Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Verotus muuttuu noin kahden - kolmen vuoden välein. Kukaan ei tiedä, minkälainen verotus on joskus 40 vuoden päästä. Ja jälkeläisten kannalta voi olla huomattavasti parempi, että omaisuus on Oy:n omistuksessa osittain.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Linkedin osake voisi olla aika houkutteleva juuri nyt.

Pitkäaikaisena afrikka-indeksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti:Linkedin osake voisi olla aika houkutteleva juuri nyt.

Pitkäaikaisena afrikka-indeksi.
Onko tuo Afrikka-indeksi jollain suomalaisella rahastolla myynnissä?

edit: näyttää niitä olevan monellakin. Täytyypä tutustua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja aasi »

http://www.hs.fi/autot/a1454987405823

Oliko Davella enää myyntioptioita?
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Joo. Yksi on.

Ostin vajaa vuosi sitten 5k:lla. Kaikki muut ovat ehtineet raueta arvottomina, mutta nyt yksi tammikuussa 2017 laukeava on noussut mukavasti. Edelleen kuitenkin kokonaisuutena turskalla. Taitaa olla jotain 2.5k tuon yhden arvo nyt.

Edit: 1961. Eli kokonaisuutena edelleen tukevasti turskalla. Pitäisi edelleen pudota, että pääsisin voitolle.

Ostin ko. optiot edellisen kyykkäyksen aikaan, eli olivat aika kalliita. Ja optioissa on aina tuo aikaominaisuus, eli suurin osa ostamistani on jo rauennut arvottomina.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Alkanut hiukan kutittelemaan sijoituskämpän hankkiminen.

1) Yksiö jostain

Joku Vallila voisi olla kelpo paikka hankkia, mutta ehkä mielummin länsimetron lähistöltä. Näyttää kuitenkin, että Espoo on jo tyhjennetty sopivista.

2) Nykyinen vuokralle ja uusi kämppä itselle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Palaten ketjun otsikkoon, ongelmat pahenevat. Nyt tilillä on 82k ja ensi kuussa poksahtaa 100k :(

Noh. Totuuden nimissä on sanottava, että eo. johtuu verojuristin kanssa suunnitelluista virityksistä, eli vastapainona henk. koht. on paljon lainaa. Nykyinen listaamattomien yrityksien verotus on sellainen, että omistajan kannattaa itse olla velkainen ja yrityksen kannattaa olla varakas.

Mutta jotain järkevää käyttöä 100k:lle pitäisi keksiä eniveis.
Eo. liittyen; vuoden 2015 palkkatulot luontoisedut huomioiden 26 375 euroa :ohyeah:

Muistakaa solidaarisuus!

Mutta vastapainona henk. koht. lainaa on niin paljon, ettei kehtaa sanoa :shock:
Tämän vuoden henk. koht. palkkatulot voisivat olla samaa suurusluokkaa. En ole vielä tänä vuonna maksanut itselleni palkkaa ollenkaan ja ilmeisimmin vasta syyskuussa täytyy maksaa :ohyeah:

Ajattelin kuitenkin maksaa jonkin verran enemmän, koska siten voi pienentää ensi vuonna maksettavan palkan tarvetta. Optimaalisesti kannattaisi maksaa tänä ja ensi vuonna sama määrä.

Ps. alkuperäinen ongelma ei ole ratkennut vieläkään. Nyt firmalla on käteistä on reilu 130 k :(
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti:Alkanut hiukan kutittelemaan sijoituskämpän hankkiminen.

1) Yksiö jostain

Joku Vallila voisi olla kelpo paikka hankkia, mutta ehkä mielummin länsimetron lähistöltä. Näyttää kuitenkin, että Espoo on jo tyhjennetty sopivista.

2) Nykyinen vuokralle ja uusi kämppä itselle.
Eikös sijoituskämppä olisi parempi ostaa jostain pääradanvarresta? Vuokrat ovat ymmärtääkseni myyntihintaan suhteutettuna korkeammat kuin Helsingissä.

Mulla ei hermo kestäisi sijoituskämpän ostoa. Koko ajan saisi pelätä, ovatko vuokralaiset laittaneet kämpän päreiksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jep. Tussula ollut katseidan alla viime aikoina.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nyt iski mökkikuume. Jos ostaisin mökin firman nimiin, niin menettäisin osinkoina 8% mökin hinnasta vuodessa (ei laskettaisi firman nettovarallisuuteen) ja lisäksi pitäisi maksaa vuokraa mökistä n 5% vuodessa. Eli verot nousisivat kahta kautta; vähemmän osinkoja ja lisäksi joutuisi vielä maksamaan enemmän palkkaa, jotta voisi maksaa vuokran.

150k:lla saisi jostain Lahden seudulta jo jeesch mökin.

Täytyy yrittää pidättäytyä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kuinkahan usein moisella mökillä kävisit?
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Tulisi todennäköisesti erittäin kalliita vuorokausia joo...

Laskin alustavasti, että nettokustannus huomioiden kaikki em muuttujat olisi n 15 000 vuodessa joka ikinen vuosi.

Ps. itse asiassa kustannus on korkeampi jos olettaa, että vaihtoehtoisesti sijoittaisin 150k johonkin tuottavaan. Jos laskisi 150k:lle 5%:n nettotuoton, niin vaihtoehtoiskustannus huomioiden vuosikustannus on n 22k.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:^Tulisi todennäköisesti erittäin kalliita vuorokausia joo...

Laskin alustavasti, että nettokustannus huomioiden kaikki em muuttujat olisi n 15 000 vuodessa joka ikinen vuosi.

Ps. itse asiassa kustannus on korkeampi jos olettaa, että vaihtoehtoisesti sijoittaisin 150k johonkin tuottavaan. Jos laskisi 150k:lle 5%:n nettotuoton, niin vaihtoehtoiskustannus huomioiden vuosikustannus on n 22k.
Sitten vaan katsomaan, että moneksi viikoksi vuokraat tuolla 15 K:lla vuodessa jonkun hulppean huvilan.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Joo. Ei mitään järkeä ostaa, ellei laske saavansa lisäarvoa siitä, että omistaa mökin. Itse en usko saavani.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:^Joo. Ei mitään järkeä ostaa, ellei laske saavansa lisäarvoa siitä, että omistaa mökin. Itse en usko saavani.
Mökin laittaminen ja puutarhapuuhastelu on joillekin se lisäarvo. Itse olen enempi mökillä lojuja. Osta räyhäkämpi moottoripyörä ja unohda mökit!
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21363
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ehkei sitä mökkiä kannata edes vuokrata. Sitähän voi pistää lomakassaan useamman tonnin ja pistää sen hyvällä omalla tunnolla sileäksi. Tutkimusten mukaan loma tuottaa eniten pitkäkestoista hyvinvointia silloin kun lomaan sisältyy paljon erilaisia muistoja. Jos lojuu mökillä lomat, niin voi olla, että muistoksi jää epämääräinen 4 viikon lojuminen.

(Elcolle suosittelisin samalla logiikalla 2 viikon mökkilomaa persjönsterissä)
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ostin nyt vähän Tietoa (ja vähän lisää Nokiaa). Firmallahan on toki suuren yleisön keskuudessa huono maine, mutta luulisin aika luotettavaksi sijoitukseksi, koska Suomessa vahva asema ja isot tarjouskilpailut menevät aina sille.

Lisäksi näkisin, että saattaa olla ostokohde.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16670
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:Lisäksi näkisin, että saattaa olla ostokohde.
Jotenkin mun mielestä olisi parempi tuossa yhteydessä sanoa "katsoisin".
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Lisäksi näkisin, että saattaa olla ostokohde.
Jotenkin mun mielestä olisi parempi tuossa yhteydessä sanoa "katsoisin".
Ken elää, hän näkee!

(en osaa sanoa)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti:Ostin nyt vähän Tietoa (ja vähän lisää Nokiaa).
Nokusa voisi kaapia lisää:

Standard & Poor’s kehuu: Nokian osake ”Strong Buy”

Tieto taiteilee ihan liikaa veitsenterällä, että siihen uskaltaisi pistää.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti:
Tieto taiteilee ihan liikaa veitsenterällä, että siihen uskaltaisi pistää.
En ollenkaan väitä vastaan, mutta kertoisitko tästä lisää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuten joku ehkä muistaa, ostin Teslan myyntioptioita, joista suurin osa rauennut arvottomina. Vielä 1/17 optioita jäljellä, ne tukevasti turskalla.

Jos ei voi voittaa heitä, täytyy liittyä heihin :)

Ajattelin siis ostaa vähän Teslaa. On se niin kiinnostava tarina. Laitan muutaman prosentin (alle 5) salkusta Teslaan. Ei sillä rikastu, kävi miten vain, mutta jos Tesla menestyy, mukava olla tarinassa mukana.

Perinteiset autonvalmistajat ovat niin hitaita muuttumaan, että voi olla, että tämä teknologiamurros ei niiltä onnistu. Teslalla parhaillaan asennetaan robotteja ja prässejä jättimäiseen akkutehtaaseen ja Model 3:sta aletaan myydä ensi vuonna. Ennakkotilauksia lähes 400k. Muut istuvat sormi /c:ssä ja ihmettelevät.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21363
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Noi akut taitavat olla se Teslan suurin valtti. Autonkasauksessa on globaali ylikapasieetti ja linjat on helppo muokata tuottamaan sähköautoja. Akuissa Teslan etumatka kapasiteetissa on suuri ja muilla kestää tovi lähteä ottamaan Teslaa kiinni. Jos oma myynti ei vedä ja sähköautojen kysyntä lisääntyy niin Tesla voi myydä akkujen ylikapasiteetin ulos.

Teslalla tuntuu olevan hyvin mietitty roadmap. Jos firma johonkin kaatuu, niin se on autojen luotettavuus. Toisaalta vaikuttaa siltä, että Tesla on aika avoimin mielin hakenut kasausopit Toyotalta, jolloin heidän pitäisi olla jo kovempia kasaajia kuin vaikkapa ranskikset ja jenkit.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Joudun minäkin toivomaan Teslan menestystä:
Elokuussa rahasto päihitti vertailuindeksinsä. Matalan korkotason ansiosta pohjoismaisten pienyhtiöiden kurssit jatkoivat nousuaan. Nousu on hyvin vakaata ja osakkeiden volatiliteetti erittäin vähäistä. Öljyn hinta nousi lähes 11 %. Kalanviljelyssektorin osakkeet tuottivat kautta linjan heikosti. Monet rahaston sijoituksista kehittyivät hyvin. Parhaiten tuotti Fenix Outdoor, jonka osake nousi lähes 25 % erittäin vahvan Q2-tuloksen myötä. Yhtiön brändiliiketoiminnan myynti kasvoi 26 %, erityisesti Fjällräven-brändin ansiosta. Yhtiön Saksan vähittäismyynnissä (Globetrotter-myymälät) nähtiin myös viitteitä käänteestä. Myös merkittävä omistuksemme kiinteistöyhtiö FastPartnerissa tuotti hyvin. Yhtiön osake nousi lähes 25 %, todennäköisesti matalan korkotason vuoksi.
Ostimme lisää Garon, Systemairin ja Holmenin osakkeita. Garo on elektroniikkakomponenttien tukkumyyjä, joka on löytänyt nopeasti kasvavan markkinaraon sähköautojen voimalähteistä. Holmen on Ruotsin (ja Euroopan) suurimpia metsänomistajia. Myimme Lundbergs-omistuksemme yhtiön kasvettua liian suureksi rahaston sijoitusuniversumin näkökulmasta. Olemme yhä huolissamme geopoliittisesta tilanteesta, mutta näemme silti nousuvaraa monissa pohjoismaisissa pienosakkeissa pitkällä aikavälillä. Rahaston omistusten osinkotuotto (n. 3 %) on erittäin kilpailukykyinen mataliin korkoihin verrattuna.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin