Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
hermine

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja hermine »

Flipperix kirjoitti:
hermine kirjoitti:
Flipperix kirjoitti:
Anna nyt esimerkkitilanteeseen yksi sovellus? Ainakaan mun vanhemmilla ei ollut tapana seisoa yöllä sängyn vieressä valppaana ja valmiina ottamaan koppia jos putoan sängystä.
No jos putoamisesimerkkejä otetaan, niin kyllähän varmaan tosi liikkuvaista taaperoa on aika vaikea pitää hoitopöydällä vaippojen vaihdon ajan, varsinkin jos samalla vanhempi kävelytaitoinen mutta kieltoja tottelematon kiitää kohti vaaratilannetta (esim. otsaa uhkaava terävä pöydänkulma) ja kädet tärisee krapulasta.
Esimerkkitilanne oli se, että vanhempi tulee kotiin puolilta öin ja päästää lastenvahdin kotiin. Pyysin sovellusta siitä. En tiedä vaihdetaanko vaippoja keskellä yötä, mutta tuskin taapero on kello 00 kovin liikuvainen.
Ihan hyvin voi olla, jos keksii herätä ja päättää että nyt ei huvitakaan nukkua. Ylipäänsä esim. vastentahtoisen, sylistä pois kiemurtelevan lapsen pukeminen on aika haastavaa selvänäkin niin ettei lapsi putoa ja satuta itseään, saatika sitten jos on vähän kännissä ja mahdollisesti tästä syystä pinnakin palaa vähän nopeammin. Sehän se tässä ongelma onkin, että lapset eivät ole aikuisia, lasten tekemisiä, mielialoja tai aikuisen tarvetta ei kauhean varmasti pysty ennustamaan etukäteen, kaikkea voi sattua (enkä nyt tarkoita mitään ambulanssi-poliisijuttuja, vaan ihan semmoista pientä arkista riesaa, joka ehkä humaltuneena ei olekaan niin helppo homma hoitaa turvallisesti).

Olis kyllä hyvä, jos tän koko keskustelun voisi jotenkin siirtää tähän suht oikeassa järjestyksessä, tämmöisistä irtokommenteista voi saada aika urpon vaikutelman...
Flipperix

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

Melnais kirjoitti:Ei tästä oikeastaan suurta riitaa saa aikaan. Kuten yllä totesin, annos tai pari ei varmasti maata kaada tai persoonallisuutta muuta. Kunhan pysytään kohtuudessa myös kertojen suhteen eikä alkoholi ole ainoa keino poistaa kireyttä tai ylläpitää sosiaalisia suhteita, mitä et varmasti tarkoittanut. Elleivät nämä ehdot toteudu, väitän yhä että päihtynyt vanhempi ei ole myönteinen kokemus. Joka viikko, aina kun tulee ystäviä kylään, aina kun on stressiä... Ei varsinaisesti terve esimerkki. Mutta silloin tällöin mikä ettei, ei varmasti haittaa.
No eihän se ole lapsettomallekaan ihmiselle mikään terve asia juoda viinaa aina kun stressaa, ottaa pattiin tai joku käy kylässä. Mun tarvii juoda joku 10 annosta ennenkuin huomaan itsessäni muita selviä vaikutuksia kuin seurallisuuden, iloisuuden ja jutun luistamisen paremmin. Ja auton rattiin en lähtis kahdenkaan jälkeen. Tai jos olen vaikka keskiyöhön mennessä juonut 10, niin en lähde rattiin ennen puoltapäivää missään olosuhteissa, vaikka puhaltaiskin nollat eikä olisi kankkusta.

En minä puhu kuin siitä, että tavallisia vastuuntuntoisia vanhempia ei pidä syyllistää tavanomaisesta kohtuullisesta alkoholinkäytöstä, se on hyvin usein osa aikuisten ihmisten sosiaalista todellisuutta ja siitä pakkoirroittautuminen on monille aika ahdistavaa jo raskausajan verran, saati sitten vaikka 8-10 vuodeksi, tai mitä nyt sitten pidetäänkään muksujen 24/7 silmälläpidon höltymisen rajana. Ei sen lapsenvahdin tarvitse oikeasti yöksi jäädä siksi, ettei mamma pysty nyt ajamaan autoa, kulta. Minkä palstan nuoret äidit esimerkeillään mielestäni osoittavat.

Lapset kärsivät vanhempien vääränlaisesta käytöksestä. Sitä voi olla myös itsensä kohtuuton rajoittaminen ja uhraaminen mustavalkoisuuden alttarille. Valitettava puoli alkoholissa on se, että sitä käyttävät kaikkein suurimpia määriä ne, joille se kaikkein vähiten sopii. Vanhemman uudenlainen ja outo käytös varmaankin on pelottavaa, mutta alkoholiongelmattoman vanhemman luonteva suhtautuminen alkoholiin on omiaan ruokkimaan samaa käytöstä lapsessa, uskoisin. Meillä se ei ollut koskaan mikään peikko, vaan hyvien mielien ja parisuhdetta voimistavien juttujen osatekijä.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Äh, mielenkiintoinen ketju mutta nyt en ehdi lukea läpi. Lisäkommentointia siis ehkä tulossa myöhemmin. Meillä juotiin kotona harvoin ja silloinkin nätisti, ja silti muistan kuinka vastenmielistä oli huomata vanhempien olevan edes pienessä hiprakassa.

Jotenkin jo ala-asteiässä tajusi, että humalaiset nauravat tyhmille asioille joille eivät selvinpäin nauraisi. Olenkin kaatanut viemäriin litrakaupalla kalliita laatualkoholeja sekä vanhempieni että sukulaistemme kaapeista siinä vaiheessa iltaa kun aikuiset olivat mielestäni nauttineet tarpeeksi :)
Ristiriitainen tilanne aikuiselle - kuinka suhtautua moiseen tuhotyöhön? Ainakin sai aikaan huonoa omatuntoa, kadonneiden juomien lisäksi ;)
Voin tosin kuvitella, että alkoholistiperheessä vastaavanlainen tapahtuma ei olisi hauska, vaan lähinnä surullinen.

Olenkin vanhempieni kanssa keskustellut alkoholin käytöstä lasten nähden; 70-luvun nuorison mentaliteetti oli hyvinkin erilainen kuin nykyisten pienten lasten vanhempien. Humalassa oloa ei haluttu peitellä lapsilta, koska sitä ei pidetty mitenkään hävettävänä tai salattavana asiana. Lapsen kannalta tilannetta ei oikeastaan ajateltu.

Eli juu. Meillä eivät vanhemmat ole humalassa lapsen nähden. Vanhempien kaverit voivat joskus olla, mutta yleensä illanvietoissa joissa ihmiset esiintyvät hienoista hiprakkaa suuremmassa humalassa, ei ole lapsia. Ehkä olen tiukkis, mutta edelleenkään en voisi kuvitella olevani humalassa omien vanhempieni nähden :P
Prepare for the worstest.
Flipperix

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

hermine kirjoitti:Ihan hyvin voi olla, jos keksii herätä ja päättää että nyt ei huvitakaan nukkua. Ylipäänsä esim. vastentahtoisen, sylistä pois kiemurtelevan lapsen pukeminen on aika haastavaa selvänäkin niin ettei lapsi putoa ja satuta itseään, saatika sitten jos on vähän kännissä ja mahdollisesti tästä syystä pinnakin palaa vähän nopeammin. Sehän se tässä ongelma onkin, että lapset eivät ole aikuisia, lasten tekemisiä, mielialoja tai aikuisen tarvetta ei kauhean varmasti pysty ennustamaan etukäteen, kaikkea voi sattua (enkä nyt tarkoita mitään ambulanssi-poliisijuttuja, vaan ihan semmoista pientä arkista riesaa, joka ehkä humaltuneena ei olekaan niin helppo homma hoitaa turvallisesti).

Olis kyllä hyvä, jos tän koko keskustelun voisi jotenkin siirtää tähän suht oikeassa järjestyksessä, tämmöisistä irtokommenteista voi saada aika urpon vaikutelman...
Miksi ihmeessä joku ryhtyisi pukemaan lasta kello 00 yöllä? Ja vielä humalassa? Oma tapani nähdä lasten kasvatus ei ole sellainen, että pomppivat pedistään pois milloin huvittaa ja sitten puetaan päälle ja mennää pihalle leikkimään. Eiköhän se komento mennä takaisin petiin toimi tai ole toimimatta ihan samalla lailla kuuden kaljan jälkeen?

Vaikea nähdä se lapsen yöllinen arki omassa kodissa mitenkään erityisen riskejä ja vaaroja sisältävänä. Tarvitsee olla aikamoinen darwin-awardmukula että herää 02 yöllä hillumaan ja työntämään sormia pistorasiaan. Kokemuksen mukaan eivät juuri edes kykene, lapsen väsymys on aika totaalisen hyydyttävää.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Melnais kirjoitti:Vähän oudolta tuntuu ajatus alaikäisten valvotusta alkoholinkäytöstä. Mutta niin tuntuu toisaalta nykytilakin pussikaljoineen puistossa. En osaa sanoa mikä olisi hyvä, itse en varmaan teiniäni opettaisi viinankäyttöön, enemmänkin antaisin mallia illanistujaisista joissa käytetään vähän tai ei lainkaan.

*snip*

Tai alkoholia. (Sori, oli pakko.) Pidän vain tästä rinnastuksesta sen vastaansanomattomuuden vuoksi. Sekä alkoholi että nikotiini ovat addiktoivia aineita, eikä niistä ainakaan lapsille ole olemassa terveysvaikutuksia. Punaviiniä tuskin kukaan juottaa lapsilleen flavonoidien vuoksi.

Miksi sitä pitää opettaa käyttämään, miksi on oletusarvo että alkoholia käytetään kun on mahdollisuus? (Kysymykset eivät kohdistu kehenkään erityisesti, eivät edes käytyyn keskusteluun, kunhan olen kelaillut päässäni.)
Ei alkoholia kayteta kun on mahdollisuus, tama on juuri se vaara kayttomalli. Opetuksen tarkoituksena on nimenomaan saada nuori tajuamaan etta kaikkea olemassaolevaa viinaa ei tarvitse juoda.
Ts. mahdollisuus + tekee mieli + vaikutuksesta ei ole haittaa = haluaa ottaa drinkki.

Minulla on kotonani useita pulloja alkoholia eika sen olemassaolo tai helppo saatavuus (kaada lasiin ja juo) yhtaan nosta tarvettani juoda niita pois, taman haluan myos opettaa jalkipolville.

Alkoholi on senverran helppo koulutuskohde etta vaikutukset ovat selvasti havaittavissa itsessaan, se ei kuitenkaan ole yleisesti heti addiktoiva, nuoret joka tapauksessa tulevat siihen tormaamaan ennemmin tai myohemmin.
Sitapaitsi nuorella on mahdollisuus kokea paihtymyksen tunne ja sen eri vaiheet mahdollisesti jopa sammumiseen asti mikali menee pitkaksi jotta han pystyy tunnistamaan ne myohemmin ja reagoimaan sopivalla tavalla olotilaan eli tietaa rajansa.

Periaate on selva: "tunne vaara niiin osaat tulla toimeen sen kanssa".
Flipperix

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

nowaysis kirjoitti:Ehkä olen tiukkis, mutta edelleenkään en voisi kuvitella olevani humalassa omien vanhempieni nähden :P
Olet. Mulla on ollut hillittömän hauskaa nyt aikuisena joillakin vanhempien ja niiden ystävien kanssa tehdyillä reissuilla, esim. teatteri + päivällinen + aftershow -yhdistelmissä. Ei humalatila ole mikään häpeän aihe, jos ei tee itsestään idioottia vain sen vuoksi että on humalassa. Kokemus on paitsi inhimillistänyt myös lähtentänyt vanhempiani. Niilläkin on frendejä joiden kanssa ne tykkää hengata ja pitää hauskaa, ja jos on vähän avointa mieltä, ne voi olla jopa ihan hyvää suraa!
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja Ann »

Olen nähnyt alkoholia nautittavan vanhempieni toimesta ja todistanut sitä seuranneen hilpeän humalan. Olen myös nähnyt isäni pippelin. Ai kamala!
Rotan aivot valtasivat pääni.
hermine

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja hermine »

JoeB kirjoitti: En lahtisi ostamaan lapselle pulloa kaupungille vietavaksi mutta voisin hyvinkin kuvitella etta istuisin iltaa perheeni kanssa niina aikoina ja antaisin lapsen (tai siis nuoren) ottaa alkoholia muiden mukana, siina lapsi oppisi juomaan oikein ja ennenkaikkea oppisi etta vanhempien seurasa ei tarvitse piilotella paihteiden kayttoa koska ovat loppujen lopuksi ihan ok porukkaa vaikka teineista tuntuu usein ihan muulta (sosiaalinen kanssakaynti siina sivussa).
Aika monen kaverin perheessä (meilläkin) tätä linjaa on noudatettu enkä ole huomannut sen vähentävän kenenkään kiinnostusta salaiseen pussikaljoitteluun. Esim. mun sisko oli teininä vähintään joka vkl kännissä, hörppi kyllä vanhempien seurassa mitä vanhemmat tarjosivat juhlapyhinä, mitä vanhemmat eivät olisi antaneet juoda, joi sitten salassa kavereitten kanssa, jäi kiinni, valehteli, jatkoi juomista ihan samaan tahtiin niinkuin kaikki ikäisensä. Sama kaikilla muillakin. Joittenkin vanhemmat vielä ostivat nuorilleen semmoista muutamaa kaljaa tai siideriä siinä luulossa, että kun heillä luottamus pelaa molempiin suuntiin niin lapset juovat sitten vain sen verran kuin he antavat, koska hekin ovat reiluja lapsille. Kaikki tietysti ottivat pohjiksi ne vanhemmilta saadut ja lisäksi muualta hankittuja ja naureskelivat vanhempien hyväuskoisuudelle.

Toisaalta itse en juonut silloin ihan pikkuteininä (väittäisin että ihan pelkästään kaveriporukan vaikutuksesta), vanhemmat olivat mulle kyllä seurassaan tyrkyttämässä jotain viiniä tms. juurikin koska toivoivat minun tutustuvan alkoholiin jo kotona ja sivistyneesti, mutten ottanut kuin jonkun lasillisen ehkä ruokajuomaksi koska en halunnut että näkevät mua yhtään humalassa, vaikka miten yrittivät kannustaa. Minäkin tein ne ekat alkoholikokeiluni sit jossain ihan muualla (venäläisellä pirtulla) enkä tainnut tulla kotiinkaan yöksi kun olisi hävettänyt. Ja meillä ei tosiaankaan ole ikinä suhtauduttu negatiivisesti tai moralisoiden kenenkään alkoholinkäyttöön, ajatus vanhempien kanssa humaltumisesta vain tuntui lähinnä samalta kuin ajatus harrastaa seksiä niiden nähden.

Ainoa tapa, minkä olen käytännössä nähnyt tuottavan jonkinlaisia tuloksia teinijuopottelun ehkäisemisessä on kotiintuloajat mentaliteetilla "jos et tule ajoissa kotiin, tulemme hakemaan" (suht selvänä kotiin meneminen ajoissa on pienepi paha kuin joutua nolatuksi kavereiden edessä kun äiti tulee hakemaan kotiin). Teineille se vertaisryhmä on kuitenkin niin kaikki kaikessa, yrittäisivät vanhemmat olla miten reiluja tahansa ja siihen vanhemmat taas eivät voi kauheasti vaikuttaa, ketä heidän lastensa kaveripiiriin kuuluu.
Flipperix

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

Ann kirjoitti:Olen nähnyt alkoholia nautittavan vanhempieni toimesta ja todistanut sitä seuranneen hilpeän humalan. Olen myös nähnyt isäni pippelin. Ai kamala!
Kohta sanot varmaan nähnees myös äitis pimpin. Sit sä oot melkein ku Gattaca.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Flipperix kirjoitti: Miksi ihmeessä joku ryhtyisi pukemaan lasta kello 00 yöllä? Ja vielä humalassa? Oma tapani nähdä lasten kasvatus ei ole sellainen, että pomppivat pedistään pois milloin huvittaa ja sitten puetaan päälle ja mennää pihalle leikkimään. Kokemuksen mukaan eivät juuri edes kykene, lapsen väsymys on aika totaalisen hyydyttävää.
Jos tulee vaikka pissi housuun tai vaippa falskaa? Aika yleistä pienten lasten kohdalla, vauvoista puhumattakaan. Niitä kutvakkeita pitää jopa syöttää yöllä! Kehotatko kohteliaasti palaamaan asiaan aamulla, mieluusti puolen päivän jälkeen, kun olet rauhassa nukkunut krapulankin pois? ;)

Ystäväiseni, lapset eivät toimi sen mukaan mikä olisi vanhempien kannalta se mukavin ja helpoin vaihtoehto. Kyllä minäkin luotan siihen, ettei kolmivuotias herää valvomaan keskellä yötä, mutta tämä mahdollisuus on kuitenkin otettava huomioon. Meillä voidaan siis lapsen nukkuessa hyvinkin juoda pari lasillista viiniä, mutta senkin jälkeen olen siinä kunnossa, että voin hoitaa vaikka muksun vessatuksen ilman horjumista ja kikattelua.

Ja mitä lapsen väsymykseen/nukkumiseen tulee...Don't get me started :roll:
Prepare for the worstest.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja Ann »

Flipperix kirjoitti: Kohta sanot varmaan nähnees myös äitis pimpin.
"Oot tullut äitiis", kuulen monesti sanottavan.

Flanellipaita vaan puuttuu..
Rotan aivot valtasivat pääni.
Sutenööri

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja Sutenööri »

Ann kirjoitti:
Flipperix kirjoitti: Kohta sanot varmaan nähnees myös äitis pimpin.
Flanellipaita vaan puuttuu..
Onks äitilläs pystytisut kans?
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja Ann »

Sutenööri kirjoitti: Onks äitilläs pystytisut kans?
Yhtä pystyt kuin isin pipu.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Flipperix

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

hermine kirjoitti:Ainoa tapa, minkä olen käytännössä nähnyt tuottavan jonkinlaisia tuloksia teinijuopottelun ehkäisemisessä on kotiintuloajat mentaliteetilla "jos et tule ajoissa kotiin, tulemme hakemaan" (suht selvänä kotiin meneminen ajoissa on pienepi paha kuin joutua nolatuksi kavereiden edessä kun äiti tulee hakemaan kotiin). Teineille se vertaisryhmä on kuitenkin niin kaikki kaikessa, yrittäisivät vanhemmat olla miten reiluja tahansa ja siihen vanhemmat taas eivät voi kauheasti vaikuttaa, ketä heidän lastensa kaveripiiriin kuuluu.
Meillä toimi aika hyvin se, että aika pienestä pitäen sanottiin että alkoholia ja tupakkaa saa (no ei nyt tietty 8-vuotiaana) kotona milloin huvittaa, mutta salaa juomisesta tai polttamisesta tulee sitten seuraamuksia. Se vei aika hyvin pois sellasen kielletyn hedelmän viehätyksen itse aineista. Sitten kun vähän vanhempana sai pyynnöstä esim. kotibileisiin tietyn määrän alkoholia, jos lupasi ettei juo muuta kuin sen, säästyi övereiltä aika helposti. Siihen päälle vielä sellainen sääntö, että jos ei tule kotiin puoleltaöin, pitää soittaa ja kertoa missä on, mitä tekee ja kenen seurassa. Jos silloin ei kuullostanut tarpeeksi selvältä, tulivat noutajat.

Kaiken kieltäminen ei toimi, mutta rajat täytyy asettaa. Paljon paremmin toimii se glamöörin pois vieminen koko touhusta. Ei musta ollut teininä erityisen hauskaa olla umpikännissä ja tupakka maistui paskalta. Kaveripiirin mielestä taas mulla oli helvetin relat vanhemmat ja ne tykkäs hengata meillä, mikä taas takas sen, että mä olin varmaan paljon enemmän "valvonnassa" kuin ei-reilujen muksut. Ja sellanen vastuu - vapaus asetelma missä tietää että vapaudet lähtee jos ei pelaa fiksusti opettaa kummasti elämästä muutakin.

Äh. Ei mua edes kiinnosta kasvatusasiat. Miksi mä näistä jauhan.
Geetzu

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Flipperix kirjoitti:Äh. Ei mua edes kiinnosta kasvatusasiat. Miksi mä näistä jauhan.
Sä oot kauheen söpis tänään. :h:
Keikku tuu huutaa KULTA!
Flipperix

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

nowaysis kirjoitti:Jos tulee vaikka pissi housuun tai vaippa falskaa? Aika yleistä pienten lasten kohdalla, vauvoista puhumattakaan. Niitä kutvakkeita pitää jopa syöttää yöllä! Kehotatko kohteliaasti palaamaan asiaan aamulla, mieluusti puolen päivän jälkeen, kun olet rauhassa nukkunut krapulankin pois? ;):
Mun kokemuksen mukaan alle yksvuotiaan äitiä nyt on melko vaikea saada ulos, ei ne viitsi jättää tissinjatketta hoitoon kovin helpolla. Ja eiväthän ne nyt yleensä mitään alkkoholia nauti kun se menee tissistä muksuun jne. Se Eka Vuosi on spesiaalikeissi, silloin ei kauheasti riekuta muutenkaan. Ei vaan jaksa :D Paitsi jos isoäiti ottaa kersan kokopäivähoitoon.

Mä vähän niinq deletän vauvaikäset tän keskustelun ulkopuolelle. Se nyt on varmaan selvää että sellasen kaiffarin kanssa jonka kommunikaatio on "yää" tai "gugu" ei oikein kyllä voi varmaan puhua vanhempien humalatilan aiheuttamista traumoistakaan?
hermine

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja hermine »

nowaysis kirjoitti:Äh, mielenkiintoinen ketju mutta nyt en ehdi lukea läpi. Lisäkommentointia siis ehkä tulossa myöhemmin. Meillä juotiin kotona harvoin ja silloinkin nätisti, ja silti muistan kuinka vastenmielistä oli huomata vanhempien olevan edes pienessä hiprakassa.

Jotenkin jo ala-asteiässä tajusi, että humalaiset nauravat tyhmille asioille joille eivät selvinpäin nauraisi.
:komp: Eikä kauheasti ainakaan lisännyt kunnioitusta vanhempien auktoriteettia kohtaan, kun huomasi että niiden humalatilaahan pystyy käyttämään helposti hyväksikin pyytämällä rahaa tai lupaa johonkin, mihin ne selvänä eivät ikinä olisi suostuneet. Mua ainakin nolotti aina niiden puolesta hirveästi. Kavereitten kanssa humalaisvitsit vielä oli hauskoja ja niille naurettiin maha kippurassa, mut ei se ollut hauskaa jos omat vanhemmat oli semmoisia. Ja tosiaan oon varmaan ollut jo melkeen yläasteella ennenkuin näin vanhemmat kunnolla kännissä (joo, meillä oli tapana kyllä kutsua lastenvahti tai mennä naapurille hoitoon), semmosessa iloisessa huppelissa vaan.

Minäkin oon kai kauhea nipo, kun en oikein luontevasti tykkää ryypiskellä vanhempieni kanssa vieläkään. Edes erittäin sallivainen alkoholikasvatus ei ole pystynyt höllentämään ilmeisesti syntymäkireää pipoani. :wink:
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja JoeB »

hermine kirjoitti:
En mina lapsille kaljoja kaupungille viemisiksi olisi ostamassakaan kuten sanottua tarjoan kotona jos haluavat, enka todellakaan luule etta lapset eivat joisi enemman aivan niin paljon kuin haluavat, tassa tullaankin sitten tuohon vastuukysymykseen.

Asia opetetaan etta nuori tietaa miten alkoholi ja paihteet vaikuttavat eika se ole mikaan syy kayttaytya miten sattuu. Sitten jos nuori tekee virheita niin se on oma vika ja voi voi tilanne, "ma olin niin kannissa" ei ole enaa mikaan syy koska nuori on opetettu alkoholin oikeaan kayttoon seka humalatilan hoitoon joten voidaan olettaa etta nuori myos osaa sita kayttaa...

Paa-asia on siis opettaa mita vaikutuksia alkoholilla on, ettei tule yllatyksena ja esimerkin perusteella antaa mahdolisimman hyva oppi miten sita kaytetaan oikein.

Vapaus vs vastuu tulee sitten taas olemaan aika mielenkiintoinen paikka mutta se onkin sitten toinen keskustelu.
Flipperix

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

hermine kirjoitti:Minäkin oon kai kauhea nipo, kun en oikein luontevasti tykkää ryypiskellä vanhempieni kanssa vieläkään. Edes erittäin sallivainen alkoholikasvatus ei ole pystynyt höllentämään ilmeisesti syntymäkireää pipoani. :wink:
Sä et vaan tunne itteäs. 8)
hermine

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja hermine »

Flipperix kirjoitti:Meillä toimi aika hyvin se, että aika pienestä pitäen sanottiin että alkoholia ja tupakkaa saa (no ei nyt tietty 8-vuotiaana) kotona milloin huvittaa, mutta salaa juomisesta tai polttamisesta tulee sitten seuraamuksia. Se vei aika hyvin pois sellasen kielletyn hedelmän viehätyksen itse aineista.
No joo, kokeiltiin tuota meilläkin, tietyin rajoin lupailtiin jopa joihinkin huumeisiin asti (siis ei niitä tietysti käytännössä). Jostain syystä se ei kuitenkaan toiminut, ne tupakatkin oli kivempi polttaa salaa. Kait nää on hyvin tapauskohtaisia, koska meikäläisetkin tyrkytti mulle bileisiin mennessäni juomiaan mukaan ("ettet sitten juo muitten pulloista, kun ei tiedä mitä niihin on sekoitettu"), mutten huolinut vaan olin mielummin selvänä, mutta siskolle tasan samalla kasvatuksella taas kelpasi kaikki mitä käsiinsä sai, ihan sama keneltä.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Jokaiselle kai jotakin. Itse en aio ostaa mahdollisille lapsilleni alkoholia, tupakkaa tai kertoa kyseisten "nautintoaineiden" oikeista käyttötavoista. Menköön syteen tai saveen, mutta miksi suosittelisin jotain, joka on minulle lähes tyystin vierasta ja vastenmielistä. Kuri tulee olemaan kova, harrastuksia paljon ja ennen kaikkea huushollissa on selvät rajat tulemiselle ja menemiselle eikä niistä lipsuta.

Analogiana voisin ottaa rottien (nämä kurittomat pikkukoirat) omistajat. En koskaan ottaisi ko. koiraa, saati sitten että nostaisin sen aina syliin, kun toinen koira tulee vastaan tai lässyttäisin sille. Kärsivällisyyteni riittää toistamaan samaa asiaa vaikka maailmanloppuun asti, pääasia että menee perille.

Hauskaa on vanhempienkin pystyttävä pitämään ilman viinaa. Jos ei muuten naurata, niin johan on perkele. Luultavasti lapsistani tulee samanlaisia tylsimyksiä kuin minä, mutta alati kasvava virkakoneisto tarvitsee jatkossakin uutta verta rattaitaan pyörittämään.
Paras päivä ikinä.
Flipperix

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

Riemumieli kirjoitti:Jokaiselle kai jotakin. Itse en aio ostaa mahdollisille lapsilleni alkoholia, tupakkaa tai kertoa kyseisten "nautintoaineiden" oikeista käyttötavoista.
Joo. Mä tunnen yhden tollasella asenteella olleen yh-tiukkusmutsin, jonka tytär myi sit kolmetoistavuotiaana persettään yhdestä röökiaskista kun oli ensin tarpeeks kännissä. Ja voit varmaan arvata millä tapaa ne viinat oli hankittu. Mut kyl siitä tuli ihan kunnollinen, se on kohta ekonomi. Tosin en tiedä millä se rahoitti opiskelunsa, kun ei se töissä käynyt.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Tassa vaiheessa pitaa tietysti muistuttaa etta mielipiteeni toimista lapsiani kohtaan ovat teoriaa koska en jalkikasvua omaa ja sen koskaan oleminenkin on siis kyseenalaista. Joten puhdasta teoriaa ja oman kasvatuksen peilausta.
saika

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja saika »

Flipperix kirjoitti: Esimerkkitilanne oli se, että vanhempi tulee kotiin puolilta öin ja päästää lastenvahdin kotiin. Pyysin sovellusta siitä. En tiedä vaihdetaanko vaippoja keskellä yötä, mutta tuskin taapero on kello 00 kovin liikuvainen.
Hop. Yleensä taaperolla tarkoitetaan n. 1-3-vuotiasta muksua, eikö? Ja sen ikäiset saattavat helpostikin heräillä vielä yöllä, ja jotkut (muistaakseni suht useinkin yksivuotiaana) vielä tarvitsevat yövaippojakin. Ja vaipan/vaatteiden vaihdon yleensä aiheuttaa se, että lapsi itse herää keskellä yötä siihen että pissa vaipassa, tai vielä pahempaa, sängyssä (kun harjoitellaan vaipattomuutta) ei ole hirvittävän mukava nukkua.

Ja oma ei-enää-taapero kohtaviisveekin ei nyt keskellä yötä enää usein heräile, mutta saattaa singahtaa esim. seitsemän maissa ylös, ja jos aamuyöstä on baarista kotiutunut niin ylösnouseminen, aamupalan väsääminen jne ei krapulassa varmaan olisi kovinkaan mukavata, vaikka sitten aamupalan jälkeen voisikin köllähtää lapsen kanssa soffalle torkkumaan ja katsomaan lastenohjelmia.
Flipperix kirjoitti: Mun kokemuksen mukaan alle yksvuotiaan äitiä nyt on melko vaikea saada ulos, ei ne viitsi jättää tissinjatketta hoitoon kovin helpolla. Ja eiväthän ne nyt yleensä mitään alkkoholia nauti kun se menee tissistä muksuun jne.
Maidossahan on alkoholia yhtä paljon kun äidin veressä, eli esim. puolen promillen luokkaa parin siiderin jälkeen. Ennemmin äidin kompurointi aiheuttaa vahinkoa vauvalle kuin imettäminen.

Meillä ainakin oli pikkuMiähen ns. vauvaiässäkin iltaa istumassa kavereita, ja otettiin vähän zidukkaa. En siksi ymmärrä oikein tuota vauvaiän rajoittamista pois tästä keskustelusta...
Flipperix

Re: Vanhemmat, lapset ja viina. Mahdoton yhtälö?

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

saika kirjoitti:Ja oma ei-enää-taapero kohtaviisveekin ei nyt keskellä yötä enää usein heräile, mutta saattaa singahtaa esim. seitsemän maissa ylös, ja jos aamuyöstä on baarista kotiutunut niin ylösnouseminen, aamupalan väsääminen jne ei krapulassa varmaan olisi kovinkaan mukavata, vaikka sitten aamupalan jälkeen voisikin köllähtää lapsen kanssa soffalle torkkumaan ja katsomaan lastenohjelmia.
Toikaan ei musta oikeen kuullosta nyt riskiltä. Kyl se vaipanvaihdon riskipitoisuuskin sen vuoks ettei ole ajokunnossa kuullostaa hemmetin kaukaa haetulta.
saika kirjoitti:Maidossahan on alkoholia yhtä paljon kun äidin veressä, eli esim. puolen promillen luokkaa parin siiderin jälkeen. Ennemmin äidin kompurointi aiheuttaa vahinkoa vauvalle kuin imettäminen.

Meillä ainakin oli pikkuMiähen ns. vauvaiässäkin iltaa istumassa kavereita, ja otettiin vähän zidukkaa. En siksi ymmärrä oikein tuota vauvaiän rajoittamista pois tästä keskustelusta...
Kyl mä ton tiedän. Ja pikkumuksujen mutsitkin tietää. Mut moni ei silti juo, en tiedä johtuuko se siitä että vaavi saa mahanpuruja vai siitä että pelätään et se kuitenkin tekee jotain. Ihan samoin kuin sitä, että maailma romahtaa jos sen pikkupaketin jättää yhdeks yöks anopin hoitoon. Ja silti soitetaan 3 kertaa illan aikana perään.
Viimeksi muokannut Flipperix, 24.08.2006 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin