Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
PerttiMakimaa

Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Viimeisin ns. "asuntolainakoron" eli 12kk euriborin noteeraus on 3,636%. Vastaava korko oli viime vuoden kesällä reilut 2%.

Kulutusluotoissa suosittu 3kk euribor on 3,267% verrattuna tuohon n. 2% tasoon viime kesänä.

Onko korkomuutoksilla ollut vaikutusta talouteesi?

Jos on, niin oletko joutunut muuttamaan jotain tekemisessäsi? Lykkäämään hankintoja tjsp.?

---
Itselleni korkotason muutos ei ole aiheuttanut ainakaan toistaiseksi toimenpiteitä.
---


Korkolähde:
http://www.suomenpankki.fi/fin/5_tilast ... 1.2_korot/
elco

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja elco »

Korkopapereihin ei ole tullut tästä syystä sijoitettua.
PerttiMakimaa

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

elco kirjoitti:Korkopapereihin ei ole tullut tästä syystä sijoitettua.
Joo, tuli minulla tämä toinenkin puoli mieleen kirjoitettuani.

Pitkän koron rahastot ovat ainakin aika nou nou. Korkotason nousu vaan taittaa pörssikurssien nousuakin, joten lyhyeen korkoon vie tuulipuvun tie?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Kyllähän tuo asuntolainaan taitaa vaikuttaa. Saattaa olla, ettei sen korkokaton ottaminen lopulta ollutkaan ihan tyhmää.

Edit: Ja ihan ohi kysymyksen vastattu. Ei, korkotason nousulla ei ole ainakaan vielä ollut vaikutusta talouteeni. Tulee kyllä tiukentamaan rahatilannetta jonnin verran.
Viimeksi muokannut Lolita, 04.09.2006 12:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
elco

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja elco »

PerttiMakimaa kirjoitti:Korkotason nousu vaan taittaa pörssikurssien nousuakin, joten lyhyeen korkoon vie tuulipuvun tie?
Pankkitilille tai elämiseen.
PerttiMakimaa

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Lolita kirjoitti:Kyllähän tuo asuntolainaan taitaa vaikuttaa. Saattaa olla, ettei sen korkokaton ottaminen lopulta ollutkaan ihan tyhmää.
Se kai riippuu lähinnä siitä ajankohdasta milloin se otettiin ja mihin kohtaan katto asetettiin. Hyödyn selvität mukavasti laskimella katsoen miten ison korkohyödyn saat katosta koronmääräytymispäivien välillä - korkokattomaksu (anteeksi rautalanka).

Katon sai halvalla vielä viime vuonna, mutta sitä ei pahemmin mainostettu. OP taisi olla ainut, vaikka tiedot löytyivät hakemalla myös Sammon sivuilta.

Nyt preemio ja katon asetuskohta ovat jo niin toivottoman korkealla, että jopa Nordea on alkanut sitä mainostaa...
PerttiMakimaa

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

elco kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:Korkotason nousu vaan taittaa pörssikurssien nousuakin, joten lyhyeen korkoon vie tuulipuvun tie?
Pankkitilille tai elämiseen.
Minulla ainakin on niin askeettiset elämäntavat (ilmeisestikin), että en saa kaikkea menemään elämiseen.

Osan olen huitonut lyhyeen korkoon ja tiliä olen sitten rokottanut sellaisilla isommilla hankinnoilla, jotka olen saanut itselleni perusteltua.
NuoriDaavid

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kun 150 000 on lainaa, niin kyllähän se korkotason nousu totta kai vaikuttaa jotain. Sillä ei kuitenkaan ole mitään havaittavaa vaikutusta talouteeni. Olen alun perin mitoittanut lainanhoitokulut siten, että 5%:n korkotaso ei vielä saa aiheuttaa mitään havaittavaa vaikutusta.
ninnithequeen

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

No ei taatusti vaikuta.
PerttiMakimaa

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

ninnithequeen kirjoitti:No ei taatusti vaikuta.
Ei lainankorkoja, ei korkotuottoja? Hyvä jos näin on.
PerttiMakimaa

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

NuoriDaavid kirjoitti:Kun 150 000 on lainaa, niin kyllähän se korkotason nousu totta kai vaikuttaa jotain. Sillä ei kuitenkaan ole mitään havaittavaa vaikutusta talouteeni. Olen alun perin mitoittanut lainanhoitokulut siten, että 5%:n korkotaso ei vielä saa aiheuttaa mitään havaittavaa vaikutusta.
Mitä minä olen seurannut, on 150 kiloa vielä melko kohtuullinen summa nykypäivänä. Puhumattakaan, että jos olen oikein ymmärtänyt siellä päässä on myös potentiaalia sen takaisinmaksuun.

Luin pari viikkoa takaperin nettikeskustelua 230 000 euron lainaa 660 euroa kuussa "lyhentävästä" pariskunnasta. Siis tämä 660 euroa on 30% tuloista. Koronmääräytymispäivänä erä vaihtui (pitkien neuvottelujen jälkeen) n. 1250 euroksi, minkä voi nopeasti laskimella laskea saaden laina-ajaksi maksimin 30-vuotta. Itse siihen keskusteluun en ota kantaa oliko vain provokaatiota, mutta ei mahdottoman kuuloinen skenaario.
ninnithequeen

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

PerttiMakimaa kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:No ei taatusti vaikuta.
Ei lainankorkoja, ei korkotuottoja? Hyvä jos näin on.
Mä noista mitään tajua hei.

Tarkoitin vain, että samaa ruokaa me silti syödään ja samalla tavalla eletään. Meillä tuo ukko hoitaa raha-asiat, ja hyvä niin :D
PerttiMakimaa

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

ninnithequeen kirjoitti:Tarkoitin vain, että samaa ruokaa me silti syödään ja samalla tavalla eletään. Meillä tuo ukko hoitaa raha-asiat, ja hyvä niin :D
Joo. Kysymyshän olikin, että oletko huomannut tjsp.

Ei kai sitä pitäisi olla huolissaan tästä velanottobuumista, mutta kun historia on näyttänyt etteivät ihmiset mitään koskaan opi.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Okei, siis velastani en ole huolissani, sitä on keskimäärin aika vähän, mutta niinhän on tulojakin. Lyhennyksistä selviän hyvin vaikka korkokattokin tulisi vastaan.

Mutta käsitänkö nyt oikein, että rahastorahani kärsivät myös korkojen noususta? Tuotto pienenee? Ehkä sitten on aika nostaa persaus rahan päältä ja tehdä se vessaremontti ja lopuilla katsella maailmaa.

(Avioliitto on muuten pienipalkkaisen naisen pelastus rahallisesti. Tai oikeammin se avioero.)
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Lolita kirjoitti: (Avioliitto on muuten pienipalkkaisen naisen pelastus rahallisesti. Tai oikeammin se avioero.)
Paitsi avioehdon olemassaollessa.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

JoeB kirjoitti:
Lolita kirjoitti: (Avioliitto on muuten pienipalkkaisen naisen pelastus rahallisesti. Tai oikeammin se avioero.)
Paitsi avioehdon olemassaollessa.
Mä menen naimisiin ainoastaan ikuisesta rakkaudesta eikä silloin tarvita avioehtoa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Elukka

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Lolita kirjoitti:
JoeB kirjoitti:
Lolita kirjoitti: (Avioliitto on muuten pienipalkkaisen naisen pelastus rahallisesti. Tai oikeammin se avioero.)
Paitsi avioehdon olemassaollessa.
Mä menen naimisiin ainoastaan ikuisesta rakkaudesta eikä silloin tarvita avioehtoa.
"I want to be Anna Nicole instead of Anna Nicole! :x" ? :P
Flipperix

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

PerttiMakimaa kirjoitti:Luin pari viikkoa takaperin nettikeskustelua 230 000 euron lainaa 660 euroa kuussa "lyhentävästä" pariskunnasta. Siis tämä 660 euroa on 30% tuloista. Koronmääräytymispäivänä erä vaihtui (pitkien neuvottelujen jälkeen) n. 1250 euroksi, minkä voi nopeasti laskimella laskea saaden laina-ajaksi maksimin 30-vuotta. Itse siihen keskusteluun en ota kantaa oliko vain provokaatiota, mutta ei mahdottoman kuuloinen skenaario.
Joo, vastuullista luoton myöntämistä :roll: Mä uskaltaisin tuon 1250 suuruisella kuukausierällä ottaa ehkä 150.000 € lainaa.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Lolita kirjoitti:
JoeB kirjoitti:
Lolita kirjoitti: (Avioliitto on muuten pienipalkkaisen naisen pelastus rahallisesti. Tai oikeammin se avioero.)
Paitsi avioehdon olemassaollessa.
Mä menen naimisiin ainoastaan ikuisesta rakkaudesta eikä silloin tarvita avioehtoa.
Vanha kyynikkko minussa ei enaa usko avioliittoon ilman avioehtoa, sitapaitsi jos kerran ollaan naimisissa hamaan loppuun asti niin mita haittaa ko paperista silloin on?
Flipperix

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

JoeB kirjoitti:
Lolita kirjoitti:Mä menen naimisiin ainoastaan ikuisesta rakkaudesta eikä silloin tarvita avioehtoa.
Vanha kyynikkko minussa ei enaa usko avioliittoon ilman avioehtoa, sitapaitsi jos kerran ollaan naimisissa hamaan loppuun asti niin mita haittaa ko paperista silloin on?
Tässä ei täsmennetty kohdistuuko se ikuinen rakkaus puolisoon vai puolison mukanaan tuomaan elintasoon 8)
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Minkäs mä sille voin, jos puoliso haluaa lähteä ikuisesta liitosta?

No joo, nyt aikuisemmalla iällä tilanne on eri. Luultavimmin tekisin avioehdon, kun olen onnistunut hieman omaisuuttakin keräämään. Nuorena kun kaksi köyhää alkoivat kerätä yhteistä omaisuutta, ei tuntunut tarpeelliselta.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

ÖÖÖ. mitähän mulla kaikkiaan oli MARKOISSA alunperin yhteensä opintolainaa, joo jotain 120 000 mk. Ja vielä riittää maksamista. Korkotasolla ei merkitystä laitanko sitten 90 vai 93 euroa kuussa sivuun näilläkään tuloilla. Tulevaa sukupuOlenvaihtolainaa ottaessa tietty prossat merkkaa suurempaa hävikkiä, mutta eihän sille mitään mahda sitten.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
PerttiMakimaa

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Lolita kirjoitti:Mutta käsitänkö nyt oikein, että rahastorahani kärsivät myös korkojen noususta? Tuotto pienenee? Ehkä sitten on aika nostaa persaus rahan päältä ja tehdä se vessaremontti ja lopuilla katsella maailmaa.

(Avioliitto on muuten pienipalkkaisen naisen pelastus rahallisesti. Tai oikeammin se avioero.)
Riippuu kai aika paljon rahastoratkaisustasi. Jos olet laittanut rahasi pankin suosittelemaan mahdollisimman korkeakuluiseen rahastoon ja vielä ostanut juuri sitä tiettyä "kun ne ovat nousseet jo pitkään niin hyvin" niin olisin hieman huolissani. Tietysti tässä on kyseessä sijoittamisperspektiivi. Kyllä miltei kaikki rahastot ovat jo vuoden 2000 it-hypen tasolla. Tai ainakin olivat ennen kesää...

Historiallisesti pörssikurssit ovat aina lyöneet jossakin vaiheessa edelliset ennätykset. Saa nähdä muuttaako amerikkalaisten massajäämiset eläkkeelle tämän asian.

Valaiskaa jos olen väärässä, mutta ymmärtääkseni syy pörssikurssien heiluntaan koron noustessa on, että jos pelkistä korkopapereista saa ilman mitään riskiä parempaa tuottoa niin tuottovaatimukset osakkeille nousevat vielä reilusti sen yläpuolelle. Ja jos riittävän suuri määrä ihmisiä ei usko tähän kohonneeseen tuottoon he vaihtavat osakkeensa joukkovelkakirjoihin tjsp. Ja tästä seuraa helposti lumipalloefekti.

Suluissa olevaan. Minusta luottamuksellinen ja reilu parisuhde on vähätuloisen naisen pelastus.
AarneAnkka

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Lolita kirjoitti:(Avioliitto on muuten pienipalkkaisen naisen pelastus rahallisesti.)
Tai miksei pienipalkkaisen miehenkin? Nykyäänhän on jo paljon naisia joilla on isot tulot ja pullat hyvin uunissa. Kelpuuttavatko sellaiset miehekseen vähäosaisempaa reppanaa?
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Vaikuttaako korkotason nousu talouteesi?

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Ei vaikuta. Tulevassa asuntolainassa on kiinteä korko ja rahastotkin on noita lyhytkorkoisia.
Vastaa Viestiin