Miinusäänivaaligallup

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Äänestyskäyttäytymiseni jos en löydä sopivaa ehdokasta jota haluan tukea

Äänestäisin vain jotakuta melko sopivaa oikeasta puolueesta
8
29%
Jättäisin koko touhun väliin jos sopivaa ehdokasta ei löydy
2
7%
Miinusääneni saisi Keskusta
2
7%
Miinusääneni saisi Kokoomus
3
11%
Miinusääneni saisi SDP
5
18%
Miinusääneni saisi Vihreät
0
Ei ääniä
Miinusääneni saisi Kristilliset
3
11%
Miinusääneni saisi RKP
1
4%
Miinusääneni saisi joku ällötys riippumatta puoluekannasta
2
7%
En äänestäisi kuitenkaan
0
Ei ääniä
Miinusääneni saisi Vasemmistoliitto
2
7%
 
Ääniä yhteensä: 28

Tix

Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Tix »

Olen usein leikitellyt ajatuksella, että vaaleissa pitäisi saada äänestää myös ehdokasta tai ainakin puoluetta vastaan, se olisi omiaan nostamaan äänestysaktiivisuutta ja tuomaan myös sopivien ehdokkaiden puuttuessa nukkuvien mielipiteen näkyviin siitä millainen poliittisen kartan pitäisi olla. Varmaan systeemissä olisi huonojakin puolia, mutta se osaltaan tasaisi suhteellisen vaalitavan tuomia epäkohtia.

Käyttäisitkö itse miinusvaihtoehtoa?
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Clay »

Käyttäisin varmasti miinusääneni, näin lonkalta veikkaisin kristittyihin.
Nyt penikseni on fantastinen!
Tix

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Tix »

Pahus, unohtui listasta Vasemmistoliitto. Voisko joku mode modata.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Vadim »

En kyllä ymmärrä yhtään, mihin miinusääniä tarvittaisiin. Paljon nokkelampiakin äänestysjärjestelmiä näet löytyy, jos d'Hondtin systeemiä välttämättä halutaan muuttaa. En kyllä heti näe, miksi sitä pitäisi muuttaa.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Clay »

Tix kirjoitti:Pahus, unohtui listasta Vasemmistoliitto. Voisko joku mode modata.
Vasemmistoliitolle ei vaan voi antaa miinusääniä, ne on niin ruhtinaita.
Nyt penikseni on fantastinen!
ninnithequeen

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Vadim kirjoitti:En kyllä ymmärrä yhtään, mihin miinusääniä tarvittaisiin.
Tixi on kattonu liikaa Big Brotheria.

Sekotetaan joo vihdoin ne mummojen päät miinusäänilläkin...
Tix

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Tix »

Vadim kirjoitti:En kyllä ymmärrä yhtään, mihin miinusääniä tarvittaisiin. Paljon nokkelampiakin äänestysjärjestelmiä näet löytyy, jos d'Hondtin systeemiä välttämättä halutaan muuttaa. En kyllä heti näe, miksi sitä pitäisi muuttaa.
Siihen, että nekin ihmiset, joille ei ole uskottavaa/mielekästä vaihtoehtoa, aktivoituisivat poliittisesti ainakin sen verran, että ottaisivat selvää mitä vaihtoehtoa eivät ainakaan halua vallan kahvaan.
Tix

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Tix »

ninnithequeen kirjoitti:Tixi on kattonu liikaa Big Brotheria.
Totta. Jo ehdokkaiden esittelyjakso oli liikaa, piti kuvotuksen vuoksi vaihtaa kanavaa melkein joka hörhön kohdalla. Muuten on jäänyt kyllä katselematta.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Tix kirjoitti:
Vadim kirjoitti:En kyllä ymmärrä yhtään, mihin miinusääniä tarvittaisiin. Paljon nokkelampiakin äänestysjärjestelmiä näet löytyy, jos d'Hondtin systeemiä välttämättä halutaan muuttaa. En kyllä heti näe, miksi sitä pitäisi muuttaa.
Siihen, että nekin ihmiset, joille ei ole uskottavaa/mielekästä vaihtoehtoa, aktivoituisivat poliittisesti ainakin sen verran, että ottaisivat selvää mitä vaihtoehtoa eivät ainakaan halua vallan kahvaan.
Jos tuntuu siltä, ettei ole uskottavaa/mielekästä vaihtoehtoa, voi joko jättää äänestämättä tai asettua itse ehdolle.
Tix

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Tix »

Vadim kirjoitti:Jos tuntuu siltä, ettei ole uskottavaa/mielekästä vaihtoehtoa, voi joko jättää äänestämättä tai asettua itse ehdolle.
Niin. Tai sitten äänestää huonointa vaihtoehtoa pois. Mitä haittaa siitä olisi?
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Tix kirjoitti:
Vadim kirjoitti:Jos tuntuu siltä, ettei ole uskottavaa/mielekästä vaihtoehtoa, voi joko jättää äänestämättä tai asettua itse ehdolle.
Niin. Tai sitten äänestää huonointa vaihtoehtoa pois. Mitä haittaa siitä olisi?
Minusta se voisi johtaa entistä suurempaan turhautumiseen poliittiseen järjestelmään, koska muut kuin valtavirran edustajat eivät saisi ääntään kuuluviin.
Tix

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Tix »

Vadim kirjoitti:Minusta se voisi johtaa entistä suurempaan turhautumiseen poliittiseen järjestelmään, koska muut kuin valtavirran edustajat eivät saisi ääntään kuuluviin.
Mihin perustat tuon päätelmän? Luulen että miinusäänikuninkaat olisivat eturivin poliitikkoja jotka ovat näkyneet paljon julkisuudessa.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Tix kirjoitti:
Vadim kirjoitti:Minusta se voisi johtaa entistä suurempaan turhautumiseen poliittiseen järjestelmään, koska muut kuin valtavirran edustajat eivät saisi ääntään kuuluviin.
Mihin perustat tuon päätelmän? Luulen että miinusäänikuninkaat olisivat eturivin poliitikkoja jotka ovat näkyneet paljon julkisuudessa.
Ilmeisesti ajattelet, että näitä miinusääniä annettaisiin henkilöehdokkaalle. Luulisinpa että useimpien olisi vaikea tietää, kuka miinusäänen ansaitsisi, koska sopimattomia ehdokkaita on paljon, ja olisi vaikea hahmottaa, kuka heistä on sopimattomin.

Miksi vaihtoehdot tässä kyselyssä ovat puolueita, jos kerran miinusääniä annettaisiin henkilölle?

Tämä keskustelu pitkästyttää minua jo nyt.
Edith

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Edith »

Emmätiiä. Eiks tässä kävis niin, että miinusäänistäkin suurimman osan saisivat kolme suurinta puoluetta ja ne äänet nollais plusäänet ja sit meillä oliskin hallitus täynnä perussuomalaisia?
Zeb

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Voisin miinusäänestää vaikka Olavi Mäenpäätä ja uskoisin vakaasti maailman muuttuvan sitä myötä jälleen merkittävästi paremmaksi.
Tix

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Tix »

Vadim kirjoitti:Miksi vaihtoehdot tässä kyselyssä ovat puolueita, jos kerran miinusääniä annettaisiin henkilölle?

Tämä keskustelu pitkästyttää minua jo nyt.
Siksi, että pelkästään henkilöön kohdistuva miinusääni on tuolla erillisenä vaihtoehtona. Valintahan voi perustua joko henkilöön tai puolueeseen. Sinun tapasi keskustella ja olla perustelematta kantojasi pitkästyttää kyllä minuakin. Älä siis osallistu.
Tix

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Tix »

Edith kirjoitti:Emmätiiä. Eiks tässä kävis niin, että miinusäänistäkin suurimman osan saisivat kolme suurinta puoluetta ja ne äänet nollais plusäänet ja sit meillä oliskin hallitus täynnä perussuomalaisia?
Meinaat että kukaan ei miinusäänestäisi perussuomalaisia? Ja että miinusäänien määrä olisi suurempi kuin perinteisten?
Edith

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Edith »

Tix kirjoitti: Meinaat että kukaan ei miinusäänestäisi perussuomalaisia?
Emmä edelleenkään tiiä, mutta säkin unohdit perussuomalaiset tosta listalta. Ne voi silleen salakavalasti just unohtua tai sit niitä pidetään liian pienenä pahana.
Tix

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Tix »

Edith kirjoitti:
Tix kirjoitti: Meinaat että kukaan ei miinusäänestäisi perussuomalaisia?
Emmä edelleenkään tiiä, mutta säkin unohdit perussuomalaiset tosta listalta. Ne voi silleen salakavalasti just unohtua tai sit niitä pidetään liian pienenä pahana.
Mä oikeastaan uskon siihen, että entistä suurempi osa menisi äänestämään ja perinteisten annettujen äänien osuus vain kasvaisi. Sen sijaan ne jotka ovat menneet piirtelemään pillunkuvia ja heittelemään tyhjiä lappuja saisivat todellisen vaihtoehdon. Ei se niin suuri vahinko olisi jos perussuomalaiset joskus hiukan menestyisivätkin. Voisi herättää ihmisiä - vaalien ainoa jännistys ei olisikaan mikä kolmesta suuresta saa puheenjohtajansa pääministeriksi.

Sosiaalidemokraattien viime aikoina harrastama itseruoskinta ja ullakon tuuletus on ainakin ihan mielenkiintoista seurattavaa.
Edith

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Edith »

Mä päädyin nyt kumminkin ainakin tuohon, että ite en miinusvaihtoehtoa käyttäis. Uskon tässä positiiviseen ajatteluun ja plusääniin.
Elukka

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Vadim kirjoitti: Jos tuntuu siltä, ettei ole uskottavaa/mielekästä vaihtoehtoa, voi joko jättää äänestämättä tai asettua itse ehdolle.
...ja tyytyä sitten siihen, että vaalit voitti taas - *tättärää, yllätys yllätys* - Suomen sosiaalidemokraattinen puolue, Suomen sosiaalidemokraattinen keskustapuolue tai Suomen vähän vähemmän sosiaalidemokraattinen kansallinen kokoomuspuolue.
Sitten n+1 vadimia on taas laukomassa, että "et voi valittaa kun et kerran itse vaikuttanut äänestämällä".

Suhteellisella vaalitavalla vaadittaisiin vähintäänkin jumalallinen väliintulo, että joku muu kuin joku noista kolmesta suuresta pääsisi edes katseluetäisyydelle vallankahvasta.

Itse ehdolle asettuminen on tehty suomalaisessa suurpuolueita suosivassa järjestelmässä suorastaan naurettavan vaikeaksi - puhumattakaan siitä, ettei vaalikampanjointiin tarvittavia rahoja taida löytyä ihan joka Liisalta ja Terolta. Saadakseen lähimainkaan eduskuntapaikkaan oikeuttavan määrän ääniä on käytännössä pakko myydä sielunsa jonkun isomman puolueen puoluekurille tai(/ja) olla jo valmiiksi joku Suomen turhin julkkis á la kansanedustaja Halme.
prosessi

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Minä en oikein jaksa uskoa, että miinusäänimahdollisuuskaan herättäisi nukkuvia, joten antaisin heidän nukkua ihan rauhassa. Tärkeämpää minun mielestäni olisi havahduttaa ne zombit, jotka luulevat olevansa hereillä, puhumattakaan siitä, että protestiäänestäjillekin voisi antaa vähän rakentavampia ideoita. Itse olen päätynyt siihen, että kun olen ollut tyytymätön eduskunnan toimintaan kokonaisuutena edellisellä kaudella, yritän sekoittaa soppaa äänestämällä jotakuta sellaista, joka ei ole ennen päässyt läpi. Tavallaan nekin kai ovat protestiääniä, sillä ei kukaan niistä ole tietenkään ikinä mennyt läpi, mutta silti olen päässyt vaikuttamaan siihen, että mikä puolue sen ääneni saa, eli olen samanaikaisesti protestoinut ja vaikuttanut. Näppärää. Vielä kun kaikki muutkin tekisivät samoin, niin eduskunta menisi sekaisin...
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja Clay »

prosessi kirjoitti:Itse olen päätynyt siihen, että kun olen ollut tyytymätön eduskunnan toimintaan kokonaisuutena edellisellä kaudella..
Esim. joka kerta?
Nyt penikseni on fantastinen!
prosessi

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Clay kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Itse olen päätynyt siihen, että kun olen ollut tyytymätön eduskunnan toimintaan kokonaisuutena edellisellä kaudella..
Esim. joka kerta?
Tarkka vainu sinulla.
Avatar
urasiili
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 13.06.2007 23:41
Paikkakunta: Laalaalandia

Re: Miinusäänivaaligallup

Viesti Kirjoittaja urasiili »

Monet uskovat, ettei yhdellä äänellä ole mitään merkitystä. En usko, että ne jotka sen takia jättävät äänestämättä äänestäisivät negojakaan, miten se olisi enemmän kuin yksi ääni silloin?

Itse koen äänestämällä jotain muuta puoluetta ja fiksun oloista kaveria antavani jostain vinkkelistä katsoen miinusäänen toiselle puolueelle ja sen hölmölle julkkisehdokkaalle.
Kukkuluuruu!
Vastaa Viestiin