Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25594
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Arvon, pitäisikö keventää osakesalkkua ja lisätä käteisen määrää. Ainakin toistaiseksi päädyin nyt siihen, että en myy mitään, mutta en myöskään enää osta uusia osakkeita. Ts. hiljalleen käteisen määrä kasvaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21355
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Lyhyitä shokkeja voi tietysti tulla, jolloin käteisellä pääsee ehkä ostamaan halvalla. Keskipitkällä aikavälillä kaikki länsimaat ovat valmiita painamaan rahaa, jos meno tästä yhtään hiipuu taloudessa. Käteisen merkitys arvonsäilyttäjänä on siis kyseenalainen, enemmän ovat pelipaperia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25594
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Juu, en mä meinaakaan pysyvästi käteisen määrää kasvattaa. Pidän vain mahdollisena, että seuraavan parin vuoden aikana tullaan alaspäin reilusti. Mulla oli tässä muutama kk sitten sijoittamiseen käytettävissä olevan käteisen määrä lähes nolla. Hyvä olla jonkun verran käteisenä, että voi ostaa, jos paikka tulee.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Suomen hoivatiloihin pistin jonkunverran kiinni. Saa jäädä pysyvästi, ostelen lisää jos ei ihan hirmuisesti nouse.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25594
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nyt olisi tarjolla uusi Instagram!1 :dumb:

No ei ihan, mutta vähän sinnepäin lisätwisteillä. Ovat jo laittaneet 150k ostettua koodausta ja sen lisäksi 3 tyyppiä on lähes sweat equityllä (1500 palkalla, mutta osakkaina) koodannut reilu puoli vuotta.

Mullahan on 116k yhdessä ja 50k toisessa start upissa. Saa nähdä josko tähän 5k...

Selvästi suurin osa sijoituksista on kuitenkin pörssissä.

Premoney valuaatio on 3miljoonaa. Olisiko realistista laskea breikkaamisen todennäköisyydeksi alle 1:100.. Eli siinä tapauksessa breikatessa pitäisi hinnan olla yli 300 miljooonaa. Ei taida onnistua.

Maailmassahan on varmasti tälläkin hetkellä vähintään kymmeniätuhansia start uppeja, jotka uskovat, että juuri heidän appsinsa on se seuraava instagram.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä nyt osallistun mun valtavalla sijoitusharrastuksella tähän keskusteluun!

Mulla on Nordeassa joku rahastosäästöhässäkkä jossa on about 15000. Näyttää siltä, että siirrän kaiken muun pois nordeasta, joka tarkoittaa sitä, että menetän mun jonkun gold-jäsenyyden ja alkavat perimään tuosta kuluja. Toisaalta taas sitten jos nostan summan siirtääkseni sen muualle, niin siitä pitää maksaa verot pois. Mitähän sille kannattais tehdä?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vero maksetaan vain voitosta.

Nordnetin superrahasto ei varmaankaan ole hölmömpi vaihtoehto.

https://www.nordnet.fi/super
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25594
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ei ole uudesta Instagrammista kuulunut. Pe tapasin TJ:n ja keskustelin osakassopimuksesta, koska haluaisin mukaan alkuperäiseen osakassopimukseen, en nyt tarjolla olevaan. Lupasi palata viimeistään ma. Ei ole palannut.

Tätä voi tulkita kahdella tavalla

a)positiivinen tulkinta. Koska kuuli, että lähtisin mukaan minimisjoituksella, ei niin paljoa kinosta, eli sijoittajia on tulossa isompien rahojen kanssa.
b)negatiivinen tulkinta. Hemmo ei pidä lupauksiaa.

edit: tarkalleen sanoi "alkuviikosta"
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21355
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ toi on vaan suomi. Aika pienillä kuluilla löytyy etf:t sp500, eurooppa, kehittyvät ja japani. Noilla kattaa halvalla koko maailman.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14935
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 21.02.2017 15:02 Vajaat paritkyt kiloa vapautuu käyttööni. Kannattaako maksaa asuntolainaa pois vai sijoittaa, jos nämä ovat vaihtoehdot?
Tulikin huomattavasti enemmän käkkyä ja Alexandrian rahastoon menee osa. Osa makaa vielä säästötilillä, osa vasta matkalla. Kymmenen kiloa varaan porvarireissuun koko perheelle todnäk Mauritiukselle. Äsken olin osaomistajana ytimessä tarkastamassa uutta kämppää, joka oli rakenteilla ja loppusuoralla. Äippä muuttaa siihen.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 03.08.2017 13:40Tulikin huomattavasti enemmän käkkyä ja Alexandrian rahastoon menee osa.
Oikeasti?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Kai tuossa olisi teoriassa mahdollisuus hassata rahansa vielä useamman välikäden palkkiohin investoimalla johonkin, joka sijoittaa Alexandrian rahastoihin!
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21355
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

400 prossaa on 400 prossaa
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Muistaakseni Alexandria kayttää SEB:n rahastoja, jotka ovatkin sitten parhaita jakamaan myyntipalkkioita välittäjäfirmoille.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25594
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi, jos et ole vielä sijoittanut, niin harkitse vielä. Noissa rahastoissa on yleensä raskas kulurakenne. Ne eivät tuo sulle lisäarvoa verrattuna siihen, että sijoittaisit itse suoraan pörssiosakkeisiin.

Salkunhoitaja ei tiedä markkinoiden tulevasta kehityksestä yhtään sen enempää kuin sinäkään. On moneen kertaan osoitettu, että aktiivisesti hoidetut salkut kulujen jälkeen häviävät "osta ja unohda" -salkulle.

Suositan, että sijoitat suoraan itse esim. tämän
https://www.nordnet.fi/mux/web/nordnet/index.html

kautta
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Tuovat ne luultavasti parempaa hajautusta kuin suorat osakesijoitukset.

Kun markkinoilla on aika montakin rahastoa ja ETF:ää, jossa kulurakenne on ainakin kertaluokan pienempi kuin näissä kamalimmissa alexandrioissa niin miksi sijoittaa suoraan osakkeisiin - etenkin jos on niin kuutamolla, ettei kulut kiinnosta.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25594
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^no joo, kyllähän rahastossa saa helposti hyvän hajautuksen. Joku pienikuluinen suoraan ostettu indeksirahasto on ok.
Nykyään kun merkintäpalkkiot ovat niin pienet, saa itsekin ostamalla helposti hajautettua, vaikka ei käyttäisi paljoa rahaa. Kun ostaa 10:ä eri toimialoilla olevaa yritystä, siinä tulee niin hyvä hajautus, että se ei enää merkittävästi muutu, vaikka salkussa olisi kymmeniä firmoja rahaston kautta.

Mutta tosiaan, jos ostat kioskin A kautta kioskin B rahastoja, maksat palkkioita sekä A:lle että B:lle. Kumpikaan ei harjoita hyväntekeväisyyttä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25594
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

"Instagram"-mies nyt viimein meilasi. Oli kuulemma niin kiire ollut, että ei ollut aiemmin. Pyörinyt eri puolilla maailmaa hakemassa rahoitusta...

Mulla on kyllä epäileväinen fiilis, en varmaan lähde mukaan. Pidän uuden someappsin breikkaamista niin epätodennäköisenä, vaikka tässä onkin oleellinen twisti, jota vielä ei ole olemassa. Ehkä olen väärässä. Olisihan se hienoa, jos suomesta tulisi joku iso nettijuttu (muukin kuin peli). Mutta taidan itse jättää väliin.

Kun mainoskamppanja alkaa, kerron nimen, niin voidaan sitten yhdessä ihmetellä olinko oikeassa vai väärässä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Niitä kun on kymmeniä/satoja/tuhansia tulossa niin juuri sen yhden breikkaaminen on aika epätodennäköistä.

Siksi sitä sanotaankin riskisijoittamiseksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25594
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 03.08.2017 15:47 Niitä kun on kymmeniä/satoja/tuhansia tulossa niin juuri sen yhden breikkaaminen on aika epätodennäköistä.

Siksi sitä sanotaankin riskisijoittamiseksi.
Juu, odotusarvon pitäisi kuitenkin olla positiivinen. Kuten aiemmin sanoin, kun premoney valuaatio on 3 miljoonaa, pidän odotusarvoa negatiivisena.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tänään olisi hyvä päivä tankata Nestettä, täytyy kuitenkin pitää vapaat finansit odottamassa erästä tulevaa, erittäin epämieluisaa, tapahtumaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14935
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mulla menee Alexandrian rahastoon 300 kuussa. Seuraan tuottoa muutaman vuoden ja teen johtopäätöksiä. Nordean rahastoissa mun tuotto on ollut 2 pinnaa vuodessa eli sysipaska. Tuon aion lopettaa nyt kun voin. Itse sijoitus oli välttämätön alhaisemman marginaalin vuoksi.Tottakai kaikilla joita kiinnostaa raharaha ja raha on omat mielipiteensä sijoittamisesta ja itsehän tietenkin kannattaa kaikki tehdä. Vaan kun ei kiinnosta seurata kursseja ja ostaamyydähallinnoida. Kun nyt saisi sellaisien seiskan vuodessa pidemmällä aikavälillä, niin ihan tyytis olisin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21355
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ei kun niitä kursseja just ei kande seurata. Osta ja unohda, joko suoraan nippu osakkeita suoraan tai mieluummin indeksejä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Katsohan kuinka paljon sulta menee jokaisesta 300 eurosta merkintäpalkkiota ja kuinka paljon joka kuukausi hoitopalkkiota tuolla Alexandriassa. Kaiva nessupaketti esiin ensiksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14935
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bluntly kirjoitti: 03.08.2017 19:16 Katsohan kuinka paljon sulta menee jokaisesta 300 eurosta merkintäpalkkiota ja kuinka paljon joka kuukausi hoitopalkkiota tuolla Alexandriassa. Kaiva nessupaketti esiin ensiksi.
Sä olet ilmeisesti hassannut tuonne kaikki rahasi, vai mistä moinen vimma?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin