Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Laitatko ansioluetteloosi oman kuvasi?

En
10
38%
En tiedä, olen tästä epävarma
1
4%
En tiedä, olen tästä epävarma
1
4%
Kyllä
14
54%
 
Ääniä yhteensä: 26

Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Nykyään on lisääntynyt tapa laittaa ansioluetteloon, joka siis liitetään työpaikkahakemukseen mukaan, esim. sähköpostissa, OMA KUVA oikeaan ylänurkkaan!

Kerro ajatuksiasi, mihin kaikkeen se voi vaikuttaa? Mihin asemaan joutuu hakija, jolla ei ole kuvaa? Onko kuva aina hyvä?
Laittaisitko sinä kuvasi? Ja miksi?

Minä itse olen ajatellut laittaa kuvan koska uskon siitä olevan hyötyä, mutta mielessä liikkuu moniakin kysymyksiä! Yksi niistä on, onko siitä sittenkään hyötyä? Miten siihen työhönottaja suhtautuu, on ihan sattumanvaraista! vai onko?

Kertokaa ajatuksianne!

SA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Bliss

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Hassua, en ole koskaan lähettänyt yhtään työhakemusta mihinkään. Mutta jos lähettäisin, laittaisin kuvan jos sitä pyydetään. Onnistun jotenkin kummasti näyttämään kaikissa kuvissa kovin anarkistiselta urvelolta, luultavasti kuvan lähettäminen huonontaisi mahdollisuuksia työn saantiin
Zeb

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Mun alalla ei ole (tietääkseni?!) tapana laittaa kuvia ansioluetteloon, tuntuu jo ajatuksenakin hullulta. Tosin kaikki työni tähän mennessä olen saanut yksinkertaisesti soittamalla toivomalleni työnantajalle ja sopimalla tapaamisesta. Tuolloin en ole pukenut paperipussia (tai muovipussia) päähäni.
Chap

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja Chap »

Minä olen aina laittanut kuvan ansioluetteloon, kertoohan se ihmeitä minun word-taidoistani. Viime aikoina minua on kuitenkin alkanut pelottamaan, josko työnantajat runkkaavat kuvilleni. Ei muuten, mutta hehän voivat olla rumia.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Viimeisin työhakemus on ajalta ennen kameran keksimistä, joten en ole tullut ajatelleeksi asiaa. Kai sen kuvan laittaisin, vaikka en usko sen ainakaan parantavan työllistymistä.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
BettyB.

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Satoja, ellei jopa tuhansia työhakemuksia vastaanottaneensa sanoisin, että kuvallinen jää paremmin mieleen ja luo edes jonkinlaisen mielikuvan hakijasta. Suosittelen siis laittamaan sen hakemukseen. En itsekään ole juuri työpaikkoja haeskellut, olenhan ollut saman firman palveluksessa jo yli 12 vuotta, mutta erääseen sisäiseen pestiin hain aikanaan hakemuksella, jonka kuvassa olin rapujuhlissa n. 2 promillen humalassa. En edes muista kuvaa otetun saati edessäni olevaa jälkiruokaa. Sain paikan.
NuoriDaavid

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Chap kirjoitti:Minä olen aina laittanut kuvan ansioluetteloon, kertoohan se ihmeitä minun word-taidoistani. Viime aikoina minua on kuitenkin alkanut pelottamaan, josko työnantajat runkkaavat kuvilleni. Ei muuten, mutta hehän voivat olla rumia.
:rofl:
Googlebot

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Täytyy myöntää että aikoinaan haastatteluunottopäätökseen erään (ulkomaisen) naisen kohdalla vaikutti hänen mukaansa liittämä omakuva, joka oli varsin edustava. Hänestä tuli itseasiassa ennakkosuosikkini, koska ainoa sopiva vastaehdokas oli ruma ja lipevän jeesjees-miehen kuvan itsestään antava kiinalaismies.

Molemmat olivat opintojensa loppusuoralla ja opiskelivat oikeaa alaa, joten otin molemmat haastatteluun ja psykologin testiin. Onnekseni kiinalaismies "paljastui"(?) psykon testeissä patologiseksi valehtelijaksi ja vastuun pakoilijaksi saaden täten huonoimman mahdollisen arvion psykologilta, mistä johtuen en enää saanut edes palkata häntä edes vaikka olisin itse halunnut. Valinta oli siis erityisen helppo, eikä kukaan voinut perustellusti väittää ulkonäön vaikuttaneen valintaani. Hyvä.

Valitettavasti en kehdannut/uskaltanut koskaan heruttaa kyseistä kaunista nuorta naista edes pikkujouluissa koska hän oli alaiseni. Mutta vaihtaessaan kahden vuoden jälkeen hommia firman sisällä antoi hän kyllä minulle lahjaksi kotimaastaan tuliaisina ostamansa t-paidan ja lämpimän kiitoskirjeen sen johdosta että olin aikoinaan ottanut hänet töihin. *snif*

Joten joo, hakemuksessa olevasta kuvasta on selvästikin hyötyä ainakin joskus.
Elukka

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Kuva lähtee nykyään aina CV:n mukaan. Luotan siihen, että poikamainen charmini puree naispuolisiin työhaastattelijoihin.
("Voi kun se on lutunen, otetaan se meille töihin!")
Storia

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja Storia »

Ilman muuta kuvallinen hakemus. Tällä alalla se nyt on myös vaatimuksena. Tiedä sitten onko koskaan ratkaissut mitään, tuskin, mutta en näe mitään syytä miksi en laittaisi.
Pyry-Matias

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Noo-e. Haluan, että sisäinen kauneuteni ratkaisee. Ei tehdä asioista liian helppoja 8)
Zeb

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Chap kirjoitti: Viime aikoina minua on kuitenkin alkanut pelottamaan, josko työnantajat runkkaavat kuvilleni. Ei muuten, mutta hehän voivat olla rumia.
:D :D No niin, tässä se taas nähdään, ei siis parane laittaa kuvia yhtään minnekään!
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Upeata! Loistavia kommentteja! Toistaiseksi olen ollut yllättynein parista asiasta:

a) olette siis ilmeisesti hyväksyneet sen ajatuksen, että kuvattomat CV:t menisi "sukkana" roskikseen! Ei kai nyt sentään?? (kysymys) Eikö se olisi tavaton oikeusmurha. Yksistään sen kannalta, että joukossamme on paljon vammaisia, ennakkoluuloja mustalaisista ja tummista ja ulkomaalaisista jne. ja ihan absoluuttisesti hyvinkin rumia ihmisiä ja tosi paljon vaatimattomia (epämiellyttäviä katsoa pitkään).
Mutta pitääkö heiltä evätä työpaikkaan mahdollisuus? Eikö tämä ole vakavaa ja kylmää rasismia? Jos mulla on kaksi ehdokasta, samanarvoisia, enkä osaa päättää, miksi ottaisin rumemman? Outs. Ainakin jos naisesta on kysymys. Kuitenkin se vaatimattomamman näköinen omaa aivan samat tunteet ja kyvyt ja on yhtä "hyvä" immeinen!?

Elämänkumppaniksi valitseminen on ihan eri juttu. Silloin minäkin ihmettelen usein tiettyjä ihmisten valintoja. Mutta siksi on hyvä, että on rumia miehiä ja rumia naisia ja kaikkea kauniin ja ruman välillä. Ja maku ihmisillä on myös erilainen. Mulla on aikamoinen mittari omassa päässä, jolloin tiedän, että elämänkumppanini on pakko olla itselle miellyttävän näköinen. Sehän on aivan must, koska vaikuttaa paljon.
Mutta nyt ajauduin sivuraiteelle ja BrianW saa aiheen huomauttaa tästä!

Mutta tämä kuvasysteemi suurentaa kuilua kauniiden ja vaatimattomien välillä työnhaussa. Ja luulisin että jopa naisten ja miesten! Koska miehet pitää naisista ja naiset...usein myös naisista! Tämä vaikuttaa myös tavalliseen jokapäiväiseen tasa-arvoon!!!
Vai?

b) Mikähän on sellainen ala (Zeb) ettei ansioluetteloa tarvita? Mieleen tuli pari mutta naurahdin samalla, huh!

c) Chap! Mutta jos runkitaan, niin eiköhän tuo kuvanlähettäminen ole silloin hyväksi! Pitää vain varman firmaan valinnan jälkeen ostaa teräshousut pikkujouluissa firman työhönottajan varalta, ellei sitten halua edetä yhä edelleen reiden kautta, heh!

Toistaiseksi on tasapeli kyllä ja ei-äänien kanssa ja vain yksi epävarma! Luulen, että epävarmojen osuus olisi oikeasti suurempi!

Sanokaa tosiaan rehellisesti, eikö se ihnota jos joku vie työpaikkanne sen perusteella että on herättänyt mielenkiinnon vain kuvallaan...


SA
maanantai on täysin oikeutettu päivä, vaikka onkin ruman harmaa!!!!! :P
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Zeb

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Stadinarska kirjoitti:Yksistään sen kannalta, että joukossamme on paljon vammaisia, ennakkoluuloja mustalaisista ja tummista ja ulkomaalaisista jne. ja ihan absoluuttisesti hyvinkin rumia ihmisiä ja tosi paljon vaatimattomia (epämiellyttäviä katsoa pitkään).
Mun mielestä ovat aika harvassa sellaiset vakavasti otettavat ammatit, joissa kuva CV:ssä olisi jotenkin oleellinen. En taitaisi edes haluta töihin sellaiselle työnantajalle, joka suorittaa pohdintoja mahdollisesta suohirviöydestä tai etnisyydestä kuvattomuuden perusteella.

Stadinarska kirjoitti:Mikähän on sellainen ala (Zeb) ettei ansioluetteloa tarvita? Mieleen tuli pari mutta naurahdin samalla, huh!
Oot vaan pihalla kun luit väärin. Ansioluetteloa toki tarvitaan useinkin, muttei kuvaa sen kyljessä. Tosiasia silti, että mun hommissa suurin osa varsinkin alkuvaiheen duuneista saadaan soiton ja tapaamisen perusteella. Vasta virkaa hakiessa kysellään CV:n perään. Saat itse arvailla alaa mikäli se sua viihdyttää, heh!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21358
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Zeb kirjoitti:Mun mielestä ovat aika harvassa sellaiset vakavasti otettavat ammatit, joissa kuva CV:ssä olisi jotenkin oleellinen. En taitaisi edes haluta töihin sellaiselle työnantajalle, joka suorittaa pohdintoja mahdollisesta suohirviöydestä tai etnisyydestä kuvattomuuden perusteella.
Kuvan tärkein hyöty CV:ssä on antaa kasvot asialistalle. Haastattelussa nähty naama sitten palauttaa hakemuksen ja CV:n asiat haastattelijoiden mieleen.

Kannattaa muistaa, että työnhaussa haetaan loppupeleissa vain voittoa, vaikka karsinnoista selviytymiset ovatkin ainoita oikeita välitavotteita. Vaikka kuva ei siis auttaisi karsinnoissa, niin oman persoonan lyöminen päätöksentekijöiden mieleen voi tuoda voiton loppumetreillä kun vastakkain on kaksi yhtä pätevää, mutta joista toinen on ollut ihminen alusta asti ja toinen vasta loppumetreillä hahmottunut faktojen seasta.
Zeb

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja Zeb »

sivustahuutaja kirjoitti:Kuvan tärkein hyöty CV:ssä on antaa kasvot asialistalle. Haastattelussa nähty naama sitten palauttaa hakemuksen ja CV:n asiat haastattelijoiden mieleen.
No mutta mä nyt en ikinä olekaan osannut markkinoida itseäni millään lailla. Naiivisti odotan, että osaamiseni puhuu puolestaan, ja onneksi olenkin sellaisissa hommissa missä se on toistaiseksi riittänyt. Sarasvuohenkisiin markkinarattaisiin joutuessani olisin todennäköisesti muuttunut muhennokseksi aika vikkelään.
NuoriDaavid

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Zeb kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Kuvan tärkein hyöty CV:ssä on antaa kasvot asialistalle. Haastattelussa nähty naama sitten palauttaa hakemuksen ja CV:n asiat haastattelijoiden mieleen.
No mutta mä nyt en ikinä olekaan osannut markkinoida itseäni millään lailla. Naiivisti odotan, että osaamiseni puhuu puolestaan, ja onneksi olenkin sellaisissa hommissa missä se on toistaiseksi riittänyt. Sarasvuohenkisiin markkinarattaisiin joutuessani olisin todennäköisesti muuttunut muhennokseksi aika vikkelään.
Ajatellaan teoreettisesti, että paikkaa hakee sinä ja täsmälleen yhtäpätevä toinen henkilö. Toinen on laittanut kuvansa, eli hänestä muodostunut mielikuva on vahvempi, eli hän tuntuu tutummalta. Toinen valitaan.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21358
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Zeb kirjoitti:No mutta mä nyt en ikinä olekaan osannut markkinoida itseäni millään lailla. Naiivisti odotan, että osaamiseni puhuu puolestaan, ja onneksi olenkin sellaisissa hommissa missä se on toistaiseksi riittänyt.
Suosittelen sinulle ja kaikille: Kannattaa säännöllisesti kokeilla hieman rajojaan, vaikka sitten kokemuksen vuoksi. Itse en keksi äkkiä ainuttakaan ammattia, jossa ei voisi löytää parempaa pestiä. Jos mitään muuta kehitettävää ei keksi, niin ryhtyy sitten vaikka minimoimaan työmatkaa.
Zeb

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja Zeb »

NuoriDaavid kirjoitti:Ajatellaan teoreettisesti, että paikkaa hakee sinä ja täsmälleen yhtäpätevä toinen henkilö. Toinen on laittanut kuvansa, eli hänestä muodostunut mielikuva on vahvempi, eli hän tuntuu tutummalta. Toinen valitaan.
Voi tuossa perääkin olla tietysti. Aion silti jatkaa valitsemallani tiellä. Pitäisi ehkä kasvattaa edes pienet kyynärpäät, mutta jotenkin mä vaan inhoan kilpailua. Toistaiseksi ei ole edes tarvinnut kilpailla, olen ollut sopivassa saumassa tai sitten kierroksen seuraavaa edellä.
Zeb

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja Zeb »

sivustahuutaja kirjoitti:Suosittelen sinulle ja kaikille: Kannattaa säännöllisesti kokeilla hieman rajojaan, vaikka sitten kokemuksen vuoksi. Itse en keksi äkkiä ainuttakaan ammattia, jossa ei voisi löytää parempaa pestiä.
Uh, älä ahdista nöösiä! Täällä omassa karsinassa on niin paljon turvallisempaa ja leppoisampaa puuhastella rauhassa sitä mitä kuvittelee osaavansa. Ammatillisen mielenkiinnon vuoksi olisin valmis vaihtamaan työpaikkaa, mutta muilla syillä mua ei helposti saa liikahtamaan. Sitä paitsi työmatka on nyt just sopiva.
Chap

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja Chap »

Zeb kirjoitti:Voi tuossa perääkin olla tietysti. Aion silti jatkaa valitsemallani tiellä. Pitäisi ehkä kasvattaa edes pienet kyynärpäät, mutta jotenkin mä vaan inhoan kilpailua. Toistaiseksi ei ole edes tarvinnut kilpailla, olen ollut sopivassa saumassa tai sitten kierroksen seuraavaa edellä.
Kylläpä koet kuvan laittamisen ansioluetteloon isoksi asiaksi - "kasvattaa ... kyynärpäät" & "Sarasvuohenkisiin markkinarattaisiin joutuminen". :D

Sinänsä ei ole kyse sen kummemmasta asiasta kuin vaikkapa ansioluettelon stilisointi. Eihän sekään kerro ammattitaidostasi (muuta kuin tekstinkäsittelyohjelman suhteen) mitään, vaan antaa paremman vaikutelman. Ei sillä, että varmasti olet oikeassa - sinun alallasi kuvan merkitys on merkityksetön.
Zeb

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Chap kirjoitti:Kylläpä koet kuvan laittamisen ansioluetteloon isoksi asiaksi - "kasvattaa ... kyynärpäät" & "Sarasvuohenkisiin markkinarattaisiin joutuminen". :D
Joo, oikeassa olet, ja lienee mun henkilökohtainen ominaisuus tuo että viittauksetkin kaikkiin markkinahenkisiin juttuihin nostaa höyhenet pörhölleen. En anna pikkusormeakaan, perkele! :D
Chap kirjoitti:Ei sillä, että varmasti olet oikeassa - sinun alallasi kuvan merkitys on merkityksetön.
Jep.
NuoriDaavid

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Zeb kirjoitti:
Chap kirjoitti:Ei sillä, että varmasti olet oikeassa - sinun alallasi kuvan merkitys on merkityksetön.
Jep.
Mikähän ala tämä on?
Zeb

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja Zeb »

NuoriDaavid kirjoitti:Mikähän ala tämä on?
Öö. Paranoidi miettii kertooko. Saa arvata 8)
NuoriDaavid

Re: Laitatko ansioluetteloon kuvasi? Perusteluja mukaan!

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Zeb kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Mikähän ala tämä on?
Öö. Paranoidi miettii kertooko. Saa arvata 8)
JOtain nördehommaa??
Vastaa Viestiin