Pitäisikö vaalitapaamme remontoida?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Pitäisikö vaalitapaamme remontoida?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Niba kirjoitti:
CandyMan kirjoitti:Jospa lakkaisit vaatimasta meiltä mahdottomia.
Candy? Voisitko lopettaa tuon lässytyksesi! Jos asiaa ei ole, ei tarvitse mitään kirjoittaakaan. Miinuspisteitä itselleni, mutta ei ole tarkoituksenmukaista saada aina ns. viimeistä sanaa. :nuts:
Tulkitsen Candyn kommentin jonkinlaiseksi (itse)ironiaksi. Sitä paitsi minä aloitin.

Mutta joo, asian vaatimisen asiakeskusteluun tulee aina olla sallittua!
Vihtahousu

Re: Pitäisikö vaalitapaamme remontoida?

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Niba kirjoitti: Candy? Voisitko lopettaa tuon lässytyksesi! Jos asiaa ei ole, ei tarvitse mitään kirjoittaakaan.
:lol: :lol:
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Pitäisikö vaalitapaamme remontoida?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

SmartAss kirjoitti:Ei pysty keskittymään tekstiin kun toi avatar on niin hot.
:leuhka:

Yritätkö provota vai imarrella? Miten kuten, metsään menee. Jos toivoisin tuon sävyn viestintää kohdistettavan itseeni, minulla olisi kuvia itsestäni galleriassa. Ja tuo "en lukenut tekstiä kunnolla" toimii provona vain niiden osalta, joiden toivon lukevan tekstini kunnolla (näitä on Kitinässä yhteensä noin kaksi).

Kiitos silti hyvästä tarkoituksesta.
SmartAss kirjoitti:Saappaat, tiukka musta just ja just polviin saakka ulottuva hame, ja se on siinä.
Olen vaatesuunnittelija. Saattaisit pettyä. :perse:
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Pitäisikö vaalitapaamme remontoida?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

CandyMan kirjoitti:Jospa lakkaisit vaatimasta meiltä mahdottomia.
Tai te minulta?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Pitäisikö vaalitapaamme remontoida?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Vadim kirjoitti:transferable vote
Tuokin näyttäisi askeleelta parempaan suuntaan.
CandyMan

Re: Pitäisikö vaalitapaamme remontoida?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Niba kirjoitti:Candy? Voisitko lopettaa tuon lässytyksesi! Jos asiaa ei ole, ei tarvitse mitään kirjoittaakaan. Miinuspisteitä itselleni, mutta ei ole tarkoituksenmukaista saada aina ns. viimeistä sanaa. :nuts:
Hetkinen, mitä Niba tekee asiakeskusteluissa? Miinuspisteitä tosiaan.

Kommenttisi suurin ongelma on se että sinulla on heti StadinArskan jälkeen palstalaisista vähiten auktoriteettia silmissäni. Olen toki huomannut jälleen kerran kärkkään tapasi iskeä mätähampaillasi suunnilleen jokaiseen viestiini sekä nimeni asiattoman mainitsemisen sivulauseessa kun eräs palstaneitokainen ei osoittanutkaan kiinnostusta sinuun eilen. Mikäköhän siinäkin oli taustalla? Toivottavasti ei jonkin sortin kateus? Kiusaannun tuollaisesta huomiosta, liian läpinäkyvää.

Joo ja palatakseni nibaismeista itse asiaan eli mitä vaaliremonttiin tulee, olen edelleen sitä mieltä että itse äänestys tulee säilyttää mahdollisimman yksinkertaisena ilman mitään multiääniä (vaikka ne voisikin kohdistaa vaikka yhdelle ehdokkaalle), koska jokainen lisäkommerverkki ja mietinnän aihe saa yhä harvemman rajatapauksista vaivautumaan vaaliuurnille.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Pitäisikö vaalitapaamme remontoida?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

CandyMan kirjoitti:Kommenttisi suurin ongelma on se että sinulla on heti StadinArskan jälkeen palstalaisista vähiten auktoriteettia silmissäni. Olen toki huomannut jälleen kerran kärkkään tapasi iskeä mätähampaillasi suunnilleen jokaiseen viestiini sekä nimeni asiattoman mainitsemisen sivulauseessa kun eräs palstaneitokainen ei osoittanutkaan kiinnostusta sinuun eilen. Mikäköhän siinäkin oli taustalla? Toivottavasti ei jonkin sortin kateus? Kiusaannun tuollaisesta huomiosta, liian läpinäkyvää.
:rofl: Repesin täysillä, mutta en tule kysyttäessä myöntämään sitä. (Selvennys väärinymmärryksien välttämiseksi: ei liity Nibaan mitenkään.)
CandyMan kirjoitti:Joo ja palatakseni nibaismeista itse asiaan eli mitä vaaliremonttiin tulee, olen edelleen sitä mieltä että itse äänestys tulee säilyttää mahdollisimman yksinkertaisena ilman mitään multiääniä (vaikka ne voisikin kohdistaa vaikka yhdelle ehdokkaalle), koska jokainen lisäkommerverkki ja mietinnän aihe saa yhä harvemman rajatapauksista vaivautumaan vaaliuurnille.
Entäs ne yhä useammat, jotka vaivautuvat sinne uudesta järjestelmästä innostuneina ensimmäistä kertaa?
CandyMan

Re: Pitäisikö vaalitapaamme remontoida?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

EveryWoman kirjoitti:
CandyMan kirjoitti:Joo ja palatakseni nibaismeista itse asiaan eli mitä vaaliremonttiin tulee, olen edelleen sitä mieltä että itse äänestys tulee säilyttää mahdollisimman yksinkertaisena ilman mitään multiääniä (vaikka ne voisikin kohdistaa vaikka yhdelle ehdokkaalle), koska jokainen lisäkommerverkki ja mietinnän aihe saa yhä harvemman rajatapauksista vaivautumaan vaaliuurnille.
Entäs ne yhä useammat, jotka vaivautuvat sinne uudesta järjestelmästä innostuneina ensimmäistä kertaa?
Kuulutko sinä mahdollisesti tähän mainitsemaasi ihmisryhmään? Etkö ole vaivautunut aikaisemmin äänestämään eduskuntavaaleissa koska käytettävissäsi on ollut vain yksi ääni? Toive useammasta äänestä kuulostaa minusta enemmän politiikkaan intohimoisemmin suhtautuvien heiniltä, niiltä jotka äänestävät joka tapauksessa.

Tietenkin jos tarkoitus on lannistaa jo nyt äänestämiseen syystä tai toisesta nuivasti suhtautuvia (suurinta osaa kansasta?), voi tuo lähestymistapa toimia. Jostain syystä en henkilökohtaisesti usko että monen äänen systeemi aktivoisi juuri ketään 32,1% nukkuvien puolueen joukosta, päinvastoin kyseinen porukka vain kasvaisi.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Pitäisikö vaalitapaamme remontoida?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

CandyMan kirjoitti:Kuulutko sinä mahdollisesti tähän mainitsemaasi ihmisryhmään?
Kaikeksi häpeäkseni joudun tunnustamaan kuuluneeni siihen aiemmin. :oops: Voi jopa olla, että olisin tälläkin kerralla jättänyt äänestämättä, jos eräs Saatana ei olisi huolehtinut että valitsen ehdokkaan ja kävelyttänyt minua äänestyspaikalle.
Toive useammasta äänestä kuulostaa minusta enemmän politiikkaan intohimoisemmin suhtautuvien heiniltä, niiltä jotka äänestävät joka tapauksessa.
Perfektionisti voi toki suhtautua politiikkaan keskimääräistä inthimoisemmin, mutta ei pidä kuvitella tästä seuraavan, että hän äänestäisi joka tapauksessa. Omat vaikeuteni syntyvät juuri siitä tiedosta, että ääneni saattaa tahtomattani lukeutua jonkun täysurpon hyväksi. Semmoinen on oikeusvaltion periaatteiden vastaista ja itselleni nimenomaan sen intohimoisen suhtautumisen johdosta ajatuksena riittävän epämiellyttävä ajaakseen minut toimimaan vaalipäivänä irrationaalisesti.
Tietenkin jos tarkoitus on lannistaa jo nyt äänestämiseen syystä tai toisesta nuivasti suhtautuvia (suurinta osaa kansasta?), voi tuo lähestymistapa toimia. Jostain syystä en henkilökohtaisesti usko että monen äänen systeemi aktivoisi juuri ketään 32,1% nukkuvien puolueen joukosta, päinvastoin kyseinen porukka vain kasvaisi.
Ei-perfektionisteja nukkuvia varten onkin sitten se miinusääniporkkana. Jokaiselle jotakin!

Pidän mahdollisena että olet oikeassa veikkauksinesi, että järjestelmän monimutkaistaminen vähentäisi äänestysvilkkautta, mutta pidän sitäkin mahdollisena että itse olen oikeassa. Olisi suotavaa, että asiaa ainakin selvitettäisiin. Ajan myötä ihmiset alkavat hallita yhä monimutkaisempaa tietoa, joten mitä useampi vuosi kuluu, sitä todennäköisempänä pidän että sävyjen ja vaihtoehtojen lisääminen äänestysjärjestelmään toisi nykyistä useampia ihmisiä äänestämään.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Pitäisikö vaalitapaamme remontoida?

Viesti Kirjoittaja aasi »

EveryWoman kirjoitti:Kuinka voitte, Aasi hyvä? Provotuulella? :wink:
Kiitos hyvin.
Keskustele toki kahvipöydissäsi miten mielit, mutta täällä netissä minun kanssani asia vaatisi vähän painavampaa perustelua ja lisäksi jonkinnäköistä johdonmukaisuutta. Ensin sanot, että kompromisseja on tehtävä, ja heti perään, ettei ihmisten mielipiteitä saa syrjäyttää. Valitse jompi kumpi.
Enkä valitse. Tarkoitin lähinnä että kun mielipiteitä joka tapauksessa syrjäytetään, on parempi tehdä se tavalla jolla on mahdollisimman vähäinen uhka yhteiskuntarauhalle.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Pitäisikö vaalitapaamme remontoida?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

aasi kirjoitti:Tarkoitin lähinnä että kun mielipiteitä joka tapauksessa syrjäytetään, on parempi tehdä se tavalla jolla on mahdollisimman vähäinen uhka yhteiskuntarauhalle.
Eli syrjäytetään se "koska tiedämme teitä paremmin" (= sinun määritelmäsi muita yleisemmän mielipiteen ajamisesta) ja otetaan tilalle "koska olemme teitä aggressiivisempia". Eläköön suomalainen demokratia!
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Pitäisikö vaalitapaamme remontoida?

Viesti Kirjoittaja Niba »

CandyMan kirjoitti:
Niba kirjoitti:

Kommenttisi suurin ongelma on se että sinulla on heti StadinArskan jälkeen palstalaisista vähiten auktoriteettia silmissäni. ..
Tuo on taas mielipiteesi, Haetko itsellesi auktoriteetin asemaa täällä, eikö sinulla ole auktoritettia IRL annettu riittävästi, vai liikaa?
Olen toki huomannut jälleen kerran kärkkään tapasi iskeä mätähampaillasi suunnilleen jokaiseen viestiini sekä nimeni asiattoman mainitsemisen sivulauseessa kun eräs palstaneitokainen ei osoittanutkaan kiinnostusta sinuun eilen..
Tähän täytyy pyytää tarkennusta?
Mikäköhän siinäkin oli taustalla? Toivottavasti ei jonkin sortin kateus? Kiusaannun tuollaisesta huomiosta, liian läpinäkyvää.
Mukavaa, tunnet kiusaannusta? Musta on aina kiva oottaa joku silmätikku, jonka ns. fiksut kommentit alkavat kyllästyttää Mielipiteitähän nämä ovat sitten miten ovatkaan perusteltuja. Jokaisella pitää olla joka asiasta mielipide niinkuin persereikä. Se on demokraattista se, vai haluatko olla muumi?
.
Joo ja palatakseni nibaismeista itse asiaan eli mitä vaaliremonttiin tulee, olen edelleen sitä mieltä että itse äänestys tulee säilyttää mahdollisimman yksinkertaisena ilman mitään multiääniä (vaikka ne voisikin kohdistaa vaikka yhdelle ehdokkaalle), koska jokainen lisäkommerverkki ja mietinnän aihe saa yhä harvemman rajatapauksista vaivautumaan vaaliuurnille.
Täällä puitiinkin mahdollisuutta tasata äänen vaikuttavuutta eri äänestyspiireissä asuvien välillä ja ehdokkaiden tasa-arvoisuutta vaalipiirien suhteen.
Pyyhin Netikettiin..
CandyMan

Re: Pitäisikö vaalitapaamme remontoida?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Niba kirjoitti:
CandyMan kirjoitti:Joo ja palatakseni nibaismeista itse asiaan eli mitä vaaliremonttiin tulee, olen edelleen sitä mieltä että itse äänestys tulee säilyttää mahdollisimman yksinkertaisena ilman mitään multiääniä (vaikka ne voisikin kohdistaa vaikka yhdelle ehdokkaalle), koska jokainen lisäkommerverkki ja mietinnän aihe saa yhä harvemman rajatapauksista vaivautumaan vaaliuurnille.
Täällä puitiinkin mahdollisuutta tasata äänen vaikuttavuutta eri äänestyspiireissä asuvien välillä ja ehdokkaiden tasa-arvoisuutta vaalipiirien suhteen.
Olet pahasti myöhässä. Keskustelu oli jo ehtinyt laajeta, esim.:
EveryWoman kirjoitti:Toivoisin kovasti myös mahdollisuutta antaa useita ääniä samoissa vaaleissa.
Niba, sinuna nielisin kiukkusi vaikka pitkä viestisi ei saanutkaan vastakaikua keneltäkään ja minun parin rivin pikakommenttini sai. Lupaan vastata ekaan viestiisi myöhemmin jotta et jää ihan osattomaksi. Promise!
CandyMan

Re: Pitäisikö vaalitapaamme remontoida?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Niba kirjoitti:Onhan näitä ehdotuksia..

Kokeiltaisiinko vaikka; puolueille määritettäisiin maksimikoko jonka saavuttamisen jälkeen puolueen pitäisi jakautua kahtia? Voitaisiin siirtyä kahden puolueen järjestelmään, liittämällä pienet puoleet isompiin. Ja tietenkin voitaisiin siirty myäs yhden puolueen järjestelmää!

Hmm, entä jos eduskunnan paikkamäärä määräytyisi äänestysprosentin mukaan, eli 100% äänestysprosentti antaisi eduskunnan paikkamääräksi 200 tai vaikka tuhat edustajaa, ja ritten pienempi prosentti antaisi vähemmän edustajanpaikkoja?

Vaalijärjestelmässä luonteenomaista on jäykkyys, se ei mukaudu vaihteviin olosuhteisiin.

Onhan esitetty negatiivista ääntä jonka voi vaihtoehtoisesti antaa vähentämään epämieluisan ehdokkaan äänimäärää? Ehdotus on tietenkin tyrmätty ja haudattu elävänä.

Sitten kun Suomen väestö vanhenee ja vähenee vääjäämättä tulevaisuudessa, voidaan ottaa käyttöön viiden äänen järjestelmä, siinä paras ehdokas saa viisi ääntä ja huonompi sitten sijana mukaan, niin että 5. saa yhden äänen jne.

Kun esim Cronberg jäi lehdelle soittelemaan, voitaisiin ongelma kiertää antamalla haja-asutus alueitten asukkaille doupatun ääniarvon, joka olisi sitä suurempi mitä pienempi vaalipiiri olisi. Helsingin vaalipiirissä äänen painoarvo olisi 1 ja Lapin vaalipiirissä esim 15.6 tms. Kuitenkin suhteellisellä periaatteella äänestysoikeutettujen määrän mukaan.
Mielestäni tosi hyviä ja jopa toteuttamiskelpoisia ideoita! Bravo!
Vastaa Viestiin