Äänestätkö?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Äänestys

Äänestys päättyi 27.03.2007 21:01

Äänestän!
36
78%
En äänestä!
5
11%
EVVK
5
11%
 
Ääniä yhteensä: 46

Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Eduskuntavaalit.
Miksi äänestät? Vai äänestätkö tavan vuoksi? Etkö äänestä? Miksi et?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mitä luultavimmin tulen äänestämään ensimmäistä kertaa elämässäni eduskuntavaaleissa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
isohaara

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja isohaara »

Joo aattelin äänestää jos vaan muistan/viitsin vaivautua paikalle.
Pitää ensin pyöräyttää vaalikone tai kaksi tietääkseni ketää sitten äänestän.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Suvinen kirjoitti:Äänestin jo. Olen semmoinen ärsyttävä tyyppi joka aina haluaa sanoa mielipiteensä joka asiasta. En oikein ymmärrä ihmisiä, jotka eivät äänestä ollenkaan, varsinkaan jos eivät osaa nimetä mitään syytä.
Voi mussukka ihq! Sehän on hyvä ominaisuus osallistua ja sanoa mielipiteensä. Se on sitten eri asia kuinka rakentavasti sen esittää ettei se mielipide hajoita.

Mutta kyllä minä kummaksun niitä, jotka hakuavat alentaa ikärajoja äänestykseen. Niin vaikeaa tämä kuitenkin on tämä kokonaispolitiikka, että ikärajaa tulisi nostaa. En oikein luota idols-fanien 16 vuotiaitten arvostelukykyyn vaikka sinänsä nokkelia voivat ollakin!

Stadinarska
politi-arska
Dr.Diarrhea

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja Dr.Diarrhea »

Aion äänestää. Mielestäni äänestäminen on velvollisuus. Äänestämättä jättäminen ei kuitenkaan ole minulle punainen vaate. Kukin tekee mitä parhaaksi katsoo.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Äänestän tietty. Tänään vaalimainoksista valikoin sopivaa ehdokasta, hankalaa on valinta.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja Ann »

Totta munassa.

Joko tätä kaveria tai vanhaa suosikkia.
Rotan aivot valtasivat pääni.
isohaara

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja isohaara »

Lolita kirjoitti:Äänestän tietty. Tänään vaalimainoksista valikoin sopivaa ehdokasta, hankalaa on valinta.
Ei nuo vaalikoneetkaan aivan mahdottomasti auttaneet, nyt pitäisi keksiä hyviä tekosyitä olla eri mieltä niiden kanssa joiden kanssa on eniten samaa mieltä. En vain halua äänestää juuri heitä, onneksi Saukki pääsi yhdessä vaalikoneessa top 15:sta.
Tai sitten teen päätökseni irc-gallerian koneella.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

En tiiä!
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Vihtahousu

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Mylwin kirjoitti:En tiiä!
Misset sä tiiä?
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Vihtahousu kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:En tiiä!
Misset sä tiiä?
Oon oulussa kirjoilla. Pitäis jotenkin sekavasti ennakkoäänestää, jos meinaa täällä. En tiiä jaksanko tai ehdinkö.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Vihtahousu

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Mylwin kirjoitti:
Vihtahousu kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:En tiiä!
Misset sä tiiä?
Oon oulussa kirjoilla. Pitäis jotenkin sekavasti ennakkoäänestää, jos meinaa täällä. En tiiä jaksanko tai ehdinkö.
Njees, jotenkin noin mulle kävi intin aikana yhteishaun kanssa. En ollut menossa mihinkään kouluun ja koska en metsässä muistanut yhteishaun merkitystä, niin siviilissä jälkikäteen multa evättiin oikeus työmarkkinatukeen 25 ikävuoteen asti. No onneksi mitään työllistymistukia ei tarttenut.
PerttiMakimaa

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Suvinen kirjoitti:Äänestin jo.
Samikset. Ei ollut tungosta.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja Niba »

PerttiMakimaa kirjoitti:
Suvinen kirjoitti:Äänestin jo.
Samikset. Ei ollut tungosta.
Kuulemma Oulussa ovat jonottaneet!

Äänestäkää, koska muuten ei ole oikeutta kitistä asioista, jotka vaivaavat maatamme ja tellustamme!
Viimeksi muokannut Niba, 08.03.2007 11:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
Rouva Pupu

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Äänestän.
MGandhi

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

En äänestä.

Ihan sama kuka siellä istuu... Ihan sama mitä tästä sanotte...
Jos ei ole mitään ideaa mistään ehdokkaasta, niin miten voi olettaa äänestävänsä oikein? Nykyisin on noita höpöhöpö vaalikoneita, jotka voivat 'avustaa' päätöksenteossa. Mites ennen ehdokas valittiin. Oletan kuitenkin, ettei suurin osa ihmisistä ole kovinkaan kiinnostuneita politiikasta varsinkaan sillä tasolla, että kävisi kuuntelemassa jotain pre-election palopuheita.

Kaikki lupaavat kaikille kaikkea. Jep.
Sitten nämä suuret tuntemattomuudet jostain Matinkylän perukoilta, jotka lupaavat korjata yksin kaikkien pienten ihmisten aseman. Voi huokaus.

Mä voisin asettua myös ehdokkaaksi vaalisloganilla: "Vittuakaan en aio tehdä puolestasi mutta palkkaa ja eläkettä aion nostaa. Totuuden puolesta!"
Rouva Pupu

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

MGandhi kirjoitti:En äänestä.
Mä en tiennyt ketä äänestää, niin paljon valinnanvaraa. Mistään tiedä mitään. No, sitten päätin äänestää vaalikoneen sopivinta ehdokasta. Tietty ensin katsoin missä puolueessa on yksi ratkaiseva "olen samaa mieltä" pälätys. Vähän niinQ aku ankka ääni lähtee.
Ette kyyl ikinä arvaa niinko mikä puolue.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Kävin tosiaan äänestämässä näillä leveysasteilla juuri äsken. Täytyy antaa tunnustusta siitä, kuinka helpoksi se on tehty. Äreiltyäni aikani Suomessa ollessani kehnon "poliittisen" keskustelun tiimoilta olin positiivisesti yllättynyt, kun sopivasta puolueesta löytyikin sopiva ehdokas, no, vaalikoneen avulla. Kaikkea sitä näkee, kun vanhaksi elää; tavallisestihan olen eri mieltä kaikkien kanssa.
Geetzu

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Ärsytti ku äänestyspaikalla oli niin hiljaista, ei tarvinnut jonottaa eikä mitään. Eniten kaipasin sinne kameroita ja toimittajaa mikki kourassa, olin niin valmistautunu jo kertomaan miksi juuri sille tyypille lähti ääni, kelle nyt lähtikin. Meikkasinkin aamulla tyylillä!
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Äänestän tietenkin.

Jos en äänestäisi niin olisi ihan turha whinettää poliitikkojen teoista yhtään mitään (ts. äänestämättä jättämisellä annetaan suostumus siihen että muut saavat päättää puolestani).

KEnelle ääneni annan onkin sitten vaikeampi juttu.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Minulla on ongelma. On löytynyt pari hyvää ehdokasta, mutta päätös heidän välillään vaikea. Ykkösehdokas on ihan nappi, mutta mieluummin antaisin ääneni kakkosehdokkaan puolueelle. Kakkosehdokas taas on ihan ok, mutta mieleisemmästä puolueesta.

Äänestääkö ihmistä vai puoluetta?
MGandhi

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

JoeB kirjoitti:Äänestän tietenkin.

Jos en äänestäisi niin olisi ihan turha whinettää poliitikkojen teoista yhtään mitään (ts. äänestämättä jättämisellä annetaan suostumus siihen että muut saavat päättää puolestani).

KEnelle ääneni annan onkin sitten vaikeampi juttu.
Aivan turha tulla sitten whinettämään kun on antanut äänensä väärälle henkilölle, joka ei sitten (kaikkien suureksi yllätykseksi) pitänytkään vaalilupauksiaan. "Ei se pitänytkään pienen ihmisen puolta!!!1"

Demokratia ei toimi. Jos kansanedustajalla olis n. 2000 - 2500 liksa, niin voisi olla edes varma, ettei sinne pyri jengi ainakaan massin takia.
Diktatuurilla saadaan hommat toimimaan. Ikävä vaan että aika usein diktatuuri ja sotilas-/poliisivaltio kulkevat käsikädessä.
eps

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja eps »

Lolita kirjoitti:Minulla on ongelma. On löytynyt pari hyvää ehdokasta, mutta päätös heidän välillään vaikea. Ykkösehdokas on ihan nappi, mutta mieluummin antaisin ääneni kakkosehdokkaan puolueelle. Kakkosehdokas taas on ihan ok, mutta mieleisemmästä puolueesta.

Äänestääkö ihmistä vai puoluetta?
Äänestä puoluetta. Puolueiden eduskuntaryhmät pitävät huolen, että vapaa-ajattelijat laitetaan ruotuun. Jos ykkösehdokkaasi kannat eroavat puolueen linjasta, hänet hiljennetään tehokkaasti.

e.
MGandhi

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

eps kirjoitti:
Lolita kirjoitti:Minulla on ongelma. On löytynyt pari hyvää ehdokasta, mutta päätös heidän välillään vaikea. Ykkösehdokas on ihan nappi, mutta mieluummin antaisin ääneni kakkosehdokkaan puolueelle. Kakkosehdokas taas on ihan ok, mutta mieleisemmästä puolueesta.

Äänestääkö ihmistä vai puoluetta?
Äänestä puoluetta. Puolueiden eduskuntaryhmät pitävät huolen, että vapaa-ajattelijat laitetaan ruotuun. Jos ykkösehdokkaasi kannat eroavat puolueen linjasta, hänet hiljennetään tehokkaasti.

e.
Tässäpä teille OIVALLINEN esimerkki demokratian toiminnasta!
Vaikka se nuori ja innokas kansanedustaja oikeesti haluiskin nostaa opiskelijoiden tulorajaa, niin kyseinen untuvikko hiljennetään hyvin nopeasti. Tällä tavalla vaalilupauksiaan ei edes pääse täyttämään vaikka tahtoa oliskin. Äänestäkää, äänestäkää! Kyllä se kannattaa ja muutosta tapahtuu!
eps

Re: Äänestätkö?

Viesti Kirjoittaja eps »

MGandhi kirjoitti:
eps kirjoitti:
Lolita kirjoitti:Minulla on ongelma. On löytynyt pari hyvää ehdokasta, mutta päätös heidän välillään vaikea. Ykkösehdokas on ihan nappi, mutta mieluummin antaisin ääneni kakkosehdokkaan puolueelle. Kakkosehdokas taas on ihan ok, mutta mieleisemmästä puolueesta.

Äänestääkö ihmistä vai puoluetta?
Äänestä puoluetta. Puolueiden eduskuntaryhmät pitävät huolen, että vapaa-ajattelijat laitetaan ruotuun. Jos ykkösehdokkaasi kannat eroavat puolueen linjasta, hänet hiljennetään tehokkaasti.

e.
Tässäpä teille OIVALLINEN esimerkki demokratian toiminnasta!
Vaikka se nuori ja innokas kansanedustaja oikeesti haluiskin nostaa opiskelijoiden tulorajaa, niin kyseinen untuvikko hiljennetään hyvin nopeasti. Tällä tavalla vaalilupauksiaan ei edes pääse täyttämään vaikka tahtoa oliskin. Äänestäkää, äänestäkää! Kyllä se kannattaa ja muutosta tapahtuu!
Olen samaa mieltä: tämä on surullista. Toisaalta muutos lähtee aina liikkeelle yhdestä henkilöstä. Hyvät tyypit vaikuttavat puolueen linjaan sisältä päin koko poliittisen uransa ajan. Kansanedustajuus on vain yksi askel aika pitkillä poliittisilla tikkailla.

Tulevaisuudessa vaalit tulevat olemaan entistä enemmän henkilövaalit. Sähköposti, blogit ja vaalikoneet synnyttävät tilanteen, missä äänestäjät pääsevät entistä lähemmäs ehdokkaita. Tällöin ehdokkaalle ei enää riitä, että hän näyttää puolueeltaan: hänen täytyy erottua muista ideologialtaan yhtenevistä puolueen ehdokkaista. Tällöin ehkä puoluekuri murtuu ja yksilöillä on nykyistä enemmän mahdollisuus tuoda oma mielipiteensä esille eduskunnassa. Saa nähdä.

e.
Vastaa Viestiin