Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Joo. Ilmeisesti tuo yhdysvaltalainen systeemi on eri kuin suomalainen?
Jos Suomessa ostan jotain, niin muun rahathan menee mun tililtä heti, vaikka todellisuudessa maksu on vasta t+2. Eli mun ymmärtääkseni Suomessa toimivalla välittäjällä ei pitäisi olla mitään riskiä mun ostoistani, koska sillähän jo on mun rahat.

Tietysti, jos ostaa välittäjän tarjoamalla lainalla (mikä on suomessakin mahdollista, en käytä), silloin toki jonkinlainen riski välittäjällä on. Vaikka silloinkin välittäjä kyllä vahtii haukkana, että margin riittää ja margin call paukahtaa, jos riskiraja ylittyy (eli välittäjä myy asiakkaan osakkeet vaikka väkisin).

Mutta ehkä tässä taas oli https://en.wikipedia.org/wiki/Hanlon%27s_razor oikeassa, eli kyse oli ammattitaidottomuudesta eikä salajuonesta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hyvä selitys kokonaistilanteesta

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Hauska. Pidin myös viime viikon Uutisraportin Tuomas Peltomäen selityksestä, joka meni suurin piirtein niin, että internet on niin uusi juttu, että nyt vasta alamme nähdä sen valtapoliittiset vaikutukset, jotka sinänsä ovat perinteisiä: kuten Ahtisaari aina muisti sanoa, jos jossain on paljon aikuistuvia nuoria miehiä, joilla ei ole mielekästä duunia ja/tai vastuuta perheestä, ongelmia seuraa. Saavat aikaiseksi jotain holtintonta ihan vain yleistä turhautumistaan ja näköalattomuuttaan. Ahtisaari ehkä ajatteli Lähi-Idän fyyisesti kokoontuvia jamppoja, mutta moderneissa länsimaissa 2000-luvulla tällaiset miehet notkuvat netissä.

Toistaiseksi ne ovat keksineet, että tehdään jostain tositv-klovnista USAn presidentti, irrotetaan UK EU:sta, läheteään jotkut sarvipäiset hörhöt valtaamaan Yhdysvaltain kongressi, ja nyt että horjutetaan pörssiä niin että niitä hyvissä duuneissa olevia perheellisiä armanipukumiehiä ottaa päähän. Suomessa ne ovat toistaiseksi lähinnä saaneet aikaiseksi sen, että tehdään jostain verkon syvänpään natsijohtajasta puoluepamppu ja lähetetään juoppo sahuri europarlamenttiin, mutta nyt kansainvälisestä esimerkistä voimaantuneina saattavat keksiä jotain vakavampaakin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Tuossa on kyllä mukana totta ainakin siinä, että jos tempun tekee kalliiseen tummaan pukuun pukeutunut joukko Wall Streetillä, se on kovaa peliä, mutta se on pelin henki, greed is good ja markkinoiden vapautta ei pidä rajoitaa. Mutta jos saman tempun tekee pieruverkkareissa porukka kotoa, se on markkinoiden vaarallista horjuttamista ja tarvitaan lisää sääntelyä
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.is.fi/taloussanomat/art-200 ... t=promobox

wallstreetbetsisä on ilmeisesti vähän ristivetoa, kun toisaalta Melvin Capital ilmeisesti on longina tässä https://finance.yahoo.com/quote/SLV?p=S ... c=fin-srch

Veikkaan, että tuo ei onnistu, ellei ostaminen nyt kohdistu selkeästi johonkin yksittäiseen kohteeseen, esim. hopeaan (joka kait olikin alkuperäinen idea). Jos se hajoaa kaikkeen, minkä nimessä on hopea, paukut eivät riitä.

https://www.cnbc.com/quotes/XAG=

Wallstreetbetsissä siis epäillään, että tämä silversqueeze onkin Melvinin masinoima :D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Päräyttävä kirjoitus. Melkein menee kylmät väreet kun tämän lulee

https://www.gmo.com/europe/research-lib ... ast-dance/

By Jeremy Grantham

I believe this event will be recorded as one of the great bubbles of financial history, right along with the South Sea bubble, 1929, and 2000.

Jeremy Grantham ei ole kuka tahansa nettiblogin pitäjä https://en.wikipedia.org/wiki/Jeremy_Grantham

Tuon luettuaan tekee mieli mennä 100% käteiseen. Mutta koska kukaan ei tiedä, taidan jatkaa nykyisellä linjalla, jossa vajaa puolet käteisenä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jos Jeremy on oikeassa, Suomen eläkejärjestelmä romahtaa lopullisesti kun tämä kupla kaatuu.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.02.2021 8:46 Päräyttävä kirjoitus. Melkein menee kylmät väreet kun tämän lulee

https://www.gmo.com/europe/research-lib ... ast-dance/
Minusta me elämme edelleen samaa 2000-luvun poliittisesti rakennettua velkakuplaa. Länsimaissa poliitikkojen tavoitteena on ollut talouskasvun ruokkiminen velalla. Yhdysvalloissa rakennettiin tietoinen asuntokupla. Euroopassa rakennettiin kupla valtionvelkoihin. Molemmissa tapauksissa markkinat pelastettiin poliittisesti ja tilannetta ei ole pystytty purkamaan, koska pelastava talouskasvu puuttuu.

Minusta ydinkysymys kuuluu: Jos valtiot ovat näin sitoutuneita kannattelemaan markkinoita, niin miksi valtiot eivät painaisi rahaa markkinoita kannatellakseen? Jos valtiot painavat rahaa, niin kuinka monta kymmentä vuotta kannattaa olla arvoaan menettävässä käteisessä? Asunnot ja kiintiestöt olivivat normaalisti helppo vastaus, mutta niidenkin hinta on esim. euroalueella noussut vauhdilla. Jos osakkeet putovat niin rajusti, että markkinaa ei pystytä poliitikkojen taholta pelastaman, niin eikö asuntomarkkina romahda samalla kertaa? Suo siellä, vetelä täällä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.02.2021 16:39
James Potkukelkka kirjoitti: 15.02.2021 8:46 Päräyttävä kirjoitus. Melkein menee kylmät väreet kun tämän lulee

https://www.gmo.com/europe/research-lib ... ast-dance/
Minusta me elämme edelleen samaa 2000-luvun poliittisesti rakennettua velkakuplaa. Länsimaissa poliitikkojen tavoitteena on ollut talouskasvun ruokkiminen velalla. Yhdysvalloissa rakennettiin tietoinen asuntokupla. Euroopassa rakennettiin kupla valtionvelkoihin. Molemmissa tapauksissa markkinat pelastettiin poliittisesti ja tilannetta ei ole pystytty purkamaan, koska pelastava talouskasvu puuttuu.

Minusta ydinkysymys kuuluu: Jos valtiot ovat näin sitoutuneita kannattelemaan markkinoita, niin miksi valtiot eivät painaisi rahaa markkinoita kannatellakseen? Jos valtiot painavat rahaa, niin kuinka monta kymmentä vuotta kannattaa olla arvoaan menettävässä käteisessä? Asunnot ja kiintiestöt olivivat normaalisti helppo vastaus, mutta niidenkin hinta on esim. euroalueella noussut vauhdilla. Jos osakkeet putovat niin rajusti, että markkinaa ei pystytä poliitikkojen taholta pelastaman, niin eikö asuntomarkkina romahda samalla kertaa? Suo siellä, vetelä täällä.
Mutta kaikki ei tapahdu samaan aikaan. Eli allokaatiota muuttamalla on mahdollisuutta käyttää tuota hyväksi. Esim. hyvin tod näk. pörssi romahtaa ja toipuu ensin. Asuntojen hinnat seuraavat paljon hitaammin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ "Osta aina pohjalla ja myy aina huipulla" on tietenkin maailmankaikkeuden paras sijoitusstrategia, joka päihittäää Buffettinkin ihan mennen tullen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.02.2021 18:25 ^ "Osta aina pohjalla ja myy aina huipulla" on tietenkin maailmankaikkeuden paras sijoitusstrategia, joka päihittäää Buffettinkin ihan mennen tullen.
Juu, eihän sitä muuten kannata sijoittaa!1

Tästähän on myös seuraava ohje

K: Mistä tietää, koska myydä?
V: Kun kohde on kymmenkertaistunut arvoltaan
K: Mutta jos hinta ei kymmenkertaistu?
V: No eihän sellaista kannata ostaa!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Nokian lappujen myynti 2000 ja vapautuneen pääoman sijoittaminen Appleen oli tosiaan fiksua. En ymmärrä miksi useampi ei tehnyt niin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Yritän luonnostella itselleni suunnitelmaa kurssiromahdusta
varten


-Myynti jos salkku laskenut 11% nykyhinnasta
-Takaisinosto viimeistään kun OMX Helsinki PI index noussut myyntihetken tasolle. Tavoite tietysti päästä
ostamaan halvemmalla kuin myyntihinta, mutta aina on mahdollista, että kurssi kääntyy nousuun heti myynnin jälkeen.
-Käteisenä nyt vajaa puolet. Niitä ei osakkeisiin ennen kurssilaskua.

Aikaisemmissa rommauksissa en ole koskaan myynyt vaan pitänyt lapuista kiinni. Sekin kyllä toimii, jos vaan aika riittää odottaa uudelleen nousua. Finanssikriisin aikaan oli jotain -50% salkku pahimmillaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Toisaalta, keväällähän se vasta rommasi. Rommaisko heti uudetaan? Rokotteet tulossa. Teollisuustuotanto palautunut. Elvytyshalut ennallaan.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Teslan kupla näyttäisi jos nyt ei puhkeavan niin ainakin vuotavan.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Firman sijoituskerhossa joku linkkasi, että sähkövispilämustanki oli mennyt ohi myynnissä ohi puskurit tippuu teslasta. Ei pystynyt avaamaan linkkiä kun nauroin jo ihan liikaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ eihän ne myyntimäärät kannattavuutta ratkaise.

Autoteollisuudessa oli ylikapasiteettia ennen sähköistymistä. Jos Fordkin pystyy tekemään houkuttelevia sähköjä, niin se povaa ylikapasiteetin jatkuvan. Itse veikkaan autojen muuttuvan makkaraksi kun voimalinjan merkitys katoaa ja kasaaminen helpottuu.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Naureskelin kun puskurit tippuu sateessa teslan korvaa muovipaneelit tuulessa lentelee mustanki.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 05.03.2021 17:49 Firman sijoituskerhossa joku linkkasi, että sähkövispilämustanki oli mennyt ohi myynnissä ohi puskurit tippuu teslasta. Ei pystynyt avaamaan linkkiä kun nauroin jo ihan liikaa.
Juu, Teslan markkinaosuus Yhdysvalloissa myydyistä sähköautoista oli helmikuussa enää 69% ja kappalemääräinen myynti nousee :roll:

https://www.businessinsider.com/tesla-l ... ?r=US&IR=T
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Biden pistää 3000 miljardia elvytykseen
https://www.talouselama.fi/uutiset/onha ... 5555ed90f3

Jenkkien asuntolainavetoinen finanssikriisi oli poliittisesti puhellettu. Euroopan valtioiden finanssikriisi oli poliittisesti puhallettu. Nyt jenkeissä lähdetään puhaltamaan uutta velkakuplaa.

Valtiot eivät tunnu osaavan sopeuttaa toimintaansa hitaamman kasvun aikaan. Kukaan ei mieti sitä, että pelkästään 1,5% kasvukin nostaa BKT:n 3 miljoonaa kertaa nykyisen suuruiseksi tuhannessa vuodessa. Ehkä siinä ei ole mitään pahaa, vaikka opeteltaisiin tulemaan toimeen 1% kasvun kanssa? Vappusataset pois, markkinat toimimaan ja suu säkkiä myöten.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ei vaaleja voiteta sillä, mitä kymmenen vuoden päästä
tapahtuu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Niinpä. Tuon takia tässä mennään etuja lupailemalla kriisistä toiseen.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Bluntly kirjoitti: 07.07.2020 18:21Hyppäsin sitten Qt groupin remmiin, luultavasti huipulla kun meikäläinen kyseessä.
Ei paskin ostos.
qt.jpg
qt.jpg (50.27 KiB) Katsottu 813 kertaa
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En ole pariinkymmeneen vuoteen omistanut rahastoja, mutta nyt ostin vähän

https://odin.fi/rahastovalikoimamme/osa ... nteisto-c/

Omistaa pohjoismaisia kiinteistöihin sijoittavia pörssinoteerattuja yrityksiä. Melkein kaikki rahaston sijoitukset ovat Ruotsissa. Pieni määrä Norjassa ja Suomessa (Kojamo).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Punaiselta näyttää. Olisikohan nyt viimein käänne. Tietysti voi olla pelkkää kohinaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin