Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.09.2020 8:24
Bluntly kirjoitti: 08.09.2020 20:59
Bluntly kirjoitti: 13.07.2020 12:59 Kovasti tekisi mieli shortata teslaa.
Prkl.
Kirjoitit noin 13.7, silloin päättökurssi 299.41, eilen 330. Eli jos olisit silloin shortannut, olisit vielä tappiolla. Tai toisin sanoen, jos hinnassa 299 olit sitä mieltä, että kannattaa shortata, varmaan olet nytkin?
https://finance.yahoo.com/quote/TSLA?p=TSLA

Market cap 526 miljardia USD :dumb:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ihan hyvä nousu NAS:lta, tässähän on melkein omillaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Menossa on ilmeisesti SPAC-kupla yhdistettynä IPO-kuplaan.

Eli SPAC on yhtiö, joka listautuu pörssiin ja jolla ei ole mitään liiketoimintaa, mutta se aikoo myöhemmin ostaa jonkun pörssin ulkopuolisen yrityksen ja fuusioitua siihen, jolloin pörssin ulkopuolinen yritys pääsee pörssiin ilman normaalia IPO kriteerejä.

Tosiaan kuplaa pukkaa, kurssit nousevat avauspäivinä n 100%. En ole kokeillut. Ehkä pitäisi. Siis sillä ajatuksella, että hyppäisi ekana päivänä pois.

Tämä tietysti toimii niin kauan kunnes se ei enää toimi.

https://www.cnbc.com/2020/10/30/michael ... ubble.html
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 11.12.2020 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

Eikös ainakin Suomessa ole jotain tasovaatimuksia pörssifirmoille?

Tuntuu hämmentävältä, jos jossain muualla tyhjä firma pääsee mihinkään merkittävään pörssiin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Joo. Täytyy vielä tutkia, mutta ilmeisesti noita SPAC-kuoria on aivan oikeissa pörsseissä.

Tosiaan hämmentää tässä se, että tällä on mm. tarkoitus juuri kiertää listautumisvaatimuksia, niin miten se SPAC sitten pääsee pörssiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.11.2020 12:13
James Potkukelkka kirjoitti: 08.09.2020 19:24 Olin etukäteen laittanut itselleni rajan, jossa myyn, jos putoaa sen alle. Eli myin, jotta pääsin ottamaan voitot lopuistakin. Ehkä muutaman vuoden päästä harmittaa. Tai sitten ei.
Harmittaa jo nyt. Tesla taas paukutellut ath lukemia

https://finance.yahoo.com/quote/TSLA?p=TSLA


Jotain lohtua pitäisi saada, kun mun myyntien jälkeen noussut vielä kymmeniä prosentteja. Nyt olen miettinyt Teslan shorttaamista. Nordnetistäkin näyttää siihen nykyään löytyvän hyvin instrumentteja

https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/ ... irection=D

En noita vielä täysin ymmärrä, mutta kysehän on joka tapauksessa vedonlyönnistä. Noissa ei onneksi voi menettää enemmän kuin sijoittavansa summan ja jos oikein ymmärsin, ainakin korkean vivun tuotteissa korkokulut ovat aika kalliit. Jos oikein laskin, jos ottaa 10 kertaisen vivun, niin vuodessa korko vie lähes puolet sijoitetusta pääomasta, jos kohde-etuus ei muutu lainkaan. Lisäksi noissa on ns. knock out -taso, eli jos kohde-etuus liikkuu riittäväst väärään suuntaan, laukeaa instrumentti arvottomana. Mutta mitään varsinaista päättymispäivää niissä ei ole. Mutta kuten sanoin, en vielä täysin noita ymmärrä.

Mutta en ole päättänyt, shorttaanko vai en. Kerran aiemminhan shorttasin Teslaa (silloin ei Suomesta vielä voinut siihen instrumentteja ostaa) ja menetin sijoittamani summan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

No niin. Musk on nyt maailman rikkain mies. Onneksi en laittanut shortseja jalkaan.

Edelleen olen sitä mieltä, että Tesla on kupla. Mutta silti en uskalla shortata.

Noissa shortti-instrumenteissa on se ongelma, että ne knockaavat, jos menee jonkun rajan yli, lisäksi korko syö tai jos ostaa myyntioptioita, niin aika syö.

Tietysti toteuttaja toteuttaisi eikä selittäisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.01.2021 9:35 Edelleen olen sitä mieltä, että Tesla on kupla.
Perustuuko tuo siihen ajatukseen, että Tesla ei kykene myymään tarpeeksi autoja vai että katteet jäävät liian pieniksi? Vai molempia?

Minusta Tesla vaikuttaa edelleen olevan ainoa differoituva EV brändi. Mutta kisa tietty kovenee koko ajan. Akuista ei ole toviin puhuttu mitään. Onko Teslalla paremmin akkukapasiteettia tulossa vai ei? En tiedä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Perustuu siihen ajatukseen, että EPS (TTM) on 0.52 ja osake on 816.04, jolloin P/E TTM on 1569. Lisäksi Tesla on kalliimpi kuin maailman kaikki muut autofirmat yhteensä. Eli autoja ei yksinkertaisesti myydä maailmassa niin paljoa, että niitä kauppaamalla olisi saatavissa osakkeen hintaan oikeuttava määrä rahaa.

Eli ensin pitäisi saada kaikkien maailman autonvalmistajien voitot ja sen lisäksi vielä muualta lisää rahaa. Apple on huippuvuosinaan vienyt kaikki kännyvalmistajien voitot, eli ensin mainittu kohta on periaatteessa mahdollinen hetkellisesti, mutta sekään ei riitä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Nyt ehkä harmittaa ettei ole tullut sijoitettua samoin kuin James.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.01.2021 13:47
Eli ensin pitäisi saada kaikkien maailman autonvalmistajien voitot ja sen lisäksi vielä muualta lisää rahaa. Apple on huippuvuosinaan vienyt kaikki kännyvalmistajien voitot, eli ensin mainittu kohta on periaatteessa mahdollinen hetkellisesti, mutta sekään ei riitä.
Tämä skenaario on ihan mahdollinen. Autobisnes kärsi ylikapasiteetista ennen EV aikaa ja firmoja pidettiin pystyssä tukiaisilla. EV aikaa edeltäneet voitot ovat olleet pieniä. Nyt sitten on mahdollista tehdä enemmän voittoa, jos pystyy myymään kovalla katteella ja paljon. Mutta Teslan kyvystä tehdä Porschen tasoista katetta per auto ei oikein ole. Ja valmistusmäärissä on jääty tavoitteesta. Jos Tesla ei kykene kasvamaan yhtä nopeasti kuin markkinat, niin se on iso ongelma.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.01.2021 11:25
James Potkukelkka kirjoitti: 08.01.2021 13:47
Eli ensin pitäisi saada kaikkien maailman autonvalmistajien voitot ja sen lisäksi vielä muualta lisää rahaa. Apple on huippuvuosinaan vienyt kaikki kännyvalmistajien voitot, eli ensin mainittu kohta on periaatteessa mahdollinen hetkellisesti, mutta sekään ei riitä.
Tämä skenaario on ihan mahdollinen. Autobisnes kärsi ylikapasiteetista ennen EV aikaa ja firmoja pidettiin pystyssä tukiaisilla. EV aikaa edeltäneet voitot ovat olleet pieniä. Nyt sitten on mahdollista tehdä enemmän voittoa, jos pystyy myymään kovalla katteella ja paljon. Mutta Teslan kyvystä tehdä Porschen tasoista katetta per auto ei oikein ole. Ja valmistusmäärissä on jääty tavoitteesta. Jos Tesla ei kykene kasvamaan yhtä nopeasti kuin markkinat, niin se on iso ongelma.
Vielä isompi ongelma on se, että Toyota tekee Toyotat eli edelläkävijän etu menee ja tehokkaampi, laadukkaampi tekijä jyrää ohitse isoilla markkinoilla.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tuolla logiikalla Samsung tekisi parempaa tulosta kännyköillä kuin Apple.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.01.2021 15:13 ^ Tuolla logiikalla Samsung tekisi parempaa tulosta kännyköillä kuin Apple.
Osta toki Teslaa jos usko on noin kova.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

VW on varmaan vanhoista valmistajista parhaassa asemassa. Toyota on unessa. Tai ei ehkä unessa, vaan kieltää todellisuuden.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ montako vetyautoa VW:llä on? Mites noi solid state akut? Jos Toyotalta kaipaat nykyteknologian EV:eitä, niin niitähän on tulossa. Kuten kaikilta muiltakin merkeiltä.

Toyotalle sähköissä on se huono puoli, että teknologia on luonnostaan luotettavampaa. Toyotan kasaamisosaaminen ei ehkä erotu EV markkinassa. Voimalinja, yleinen ajettavuus ja tilaratkaisut muuttuvat myös makkaraksi. Veikkaan, että differoiviksi tekijöiksi nykytekniikalla nousee softa, hallintalaitteet ja sisätilojen design. Oletuksena tässä on, että tuotteet on launchattu muutenkin kuin paperilla, ts. Ollaan valmiita toimittamaan niitä autoja.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 11.01.2021 9:20 Jos Toyotalta kaipaat nykyteknologian EV:eitä, niin niitähän on tulossa. Kuten kaikilta muiltakin merkeiltä.
On tulossa joskus. VW myy nyt.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2021 8:36 VW on varmaan vanhoista valmistajista parhaassa asemassa. Toyota on unessa. Tai ei ehkä unessa, vaan kieltää todellisuuden.
Täh?

https://asia.nikkei.com/Spotlight/Most- ... 2021-debut

Solid statet tulee tänä vuonna.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2021 9:57
sivustahuutaja kirjoitti: 11.01.2021 9:20 Jos Toyotalta kaipaat nykyteknologian EV:eitä, niin niitähän on tulossa. Kuten kaikilta muiltakin merkeiltä.
On tulossa joskus. VW myy nyt.
Id3 myynnissä, Id4 ennakkomyynnissä. Ei tuo kummoinen etumatka ole.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Tiedän kyllä tuon, mutta tarkoitin, missä
laajuudessa Toyota oikeasti alkaa myydä sähköisiä autoja (solid state tai ilman). Eli onko kyseessä vain demo tai mainosprojekti.

VW myy oikeasti isoja määriä sähköautoja juuri nyt.

Toyotan ja VW:n johdon sitoutuminen sähköistykseen ovat eri tasolla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kaikenlaiset silppuosakkeet lähti ja tilalle puhdas energia eeteeäffää.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Areva?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^VAPO!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Herantis pharma julkaisemassa lääkkeensä testejä lähiaikoina. Tankkasin vähän varuiksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin