Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
NuoriDaavid

Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Eli näin. Kun talo on viimeinkin valmis pihaa myöten, niin kassavirta kääntyi positiiviseksi.

Lainoja ei onneksi ole kuin about 190 000 e (talon rakentamisesta syntyineitä). Yhtiölleni olen velkaa reilu 30 000, mutta sen ajattelin maksaa hiljalleen pois. Tilikauden juuri vaihtuessa velka hetkeksi nollattiin yliyön lainalla pankista.

Eli ongelma on nyt reilu 35 000 käteistä firman tilillä.

Mitä suosittelette?
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Kysy pankista, varmasti löytyy jotain pientä kivaa mukavalla korolla. Tai onko tarvetta investointeihin (tietokoneita, kalusteita, instrumentteja, työsuhdeauto tms.)? Pääasia ettei veroja tarvitse maksaa.
Paras päivä ikinä.
NuoriDaavid

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Firmalla on kaksi autoa, firman omistama passat ja aiemmin liisattu Jeeppi menee elokuussa vaihtoon, tilalle liisattu auto taas. Passatti on jo wanha, mutta toisaalta se on luotettava ja nykyinen pääoman kustannus on hyvin pieni. Minulle riittää yksi uusi auto.

Ongelmahan ei tietenkään ole, etteikö rahoista pääsisi eroon, se varmasti järjestyisi hyvin nopeasti.

En jaksa syytää rahojani pankkien sijoitusneuvojille, en usko, että ammattimaiset varallisuudenhoitajat tietävät yhtään sen enempää kuin minäkään.

Yksi vaihtoehto (jota vakavasti harkitsen) on ostaa osakkeita, mutta nykyinen ajankohta ei ehkä ole hyvä?
Deleted-811

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Deleted-811 »

NuoriDaavid kirjoitti: Yksi vaihtoehto (jota vakavasti harkitsen) on ostaa osakkeita, mutta nykyinen ajankohta ei ehkä ole hyvä?
Tjaa, kuinka sen nyt ottaa. Tammikuussa sanoivat samaa, mutta ostin silti ja nyt arvonnousu on ollut yli 50%.
ninnithequeen

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Annat mulle tietysti.
Nimimerkillä odottelee palkkojaan edelleen...
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja nexie »

NuoriDaavid kirjoitti:Yhtiölleni olen velkaa reilu 30 000, mutta sen ajattelin maksaa hiljalleen pois. Tilikauden juuri vaihtuessa velka hetkeksi nollattiin yliyön lainalla pankista.

Eli ongelma on nyt reilu 35 000 käteistä firman tilillä.
Oletan, että kyse on oy:stä. Kai tiedät, että osakaslainasta pitää maksaa yhtiölle korkoa, jos sen kanssa noin kikkaillaan (eli vältetään osakaslainan verottamista pääomatulona)?

Jos ajattelit sijoittaa yhtiön likvidejä rahoja arvopapereihin, niin muista, että salkulla pitää olla kiertonopeutta. Jos oy omistaa vuosikausia sen elinkeinotoimintaan liittymättömiä arvopapereita, niiden katsotaan kuuluvan yhtiön henkilökohtaiseen tulolähteeseen. Tässä tapauksessa mahdolliset osinkotulot ja osakeluovutuksista saadut voitot ja tappiot verotetaan erillään yhtiön elinkeinotoiminnan tulolähteen tuloksesta. Yhtiö voi siis joutua maksamaan veroa niiden luovutusvoitoista, vaikka elinkeinotoiminnan tilikauden tulos olisi tappiollinen.
Don't Panic!
Deleted-811

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Deleted-811 »

nexie kirjoitti:Jos oy omistaa vuosikausia sen elinkeinotoimintaan liittymättömiä arvopapereita, niiden katsotaan kuuluvan yhtiön henkilökohtaiseen tulolähteeseen. Tässä tapauksessa mahdolliset osinkotulot ja osakeluovutuksista saadut voitot ja tappiot verotetaan erillään yhtiön elinkeinotoiminnan tulolähteen tuloksesta. Yhtiö voi siis joutua maksamaan veroa niiden luovutusvoitoista, vaikka elinkeinotoiminnan tilikauden tulos olisi tappiollinen.

*Kiiihottuu*
NuoriDaavid

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nexie kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Yhtiölleni olen velkaa reilu 30 000, mutta sen ajattelin maksaa hiljalleen pois. Tilikauden juuri vaihtuessa velka hetkeksi nollattiin yliyön lainalla pankista.

Eli ongelma on nyt reilu 35 000 käteistä firman tilillä.
Oletan, että kyse on oy:stä. Kai tiedät, että osakaslainasta pitää maksaa yhtiölle korkoa, jos sen kanssa noin kikkaillaan (eli vältetään osakaslainan verottamista pääomatulona)?

Jos ajattelit sijoittaa yhtiön likvidejä rahoja arvopapereihin, niin muista, että salkulla pitää olla kiertonopeutta. Jos oy omistaa vuosikausia sen elinkeinotoimintaan liittymättömiä arvopapereita, niiden katsotaan kuuluvan yhtiön henkilökohtaiseen tulolähteeseen. Tässä tapauksessa mahdolliset osinkotulot ja osakeluovutuksista saadut voitot ja tappiot verotetaan erillään yhtiön elinkeinotoiminnan tulolähteen tuloksesta. Yhtiö voi siis joutua maksamaan veroa niiden luovutusvoitoista, vaikka elinkeinotoiminnan tilikauden tulos olisi tappiollinen.
Kyllä minulla onneksi on juristi kirjanpitäjänä ja KHT- tilintarkastaja, eli kyllä korot on maksettu.

Mitä tuo jälkimmäinen kappaleesi tarkoittaa? Tappiotahan firmani ei tule tuottamaan (yksityislääkärin hommia on oikeastaan mahdotonta hoitaa niin), eli onko tuolla silloin merkitystä? Joka tapauksessa firman omistamien osakkeiden myyntitulot ja osingot ovat firman tulosta ja firma maksaa voitosta siis 26% eikö niin? En ajatellut kierrättää salkkua, uskon osta ja pidä sijoittamiseen.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Kysy vittu niiltä konsulteilta, äläkä kärtä ilmaisia sijoitusneuvoja täältä senkin pihi paska! Vittu rahoja levitellä köyhille, tana. Uskotaan että lekurit ovat Jumalasta seuraavia ja tulot sen mukaisia.
:igor:
Paras päivä ikinä.
Tix

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Tix »

Koskaan ei ole liian myöhäistä päättää alkaa lääkäriksi. Kateus on ihmeellinen voima.
elco

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja elco »

Kirjota mulle pirtua.
NuoriDaavid

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:Kirjota mulle pirtua.
Öö? ei siihen tarvitse kuin kynän ja jonkin kirjoitusalustan (reseptin saa lain mukaan kirjoittaa vaikka ladon seinään).
elco

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti:
elco kirjoitti:Kirjota mulle pirtua.
Öö? ei siihen tarvitse kuin kynän ja jonkin kirjoitusalustan (reseptin saa lain mukaan kirjoittaa vaikka ladon seinään).
No kirjotatko?
Pyry-Matias

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Gattaca kirjoitti:Kirjota mulle pillua.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

NuoriDaavid kirjoitti:Firmalla on kaksi autoa, firman omistama passat ja aiemmin liisattu Jeeppi menee elokuussa vaihtoon, tilalle liisattu auto taas. Passatti on jo wanha, mutta toisaalta se on luotettava ja nykyinen pääoman kustannus on hyvin pieni. Minulle riittää yksi uusi auto.
NuoriDaavid kirjoitti:Eli näin. Kun talo on viimeinkin valmis pihaa myöten, niin kassavirta kääntyi positiiviseksi.

Lainoja ei onneksi ole kuin about 190 000 e (talon rakentamisesta syntyineitä). Yhtiölleni olen velkaa reilu 30 000, mutta sen ajattelin maksaa hiljalleen pois. Tilikauden juuri vaihtuessa velka hetkeksi nollattiin yliyön lainalla pankista.

Eli ongelma on nyt reilu 35 000 käteistä firman tilillä.

Mitä suosittelette?
Siis täytyypä sanoa, että omiin tileihini ja rakennuksiini ja peltoihini saati puumassaan verrattuna ja luettelemasi talot, tavarat ja velkasi huomionottaenkin minusta tuo on surkean vähän rahaa. Eikä ministakaan ihan monimiljönääriä tule, että voisi viettää valkoisen miehen elämää. Oikeastaan en tajua miten Kitinäläiset pystyy kaukomatkailemaan, ostelemaan uusia autoja tai edes kotiteattereita jos sää tai ehkä määkin enemmän ollaan varakkaamasta päästä.. Minä en ole uskaltanut ostaa kuin käytetyn Land Roverin ja Creativen pienimmän MP-3 soittimen, saatana. (ruikutiruikuti kun mullon kurjoo :D)

Niin mä laitoin 50 donaa johonkin rahastoihin, joista en tajuu mitään kun en niin pikkurahan takia viittinyt vielä skarpata sijoituksia. Ja piti jäädä käyttörahaakin väljästi. Josta siis en käytä. Äitikin kieltää :D
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Pyry-Matias kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:Kirjota mulle pillua.
:rofl:
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
NuoriDaavid

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Gattaca kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Firmalla on kaksi autoa, firman omistama passat ja aiemmin liisattu Jeeppi menee elokuussa vaihtoon, tilalle liisattu auto taas. Passatti on jo wanha, mutta toisaalta se on luotettava ja nykyinen pääoman kustannus on hyvin pieni. Minulle riittää yksi uusi auto.
NuoriDaavid kirjoitti:Eli näin. Kun talo on viimeinkin valmis pihaa myöten, niin kassavirta kääntyi positiiviseksi.

Lainoja ei onneksi ole kuin about 190 000 e (talon rakentamisesta syntyineitä). Yhtiölleni olen velkaa reilu 30 000, mutta sen ajattelin maksaa hiljalleen pois. Tilikauden juuri vaihtuessa velka hetkeksi nollattiin yliyön lainalla pankista.

Eli ongelma on nyt reilu 35 000 käteistä firman tilillä.

Mitä suosittelette?
Siis täytyypä sanoa, että omiin tileihini ja rakennuksiini ja peltoihini saati puumassaan verrattuna ja luettelemasi talot, tavarat ja velkasi huomionottaenkin minusta tuo on surkean vähän rahaa. Eikä ministakaan ihan monimiljönääriä tule, että voisi viettää valkoisen miehen elämää. Oikeastaan en tajua miten Kitinäläiset pystyy kaukomatkailemaan, ostelemaan uusia autoja tai edes kotiteattereita jos sää tai ehkä määkin enemmän ollaan varakkaamasta päästä.. Minä en ole uskaltanut ostaa kuin käytetyn Land Roverin ja Creativen pienimmän MP-3 soittimen, saatana. (ruikutiruikuti kun mullon kurjoo :D)

Niin mä laitoin 50 donaa johonkin rahastoihin, joista en tajuu mitään kun en niin pikkurahan takia viittinyt vielä skarpata sijoituksia. Ja piti jäädä käyttörahaakin väljästi. Josta siis en käytä. Äitikin kieltää :D
No enhän minä väittänytkään, että se on paljon rahaa. Kysyin vain, mitä sillä kannattaisi tehdä.

Nykytahdilla veikkaan kyllä, että tulen ylittämään sinun varallisuutesi elinaikanani (riippuen tietysti siitä, miten sijoitat varasi ja kuinka pitkään elän). Lisäksi itse koen tärkeänä sen, että olen itse ansainnut rahani. En siis vaihtaisi taloudellista asemaa kanssasi. Kuten jo aiemmin kerroin, en esim. koskaan lottoa, koska en halua ansaita rahaa sattumalta.
NuoriDaavid

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
elco kirjoitti:Kirjota mulle pirtua.
Öö? ei siihen tarvitse kuin kynän ja jonkin kirjoitusalustan (reseptin saa lain mukaan kirjoittaa vaikka ladon seinään).
No kirjotatko?
Mitä mä hyödyn siitä?

Tee tarjous!
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Sijoittaminen ja jollain osakkeilla pelaaminen on homojen hommaa. Juo ne.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Tix

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Tix »

Gattaca kirjoitti:Eikä ministakaan ihan monimiljönääriä tule, että voisi viettää valkoisen miehen elämää. Oikeastaan en tajua miten Kitinäläiset pystyy kaukomatkailemaan, ostelemaan uusia autoja tai edes kotiteattereita jos sää tai ehkä määkin enemmän ollaan varakkaamasta päästä.

Ja piti jäädä käyttörahaakin väljästi. Josta siis en käytä. Äitikin kieltää
Tässäpä tämä juttu juuri on. Toiset sijoittavat elämiseen, toiset vain sijoittavat. Omaisuutesi ei ole kovinkaan likvidiä, ja jatkuvan tulon puuttuessa olet oikeastaan aikamoisen huonossa tilanteessa. Kulutus köyhdyttää sinua, kun taas säännöllisillä tuloilla elävä voi kuluttaa ja luottaa siihen, että eläke turvaa vanhuudenpäivät. (Voi olla turha luulo :P)

Jos minun pitäisi valita ND:n tai sinun elämän välillä, ei olisi kovin vaikeaa.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

NuoriDaavid kirjoitti:Lisäksi itse koen tärkeänä sen, että olen itse ansainnut rahani. En siis vaihtaisi taloudellista asemaa kanssasi. Kuten jo aiemmin kerroin, en esim. koskaan lottoa, koska en halua ansaita rahaa sattumalta.
Minä taas lottoan nyt säännöllisemmin kuin koskaan. Vasta sellanen useemman miljoonan jättipotti tähän päälle toisi turvallisuudentuntoa. Varakkaaksi en itseäni koe enkä tule kokemaan. Lähinnä senkin kautta että tyypillisten kitinäläisten palkkatuloistaan ostelemat kaukomatkat, elektroniikat, huonekalut, merkkivaatteet ym. tuntuvat minusta jutuilta joihin en koe itselläni olevan varaa. Rahahan kasvaa puussa tietysti, mutta miten nää palkkatuloillaan elää mun näkökulmasta kuin ruhtinaat..
Tix kirjoitti: Tässäpä tämä juttu juuri on. Toiset sijoittavat elämiseen, toiset vain sijoittavat. Omaisuutesi ei ole kovinkaan likvidiä, ja jatkuvan tulon puuttuessa olet oikeastaan aikamoisen huonossa tilanteessa. Kulutus köyhdyttää sinua, kun taas säännöllisillä tuloilla elävä voi kuluttaa ja luottaa siihen, että eläke turvaa vanhuudenpäivät. (Voi olla turha luulo :P)

Jos minun pitäisi valita ND:n tai sinun elämän välillä, ei olisi kovin vaikeaa.
Totta, se on katoavaa tavaraa. Likvidoitavissa kyllä paljonkin ja sijoitettavissa muttei sama tunne kuin säännöllisessä isossa palkassa. Jota mulle on peltotukiaiset, mutta aika pientä se ja vuosiköntteinä sekin. Tosin mulla kunhan enoni katoo on sitten taloa ja pihaa ilman erillistä asuntolainaa. Niin ja on mullakin eläkevakuutus.
Viimeksi muokannut Gattaca, 01.06.2007 11:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
elco

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti:
Mitä mä hyödyn siitä?

Tee tarjous!
Mitä kukaan hyötyy siitä, että antaa sinulle täällä sijoitusvinkkejä? Et tarjonnut ihan hirveästi mitään tuossa avauksessasi.

Oletko juutalainen?
NuoriDaavid

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Mitä mä hyödyn siitä?

Tee tarjous!
Oletko juutalainen?
Liittyykö tämä jotenkin vastatarjoukseesi?
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Hellu »

NuoriDaavid kirjoitti:Kuten jo aiemmin kerroin, en esim. koskaan lottoa, koska en halua ansaita rahaa sattumalta.
Toihan on ihan paskapuhetta.
Jos joku tulis sanoo sulle et voitit 5 miljoonaa jostai arpajaisista nii et varmaan sanois et ei kelpaa????
Ilmanen rahahan on sitä parasta ku voi tuhlata surutta, eikä tarvii miettii kuinka paljon sen eteen on tehty töitä.
Mä voitin eilen pokerikoneesta aika huimia summia hei, ja vaikka tässä onkin henk. koht konkurssi tulossa tän ikuisen ryyppäämisen takia niin kyl ilmaset rahat aina juodaan ja juotetaan kavereillekki kun se on kerran ilmasta.
Ärsyttää tollanen jeesustelu, vittu samaa rahaa se on, helpommin saatu vaan.
Jos mä voittaisin lotossa 5 miljoonaa mä en ikinä enää tekis mitään.
(Kuolisin jossain Etelä-Amerikassa koksuöyskeisiin 4999000€ tilillä...)
elco

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja elco »

Hellu kirjoitti: Jos mä voittaisin lotossa 5 miljoonaa mä en ikinä enää tekis mitään.
Ja tilanne eroaa nykyisestä miten?
Vastaa Viestiin