Valtiokonttorin rikoskorvaukset?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
brona
Kitinän uhri
Viestit: 812
Liittynyt: 16.08.2005 1:26
Paikkakunta: Saari Idässä

Valtiokonttorin rikoskorvaukset?

Viesti Kirjoittaja brona »

Onko kukaan hakenut rikokseen liittyvää korvausta? Olen lähettämässä vakuutusyhtiölleni korvaushakemusta pahoinpitelyni johdosta. Mua neuvottiin hakemaan korvausta myös valtiokonttorilta, koska valtiokonttori korvaa kaiken sen mitä rikoksentekijä joutuu korvaamaan, myös henkiset kärsimykset kivun ja säryn lisäksi. Mun tapauksessani tekijöitä ei olla vielä saatu kiinni, mutta se ei estä hakemasta korvausta. Ongelmana on miten mitata henkistä kärsimystä, kipua ja särkyä rahassa? (Äitini ehdottamalla summalla hoidettaisiin koko suku samalla...)
...
feliformia

Re: Valtiokonttorin rikoskorvaukset?

Viesti Kirjoittaja feliformia »

Muutamia vuosia sitten jouduin pahoinpitelyn uhriksi. Oikeusaputoimistolta en saanut apua korvausvaatimuksen tekemiseen, koska minulla on kotivakuutus, jossa myös oikeusturva. Omavastuu on kuitenkin sen verran suuri, että päätin laatia vaatimuksen omakätisesti. Se mulle kuitenkin asiantuntijan taholta kerrottiin, että henkisestä kärsimyksestä ei voi korvausta hakea, ainoastaan fyysisistä vammoista. Muistaakseni vaatimuksessani oli erillinen summa kivusta ja särystä ja kuluista (esim. taksimatkat), joita vammojeni hoitaminen aiheutti.

Syyllinen tuomittiin maksamaan noin puolet vaatimastani summasta korkoineen pahoinpitelyn tapahtumapäivästä lähtien, mikä oli aika järkyttävää, koska summa ei alunperinkään ollut kovin suuri. Anyways, different story.

Tuomion tultua soitin Valtiokonttoriin ja mulle kerrottiin, että tällaisissa tapauksissa jono on todella pitkä ja saisin odottaa korvauksia yli vuoden. Toinen vaihtoehto oli ulosottomiehen kautta, mutta jos tässä tapauksessa syyllinen olisi todettu varattomaksi, olisi mulle langennut maksettavaksi ulosottomaksu enkä olisi saanut penniäkään.

Pitkällisten pohdintojen tuloksena päädyin ottamaan puhelimen kauniiseen kätöseen ja soittamaan pahoinpitelijälle, joka oli mulle täysin vieras ihminen. Pelotti ja jännitti ihan sairaasti enkä meinannut saada sanaa suustani, mutta tämä osoittautui loppujen lopuksi oikeaksi ratkaisuksi. Pahoinpitelijä oli enemmän kuin valmis maksamaan korvaukset korkoineen päivineen ja pyysi ääni väristen anteeksi tekosiaan.

Sulla tilanne on hieman eri, kuin mulla, jos kerran tekijöitä ei ole saatu kiinni. Minä ryhdyin korvausvaatimuksen tekoon vasta kuukausien päästä tapahtumasta - siinä vaiheessa, kun tyyppi saatiin kiinni ja hän tunnusti teon.
Avatar
brona
Kitinän uhri
Viestit: 812
Liittynyt: 16.08.2005 1:26
Paikkakunta: Saari Idässä

Re: Valtiokonttorin rikoskorvaukset?

Viesti Kirjoittaja brona »

Kiitos vastauksesta. Mullakin tökkii jotenkin tuo korvauksen tekeminen, laitoin paperit taas syrjään. Huh, mä nostan sulle hattua, kun uskalsit ottaa yhteyttä pahoinpitelijääsi. Mua hirvittää ajatuskin todistaa oikeudessa, jos nuo tyypit ylipäätään saadaan joskus kiinni.
...
feliformia

Re: Valtiokonttorin rikoskorvaukset?

Viesti Kirjoittaja feliformia »

^Mun ei onneksi tarvinnut onneksi mennä oikeuteen ollenkaan. Tekijä oli tunnustanut eikä hommassa ollut mitään epäselvää. Päätin, etten halua, että tyyppi tunnistaa mut kadulla. Tapahtuman aikaiselta humala-/ties miltä tilaltaan hän tuskin muistaa...
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valtiokonttorin rikoskorvaukset?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

feliformia kirjoitti: Pitkällisten pohdintojen tuloksena päädyin ottamaan puhelimen kauniiseen kätöseen ja soittamaan pahoinpitelijälle, joka oli mulle täysin vieras ihminen. Pelotti ja jännitti ihan sairaasti enkä meinannut saada sanaa suustani, mutta tämä osoittautui loppujen lopuksi oikeaksi ratkaisuksi. Pahoinpitelijä oli enemmän kuin valmis maksamaan korvaukset korkoineen päivineen ja pyysi ääni väristen anteeksi tekosiaan.
Todella rohkea teko! Tämä osoittaa sen, että hyökkäystilanteessakin tilanteen rouvaksi pääsee se, joka ei näytä pelkoaan ja on valmis puolustautumaan. Se, että uskaltaa soittaa hyökkääjälleen, on osoitus siitä, ettei pelkää tätä ja ole kynnysmattona tämän edessä.
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valtiokonttorin rikoskorvaukset?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

brona kirjoitti:Huh, mä nostan sulle hattua, kun uskalsit ottaa yhteyttä pahoinpitelijääsi. Mua hirvittää ajatuskin todistaa oikeudessa, jos nuo tyypit ylipäätään saadaan joskus kiinni.
Ehkä saat todistaa niin, etteivät syytetyt näe sua? Muista tämä: sinä et ole tehnyt mitään väärää, vaan he ja sinulla on oikeus olla vihainen ja puolustautua ja hakea oikeutta. Kerää potkua sisällesi ja tee sellaista mielikuvaharjoittelua, jossa vedät jokaista syytettyä puolustavalla oikealla (tai vasemmalla, saat valita) koukulla tai suoralla nekkuun. Sä olet iso nainen, kyllähän sä nyt niitä vetäisit turpaan, jos olisi pakko, eikös niin? Sillä asenteella voit mennä oikeussaliinkin, jos on tarvis.

Rauhan asialla,
Keikku. :wink:
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valtiokonttorin rikoskorvaukset?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Eikös sinne oikeuteen saa ottaa mukaan kavereita? Me kitinäläiset voidaan pitää miitti siellä sun seurana, brona. Pullistellaan siellä sun turvana. Mun uusi punttiohjelmakin on tuottanut sellaisia tuloksia, että kun panen hihattoman paidan päälle, siinä voi mennä pahoinpitelijän puntti löysäksi (?).
Kikkelis kokkelis.
Avatar
brona
Kitinän uhri
Viestit: 812
Liittynyt: 16.08.2005 1:26
Paikkakunta: Saari Idässä

Re: Valtiokonttorin rikoskorvaukset?

Viesti Kirjoittaja brona »

Keikku :mrgreen:
Raivollahan tässä mennään eteenpäin muutenkin, mutta kyllä iskee paniikki somalien lähistöllä ihan tahtomattani. Iltalenkillä viimeks pari tuntia sitten könkkäsin vauhdilla koiraa perässä kiskoen seuraavaan kortteliin.
...
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valtiokonttorin rikoskorvaukset?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

brona kirjoitti:Keikku :mrgreen:
Raivollahan tässä mennään eteenpäin muutenkin, mutta kyllä iskee paniikki somalien lähistöllä ihan tahtomattani. Iltalenkillä viimeks pari tuntia sitten könkkäsin vauhdilla koiraa perässä kiskoen seuraavaan kortteliin.
Kun paniikki meinaa iskeä, voit ajatella seuraavia ajatuksia:
"Minä olen riittävän hyvä juuri tällaisena, jotta minua voi rakastaa, arvostaa ja kunnioittaa."
"Ihmiset ovat enimmäkseen ihan kivoja eivätkä hakkaa toisiaan."
"Minä osaan puolustaa itseäni."
"Minä voin huutaa apua, jos on tarvis."
"Minä olen iso ja vahva."

Ja niin poispäin.
Kikkelis kokkelis.
Vastaa Viestiin