Lidl - suomalaisten amerikka

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
pertzi

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja pertzi »

Suvinen kirjoitti: No kappas, Pirkkahan sattuu olemaan Keskon "omaa" halpakamaa!
Pirkka ei ole halpasarja, vaan Keskon yritys luoda arvostettu brandi. Herää kyllä kysymys, miksi niin moni Pirkka-tuote valmistetaan ulkomailla. Keskon halpasarja on Euroshopper.

p.
Herra Manala

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

FatLeilah kirjoitti:Tuossa Manalan listassa oli Pirkka-hilloja ja marmeladeja, joiden alkuperämaaksi ilmoitetaan Suomi. Valmistetaanko em. elintarvikkeet todella kotimaisista marjoista vai onko marjat tuotu jostakin Puolasta tai Kiinasta ja keitetty kasaan Suomessa?
Tämähän on erittäin yleistä. Moni kotimainen "jaloste"tuote valmistetaan kyllä kotimaassa, mutta eri raaka-ainekomponenttien alkuperää ei vaadita esille. Monet hillo- ja sienijalosteet, vaikka ovat olevinaan kotimaisia, ovat todellakin ulkomaalaista alkuperää pääraaka-aineiltaan. Ruokavalmisteiden todellinen kotimaisuusaste onkin vielä reilusti esitettyjä lukuja pienempi. Siksipä niitä joutsenmerkkejäkään ei kovin monen paketin kyljestä tarvitse ihastella.

Suvinen kirjoitti:No kappas, Pirkkahan sattuu olemaan Keskon "omaa" halpakamaa! Olipa ISO yllätys, että siitä iso osa tulee ulkomailta. *hoh*
Olet jälleen kerran väärässä. Kuten pertzi jo edellä sanoii, Pirkka on tuotebrändi, jota myydään mielikuva-adjektiiveilla "tutkittu", "turvallinen", "kotimainen", "laadukas". Pirkka on Keskon oma kotimainen laatubrändi.

Sen sijaan Euroshopper-tuotesarjaa myydään mielikuva-adjektiiveilla "ulkomainen", "edullinen", "hintaansa nähden laadukas". Euroshopper-tuotesarja on nimenomaan kehitetty edullisien tuontieineksien tunnusmerkiksi.

Mielikuvista puhuttaen, monellekohan tulee mieleen, että Pirkka luomukeksit ja luomupastat ovat tanskalaisia? Minä ainakin kuvittelisin, että luomuviljatuotteet voisivat suomen kaltaisessa maassa olla ihan kotimaisia...
Mikä ihmeen kesko vastaan Lidl- taistelu tämä mielestäsi on?
Sinähän se väitit Lidlin olevan perseestä ulkomaisine tuotteineen verrattuna kotimaisiin kauppaketjuihin. Ja sanan ULKOMAINEN olet kirjoittanut halventavaan sävyyn sen verran monta kertaa eri elintarviketuotteiden yhteydessä, ettei kenellekään ole varmasti jäänyt epäselväksi, että ulkomaisuus on ollut ykkösperuste ennakkoluuloillesi ja dissaamisellesi. Nyt kun alkaa näyttää siltä että jutuissasi ei ole oikeen minkään näköistä faktuaalista perää verrattuna muiden kauppakeskusten tuotteisiin, alat tietenkin nikottelemaan ja keksiä uusia, entistä subjektiivisempia dissaussyitä.
Luuletko minun olevan niin lukutaidoton tollo, etten osaa itse paketin kyljestä katsoa, missä tuote on valmistettu?
No kun nyt kerran itse asiaa kysyit, niin kyllä, minulla ei ole siitä enää pienintä epäilystäkään.
Ja olethan tietoinen siitä, miten tuotteen alkuperämaa luokitellaan?
Kyllä. Mitä yrität kertoa?
Ja kun olet noin ahkera kaivelemaan nippelitietoa netistä, niin haepa samalla vastaava lista Lidlin tuotteiden alkuperämaista.
Miksi? Samaa ulkomaalaista tuontitavaraa samanlaisissa purkeissa. Minua se ulkomaisuus ei häiritse pätkääkään, päinvastoin; minusta on surkuhupaisaa, että samalla kuin sinun kaltaisesi ennakkoluuloiset ihmiset haukkuvat Lidliä laaduttomista ulkomaisista tuotteista, minua vituttaa Lidlissä asioidessani se, ettei heillä ole ulkomaisia tuoreliha, -kala, eikä kanatuotteita. Brasilialainen pihvikarja kun esimerkiksi hakkaa lihan laadussa kotimaiset lihat 5-0. Joudunkin hakemaan ULKOMAISET tuorelihatuotteet K-kaupasta. Hassua, vai mitä?
Ai niin, ja ihan pakko sanoa, että Myllyn Paras spagetti ON kotimaista. Tarkistin, vittu.
Vittu kannattaa tarkistaa iltapesun yhteydessä. Sen sijaan minulla on tässä juuri nyt kädessäni tuote nimeltään "Myllyn Paras spagetti 1kg". 100% durumvehnää ja keittoaika muuten on 8 minuuttia. Paketissa lukee
"Valmistettu Italiassa.
Valmistuttaja: MYLLYN PARAS OY PL5, 05801 Hyvinkää"

Sinulla on ilmeisesti todellisia vaikeuksia katsoa itse paketin kyljestä, missä tuote on valmistettu.
Exsat

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Mä pyrin ostamaan kotimaisena ja mieluiten luomuna tai vähintäänkin lähellä tuotettuna sellaiset tuotteet, joiden kohdalla ei ole kohtuutonta hintaeroa verrattuna muihin vastaaviin. Esimerkiksi aiemmin mainittua purkkitomaattia ei taideta edes Suomessa valmistaa (en ole ainakaan koskaan törmännyt). Manalan mainitsemasta Pirkka ym. tuotteiden ulkolaisuusasteesta olen ollut täysin tietoinen, myös näiden valikoimista pyrin etsimään ne kotimaiset.

Toisaalta taas tuotteista, joita ei muutenkaan viljellä Suomessa (esim. kahvi, tee, kaakao, suurin osa hedelmistä jne.) en katso niin tarkkaan valmistusmaata.

Lidlissä käyn joskus harvoin, naapuriin ollaan rakentamassa kauppaa, joten sen jälkeen useammin. Yleensä olen päätynyt Lidliin halpojen hedelmien perässä, ja myös saksalaisten makkaroiden valikoima on kiitettävä. Myös mausteita ja kotimaisia maitotuotteita muistan sieltä ostaneeni.
huima

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja huima »

Miten ihmeessä tällaiset kysymykset muuttuvat nationalistisiksi kysymyksiksi, joissa ne ulkomaat ovat suuria pahoja mörköjä. Hemmetti - ilman ulkomaita täällä vieläkin kökittäisiin päreiden valossa.

Globalisaatio on tätä päivää ja kyllä meille kelpaa ulkomainen elektroniikka, autot ja vaatteet - miksei siis ruokakin? Kyllä minäkin arvostan lähellä tuotettua ruokaa ja arvostan sitä myös lompakollani, tekisin enemmänkin jos se olisi helpompaa. Olen vaan niin laiska paska, etten jaksa mennä kauppahalliin saakka lihaa varten - ja juureksiakaan en harrasta, vaan keittelen riisiä -- kansainvälisiä brändejä, koska pakkaukset ovat niin hassun näköisiä.

Ostan suomalaisia tuotteita - kun ne ovat hyviä ja niiden hinta on kohdallaan. Se on sitä kilpailua ja kokonaisuudessaan parempi tuote voittaa. Olen työntänyt rahaa suomalaiseen paskaan ja nähnyt myös maaseutua jossa sitä ruokaa tuotetaan, joten en tunne yhtään tunnontuskia ostaessani jotain jonka koen paremmaksi tuotteeksi -- riippumatta siitä missä se on valmistettu.
Herra Manala

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

EveryWoman kirjoitti:Perustan uskomukseni kuulopuheisiin rumasta myymäläympäristöstä ja vähälukuisista ynnä kiireisistä myyjistä. Ja jos myymälän päätavoitteena on olla HALPA, viihtyvyyteen tuskin satsataan kympillä.
Haluaisin mielelläni esimerkin elintarvikemyymälästä, jossa on mielestäsi panostettu viihtyvyyteen. En siksi, ettäkö tässä olisi tarkoitus taistella subjektiivisista viihtyvyysasioista, vaan siksi, että itse saan yleensä ahdistuskohtauksia kaikissa vähänkin isommissa supermarketeissa. Sellaisissa ei-niin-halvoissa. Joten voit ottaa tämän kuulopuheena: Itse viihdyn keskikokoisessa, ei-niin-täyteen-ahdetussa Lidl-marketissa tyttöystävineni paljon paremmin kuin suurten ketjujen Super- ja Citymarket -luokan kaupoissa, joissa ihmismassat tallovat kokoiseni vaahtosammuttimen jalkoihinsa.
Vaikka olisin väärässä noiden suhteen, lähin Lidl on joka tapauksessa liian kaukana päivittäisostosten tekoa varten. Toivottavasti huomasit, että tarkoitukseni ei ole vastustaa Lidl:n olemassaoloa.
Ei minullakaan ole tarkoituksena nostaa Lidliä automaattisesti muiden kauppojen yläpuolelle. Sellaisen kuvan voi toki saada, kun perustellaan vahvoja vasta-argumentteja täysin mustavalkoisiin ja kielteisiin uskomuksiin. Jokaisessa kaupassa ja ketjussa on varsinkin valkoimien suhteen puolensa. Mielestäni Lidlillä on kuitenkin täysi oikeus kilpailla elintarvikemarkkinoilla siinä missä muillakin kauppaketjuilla, ilman jatkuvaa ennakkoluulojen ulossylkemistä ja mustamaalaamista.
Hienoa muuten, että toimitit tällä kertaa väitteidesi tueksi muutakin kuin hatusta vedettyä aineistoa! :)
Tämä oli kai joku hienosteleva sormipyllytapa sanoa "Olen parempi ja perusteellisempi keskustelija kuin sinä". Hassua, että se tulee ihmisen suusta joka perustaa uskomuksensa kuulopuheisiin sekä kirjoittaa bi-seksuaalina subjektiiviset mielipiteensä homoseksuaalien adoptioista faktamuodossa. :)
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21378
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Hebuli kirjoitti:Hmm. Ainakin viime syksynä jäin ihmettelemään Stokkan vihannes- ja hedelmäpuolen surkeaa laatua, huonompaa kuin lähimarketissa. Kalleus ei näkynyt ainakaan silloin tuorepuolen laadussa. Juustotiskit olivat toki täynnä kaikenlaisia juustoja.
Jaa-a? Itse olen ostanut stokkan vihannespuolelta lähinnä semmoista, mitä ei muualta ole saanut. Aika nihkeää noiden tuoreiden viikunoiden kanssa muualla. Perusvihanneksien luulisi olevan stokkalla kalliita?
gullible

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja gullible »

Herra Manala kirjoitti: Tämä oli kai joku hienosteleva sormipyllytapa sanoa "Olen parempi ja perusteellisempi keskustelija kuin sinä". Hassua, että se tulee ihmisen suusta joka perustaa uskomuksensa kuulopuheisiin sekä kirjoittaa bi-seksuaalina subjektiiviset mielipiteensä homoseksuaalien adoptioista faktamuodossa. :)
Asia-manala iskee jälleen. Eihän täällä sinua huonompaa keskustelijaa olekaan.
Herra Manala

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

gullible kirjoitti:Asia-manala iskee jälleen. Eihän täällä sinua huonompaa keskustelijaa olekaan.
Kiva että me saadaan sullekin välillä aihetta kirjoittaa ihan ikioma postaus asiakeskusteluihin, ja ehkä siinä samalla vähän laitettua EGO-laastariakin. :paijaa:
Hebuli

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

sivustahuutaja kirjoitti:Jaa-a? Itse olen ostanut stokkan vihannespuolelta lähinnä semmoista, mitä ei muualta ole saanut. Aika nihkeää noiden tuoreiden viikunoiden kanssa muualla. Perusvihanneksien luulisi olevan stokkalla kalliita?
No juuri silloin tuli sattuneesta syystä muutaman kerran käytyä Stokkasta tekemässä ruokaostokset, ja ihmettelin tavallisten hedelmien ja vihannesten huonoa kuntoa. Jos heillä oli silloin toimitusvaikeuksia?

Mitä muuhun keskusteluun tulee, se että pystyn tekemään kaikki päivittäistavaraostokseni samasta paikasta samalla kertaa on ehdoton edellytys. Tosin tämä riippuu päivästä, joskus riittää lähi-Alepankin tarjonta, mutta joskus ei. Jos on yhtään epävarma, aina johonkin isoon markettiin.

Lidlissä en ole käynyt, eipä ole silmiin osunut ensimmäistäkään pääkaupunkiseudulla. Lidlistä ostettu limu oli epätavallisen ja oudon makuista, tottumiskysymys?
Bliss

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Pakko tunnustaa, mutta minua henkilökohtaisesti ei voi vähempää kiinnostaa jonkun kauppaketjun mahdolliset eettiset perusteet. Ostan päivittäiset kulutushyödykkeeni sieltä, mihin helpoimmalla pääsen, enkä välitä tippaakaan tuotteiden valmistusmaasta, jos sattuvat olemaan muuten kelvollisia. Keskustelun aiheena olevassa Lidlissä olen käynyt tasan kahdesti, koska lähistöllä ei sellaista satu olemaan. Jos Lidl olisi lähin kauppa, kävisin siellä. Mulle on ihan sama, kenelle kolikkoni päätyvät sen jälkeen kun niistä joudun itse luopumaan.
On ollut mielenkiintoista lukea tästäkin ketjusta, kuinka paljon tunteita on tämä saksalainen ketju ihmisissä herättänyt :D
Herra Manala

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Hebuli kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Jaa-a? Itse olen ostanut stokkan vihannespuolelta lähinnä semmoista, mitä ei muualta ole saanut. Aika nihkeää noiden tuoreiden viikunoiden kanssa muualla. Perusvihanneksien luulisi olevan stokkalla kalliita?
No juuri silloin tuli sattuneesta syystä muutaman kerran käytyä Stokkasta tekemässä ruokaostokset, ja ihmettelin tavallisten hedelmien ja vihannesten huonoa kuntoa. Jos heillä oli silloin toimitusvaikeuksia?
Valikoimaahan siellä on vihannestiskissä, mutta osittain juuri siitä syystä tuotteiden vaihtuvuus ei ole hirveän suurta. Monet rehut ehtivät pehmetä ja vanheta. Jos kaupassa myydään ainoastaan yhtä tomaattilajiketta verrattuna kauppaan jossa myydään viittä eri tomaattilajiketta, tomaattien vaihtuvuus on teoriatasolla viisi kertaa suurempi yhtä ainoaa lajia myyvällä, jos jätetään pois laskuista ne asiakkaat jotka eivät osta tomaatteja lainkaan, kun omaa ihannelajiketta ei löytynytkään.
Lidlistä ostettu limu oli epätavallisen ja oudon makuista, tottumiskysymys?
Lidlin light-limut ovat kamalanmakuisia kusivesiä. Ainoa hyvä limunaati siellä on 5% sitruunamehua sisältävä keltainen (ei se läpinäkyvä sprite-kopio) sitruunalimonadi.
Hebuli

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Herra Manala kirjoitti:Valikoimaahan siellä on vihannestiskissä, mutta osittain juuri siitä syystä tuotteiden vaihtuvuus ei ole hirveän suurta. Monet rehut ehtivät pehmetä ja vanheta.
Epäilin itsekin taustalla olevan huono vaihtuvuus, mutta luulisi että sitä yritettäisiin korjata tilaamalla pienemmissä erissä. Se nostaa hintoja, mutta hinnoistaanhan Stokka on tunnettu. Huonompikuntoisen kaman myynti kalliimmalla kuin muissa saman alueen kaupoissa on jotenkin outo yhtälö.
huima

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja huima »

Hebuli kirjoitti:Huonompikuntoisen kaman myynti kalliimmalla kuin muissa saman alueen kaupoissa on jotenkin outo yhtälö.
Se on laiskuuden varaan pelaamista. Että ihmiset eivät tekisi reissuja eri kauppoihin, jos kokevat että sen aiheuttama vaiva on suurempi kuin saavutettava hyöty.
Herra Manala

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Hebuli kirjoitti:Epäilin itsekin taustalla olevan huono vaihtuvuus, mutta luulisi että sitä yritettäisiin korjata tilaamalla pienemmissä erissä.
Tukkukauppiaat ja muut alihankkijat eivät usein tykkää myydä tuotteitaan missään yksikköerissä. Tukkutilauksilla on minimimääränsä, ja jos tilaat pahvilaatikollisenkin jotain erikoisrehua, on melkoisen tavallista että osaa ei ehditä myydä ennen pilaantumista. Hinnathan ovat korkeat osaltaan juuri sen vuoksi, että hävikki on suurta.
PerttiMakimaa

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Herra Manala kirjoitti: Lidlin light-limut ovat kamalanmakuisia kusivesiä. Ainoa hyvä limunaati siellä on 5% sitruunamehua sisältävä keltainen (ei se läpinäkyvä sprite-kopio) sitruunalimonadi.
Mielipiteet ovat kuin ulostamiseen käytettävät aukot...

Oma suosikkini on Orange light. Siinä on potkua. Hmm, nyt kun tuumin en ole tuota ko. sitruunaa ostanut. Uskaltaisikohan...
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Herra Manala kirjoitti:Haluaisin mielelläni esimerkin elintarvikemyymälästä, jossa on mielestäsi panostettu viihtyvyyteen.
Et saa esimerkkiä, koska sellaista myymälää ei ole. Sanoinhan jääväni haaveilemaan sellaisesta.
En siksi, ettäkö tässä olisi tarkoitus taistella subjektiivisista viihtyvyysasioista, vaan siksi, että itse saan yleensä ahdistuskohtauksia kaikissa vähänkin isommissa supermarketeissa. Sellaisissa ei-niin-halvoissa. Joten voit ottaa tämän kuulopuheena: Itse viihdyn keskikokoisessa, ei-niin-täyteen-ahdetussa Lidl-marketissa tyttöystävineni paljon paremmin kuin suurten ketjujen Super- ja Citymarket -luokan kaupoissa, joissa ihmismassat tallovat kokoiseni vaahtosammuttimen jalkoihinsa.
Joo, enpä minäkään hypermarketeista nauti. Tällä hetkellä asioin pienikokoisissa lähikaupoissani, koska ovat lähellä enkä löydä kauempaakaan sellaista myymälää jossa oikeasti tykkäisin käydä. Läheisyys lisää ostotapahtuman mukavuutta sentään jonkin verran.
Vaikka olisin väärässä noiden suhteen, lähin Lidl on joka tapauksessa liian kaukana päivittäisostosten tekoa varten. Toivottavasti huomasit, että tarkoitukseni ei ole vastustaa Lidl:n olemassaoloa.
Ei minullakaan ole tarkoituksena nostaa Lidliä automaattisesti muiden kauppojen yläpuolelle. Sellaisen kuvan voi toki saada, kun perustellaan vahvoja vasta-argumentteja täysin mustavalkoisiin ja kielteisiin uskomuksiin. Jokaisessa kaupassa ja ketjussa on varsinkin valkoimien suhteen puolensa. Mielestäni Lidlillä on kuitenkin täysi oikeus kilpailla elintarvikemarkkinoilla siinä missä muillakin kauppaketjuilla, ilman jatkuvaa ennakkoluulojen ulossylkemistä ja mustamaalaamista.
En saanut tekstistäsi sellaista kuvaa, että olisit jotenkin myynyt sielusi Lidlille. Ymmärtääkseni vastustit joidenkin muiden keskustelijoiden tapaa paheksua ko. ketjun olemassaoloa perusteettomasti.
Hienoa muuten, että toimitit tällä kertaa väitteidesi tueksi muutakin kuin hatusta vedettyä aineistoa! :)
Tämä oli kai joku hienosteleva sormipyllytapa sanoa "Olen parempi ja perusteellisempi keskustelija kuin sinä".
Väärin arvattu. Se oli rehellinen kehuminen aiheeseen paneutumisesta.

Uskomatonta miten vaikea ihmisten on uskoa, että jollakin voi joskus olla myönteistä sanottavaa ilman että
a) se on vain naamioitua vittuilua tai
b) sillä yritetään vähintään mollata ja halventaa eri mieltä olevia (kuten eräässä toisessa ketjussa uskottiin).

Hassua, että se tulee ihmisen suusta joka perustaa uskomuksensa kuulopuheisiin sekä kirjoittaa bi-seksuaalina subjektiiviset mielipiteensä homoseksuaalien adoptioista faktamuodossa. :)
Öö?

Jos sinulla on jokin ongelma bi-seksuaalisuuteni kanssa, tai jos ajattelet että olen sen vuoksi jäävi esittämään mielipiteitä adoptioasioista, pyydän että keskustelet asiasta kanssani asianomaisessa ketjussa.

Jos uskon, että Lidlin myymäläympäristössä ei ole panostettu viihtyvyyteen sen enempää kuin muissakaan myymälöissä, koska siellä käyneet ystäväni sanovat niin, olen selvästikin ihminen, joka perustaa uskomuksensa kuulopuheisiin? Tämäkö on sinun rehellinen ja kaikella käytettävissäsi olevalla ymmärryksellä tehty arviosi?
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Ihan sama minulle mikä kauppaketju, mitä tuotemerkkejä tai mistä maasta. Ihmetyttää, kun monilla on kiinnostusta niitä opetella ja viitseliäisyyttä niitä luetella. Turha intohimo IMHO. Minä haen vaan tavaraa ja piste.

Lidlistä olen ostanut (tietysti) vain halpaa olutta. Mutta sitten Lidlissä ja muissa kummaa rihkamaa myyvissä halpakaupoissa nautin katsella sitä omituisten vempaimien kirjoa. Viimeksi Lidlissä katselin taskuun menevää teleskooppikaukoputkea, jollaisia olen nähnyt vain muinaisissa 70-80 -lukujen lehtien rihkamailmoituksissa (sellaisiakin kaipailen). Valitettavasti en saanut siitä kaukoputkesta tarkennettua selvää kuvaa.
hermine

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja hermine »

Tajusin eilen, että yksi erityisen hyvä asia Lidlissä on: siellä ei ole mitään taustamusiikkia, kuulutuksia tms. Se tuntuu vaikuttavan jotenkin niin, että ihmiset asioivat hiljaisuuden vallitessa melkeinpä kuiskailevat keskenään ja vain milloin välttämätöntä asiaa on. Kukaan ei rynni. Jopa lapsetkin ovat kiljumatta. Tunnustan monesti jättäneeni ostosreissun sikseen ja lähteneeni kaupasta vain ärsyttävän taustamusiikin takia, mua ärsyttää suunnattomasti se tunne että elämäni olisi kuin jostain huonosta elokuvasta tai mainoksesta minkä tunteisiinvetoava musiikki saa aikaan.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

hermine kirjoitti:Tajusin eilen, että yksi erityisen hyvä asia Lidlissä on: siellä ei ole mitään taustamusiikkia, kuulutuksia tms.
Vau! Eli säästölinjasta on jotain hyötyäkin. Musiikittomat ja meluttomat ympäristöt ovat nykykaupungeissa liian harvassa.
Herra Manala

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

kesseli kirjoitti:esim ruokakeskon logistiikkatoiminnot on kehitetty todella toimiviksi ja olen varma ettei korkeat elintarvikkeiden hinnat johdu puutteellisesta tai huonosta logistiikasta. esimerkki: jos kuopioon menevä täysperävaunurekka jää vajaaksi lastattuaan ruokakeskon tavarat, se ottaa yhteyttä ajojärjestelijään joka määrää hänet hakemaan samalle suunnalle menevää esim rautakeskon tai kesportin tavaraa. keskon kaikki keskusvarastot kun ovat pienellä alueella, keskitetty vantaalle välille hakkila-voutila. tämä on logistiikan tehostamista.
tämä nyt oli pikkuseikka suuremmassa kokonaisuudessa josta puhutte, mutta halusin oikaista tuon.
Et nyt vain ymmärtänyt alkuperäistä tekstiä, joten oikaisit vääriä asioita. En minä ottanut keskon sisäisiin kuljetuksiin mitään kantaa, vaan keskon alihankkijoiden kuljetuksiin. Esimerkiksi juuri nämä leipomotuotteet tulevat leipomoiden omilla kuljetuksilla, ei millään keskon kuljetuksilla. Ja näiden alihankkijoiden runsaslukuisuus johtaa kehittymättömämpään ja hyötysuhteeltaan löyhempään logistiikkaan. Se maksaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21378
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

kesseli kirjoitti:esim ruokakeskon logistiikkatoiminnot on kehitetty todella toimiviksi ja olen varma ettei korkeat elintarvikkeiden hinnat johdu puutteellisesta tai huonosta logistiikasta.
Oma mielikuvani on, että esim. Inex Partners pyyhkisi ruokakeskolla lattiaa mennen tullen? En tosin ole logistiikkaekspertti.
AarneAnkka

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

kesseli kirjoitti:
definitely kirjoitti:Toinen erä laitetaan hienoon pieneen lasipurkkiin ja myydään viidelläkympillä Biotherminä, toinen erä taas vähän halvempaan purkkiin ja myydään vajaalla kympillä L'orealina.
tämänkaltaisia tarinoita kuulee jatkuvasti. olisi kiva oikeasti tietää onko asia näin vai onko kyse urbaanilegendasta. minä en tiedä.
Kyse ei ole urbaanilegendasta. Ystäväni teki töitä firmassa joka tuo maahan, teettää ja myy juhlatarvikkeita ja lasten rooliasuja. Tuotevalikoimaan kuuluu ihonvärinen meikkivoide. Kyseistä meikkivoidetta saa teatteri- ja pelletarkoituksiin €1 / purkki (pieni rasia, noin 3 cm leveä ja 1 cm syvä). Samaista meikkivoidetta jossa on täsmälleen sama koostumus - kyllä, hän on tarkistanut tuoteselosteet - myydään tavaratalojen kosmetiikkaosastoilla hintaaan €10 / rasia.

Kaikki perusaineosat jota kosmetiikassa käytetään ovat niitä samoja vanhoja teollisuuskemikaaleja kuin aina ennenkin. Ne hienot tietokoneanimaatioin demonstroidut pro-vitamiinit sun muut ovat pääosin hämäystä. Esimerkiksi yhden ihovoiteen (Nivea Visage Natural Booster) mainostettiin sisältävän kreatiinia (siis ei keratiinia), josta iholle pläästittynä ei ole mitään hyötyä, sillä se on osa lihasaineenvaihduntaa eikä sarveisainetta kuten keratiini. Kaikki aidot keratiinishampoot ja -voiteet ovat kalliita koska keratiini on ilmeisesti kallista syntetisoida.

Tämän qsetuksen takia ostan tarvitsemani peruskosmetiikat pääosin apteekista. Apteekeissa qsetetaan vähemmän.
AarneAnkka

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

EveryWoman kirjoitti:Vau! Eli säästölinjasta on jotain hyötyäkin. Musiikittomat ja meluttomat ympäristöt ovat nykykaupungeissa liian harvassa.
Lidlissä usein asioivien suurlapsiperheiden kersakatraan alien-kirkuna ja bussijarrukitinä peittäisi joka tapauksessa musiikin alleen.
AarneAnkka

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Vaola kirjoitti:Missä Lidlissä asioit?
Espoon Niittykummun marketissa, pääosin. Voihan siihen vaikuttaa sekin mihin aikaan siellä yleensä käy.
AarneAnkka

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

AarneAnkka kirjoitti:Kyseistä meikkivoidetta saa teatteri- ja pelletarkoituksiin €1 / purkki (pieni rasia, noin 3 cm leveä ja 1 cm syvä). Samaista meikkivoidetta jossa on täsmälleen sama koostumus - kyllä, hän on tarkistanut tuoteselosteet - myydään tavaratalojen kosmetiikkaosastoilla hintaan €10 / rasia.
Korjaus. Soitin ystävälleni ja kysyin asiaa. Hinnat olivatkin €5 ja €50. Sama hintaerosuhde joka tapauksessa, täsmälleen sama tuote maksaa kosmetiikkaliikkeissä 10 kertaa enemmän kuin juhlatarvikeliikkeessä.

Voitaneen olettaa että aika monissa tuotteissa on hinnassa hurjasti ilmaa. Miten muuten kosmetiikkayhtiöillä olisi varaa niin tappavan uuvuttaviin mainoskampanjasotiin?

Samainen ystävä on tietoinen toisestakin käsittämättömyydestä: Kun liike lähettää asiakkailleen tuoteluettelot joukkokirjeenä, tulee halvemmaksi rahdata ne Viroon ja postittaa sieltä Suomeen, kuin postittaa ne Suomesta Suomeen. Viron postimaksut ovat niin paljon edullisempia että tällainen rahtaaminen kannattaa. Mitä järkeä?
Vastaa Viestiin