Oman kilpailukykysi ylläpitäminen

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Oman kilpailukykysi ylläpitäminen

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Mun pitäis oikeasti opetella noita nettihommia. Vaan vikatikki sekin trendiala oli. Nyt on irtisanottu hirveesti oikeasti pätevää supernörttiä, työpaikkailmoituksia ei juurikaan ole, jos on, niin ihan kaikki pitäis osata, joka toinen työlisyyskurssi on nettiä tai multimeedioita ja Taideteollinen pukkaa alan maistereita. Siis ei toivoakaan mulla vaikka lisää privana opettelisinkin.

Ainoa olis päästä opettamaan johonkin alkeiskurssille Kansalaisopistoon tai Aikuiskoulutuskeskukseen. Mitä viimeistä yhden syksyn kerran teinkin.

Biz-talkista vielä:
Muistaako joku vielä 80-luvun ihmelapsen Sam Inkisen? Siinä oli poju mestari puhumaan aikuisilta oppimaansa uusiojargonia! Kenellekään ei kyllä selvinnyt, että mitä se Samin firma oikeasti teki! :lol:

Nykyään Sam on kai "mediatutkija". Artikkelissaan kertoi, että netti edistää verkottumista. On se viisas mies! :lol:
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23462
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Oman kilpailukykysi ylläpitäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Gattaca kirjoitti:Muistaako joku vielä 80-luvun ihmelapsen Sam Inkisen?
Tai Petteri Järvisen, jonka kirjojen suurin hyöty lienee paperipainoina.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
definitely
Kitinäaddikti
Viestit: 91
Liittynyt: 15.08.2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oman kilpailukykysi ylläpitäminen

Viesti Kirjoittaja definitely »

Selviytymisstrategiani:

Laaja ja monipuolinen työkokemus, eli osaan tehdä muutakin hommaa kuin sitä, mihin olen kouluttautumassa. Monipuolista on työkokemus myös omalta alalta.

Oman alani (yritys- ja joukkoviestintä) ei oikein voi ulkoistaa kehittyviin maihin, ja jossain määrin näiden asema on jopa korostunut, vaikka mediayhtiöt näyttävätkin välillä vapauttavan työvoimaansa tehtävistään. Toisaalta alalle on hakijoita ihan hitosti, mutta se on osittain silmänlumetta; kaiken maailman kansanopisto- ja ammattikorkeakoulutyypit ilman työkokemusta ja joskus ilman alan koulutustakin hakevat massoittain viestintäalan duuneja, jotka käytännössä saa useimmiten joku maisteri (jotka saavat työkokemuksensa kätevästi oman laitoksen välittämänä). Sama se oli pääsykokeenkin kanssa. Ne 600 hakijaa, joista 30 pääsee, olivat pääosin liikkeellä alan seksikkyyden takia ja siksi, että piti lukea vain yksi pääsykoekirja.

Suosin Tixin tavoin suhdeverkostoja, ja olenkin tätä kautta saanut oikein hyviä työtarjouksia - vuoden alusta alkaa taas yksi kolmevuotinen järjettömän mielenkiintoinen ja rento projekti. Sain kuulla rahoituksen varmistumisesta tänään :cheer: Minusta verkostojen hyödyntämisessä ei ole mitään kyseenalaista, niin kauan kun ne perustuvat todellisilla työsuorituksilla ja taidoilla saavutettuihin kannuksiin eikä esimerkiksi poliittiseen kähmintään tai sukulaisuussuhde-pyrkyröintiin. Pyrin pitämään hyvät suhteet kaikkiin kollegoihin ja esimiehiin. Olen itsekin headhuntannut pari hyväksi työntekijäksi tietämääni kaveriani niihin firmoihin, missä olen itse työskennellyt ja tiennyt työvoiman tarpeesti.

Jos ilman työtä joutuu olemaan, niin plan b on perustaa oma yritys, joka tarjoaisi esimerkiksi taitto-. käännös-, taulukkolaskenta-, ja oikolukupalveluita. Tälle huomasin olevan kysyntää jatkuvasti, kun tein hommia tutkimusassistenttina. Esimerkiksi projektiluontoisissa tutkimustöissä käytännön hommiin liittyvät pyörät pitää turhauttavasti keksiä koko ajan uudelleen, kun tutkijat tekevät töitä eri laitoksille ja käytännöt vaihtelevat. Avaimena on tässäkin ne ihmissuhdeverkostot. Kun tietää suoraan kenelle tarjoutua ja millä hinnalla niin arvelisin töitä riittävän.
Avatar
liz
Kitinäaddikti
Viestit: 75
Liittynyt: 04.09.2005 19:39

Re: Oman kilpailukykysi ylläpitäminen

Viesti Kirjoittaja liz »

Gattaca kirjoitti: Saadakseni sillä alalla tietoa ja arvovaltaa, menin opiskelemaan biologiaa. Kun en selvinnyt kasvintunnistustenteistä, lopetin biologian opinnot. Mitä vieläkin pidän suurimpana epäonnistumisenani ja petturuutena.
Voi ei, tiedän niin monia, joille kasvien tunnistus on ollut tuskaa.
Omana strategianani on ollut läpäistä kaikki mahdolliset eliöntunnistustentit. Ehkä se tulee olemaan ammatillinen kilpailuvalttini tulevaisuudessa. Tai ainakin se olisi mukavaa. Tosin luonnontieteellinen tutkimus ei ole kovin hottia bisnestä. Ehkä pitääkin lisätä strategiaan lottovoiton saaminen.
Tell him to find me an acre of land. Parsley, sage, rosemary and thyme.
Between the salt water and the sea strand. Then he'll be a true love of mine.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Oman kilpailukykysi ylläpitäminen

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Minullakin oli romanttisia mielikuvia suurpetotutkimuksesta Suomessa tai jostain leijonien kenttätutkimuksesta Afrikassa. Käytännössä Suomessa "jännittävimmät" tutkimusprojektit sitten olivat jonkin lätäkön vesiliskopopulaation ekologiaa.

Edit: ainoa jossa menestyin ja sain kurssin ainoan kolmosen, oikeastaan kolme plussan, oli eläinfysiologian harjoitustyöt. Kiinnosti kyllä, mutta se jatkuva eläinkokeiden teko ei olisi minulle sopinut. Tulokseeni vaikutti myös inspiroituminen kauniista työparistani Marjasta, jonka kanssa tongimme kuolleiden elukoiden sisuskaluja kätemme koskettaen.. :oops:
Viimeksi muokannut Gattaca, 07.09.2005 20:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Oman kilpailukykysi ylläpitäminen

Viesti Kirjoittaja Clay »

Tämäpä olikin valaiseva topic. Turha edes yrittää työmarkkinoille tuollaisten Osaajien keskelle. Eli taidan siirtyä "valtion palkkalistoille" pysyvästi sitten josain vaiheessa - olenhan jo ehtinyt tottumaan askeettiseen elämään.

Minunkin valttini piilee siinä, että en ole liian nirso hommien suhteen, kun tarvitsen rahaa + olen ehtinyt näkemään kyllä jo tyhjänpäiväisempiä säätäjiä työelämäkomennuksieni aikana, joten ehkä minulle jotain aina lohkeaa rahantarpeen yllättäessä.

Jos joskus haluan leveämmän siivun maailmalla kiertävästä rahavirrasta, niin olen ajatellut kouluttautuvani tarpeeksi erikoistuneesti, koska minulla ei kuitenkaan ole kilpailuvaltteja.. pienestä Osaajien joukosta saatan tulla luontaisella tuurilla valituksi.
Nyt penikseni on fantastinen!
sincia

Re: Oman kilpailukykysi ylläpitäminen

Viesti Kirjoittaja sincia »

---
Viimeksi muokannut sincia, 06.10.2005 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Oman kilpailukykysi ylläpitäminen

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Olen ollut palkkatyössä isoissa ja pienissä yrityksissä. Olen myös toiminut yrittäjänä hyvällä menestyksellä.

Kokemukseni mukaan, kun tietyt perusvalmiudet on olemassa (vaikeaa esimerkiksi toimia nettisuunnittelijana jos ei osaa), ratkaisevinta on sosaaliset kyvät ja kenet tunnet. Kuten on tapana sanoa: Tärkeää ei ole se mitä tiedät vaan kenet tunnet.

Ystäväni, isossa, monikansallisessa firmassa, ollaan sitä mieltä, että 80% menestymisestä organisaatioissa selittyy sosiaalisilla kyvyillä.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Mulli75

Re: Oman kilpailukykysi ylläpitäminen

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Jännitystä ilmassa.

Taas on tullut tilaisuus/haaste jonka otin vastaan siirtymällä vuoden alusta uusiin tehtäviin samassa konsernissa perustettavan uuden yhtiön leivissä. Pääsen soveltamaan jo opittuja tietoja/taitoja. Lisää vastuuta uusia haasteita ja näytön paikka.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Oman kilpailukykysi ylläpitäminen

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

huima kirjoitti:Joskus oli aikoja kun puhuttiin elinikäisestä työstä jopa yhden työnantajan palveluksessa
Valtion leipä on pitkä ja kapea.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Vastaa Viestiin