Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Pitäisi ehkä muuttaa kaikki käteiseksi...

http://www.talouselama.fi/sijoittaminen ... an-6586853

Mutta en tee mitään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vähän lisää noksua haaviin kun halpaa on.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Meen enon kanssa käymään tällä viikolla täällä

http://www.tamturbo.fi/fi/

Vaikuttaa kiinnostavalta firmalta.

Täyttää ainakin Matomäen kriteerin, jonka mukaan Suomessa ei kannata valmistaa hevosta pienempiä tavaroita.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Pörssissä lähiaikoina alennusmyyntejä varmasti tulossa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tokio rynnisti +6,7 %
Ensin pelko dominoi markkinoita, sitten sijoittajat alkoivat katsoa, mitä huomisen jälkeen muuttuu. Ei paljonkaan.
Myöhästyin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja elco »

James Potkukelkka kirjoitti:Pörssissä lähiaikoina alennusmyyntejä varmasti tulossa.
Maailma ei vielä ole romahtanut, vaikka piti.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mitäs tuumaatte tällaisesta kioskista? Valuaatio on aika kova, mutta idea kiinnostava.

https://www.invesdor.com/fi/pitches/730
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti:Meen enon kanssa käymään tällä viikolla täällä

http://www.tamturbo.fi/fi/

Vaikuttaa kiinnostavalta firmalta.

Täyttää ainakin Matomäen kriteerin, jonka mukaan Suomessa ei kannata valmistaa hevosta pienempiä tavaroita.
Päätin lähteä tähän.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tämäkin on aika kiinnostava idea

https://www.invesdor.com/fi/pitches/767

ELi lennokki nostetaan ilmaan kuten nykyiset dronet. Sen jälkeen se nousee tuulen mukana tuotantoversiossa ad 1.5 km:iin ja kiskoo kelalta vaijeria ja siten pyörittää maassa olevaa generaattoria. Kun lennokki on noussut lakikorkeuteen se tulee alas painovoimalla. Laskuvaihe kestää 1/5 ajasta, eli tuottaa sähköä 80% ajasta. Kun laitetaan 5 lennokkia tai enemmän yhteen, saadaan jatkuva sähkön tuotto. Jäätävissä olosuhteissa tai jos ei tuule, lennokki laskeutuu dronen tapaan. Kaikki eo. automaattisesti.

Tässä on kaksi perusideaa: kilometrissä tulee, vaikka maanpinnalla ei tuulisikaan ja osia tarvitaan vähemmän, kun perinteisen myllyn runko ja perustukset jäävät pois. Lisäksi osien huoltaminen on helpompaa maassa kuin 200m:ssä.

Mua epäilyttää tässä se, kuinka varmasti lennokki toimii. On harmillista, josa mijoonan lennokki tulee peltoon.

Proof of concept/MVP maksaa 600 000 NOK ja tuottaisi n 75 MWh vuodessa, eli ei kannattava ilman tukia. Mutta vakuuttavat, että tuotantomalli tuottaisi sähköä puolella nykyisen tuulivoiman hinnasta.

Ainakaan naapurit eivät olisi ongelmana, kun lennokki hädintuskin näkyy maanpinnalla. Lentoliikenteen kanssa sitten eri asia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eikö tuo kiipeilybuumi ole jo hiipumassa?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^voi hyvin olla, en tiedä kuntoilun trendeistä mitään. Climbwall on toki ihan oma juttunsa, eli vaikka iso buumi olisi ohi, voi sille olla markkinoita. Ongelma on 1-version hinta, hyvin harva kuntosaliyrittäjä, kylpylä, leikkikeskus, tapahtumajärjestäjä tai hotelli tms haluaa laittaa 30k laitteeseen. Kakkosversion pitäisi olla 22k, eli se helpottaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kyselin vielä tuosta lennokin menettämisen riskistä ja sain vastauksen, että koska heillä on siivet, he voivat aina laskeutua ilman roottoreita ja onhan se niin, vaikka dronen moottorit eivät toimisi, aina voi liitää alas hallitusti.

Mutta edelleen epäilyttää, että jos tuotantomallin lennokki maksaa esim. miljoonan ja sen pitäisi lentää ainakin 10 vuotta, niin näen kyllä ison riskin, että lennokki on jossain vaiheessa tontissa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jos nyt pakko on pistää energiaan niin aaltojutut tuntuu toimivammilta kuin taivaalla viipottavat härvelit.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Intuitiivisesti aaltojutut on kiinnostavia, mutta toistaiseksi ne ovat olleet ikuinen lupaus vuosikymmenet. Meri on raaka paikka ja huoltokin vielä merellä. Mutta tosiaan se suomalainen waveroller on kiinnostava

http://aw-energy.com/


Waverollerissa on vaan sen verran isot pojat liikkeellä, että niitä ei mun pennoset kiinnosta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Teslalla on kiistatta johtoasema edulliseen sensoritekniikkaan perustuvissa robottiautoissa. Esim. Googlen autot ovat tod. näk. parempia, mutta niissä on kymmenien tuhansien LIDAR. Kaikki muutkin robottiautoja rakentavat Teslaa lukuunottamatta käyttävät LIDAR:a. Puolijohde-LIDAR on tulossa, mutta se on edelleen selvästi kameroita kalliimpaa.

Kolmen kuukauden kuluttua ajossa on n 25t kameratekniikkaan ja NVIDIAN hermoverkkotietokoneeseen perustuvaa Teslaa, jotka ovat jatkuvasti yhteydessä emoalukseen ja lähettävät dataa sinne. Näin Tesla saa paljon tietoa harvinaisista edge caseista, joita pienellä fleetillä on hankala kerätä.

Eli
1)teslalla on johtoasema
2)se juoksee kovempaa kuin muut

1+2=>muut eivät saa Teslaa kiinni, ellei käy niin, että Teslan valitsema polku on väärä.

Eo:n perusteella ostan tänään lisää Teslaa.

Ps. Lisäksi voisi tarinoida maailman suurimmasta tehtaasta, joka tuplaa maailman litiumioni-akkujen tuotannon, mutta se on jo vanha juttu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Voi vähän Neste pompata:

Nesteelle hyviä uutisia USA:sta
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti:Voi vähän Neste pompata:

Nesteelle hyviä uutisia USA:sta
Ei kannata vaan kauhean kauan salkussa pitää pompun jälkeen, jotenkin luulisi että Trumpin hallinto pistää moiset matalaksi.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Donald Trump peruu lupauksiaan, osa 2 – nyt vuorossa kidutus ja ilmastosopimus
The New York Timesin haastattelussa Trump kieltäytyi myös toistamasta kampanjalupaustaan, jonka mukaan hän repisi Pariisin ilmastosopimuksen.

”Suhtaudun siihen [sopimukseen] avoimin mielin”, Trump sanoi ja lisäsi, että puhdas ilma ja vesi ovat erittäin tärkeitä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^mihinkään ei voi luottaa!1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Firman, josta omistan 1%, liikevaihto kasvoi 90% ollen nyt 15 miljoonaa ja liikevoitto kasvoi 0.3 miljoonasta miljoonaan. Tälle vuodelle tavoitteena liikevaihdon tuplaus.

Mahdollisesti pörssiin 2018, mutta siitä ei mitään päätöstä ole. Ensi vuosi olisi kyllä hyvä vuosi listautua, jos saa kolme vuotta 90-100%:n kannattavaa kasvua putkeen. Toivottavasti vain listautumismarkkina ei sula alta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vajaat paritkyt kiloa vapautuu käyttööni. Kannattaako maksaa asuntolainaa pois vai sijoittaa, jos nämä ovat vaihtoehdot?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Asuntolainojen korot ovat niin alhaalla, että mielestäni kannattaa sijoittaa johonkin muualle. Jos maksat asuntolainaa pois, tuottosi on lainan koron poisjäänti. Tietysti se on täysin riskitön sijoitus.

Ennenkuin voi sanoa enempää, sun pitäisi miettiä, mikä on riskinsietosi. Maksamalla lainaa pois saat varman, mutta hyvin pienen tuoton.

Muissa sijoituksissa tuoton odotusarvo on isompi, mutta riski kasvaa myös.

Hajautetun osakesalkun pitkän tähtäimen reaalituotto (=inflaation jälkeen, ennen veroja) on ollut n 7-8% vuodessa. Kun hajautat kymmeneen eri toimialoilla toimivaan yritykseen, yrityskohtainen riski poistuu (=ne kumoavat toisensa) ja jäljelle jää yleinen markkinariski (=tuleeko lama tai ydinsota tms). Jos olet tarvittaessa valmis odottamaan vähintään kymmenen vuotta, hajautettu osakesalkku on vähäriskinen, mutta ei siinä toisaalta voi rikastumisestakaan haaveilla.

Jos olet uhkapeluri, sijoita johonkin pörssin ulkopuoliseen yritykseen. Siinä on suuri riski, että menetät rahasi kokonaan, mutta pieni mahdollisuus hyvin suureen tuottoon.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 21.02.2017 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ :sir: Toki perintöä tulee muutenkin, mutta toistaiseksi ne on sidottu kiinteistöihin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jos haluaa olla uhkapeluri, tämä on hyvä saitti.

https://www.invesdor.com/fi/pitches

Tällä saitilla pörssin ulkopuoliset yritykset hakevat sijoittajia. Kaikille yrityksille on tehty laillisuus due diligence, mikä tarkoittaa, että aivan törkeimmät huijarit (liiketoimintakiellossa olevat jne) on karsittu pois. Saitin due diligence ei kuitenkaan ota kantaa business ideaan, eli sen järkevyys täytyy sijoittajan arvioida itse.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin