Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kun aloitin tämän ketjun 11 vuotta sitten, ongelma oli, että käteistä oli 35 000. Nyt ensi viikolla käteistä on n 400k :(

Vaimo ja lapset Budapestissa/armeijassa ja tilillä 400k käteistä. What could go wrong?!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Raha tulee rahan luokse jos ei ole aivan tymä (ostin vähän Sotkamo silveriä jännityksen vuoksi).
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Minulla ainakin meni lainan lyhennyksiin, veroihin, vakuutuksiin, metsänuudistuskuluihin, pakolliseen maanviljelijän Myel/Mata/Melavakuutukseen joka on nyt taas edessä, 1499 neljältä kuukaudelta. Enkä varmaan saa paljon mitään takaisin vaikka eläkeikään jaksaisin. Se terveysvakuutuksista. Pakkomeno silti. Sitten vanhempieni eli perikunnan laskuja loputtomiin. Hautajaiset ja kohta hautakivi. Uusi vuokranmaksu Varkaudessa, remonttia Orimattilan talossa jossa ei toimi ei vessa eikä jääkaappi ja puita pötköllään. Pahinta kun hokasin, että olen en suhteessa muuhun ole ihan juonut rahojani, mutta käsitettyäni röökiaskin hinnan, tupakoinut olen savuna ilmaan. Kauheaa ja nytkin on korsi suussa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Paljonko maan vuokraamisesta maksetaan/maan hinta? Myymällä maat ja sijoittamalla rahat hyviin osingonmaksajiin, saisit n 5% osinkotuoton pääomalle vuodessa ja mahdollinen osakkeen arvonnousu päälle.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9391
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Pojalle on tulossa verovapaan lahjoituksen verran metsärahoja isovanhemmilta. Eihän sillä mitään järkevää käyttöä noille rahoille ole tässä iässä, niin mielestäni sais sijoittaa ne ja säästää vaikkapa ensiasunnon hankintaa varten. Sijoitusaika olisi siis varmaankin 15-20 vuotta, joten aikalailla osta ja unohda mentaliteetilla meinasin mennä. Kasvatuksellisesti ajattelin, että kannattaisi panostaa mieluummin osingonmaksukykyyn kuin osakkeen arvon nousuodotuksiin, jotta poika näkisi osingonmaksun myötä kuinka raha tekee töitä puolestaan ja voisi tuosta saada muutaman satasen käyttörahaa vuodessa.

Ongelma vaan, että mä en ole seurannut sijoitusmarkkonoita melkein kymmeneen vuoteen, kun olen säästämisen sijaan keskittynyt tuhlaamiseen, niin olen aika pihalla markkinoista. Kuulostaako suunnitelma jotenkin tyhmältä ja olisiko tilalle tarjolla fiksumpaa suunnitelmaa?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Suunnitelma on fiksu. Itse sijoitan Nordnetin kautta. Hajautettu salkku sinne.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9391
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.06.2018 10:34 Itse sijoitan Nordnetin kautta.
Mä oon ymmärtänyt, että tuo olisi kohtuu edullinen vaihtoehto. Täytyy tosin tarkastaa OP:n hinnasto, kun ei ole tarkoitus käydä aktiivisesti kauppaa ja meillä on käyttämättömiä bonuksia tuolla, jolla voisi kattaa kulut.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Nordnetissa säilytys ei maksa mielestäni mitään ja kaupankäyntikulut ovat hyvin alhaiset.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.06.2018 8:49 ^Paljonko maan vuokraamisesta maksetaan/maan hinta? Myymällä maat ja sijoittamalla rahat hyviin osingonmaksajiin, saisit n 5% osinkotuoton pääomalle vuodessa ja mahdollinen osakkeen arvonnousu päälle.
En mä jaksa keskittyä, paljonko saan maanvuokria vuodessa. Jotain alle 30 kiloa muistelen. Kertasatsina loppuvuodesta. . En tiedä peltomaan vaihtelevia hintoja, mutta ovat ne niin että vuokralaisilleni on totta kai edullisempaa vuokrata ja tuskinpa juuri heillä olisi varaa ostaakaan. Ja nyt ne pellot ovat heille taas kahdeksi vuodeksi vuokrattuna, mikä hieman haittaa myyntiä muille. Mutta itse saisin toki myymällä pinta-alaa edes osittain varmaan enemmän tai siis elinikäennuste huomioiden nopeammin. Tiloja on myyty niin sielläkin päin. En haluaisi, mutta sen yhden joutavan tontin kyllä.

Ansaintamahdollisuuksista kädettömälle luuserille tuli mieleen, että eihän kirjoittamalla tienaa. Silti lukion äidinkielenopettajani, luultavasti´viinaan kuollut, kertoi että joukossamme voi olla oikea kirjailija ja katsoi minua. Olin pettynyt, jos aineesta sain vain kympin enkä kymppi plussaa. Tai no, kerran vain yi plussan, mutta sen kotiaineena kopioin vanhasta koirakirjasta. Tuskin opettaja sitä tunsi, kunhan oli paskasti kirjoitettu. Sain myös lukiomme parhaan kirjoittajan stipendin, viheliäinen ostokortti jolla ostin isälleni rannekellon. Myös englannin aineesta kirjoitin ylkkäreissä parhaat pisteet siinä koulussa ikinä. Ruotsin aineesta myös isot, vaikken ruotsia osaakaan. YO-lautakuntakin siis diggaili, riippumatta opettajastani.

Yksi luokkatoverimisu lukiosta meilasi minulle vuosia sitten muisteltuaan jotain ainettani siskonsa kanssa. Varmisteltuaan, ettei mitään treffejä halua, kysyi että tuliko minusta kirjailija. Kuten sanoi kaikki olettivat. En vastannut mitään. Kitinässäkin joku vittuili, että voisin jo nettihorinoillani tahkota rahaa.

Siis vaikka oen elänyt "sellaista elämää josta tulee kirjailija", en keksisi oikeaan ihmiskuntaan toimivaa aihetta. Ehkä feikkigonzona kuten joku Hunter.S.Thompson, Bukowski tai vittu Kalle Päätalo, mutta heilläkin se oli yleispätevämpää eli inhimillisempää.

Takana loistava menneisyys, nyt liian vanhana ja aivot pihalle juotuna. Sori typoista ja lauserakenteista.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kyllähän sä olet ajautumassa kohti hautaa tavalla tai toisella hyvin nopeasti. Haluatko sitä? Mä en suosittele sitä. Sulla olisi mahdollisuus parantua, jos antaisit itsellesi mahdollisuuden.

Ps. Elämänkerrallinen omakustannekirja?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.06.2018 11:19 ^Kyllähän sä olet ajautumassa kohti hautaa tavalla tai toisella hyvin nopeasti. Haluatko sitä? Mä en suosittele sitä. Sulla olisi mahdollisuus parantua, jos antaisit itsellesi mahdollisuuden.
Tää on nyt akuutisti REAKTIIVISTA käytännön tilanteeseen, oli alkusyy kenen tai kuinka kaukana. Siin on paitsi minä, myös suku ja luonnonvoimat. Tähän ei auta muu, kuin että jaksaisin käytännön asiat ensin hoitaa, ilman apua. Apuna ei toimi pillerit, pullerit saati terapiat. Siinhän makoilisin jossain ja käytännön asiat sortuvat vielä enemmän kun makoilen ja mua "auttaen" analysoidaan. Jostain yleishymistelevästä näkökulmasta, ilman käytäntöä akuuttiin käytännön maailmaan. Kiitos vaikka junanraiteet ensin.
Viimeksi muokannut Gat, 01.06.2018 12:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja elco »

Itse säästän pojalle seligsonin passiivisiin rahastoihin se 138,85e minkä verottomana saa lahjoittaa. Vaimo säästää kans samaan salkkuun ja pappa lahjoittaa könttäsummia, jotka kiertävät kauttani edelleen samaan salkkuun.

Nordnet on luultavasti hieman halvempi, mutta pidän Seligsonin palvelusta ja tuotteista kun ovat riittävän yksinkertaisia eikä tarvitse poimia sen kummemmin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Silkkoina seteleinä voi vaikkei saa antaa vaikka kuinka. Saajan oma vika jos eivät ilmoita verottajalle. Niin maalla vieläkin maksetaan, pimeästi. Ongelma nykyään, että fyysisellä rahalla kaupassa maksaminen on nykyään kummallista. Vähin erin vain uskaltaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9391
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

elco kirjoitti: 01.06.2018 11:39 Itse säästän pojalle seligsonin passiivisiin rahastoihin se 138,85e minkä verottomana saa lahjoittaa. Vaimo säästää kans samaan salkkuun ja pappa lahjoittaa könttäsummia, jotka kiertävät kauttani edelleen samaan salkkuun.

Nordnet on luultavasti hieman halvempi, mutta pidän Seligsonin palvelusta ja tuotteista kun ovat riittävän yksinkertaisia eikä tarvitse poimia sen kummemmin.
:sir:

Kävin vilkaisemassa. Mä näkisin kuitenkin suorat osakkeet tässä tapauksessa paremmaksi vaihtoehdoksi, kun sijoitus on kertaluontoinen, eikä jatkuva säästäminen ja ne osinkotuotot houkuttaa, ettei tarvitsisi tulevaisuudessakaan alkaa viikkorahaa maksamaan. Poika on toistaiseksi onnistunut keksimään itselleen sen verran tulonlähteitä, ettei tälläiseen tukiautomaattiin ole tarvinnut sortua.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gat kirjoitti: 01.06.2018 12:21 Silkkoina seteleinä voi vaikkei saa antaa vaikka kuinka. Saajan oma vika jos eivät ilmoita verottajalle. Niin maalla vieläkin maksetaan, pimeästi. Ongelma nykyään, että fyysisellä rahalla kaupassa maksaminen on nykyään kummallista. Vähin erin vain uskaltaa.
Onko viestisi se, että turha lahjoittaa lapselle pikkuhiljaa, kun voi aivan hyvin lyödä 30.000€ kouraan sitten kun on täysi-ikäinen?

Loppuun self help -vinkki:
1. Pysy hengissä
2. Yritä tehdä joka päivä jokin ihan pieni juttu, joka tekee elämästäsi vähemmän helvettiä seuraavana päivänä

Jos pidät tuosta kiinni, niin vuoden päästä olosi voi olla hieman siedettävämpi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

elco kirjoitti: 01.06.2018 11:39 Nordnet on luultavasti hieman halvempi, mutta pidän Seligsonin palvelusta ja tuotteista kun ovat riittävän yksinkertaisia eikä tarvitse poimia sen kummemmin.
Nordnetille tuli aika hiljan sellainen säästöpalvelu, jossa nordnettiin ostetuilla fyrkilla ostetaan automaattisesti tietty mix esim. indeksirahastoja. Tuo on ihan toimiva setti. Indeksirahastoja on hieman rajoitettu, mutta kyllä sieltä löytyy helposti ne oleelliset pienikuluiset.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.06.2018 17:14...mutta kyllä sieltä löytyy helposti ne oleelliset pienikuluiset.
Ja kuluttomat. Jonkinlainen lapsenomainen usko mulla on noihin kotimaisiin metsäyhtiöihin kun muovi korvataan muilla tuotteilla. Ja Superrahasto Suomessa aika hyvin edustettuna.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ itse en innostu suomirahastoista edes kuluitta. Riskienhallinnan kannalta suomi pitäisi olla alipainossa, joten ei suomea saisi olla salkussa juuri lainkaan. Itsrlläni on kourallinen suoria, joiden takia on jo nyt liikaa suomea.

Esim sp500 indexin kulut ovat 0,07%. Aika vähän nähden hajautukseen. Uudelleen sijoittavana tuo ei edes vaadi mitään hallinnointia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 01.06.2018 19:10
sivustahuutaja kirjoitti: 01.06.2018 17:14...mutta kyllä sieltä löytyy helposti ne oleelliset pienikuluiset.
Ja kuluttomat. Jonkinlainen lapsenomainen usko mulla on noihin kotimaisiin metsäyhtiöihin kun muovi korvataan muilla tuotteilla. Ja Superrahasto Suomessa aika hyvin edustettuna.
En ole seurannut, miten suomalaiset metsäyhtiöt on hinnoiteltu, mutta kyllähän esim. EU:n kaavailemat muovirajoitukset pakkausmateriaaleissa ovat tosiaan hyväksi suomalaisille metsäfirmoille.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Metsäyhtiöt ovat huijausta.
Muistin just että pankki lupasi mulle vuosia ja vuosia sitten 50 rahaa, tarkoitan siis rahaa, teoreettisena lainavarauksena "ylimääräisiin kuluihin". Luultavasti ovat omaehtoisesti muuttaneet sääntöjään, ja minua epäilyttää ostaa velkarahaa.Saati tv-mainosten huijareilta, "jopa 26 000" niille nälassä eläville. Vaan kun ei rahat riitä jumalauta.

Miten DaveJames oikeasti ja montako vuotta maksavasi firmasi myytyäsi ruuokkivasi sinut ja lapsesikin montako vuotta? Ei mene niin kuin Homiemaailmassa, jossa pärjäilee, kunha kolmenkympin euron vippejä käyttää ja silti asuu ja syö ja juo. Mutta joo, sinulla on palkkatulot.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 07.06.2018 0:45
Miten DaveJames oikeasti ja montako vuotta maksavasi firmasi myytyäsi ruuokkivasi sinut ja lapsesikin montako vuotta? Ei mene niin kuin Homiemaailmassa, jossa pärjäilee, kunha kolmenkympin euron vippejä käyttää ja silti asuu ja syö ja juo. Mutta joo, sinulla on palkkatulot.
En ole myynyt omaa firmaani, vaan 65% yhden start upin osakkeista, johon sijoitin reilu kolme vuotta sitten. Mulla on lisäksi hiukan vajaa 300k suoraan pörssissä (tai siis mun omistamalla Oy:llä on) ja lisäksi olen laittanut saman Oy:ni kautta 50k yhteen toiseen start upiin, joka on edelleen siinä alkuvaiheessa. Em. omistukset ovat siis omistamani Oy:n kautta, jonka kautta teen lääkärintyöni. Start upin myyntirahatkin ovat siis Oy:ni rahoja, eikä niitä voi suoraan henk. koht käyttöön nostaa. Pitää maksella vähitellen osinkoina. Tai siis voisihan ne nostaa vaikka kaikki kerralla pois, mutta silloin menisi palkkaverona yli puolet verottajalle. Osinkoina kun vähitellen nostelee, kokonaisveroasteeksi tulee 26% (Oy maksaa ensin 20% ja sitten henk. kohtaisessa verotuksessa loput).

Henk. kohtaisesti mulla on paljon velkaa. Tämä johtuu suomalaisesta verosysteemistä. Kannattaa itse velkaantua, jos sen kautta pystyy kasvattamaan pörssin ulkopuolisen Oy:n nettovarallisuutta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9391
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ Eikö jonkun vanhan sanonnan mukaan ensimmäinen miljoona ole vaikein? 400K+300K+50K+ 0,35% tästä startupista alkaa olemaan jo aika lähellä tuota maagista rajaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Juu. Itsekin olen sitä laskeskellut, että eka miljoona on ihan kohta sijoitusvarallisuutena :)

7%:n reaalituotolla pääoma tuplaantuu 10:ssä vuodessa, eli jos ei tapahdu yllättäviä vastoinkäymisiä, saan parin miljoonan sijoitusvarallisuuden selvästi ennen eläköitymistä. Itse olen ajatellut, että pari miljoonaa olisi riittävä summa, koska 5%:n osinkotuotolla siitä puolestaan saisi sitten 100k vuodessa osinkoja, joka pitäisi riittää eläkeläisellä. Kun sitten kuitenkin saadaan vaimon kanssa se keskimääräinen suomalainen eläke myös.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ihme, jos markkinat eivät ala reagoida Trumpin tullien rakenteluun.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vähän lapsetti niin ostin FIT Biotech Oy osakkeita ison läjän. Sai ainakin yhden ison luvun näyttöön, osakkeiden määrän.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin