Tukista ja läpsi lastasi!

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Saako lasta kurittaa?

Kyllä
19
50%
Ei
15
39%
EOS
4
11%
 
Ääniä yhteensä: 38

Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Tarkoitin sitten alkoholistien/narkkiäitien pakkohoitoa, en tupakoivien :)
Prepare for the worstest.
Geetzu

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

nowaysis kirjoitti:Tarkoitin sitten alkoholistien/narkkiäitien pakkohoitoa, en tupakoivien :)
Mä tajusinkin sen noin, läheskään kaikki välttämättä ei. :]
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja par-sky »

eikö jossain joskus väitetty, että tupakoinnin lopettamisen aiheuttama stressi ole sikiölle pahempi kuin itse tupakointi? ja hirveästi häiritsee miksei kahvia kielletä raskausajalla? se on vain jotenkin niin yleisesti hyväksytty huume että kaipa sen takia. en vain keksi mitä HYVÄÄ kahvin kittaamisesta voi sikiölle olla?
Me transmitte sursum, Caledoni!
QuuQuu

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja QuuQuu »

par-sky kirjoitti:ja hirveästi häiritsee miksei kahvia kielletä raskausajalla?
Melko monen raskaana olevan naisen kroppa kieltää kahvin raskausaikana. Jopa kahvin tuoksu etoo, samaten pelkkä ajatus sen juomisesta.

(kokemuksella, neljä kertaa tapahtunut itselle)
silsis

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja silsis »

par-sky kirjoitti:eikö jossain joskus väitetty, että tupakoinnin lopettamisen aiheuttama stressi ole sikiölle pahempi kuin itse tupakointi? ja hirveästi häiritsee miksei kahvia kielletä raskausajalla? se on vain jotenkin niin yleisesti hyväksytty huume että kaipa sen takia. en vain keksi mitä HYVÄÄ kahvin kittaamisesta voi sikiölle olla?
Kahviko huume? Lievä piriste korkeintaan. Jotenkin epäjohdonmukainen koko kirjoituksesi. Mitä yrititkään sanoa?
Avatar
voyager2
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 16.08.2005 7:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja voyager2 »

silsis kirjoitti:
par-sky kirjoitti:eikö jossain joskus väitetty, että tupakoinnin lopettamisen aiheuttama stressi ole sikiölle pahempi kuin itse tupakointi? ja hirveästi häiritsee miksei kahvia kielletä raskausajalla? se on vain jotenkin niin yleisesti hyväksytty huume että kaipa sen takia. en vain keksi mitä HYVÄÄ kahvin kittaamisesta voi sikiölle olla?
Kahviko huume? Lievä piriste korkeintaan. Jotenkin epäjohdonmukainen koko kirjoituksesi. Mitä yrititkään sanoa?
Samaa itse hirnahdin. Vastaa itseitselleen.. Hömmö :D
Ollakko vaiko eikö olla? Kas siinäpä typerä kysymys!
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja par-sky »

silsis kirjoitti:
Kahviko huume? Lievä piriste korkeintaan. Jotenkin epäjohdonmukainen koko kirjoituksesi. Mitä yrititkään sanoa?
no ei tullut parempaakaan sanaa mieleen :)

lähinnä yritin sanoa, että miksei kahvia juovia raskaana olevia naisia syyllistetä, kun kerta tupakoivat on suoraan saatanasta. jos kerta liika kahvin juonti voi olla aikuiselle vaarallista, niin eikö se silloin ole pienissäkin määrissä sikiölle vaarallista? voin toki olla aivan hakoteillä, mutta tältä vaan tuntuu.
Me transmitte sursum, Caledoni!
CandyMan

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

par-sky kirjoitti:
silsis kirjoitti: Kahviko huume? Lievä piriste korkeintaan. Jotenkin epäjohdonmukainen koko kirjoituksesi. Mitä yrititkään sanoa?
no ei tullut parempaakaan sanaa mieleen :)
Wikipedia osaa kertoa että kahvi aiheuttaa pahemman riippuvuuden kuin esim. marihuana. :wink:
slam

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja slam »

ei läpsintää millään muotoa, ei lyömistä. Hiuksista kiinni tarttuminen, kun lapsi on pahanteossa on syytä toteuttaa harkitusti.
Geetzu

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

par-sky kirjoitti:-- voin toki olla aivan hakoteillä, mutta tältä vaan tuntuu.
Mikä tahansa liikana on liikaa ja sikiölle haitaksi. On väitetty, että kahvin litkiminen lisäisi keskenmenoriskiä, vauvan mahdollisuutta koliikkiin, jo vatsassa vauvan yleiseen vireystilaan, myöhempiin unihäiriöihin jne jne. Huumehan tuo. Huomasin, että olen koukussa kun ei innostanut vaihtaa kofeiinittomaan versioon (raskausaikana siis join kahviakin, varsinkin tupakoidessani). Colajuomat sentään vaihtui kofeiinittomiin...
zula

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja zula »

vaikea sitä rajaa on vetää, mutta kyllä omat tulevat lapseni varmasti saavat tuta jonkilaista kurittamista. mutta valitettavasti mailma on pullollaan idiootteja, jotka eivät osaa vetää rajaa pienen tukistamisen ja turpaan vedon välillä.

itseäni on piiskattu koivuniemen herralla, tukistettu, seisotettu nurkassa ja annettu luunappeja. auttoi, eikä se ole musta idioottia tehnyt. päin vastoin. jos niitä keinoja ei olis ollut, olis mun käyttäytyminen varmasti ollut pahempaakin. mieluummin luunappi kuin koulukoti...
Geetzu

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Missä vaiheessa sen luunapin pitäisi sitten auttaa?

Itse kelailen jotenkin, että jos ei auta kerrasta niin homma on hukkaan heitettyä omaan lapseen kohdistuvaa väkivaltaa. Miksi jatkaa jotain, mikä ei kerrasta toimi? Eli miksi joku vaikkapa tukistaa lastansa tasaisesti kerran viikossa? Hmmh, kunhan pohdin.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja ak »

millivanilli kirjoitti:On kummallista, en muista olleeni pienenä (ala-asteikäisenä) mitenkään vihainen tai pettynyt vanhempiini tai tarkemmin sanottuna isään siitä, että saimme selkäämme tms. Mitäköhän tuo kertoo minusta?
Ei tuo minusta ole mitenkään niin kummallista. Lapsen maailma on kuitenkin aika pieni ja lähtökohtaisesti kait sitä pitää kaikkea normaalina ja olettaa muilla olevan ihan samalla tavalla. Itse en muista, että minua olisi koskaan varsinaisesti fyysisesti kuritettu. Meillä on aina kyllä osattu huutaa, mutta fyysinen kuritus on jäänyt omien muistikuvieni mukaan korkeintaan uhkailun asteelle.
millivanilli kirjoitti:Se varsinainen herätys, että tämä ei ole normaalia tapahtui, kun sain viedä pikkusiskon terveydenhoitajan tarkistettavaksi. Pikkusiskolla taisi olla aivotärähdys. Äiti ei uskaltanut viedä pikkusisko lääkärille.

Siinä vaiheessa kun juoduin alkaa huolehtia tuon kurittamisen jälkiseuraamuksista, olin erittäin katkera vanhemmilleni, erityisesti äidilleni, en vieläkään ole pystynyt antamaan täysin anteeksi, että hän ei pystynyt tukemaan minua.
Miksi pitäisi pystyä antamaan anteeksi tuollainen? Ei lapsi saa valita vanhempiaan ja valitettavasti tässäkään ei kaikilla käy kovin hyvä tuuri.
Avatar
voyager2
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 16.08.2005 7:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja voyager2 »

Vaola kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:Mikä tahansa liikana on liikaa ja sikiölle haitaksi.
Mä sain kunnon epistolan siitä, mitä ruoka-aineita tulisi välttää. Erityisen mieleen painuva oli eräs kohta:

"Sisävesien suuret vanhat petokalat (silakka, yli 17 cm pitkä)." WTF?!?
quote]

Olisikohan kyse dioksiineista, fosforista yms. IsoNpi kala on luultavasti vanhempi ja näinollen myrkkyä kerennyt rikastua enemmän sen sisuksiin. Vaikeaa silti uskoa että jos tuleva äiti syö 17.5 cm hauen vaikka nyt kolmekertaa raskautensa aikana, niin lapsi hohtaisi kuin Jedin miekka. Ylipäätään tuntuu että jos jokin ruoka-aine todetaan raskaudelle hyväksi, kyse on vain siitä että sitä ei ole tutkittu vielä riittävästi.
Ollakko vaiko eikö olla? Kas siinäpä typerä kysymys!
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Leila »

Ravinnosta on annettu aika paljon suosituksia raskaana oleville naisille. Tupakka, alkoholi ja huumeet olisi tietysti hyvä jättää kokonaan pois. Kahvin osaltakin oli jokin suositeltu enimmäismäärä (en muista sitä kun en itse juo kahvia ollenkaan) ja teetäkään ei pitäisi juoda enempää kuin pari kuppia päivässä. Listeria on myös varottava, eli pitäisi käyttää vain pästöroidusta maidosta tehtyjä tuotteita, pestä ja kuoria juurekset ja jättää raaka kala syömättä. Kalojen suhteen oli myös muita rajoituksia juuri ympäristömyrkkyjen takia. Voi olla muutakin, en muista kaikkea. Sokeria ja liikaa rasvaa tulisi tietysti välttää ylenmääräisen lihomisen estämiseksi.

Jokainen äitihän tekee ihan itse omat valintansa ruokavalion ja nautintoaineiden suhteen, ei kai niitä voi oikein aikuisilta ihmisiltä 100%kieltääkään. Mutta kyllähän tupakka ja alkoholi on myrkkyä sikiölle ja listeria voi aiheuttaa pahimmillan sikiön kuoleman. Raskausaika kestää kuitnekin vain kuukausia, joten kyllä se aika pitäisi pystyä olemaan ilman tupakkia ja alkoholia ihan kenen tahansa.
Äiti ei tiedä
Dumari

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Leila kirjoitti:Ravinnosta on annettu aika paljon suosituksia raskaana oleville naisille. Tupakka, alkoholi ja huumeet olisi tietysti hyvä jättää kokonaan pois. Kahvin osaltakin oli jokin suositeltu enimmäismäärä (en muista sitä kun en itse juo kahvia ollenkaan) ja teetäkään ei pitäisi juoda enempää kuin pari kuppia päivässä. Listeria on myös varottava, eli pitäisi käyttää vain pästöroidusta maidosta tehtyjä tuotteita, pestä ja kuoria juurekset ja jättää raaka kala syömättä. Kalojen suhteen oli myös muita rajoituksia juuri ympäristömyrkkyjen takia. Voi olla muutakin, en muista kaikkea. Sokeria ja liikaa rasvaa tulisi tietysti välttää ylenmääräisen lihomisen estämiseksi.
Pitäisiköhän odottavat äidit lukita steriiliin huoneeseen 9kk:si? Syötetään heille sitten vain puhtaassa&eristetyssä ympäristössä kasvatettua ravintoa.
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Leila »

Dumari kirjoitti:Pitäisiköhän odottavat äidit lukita steriiliin huoneeseen 9kk:si? Syötetään heille sitten vain puhtaassa&eristetyssä ympäristössä kasvatettua ravintoa.
Siltä se tosiaan tuntui, kun neuvolasta lyötiin ohjevihkot käteen. Toisaalta nuo ohjeet on kyllä käytännössä melko helppo toteuttaa, harva kai sitä muutenkaan syö multaporkkanoita ja käsittääkseni kotimaiset maitotuotteet on tehty aina pästöroidusta maidosta. Ongelma vaan tulee siitä, että raskaana ollessa alkaa tehdä mieli juuri sitä kiellettyä ruokaa. Unohdin muuten edellisestä listasta maksan, sitäkin pitäisi välttää. Mmmm... maksalaatikkoa...
Äiti ei tiedä
Geetzu

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Leila kirjoitti:Mmmm... maksalaatikkoa...
Viime raskauden aikana neuvolassa kierreltiin ja kaarreltiin, ei ne maksan A-vitskut liikaa ole, ohjeistuksetkin parinkymmenen vuoden takaa... Pakkasesta ei kyllä listeriariskin vuoksi tulisi syödä mitään marjojakaan kuumentamatta, tuota en tajunnut itse lainkaan ja päivittäin vedinkin pussillisen jotain sörssöä. Keskenmenoriskiä kasvatin toki myös ajamalla autoa huonolla kelillä, liukastelemalla korkkareissa talvisäällä jne jne. Voidaankohan me syyttää isovanhempiamme allergioista, typeryydestä ja kaikesta shitistä kun ei heidän raskauksiaan mitenkään valvottu? Isotätinikin kehdattu synnyttää pienessä hutikassa saunavatiin, sieltä kai ne ajoittaiset typeryyskohtaukset tätskälle kumpuavat... :p

(Kylmä Saarioisten maksalaatikko ja HK:n herkkumaksamakkara oli jotain ihan käsittämättömän hyvää viime raskaudessa, huh. Nyt ällöän.)

Ai nii, join myös jotain yrttilitkuja kuumepotilaana, vaikka luontaistuotteiden käyttö raskausaikana on kuulema ehdoton no-no. Hitto tässä saakin jännittää jos sille linjalle haluaa oikeasti lähteä. :]
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Leila »

Geetzu kirjoitti:Pakkasesta ei kyllä listeriariskin vuoksi tulisi syödä mitään marjojakaan kuumentamatta, tuota en tajunnut itse lainkaan ja päivittäin vedinkin pussillisen jotain sörssöä.
Voidaankohan me syyttää isovanhempiamme allergioista, typeryydestä ja kaikesta shitistä kun ei heidän raskauksiaan mitenkään valvottu?
:shock: En minä ole älynnyt marjoja kuumentaa. (Light-limppari on mun heikkous, vaikka aspartaamista nyt vähän sekavia mielipiteitä onkin.)

Minä olen kanssa joskus ajatellut, että mitenkähän ne ovat ennen saaneet yhtään tervettä lasta aikaiseksi, kun ei äitiressukat varmaan esim. tienneet mitään edes foolihaposta! Todella hämmästyttävää, että ihmislaji on säilynyt näinkin pitkään. Toisaalta onhan se lapsi- ja äitikuolleisuus ollut aika korkea menneinä aikoina ja edelleenkin kehitysmaissa.
Äiti ei tiedä
Geetzu

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Leila kirjoitti: :shock: En minä ole älynnyt marjoja kuumentaa. (Light-limppari on mun heikkous, vaikka aspartaamista nyt vähän sekavia mielipiteitä onkin.)
Sisko just tossa kommentoi, että höpöjuttuja heittelen tai neuvolatädin ymmärsin väärin, ei niitä marjoja kuulema kuumentaa tarvitse. Vaan ihan varmasti näin mulle väitettiin, että tyyliin "ok marjat piirakkapohjan päälle uuniin tai edes mikroon kulhossa, mut ei suoraan pakkasesta nassuun". Tiedä sitten... Melko olematon prosenttihan listeriallakin kai on.

Aspartaamia en rajottanu mitenkään, yksikään lääkäri tai kemisti ei antanut syytä kun henkkoht utelin. Limppareiden suolat tosin eivät taas hyväksi mahakkaalle äidille, joopa joo, kyllä sen turvotuksen kestää... :]
Avatar
voyager2
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 16.08.2005 7:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja voyager2 »

[quote="Geetzu"][

Voidaankohan me syyttää isovanhempiamme allergioista, typeryydestä ja kaikesta shitistä kun ei heidän raskauksiaan mitenkään valvottu? quote]

Tämä asia lienee juurikin päinvastoin. Nykyään liian steriilin ravinnon katsotaan lisäävän allergiariskiä. Esim. räjähdysmäisesti lisääntyneet atooppiset iho-oireet lapsilla katsotaan ainakin osittain laskettavan tähän ryhmään. Jos muksu siis tipauttaa sen jäätelön vahingossa lattialle, niin rohkeasti lapioimaan se takaisin lautaselle. (Nyt annos on kosmeettisista vaurioista huolimatta muuttunut terveysvaikkutteiseksi ja jos sitä myytäisiin apteekissa siitä saisi maksaa maltaita)
Ollakko vaiko eikö olla? Kas siinäpä typerä kysymys!
Geetzu

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

voyager2 kirjoitti:Tämä asia lienee juurikin päinvastoin.
Njuuh, olen mielessäni kiitellyt hyvää tuuria kun omalla penskalla ei toistaiseksi todettu yhtään mitään ns. vikoja, vaikka juuri ruoka-aine-allergiatkin kuulema viimeistään tässä vaiheessa jo puhkeavat, ehkä vuoden aiemminkin. Itselläni on elukka-, heinä- ja jotain sapuska-allergioita, suvussa astmaa, lapsen isän puolella vaikka mitä... Ja meidän penska on täysin terve. Kolmesti flunssannut. Tuuria tai äitinsä surkeita elämäntapoja kiittelemään. :]
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Vaola kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:Sulla on hyviä kasvatusmetodeja! Dr. Philkin varmaan antaisi siunauksensa niille. :wink:
Voi kuule... Kuten sanoin, on tässä opeteltu. Yleensä jokaista metodia kohti on jokin täysin pieleen mennyt yritys, josta kannan edelleen syyllisyydentuntoja. Vaikkei ehkä pitäisi.
Kaikki me olemme vain ihmisiä ja erehtyväisiä. Mun mielestä syyllisyydentunnon sijaan vanhemmat voisivat pyytää lapsiltaan anteeksi. Mun mielestä on kummallista, etten muista omieni vanhempien ikinä sanoneen sanaa. Ikäänkuin se auktoriteetti katoaisi johonkin sen sanan myötä.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Clay »

Geetzu kirjoitti:Njuuh, olen mielessäni kiitellyt hyvää tuuria kun omalla penskalla ei toistaiseksi todettu yhtään mitään ns. vikoja, vaikka juuri ruoka-aine-allergiatkin kuulema viimeistään tässä vaiheessa jo puhkeavat, ehkä vuoden aiemminkin.
Mulla tais puhjeta joskus viiden vanhana - mut ei se sitten kestänykkään ku jotain 3 - 4 vuotta.
Nyt penikseni on fantastinen!
Vastaa Viestiin