Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 19.12.2018 16:18
James Potkukelkka kirjoitti: 19.12.2018 16:04
So Hard kirjoitti: 19.12.2018 16:00

Se ei silti tarkoita etteikö se olisi oikein. Tyypillinen arvostus yritykselle on se velaton kauppahinta jonka se maksaisi tuotoillaan n. 5 vuodessa takaisin. Erilaisia kasvunäkymiä on vaikea sovittaa taseeseen tai tulokseen, sijoittavat toki arvostavat niitä pörssikursseissa.
hmm. tuohan tarkoittaisi velattoman yrityksen kauppahinnaksi vain p/e 5? Vai ymmärsinkö väärin?
Liikearvon multippeli voi olla perustellusti muutakin kuin 5. Liikearvon lisäksi voi olla tietysti myös tasearvoa jos on kivasti rahaa kassassa tms. Ts. yritys jolla on miljardi sijoitusomaisuutta ja $100 liiketoiminnan ruotto vuodessa arvo olisi miljardi+500. Softayrityksillä harvemmin on taseessa oikein mitään muuta kuin aineettomia.

En ole erityisesti tähän paneutunut kun arvostus on muiden hommia. Joka tapauksessa perinteiset valuaatiomallit aliarvostavat näkymiä ja aineetonta pääomaa. Verottajalle nämä konservatiiviset arviot kuitenkin kelpaavat.
Okei. Sen käsityksen mukaan, mikä mulla on, alle 10:n menevä p/e olisi kyllä alhainen. Pörssiyrityksen yksi karkea nyrkkisääntöhän on p/e/g<1, jossa p= osakekkeen hinta, e=osakekohtainen tulos g=kasvu prosentteina

Eli jos on 10 miljoonaan tulos ja vuosikasvu on 20% niin karkea "oikea hinta" olisi alle 200 miljoonaa. Jos sitten ajatellaan, että kyseessä ei ole pörssiyhtiö niin huonomman likviditeetin takia hinta on alempi. Kuitenkin luultavasti kolminumeroinen luku.

Eo.:ssa on kova p/e (20), mutta sitä voi perustella sillä, että jos tulos kasvaa 20% vuodessa, se kaksinkertaistuu neljässä vuodessa. Eo arvostus on tietysti erittäin herkkä kasvulle ja sen takia kasvuyhtiöiden hinnat voivat heitellä rajusti.

Mutta eo on tietysti tällaista maallikkofundeerausta. Asiantuntijat kait laskevat tulevien kassavirtojen yhteenlaskettua arvoa ja diskonttaavat sen sitten nykyhetkeen esim 20%:lla, joka tarkoittaa, että ensin lasketaan (arvataan) kaikkien tulevien kassavirtojen yhteenlaskettu arvo ja sitten katsotaan, mitä siitä kannattaisi maksaa, jotta saisi 20%:n vuotuisen tuoton. Mun käsittääkseni tässä velat tulevat huomioitua niiden kassavirtavaikutuksen kautta.

Ps. Jos verottajalle kelpaa p/e 5, sehän on tietysti erittäin hyvä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Pörssit tulleet sen verran alaspäin, että varmaan pitää jotain ostaa. Suunnitelmissa oli joka tapauksessa ennen kevään osingonmaksuja jonkin verran ostaa, niin nyt voisi olla aika hankkia jotain.

Kun mittari pyörähtänyt ympäri, taitaa olla järkevää alkaa uudet sijoitukset laittaa osinkopapereihin eikä kasvuosakkeisiin.

Onko suosituksia? Nordeaa??
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Nordea, Sampo.

Itse tankkailen rommauksen varalle Teliaa ja Hoivatiloja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ostitko hoivatiloilta osakkeita vai osakkeen?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.12.2018 10:56 ^ ostitko hoivatiloilta osakkeita vai osakkeen?
:mrgreen:

Sehän voisi olla hyvä hedge ostaa molemmat.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Suomessa ei taida (vielä) olla noita suljettuja mökkikyliä muistisairaille? Semmoinen voisi olla hyvä varata ajoissa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nyt näyttää siltä, että Nordeaa ostan. Osinkotuotto keväälle jtn 9%! En ymmärrä, miten voi olla. Markkina tietää jotain, mitä mä en tiedä..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Niillähän on se IT-simplification hanke meneillään mihin on poltettu kymmenen numeroa rahaa. Huhut kertovat, ettei ihan putkeen ole mennyt. IT-miljardit ovat tietty vaan yksi kuluerä isossa kuvassa, joten tokkopa se nyt itsessään vaikuttaa hirveästi, mutta osakomponentti siihen miksi tulosta tulee huonohkosti verrattuna kilpailijoihin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hitto, Helsingin pörssi on tänään kiinni. Watun laiskurit!

Samalla kun kirjauduin Nordnetiin, huomasin tämän

"Nordnet alkaa periä korkoa yli 100 000 EUR saldoista 1.2.2019 alkaen
Viime vuosina pankit ovat negatiivisen viitekorkoympäristön vuoksi joutuneet maksamaan asiakkaidensa talletuksista negatiivista korkoa. Nordnet on tähän asti maksanut korkokustannuksen asiakkaidensa puolesta, mutta koska negatiivinen korkoympäristö näyttää edelleen jatkuvan, olemme päättäneet, että 1.2.2019 alkaen Nordnet ei enää jatkossa maksa yritysasiakkaidensa talletuksista aiheutuvaa korkokustannusta.

Negatiivinen korko yli 100 000 EUR saldoista ja talletuksista


Nordnet alkaa periä yritysasiakkailtaan 1.2.2019 alkaen korkoa talletuksista ja tilisaldosta, joiden määrä ylittää 100 000 EUR. Jos tilin saldo ylittää 100 000 EUR, korko peritään koko saldolta. Korko on valuuttatilikohtainen ja koskee EUR-tilien lisäksi DKK- ja SEK-valuuttatilejä, joiden saldo euroiksi muutettuna vastaa 100 000 euroa. Nordnetin perimä korko on EUR-tileille 0,40 %, SEK-tileille 0,65 % ja DKK-tileille 0,65 %."


Elämme kyllä erikoisia aikoja, kun tallettaja joutuu maksamaan pankille korkoa..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ talous ei ole rikki, hajaantukaa hyvässä järjestyksessä.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Minulla on muutama kymppi käyttötilillä. (Pitäisi jo turvallisuussyistä siirtää osa muualle - toiselle olemassa olevalle tilile(kö.)) Nollakorolla.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 02.01.2019 16:25 Minulla on muutama kymppi käyttötilillä. (Pitäisi jo turvallisuussyistä siirtää osa muualle - toiselle olemassa olevalle tilile(kö.)) Nollakorolla.
Jos on alle 100t niin ei kait siinä erityistä turvallisuussyytä ole? Talletussuoja kattaa 100t:iin asti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.01.2019 17:43
nokkaelain kirjoitti: 02.01.2019 16:25 Minulla on muutama kymppi käyttötilillä. (Pitäisi jo turvallisuussyistä siirtää osa muualle - toiselle olemassa olevalle tilile(kö.)) Nollakorolla.
Jos on alle 100t niin ei kait siinä erityistä turvallisuussyytä ole? Talletussuoja kattaa 100t:iin asti.
Ajattelin ihan peruskriminaaljena. Jos varastetaan lompakko, ja joku koittaa tyhjentää tilin. En tiedä miten se onnistuisi, mutta ihmisillä on tällaisia rahaan liittyviä pelkoja.

PS. polkupyörästäni varastettiin viime vuoden lopuksi renkaat. Saikohan sillä päivän muumeet.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

2008 pankki neuvoi laittamaan kaiken lyhyen koron rahastoon. Olin epäileväinen ja laitoin puolet määräaikaistilille. Sitten puolen vuoden päästä paska löysi tuulettimen, ja "riskittömät" rahastot lähtivät syöksyyn. Samaan aikaan tuli kengän kuva yliopistolta (ei jatkettu määräaikaista sopimusta.) Jatkoin jatko-opiskelua opintotuella (pienempi kuin vaikka peruspäiväraha), vaikka olisi päässyt ansiosidonnaiselle, jos olisi ilmoittanut lopettavansa opiskelun. Jouduin lopulta ottamaan ne rahastossa olleet rahat n. 10% tappiolla.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Laitoin alkuviikosta Nordnetin private bankingiin kysymyksen, miten Tallinkin osinkoja verotetaan, mutta ei ole tullut vastausta. Ilmeisesti meklarit liian suuria herroja vastaamaan. Nyt laitoin sitten private bankingin aspaan. Lupasivat palata asiaan..

Itse en ole Tallinkista niin kinostunut, mutta vaimo haluaa ostaa sitä.

Ruotsalaisten ja yhdysvaltalaisten (joita omistan molempia, Tesla, Nvidia ja Telia, myös Nordea ennenkuin siirtyi Suomeen, vm:a siis ostin lisääkin, mutta nyt suomalainen firma) suhteen löytyy paljon infoa netistä, mutta virolaisista osakkeista oikein ei. En saanut selkoa netistä siihenkään, onko Tallinkin osinko nyt suomen verottajan näkökulmasta virolainen vai suomalainen, kun osakkeet noteerataan myös Helsingissä.

_Periaatteessa_ pitäisi olla selvä, että Viron mahd perimä lähdevero hyvitetään Suomen verotuksessa, mutta haluan asiaan selvän vastauksen. Eo. sääntö ei aina toteudu ilman ylimääräistä jumppaa. Esim. ranskalaiset saattavat periä 30% lähdeveroa (vaikka heidän omien ohjeidensa mukaan pitäisi periä suomalaisilta nolla) ja sen takaisin saaminen kuulemma vaatii paljon työtä.

Edit: nyt tuli eräänlainen vastaus; "Tallinkin Helsingin pörssissä noteerattavan FDR-talletustodistuksen verotuskohtelusta ei ole vielä täyttä varmuutta". Aha. No, antaa olla sitten.

En siis ole ainoa, jolle asia on epäselvä..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Rapatessa roiskuu ja välillä jää esinahka jääkaapinoven väliin.

No saahan nuokin rahat verotuksessa anteeksi.

FIT Biotech hakeutuu konkurssiin rahoitusongelmien vuoksi
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Olisi pitänyt tuupata eilen oikein kunnolla Nordeaan kun ostin hintaan 7,51. Kiitos YLE:n vihervassaritoimittajien pölhöilyn.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No ostin Nordeaa nyt kunnolla osinkodipistä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://electrek.co/2019/05/02/tesla-sh ... r-lithium/

Ehkä juna meni jo, vai olisiko noissa vielä ostosaumaa? ex-talvivaara Suomessa nikkeliä louhii kait, mutta onkos muita? Ex-talvivaarahan on nykyään kait valtionyhtiö, eli sitä ei saa kaupasta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Onhan noita rahastoja, mutta melko kalliita ja osa meidän ulottumattomissa koska ei suomenkielistä esitettä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.05.2019 9:03 https://electrek.co/2019/05/02/tesla-sh ... r-lithium/

Ehkä juna meni jo, vai olisiko noissa vielä ostosaumaa? ex-talvivaara Suomessa nikkeliä louhii kait, mutta onkos muita? Ex-talvivaarahan on nykyään kait valtionyhtiö, eli sitä ei saa kaupasta.
Lapsuudessani olen muuttanut noiden nikkelikaivoisten mukana (niitähän on ollut monta Suomessa.) En voi suositella pitkäaikaiseksi sijoitukseksi. Talvivaarankin perustamisen kannattavuus perustui aikoinaan Kiinan ruostumattoman teräksen kysyntään. Metallien hinnat kuitenkin menevät ylös ja alas.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Harmi kun ei nyt ole vapaata rahaa kun kuolleen piisamin päähänsä lätkäissyt mennyt taas avaamaan suunsa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Oranssi supersankari on persoonallinen neuvottelija.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.05.2019 11:20 Oranssi supersankari on persoonallinen neuvottelija.
Alan kallistua sille kannalle, että oikeasti Trump tekee näitä tempauksia niin, että kertoo sisäpiirille niistä ja joku tekee paljon rahaa shorttamalla tms. metodilla. Kun huomio on koko ajan jossain muualla, vanha kusettaja tekee kaikkien aikojen kurssimanipulaatiot ja suku/lähipiiri nauraa matkalla pankkiin.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tämä on mun elämänvilosofiani:

https://simple.wikipedia.org/wiki/Hanlon%27s_razor

Toki Captain Orange on ovelakin..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin