneet törkeästi hyväkseen tätä Suomen metsävetoista teollisuutta ja nyt kun Suomi ei eläkkään enään ainoastaan metsästä, joutuvat laskeutumaan tältä pallilta.
Tähän samaan kategoriaan kuuluu myös ahtaajat ym. tärkeissä asemissa olevat duunarit. Luulenpa, että näilläkin aloilla tullaan näkemään rationalisointia tms.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
PerttiMakimaa

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

martza kirjoitti:Luulen, että suurin osa Suomen työtätekevistä naureskelee nyt partaansa ja tuskin moni ottaa osaa heidän suruunsa. En ainakaan minä.

Ovat käyttäneet törkeästi hyväkseen tätä Suomen metsävetoista teollisuutta ja nyt kun Suomi ei eläkkään enään ainoastaan metsästä, joutuvat laskeutumaan tältä pallilta.
Tähän samaan kategoriaan kuuluu myös ahtaajat ym. tärkeissä asemissa olevat duunarit. Luulenpa, että näilläkin aloilla tullaan näkemään rationalisointia tms.
En ymmärrä tätä asennettasi.

Keneltä paperimiesten suuri palkka on pois? Amerikkalaisilta eläkesäätiöiltä ja muilta osakkeenomistajilta.

Ketä paperimiesten erottaminen hyödyttää? Ks. edellinen kohta.

Ketä paperimiesten erottaminen haittaa? Paperimiehiä, heidän perheitään, paikallisia kauppiaita ja muita yrittäjiä, kuntia ja valtiota.

Mitä tekee tällaisessa tilanteessa viisikymppinen koko ikänsä yhdessä työkaveriensa kanssa tulosta firmalle hyvässä uskossa tehnyt työntekijä? Toivottavasti ei vedä itseään jojoon. On tuo monelle niin kova paikka.

SE SUURI KUVA - ihmiset!

EDIT
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja Think »

PerttiMakimaa kirjoitti: Mitä tekee tällaisessa tilanteessa viisikymppinen koko ikänsä yhdessä työkaveriensa kanssa tulosta firmalle hyvässä uskossa tehnyt työntekijä? Toivottavasti ei vedä itseään jojoon. On tuo monelle niin kova paikka.
Sääliksi käy tuollaisia mainitsemiasi paperimiehiä. Jos tuossa jonkun pitäisi katsoa peiliin, niin se löytyy sieltä liiton puolelta...
Ovela kuin orgasmi
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja martza »

PerttiMakimaa kirjoitti: Keneltä paperimiesten suuri palkka on pois? Amerikkalaisilta eläkesäätiöiltä ja muilta osakkeenomistajilta.

Ketä paperimiesten erottaminen hyödyttää? Ks. edellinen kohta.

Ketä paperimiesten erottaminen haittaa? Paperimiehiä, heidän perheitään, paikallisia kauppiaita ja muita yrittäjiä, kuntia ja valtiota.

Mitä tekee tällaisessa tilanteessa viisikymppinen koko ikänsä yhdessä työkaveriensa kanssa tulosta firmalle hyvässä uskossa tehnyt työntekijä? Toivottavasti ei vedä itseään jojoon. On tuo monelle niin kova paikka.
He ehkä sattumoisin omistavat tehtaat, joten heillä on myös oikeus saada tehtaistaan tuottoja. Jos paperin hinta on romahtanut, paperin tarjonta suurempi kuin kysyntä ja työvoimakustannukset ovat nousseet pilviin niin ei johdolla ole muuta vaihtoehtoa kuin supistaa tuotantoa. Liika kapasiteetti pois ja sillä siisti.

Paperimiesten erottaminen hyödyttää omistajia. Ks. edellinen vastaukseni.

Rapatessa roiskuu ja nämä seurausvaikutukset ovat ikäviä asioita. Yrityksethän eivät ole hyväntekeväisyyslaitoksia vaan omistajilleen rahaa tuottavia busineksiä.

Toivottavasti EI, jos he ovat henkisesti tasapainossa.

Itsekkin olen ollut koko ikäni yhden yrityksen palveluksessa ja yritys, teki viime vuonna parhaan tuloksensa, mitä koskaan on tehnyt, monta miljardia voittoa. Nämä voitot ovat otettu meidän työntekijöiden selkänahasta. Väkeä saneerattu ulos koko ajan, töitä rationalisoitu ja työmäärämme ovat moninkertaisia edelliin vuosiin verrattuna. Silti en valita. Itse olen valinnut palkkatyöni ja teen sen niin hyvin kuin vain voin. Jos lopputili tulee joskus, niin se tulee. Ei ainakaan minun laiskuudestani vaan omistajien halusta saada rahaa lisää. Tämä on vain omaksuttava itselleen jo etukäteen.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
PerttiMakimaa

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

martza kirjoitti: He ehkä sattumoisin omistavat tehtaat, joten heillä on myös oikeus saada tehtaistaan tuottoja. Jos paperin hinta on romahtanut, paperin tarjonta suurempi kuin kysyntä ja työvoimakustannukset ovat nousseet pilviin niin ei johdolla ole muuta vaihtoehtoa kuin supistaa tuotantoa. Liika kapasiteetti pois ja sillä siisti.

Paperimiesten erottaminen hyödyttää omistajia. Ks. edellinen vastaukseni.

Rapatessa roiskuu ja nämä seurausvaikutukset ovat ikäviä asioita. Yrityksethän eivät ole hyväntekeväisyyslaitoksia vaan omistajilleen rahaa tuottavia busineksiä.

Toivottavasti EI, jos he ovat henkisesti tasapainossa.

Itsekkin olen ollut koko ikäni yhden yrityksen palveluksessa ja yritys, teki viime vuonna parhaan tuloksensa, mitä koskaan on tehnyt, monta miljardia voittoa. Nämä voitot ovat otettu meidän työntekijöiden selkänahasta. Väkeä saneerattu ulos koko ajan, töitä rationalisoitu ja työmäärämme ovat moninkertaisia edelliin vuosiin verrattuna. Silti en valita. Itse olen valinnut palkkatyöni ja teen sen niin hyvin kuin vain voin. Jos lopputili tulee joskus, niin se tulee. Ei ainakaan minun laiskuudestani vaan omistajien halusta saada rahaa lisää. Tämä on vain omaksuttava itselleen jo etukäteen.
Kysymykseni olikin se, että miksi voit olla vahingoniloinen asiasta joka saattaa pitkällä tähtäimellä nostaa omaa verotaakkaasi?

Jos valtio ei saa noitten 2950:n (Suomen arvioidut henkilövähennykset) ihmisen verotuloja heiltä he tulevat jonkun toisen lompakolle. Puhumattakaan, että varsinkin noista vanhemmista ihmisistä tuskin on työntekijöiksi muualle joten heidän elämisensähän sinä ja minä lopulta maksamme.

Ja kaikilla on taas hyvä olla... *ittu!



Kun en omista UPM:n osakkeita toki mieluummin olisin laittanut Amerikkalaiset eläkeläiset maksumieheksi kuin itseni.

EDIT
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja martza »

PerttiMakimaa kirjoitti: Kysymykseni olikin se, että miksi voit olla vahingoniloinen asiasta joka saattaa pitkällä tähtäimellä nostaa omaa verotaakkaasi?
En ole vahingoniloinen, mutta en surekkaan tätä, etenkään Paperiliiton kavereita, kun ovat laittaneet oman jäsenistönsä ns. kuseen, omalla ahneudellaan ja vuosisadanvaihteen ajattelumalleillaan.

Tässä on maksettu niin kovaa veroa koko ikäni, että jos työttömät paperimiehet nostavat verotaakkaani 0,1-0,5 % niin sitten pitää vaan maksaa verot. Suomalainen maksaa aina kiltisti veronsa.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
hebuli

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja hebuli »

martza kirjoitti:En ole vahingoniloinen, mutta en surekkaan tätä, etenkään Paperiliiton kavereita, kun ovat laittaneet oman jäsenistönsä ns. kuseen, omalla ahneudellaan ja vuosisadanvaihteen ajattelumalleillaan.
Selittäisitkö uudelleen millä tavoin kyseinen liitto on ajanut jäsenistönsä kuseen? Väitätkö ettei laajoihin irtisanomisiin olisi turvauduttu, jos paperimiesten palkat olisivat olleet n% pienemmät?

Paskapuhetta. Jo monelta taholta irtisanomisten syynä on sanottu olevan paperintuotannon ylikapasiteetin maailmanlaajuisesti. Ei se ylikapasiteetti olisi siitä mihinkään kadonnut, vaikka suomalaisten paperimiesten palkat olisivat olleet selvästikin alemmat. Siitä huolimatta olisi ollut järkevää tehdä suunnitellut tehtaiden ja paperikoneiden lopetukset, sillä ei sitä paperia kannata tehdä jos ei ole tarpeeksi markkinoita, piste.

Toisekseen, käsitin uutisista että esim. Voikkaan tehtaan työntekijät olivat jo pidemmän aikaa omaehtoisesti osallistuneet säästötalkoisiin, joilla toimintaa pyrittiin saamaan kannattavammaksi. Valitettavasti sekään ei sitten riittänyt, eivät ne markkinat siitä kasvaneet, ylikapasiteettia oli edelleen.

Vaikka en ehkä ole vahvojen liittojen suurin ystävä, niin yhdyn kuitenkin käsitykseen ettei työntekijä ole mitään velkaa työnantajalleen esim. palkanalennusten jne. muodossa. Kuten tässäkin esimerkissä nähtiin, kyllä se työnantaja heittää työntekijänsä ulos jos menee huonommin, joten hyvinä aikoina työntekijällä on ihan moraalinenkin oikeus vaatia lisää liksaa ja paljon, niin yksittäisellä huippuekspertillä kuin liiton jäsenillä.

Kommentti vielä yritysten ns. "yhteiskuntavastuuseen": Aamu-TV:ssä VTT:n tutkija totesi aika osuvasti, että kansainvälisen yrityksen johdon tehtävänä ei ole toimia yhteiskunnan tai työntekijöiden mielihalujen, vaan osakkeenomistajien tahdon mukaan. Jos näin ei käy, tilalle vaihdetaan johto joka toimii osakkeenomistajien näkemyksen mukaisesti. Jotain ulkomaalaista osakkeenomistajaa tuskin pahemmin nappaa mitä "yhteiskuntavastuullista" jokin tehdas tekee nimenomaan Suomen kansalaisten hyväksi. Tosin, kuluttajat voivat olla enemmän kiinnostuneita ympäristöasioista tai "orjatyövoiman" käytöstä, jolloin voidaan käyttää boikottikeinoja, mutta suurin osa heistäkin valitsee mieluummin halvemman vaihtoehdon. Oma napa paras napa.

Monista kommenteista selvästi läpi paistanut vahingoniloisuus "hähhähhää saivat ne hyväpalkkaiset paperimiehet vihdoinkin näpeilleen" on kovinkin infantiilia ja lyhytnäköistä.
PerttiMakimaa

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Ajatus. (sellaistakin voi tapahtua pitkällä aikavälillä)

Mitä ihmettä nämä Shareholder Value miehet tekevät haudassa omaisuudellaan?

Ymmärrän normaalin osakesijoittamisen (ynnä muut sijoittamismuodot) jos niillä tavoitellaan taloudellisen aseman vakiinnuttamista sadepäivien varalle (mistä nämä irtisanomiset ovat loistava esimerkki), mutta mitä ihmettä nämä kaverit tekevät miljoonilla ja taas miljoonilla? Ostavat kauniimman arkun hautajaisiinsa kongin lyötyä?

Ehkä ongelma on kuten viikolla esitetyssä "Suomalainen kuolema" dokumentissa esitettiin. Kaikki luulevat elävänsä ikuisesti.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja martza »

hebuli kirjoitti: Selittäisitkö uudelleen millä tavoin kyseinen liitto on ajanut jäsenistönsä kuseen? Väitätkö ettei laajoihin irtisanomisiin olisi turvauduttu, jos paperimiesten palkat olisivat olleet n% pienemmät?
Kyllä varmaan ylisuuret palkankorotukset Paperiliiton jäsenille niin kauan kuin minä muistan, ovat painaneet tuolla kustannuspuolella työnantajalle aika paljon. Koskaan heille ei ole riittänyt TUPO. Totta kai, jos myynti ei vedä ja hinnat ovat alhaalla niin tämä muodostaa sen kokonaisuuden.
Totta kai kustannustasosta on helpoin leikata. Kun myyntimääriä ja hintoja ei voi itse määrätä.

En ole asiantuntija, mutta, kun terveellä järjellä ajatellaan, kyllä varmasti alhaisempi palkkakustannustaso ym. kustannukset olisivat vaikuttaneet tähän irtisanottavien määrään ja kannattavuuteen. Työnantajat ovat pitkään yrittäneet ulkoistaa osa paperitehtaan toiminnoista. Tämä on hyvin ymmärrettävää, koska paperitehtaitten pitää tehdä vain paperia ja myydä sitä ulos mahdollismman kalliiseen hintaan. Elikkä keskittyä siihen ydinliiketoimintaansa. Kaikki muut rönsyosastot ulos. Miksi siivojien, korjausmiesten, IT:n ym. osa-alueiden pitää kuulua paperiliittoon.
Minä olen sellaisessa firmassa, missä kaikki mahdollinen on ulkoistettu ja firma tekee vain sitä ydinliiketoimintaansa. Tämämpä takia voitot ovat muhkeat ja töitä on riittänyt aika monelle vaikka irtisanomisiakin on tullut. Parempi, että töitä on edes suurimalle osalle kuin että putiikki pannaan kiinni kuin paperitehdas
Näin minä ajattelen.

Se meissä ihmisissä on paha vika, että me aika paljon katsomme sitä tuotteen hintaan. Eikä sitä, missä se on tehty ja miten. Tämä on raadollista, mutta totta ja tällä tapaa 99 %:a yrityksisitä yrittää sitten toimia. Elikkä mahdolisimman halvalla tehdä tuotteita, jotta myynti käy.

En mä ole vahingoniloinen. Mua vaan huvittaa nyt, kun Paperiliito on ollut kuin kukkona tunkiolla TUPOissa. Hyvin muistuu mieliin viime vuoden 6 viikon työtaistelu vaikka työnantajat sen työnsulun teki. Se oli rohkea teko ja se oli myös alku tälle massiiviselle kustannusten vähentämiselle.
En tiedä onko työnantaja ollut vähän aina polvillaan Paperiliiton edessä, aina palkkaneuvotteluissa, mutta nyt osat ovat vaihtuneet.
Paperiliitto ei "Voikkaan" enään vedättää työnantajaansa. :lol:
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

PerttiMakimaa kirjoitti:Ajatus. (sellaistakin voi tapahtua pitkällä aikavälillä)

Mitä ihmettä nämä Shareholder Value miehet tekevät haudassa omaisuudellaan?

Ymmärrän normaalin osakesijoittamisen (ynnä muut sijoittamismuodot) jos niillä tavoitellaan taloudellisen aseman vakiinnuttamista sadepäivien varalle (mistä nämä irtisanomiset ovat loistava esimerkki), mutta mitä ihmettä nämä kaverit tekevät miljoonilla ja taas miljoonilla? Ostavat kauniimman arkun hautajaisiinsa kongin lyötyä?
Saatanallisella Share Holder Valuella maksetaan mummojen ja pappojen eläkkeet.
Elukka

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja Elukka »

martza kirjoitti: Kyllä varmaan ylisuuret palkankorotukset Paperiliiton jäsenille niin kauan kuin minä muistan, ovat painaneet tuolla kustannuspuolella työnantajalle aika paljon.
Enpä usko. Eihän paperiduunarien palkat siihen (paljoa) vaikuta, kuinka monen paperikoneen tuotoksille markkinoilla ylipäätään riittää kysyntää.
(No, tietysti jos sitä paperia voisi myydä puoli-ilmaiseksi niin ehkä oma markkinaosuus kasvaisi. Tiedä sitten, mikä on työvoimakustannusten osuus paperin tuotantokustannuksista... Tuskin kauhean suuri.)
Avatar
Meik
Elämätön Kitisijä
Viestit: 491
Liittynyt: 29.11.2005 16:19

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja Meik »

PerttiMakimaa kirjoitti: Keneltä paperimiesten suuri palkka on pois? Amerikkalaisilta eläkesäätiöiltä ja muilta osakkeenomistajilta.

Ketä paperimiesten erottaminen hyödyttää? Ks. edellinen kohta.

Ketä paperimiesten erottaminen haittaa? Paperimiehiä, heidän perheitään, paikallisia kauppiaita ja muita yrittäjiä, kuntia ja valtiota.
SE SUURI KUVA - ihmiset!

EDIT
Voisin kompata tuota boldattua tekstiäsi, mutta en ajatuksiasi. Totaalisesti eri mieltä. Paperimiesten irtisanomiset hyödyttävät suomalaisia veronmaksajia, paperisektorin muita yrityksiä ja myös paperityöntekijöitä! Paperimiesten suuri palkka on nimen omaan pois juuri heiltä itseltään. Ok, tekisi mieleni veistellä enemmänkin totuuksia, mutta tässä vaiheessa joku saattaa vaatia pientä perustelua.

UPM on helposti vallattava pörssiyritys. Ei tarvitse muuta kuin maksaa vähän preemiota nykyiseen osakkeen hintaan ja laput vaihtavat omistajaa. Ilmarinen taitaa olla suurin omistaja ja omistus taisi olla alle 1,5%.

UPM on suuri, voittoa tekevä, tehoton yritys. Oman pääoman tuotto on huonompi kuin pitkissä korkopapereissa. Tehostamalla rajusti toimintaa yrityksestä tulisi kultakaivos. Tämän ovat nähneet useat pääomasijoittajat. Lontoon pörssissä on juuri UPM:n kohdalta supsuteltu kuka sen tulee ostamaan. Jos näin nolosti käy, niin se tulee helvetin kalliiksi Oy Suomi Ab:lle. Pääomasijoittajaa ei paskaakaan kiinnosta yhteiskuntavastuu tai muu höpötys. He vetävät huonosti kannattavien tehtaiden ovet kiinni ja investoivat voimakkaasti kasvaville markkinoille. Esimerkiksi kelpaa Leaf. Pääomasijoittaja laittoi voittoa tuottavan tehtaan ovelle lapun ja siirsi tuotannon halvemman kustannuksen maahan saadakseen vielä suuremmat voitot.

Ok, Suomessa on hyvin tuottavia, moderneita paperitehtaita, joita kannattaisi pitää toiminnassa (on myös huonoja, jotka pääomasijoittajan kannattaisi heti myydä tai sulkea). Paperia siis pitäisi viedä runsaasti. Eli pitäisi olla luotettava kuljetusketju. Kukas se siellä onkaan ensimmäisenä? Perkele AKT, jolla taisi olla toinen lakko vuoden sisään jostain pirun pienen porukan osa-aikaisuuksista. No, jos niitä kuskeja kiinnostaa työnteko, niin mitä tapahtuu satamassa? Ehkä ei mitään, kun paperimiesten kohtalotoverit (ylipalkatut ikilakkoilijat) ahtaajat eivät nosta rullia laivaan. Pääomasijoittajan näkökulmasta siis kuljetus on epävarmaa, työvoimakulut joka vaiheessa korkeat ja tehtaiden väki joustamatonta. Jos minä olisin pääomasijoittaja, niin tänne ei jäisi kuin pari tehdasta.

Palataan nyt perusteluihini. UPM julkisti irtisanomiset, jotka pääomasijoittajien tehokuurien rinnalla tuntuisi pään taputukselta. Kurssi nousi voimakkaasti. Pääomasijoittajan näkökulmasta ostos tulee vähemmän houkuttelevammaksi (kalliimmaksi). Pääomasijoittaja hakee tuon kokoluokan panostuksillaan vähintään 50% tuottoa sijoittamalleen pääomalle. Ehkä parin päivän, 10% kurssinousu sai kiinnostuksen vähemmälle. UPM jakaa edelleen loistavan osingon. Osakkeenomistaja pysyy tyytyväisenä, eli pääomasijoittaja joutuisi maksamaan vieläkin enemmän saadakseen osakkeet. Markkinoilla on kovasti jo huhuttu UPM:n valtauksesta. Jos Jussi Pesonen onnistui näillä tempuilla estämään valtauksen, tulisi jokaisen suomalaisen, myös paperimiesten, taputella hänen olkapäätään. Valtauksen esto nimittäin pelastaisi niin monta työpaikkaa koko metsäsektorilla, että sellaista väkimäärää ei uskalla edes laskea. UPM:n valtaus olisi järkyttävä isku metsäkoneyrittäjille, niiden valmistajille (Ponsse, Kesla), autokuskeille, kemia-alalle (Kemira, Ciba), paperimiehille, paperipaikkakunnille, metsänomistajille, suomalaisille veronmaksajille.

Huono uutinen tämä on tietenkin irtisanottujen perheille. Muille tämä on (jos viitsii katsoa pintaa syvemmälle) loppujen lopuksi erittäin hyvä uutinen. Pahoitteluni kaikkien irtisanottavien perheille!

Nykyisessä globalisoituvassa maailmassa tuntuu naurettavalta, että valtiomme johto kuvittelee voivansa määräillä yrityksiä omistamatta osakkeita. Jos heitä kiinnostaa määräysvalta, ei valtioyhtiöitä pitäisi myydä kovinkaan innokkaasti. Ok, niistä saa kivasti hilloa, mutta tätä kautta se myös maksaa. Vielä naurettavampaa on se, että liitot kuvittelevat myös johtavansa näitä yrityksiä. Ovat kusseet jo kauan omille housuilleen. Lämmitti se hetken kunnolla.

En ole kateellinen paperimiesten palkoille. Olen vittuuntunut siitä, että paperiliitto on tehnyt paperimiehestä niin kalliin ja tehottoman, että se riskeeraa koko tärkeän toimialan menestysmahdollisuuden maassamme. Pitäisi kieltää tuollaiset liitot lailla. Nehän ovat itseasiassa laittomia. Ne määräävät työvoiman hinnan. Haiskahtaa mun nenään kartellilta. Jos joku olisi valmis tekemään saman työn halvemmalla, niin se ei onnistu.

Paperiliitto & kumpp. Haistakaa helvetin iso paska. Ei eletä enää 1900-luvulla. :perse:
Niinamaria

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja Niinamaria »

Eihän tämä mikään yllätys ole. Suomessa on korkea energian hinta, korkeat työvoimakustannukset, huono sijainti muuta kuin Venäjän vientiä ajatellen, hidaskasvuiset metsät ja kova puun hinta. Ei tänne ole pitkään aikaan investoitu uusiin laitoksiin siksi, että kasvavat markkinat ovat muualla kuin Euroopassa ja paperi on sen verran low-tech tuote, ettei sitä kannata maailman ääriin rahdata.

Nopeakasvuinen eukalyptus ym. puut ja halvemmat työvoimakustannukset sekä halvempi energia ja lyhyemmät kuljetusmatkat .. ei ihme että investoidaan Brasiliaan, Kiinaan yms. Vaikka se onkin Suomen kansantalouden kannalta ikävää, niin metsäyhtiön kannalta fiksua.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mielipiteissä tulee luultavimmin ero niiden väilillä joilla ei ole kokemusta kengän kuvasta perseessä "tuotannollisista" syistä ja niillä joilla on.,

Ei meinaan mikään kivoin fiilis kun firma tekee miljoonia ja ite pääset ansiosidonnaiselle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja martza »

Meik kirjoitti:

Täysin samaa mieltä Meikin kanssa. Paremmin en minä olisin voinut kiteyttää tätä hommaa.
Taitavat paperimiehet nyt olla, todella "paperista". Niin kuin Kiinan entinen johtaja kutsui länsimaita, "paperitiikereiksi" niin tätä ovat nykyään paperiliitto.
Kyllä tähän samaan ahdeuden kategoriaan kuuluu myös AKT niin kuin Meik kirjoitti myös. Nämähän liitot ovat keskenään, moneen kertaa laittaneet OY Suomi AB:n melkein polvilleen. Ajavat todella vain omia etujaan häikäilettömästi, katsomatta miten heidän ahneutensa vaikuttaa kokonaisvaltaisesti Suomen talouteen jne.

Kyllä mulle hyvin kuvastaa tuo paperliittolaisten asema, kun katsoo Paperiliiton puheenjohtaja, Ahosta. Tästä läskisestä, hyvin syötetystä siasta näkee miten ahne Paperiliitto on. Todella oksettaa nähdä tämä hemmo telkkarissa.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
killkill

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja killkill »

Tuo "osakeyhtiö on vastuussa vain osakkeenomistajilleen" on aika vaarallinen ajatuskulku. Miettikääpä hetki mihin se johtaa. Samaten Aamulehdestä bongaamani "... ministeriö pohtii toimia, joilla nyt irtisanottujen asemaa voidaan kohentaa..."

Eli yritykset saavat tehdä mitä haluavat - ja valtio eli me veronmaksajat - sikäli kun enää olemme töissä jotta VOIMME maksaa veroja - maksamme viulut. Kaunista. Ei se vanha partasuu Marxin setä ihan väärässä ollut, kun kirjoitti pääoman keskittymisestä...
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja martza »

Yleensä alalla kuin alalla olisi varmaankin hyvä tlällainen tulospalkkaussysteemi. Elikka työntekijöillä olisi joku sovittu peruspalkka ja sitten firman kannattavuuden mukaan, maksettaisiin bonukset kerran vuodessa. Onko se sitten joku prosenttiosuus, oman pääomantuotosta vai mistä. Joku kuitenkin mittari, millä saataisiin työntekijät sitoutumaan firman kannattavuuteen.

Mun alalla on ollut jo kuusi vuotta tällainen ja tämä on todella toiminut hyvin. Tätä kutsutaan meillä henkilöstörahastoksi. Elikkä johto on antanut joka vuoden alussa selkeät tulostavoitteet. Elikkä, jos oman pääomantuotto on yli 10%, saa vaikinainen henkilökunta tietynsuuruisen summan ja jos tuo tuotto menee siitä yli, tulee jokaisesta %:sta taas bonuksia lisää. Meillä on vielä lisänä se, että joka vuosi meidän alan firmat rankataan maailmanlaajuisesti paremmuusjärjestykseen kannattavuuden suhteen. Elikkä, jos ollaan viidenparhaan joukossa, tulee taas tietty bonus lisää ja bonukset kasvaa, mitä parempi sijoitus. Tämä todella motivoi työntekijöitä ja etenkin mua. Joka vuosi on tullut kivat bonukset henkilöstörahastoon ja siellä on jo aikammoinen potti, kun sen sitten joskus haluaa nostaa ylös. Esim. viime vuodesta, kun firma teki muhkean voiton, sai jokainen työntekijä 3.200 Euroa bonusta, asemaan katsomatta.

Näin meillä ja tällainen varamasti istuisi paperialalle myös hyvin, mutta ei Paperiliitto tällaista hyväksy. Se haluaa vain isot palkat työntekijöilleen, firman kannattavuudesta riippumatta.

Muutenkin nuo liitot ovat aikansa eläneet ja niistä pitäisi luopua täysin pois. Firmankohtaiset sopimukset työntekijöiden kanssa niin homma toimisi paljon paremmin. Tähänkin voin sanoa, että koskaan en ole kuulunut liittoon enkä kuulu. Ympäriltäni on väkeä saneerattu pois roppakaupalla ja suurinosa liittooon kuuluvia. Ei ole auttanut liiton juristit pätkääkään näitä irtisanottuja ihmisiä. Minkähän takia???

Kyllä tuo liitto on vaan riesa. Omalta kohdaltani olen saanut ylimmääräisä palkankorotuksia hyvän työni seurauksena ja jos liitto olisi tässä ollut takana niin näitä ei olisi tullut. Meidän osastolla muutenkin vain 1/3 kuuluu liitto ja muut kuuluvat vain työttömyyskassaan niin kuin minäkin.
Muutenkin me liitton kuulumattomat olemme saaneet näitä extra etuja.
Töitä tehdään niin perkeleesti, mutta se kyllä sitten palkitaan. :wink:
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja Lolita »

“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
SmartAss
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 05.02.2006 12:51

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja SmartAss »

killkill kirjoitti:Tuo "osakeyhtiö on vastuussa vain osakkeenomistajilleen" on aika vaarallinen ajatuskulku. Miettikääpä hetki mihin se johtaa. Samaten Aamulehdestä bongaamani "... ministeriö pohtii toimia, joilla nyt irtisanottujen asemaa voidaan kohentaa..."

Eli yritykset saavat tehdä mitä haluavat - ja valtio eli me veronmaksajat - sikäli kun enää olemme töissä jotta VOIMME maksaa veroja - maksamme viulut. Kaunista. Ei se vanha partasuu Marxin setä ihan väärässä ollut, kun kirjoitti pääoman keskittymisestä...
Eikö näitä keskusteluja ole täällä käyty jo aikaisemmin? Niitä missä mm. Chappis tai So Easy ovat selittäneet mitä hyvin toimivassa järjestelmässä ovat valtion ja markkinoiden eri roolit?

Eivät yritykset ovat hyväntekijöitä, joten heidän jättäminen touhuamaan markkinoilal ilman mitään valvontaa ja vertaisia neuvottelukumppaneita on samanlainen huono ratkaisu kuin bunkkereihin kaivautuminen ja asemasota-tyyppinen ajattelu.

Osaaminen, ketteryys ja kyky arvioida maailmaa koko ajan uudestaan ovat avainkykyjä, joilla Suomessa on vielä mahdollista selvitä. Vanhaan uppoavaan laivaan tarttuminen ja todellisuuden tunnustamisen jättäminen ovat asioita, jotka ovat tunnetusti toimineet - ja tälläkin hetkellä tuottavat Yhdysvaltojen autoteollisuuden hurjat positiiviset tulokset! ( sarkasmia )

Meikin kommentit pääomasijoittajista olivat omalta osaltaan osuvia ja muistuttavat siitä, että yritysjohdolla on hyvin erilaisia sidosryhmiä ja jopa ristiriitaisia tavoitteita. Suomalainen yritysjohtaja Suomesta kotoisin olevan kansainvälisen suuryrityksen johdossa varmastikin haluaa pitää ja tukea kotiseutujensa toimintaa, mutta se ei ole mikään avoin shekki silmien ummistamiseksi muulta maailmalta.

Erityisesti tietoaloilla yritystä kiinnostaa aina henkilöstön ja yhteiskunnan hyvinvointi, sillä ne tekijät vaikuttavat välittömästi tuottavuuteen ja sitä kautta yrityksen tulokseen. Prosessiteollisuudessa ja ylipäätään aloilla, joissa osaamista on paljon saatavilla - eikä tekijöiden työpanoksessa ole eroa - on tilanne erilainen.

Mitä lisähyötyä suomalainen paperikoneen käyttäjä antaa yritykselle halvempaan saksalaiseen, tsekkiläiseen, puolalaiseen tai vaikka brasilialaiseen hyvin hommaansa koulutettuun kaveriin?
Tällainen smart-ass -pefletti kostuttuaan alkaa erittää ainetta joka imeytyy ohuiden ihokerrosten
läpi ja alkaa vaikuttaa aivotoimintaa stimuloivasti
Avatar
SmartAss
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 05.02.2006 12:51

Re: UPM:n massairtisanomiset

Viesti Kirjoittaja SmartAss »

Think kirjoitti:
martza kirjoitti: En ymmärrä miksi se pitäisi tehdä kalliiiksi työnantajille
Tuskin kukaan haluaa, että ne tehdään kalliiksi työnantajalle, mutta kalliimmaksi kyllä.
Kalliimmaksi?

Jos irtisanominen on kalliimpaa, niin mitä se vaikuttaa palkkaamisen vaikeuteen? Kenen etu on se, että yritys ei myöskään uskalla ottaa nopeasti lisää väkeä - koska kiinteästä henkilöstökulusta on mahdotonta päästä helposti eroon?

Vastaus on tietysti erilaisten ulkoistettujen työvoimapalveluiden ja vuokraustoimistojen, jotka tarjoavat osaajia listoiltaan joustavin ehdoin ja joiden hyväksi havaitun osaajan yritys voi myöhemmin vaikkapa kiinnittää kokonaan palkkalistoilleen.

Onko se sitten loppupeleissä se parempi vaihtoehto?
Tällainen smart-ass -pefletti kostuttuaan alkaa erittää ainetta joka imeytyy ohuiden ihokerrosten
läpi ja alkaa vaikuttaa aivotoimintaa stimuloivasti
Vastaa Viestiin