Itsetuhoinen kaveri

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
millivanilli

Itsetuhoinen kaveri

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Yöllä oli taas tullut muutama puhelu ja tekstiviesti. Tekstiviestissä kaveri ilmoitti, että maailma on paska ja väärä paikka sille. Olen yrittänyt tavoitella kaveria tuloksetta.

Mitä voin tehdä, kun kaveri tuntuu takertuvan minuun, tämä ei todellakaan ole ensimmäinen kerta kun on ottanut tällaisella hetkellä minuun yhteyttä. Hän on myös ollut sairaalassa tempauksiensa takia.

Taustaa sen verran, että tämä kaveri on ollut joskus aikoinaan toivottoman rakastunut minuun, väittää nykyään pitävänsä minua ihan vain ystävänään. Pelkään, että jos reagoin näihin hänen temppuihinsa, niin hän uskoo saavansa tunteisiinsa vastakaikua.

Pelottaa ajatella, että hän on onnistunut tällä kertaa. Olen myös suunnattoman vihainen hänelle. Olen yrittänyt keskustella hänen ongelmistaan, olen yrittänyt tosissani auttaa häntä. Nämä tällaiset tilanteet tuntuvat rangaistuksilta, enkö vietä tarpeeksi aikaa hänen kanssa tms. En halua joutua kerta toisensa jälkeen odottamaan sydän kurkussa sitä, että saanko hänet kiinni, onko hän vielä elossa.

Olen usein miettinyt, että olisiko viisaampaa vain katkaista kaikki välit. Toisaalta minun "menettäminen" voisi olla miehelle/pojalle niinkin kova paikka, että se ajaisi hänet jälleen epätoivoisiin tekoihin.
Dumari

Re: Itsetuhoinen kaveri

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Ilmoitat sen omaisille/kavereille asiasta ja sitten katkaiset kaikki siteet. Joka hetki kun olet yhteydessä häneen, niin voisit työntää puukkoa rinnan alle samalla. Mitä enemmän on yhteydessä, sitä syvempi kuoppa tulee...
Sinkkumatti

Re: Itsetuhoinen kaveri

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Dumari kirjoitti:Ilmoitat sen omaisille/kavereille asiasta ja sitten katkaiset kaikki siteet. Joka hetki kun olet yhteydessä häneen, niin voisit työntää puukkoa rinnan alle samalla. Mitä enemmän on yhteydessä, sitä syvempi kuoppa tulee...
Täysi komppi tälle.

Kysymys on puhtaasti vieläkin siitä, että mies on sinun perääsi, ja yrittää kiristää huomiotasi tuolla tavoin.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Itsetuhoinen kaveri

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Periaatteessa olen samaa mieltä kuin pojat yllä, mutta en voisi olla tuollaisten viestien jälkeen rauhassa. Varsinkaan kun tuttavan aiempi tausta on mitä on. En lähtisi itse asiaa selvittelemään, jos puhelimella ei yhteyttä saa, voi soittaa vaikka poliisin paikalle käymään. Turhempiakin tarkastuskäyntejä maailmassa tehdään.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Pehmis

Re: Itsetuhoinen kaveri

Viesti Kirjoittaja Pehmis »

millivanilli kirjoitti:Olen usein miettinyt, että olisiko viisaampaa vain katkaista kaikki välit. Toisaalta minun "menettäminen" voisi olla miehelle/pojalle niinkin kova paikka, että se ajaisi hänet jälleen epätoivoisiin tekoihin.
Tai sitten olisi ensiaskel tervehtymiseen.
millivanilli

Re: Itsetuhoinen kaveri

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Melnais kirjoitti:En lähtisi itse asiaa selvittelemään, jos puhelimella ei yhteyttä saa, voi soittaa vaikka poliisin paikalle käymään. Turhempiakin tarkastuskäyntejä maailmassa tehdään.
Olin tekemässä jo noin, yritettyäni eilen useaampaan kertaan soittaa ja viestittää hänelle. Hankin jopa hänen äidin ja veljesten puhelinumerot, jotta voisin ottaa heihin yhteyden. Jotenkin pelotti vain tämän miehen reaktio siihen, jos sinne tulisi jotain viranomaisia.

Eipä kait tässä muu auta, kuin sanoa, että mä en halua tällaisia enää. Dumis ja SM ovat valitettavasti oikeassa. Mulle saa kyllä tulla juttelemaan aina jos on vaikeaa, mutta mitä ihmettä pitäisi tehdä jos toinen kännissä uhkaa tappaa itsensä. Hemmetti!!

EDIT: niin joo siis häneltä tuli sitten eilen tekstiviesti juuri silloin, kun olin soittamassa jo hänen veljelleen.
prosessi

Re: Itsetuhoinen kaveri

Viesti Kirjoittaja prosessi »

millivanilli kirjoitti:mitä ihmettä pitäisi tehdä jos toinen kännissä uhkaa tappaa itsensä
Sanoa, että jos toinen haluaa pitää yhteyttä, on alkoholin käytön loputtava kokonaan. Vaatia, että antabus-lääkitys aloitetaan, jos käyttö ei muuten lopu. Todeta, että tässä tapauksessa alkoholin kokonaan jättäminen on ainoa tapa varmistaa hengissä pysyminen. Jos toinen ei suostu, ei voi muuta kuin ilmoittaa, että oman mielenrauhan vuoksi yhteydenpito lopetetaan.

Minun läheiseni tapauksessa tuo onnistui. Ensin hän lopetti uhkailun ja itsemurhayritykset, korvasi ne yöllisillä itkupuhelinsoitoilla minulle. Sitten hän aloitti antabus-lääkityksen, ja on lääkityksen lopetettuaankin pysynyt aisoissa.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Itsetuhoinen kaveri

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

millivanilli kirjoitti:Hankin jopa hänen äidin ja veljesten puhelinumerot, jotta voisin ottaa heihin yhteyden. Jotenkin pelotti vain tämän miehen reaktio siihen, jos sinne tulisi jotain viranomaisia.
Itse toimisin tässä tilanteessa seuraavasti: Seuraavan kerran kun tappouhkauksia alkaa taas heilumaan, ilmoittaisin kyseiselle kaverille, että itsensä tappaminen on jokamiehen oikeus, siitä ei rangaista, mutta pahan mielen se aiheuttaa ja tämänpä vuoksi ilmoittaisin siihen perään vielä, että kiittis ku ilmaisit ajoissa aikeesi, nyt voinkin soittaa sinne luoksesi veljesi, vanhempasi ja vaikka koko suvun... Heidän asiansahan se enemmän on kuin sinun itsesi.

Toisaalta, mä kyllä soittelen viranomaispuheluitakin erittäin herkästi, lähes tilanteessa kuin tilanteessa. Poliisi on kaveri, enkä ymmärrä, mitä pelättävää sellaisissa on, vaikka tulisivatkin kyläilemään. Ainakin se on ilmaisu todellisesta huolesta.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
PerttiMakimaa

Re: Itsetuhoinen kaveri

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Melnais kirjoitti:Periaatteessa olen samaa mieltä kuin pojat yllä, mutta en voisi olla tuollaisten viestien jälkeen rauhassa. Varsinkaan kun tuttavan aiempi tausta on mitä on. En lähtisi itse asiaa selvittelemään, jos puhelimella ei yhteyttä saa, voi soittaa vaikka poliisin paikalle käymään. Turhempiakin tarkastuskäyntejä maailmassa tehdään.
Itsellä sama tilanne pari vuotta sitten. Vastasi hätäkeskuksen operaattorin puheluun paremmin kuin omiini.

Taisi olla wake up call ko. henkilölle, sillä sen puhelun jälkeen pelleilyt loppuivat.
segma

Re: Itsetuhoinen kaveri

Viesti Kirjoittaja segma »

Melnais kirjoitti:Periaatteessa olen samaa mieltä kuin pojat yllä, mutta en voisi olla tuollaisten viestien jälkeen rauhassa. Varsinkaan kun tuttavan aiempi tausta on mitä on. En lähtisi itse asiaa selvittelemään, jos puhelimella ei yhteyttä saa, voi soittaa vaikka poliisin paikalle käymään. Turhempiakin tarkastuskäyntejä maailmassa tehdään.
Aavistuksen OT:

Onko itsemurhalla Suomessa minkäänlaista lainopillista leimaa, eli ts. onko se rinnastettavissa murhaan? Meinaan, LUULISI, että jos poliisit jonnekin menee, niin sillä joko pyritään ennaltaehkäisemään jotain lainvastaista toimintaa tai lopettamaan jo käynnissä oleva sellainen. Onko tuollaisella itsetuhoisuuspuuskan kontrollointikäynnillä mitään lainvoimaista oikeutta - eli voiko poliisi esim. murtaa oven estääkseen itsemurhan?

Noin muuten olen kyllä aiheen tiimoilta samaa mieltä kuin ylempänä kirjoitelleet.
Pehmis

Re: Itsetuhoinen kaveri

Viesti Kirjoittaja Pehmis »

segma kirjoitti:Onko itsemurhalla Suomessa minkäänlaista lainopillista leimaa, eli ts. onko se rinnastettavissa murhaan? Meinaan, LUULISI, että jos poliisit jonnekin menee, niin sillä joko pyritään ennaltaehkäisemään jotain lainvastaista toimintaa tai lopettamaan jo käynnissä oleva sellainen. Onko tuollaisella itsetuhoisuuspuuskan kontrollointikäynnillä mitään lainvoimaista oikeutta - eli voiko poliisi esim. murtaa oven estääkseen itsemurhan?
On. Ei tosin rinnastusta murhaan, vaan vaaraan jonkun hengelle ja terveydelle. Poliisi antaa virka-apua sosiaali- ja terveysviranomaisille ja yleinen pelastusvelvollisuus koskee myös itsemurhauhkatilanteita. Itseään vahingoittamaan pyrkinyt ihminen määrätään järjestään tahdonvastaiseen psykiatriseen hoitoon, jos ei sinne itse mene. Siksikin olisi hyvä aina soittaa itsemurhauhkauksista viranomaisille, jotta voivat arvioida hoidon tarpeen.
Vastaa Viestiin