Vanhushuollon resurssit

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja Vadim »

sivustahuutaja kirjoitti: Ei kai UK ole lontoota lukuunottamatta suomea kalliimpi asua? Julkiset palvelut taas eivät terveen nuoren kohdalla paljoa paina kun verot jäävät alhaisiksi.

Pitemmämällä tähtäimellähän edessä on kuitenkin joko muutto suomeen tai hyvätuloisen puolison löytäminen (luulisin suhteellisen fiksuilla ja vaaleilla suomalaisilla olevan vientiä).
Sikäli kun tiedän, asuminen on kallista kaikkialla briteissä, julkinen liikenne on kehnonlaista ja pöyristyttävän hintaista, eikä energiakaan halpaa, varsinkaan kun Länsi-Neuvostoliitossa talojen eristys ynnä muu jättää melkoisesti toivomisen varaa.

Sikäläisistä avioliittomarkkinoista en osaa sanoa paljoakaan; jokunen tuttavaneito on kyllä päässyt onnistuneesti avioliiton satamaan, mutta siippojen luokkataustasta on niukalti havaintoja. Oikea yläluokka tietysti nai vain serkkujaan.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja Vadim »

chevilyn kirjoitti:Totta, mutta en ihmettele miksi hoitajat valitsevat maan, jossa elintaso ei kenties nouse, mutta alan arvostus on korkeampi. Haluaahan jokainen tuntea tekevänsä työtä, jolla on merkitystä myös muiden mielestä.
Tätä jäin hiukan fundeeraamaan - itselläni kun ei ole oikein mitään käsitystä siitä, kuinka paljon Suomessa arvostetaan tai jätetään arvostamatta hoitoalan töitä, ja vielä vähemmän siitä, miten asianlaita mahtaa olla muissa maissa. Mut eiks hoitsut ole ylipäätään ns. kuuminta hottia?
chevilyn kirjoitti:Tästäkin olen samaa mieltä.
Hyvä! Pääsenkö nyt sun pöksyihin?
chevilyn

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

elco kirjoitti:
chevilyn kirjoitti: Olisin valmis nostamaan tälläkin hetkellä veroprosenttiani esim.3% mikäli tietäisin, että verorahat käytetään vanhushuollon hyväksi.
Mikään ei käsittääkseni estä sinua lahjoittamasta 3% bruttopalkastasi vanhustenhuoltoon. Lienee kai sitten jotenkin jaloa toivoa valtakoneiston kuppaavan koko kansalta rahat tehottoman koneistonsa syövereihin, kuin käyttää itse korvamerkitsemänsä rahat haluamaansa tarkoitukseen.

Puhe on halpaa.
Muutoksia saadaan aikaan vasta siinä vaiheessa, kun useampi ihminen osallistuu. Jokainen voi osallistua tahollaan asioihin, mutta ne eivät vie asioita eteenpäin pidemmällä aikavälillä. Nyky-yhteiskunnan yksi ongelma on minä-keskeisyys.

Puhe on halpaa ja valittaminen on ilmaista.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja huima »

Vadim kirjoitti:Hyvä! Pääsenkö nyt sun pöksyihin?
The race is on.

Muista sitten Vadim että Aasi voi milloin vaan bannata sut!
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja Vadim »

huima kirjoitti: The race is on.

Muista sitten Vadim että Aasi voi milloin vaan bannata sut!
Meinaat että se(kin) ajattelee porkkanallaan?
chevilyn

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Vadim kirjoitti: Tätä jäin hiukan fundeeraamaan - itselläni kun ei ole oikein mitään käsitystä siitä, kuinka paljon Suomessa arvostetaan tai jätetään arvostamatta hoitoalan töitä, ja vielä vähemmän siitä, miten asianlaita mahtaa olla muissa maissa. Mut eiks hoitsut ole ylipäätään ns. kuuminta hottia?
Tunnen muutamia sairaanhoitajia, jotka puhuvat usein siitä, että haluaisivat lähteä takaisin ulkomaille töihin, koska siellä lääkäritkin kunnioittavat enemmän heitä. Tiedän myös tapauksia, jotka ovat lähteneetkin juuri siitä syystä, että kokevat tekevänsä tärkeää työtä ja haluavat sen näkyvän palkassa, sekä työyhteisön arvostuksessa. Itse en ole hoitoalan ihminen, joten omakohtaisia kokemuksia ei tästä asiasta ole.
Vadim kirjoitti: Hyvä! Pääsenkö nyt sun pöksyihin?
Reps! Sanomattakin lienee selvää, että et.
Tix

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja Tix »

chevilyn kirjoitti:Tunnen muutamia sairaanhoitajia, jotka puhuvat usein siitä, että haluaisivat lähteä takaisin ulkomaille töihin, koska siellä lääkäritkin kunnioittavat enemmän heitä. Tiedän myös tapauksia, jotka ovat lähteneetkin juuri siitä syystä, että kokevat tekevänsä tärkeää työtä ja haluavat sen näkyvän palkassa, sekä työyhteisön arvostuksessa. Itse en ole hoitoalan ihminen, joten omakohtaisia kokemuksia ei tästä asiasta ole.
Tuossa on varmaan totuutta takana. Olen useinkin keskustellut eri organisaatiotasoilla olevien hoitoalan ihmisten kanssa, ja yleinen mielipide tuntuu olevan, että kun muualla homma on tiimi- ja yhteistyötä, meillä on nokkisjärjestyssysteemi, jossa ylilääkäri on jumalasta seuraava, pyllyä nuolevana apulaisenaan ostaston ylihoitaja. Lääkärit pomottavat sairaanhoitajia ja sairaanhoitajat perushoitajia/lähihoitajia ja paska valuu tasaisesti alaspäin. Ilmapiiriä heikentää vielä se, että ylilääkärit ovat järjestään himpan sovinistisia vanhoja miehiä ja osastonhoitajat keski-ikäisiä naisia, jotka ovat kateellisia nuoremmilleen. Ilmapiiri on monissa paikoissa hirveä ja voin kuvitella, että vaikkapa lähihoitajan työyhteisössään kokema arvostus ei juuri tule hierarkian ylemmiltä tasoilta, vaan kollegoilta.
chevilyn kirjoitti:Reps! Sanomattakin lienee selvää, että et.
Takeoff, crash and burn.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Tix kirjoitti: Tuossa on varmaan totuutta takana. Olen useinkin keskustellut eri organisaatiotasoilla olevien hoitoalan ihmisten kanssa, ja yleinen mielipide tuntuu olevan, että kun muualla homma on tiimi- ja yhteistyötä, meillä on nokkisjärjestyssysteemi, jossa ylilääkäri on jumalasta seuraava, pyllyä nuolevana apulaisenaan ostaston ylihoitaja. Lääkärit pomottavat sairaanhoitajia ja sairaanhoitajat perushoitajia/lähihoitajia ja paska valuu tasaisesti alaspäin. Ilmapiiriä heikentää vielä se, että ylilääkärit ovat järjestään himpan sovinistisia vanhoja miehiä ja osastonhoitajat keski-ikäisiä naisia, jotka ovat kateellisia nuoremmilleen. Ilmapiiri on monissa paikoissa hirveä ja voin kuvitella, että vaikkapa lähihoitajan työyhteisössään kokema arvostus ei juuri tule hierarkian ylemmiltä tasoilta, vaan kollegoilta.
No, olen myös kuullut, että vanhemmat (naispuoliset) sairaanhoitajat suhtautuvat melko yliolkaisesti nuoriin naislääkäreihin, joita valtaosa vastavalmistuneista on.

Toisaalta Euroopassa on maita (esim. Saksa), jotka ovat paljon Suomea hierarkisempia. Muuttamalla saattaa joutua ns. ojasta allikkoon, koska ulkomaaneläviä harvemmin arvostetaan ainakaan enempää kuin kantaväestöä.
Tix

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja Tix »

Vadim kirjoitti:Toisaalta Euroopassa on maita (esim. Saksa), jotka ovat paljon Suomea hierarkisempia. Muuttamalla saattaa joutua ns. ojasta allikkoon, koska ulkomaaneläviä harvemmin arvostetaan ainakaan enempää kuin kantaväestöä.
Paljon suurempi osa alan koulutetuista vain vaihtaa alaa sen sijaan että lähtisi ulkomaille. Huono työilmapiiri, raskas vuorotyö ja huono palkka ovat melko ikävä yhtälö.
elco

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja elco »

chevilyn kirjoitti:Nyky-yhteiskunnan yksi ongelma on minä-keskeisyys.
Öö, siis sinä olet siis aivan yhtä minä-keskeinen kuin minäkin, kunnes valtiokoneisto tekee meistä väkipakolla uudelleen yhtä minä-keskeisiä korottamalla veroja?

Kyllä minä näen sen niin, että jos olet valmis luopumaan osasta tulojasi Hyvän Asian eteen niin anna palaa. Vai oletko liian minä-keskeinen tehdäksesi mitään?
chevilyn

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

elco kirjoitti:
chevilyn kirjoitti:Nyky-yhteiskunnan yksi ongelma on minä-keskeisyys.
elco kirjoitti: Öö, siis sinä olet siis aivan yhtä minä-keskeinen kuin minäkin, kunnes valtiokoneisto tekee meistä väkipakolla uudelleen yhtä minä-keskeisiä korottamalla veroja?
Öö, Suomessa on progressiivinen verotus, jos et ole huomannut ja aika suurella todennäköisyydellä on jatkossakin. Kyse onkin siitä mistä ihmiset olisivat valmiit luopumaan hyvän asian eteen.
elco kirjoitti: Kyllä minä näen sen niin, että jos olet valmis luopumaan osasta tulojasi Hyvän Asian eteen niin anna palaa. Vai oletko liian minä-keskeinen tehdäksesi mitään?
Teen koko ajan jotain ja kannustan muitakin tekemään samoin. Harmi vain, että osa ihmisistä ei halua katsoa omaa napaansa pidemmälle.
elco

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja elco »

chevilyn kirjoitti: Öö, Suomessa on progressiivinen verotus, jos et ole huomannut ja aika suurella todennäköisyydellä on jatkossakin. Kyse onkin siitä mistä ihmiset olisivat valmiit luopumaan hyvän asian eteen.
Tarkoitatko, että se jolla on suurin veroprosentti on myös vähiten minä-keskeinen?

Edelleen, mikä sinua estää luopumasta 3%:sta, josta uhosit olevasi valmis luopumaan. Pienistä puroista kasvaa iso virta. Toisekseen, jos jo maksaisin 3% sinua enemmän veroja niin eikös se sitten riitä?
Googlebot

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Tix kirjoitti:Olen useinkin keskustellut eri organisaatiotasoilla olevien hoitoalan ihmisten kanssa, ja yleinen mielipide tuntuu olevan, että kun muualla homma on tiimi- ja yhteistyötä
Jotenkin tuo särähtää korvaan ikäänkuin Suomessa olisi erilainen ja huonompi työilmapiiri kuin (kaikkialla?) "muualla". Suomessa on yleisesti ottaen alasta riippumatta tiukempi pomokulttuuri kuin muissa Pohjoismaissa, mutta löysempi kuin useimmissa keski-Euroopan maissa + britit.
meillä on nokkisjärjestyssysteemi, jossa ylilääkäri on jumalasta seuraava, pyllyä nuolevana apulaisenaan ostaston ylihoitaja. Lääkärit pomottavat sairaanhoitajia ja sairaanhoitajat perushoitajia/lähihoitajia ja paska valuu tasaisesti alaspäin. Ilmapiiriä heikentää vielä se, että ylilääkärit ovat järjestään himpan sovinistisia vanhoja miehiä ja osastonhoitajat keski-ikäisiä naisia, jotka ovat kateellisia nuoremmilleen.
Toivottavasti et itse usko noin typerään ja yksinkertaistettuun yleistykseen? Liittyikö tuo mainitsemasi ilmiö myös vanhustenhuoltoon, eli ovatko vanhainkotien johtajat tai lähihoitajien ylimmät esimiehet "järjestään" vanhoja sovinistisia miehiä joiden takia kaikki menee päin prinkkalaa? Väittäisin että naisia sielläkin pääasiassa on johtajien palleilla,, sovinistisia vai ei.

Oli miten oli, hoitajien palkkojen nostaminen ei vaikuta esitettyyn ongelmaan mitään, vaan tarvittaisiin asennekoulutusta.
Ilmapiiri on monissa paikoissa hirveä ja voin kuvitella, että vaikkapa lähihoitajan työyhteisössään kokema arvostus ei juuri tule hierarkian ylemmiltä tasoilta, vaan kollegoilta.
Joku sovinistinen vanha miesylilääkärikö siellä lähihoitajia pomottaakin? Aina kun olen ottanut yhteyttä lähihoitajien eri esimiehiin, on sieltä vastannut nainen, joka ei ole pomon sihteeri.
Tix kirjoitti:
chevilyn kirjoitti:Reps! Sanomattakin lienee selvää, että et.
Takeoff, crash and burn.
Paljon parempaan tulokseen pääsisi nuoleskelemalla läpinäkyvästi kohteen mielipiteitä kaikissa keskusteluissa joihin hän osallistuu. :P
chevilyn

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

elco kirjoitti: Edelleen, mikä sinua estää luopumasta 3%:sta, josta uhosit olevasi valmis luopumaan. Pienistä puroista kasvaa iso virta. Toisekseen, jos jo maksaisin 3% sinua enemmän veroja niin eikös se sitten riitä?
Kasvaa toki ja kuten jo sanoinkin, niin teen myös asioiden hyväksi jotain. En ole uhonnut mitään, vaan mainitsin, että olisin valmis veronkorotuksiin. Mielenkiintoisinta kirjoituksessasi on se, että tulkitsit sen uhoamisena.

Et taida ihan ymmärtää mistä tässä on kyse? Kyse on siitä, että olisitko Sinä valmis nostamaan veroprosenttiasi 3% mikäli tietäisit, että rahat suunnataan vanhusten olosuhteiden parantamiseen? Oletan, että et, koska sinua tuntuu kovasti hiertävän jo pelkästään se, että mainitsi siitä mahdollisuudesta.
Googlebot kirjoitti: Paljon parempaan tulokseen pääsisi nuoleskelemalla läpinäkyvästi kohteen mielipiteitä kaikissa keskusteluissa joihin hän osallistuu. :P
Perustuuko tämä kenties tarkkoihin ja vuosia kestäneisiin empiirisiin tutkimuksiin? :D
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Googlebot kirjoitti:
Tix kirjoitti:
chevilyn kirjoitti:Reps! Sanomattakin lienee selvää, että et.
Takeoff, crash and burn.
Paljon parempaan tulokseen pääsisi nuoleskelemalla läpinäkyvästi kohteen mielipiteitä kaikissa keskusteluissa joihin hän osallistuu. :P
Jos nuoleskeluun ryhdytään, niin sen kohteena voisi tietysti jokin muukin kuin kohteen mielipide. Esimerkiksi kohde itse.

Mutta veikkaisin varovaisesti, että parempi avaus on pienen riidan provosointi. Yleensä kyllä mukavuudenhaluni voittaa, olen kehno riidankylväjä.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja Vadim »

chevilyn kirjoitti:Perustuuko tämä kenties tarkkoihin ja vuosia kestäneisiin empiirisiin tutkimuksiin? :D
Voimme aloittaa empiirisen tutkimuksen heti!

Kai jo mainitsin, että olen kanssasi samaa mieltä ihan kaikesta?

Ja siis jos tämä ei toimi, voin tietysti myös muuttaa mieltäni.
prosessi

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja prosessi »

chevilyn kirjoitti:Et taida ihan ymmärtää mistä tässä on kyse? Kyse on siitä, että olisitko Sinä valmis nostamaan veroprosenttiasi 3% mikäli tietäisit, että rahat suunnataan vanhusten olosuhteiden parantamiseen?
Minä en olisi, koska sillä ei saataisi mitään mielekästä tulosta aikaiseksi, koska julkisen terveydenhuollon puolella ei hallita edes perustavanlaatuista kustannuslaskentaa. Tutustu vaikka Tekesin Finnwell-projektiin ja käy kuuntelemassa muutama siihen liittyvä raporttitilaisuus, niin huomaat että rahaa on jo nyt käytössä enemmän kuin tarvitaan, mutta sitä ei osata kohdistaa oikein. Minä irrottaisin jokaikisen sairaanhoitopiirin rahoituksesta kymmenen prosenttia rahaksi, jonka saa vasta kun on osoittanut, että osaa myös käyttää sen mielekkäällä tavalla.
chevilyn

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

prosessi kirjoitti:Minä irrottaisin jokaikisen sairaanhoitopiirin rahoituksesta kymmenen prosenttia rahaksi, jonka saa vasta kun on osoittanut, että osaa myös käyttää sen mielekkäällä tavalla.
Tämä olisikin aika mielenkiintoinen ratkaisu.
chevilyn

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Vadim kirjoitti: Voimme aloittaa empiirisen tutkimuksen heti!

Kai jo mainitsin, että olen kanssasi samaa mieltä ihan kaikesta?

Ja siis jos tämä ei toimi, voin tietysti myös muuttaa mieltäni.
Oletan, että omien mielipiteiden ilmaiseminen ei ole yksi mahdollisuus? Voi olla tiedossa aika tylsää keskustelua, jos tuossa ovat ainoat vaihtoehdot. Tuskin niillä tulostakaan saadaan aikaiseksi, mutta olen kuullut sanottavan ettei keskeneräistä tutkimusta sovi arvostella, joten kerro sitten mitä selvisi.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja Vadim »

chevilyn kirjoitti:Oletan, että omien mielipiteiden ilmaiseminen ei ole yksi mahdollisuus? Voi olla tiedossa aika tylsää keskustelua, jos tuossa ovat ainoat vaihtoehdot. Tuskin niillä tulostakaan saadaan aikaiseksi, mutta olen kuullut sanottavan ettei keskeneräistä tutkimusta sovi arvostella, joten kerro sitten mitä selvisi.
Jos nämä eivät riitä, olen myös varsin taitava olemaan kahta mieltä yhtä aikaa.

Lopputuloksen aikaansaamiseksi tarvitaan kyllä hieman sinunkin myötävaikutustasi. Jäämme siis odottelemaan mielenkiinnolla.
chevilyn

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Vadim kirjoitti: Jos nämä eivät riitä, olen myös varsin taitava olemaan kahta mieltä yhtä aikaa.
Tämähän tekee keskustelupalstat suorastaan tarpeettomiksi. Mikäs sen mielenkiintoisempaa kun argumentoida itseään nurin. :P
prosessi

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja prosessi »

chevilyn kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Minä irrottaisin jokaikisen sairaanhoitopiirin rahoituksesta kymmenen prosenttia rahaksi, jonka saa vasta kun on osoittanut, että osaa myös käyttää sen mielekkäällä tavalla.
Tämä olisikin aika mielenkiintoinen ratkaisu.
Onneksi se mitä todennäköisimmin toteutuukin lähivuosina. Rahoitus kolmen vuoden projektille, jolla hommaa järkeistetään, on jo myönnetty.
prosessi

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja prosessi »

chevilyn kirjoitti:
Vadim kirjoitti: Jos nämä eivät riitä, olen myös varsin taitava olemaan kahta mieltä yhtä aikaa.
Tämähän tekee keskustelupalstat suorastaan tarpeettomiksi. Mikäs sen mielenkiintoisempaa kun argumentoida itseään nurin. :P
Tarvitaanhan sitä yleisöäkin. Ei tuossa muuten ole mitään hauskaa.
chevilyn

Re: Vanhushuollon resurssit

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

prosessi kirjoitti:Rahoitus kolmen vuoden projektille, jolla hommaa järkeistetään, on jo myönnetty.
Kappas, näköjään täällä voi oppia myös jotain uutta.
prosessi kirjoitti:
chevilyn kirjoitti:
Vadim kirjoitti: Jos nämä eivät riitä, olen myös varsin taitava olemaan kahta mieltä yhtä aikaa.
Tämähän tekee keskustelupalstat suorastaan tarpeettomiksi. Mikäs sen mielenkiintoisempaa kun argumentoida itseään nurin. :P
Tarvitaanhan sitä yleisöäkin. Ei tuossa muuten ole mitään hauskaa.
Mielestäni juuri se, että ei ole yleisöä tekisi asian erittäin hauskaksi. Pidemmän päälle kenties tylsäksi, mutta epäilemättä myös hauskaksi.
Vastaa Viestiin