Tukista ja läpsi lastasi!

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Saako lasta kurittaa?

Kyllä
19
50%
Ei
15
39%
EOS
4
11%
 
Ääniä yhteensä: 38

PerttiMakimaa

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Äh, unohtuu.

Toinen ongelma fyysisessä kurinpidossa on, että lapsi oppii kohtelemaan väärin kiukkuaan. Eli tukahduttamaan sen. Eikö tämä maa ole jo tarpeeksi täynnä passiivis-agressiivisia ihmisiä?

Eli lapsen pitää saada myös joskus raivota jonkin aikaa. Jos häntä aina kieltää säännönmukaisesti rauhoittumaan heti hän ei koskaan opi käsittelemään raivostumisen tunteitaan ja hallitsemaan niitä. Vaan hän saattaa jopa tuntea kauhua (mikä lienee tyypillistä tästä ongelmasta kärsiville) joka kerta kun hän hermostuu ja vetäytyy paikalta tai menee puhumattomaksi.

En haluaisi sellaista aikuisuutta kenellekään.
Avatar
Dryad
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 139
Liittynyt: 03.09.2005 21:03

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Dryad »

Asia on vaikea käsitellä, koska kurittamisessa on aste-eroja, eri ihmisille kurittaminen merkitsee eri asioita. Itselläni ei ole (vielä) lapsia, mutta toivon että selviäisin äitiydestä ilman fyysistä satuttamista. Oikeastaan jopa pelkään, että tulen satuttamaan jälkikasvuani. Olen useamminkin keskustellut tästä pelosta lapsia saaneiden ystävien ja sukulaisten kanssa ja he ovat yrittäneet lohduttaa että selviän siitä kirkkaasti. Jotenkin vain tuntuu että väkivalta on juurtuneena hyvin syvällä minussa ja sen takia "pieni" kurittaminen (tukistaminen, luunapit ym.) tulisi automaattisena.

Itse olin pienenä kummallinen (=ongelmainen), kotona saattoi kulua viikkojakin ettemme puhuneet äitini kanssa sanaakaan, koska muuten suutuin ja kävin hänen päälleen. Tämä siis alle kouluikäisenä. Yksinhuoltaja-teiniäiti ja hiljainen aggressiivinen lapsi, jonka seurauksena perheessämme meni varmaan kaikki pieleen. Kouluun päästessäni äitini alkoi fyysisesti pahoinpidellä, myöhemmin myös isäpuoli ja kaikki jatkui 14-vuotiaaksi asti jolloin pakkasin kimpsut ja kampsut ja lähdin. Kaiken tämän seurauksena olen hyvin turtunut satuttamiseen, mutta toisaalta kammoan ja pelkään sitä lapsenomaisesti vieläkin. Tai oikeammin olen turtunut kipuun enkä pelkää sitä, mutta pelkään sitä sattumisen uhkaa (mikäli tuosta nyt voi mitään ymmärtää).

Muistan kuinka pahalta lapsena tuntui se että maailmani keskipiste -äitini- satutti minua. En haluaisi omien tenavien joutuvan kokemaan sitä pettymystä ja ahdistusta -edes "pienen kurittamisen" verran.
Be a good animal, true to your animal instincts.
millivanilli

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Dryad kirjoitti:Muistan kuinka pahalta lapsena tuntui se että maailmani keskipiste -äitini- satutti minua. En haluaisi omien tenavien joutuvan kokemaan sitä pettymystä ja ahdistusta -edes "pienen kurittamisen" verran.
On kummallista, en muista olleeni pienenä (ala-asteikäisenä) mitenkään vihainen tai pettynyt vanhempiini tai tarkemmin sanottuna isään siitä, että saimme selkäämme tms. Mitäköhän tuo kertoo minusta? Se varsinainen herätys, että tämä ei ole normaalia tapahtui, kun sain viedä pikkusiskon terveydenhoitajan tarkistettavaksi. Pikkusiskolla taisi olla aivotärähdys. Äiti ei uskaltanut viedä pikkusisko lääkärille.

Siinä vaiheessa kun juoduin alkaa huolehtia tuon kurittamisen jälkiseuraamuksista, olin erittäin katkera vanhemmilleni, erityisesti äidilleni, en vieläkään ole pystynyt antamaan täysin anteeksi, että hän ei pystynyt tukemaan minua.
hermine

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja hermine »

nowaysis kirjoitti:
selika kirjoitti: En verrannut sitä löisinkö lastani vai huutaisinko hänelle.
Haluaisitko mieluummin miehesi tukistavan sinua vai huutavan sinulle?
Vanhempieni puheitten mukaan oon saanut selkääni ja tukkapöllyä tosi usein lapsena. En muista kuin muutaman kerran minkä sain remmistä, yleensä siksi että tapeltiin ja riehuttiin pikkusiskon eikä siitäkään ole mitään erityisen pahoja tunnelmia jäänyt. Kai kun tiesi, että selkään tulee vain jos itse antaa aihetta siihen ja sit rangaistuksen jälkeen se koko juttu on hyvitetty ja sen voi unohtaa. Kun oli selvät säännöt, siitä ei tullut semmoista turvattomuutta tai epäluottamusta vanhempia kohtaan.

Sensijaan vanhempien, erityisesti äidin huutamisesta, tavaroitten heittelystä ja suutuspäissään nimittelystä on tosi paljon pahoja muistoja ja pelkoja, vaikkei noihin ikinä liittynyt suoranaista fyysistä kiinnikäymistä ja se pyyteli sanomisiaan jälkikäteen anteeksi ja yritti tehdä kaikin tavoin selväksi ettei tarkoittanut mitä sanoi. Sanotut asiat jäivät siitä huolimatta mieleen ja väittäisin että tietyllä tavalla vaikuttavat minäkuvaani vieläkin. Tuntui että anteeksipyytämisen merkitys oli vain helpottaa äidin omaa oloa koska vähän ajan kuluttua sillä meni kuitenkin taas hermot jostain (jos sillä oli pinna jo valmiiksi kireällä, oli aika sama teimmekö edes mitään oikeasti pahaa, pieni huolimattomuuskin saattoi riittää) ja taas tuli huutoa. Kaikista pahinta oli jos äiti huudon lisäksi alkoi itkeä, sitä syyllisyydentunnetta... Kun näkee että vanhempi menettää ihan totaalisesti itsehillintänsä niin ettei pysty suojelemaan lastaankaan siltä omalta pahalta ololtaan, siitä tulee turvaton olo ja kunnioitus menee vaikka se viha ei kohdistuisi edes itseen tai siihen ei liittyisi minkäänlaista fyysisen väkivallan riskiä. Tavallaan kun vanhempi alkaa käyttäytyä kuin lapsi, ei lapsena enää ymmärrä mikä se oma paikka sitten on. Asiat ei ole aina lapselle ihan samoja kuin aikuiselle, lapset ottavat niin helposti omaksi syykseen sellaisiakin asioita mistä aikuinen tajuaisi, että sillä on vaan huono päivä nyt.

Nyt mulle varmasti olisikin pahempi asia kumppani joka tukistaa kuin joka huutaa, mutta muistan ihan oikeasti lapsena ajatelleeni monta kertaa että mielummin ottaisin selkääni kun kuuntelisin sitä huutoa tai näkisin että vanhempani ovat vihaisia tai onnettomia minun vuokseni (vaikka harvoinhan näin jälkikäteen ajatellen syy oli oikeasti minussa, sitä vain automaattisesti oletti aina niin).

Pahinta tässä on, että oon itsekin huomannut alkaneeni käyttäytyä joskus poikaystävää kohtaan samoin kuin äiti ja huomaan miten se on välillä varpaillaan mun kanssa samallalailla kuin lapsina oltiin äidin kanssa, jos näytti siltä että se saattaa hermostua. Yhtälailla pelolla kasvattamistahan huutaminenkin on. Mun mielestä kenenkään ei tarvitse joutua pelkäämään kodissaan toisten pahanolonpurkauksia (oli ne sitten henkisiä tai fyysisiä), vaikka se tarkoittaisikin sitä että ihan kaikkia tunteita ei voi luukuttaa aivan avoimesti pihalle. Pitäisi keksiä itse joku keino pysähtyä siinä vaiheessa kun alan olla niin hermostunut että harkintakyky ei enää toimi vaan alan korottaa ääntä ja sanoa toiselle vähän tarpeettoman pahasti, jotenkin viha vaan vie niin helposti mukanaan etten tiedä mikä. Anteeksipyytäminen jälkeenpäin on ehkä tyhjää parempi ratkaisu, muttei riitä.

En kyllä silti itse löisi tai edes tukistaisi lasta ainakaan missään normaalitilanteessa ihan jo siksi että musta nuo eristämisrangaistukset (nurkassa seisominen, jäähypenkki, omaan sänkyyn rauhoittumaan, kotiaresti) tuntuvat hyvin paljon tehokkaammilta. Tietty helppo sanoa nyt kun ei ole vielä lapsia. Mutta useinhan huono käytös on pelkkää huomion hakemista, joten loogisempi rangaistus olisi ylimääräisen huomion sijaan jättää hetkeksi lapsi ihan itsekseen vaille huomiota.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Mie en näe kurittamisella ja lyömisellä välttämättä minkäänlaista yhteyttä.
Totta kai lasta täytyy kurittaa, mutta fyysistä väkivaltaa lyömisen muodossa en käyttäisi missään tilanteessa.
Ja ei, ei minuukaan hakattu lapsena. Siksi miusta varmaan tulikin näin lutuinen ja kiltti.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
SingleMalt

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Mylwin kirjoitti: Siksi miusta varmaan tulikin näin lutuinen ja kiltti.
Ja silti opiskelet ja opetat tappamisen jaloa taitoa?
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

SingleMalt kirjoitti:
Mylwin kirjoitti: Siksi miusta varmaan tulikin näin lutuinen ja kiltti.
Ja silti opiskelet ja opetat tappamisen jaloa taitoa?
Opetan tappamaan silleen hellästi.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Mylwin kirjoitti:

Opetan tappamaan silleen hellästi.
Killing me softly?
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
slam

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja slam »

Uhattu on ainakin remmillä. Toteutuksia en muista? ehkä kaksi kevyttä napautusta...joku kerta oli? Uhkaus tehosi ja aloin pillittämään.

tukistusta käytettiin enemmän... paljon enemmän. Niskassa oli kuulemma ruuvi josta kasvatettiin ihmistä. Isä kyseli usein, että pitäiskö niskaruuvia vähän vääntää, niin riehunta usein loppui siihen.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Ann »

Kyllä mua on aina satuttanut huutaminen enemmän.

Saako lapset muuten lyödä vanhempiaan?
Rotan aivot valtasivat pääni.
ninnithequeen

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Ann kirjoitti:Saako lapset muuten lyödä vanhempiaan?
Good point :think:
millivanilli

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

ninnithequeen kirjoitti:
Ann kirjoitti:Saako lapset muuten lyödä vanhempiaan?
Good point :think:
Pitääkö tuota muka miettiä edes?
ninnithequeen

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

millivanilli kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:
Ann kirjoitti:Saako lapset muuten lyödä vanhempiaan?
Good point :think:
Pitääkö tuota muka miettiä edes?
Joo.
Ja mun mielestä lehmätkin lentää.

Itse olen joskus teininä lätkäissyt äitiäni kyllä.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Ann »

millivanilli kirjoitti: Pitääkö tuota muka miettiä edes?
Kuinka moni lapsi on joutunut nuorisoputkaan läpsittyään isukkiaan?
Rotan aivot valtasivat pääni.
millivanilli

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Enpä ole eläissäni nostanut kättäni vanhempiani vastaan.

Eikö muka vanhemmat joutuisi vastaamaan teoistaaan samalla tavalla kuin nuoretkin, jos joku ne asiat viranomaisille asti vie?
Geetzu

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Luinpas ketjun uudelleen pari tuntia sitten. nowan, selikan, Pertin, hitto kaikkien sanat tulivat tarpeeseen. Supervaikea päivä väsyneellä raihnasella äidillä ~2-vuotiaansa kanssa. Pakkosylitys ja huoneeseen kantaminen koettiin tänään kertaa kahdeksan, kertookohan se jotain musta vai muksusta? Kauppaan ei voinut kuvitellakaan lähtevänsä, ei edes tutussa Äiti on vähän väsynyt -paidassa.

Puuh, Täydellisten Naisten seura tietenkin pelastaa tämän maanantain. Valivali puspus. ;)
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Bliss kirjoitti:On tullut ruumiillista kuritusta lähes kaikissa muodoissa.
Tukistusta, risua, jopa joskus vyöllä kintuille.
Uskoisin, että olen kaikki ansainnut ihan omaa tyhmyyttäni, eikä niistä ole mitään traumoja jäänyt.
Voi herranen aika sentään mitä uhrin ajattelua. En tajua, miten ihmiset vielä aikuisinakin voivat ajatella, että ansaitsivat ruumiillista kuritusta. Onkohan ihmisten jotenkin vaikea ajatella, että äiti tai isä ovat voineet erehtyä jossakin kohtaa kasvatustehtävässään?

Ruumiillista kuritusta ei tarvita lapsen kasvatuksessa, rajat voi kyllä asettaa ilman väkivaltaakin ja rangaistuksena käyttää väkivallattomia keinoja. Monen tänne kirjoittaneen jutuista paistaa läpi se, että ruumiillinen kuritus ei ole ollut harkittua kasvatusta, vaan tulos pinnan katkeamisesta. Silloin viesti, jonka lapsi oppii, on se, että kun häneltä katkeaa pinna, hänkin saa lyödä.
Kikkelis kokkelis.
Bliss

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Keikaus kirjoitti:
Bliss kirjoitti:On tullut ruumiillista kuritusta lähes kaikissa muodoissa.
Tukistusta, risua, jopa joskus vyöllä kintuille.
Uskoisin, että olen kaikki ansainnut ihan omaa tyhmyyttäni, eikä niistä ole mitään traumoja jäänyt.
Voi herranen aika sentään mitä uhrin ajattelua. En tajua, miten ihmiset vielä aikuisinakin voivat ajatella, että ansaitsivat ruumiillista kuritusta. Onkohan ihmisten jotenkin vaikea ajatella, että äiti tai isä ovat voineet erehtyä jossakin kohtaa kasvatustehtävässään?
En mä pidä itseäni edes uhrina. Ajatusmallit olivat silloin 70-luvun puolivälissä ihan toisennäköisiä kuin nykyään.

Voi olla, että vanhemmat ovat olleet väärässä erinäisissä asioissa, mutta mä en todellakaan ollut mikään enkelimäisen kiltti lapsonen...

Silloin kun olin kiltti, olin tosi kiltti, mutta kun olin paha, olin tosi paha... :evil:
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Bliss kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:
Bliss kirjoitti:On tullut ruumiillista kuritusta lähes kaikissa muodoissa.
Tukistusta, risua, jopa joskus vyöllä kintuille.
Uskoisin, että olen kaikki ansainnut ihan omaa tyhmyyttäni, eikä niistä ole mitään traumoja jäänyt.
Voi herranen aika sentään mitä uhrin ajattelua. En tajua, miten ihmiset vielä aikuisinakin voivat ajatella, että ansaitsivat ruumiillista kuritusta. Onkohan ihmisten jotenkin vaikea ajatella, että äiti tai isä ovat voineet erehtyä jossakin kohtaa kasvatustehtävässään?
En mä pidä itseäni edes uhrina. Ajatusmallit olivat silloin 70-luvun puolivälissä ihan toisennäköisiä kuin nykyään.

Voi olla, että vanhemmat ovat olleet väärässä erinäisissä asioissa, mutta mä en todellakaan ollut mikään enkelimäisen kiltti lapsonen...

Silloin kun olin kiltti, olin tosi kiltti, mutta kun olin paha, olin tosi paha... :evil:
Niin, olivathan ne mallit hieman erilaisia, mutta ei se silti tarkoita sitä, että lapset silloin ansaitsivat ruumiillista kuritusta yhtään enempää kuin tänäkään päivänä. Eivätkä kaikki vanhemmat kurittaneet lapsiaan 70-luvullakaan tai sitäkään ennen. Toinen vanhemmistani kuritti ja hänen kurittamisensa kyllä kertoi enemmän hänen omasta olotilastaan ja henkisestä kehittymättömyydestään kuin meistä lapsista.

Eivät lapset eivätkä ihmiset yleensäkään ole pahoja tai hyviä, he tekevät tekoja, joilla on erilaisia seuraamuksia ja joita me arvotamme hyviksi tai pahoiksi.
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Dryad kirjoitti:Asia on vaikea käsitellä, koska kurittamisessa on aste-eroja, eri ihmisille kurittaminen merkitsee eri asioita. Itselläni ei ole (vielä) lapsia, mutta toivon että selviäisin äitiydestä ilman fyysistä satuttamista. Oikeastaan jopa pelkään, että tulen satuttamaan jälkikasvuani. Olen useamminkin keskustellut tästä pelosta lapsia saaneiden ystävien ja sukulaisten kanssa ja he ovat yrittäneet lohduttaa että selviän siitä kirkkaasti. Jotenkin vain tuntuu että väkivalta on juurtuneena hyvin syvällä minussa ja sen takia "pieni" kurittaminen (tukistaminen, luunapit ym.) tulisi automaattisena.

Itse olin pienenä kummallinen (=ongelmainen), kotona saattoi kulua viikkojakin ettemme puhuneet äitini kanssa sanaakaan, koska muuten suutuin ja kävin hänen päälleen. Tämä siis alle kouluikäisenä. Yksinhuoltaja-teiniäiti ja hiljainen aggressiivinen lapsi, jonka seurauksena perheessämme meni varmaan kaikki pieleen. Kouluun päästessäni äitini alkoi fyysisesti pahoinpidellä, myöhemmin myös isäpuoli ja kaikki jatkui 14-vuotiaaksi asti jolloin pakkasin kimpsut ja kampsut ja lähdin. Kaiken tämän seurauksena olen hyvin turtunut satuttamiseen, mutta toisaalta kammoan ja pelkään sitä lapsenomaisesti vieläkin. Tai oikeammin olen turtunut kipuun enkä pelkää sitä, mutta pelkään sitä sattumisen uhkaa (mikäli tuosta nyt voi mitään ymmärtää).

Muistan kuinka pahalta lapsena tuntui se että maailmani keskipiste -äitini- satutti minua. En haluaisi omien tenavien joutuvan kokemaan sitä pettymystä ja ahdistusta -edes "pienen kurittamisen" verran.
Ymmärrän pelkosi ja tunteesi hyvin. Muista kuitenkin, että sinä vastaat teoistasi eikä sinun tarvitse ajautua sellaiseen tilanteeseen, että pinna katkeaisi. Se, että tiedostat asian ja pelkäät ja inhoat väkivaltaa, kertoo kyllä siitä, että tuskin siihen sorrut. Jos asia vaivaa sinua paljon, sun kannattaisi käydä juttelemassa (kognitiiviseen!) terapiaa harjoittavalle ammattiauttajalle. Minäkin pääsin muutamasta irrationaalisesta pelostani eroon, kun kävin hiukan avautumassa. Suosittelen lämpimästi.
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Vaola kirjoitti:Harvemmin on tapausta, jolle ei olisi jotain loogista seuraamusta, jolla lasta varoittaa käytöksestään...
Sulla on hyviä kasvatusmetodeja! Dr. Philkin varmaan antaisi siunauksensa niille. :wink:
Kikkelis kokkelis.
PerttiMakimaa

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Geetzu kirjoitti:Supervaikea päivä väsyneellä raihnasella äidillä ~2-vuotiaansa kanssa. Pakkosylitys ja huoneeseen kantaminen koettiin tänään kertaa kahdeksan, kertookohan se jotain musta vai muksusta? Kauppaan ei voinut kuvitellakaan lähtevänsä, ei edes tutussa Äiti on vähän väsynyt -paidassa.

Puuh, Täydellisten Naisten seura tietenkin pelastaa tämän maanantain. Valivali puspus. ;)
Selvisikö syy kiukutteluun? Jos ja kun tilanne rauhoittuu voisi kysyä sitä. Miksi sinä X olet ollut noin vihainen? Onko joku hätänä? En tiedä toimiiko noin nuorella lapsella, mutta joskus sitä saattaa ihan yllättyä miten tarkka syy kiukuttelulla voikin olla. Yleensä jotain (lapselle tärkeitä) huolia. :)
ninnithequeen

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

PerttiMakimaa kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:Supervaikea päivä väsyneellä raihnasella äidillä ~2-vuotiaansa kanssa. Pakkosylitys ja huoneeseen kantaminen koettiin tänään kertaa kahdeksan, kertookohan se jotain musta vai muksusta? Kauppaan ei voinut kuvitellakaan lähtevänsä, ei edes tutussa Äiti on vähän väsynyt -paidassa.

Puuh, Täydellisten Naisten seura tietenkin pelastaa tämän maanantain. Valivali puspus. ;)
Selvisikö syy kiukutteluun? Jos ja kun tilanne rauhoittuu voisi kysyä sitä. Miksi sinä X olet ollut noin vihainen? Onko joku hätänä? En tiedä toimiiko noin nuorella lapsella, mutta joskus sitä saattaa ihan yllättyä miten tarkka syy kiukuttelulla voikin olla. Yleensä jotain (lapselle tärkeitä) huolia. :)
Sulla ei mitä ilmeisimmin ole lapsia?
PerttiMakimaa

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

ninnithequeen kirjoitti:
Perttimakimaa kirjoitti:Selvisikö syy kiukutteluun? Jos ja kun tilanne rauhoittuu voisi kysyä sitä. Miksi sinä X olet ollut noin vihainen? Onko joku hätänä? En tiedä toimiiko noin nuorella lapsella, mutta joskus sitä saattaa ihan yllättyä miten tarkka syy kiukuttelulla voikin olla. Yleensä jotain (lapselle tärkeitä) huolia. :)
Sulla ei mitä ilmeisimmin ole lapsia?
Sanotaan näin, että tiedän mistä puhun. Tosin tuo vaatii rauhalliset olosuhteet ja luottamukselliset välit lapseen.

Uhmaikä, kiukuttelu jne. ovat yleisnimityksiä tiloille, joita aikuinen ei ymmärrä. Hammas- ja korva- yms.kivut ovat toki sitten erikseen.
ninnithequeen

Re: Tukista ja läpsi lastasi!

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Jep.
Sillä ei ole lapsia.
Vastaa Viestiin