Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23463
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Joka arkipäivä käytän elämästäni 7,6 tuntia näiden laskemiseen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14904
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi, älä halveksu niitä jotka sinun etuasi ajatellen yrittävät antaa käypää neuvoa. Alat kuulostaa Gattacalta.
Universaali disclaimer.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja elco »

Jos pyron horisontti on 1-2v niin kuluilla ei ole juuri väliä: kulut häviävät varianssiin nouseeko vai laskeeko.

Matematiikka ei ole vaikeaa - etenkin voittavalle pokerinpelaajalle tämän pitäisi olla niin intuitiivista, ettei edes tarvitse tehdä mitään laskuja. Alla on kuitenkin sarja, jossa eka sarake on 20k pääoman tuotto 7% korolla aina vuoden jälkeen, toka sama kuin eka, mutta 4% kulut pois, kolmas prosentuaalinen häviö. Kymmenessä vuodessa häviää kolmanneksen tai 13k. Tämä siis sillä oletuksella, että alexandria pysyisi indeksissä pl kulut. Itse uskon, että alexandria paskat nakkaa siitä pysyykö rahasto indeksissä, vaan niiden intressisssä on vain ja ainoastaan maksimoida omat tuotot eli asiakkaan kulut ja jos turskaa sattuisi tulemaan niin perustetaan uudet rahastot, jotta saadaan tuottoluvut kaunisteltua. Pyron kaltainen sijottaja luultavasti jollain poikuuslogiikalla perustelee itselleen, että alexandria on niin nerokas, että ne peittoavat indeksin kun se niiden luukuttajakin niin sanoo ja koska jotainhan niiden kulujen vastineeksi on saatava. Indeksiä saa näinä päivinä ostaa 0-0.4% kuluilla, jolloin 10 vuoden päästä on hävinnyt max 4% tai 0.5k - ja on oletuksen mukaan pysynyt indeksissä.
21,400.00 20,544.00 4.00%
22,898.00 21,102.80 7.84%
24,500.86 21,676.79 11.53%
26,215.92 22,266.40 15.07%
28,051.03 22,872.05 18.46%
30,014.61 23,494.17 21.72%
32,115.63 24,133.21 24.86%
34,363.72 24,789.63 27.86%
36,769.18 25,463.91 30.75%
39,343.03 26,156.53 33.52%

Pyro, jos tämä ei ala soittamaan kelloja ja jos mussutus jatkuu niin elät samankaltaisessa telkkarinroudausharhamaailmassa kuin muuan muu palstahullu.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja elco »

So Hard kirjoitti: 03.08.2017 21:09 Ylermi, älä halveksu niitä jotka sinun etuasi ajatellen yrittävät antaa käypää neuvoa. Alat kuulostaa Gattacalta.
Sähän sen sanoit!
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Niin, neuvoja voi antaa monella tavalla. En muuten tiedä halveksunnasta yhtään mitään tässä asiassa, mutta nämä "ystävälliset neuvot" olivat juuri sitä taattua "vitun urpo mitä olet mennyt tekemään" - osastoa, mitä kukaan ei tietenkään haluaisi kuulla.

Ihan lämmittää huomata, miten haaskalle alkaa kertyä sama vanha jengi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23463
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

elco kirjoitti: 03.08.2017 21:11Jos pyron horisontti on 1-2v niin kuluilla ei ole juuri väliä: kulut häviävät varianssiin nouseeko vai laskeeko.
Käsittääkseni Alexandriassa on pakko pitää vähintään viisi vuotta rahoja, muuten saa vain nokareen takaisin.

Alexandria Balanced Manager

Merkintäpalkkio 3%
Lunastuspalkkio 1%
Hallinnointipalkkio 1% + rahastojen hallinnointipalkkio 2,3%

Aika kovaa tuottoa saa rahasto tehdä, että noista selvitään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja elco »

^^ Minulla ei ole ainuttakaan syytä olla sinulle ystävällinen: Koska olet veemäinen, vähän yksinkertainen mulkvisti niin en aseta sinulle osoittamiani sanojani mitenkään kannustavaan ja paijaavaan korulausemuotoon. Ystävällisyys ilmenee siinä, että jos kykenet vetämään pääsi perseestäsi niin voit näillä neuvoilla tienata viisi numeroa kymmenessä vuodessa. Mielestäni se on aika helvetin ystävällinen summa rahaa. Ei kestä kiittää!
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14904
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 03.08.2017 21:22 Niin, neuvoja voi antaa monella tavalla. En muuten tiedä halveksunnasta yhtään mitään tässä asiassa, mutta nämä "ystävälliset neuvot" olivat juuri sitä taattua "vitun urpo mitä olet mennyt tekemään" - osastoa, mitä kukaan ei tietenkään haluaisi kuulla.

Ihan lämmittää huomata, miten haaskalle alkaa kertyä sama vanha jengi.
Höpsis. Alun hämmästelen jälkeen sait ihan käypää neuvoa. Mimksanherkkänä päätit kuitenkin varmuudeksi loukkaantua ja siirtyä siilipuolustukseen, koska sinua ei pidetty sijoittajananerona. Vähän nöyrempi kaveri olisi todennut, että tattis vinkistä.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

elco kirjoitti: 03.08.2017 21:35 ^^ Minulla ei ole ainuttakaan syytä olla sinulle ystävällinen: Koska olet veemäinen, vähän yksinkertainen mulkvisti niin en aseta sinulle osoittamiani sanojani mitenkään kannustavaan ja paijaavaan korulausemuotoon. Ystävällisyys ilmenee siinä, että jos kykenet vetämään pääsi perseestäsi niin voit näillä neuvoilla tienata viisi numeroa kymmenessä vuodessa. Mielestäni se on aika helvetin ystävällinen summa rahaa. Ei kestä kiittää!
Ei sun tarvitse selitellä. Se ei edes sovi sulle. Kato kunnon rasistikusipää on sellainen kaikille tasapuolisesti ja hamaan loppuun saakka.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti:Vähän nöyrempi kaveri olisi todennut, että tattis vinkistä.
Joo, sellainen kuin sinä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja elco »

^^ Toivotko ihmiskunnan kuolemaa? Oletko ihminen?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

elco kirjoitti: 03.08.2017 22:15 ^^ Toivotko ihmiskunnan kuolemaa? Oletko ihminen?
Onko sulla kaikki hyvin? Pitäiskö sun jutella jollekin?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14904
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 03.08.2017 22:07
So Hard kirjoitti:Vähän nöyrempi kaveri olisi todennut, että tattis vinkistä.
Joo, sellainen kuin sinä.
On normaalia kiittää jos saa hyvän neuvon. Oikein hyvästä neuvosta viskileka. Ei kestä kiittää.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25566
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nuo sijoitusrahastot juuri myyvät sitä huuhaata, että täytyy olla tummaan pukuun pukeutunut Harvardin käynyt meklari, jotta voi sijoittaa osakkeisiin. Tai että siitä olisi jotain hyötyä.

Lukuisat tutkimukset kuitenkin ovat osoittaneet, että tummaan pukuun pukeutuneen meklarin pyörittämä salkku ei kulujen jälkeen tuota yhtään sen enempää kuin apinan tikkataulua heittämällä valitsema salkku. Itse asiassa kulujen jälkeen se tuottaa huonommin.

Eli ei tarvitse seurata osakkeita ja taloutta. "Osta ja unohda" tuottaa saman lopputuloksen ja kulujen jälkeen paremman lopputuloksen kuin sen ammattilaisen pyörittämä salkku.

Lisäksi itse valitsema salkku (vaikka saman voisi tehdä apina) tuottaa sitä iloa, että jos se tuottaa, voi taputella itseään selkään ja onnitella omasta veitsen terävästä analyysistä. Jos sitten menee huonosti, niin se on suhdanteiden, vihreiden, demareiden ja Trumpin syytä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Alexsandrian ajanvaraaja (jolla ei tod. näk. ole mitään aiheeseen liittyvää osaamista) suuttui mulle puhelimessa kun kerroin, etten ole kiinnostunut heidän palveluistaan. Olin mielestäni ihan ystävällinen ja kerroin, että olen järjestänyt asian toisaalla. Vinkki tämän telemarkkinointihomman pyörittäjälle: äksyilevät pissikset puhelimen päässä eivät lisää teidän uskottavuuttanne lainkaan.

Ymmärrän, että Yllen on em. myllyn jälkeen vaikea olla kiitollisena saamistaan vinkeistä, mutta pidän niitä silti hyödyllisinä (erityisesti tähän omaan tilanteeseeni). Ylleltä haluaisin kysyä, että jos sulla on summa x jonka aiot sijiottaa, niin tuleeko siitä jotain erityistä hyötyä että sen pilkkoo noihin 300€/kk osuuksiin sen sijaan, että sen lykkäisi kerralla sisään? Ymmärrän tuon pilkkomisen rahastosäästämisessä, mutta tässä tapauksessa taisi olla isompi summa valmiiksi käsissä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

exsu kirjoitti: 04.08.2017 10:06 Ymmärrän tuon pilkkomisen rahastosäästämisessä, mutta tässä tapauksessa taisi olla isompi summa valmiiksi käsissä.
En tiedä kuinka yleinen tapa tuo on, mutta ainakin käymäni keskustelun perusteella A:ssa yleinen ja mielestäni osin viisaskin. Itse esmes ajattelin tässä vaiheessa tuupata viisi vuotta A:n rahastoon tuon 300/kk ja seurata tuottoa. Jos tuotto siis jää komissioineen esmes alle viiden, vaihdan. Tämä on plääni tällä hetkellä ja tietenkin se voi muuttua. Voin esmes irtisanoa sopparin koska vaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14904
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exsu kirjoitti: 04.08.2017 10:06 Alexsandrian ajanvaraaja (jolla ei tod. näk. ole mitään aiheeseen liittyvää osaamista) suuttui mulle puhelimessa kun kerroin, etten ole kiinnostunut heidän palveluistaan. Olin mielestäni ihan ystävällinen ja kerroin, että olen järjestänyt asian toisaalla. Vinkki tämän telemarkkinointihomman pyörittäjälle: äksyilevät pissikset puhelimen päässä eivät lisää teidän uskottavuuttanne lainkaan.

Ymmärrän, että Yllen on em. myllyn jälkeen vaikea olla kiitollisena saamistaan vinkeistä, mutta pidän niitä silti hyödyllisinä (erityisesti tähän omaan tilanteeseeni). Ylleltä haluaisin kysyä, että jos sulla on summa x jonka aiot sijiottaa, niin tuleeko siitä jotain erityistä hyötyä että sen pilkkoo noihin 300€/kk osuuksiin sen sijaan, että sen lykkäisi kerralla sisään? Ymmärrän tuon pilkkomisen rahastosäästämisessä, mutta tässä tapauksessa taisi olla isompi summa valmiiksi käsissä.
Kuukausipilkkomisesta ei tule kuin haittaa. Kaikkein pienikuluisinta on ostaa riittävän suuri erä jotain indeksirahastoa. Kaikissa katsomissani kuukausisäästösysteemeissä on kovat kulut. Ei ole mitään järkeä maksaa esim. merkintäpalkkiota siitä, että ostaa jonkun sijoitustuotetta.

Kysymys on oikeastaan sijoitushorisontista ja riskinsietokyvystä. Onko tarkoitus laittaa tietyksi ajaksi, määrittämättömäksi ajaksi vai ajatuksena että kerrytänpä eläkesalkun? Kahteen viimeiseen laiskalle sijoittajalle indeksirahasto on ihan ok, jos kestää sen että se voi myös dipata. Jos taas hakee pitkällä aikavälillä varmaa tuottoa, joku vuokrakämppä on yleensä ihan perusok. Toki kämppien hinnatkin voi heilua, mutta vuokratuotto tuppaa olemaan suhteellisen solidia.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14904
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 04.08.2017 10:24En tiedä kuinka yleinen tapa tuo on, mutta ainakin käymäni keskustelun perusteella A:ssa yleinen ja mielestäni osin viisaskin.
Tuoksahtaa siltä, että tämä asiantunteva keskustelu on käyty Alexandrian myyntitykin kanssa. Todennäköisesti saisit enemmän fyrkkaa ostamalla 300 eurolla aina jotain pörssiosaketta ihan itse, unohtamalla mitä ostit ja ostamalla seuraavassa kuussa jotain muuta.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25566
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 04.08.2017 10:40 Jos taas hakee pitkällä aikavälillä varmaa tuottoa, joku vuokrakämppä on yleensä ihan perusok. Toki kämppien hinnatkin voi heilua, mutta vuokratuotto tuppaa olemaan suhteellisen solidia.
Mua stressaisi vuokrakämpän omistaminen liikaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja exsu »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.08.2017 10:47
Mua stressaisi vuokrakämpän omistaminen liikaa.
Mulle se taas tunnetasolla (jos unohtaa järkisyyt) on kiehtova ajatus, koska järkihintaisia vuokra-asuntoja on vähän ja olisi kiva voida tarjota sellainen jollekin. Tällä hetkellähän mulla on yksi asunto vuokralla, mutta sen riskit ovat 0% koska siellä on vuokralla mun äiti.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja elco »

So Hard kirjoitti: 04.08.2017 10:40
Kuukausipilkkomisesta ei tule kuin haittaa. Kaikkein pienikuluisinta on ostaa riittävän suuri erä jotain indeksirahastoa. Kaikissa katsomissani kuukausisäästösysteemeissä on kovat kulut. Ei ole mitään järkeä maksaa esim. merkintäpalkkiota siitä, että ostaa jonkun sijoitustuotetta.
Voihan sitä indeksiä ostaa pienemmälläkin summalla pienillä kuluilla: en siis ymmärrä tätä "riittävän suurta erää" ensinkään. Itse näen ajallisessa hajautuksessa etuja.

En tietty ole vaivautunut ottamaan selvää mistään "systeemeistä" koska voin aivan yhtä helposti ostaa kuukausittain pienen erän indeksiä halvalla ja ilman mitään systeemeitä. Tämän meinaan pistää pojalle käyntiin kunhan nyt ensin saadaan nimi annettua eli ostaa indeksiä 138€/kk, jotta pysytään alle 5000€ verottoman lahjoituksen kolmessa vuodessa. Mikään ei estäisi 4999€ lahjoituksen tekoa heti, mutta mieluummin hajautan ajallisesti. Teoriassa tuosta pitäisi tulla ihan ok potti pienillä kuluilla ja korkoa korolle skeemalla, minkä juniori voi sitten 18-vuotispäivänään hummata virtuaalikypärään ja bioniseen tankkiin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14904
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mikä operaattori tarjoaa pienillä kuluilla noin pieniä merkintöjä?
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21322
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ esim. Tuo mainittu nordnet.

Itse valitsisin kuitenkin sen nordnetin etf kuukausisäästämisen, koska sinne sai muutakin kuin helsinkiä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.08.2017 10:47
So Hard kirjoitti: 04.08.2017 10:40 Jos taas hakee pitkällä aikavälillä varmaa tuottoa, joku vuokrakämppä on yleensä ihan perusok. Toki kämppien hinnatkin voi heilua, mutta vuokratuotto tuppaa olemaan suhteellisen solidia.
Mua stressaisi vuokrakämpän omistaminen liikaa.
+1
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23463
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pitkän aikavälin sijoituksena metsäpläntti voittaa sijoituskämpän tuotossa. Ei toki riskitön, milloin tahansa voi iskeä trompi tai jääkausi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin