Lidl - suomalaisten amerikka

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

safi kirjoitti:Älä ole. Meillä taitaa nyt olla pienen pieni ero käsitteelle arkiruoka.
Tarkoitin vain, että jos useamman kerran kuussa joutuu kuitenkin käymään jossain muussa kuin lähimmässä kaupassa, niin mitä väliä sillä silloin on, saako tai kannattaako sieltä erikoiskaupasta ostaa kaikki? Lidl:sta tulee ostettua kerralla arkiaamukahvit kuukaudeksi. Jostain etnisestä taas jotain eksoottisempia rehuja pakkaseen ja kestävät kuukausia. Noita molempia kuluu sitten ihan arkena, mutta ei niitä tarvitse ostaa kovin usein.

Omissa kaapeissa ehkä puolet tavarasta on jotain hiukan erikoisempaa, koska hankalammin hankittaviahan sinne kaappeihin kannattaa varata ja ostaa sitten maito, leipä ja peruskasvikset sieltä mistä kätevimmin saa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Suvinen kirjoitti:Ja niin naiivikin vielä olen, että maailma jotenkin parantuisi, jos kannatettaisiin kotimaisuutta, luomua ja kasvista ja edes yritettäisi vähentää halvan kakan roudaamista ulkomailta.
Just shoot me :oops:
Eli suosittelet jenkeille, ruotsalaisille, saksalaisille ja korealaisille vierasmaalaisten Nokian puhelinten välttämistä? Sama juttu tietty sanomalehtipaperin kanssa.

Saisitte muuten suomalaisten suosijat hävetä kun päästitte Finluxin konkkaan. Jos olisitte kiltisti maksaneet enemmän ekstraa suomitelkkarista, niin olisi niitäkin vielä tarjolla. Suomen kokoinen maa tarvitsee vahvan kotimaisen tv-tuotannon.

Tulitikkujakaan ei enää suomessa tehdä ja se on väärin, koska puuta kyllä piisaisi.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Lidl:n eduksi laskettakoon että se saa mainoksillaan tutustumaan tuotteisiin joiden olemassaolosta minulla ei aiemmin ollut aavistustakaan. Ei ole todellista millainen määrä valmisruokia on kaupan! Tai rasvaa ja suolaa erilaisissa muodoissa!

Eihän sitä nyt käy kieltäminen että suuri osa valikoimasta on pitkälle käsiteltyjä ja epäterveellisiä. Perustuotteita löytyy, mutta niiden valikoima on suppeampi. Mikäs siinä, kuten todettua, harvasta kaupasta kaikkea saa. Hassuja juttuja muuten tarjolla, viimeksi kauppaan oli etsiydyttävä vasiten alumiinisalkun vuoksi.

Lidliin suuntaan aina kun osaston namiboksi vaatii täydentämistä. Täyttä energiaa uhkuvat suklaat käyvät makeanhimoisille hyvin kaupaksi ja kate on loistava. Kevääseen mennessä ajattelin viime töikseni tässä työpaikassa kavaltaa namiboksin kassan ja suunnata rahoilla Balille.
Elämä kantaa, jos sen antaa
SingleMalt

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Suvinen kirjoitti:Hyvää yötä! :D :D :D
Niii in. Se on kovaa tämä markkinatalous. Oli niitä kyläkauppojakin vanhaan hyvään aikaan, joilla oli vielä myymäläautojakin. Sitten tuli iso paha automarketti ja myymäläautosta loppui löpö, kauppa meni nurin ja myymäläauton kuski ratkesi ryyppäämään.

Pitäisiköhän nosta hierveä itku ja poru siitäkin, että minullekaan ei ole töitä kotiseudulla, vaan piti lähteä helsinkiin asti tienaamaaan.

Sitä paitsi mustapörssi on niin sikakallis ja huonon palvelun lafka, että olisi vain positiivistä jos ne kaikki menisivät nurin. Eikös sekin muuten kuulu keskon monopoliin?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Suvinen kirjoitti:Lähinnä tarkoitin tuota jokapäiväistä leipäämme. Jotenkin vaan tuntuu hölmöltä raahata tänne jotain purkkitomaatteja tai lähdevettä.
En nyt väitäkään, että täällä jotain banaaneja pitäisi alkaa viljelemään.
Nokiaa muuten voi tuskin väittää halvaksi kamaksi?
Eihän suomessa kasva purkittamisen arvoisia tomaatteja ja ei kai suomalaisia purkkitomaatteja ole olemassakaan? Tuoreet suomalaiset tomaatit talvella eivät taas eroa mitenkään banaaneista => kumpiakaan ei täällä oikeasti kasvaisi. Lähdeveden suhteen olen samoilla linjoilla, mutta vettä myydäänkin lähinnä mielikuvilla ja siinä suomalaiset eivät ole koskaan pärjänneet.

Nokia myy parhaiten juuri halpoja puhelimia. Joita se valmistaa halvemmalla kuin muut.
Avatar
Tinkezione
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 16.08.2005 19:08

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Tinkezione »

Jaa, kylläpä tämä Lidl on kirvoittanut kitkerää kritiikkiä. Itse olen Lidlistä sitä mieltä, että useimpia asioita sieltä ei kannata ostaa, mutta empiiristen kokeiden mukaan:

- saksalaiset makkarat ovat lihaa eivätkä jauhoa
- saksalaiset juustot vaihtelua useimpien lähikauppojen tarjontaan
- siidereissä pari juomakelpoista
- jäätelöt aivan turkasen hyviä
- saksalaiseen makuun tehdyt jogurtit ja rahkat mukavaa vaihtelua

Siinähän sitä. Joitakin artikkeleita tuolta siis voi ostaa hyvin mielin, mutta järkihän sitä täytyy kädessä pitää.

Ja koko kauppaketjun ideahan perustuu tehokkuudelle. Kassalla kamat pakataan juurikin sen vuoksi takaisin kärryihin, ettei kassajono seiso hidastelijapakkaajien vuoksi.
SingleMalt

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Tinkezione kirjoitti:- saksalaiset makkarat ovat lihaa eivätkä jauhoa
.
Pari vuosikymmentä takaperin, ennenkuin suomessakaan oli saatavilla lihamakkaroita, oli jopa suositeltu makkaran syöntiä, koska siinä oli niin paljon jauhoja. Silloisten terveyihanteiden mielestä jauhot, kun olivat terveellisiä makkarassa.

Suunnilleen samoihin aikoihin saksalaiset olivat ensimmäistä kertaa tuomassa suomeen omia makkaroitaan myyntiin, mutta lopettivat yrityksensä siihen, kun eivät osanneet tehdä yhtä huonoja makkaroita, kuin mitä suomalaiset söivät.
Avatar
Tinkezione
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 16.08.2005 19:08

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Tinkezione »

Suvinen kirjoitti:Jos kylään tulee Mustan Pörssin viereen Gigantti, niin Musta Pörssi kaatuu. Mukanaan kymmenkunta vakityöpaikkaa. Eikö?
Kyllähän se Gigantti niitä työpaikkoja siihen viereen tuo, ainakin viimeksi pesukonetta ostaessani Gigantissa minua palveli ihan mukava myyjämies, oikea ihminen.

Vaikutat kyllä kovasti trollilta, mutta et vielä niin trollilta, etten uskoisi ettetkö valitsisi saman telkkarin hankinnalle sitä sataa euroa halvempaa kauppaa.

Ja mitä kauppojen palveluihin tulee, minä mieluummin ostan esim. kulutuselektroniikan laitteen teknisten speksien ja oman fiilikseni perusteella kuin sillä, että myyjäurpo toistelee minulle opettelemiaan mantroja, joista kaksi ylivoimaista inhokkia ovat:

1. "tää on luokkansa paras"
2. "tää on muuten viimeinen kappale mitä on jäljellä"

Tuollaisen putkiaivon palkkaa ei todellakaan tarvitse maksaa minun kodinelektroniikkavempeleeni hintalapussa.
Avatar
Tinkezione
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 16.08.2005 19:08

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Tinkezione »

Suvinen kirjoitti:"Kauppa" ei ole ulkomaisen halpisroinan varastointihalli tympeällä kassalla varustettuna.
Jotta vähän pysyttäisiin vielä asiassakin, niin silmä käteen ottamalla yllättävänkin monista saksalaisen näköisestä elintarvikepakkauksesta (esim. juustot, jogurtit, maidot, leivät jne.) löytyy kuitenkin teksti "Valmistusmaa Suomi". Miksi esim. samoista aineksista monesti samassa leipomossakin valmistetuista leivistä pitäisi maksaa kolminkertainen hinta siinä rakkaassa K-kaupassa? K-kaupan kassat kun eivät ole sen ihmisempiä kuin Lidlissäkään.

Ei vittu miks mä menin tähän provoon näin helpolla. :(
PerttiMakimaa

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Suvinen kirjoitti:Mutta heihei, ihmiset: te kun tiedätte niin hyvin nämä asiat, niin miksi ihmeessä minun mielipiteeni teihin vaikuttaisivat?
Minun mielipiteeni on vain junttimaista paskaa, koska en satu asumaan pääkaupunkiseudulla.
Ja niin naiivikin vielä olen, että maailma jotenkin parantuisi, jos kannatettaisiin kotimaisuutta, luomua ja kasvista ja edes yritettäisi vähentää halvan kakan roudaamista ulkomailta.
Just shoot me :oops:
Ja tällä oli jotain tekemistä lidlin kanssa?

- En asu pääkaupunkiseudulla. En ole koskaan asunut ja nähtävissä olevassa tulevaisuudessani en tule sitä tekemään.
- Olen kotoisin maalta.
- Ja kyllä. Olen syönyt itse maasta kaivamiani perunoita yms. ruokatarvikkeita.

Homman pointti kuitenkin on _minun_mielestäni_, että lidliä kaivattaisiin maalaispaikkakunnillekin.

Moni paikkakunta on jäänyt roikkumaan tähän (varsinkin) keskon masinoimaan höpöhöpöön siitä, että lidl on suoraan saatanasta. Siis kyseessä on yksi kauppaketju!

Joka paikkakunnalla, johon se on tullut, katteet ovat pienenneet ehkä jopa alle 30% muillakin kauppiailla. Ehkä pahimmassa tapauksessa sitimarketin kauppiaalta on jäänyt kelohuvila lapista ostamatta, mutta tämä on kaiketi toteutunut vain pienillä maalaispaikkakunnilla.

Ja lidl myy paljon kotimaisia tuotteita. Ainakin Poutun auto vierailee säännöllisesti lidlien pihassa ja munat yms nopeasti pilaantuvat elintarvikkeet ostetaan Suomesta. Ainoastaan jossakin riistokeskusliikkeessä jää välikäsi ilman rahojaan. Buu Huu...

Ja siitä alunperin lidlissä olevasta työtekijäkulttuurien eroista syntyneestä riidasta on nyt viisastuttu ja liitot ovat saaneet haluamansa aseman kauppaketjun työntekijäasioissa.

No, nyt olin sitten analyyttinen.
PerttiMakimaa

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Suvinen kirjoitti:Kertoisitko Pertti ystävällisesti nyt tällekin väitteelle perustelut...
Nimimerkkini mainittu.

Olen joutunut seuraamaan sivusta erään keskikokoisen (?) kaupungin loputtomalta tuntuvaa viivytystaistelua lidliä vastaan.

Taistelu on niinkin vanhaa perua, että aluksi taistelussa haettiin apua siitä miten lasten leikkipaikat tuhotaan halpaa olutta myyvän ihmiset turmelevan kaupan tieltä. Eli kauppa halusi tontikseen vanhan hiekkapohjaisen urheilukentän, jota kukaan ei tarvitse. Ja oli valmis maksamaan tontista hinnan jolla saisi perustettua vaikka hiekkatekonurmen.

Nyt kun kaikki kaupat myyvät halpaakin halvempaa olutta tätä oluen halpuutta ei enää paikallisessa päätöksenteossa muisteta syynä kaupan tulon estämiselle. Loogista toki. Silloinhan tämä samainen halvan oluen "veri" olisikin myös paikkakunnalla jo olevien kauppiaiden käsissä.

Nyt viimeisin ratkaisu on ollut tehdä valituksia lääninhallitukselle siitä, että sittenkin kaupan tuominen siihen samaiseen paikkaan (nyt on tajuttu, että tontista tarjottu hinta on niin yläkanttiin että sitä on turha käyttää argumenttina) aiheuttaakin pahoja liikenneruuhkia. Samaista risteystä on käytetty kautta ajat erääseen toiseen suureen markettiin menemiseen. Siitä ei olla katsottu aiheelliseksi valittaa?

Paikalliset kauppiaat ovat olleet aktiivisesti keskustelussa mukana. He eivät myöskään tunnu huomaavan mitään yhteyttä sille, että naapurikaupungeissa joihin on tullut lidl hinnat ovat jopa 20% halvemmat. Eli kuljetuskuluihin hinnat eivät ainakaan perustu.

Tunnistaako joku kaupungin?

Nyt olen vielä kuullut (tämä ei nyt ole huhupuhetta. Siihen muuten toki tartuttaisiin), että eräässä lähiseudun pienessä juuri-ja-juuri-kaupungissa on tehty samantyylinen ratkaisu olla myymättä tonttia kaupalle. Paikkakunnan suurimman kaupan katolla on - aivan juuri. Oikein arvasitte.

Yrityksenä edellisessä kommentissani mainitsema keskusliike toimii ihan oikein. Jos otetaan huomioon, että yrityksen tärkein tehtävä on tuottaa omistajilleen suurinta mahdollista tuottoa sijoitetulle pääomalle.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Lolita »

PerttiMakimaa kirjoitti:Tunnistaako joku kaupungin?
Kyseessä taitaa olla jokainen keskikokoinen kaupunki, johon Lidl olisi tulossa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
PerttiMakimaa

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Suvinen kirjoitti:Mutta sehän on kiellettyä tässä maassa! Kaikki voiton tavoittelu on saatanasta! Jalkapuuhun mokomat ahneet kapitalistit!!! Kaikkien on oltava samalla tasolla ja haettava makkaransa Lidlistä!!! :shock:
Ei lidl hyväntekeväisyydestä tänne ole tullut.

Kai kauppaketjun tekee niin "sopimattomaksi" Suomeen se, että se tulee toimeen siedettävällä katteella eikä suostu hintakartelleihin.
definitely
Kitinäaddikti
Viestit: 91
Liittynyt: 15.08.2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja definitely »

En käsitä miksi tämä väittely on saanut muodon "kotimaiset perustuotteet, joista valmistan ruoan itse vs. lidlin einekset suolaa ja rasvaa hyi". Minä ainakin ostan lidlissä käydessäni samoja juttuja kuin s-marketista ja kookkaristakin. Tuoreita hedelmiä ja kasviksia (ihan saman laatuisia lidlissä kuin paikallis-ässässä), pastaa ja riisiä, jauhelihaa ja kanaa, maitoa, munia, juustoa (sen sijaan leikkeleitä en, ne ovat minusta turhan kuivia nuo keskieurooppalaiset)... En siis mystisesti joudu rappiolle ja osta paskaa halvalla. Olen muutenkin geneeristen tuotteiden kuten Pirkan ja Euroshopperin ystävä, eli esimerkiksi pesu- ja puhdistuaineet on merkittömiä, samoin pehmopaperit. Enpä ole havainnut leivinpapereissakaan mitään eroja. Enkä mausteissakaan. Minusta noissa merkkituotteissa laatu meinaa ihan liian usein samaa kuin että kuluttaja pistetään maksamaan silkasta merkistä ja markkinoinnista. Kosmetiikassa kusetetaan vielä pahemmin. Tehdaslinjalla tehdään samaa voidetta kahdella erihajuisella hajusteella. Toinen erä laitetaan hienoon pieneen lasipurkkiin ja myydään viidelläkympillä Biotherminä, toinen erä taas vähän halvempaan purkkiin ja myydään vajaalla kympillä L'orealina.
Avatar
Tinkezione
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 16.08.2005 19:08

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Tinkezione »

Suvinen kirjoitti:
Tinkezione kirjoitti: Vaikutat kyllä kovasti trollilta, mutta et vielä niin trollilta, etten uskoisi ettetkö valitsisi saman telkkarin hankinnalle sitä sataa euroa halvempaa kauppaa.
Voi kiesus. Siinähän tämän homman pointti onkin. Että suomalaiset ostavat aina ja vain sitä, mikä on halpaa.
Vastaisitko ystävällisesti ja selkeästi, minkä vitun takia tismalleen sama tavara pitäisi hankkia sieltä kalliimasta kaupasta?
gullible

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja gullible »

Tinkezione kirjoitti:
Vastaisitko ystävällisesti ja selkeästi, minkä vitun takia tismalleen sama tavara pitäisi hankkia sieltä kalliimasta kaupasta?
Minulta ei varsinaisesti kysytty, mutta minulla ei esimerkiksi ole harmainta aavistustakaan, missä lidl on. Vai olisiko Herttoniemessä? Enivei, en näe ainuttakaan syytä ajaa taksilla lidliin, kun tuossa Roban toisella puolella on Spar ja korttelin päässä joku kmarket.

Muita syitä voisivat olla se, ettei tahdo arkiruokaostoksillakaan asioida useammissa puodeissa; ensisijaisen kaupan valinnan määrää sijainnin lisäksi esimerkiksi tietyt artikkelit mitä tietää siellä olevan: suolakurkut ja Haribon karkit tmv. Yleensäkin jos ruokalaskun hinnalla ei ole juuri merkitystä niin miksi pitäisi ostaa halvinta: Eivät kaikki juo oluttakaan siinä halvimmassa räkälässä, vaikka hanasta tulee samaa tuotetta?
Herra Manala

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Suvinen kirjoitti:Sinä siis määrittelet, mikä on minusta parempaa laatua?
En usko, että minun tarvitsee. Eiköhän se alihankkija tee sen sinun puolestasi, kun myy samaa tuubaa eri ketjuille eri etiketin alla. Sinulla kuitenkin tuntuu olevan kumma käsitys siitä, että vihannekset ja muut tuoreet raaka-aineet menettävät osan laadustaan heti kun ne lastataan Lidlin lastausluukuista sisään. Saman alihankkijan tavara työnnettynä K-kaupan lastausluukuista sisään nostaa tuotteiden laatua mielestäsi kummasti.
Ja vielä: jos tuotteen hintasyy on mm. puutteellisessa logistiikassa, niin miten saksasta rahdatut suklaakeksit voivat olla Lidlissä niin halpoja? :shock:
Siksi, että erät tulevat suurimmaksi osaksi Lidlin euroopan keskusvarastoista kerralla siinä missä muut kauppaketjut luottavat useampien maahantuojien ja alihankkijoiden useampiin tavarantoimituksiin. Lidl myy esimerkiksi vain yhden alihankkijan leipätuotteita (taisi olla primula), siinä missä K- ja S-ketjuista löytyy ties mitä fazer-kolumbia-oululaisen-primula-vaasan-whatever leipiä.

Lidliin tulee 3-4 kertaa vähemmän alihankkijoiden autoja, ja tästä johtuen myös 3-4 kertaa vähemmän viimeisen logistiikkaketjun kustannuksia. Myös maahantuontirahtien kustannukset ovat täysin eri luokkaa kun volyymit ovat keskusvarastojen kautta tuotuna suuria, eikä pienien maahantuojien pienempiä tuontieriä. Tällä seikalla saattaisi olla merkitystä jälleenmyyntihintoihinkin, eikö?

Myös kuljetusten aiheuttamat luontoomme kohdistuvat ympäristörasitteet ovat pienempiä kuin K- ja S-ketjuilla. Tälläkään ei varmaan ole mielestäsi merkitystä? Kun on tärkeämpää, että rahaa ja energiaa saadaan hukattua, jotta voisi tyytyväisenä maksaa sitten itsekin kassalla enemmän laadusta. Tosiasiassa tuet ylimääräisillä maksamisillasi pääasiassa surkean tehokkuuden omaavan logistiikan aiheuttamaa ympäristösi myrkyttämistä.
Mutta heihei, ihmiset: te kun tiedätte niin hyvin nämä asiat, niin miksi ihmeessä minun mielipiteeni teihin vaikuttaisivat?
Ei sinun mielipiteesi vaikuta mihinkään. Tai no, saavat ne itsesi vaikuttamaan aika ajattelemattomalta.
Minun mielipiteeni on vain junttimaista paskaa, koska en satu asumaan pääkaupunkiseudulla.
Ja niin naiivikin vielä olen, että maailma jotenkin parantuisi, jos kannatettaisiin kotimaisuutta, luomua ja kasvista ja edes yritettäisi vähentää halvan kakan roudaamista ulkomailta.
Vaikka nyt sorruitkin huonoon muka-sarkastiseen marttyyrismiin, niin alat olemaan aika lähellä totuutta. Naiivi sinä totta vieköön olet, kun et ole valmis ajattelemaan asioita nokkaasi pidemmälle, ja kuvittelet mutu-päässäsi mitä omituisempia kuvitelmia.

Juuri tämä "halvan kakan roudaaminen ulkomailta" ei ole sen suuremmissa mittakaavoissa kuin muillakaan ketjuilla. Päinvastoin; enemmän löydät ulkomaisia tuoretuotteita S- ja K-ryhmän kaupoista kuin Lidlistä. Tästä olen valmis lyömään kanssasi vaikka vetoa. Uskallatko sen tehdä tällä tietotaidollasi, millä olet liikenteessä? Katsos joskus huviksesi niitä K-kauppasi Danone-jugurttihyllyjä ja italialaisten juustojen valikoimia. Spar-tuotteiden valmistusmaita ja Dan Cake-kuivakakkujasi (paljonkos niissä DC:n muffinsseissa olikaan säilyvyysaikaa verrattuna Lidlin mielestäsi säilytysaineilla "myrkytettyihin" muffinsseihin?) Mitenkäs maistuisi Turkissa valmistetut Pirkka-suolakeksit? Naminami, ovat varmasti laadukkaampia kuin saksalaiset vastaavat? "(varmaan tosi testattuja, haha, right!)" Kyllä sieltä kuule löytyy ulkomaista tuontitavaraa niin että perse ratkeaa. Huvittavaa, että sinusta ne on helpompi kuvitella jollain tavalla niin paljon suomalaisemmiksi.
Suvinen kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Eli suosittelet jenkeille, ruotsalaisille, saksalaisille ja korealaisille vierasmaalaisten Nokian puhelinten välttämistä? Sama juttu tietty sanomalehtipaperin kanssa.
Lähinnä tarkoitin tuota jokapäiväistä leipäämme. Jotenkin vaan tuntuu hölmöltä raahata tänne jotain purkkitomaatteja tai lähdevettä.
En nyt väitäkään, että täällä jotain banaaneja pitäisi alkaa viljelemään.
Nokiaa muuten voi tuskin väittää halvaksi kamaksi?
MUTUMUTUMUTUMUTUMUTU!
Teepä huviksesi vertailu jokapäiväisestä leivästäsi. Kerro minulle montaako erilaista ulkomaalaista leipää löydät Lidlistä, ja montaako K- tai S-marketista? Kerro minulle myös, missä Pirkka, Spar ja Eldorado -merkkiset purkkitomaattituotteet ovat valmistettu? Juupasjoellako?

Nokian matkapuhelimet ovat hintatasoltaan matkapuhelinmarkkinoiden alhaisimmat. Varsinkin kuluttaja-luokan puhelimista puhuttaessa. Halvinta mahdollisinta paskaa siis.

Jos aiot vielä ottaa kantaa tähän aiheeseen, ole hyvä, ja lopeta tuo mutupaskanjauhanta. Hanki jotain faktaa väitteittesi tueksi, äläkä vaan lauo valheellisia päättömyyksiä "musta tuntuu" perusteilla esimerkiksi siitä, paljonko Lidl tuo ulkomaalaisia laaduttomia ja myrkyllisiä paskatuotteita verrattuna muihin ketjuihin. Teet itsestäsi ainoastaan käsittömän typerän idiootin väitellessäsi asiasta ilman _mitään_ realistista tietopohjaa asiasta.

gullible kirjoitti:Yleensäkin jos ruokalaskun hinnalla ei ole juuri merkitystä niin miksi pitäisi ostaa halvinta: Eivät kaikki juo oluttakaan siinä halvimmassa räkälässä, vaikka hanasta tulee samaa tuotetta?
Oluellakäynti ja kaupassakäynti menee minun kirjoissani aika erilaisiin viihdekategorioihin huvinsa puolesta. Oluesta mennään nauttimaan, kaupassakäymisestä harvemmin.

Jos kaupasta haluaa maitoa, vehnäjauhoja ja hk:n sinistä, kannattaa yleensä suoriutua lähimpään niitä tarjoavaan kauppaan sen sijaan että lähtee suoriutumaan min. 5km:n päähän etsimään tietynmerkkistä kauppaa. Oli se sitten Natsisiwa, Alepa, K-äpärämarket, Valintalato, Eurofart tahi Spocka.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Suvinen kirjoitti:Sanonpa vain, että se on mielestäni ala-arvoinen kauppa enkä pidä itseäni niin varattomana, ettenkö mieluummin ostaisi lähikaupastani samoja aineita aa kymmenen senttiä kallimmalla ja tekisi ruokiani itse, kun ajaisin kaupungin halki hakemaan kassillista pakaste- ja tölkkiruokia.
Aika on rahaa, joten älä toki tuhlaa sitä, jos Lidl on hankalassa paikassa.

Stokkan herkku menettelee, mutta on bulkkituotteiden kohdalla kallis.
S-market on ihan ok.
Lidl:ista saa jotain.
K-ryhmä on kallista paskaa kautta linjan.

Ja minä olen aika kranttu, hintakriittinen, itse kokkaava ja hieman jupahtava shoppaaja.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Herra Manala kirjoitti:
gullible kirjoitti:Yleensäkin jos ruokalaskun hinnalla ei ole juuri merkitystä niin miksi pitäisi ostaa halvinta: Eivät kaikki juo oluttakaan siinä halvimmassa räkälässä, vaikka hanasta tulee samaa tuotetta?
Oluellakäynti ja kaupassakäynti menee minun kirjoissani aika erilaisiin viihdekategorioihin huvinsa puolesta. Oluesta mennään nauttimaan, kaupassakäymisestä harvemmin.
Muuta asiaa minulla ei tähän keskusteluun ole, mutta tämä sentään.

Nautintohakuisena henkilönä, jonka elämä kuitenkin koostuu ylivoimaisesti suurimmaksi osaksi silkasta arjesta, toivon kokemuksia laadusta ja miellyttävyydestä myös ostosretkilläni. En tosin ole vielä havainnut sellaisia ruokakauppoja, joissa tällaisen kuluttajaryhmän olemassaoloon (oletan että minä ja poikaystäväni emme ole ainoat?) olisi havahduttu. Lidl:ssa en ole käynyt, koska se on epämiellyttävän kaukana kodistani, mutta enpä usko sen olevan ainakaan askel parempaan suuntaan. Siellä kävijöitä en toki arvostele.

Itse jään haaveilemaan ruokakaupasta, josta saisi hyvälaatuisia ja terveellisiä tuotteita, paljon luomua ja eettisesti tuotettua, mukava ympäristö, ystävälliset ja asiantuntevat myyjät jne. Jääneeköhän utopistiseksi päiväuneksi?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

EveryWoman kirjoitti:Itse jään haaveilemaan ruokakaupasta, josta saisi hyvälaatuisia ja terveellisiä tuotteita, paljon luomua ja eettisesti tuotettua, mukava ympäristö, ystävälliset ja asiantuntevat myyjät jne. Jääneeköhän utopistiseksi päiväuneksi?
Ennen tuota viimeistä kappaletta olin jo ehdottamassa kauppahallia tai Stokkaa ruuhka-ajan ulkopuolella, mutta eettisiä ja luomua näistä saa aika heikosti. Suomalaiset kun eivät ole valmiita niistä maksamaan. Harmi.
hermine

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja hermine »

Ruohonjuuresta saa eettistä ja luomua ja siellä on puulattioineen ja räsymattoineen söpöä ja kodikasta, mut kuvittelisin että ihan kaikkea tarvitsemaansa päivittäistavaraa sieltä ei kuitenkaan löydä ellei oo ihan super-eko.

Itte käyn Lidlistä huonolla omallatunnolla ostamassa pari kertaa vuodessa puoli-ilmaista suklaavanukasjauhetta. Vihannekset voi käydä hakemassa takapihalta sulkemisajan jälkeen ilmaiseksi (en ole havainnut kummoisia laatueroja myytävänä oleviin nähden) ja muuten koko paikasta ei löydy montaakaan tuotetta mitä voisin ostaa (kaikissa muissa valmisruoissa on varmasti jotain eläinperäistä ja hygieniatuotteet eläimillä testattuja eikä varmasti kovin ympäristöystävällisiä).

Jonkinlaista vieroksuntaa mussa aiheuttaa työntekijöille annetut ihmeelliset säännöt sekä se, että toisissa maissa (missä asiasta ei olla nostettu samanlaista meteliä) Lidl kieltää edelleen työntekijöidensä järjestäytymisen, mut suurin syy on kuitenkin välttää Lidlissä asioimista on että tahdon tukea niitä kauppoja jotka tahtovat palvella asiakkaitaan pitämällä valikoimassaan eettisempiä vaihtoehtoja siitä huolimatta ettei se ole taloudellisesti kannattavaa ja nostaa ehkä jonkun verran muidenkin tuotteiden hintoja. Eli ostan mielummin sieltä ne samat makaronit ja jauhotkin mitkä ehkä Lidlistä saisin eri paketissa pari senttiä halvemmalla.
Herra Manala

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Suvinen kirjoitti:Ja niin naiivikin vielä olen, että maailma jotenkin parantuisi, jos kannatettaisiin kotimaisuutta, luomua ja kasvista ja edes yritettäisi vähentää halvan kakan roudaamista ulkomailta.
Katsoinpas tässä huvikseni netistä tutun ja turvallisen mielikuvan antavan Keskon oman "kotimaisen" Pirkka-brändin tuotteiden valmistusmaat läpi muutamilta sellaisilta tuoteryhmiltä josta Lidliä arvostelit "ulkomaalaisen turvattoman rojun" maahantuojana. Tässä sinulle sitä ruokakeskon kotimaisuutta ja luomua:
...Käytävän vastapäätä ulkomaisia ( kyllä, tarkistin ) muffinsseja, kakkuja ja keksejä...
Pirkka-keksituotteet:

Kaurakeksi - Suomi
Luomu Marie keksi - Tanska
Suolakeksi - Turkki
Digestive välipalakeksi - Iso-Britannia
Suklaa-Cookie - Iso Britannia
Mireille suklaakeksi - Ranska
Mireille aprikoosikeksi - Ranska
Suklaa-vohvelipala - Saksa
Piparkakku - Ruotsi
Suklaa-riisikeksi - Saksa
Voileipäkeksi - Tanska
Armelle liköörikeksi - Ranska
Karuselli suklaa - Alankomaat
Daniela tumma täytekeksi - Alankomaat
Sitruunavohveli - Suomi
Metsämansikkavohveli - Suomi
Minttuvohvelipalat - Suomi
Kaakao-vaniljavohveli - Suomi
Rommivohvelipala - Suomi
Appelsiinivohvelipala - Suomi
Kirsikkaleivoskeksi - Saksa
Amerikan suklaa-cookie - Alankomaat

Pirkka keksivalikoiman kotimaisuusaste: 7/22 (31,8%)
Suomessa ei vissiin osata valmistaa kuin vohveleita ja kaurakeksejä.
...täytetty enimmäkseen ( KYLLÄ, ulkomaisilla ) jugurteilla, vanukkailla yms...
Pirkka jugurtti- ja vanukastuotteet:

Pirkka Asidofilus-Bifidus -mansikkajogurtti - Suomi
Pirkka Asidofilus-Bifidus -vaniljajogurtti - Suomi
Pirkka Asidofilus-Bifidus -mustikkajogurtti - Suomi
Pirkka vaahtoutuva suklaakastike - Suomi
Pirkka-kinuskikastike - Suomi
Pirkka rasvaton marja-hedelmäjogurtti - Saksa
Pirkka vaahtoutuva vaniljakastike - Suomi
Pirkka-vadelmariisi - Saksa
Pirkka-mansikkariisi - Saksa
Pirkka-hedelmäkeitto - Ruotsi
Pirkka-mustikkakeitto - Ruotsi
Pirkka Kevyt -mustikkakeitto - Ruotsi
Pirkka Kevyt -mansikkakeitto - Ruotsi
Pirkka-banaanijogurtti - Viro
Pirkka-mustikkajogurtti - Viro

Pirkka Jugurtti- ja vanukastuotteiden kotimaisuusaste: 6/15 (40%)
Kyllä. Enimmäkseen ulkomaisilla (SIIS DAAH, ULKOMAISILLA) tuotteilla.
tv-shop- tyyliset wonder-oxi-äksön-silit-bäng-neonväriset pesuainepöntöt...
Pirkka Pesu- ja puhdistusaineet:

Nestemäinen konetiskiaine 1,5 l - Belgia
Ilmanraikastin mänty 2 kpl - Italia
Ilmanraikastin kukka 2 kpl - Italia
Konetiskitabletteja 30 kpl/540 g - Saksa
Nestemäinen pyykinpesuaine 1,5 l - Belgia
Hankausneste 500 ml - Belgia
Ikkunanpesuaine 500 ml - Belgia
Valkaisu- ja puhdistusaine 750 ml - Alankomaat
Uuninpuhdistaja 200 ml - Suomi
Green biojätepussi 20 kpl - Suomi
Jätesäkki 10 kpl/150 l - Suomi
Mäntynestesaippua 1 l - Suomi
Puhdistusliina 40 kpl - Iso-Britannia
Nestemäinen pyykinpesuaine tummille vaatteille 750 ml - Belgia
Astianpesukoneenpuhdistusaine 250 ml - Saksa
Astianpesuaine 750 ml - Tanska
Astianpesuaine, sitruuna 750 ml - Tanska
Yleispuhdistusaine 1 l - Tanska
Konetiskiaine 1,4 kg - Luxemburg
BIO pyykinpesujauhetiiviste 850 g - Tanska
COLOR pyykinpesujauhetiiviste 850 g - Tanska
Green biojätepussi 10 l - Suomi
Konetiskitabletti 50 X 18 g - Luxemburg
WC-puhdistusaine 750 ml - Tanska
Huuhtelukirkaste 500 ml - Tanska
WC-raikastin mänty 2 x 40 g - Italia
Pyykinpesujauhe COLOR 2 kg - Tanska
Pyykinpesujauhe BIO 2 kg - Tanska
Green COLOR pyykinpesujauhetiiviste 1 kg - Tanska
Green pyykinpesujauhetiiviste 1 kg - Tanska
WC-raikastingeeli sitrus 50 ml - Italia
WC-raikastingeeli mänty 50 ml - Italia
WC-raikastin kukka 2 x 40 g - Italia
Puhdistussuihke kylpyhuoneeseen ja keittiöön 500 ml - Belgia
Huuhteluainetiiviste Original 750 ml - Suomi
Huuhteluainetiiviste 750 ml omena - Suomi
Huuhteluainetiiviste 750 ml hajusteeton - Suomi
Huuhteluainetiiviste 750 ml ruusu - Suomi
Yleispuhdistusaine 1 l - Tanska
Astianpesuaine 750 ml - Tanska
Jätekassi 25 l 30 kpl musta - Suomi
Jätekassi 25 l 30 kpl valkoinen - Suomi
Jätekassi 25 l 30 kpl värilliset - Suomi
Fosfaatiton konetiskiaine 1 kg - Saksa

Pirkka pesu- ja puhdistusaineiden kotimaisuusaste 12/44 (27,2%)
(Muovipussit pesuaineista poistamalla kotimaisuusaste 7/39 (17,9%))
...Jotenkin vaan tuntuu hölmöltä raahata tänne jotain purkkitomaatteja ulkomailta...
Pirkka säilykkeet:

Hernekeitto 435 g - Suomi
Appelsiinimarmeladi 300 g - Suomi
Pienet punajuuret 720/470 g - Suomi
Vadelmahillo 750 g - Suomi
Lihapyörykkä 400 g - Suomi
Lettuhillo 750 g - Suomi
Kurpitsapikkelsi 380/250 g - Suomi
Punajuuriviipaleet 720/470 g - Suomi
Sian- ja naudanlihavalmiste 400 g - Suomi
Naudan- ja sianlihavalmiste 400 g - Suomi
Lakkahillo 430 g - Suomi
Puolukkahillo 400 g - Suomi
Luomuhernekeitto 860 g - Suomi
Kurkkusalaatti 380 g - Suomi
Sinappikurkkusalaatti 380 g - Suomi
Tomaattipyree 140 g - Italia
Mansikkahillo 750 g - Suomi
Paprikatahnatäytteisiä oliiveja 350/200 g - Espanja
Kivettömiä mustia oliiveja 350/160 g - Espanja
Vadelmamarmeladi 300 g - Suomi
Kurkkuviipaleet 680/380 g - Unkari
Sardiineja tomaattikastikeessa 120/80 g - Thaimaa
Sardiineja öljyssä 120/90 g - Thaimaa
Simpukoita 250/150 g - Tanska
Makrillifileitä tomaattikastikkeessa 125/70 g - Tanska
Katkarapuja suolaliemessä 170/100 - Ruotsi
Tonnikalapaloja öljyssä 200/150 g - Thaimaa
Tonnikalapaloja vedessä 200/150 g - Thaimaa
Lohta omassa liemessä 213 g - Kanada
Luomu hernekeitto, lihaton 435 g - Suomi
Päärynänpuolikkaat sokeriliemessä 425/245 g - Australia
Hedelmäcocktail sokeriliemessä 425/245 g - Australia
Punaiset kirsikat sokeriliemessä 160 g/90 g - Iso-Britannia
Vihreät kirsikat sokeriliemessä 160 g/90 g - Iso-Britannia
Paseerattu tomaatti 500g - Italia
Aurinkokuivatut tomaatit 185 g - Italia
Tonnikalaa italialaisessa maustekastikkeessa 185/100 g - Thaimaa
Tonnikalaa satay-kastikkeessa 185/100 g - Thaimaa
Tonnikalaa currykastikkeessa 185/100 g - Thaimaa
Tonnikalaa chilikastikkeessa 185/100 g - Thaimaa
Trooppinen hedelmäcocktail sokeriliemessä 425/250 g - Thaimaa
Papaijapalat sokeriliemessä 425/250 g - Thaimaa
Mangoviipaleet sokeriliemessä 425/250 g - Thaimaa
Tomaattimurska 500g - Italia
Cocktailkurkku 320/190 g - Saksa
Tonnikalaa sweet & sour -kastikkeessa 185/100 g - Thaimaa
Ruskeat pavut suolaliemessä 420/265 g - Alankomaat
Valkoinen tankoparsa 330 g / 205 g - Alankomaat
Vihreä tankoparsa 330 g / 185 g - Peru
Chili tomaattimurska 500 g - Italia
Yrtti tomaattimurska 500 g - Italia
Valkosipuli tomaattimurska 500 g - Italia
Luomu tomaattimurska 500 g - Italia
Persikanpuolikkaat sokeriliemessä 425/250 g - Kreikka
Persikanpuolikkaat sokeriliemessä 850/480 g - Kreikka
Kidneypavut suolaliemessä 400/250 g - Alankomaat
Vihreät oliivit valkosipulitäytteellä 235/140 g - Espanja
Vihreät oliivit jalapenotäytteellä 240/140 g - Espanja
Vihreät oliivit sitruunatäytteellä 240/140 g - Espanja
Hillosipuli 320/190 g - Saksa
Peperoni 315/135 g - Turkki
Aprikoosinpuolikkaat sokeriliemessä 420/240 g Etelä-Afrikka
Maissintähkät 535 g / 500 g - Kanada
Persikkaviipaleet sokeriliemessä 425/250 g - Kreikka
Omenakiisseli 500 g - Tanska
Aprikoosikiisseli 500 g - Tanska
Metsämarjakiisseli 500 g - Tanska
Hunajakurkku 330 g/215 g - Saksa
Vihreät kreikkalaiset oliivit 370/220 g - Kreikka
Mustat kreikkalaiset Kalamata oliivit 370/220 g - Kreikka
Vihreät leikatut pavut suolaliemessä 400/225 g - Ranska
Mandariinilohkot sokeriliemessä 312 g - Kiina
Paprikasalaatti 370/165 g - Unkari
Kokonaiset herkkusienet 280/170 g - Alankomaat
Herkkusieniviipaleet 280/170 g - Alankomaat
Ananasmurska ananasmehussa 227/135g - Thaimaa
Tonnikalaa provence 85g - Thaimaa
Tonnikalaa lime & pepper 85g - Thaimaa
Tonnikalaa sweet chili 85 g - Thaimaa

Pirkka säilykkeiden kotimaisuusaste: 18/79 (22,7%)
...valmisruokia, vaikka sinä saat kaikin mokomin niillä päivittäisen energiantarpeesi tyydyttää...
Pirkka kuivaruoka-aineet:

Perunasosejauhe - Suomi
Pastaa juustokastikkeessa - Saksa
Pastaa sienikastikkeessa - Saksa
Pastaa kermakastikkeessa - Saksa
Pastaa tomaattikastikkeessa - Saksa
Kuppikeitto kirkas kasvis - Espanja
Kuppikeitto kana - Espanja
Kuppikeitto vihreä parsa - Espanja
Kuppikeitto purjo-perunasose - Espanja
Lasagneainekset - Saksa
Aurinkoinen riisipata-aines - Saksa
Pastapata-aines - Saksa
Mausteinen riisipata-aines - Saksa
Kana nuudelikeitto - Filippiinit
Liha nuudelikeitto - Filippiinit
Katkarapu nuudelikeitto - Filippiinit
Kermakastike - Alankomaat
Hedelmäinen currykastike - Alankomaat
Bearnaisekastike - Alankomaat
Ruskea kastike - Alankomaat
Valkosipulikastike - Alankomaat
Hollandaisekastike - Alankomaat
Herkkusienikastike - Alankomaat
Pippurikastike - Alankomaat
Tomaattikeitto - Alankomaat
Herkkusienikeitto - Alankomaat
Kanakeitto - Alankomaat
Sipulikeitto - Alankomaat
Pinaattikeitto - Alankomaat
Parsakeitto - Alankomaat

Pirkka kuivaruoka-aineiden kotimaisuusaste: 1/30 (3,3%)


Eläköön ruokakesko ja kotimaisuus. Vetää aika sanattomaksi. Huvittavinta oli se, että joka ikinen vastaan tullut "Luomu"-nimen omaava tuote oli luomuhernekeittoa lukuunottamatta peräisin ulkomailta. Todellista mielikuvilla myyntiä parhaimmillaan. Sinusta en tiedä, mutta minua nämä Pirkan Thaimaalaiset kalatuotteet arveluttavat enemmän kuin Lidlin Saksassa valmistetut paneroidut pakastelihat, joista ivallisesti kirjoitat "juujuu 100% puhdasta lihaa, hahhhaa".

EveryWoman kirjoitti:Lidl:ssa en ole käynyt, koska se on epämiellyttävän kaukana kodistani, mutta enpä usko sen olevan ainakaan askel parempaan suuntaan.
Mihin mahdat perustaa uskomuksesi?
Leilah

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Leilah »

Tuossa Manalan listassa oli Pirkka-hilloja ja marmeladeja, joiden alkuperämaaksi ilmoitetaan Suomi. Valmistetaanko em. elintarvikkeet todella kotimaisista marjoista vai onko marjat tuotu jostakin Puolasta tai Kiinasta ja keitetty kasaan Suomessa? Ainakin tänä kesänä täällä Pohjois-Savossa tuottajilla on ollut vaikeuksia saada marjojaan kaupaksi ja teollisuus ei käsittääkseni osta juurikaan kotimaisia marjoja. Ulkomailta saa isompia eriä erittäin edulliseen hintaan.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Herra Manala kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Lidl:ssa en ole käynyt, koska se on epämiellyttävän kaukana kodistani, mutta enpä usko sen olevan ainakaan askel parempaan suuntaan.
Mihin mahdat perustaa uskomuksesi?
Siis ei parempaan suuntaan noissa henk. koht. toivomuksissani. Perustan uskomukseni kuulopuheisiin rumasta myymäläympäristöstä ja vähälukuisista ynnä kiireisistä myyjistä. Ja jos myymälän päätavoitteena on olla HALPA, viihtyvyyteen tuskin satsataan kympillä. Lisäksi, jos Lidlissä olisi panostettu kaipaamiini hommeleihin, se varmaan näkyisi jotenkin myös mestan markkinoinnissa.

Vaikka olisin väärässä noiden suhteen, lähin Lidl on joka tapauksessa liian kaukana päivittäisostosten tekoa varten. Toivottavasti huomasit, että tarkoitukseni ei ole vastustaa Lidl:n olemassaoloa. Uskon vapaaseen markkinatalouteen ja pidän globalisaatiota väistämättömänä.

Hienoa muuten, että toimitit tällä kertaa väitteidesi tueksi muutakin kuin hatusta vedettyä aineistoa! :)
Hebuli

Re: Lidl - suomalaisten amerikka

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

sivustahuutaja kirjoitti:Ennen tuota viimeistä kappaletta olin jo ehdottamassa kauppahallia tai Stokkaa ruuhka-ajan ulkopuolella, mutta eettisiä ja luomua näistä saa aika heikosti. Suomalaiset kun eivät ole valmiita niistä maksamaan. Harmi.
Hmm. Ainakin viime syksynä jäin ihmettelemään Stokkan vihannes- ja hedelmäpuolen surkeaa laatua, huonompaa kuin lähimarketissa. Kalleus ei näkynyt ainakaan silloin tuorepuolen laadussa. Juustotiskit olivat toki täynnä kaikenlaisia juustoja.
Vastaa Viestiin