Näkyykö nousukausi?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
PerttiMakimaa

Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Oletko huomannut jotain muutoksia viime aikoina?

Henkilökohtaisessa taloudessa?

Muualla?

Olen huomannut itselleni jäävän hieman enemmän rahaa käyttöön, kun tulospalkkiot ovat olleet paremmat. Olen kuluttanut rahaa ostamalla Suomessa tehtyjä tuotteita.

Muualla. Pikkupuoteja, myyntiedustajia, uusia autoja jokaisella...
NuoriDaavid

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Hmm. Hyvä kysymys. Raketteja ainakin ammuttiin uutena vuotena valtavat määrät ja Leppävaaran Citymarketista isoimmat paukut loppuivat ensimmäisenä.
PerttiMakimaa

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

NuoriDaavid kirjoitti:Hmm. Hyvä kysymys. Raketteja ainakin ammuttiin uutena vuotena valtavat määrät ja Leppävaaran Citymarketista isoimmat paukut loppuivat ensimmäisenä.
Totta tosiaan. Välillä tuntui, että talosta lähtevät ikkunat irti, kun oli niin jytyjä pommeja tänä vuonna.
Avatar
Ihminen
Kitinän uhri
Viestit: 796
Liittynyt: 27.09.2006 10:41
Paikkakunta: Ihmislä

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja Ihminen »

Nousukausi taitaa tuntua taloudellisesti tuottavilla ja niihin sidonnaisilla aloilla hyvätuloisten kukkarossa bonuksina jne. Huonosti palkatuilla aloilla nousukausi tuntuu irtisanomisina ja tinkimisenä etuuksista ym. hyödykkeistä.
"Facts are stupid things."
Ronald Reagan

«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
NuoriDaavid

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ihminen kirjoitti:Nousukausi taitaa tuntua taloudellisesti tuottavilla ja niihin sidonnaisilla aloilla hyvätuloisten kukkarossa bonuksina jne. Huonosti palkatuilla aloilla nousukausi tuntuu irtisanomisina ja tinkimisenä etuuksista ym. hyödykkeistä.
Logiikkasi on outoa. Pienipalkkaisille lama olisi kait sitten parempi vaihtoehto?

1990-alussa kaikki oli hyvin, kun työttömyysprosentti oli 20% ja nousukaudesta ei ollut tietoa?
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Jos tuntee jääneensä osattomaksi nousukauden hedelmistä, voi ehkä lohduttaa itseään sillä, että koska työllisyysaste on noussut ja työttömyys vähentynyt, verotusta on voitu laskea ja vastaavasti taistelu työntekijöistä on kiihtynyt. Tästä on ollut iloa itse kullekin.
CandyMan

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Nousukauden voi yleensä helpoiten todeta inflaation kiihtymisestä. Jos tämä tuntuu edelleen kiihtyneen esim. asuntojen hintojen kehityksessä, olemme iloisella nousukaudella. Monet myös jäävät kahden työpaikan loukkuun, esim. allekirjoittanut, joka ei meinaa päästää irti vanhoista tehtävistään, vaikka yhtä palkkaa minulle maksetaankin.

Yhä useammat maksavat nykyisin myös TV-lupamaksunsa, mikä kertoo paitsi hölläkätisestä suhtautumisesta rahaan, myös väestön talven pimeiden myötä parantuneesta moraalista.
Avatar
Ihminen
Kitinän uhri
Viestit: 796
Liittynyt: 27.09.2006 10:41
Paikkakunta: Ihmislä

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja Ihminen »

Ei se varsinaisesti ole minun logiikkaani. Lama tuskin on kenellekään parempi mutta nousukausi ei vain kosketa pienipalkkaisia noin yleensä samalla tavalla, bonuksina jne. Vaan siinä tietysti menin hutiin, että yleensäkin palkollisena voi saada koska tahansa kenkää, jos johdon tarvitsee nousun huumassa koneistoa kiristää entisestään.
"Facts are stupid things."
Ronald Reagan

«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
Avatar
Ihminen
Kitinän uhri
Viestit: 796
Liittynyt: 27.09.2006 10:41
Paikkakunta: Ihmislä

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja Ihminen »

Vadim kirjoitti:Jos tuntee jääneensä osattomaksi nousukauden hedelmistä, voi ehkä lohduttaa itseään sillä, että koska työllisyysaste on noussut ja työttömyys vähentynyt, verotusta on voitu laskea ja vastaavasti taistelu työntekijöistä on kiihtynyt. Tästä on ollut iloa itse kullekin.
Ilo on jäänyt aika vähäiseksi minulle ja monelle muulle kaltaiselleni, jotka puurtavat paskaduunia, koska nousukaudesta huolimatta ei oman alan työtä ole sattunut löytymään. Nousukausi ei ole harmiksemme absoluuttinen ja kaikkia koskeva. Verojen laskeminen ei nappipalkassa tunnu, koska myös hinnat nousevat samaa tahtia. Hyöty on marginaalista, lukuunottamatta sitä, että laman aikaan työtä ei olisi ehkä ollenkaan.
"Facts are stupid things."
Ronald Reagan

«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Huomaan nousukauden siitä, että mietin, että milloin se lama alkaa.
Kikkelis kokkelis.
PerttiMakimaa

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Ihminen kirjoitti:Ilo on jäänyt aika vähäiseksi minulle ja monelle muulle kaltaiselleni, jotka puurtavat paskaduunia, koska nousukaudesta huolimatta ei oman alan työtä ole sattunut löytymään. Nousukausi ei ole harmiksemme absoluuttinen ja kaikkia koskeva. Verojen laskeminen ei nappipalkassa tunnu, koska myös hinnat nousevat samaa tahtia. Hyöty on marginaalista, lukuunottamatta sitä, että laman aikaan työtä ei olisi ehkä ollenkaan.
Tohtori Pili kehoittaisi ryhdistäytymään.

Jatko-opiskele alaasi ja hae aggressiivisemmin töitä. Suomenkielessä ei ole futuuria, mikä kyllä auttaa työhaastattelussa (isot pojat ovat kertoneet).

Muuten olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että laman aikaan sitä p**kaduunia ei välttämättä edes ole (ainakaan Suomessa). Nousukausi perinteisesti näkyy siinä, että töitä on tarjolla heille joilla sitä harvemmin tarjotaan.
elco

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja elco »

Ihminen kirjoitti:Ilo on jäänyt aika vähäiseksi minulle ja monelle muulle kaltaiselleni, jotka puurtavat paskaduunia, koska nousukaudesta huolimatta ei oman alan työtä ole sattunut löytymään. Nousukausi ei ole harmiksemme absoluuttinen ja kaikkia koskeva.
Hmm. Ryhdy oman alasi yrittäjäksi, jos työtä ei satu löytymään. Tai vaihda alaa. Nyt olisi erinomainen aika vaihtaa alaa, kun töitä on enemmän tarjolla kuin aikoihin.

Jotenkin kuullostaa siltä, kuin syyttäisit Systeemiä siitä, että mitään muuta kuin paskaduunia ei ole tarjolla.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Oma ala, koulutusta vastaava työ ovat kaksi sanaparia jotka särähtävät jotenkin korvaan; kun tätä omaa alaa ei ole niin kovin montaa vuotta edes ollut olemassa ja työ perustuu monesti jonkun vanhan alan (liiketoimintamallin!) hävittämiseen ja korvaamiseen tehokkaammalla vaihtoehdolla, samalla kun ollaan työnantajan näkökulmasta ihmetelty harjoittelijoiden koulutusta ja mietitetty että huijataanko tässä nyt ihmisiä hankkimaan koulutus jolla pelkästään ei ole mitään edellytystä päästä "alan töihin".

Lieneekö noille reikäkortin lävistäjillekään enää töitä.
NuoriDaavid

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ihminen kirjoitti:Ilo on jäänyt aika vähäiseksi minulle ja monelle muulle kaltaiselleni, jotka puurtavat paskaduunia, koska nousukaudesta huolimatta ei oman alan työtä ole sattunut löytymään. Nousukausi ei ole harmiksemme absoluuttinen ja kaikkia koskeva. Verojen laskeminen ei nappipalkassa tunnu, koska myös hinnat nousevat samaa tahtia. Hyöty on marginaalista, lukuunottamatta sitä, että laman aikaan työtä ei olisi ehkä ollenkaan.
Hmm. "oma ala" tuskin on Jumalan määräämä? Olet varmaankin itse osallistunut "oman alasi" valintaan? Voisiko vika olla sinussa? Olet kenties tehnyt vääriä päätöksiä?

Työllistymismahdollisuuksia kannattaa selvittää etukäteen ennen oman alan päättämistä.
Avatar
Ihminen
Kitinän uhri
Viestit: 796
Liittynyt: 27.09.2006 10:41
Paikkakunta: Ihmislä

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja Ihminen »

Kyllä, kjuu olen tehnyt "väärän" valinnan. Olisi pitänyt kouluttautua ennustajaksi, niin olisin tiennyt, että työnäkymät muuttuu hyvästä huonoksi. Kyllä minä syytän siinä mielessä systeemiä, koulutussysteemiä nimittäin. On se hienoa, että Suomessa on koulutus ilmaista mutta silti on järjetöntä kouluttaa ihmisiä alalle, joka ei vedä (toisin kuin alaa valitessani väitettiin).

Toinen "väärä" valinta oli olla hyväksymättä osa-aikaisia pätkätöitä omalta alaltani. Jotenkin ei huvittanut kuluttaa kaikkea valveillaolo aikaansa juoksemalla paikasta toiseen ja välillä ollen jaksoja työttömänä. Mieluummin valitsin kokopäivätyön alan ulkopuolelta.

Uudelleenkoulutus on mielessä. Pitäsiköhän kouluttautua miesten töihin raksalle tms. vastaavaan.. Teollisuutta en kyllä pidä kovin lupaavana alana työllisyyden suhteen.
"Facts are stupid things."
Ronald Reagan

«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
NuoriDaavid

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ihminen kirjoitti:Kyllä, kjuu olen tehnyt "väärän" valinnan. Olisi pitänyt kouluttautua ennustajaksi, niin olisin tiennyt, että työnäkymät muuttuu hyvästä huonoksi. Kyllä minä syytän siinä mielessä systeemiä, koulutussysteemiä nimittäin. On se hienoa, että Suomessa on koulutus ilmaista mutta silti on järjetöntä kouluttaa ihmisiä alalle, joka ei vedä (toisin kuin alaa valitessani väitettiin).
Hmm. Jos "kaikki" kouluttautuvat yhtä aikaa muotialalle niin on varsin ilmeistä, että sen alan ihmisiä on kohta liikaa.
Ihminen kirjoitti: Uudelleenkoulutus on mielessä. Pitäsiköhän kouluttautua miesten töihin raksalle tms. vastaavaan.
Suosittelen.
Avatar
Ihminen
Kitinän uhri
Viestit: 796
Liittynyt: 27.09.2006 10:41
Paikkakunta: Ihmislä

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja Ihminen »

NuoriDaavid kirjoitti:Hmm. Jos "kaikki" kouluttautuvat yhtä aikaa muotialalle niin on varsin ilmeistä, että sen alan ihmisiä on kohta liikaa.
Juu näinpä, tilanne muuttui opiskeluaikana tietoni mukaan jo melko hankalaksi ja ajattelin, että pääsenkö suoraan kortistoon mutta sainkin suoraan töitä aika pian valmistumisen jälkeen. Tein 2,5 vuotta alan (määräaikaista) työtä ja sitten tulikin jo seinä vastaan. Työkokemusta olen joka haastattelussa kuullut olevan liian vähän tai vääränlaista. Jotain tyyliin 4 tuntia viikossa on tarjottu joskus, jotenkin ei ole houkutellut.
"Facts are stupid things."
Ronald Reagan

«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
PerttiMakimaa

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Ihminen kirjoitti:Juu näinpä, tilanne muuttui opiskeluaikana tietoni mukaan jo melko hankalaksi ja ajattelin, että pääsenkö suoraan kortistoon mutta sainkin suoraan töitä aika pian valmistumisen jälkeen. Tein 2,5 vuotta alan (määräaikaista) työtä ja sitten tulikin jo seinä vastaan. Työkokemusta olen joka haastattelussa kuullut olevan liian vähän tai vääränlaista. Jotain tyyliin 4 tuntia viikossa on tarjottu joskus, jotenkin ei ole houkutellut.
Uskoakseni jokainen, joka on lukenut itselleen koulutuksen lähiaikoina lopulta huomaa sen arvon. Työntekijät vähenevät kovaa vauhtia joka rintamalla, joten näistä saattaa sittenkin tulla työntekijöitten markkinat. Maltahan vielä ja pidä yllä ammattitaitoasi(ellet nyt sentään millekään media-alalle tai arkeologiksi ole opiskellut).
NuoriDaavid

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ihminen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Hmm. Jos "kaikki" kouluttautuvat yhtä aikaa muotialalle niin on varsin ilmeistä, että sen alan ihmisiä on kohta liikaa.
Juu näinpä, tilanne muuttui opiskeluaikana tietoni mukaan jo melko hankalaksi ja ajattelin, että pääsenkö suoraan kortistoon mutta sainkin suoraan töitä aika pian valmistumisen jälkeen. Tein 2,5 vuotta alan (määräaikaista) työtä ja sitten tulikin jo seinä vastaan. Työkokemusta olen joka haastattelussa kuullut olevan liian vähän tai vääränlaista. Jotain tyyliin 4 tuntia viikossa on tarjottu joskus, jotenkin ei ole houkutellut.
Olet ilmeisimmin vielä nuori mies, suosittelen tosiaan esim. putkimieheksi ryhtymistä. Muutaman vuoden kuluttua olet hyväpalkkaisessa hommassa ja kun tapaat entisen opiskelukaverisi, voit sanoa hänelle "Bic Mac ja Cokis, kiitos!".
Avatar
Ihminen
Kitinän uhri
Viestit: 796
Liittynyt: 27.09.2006 10:41
Paikkakunta: Ihmislä

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja Ihminen »

NuoriDaavid kirjoitti: Olet ilmeisimmin vielä nuori mies, suosittelen tosiaan esim. putkimieheksi ryhtymistä. Muutaman vuoden kuluttua olet hyväpalkkaisessa hommassa ja kun tapaat entisen opiskelukaverisi, voit sanoa hänelle "Bic Mac ja Cokis, kiitos!".
No suhteellisen nuori ja kuitenkin sen verran vanha, ettei välttämättä huvittaisi homehtua tukien varassa montaa vuotta. Muutenhan voisi opiskella vaikka koko ikänsä, jos ei homma olisi niin huonosti palkattua.

Putkimiehillä tuntuu olevan melko kovat liksat, vaikka alkupalkka on banaanin tasoa. Käsityöammatti ei olisi huonompi homma sinänsä.
"Facts are stupid things."
Ronald Reagan

«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
BettyB.

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

NuoriDaavid kirjoitti: Muutaman vuoden kuluttua olet hyväpalkkaisessa hommassa ja kun tapaat entisen opiskelukaverisi, voit sanoa hänelle "Bic Mac ja Cokis, kiitos!".
En tiedä mitä pidät hyväpalkkaisena työnä (yli 55-vuotiaiden mieslääkärien palkka taisi olla keskimäärin siellä viiden tonnin hujakoilla), mutta tiesitkö, että sen iloisesti McKassan takana hymyilevän henkilön palkka saattaa alkaa kolmosella? Se on käsittääkseni ihan kohtuullinen liksa jonka voi saavuttaa ihan vaikka vaan peruskoulun suorittaneena.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Riippuu kumpaan suuntaan katsoo. Tuon omatuntoni pakottamana esiin sosiallipoliittisen näkökulman aiheeseen. Milloin laman aikana tehtyjä leikkauksia terveys- ja sosiaalipuolella aletaan paikata? Jälkien korjaaminen tulee helvetin paljon kalliimmaksi kuin ennaltaehkäisy. Suomi tekee huonoja sijoituksia, jotka luonnollisesti hetkeä myöhemmin tuntuvat taas sekä valtion että yksityisten tilipusseissa.

Toisessa suunnassa ovat sitten ne, jotka takovat kun rauta on kuuma, eikä siinäkään tietysti mitään väärää ole. Toivottavasti tästä olisi jotain hyötyä(valtion taholta) niillekin, jotka eivät itse syystä tai toisesta pääse kulutusjuhlaa viettämään.
Prepare for the worstest.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja Clay »

BettyB. kirjoitti:..iloisesti McKassan takana hymyilevän henkilön palkka saattaa alkaa kolmosella? Se on käsittääkseni ihan kohtuullinen liksa jonka voi saavuttaa ihan vaikka vaan peruskoulun suorittaneena.
395 e / kk?
Nyt penikseni on fantastinen!
BettyB.

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Clay kirjoitti:395 e / kk?
Ehheheee...
Odotinkin että kuka puupää tähän tarttuu, olen pettynyt että se olit sinä!
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Näkyykö nousukausi?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Hurja nousukausi on aiheuttanut budjettileikkauksia, lomauttamisia ja henkilökunnan, sotaharjoitusvuorokausien sekä kertausharjoitusten vähentämistä sekä tulospalkkioiden poistumista ja työpaikkaruuan hinnan kaksinkertaistumista.

Kiitos, nousukausi!
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Vastaa Viestiin