Abortista

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Abortista

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Hehe ;) Jos lasketaan siittiöiden elävän optimaalisissa olosuhteissa jopa 7vrk.. sauna tai vessanpönttö ei liene ihan optimaalinen kuitenkaan. paitsi Clayn siittiöt varmaan viihtyis! nuuh! jos ovat kovin vilkkaita siittiöitä ja urheilullisia, ja hienosti osaavat kiivetä tikapuita apuna käyttäen, niin näinä villeinä aikoina, why the hell not? ;)
Prepare for the worstest.
NuoriDaavid

Re: Abortista

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:Hehe ;) Jos lasketaan siittiöiden elävän optimaalisissa olosuhteissa jopa 7vrk.. sauna tai vessanpönttö ei liene ihan optimaalinen kuitenkaan. paitsi Clayn siittiöt varmaan viihtyis! nuuh! jos ovat kovin vilkkaita siittiöitä ja urheilullisia, ja hienosti osaavat kiivetä tikapuita apuna käyttäen, niin näinä villeinä aikoina, why the hell not? ;)
Eipäs ruveta kirjoittelemaan aikas kevyeen sävyyn!
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Abortista

Viesti Kirjoittaja Clay »

nowaysis kirjoitti:..paitsi Clayn siittiöt varmaan viihtyis! nuuh!
Ajatteletko usein siittiöitäni?
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Abortista

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Kolme-neljä kertaa viikossa. Lomilla useammin. Juhannuksena taisin unohtaa.

TerQQUi!
Prepare for the worstest.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Abortista

Viesti Kirjoittaja Clay »

nowaysis kirjoitti:Kolme-neljä kertaa viikossa. Lomilla useammin. Juhannuksena taisin unohtaa.

TerQQUi!
Uhhuh, en ehkä voi enää abortoida niitä, jos ne on sulle noin tärkeitä!
Nyt penikseni on fantastinen!
prosessi

Re: Abortista

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Zeb kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Näitä virhetoimia sattuu juuri niin kauan kuin lääkärien hoitopäätökset ovat tabuja ja arvostelun yläpuolella, kun kerran Hippokrateen vala on vannottu ja kaikki.
Öö, lääkäreiden hoitopäätökset tabuja?? Eipä taida olla ihan nykyaikaa. Suu vaan auki itse kullakin ja keskustelemaan. Palaute on tervetullutta ja avoimuus valttia, mielestäni myös potilaan puolelta. Faktaa vain on se, että ellei ole lääkärin koulutuspohjaa ja ammattitaitoa, on aika vaikeaa asiallisesti arvioida näitä hoitopäätösten perusteita.
Itse asiassa on valitettavasti juuri nykyaikaa. FinnWellin projektien yhteydessä lääkärit toimivat yhteisrintamana kaikkea toimintojen järkeistämistä vastaan, kieltäytyvät jopa itse osallistumasta suunnitteluun, mihin heitä on pyydetty mukaan jotta lääkärin koulutuspohjan ja ammattitaidon puuttumisen takia tapahtuvilta virheiltä vältyttäisiin.
Oman kokemukseni mukaan noin 97-99% lääkäreistä haluaa tehdä työnsä hyvin ja haluaa oikeasti auttaa ihmistä.
Ehkä juuri siksi heistä onkin pelottavaa ajatella, että joku muu (lääkäriryhmä tms.) esittäisi arvioita heidän tekemästään työstä ja siinä muotoutuneista käytännöistä, koska lopputuloksena voisi olla toteamus "olisit voinut tehdä paremminkin". Kun on vastuussa ihmishengistä ja näiden terveydestä, ei välttämättä halua nähdä omia virheitään, vaikka niistä voisikin oppia. Miksi lääkärit eivät esimerkiksi ole tikkana kyselemässä, että miksi Hyvinkäällä sydänsairaita hoidetaan halvemmalla ja paremmin lopputuloksin kuin missään muualla Suomessa samantyyppisissä sairaaloissa, kun niin kerran tapahtuu? Koska silloin pitäisi myöntää, että omassa sairaalassa on jotain pielessä, ehkä?
Elukka

Re: Abortista

Viesti Kirjoittaja Elukka »

NuoriDaavid kirjoitti:Tk:ssa työskentelee yhtä päteviä lääkäreitä kuin muuallakin.
Tuota en kyllä suostu allekirjoittamaan.
Lähes joka kerta kun olen kotipaikkakuntani terveyskeskuksessa asioinut, on ollut jotain huomautettavaa.
Parhaina esimerkkeinä mainittakoon se, että osa ko. terveyskeskuksen lääkäreistä ei ymmärrä suomea kunnolla. ( :!: )
Silminnähden turvonnut ja yleissävyltään violetinvärinen nilkka (näkyvissä useita parillisia puremajälkiä) taas diagnosoitiin arvauskeskuksessa ansiokkaasti "paarmanpuremaksi" ja minut passitettiin sen kanssa kotiin ilman minkään valtakunnan lääkitystä. Ihme ettei tullut verenmyrkytys.

Sitä vastoin (yksityisillä) työterveysasemilla palvelu on aina ollut ripeää, asiantuntevaa ja ystävällistä.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Abortista

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Googlebot kirjoitti:
Stadinarska kirjoitti:Pillerit pettivät? Se on äärimmäisen epätodennäköistä!
Niin on, mutta sinä lienet elävä esimerkki ettei mikään ehkäisykeino ole 100% varma.
............
.
Stadinarska, rekisteröity tavaramerkkinne, ummistaa mahdolliselta ilkeilyltä suurehkot korvansa.

Minulla ehkäisy on pitänyt LIIANKIN varmasti, se on totta, bootti. Nuorempana sitä ajatteli ilman sen kummempaa ajatusta, että säännöstelee raskautta, mutta nyt ainakin 15 vuotta olisin ollut tosi hyvilläni vahingostakin!!!

Eli olisi upea saada oma baby!
Antaisin sille rakkautta mutta ihan ekaksi propellin päähän!

Itse, kun tulin maailmaan VAUVANA, sain kuulemma mielettömän määrän ruusuja. Ihan minusta silloin pidettiin! Oli ne ihme aikoja! Hehheh.
Ja äitini muuten pitää minusta vieläkin! NIH! :P

SA
Live and let live
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Zeb

Re: Abortista

Viesti Kirjoittaja Zeb »

prosessi kirjoitti:Miksi lääkärit eivät esimerkiksi ole tikkana kyselemässä, että miksi Hyvinkäällä sydänsairaita hoidetaan halvemmalla ja paremmin lopputuloksin kuin missään muualla Suomessa samantyyppisissä sairaaloissa, kun niin kerran tapahtuu? Koska silloin pitäisi myöntää, että omassa sairaalassa on jotain pielessä, ehkä?
No, mä nyt kyselen tikkana. Miksi? Olen aidosti kiinnostunut kuulemaan lisää faktaa asiasta kattavine perusteluineen. (Mitä sydänsairaiden hoitoon tulee, niin nykyään mulla ei ole enää edes omaa lehmää ojassa, eli ihan avoimin mielin kuulisin mielelläni lisää asiasta.)
prosessi

Re: Abortista

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Zeb kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Miksi lääkärit eivät esimerkiksi ole tikkana kyselemässä, että miksi Hyvinkäällä sydänsairaita hoidetaan halvemmalla ja paremmin lopputuloksin kuin missään muualla Suomessa samantyyppisissä sairaaloissa, kun niin kerran tapahtuu? Koska silloin pitäisi myöntää, että omassa sairaalassa on jotain pielessä, ehkä?
No, mä nyt kyselen tikkana. Miksi? Olen aidosti kiinnostunut kuulemaan lisää faktaa asiasta kattavine perusteluineen. (Mitä sydänsairaiden hoitoon tulee, niin nykyään mulla ei ole enää edes omaa lehmää ojassa, eli ihan avoimin mielin kuulisin mielelläni lisää asiasta.)
Valitettavasti minulla ei ole tarpeellista tietoa aiheesta vastatakseni, sillä tutkimuksesta kuulin vain tiivistetyn version eräässä FinnWellin raportointitilaisuudessa, eikä minulla ole aiheesta tarkempia papereita. Niihin pitäisi kuitenkin päästä käsiksi Tekesin kautta, joten kysyisin sieltä, tai sitten suoraan FinnWellin johtoryhmän puheenjohtajalta Hannu Ahjopalolta.
Zeb

Re: Abortista

Viesti Kirjoittaja Zeb »

urpiainen kirjoitti:Koittakaas nyt lääkärit olla vähän vähemmän herkkänahkaisia. Jopa terveydenhoidossa jotkut asiat saattavat sittenkin riippua jostain muusta kuin sankarilääkärien henkilökohtaisista kyvyistä. Zeb esimerkiksi tässä yllä todistelee hyvin vahvasti ja vakuuttavasti, miksi terveyskeskuksia on täysin perusteltua ja objektiivisesti korrektisti kuvailevaa kutsua arvauskeskuksiksi, vaikka tk-lääkärit (hei, omin ammattislangia!) olisivat aivan eteviä.
Arvon Mr Birdy, voit toki kutsua minua herkkänahkaiseksi, mutta nurisen silti edelleen. Vaikka ongelmat terveyskeskusten toiminnassa olisivatkin pitkälti rakenteellisia eikä ammattitaidottomasta henkilökunnasta johtuvia, niin silti on minusta erittäin epäkunnioittavaa ja epäasiallista käyttää tuota arvauskeskustermiä. Itse en siis ole sellaisessa enää töissä, mutta silti siellä on iso joukko päteviä ja jopa uhrautuvia kollegoita ja sairaanhoitajia, jotka siis muodostavat pääosan kyseisten puljujen henkilökunnasta, eli oikeastaan pitkälle ovat tämä pulju. En mitenkään osaa olla ottamatta arvauskeskus-termiä loukkauksena heidän ammattitaitoaan kohtaan.

Sellainen kommentti vielä tulee mieleen opiskeluajoilta, kun eräs isosti arvostamani osaston seniorilääkäri ja opettaja meille opiskelijoille sanoi, että lääketieteellinen diagnoosi on useimmiten paras sofistikoitunut pohjatietoihin perustuva arvaus. Tämä tapahtui yliopistosairaalassa, joten eikö sitten saman tien ruveta kutsumaan tasapuolisuuden nimissä näitäkin laitoksia vaikkapa yliarvaussairaaloiksi.

Tuo, mitä kyseinen seniori sanomallaan tarkoitti oli nimenomaan se, että lääketieteen luonteeseen kuuluu tuo epävarmuus. Lääketiede ei ole eikä tule koskaan olemaan eksakti luonnontiede.

Itselläni ei myöskään ole tapana parjata muiden alojen edustajia (öh, muistaakseni ainakaan) esim. kapitalistisioiksi, riistäjäjuristeiksi tai humanistipelleiksi, mutta saatankin olla pikkuisen tosikko.
Zeb

Re: Abortista

Viesti Kirjoittaja Zeb »

prosessi kirjoitti:Valitettavasti minulla ei ole tarpeellista tietoa aiheesta vastatakseni, sillä tutkimuksesta kuulin vain tiivistetyn version eräässä FinnWellin raportointitilaisuudessa, eikä minulla ole aiheesta tarkempia papereita. Niihin pitäisi kuitenkin päästä käsiksi Tekesin kautta, joten kysyisin sieltä, tai sitten suoraan FinnWellin johtoryhmän puheenjohtajalta Hannu Ahjopalolta.
...Ja minä taidan olla liian laiska yrittääkseni selvittää asiaa enempää. Ehkä käyn jossain vaiheessa jossain Lääkäriliiton sivuilla kurkkimassa löytyykö kantaa tai keskustelua aiheesta.

Sen verran tutkailin kyseisen FinnWellin kotisivuja, että totesin melko raskassoutuiseksi kapulakieliseksi sivustoksi, josta oli mitään konkretiaa vaikea saada äkkiseltään irti yrittämälläkään. Johtoryhmässä näkyi tosiaan istuvan vain privaattipuolen johtavan portaan lääkäreitä muutama ja lisäksi paljon sakkia, joiden nimet tai ammattinimikkeet eivät kertoneet minulle mitään.

Osa lääkärikunnan ongelmaa on varmaan se, että halukkuus johto- ja hallintopuolelle on suhteellisen vähäistä ja siitä taas seuraa se, että lääkärin käytännön työtä suoraan koskevia päätöksiä ovat tekemässä ihmiset, jotka eivät varsinaisesta lääkärin työstä paljoakaan tiedä. Myönnän osasyyllisyyteni, minäkin kun olen halunnut tehdä työtä vain kahden asian, ihmisen ja luonnontieteen parissa. Tarvitsee sitten varmaan mennä katsomaan peiliin seuraavaksi, mutta toisaalta, ei meistä kaikista voi olla kaikkeen.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Abortista

Viesti Kirjoittaja Niba »

Mä oon varmaan sydänsairas kun en rakasta edes itseäni juuri nyt..

Samoja paskoja lääkärit on riippumatta ovatko terveyskeskus, sairaala, työterveys tai muita yksityisiä lääkäreitä, kyllä useinmiten tiedän mikä vaivaa, tarvii vaan saada lääkäri samalle miellelle ja kitjottamaan resepti.
Pyyhin Netikettiin..
PerttiMakimaa

Re: Abortista

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

nowaysis kirjoitti:Kolme-neljä kertaa viikossa. Lomilla useammin. Juhannuksena taisin unohtaa.

TerQQUi!
Selittää allekirjoituksesi.
Zeb

Re: Abortista

Viesti Kirjoittaja Zeb »

PerttiMakimaa kirjoitti:Siis tokihan ihminen on niin fiksu ja tajuaa ettei alkuvaiheessa saa liian paljoa ajatella tulevaisuutta, kun kaikki on niin epävarmaa. Jep right...
Oikeassa olet Perttisein sarkasmisi kanssa tässä kohtaa. Ei ne pöhköläiset tajua ja suree sitten ihan kipeästi, olkoonkin sitten sitä mitä olisi voinut olla. Tai oikeastaan sitä, mitä olisi suurella todennäköisyydellä ollut kaiken järjen mukaan odotettavissa ainakin tiettyjen viikkojen ohituttua. Lähipiiriin on moista osunut, toivottavasti ei omalle kohdalle koskaan. I feel your (past) pain.
prosessi

Re: Abortista

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Zeb kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Valitettavasti minulla ei ole tarpeellista tietoa aiheesta vastatakseni, sillä tutkimuksesta kuulin vain tiivistetyn version eräässä FinnWellin raportointitilaisuudessa, eikä minulla ole aiheesta tarkempia papereita. Niihin pitäisi kuitenkin päästä käsiksi Tekesin kautta, joten kysyisin sieltä, tai sitten suoraan FinnWellin johtoryhmän puheenjohtajalta Hannu Ahjopalolta.
...Ja minä taidan olla liian laiska yrittääkseni selvittää asiaa enempää. Ehkä käyn jossain vaiheessa jossain Lääkäriliiton sivuilla kurkkimassa löytyykö kantaa tai keskustelua aiheesta.
Veikkaan ettei löydy. Asenne on ollut niin voimakkaasti se, että kaikki joka liittyy FinnWelliin on itse saatanasta, että oikeasti mielenkiintoisetkin asiat hukkuvat siihen. Ehkä siksi, että FinnWell pääosin on itse saatanasta...
Sen verran tutkailin kyseisen FinnWellin kotisivuja, että totesin melko raskassoutuiseksi kapulakieliseksi sivustoksi, josta oli mitään konkretiaa vaikea saada äkkiseltään irti yrittämälläkään. Johtoryhmässä näkyi tosiaan istuvan vain privaattipuolen johtavan portaan lääkäreitä muutama ja lisäksi paljon sakkia, joiden nimet tai ammattinimikkeet eivät kertoneet minulle mitään.
Muistaakseni olen kritisoinut täälläkin FinnWelliä aika voimakkain sanoin, kapulakielisyys on pienin sen ongelmista... Johtoryhmä on käsittääkseni koottu noin sen takia, että alkuperäisenä ajatuksena on ollut siirtää kaupallisen puolen tehokkuutta julkiselle puolelle. Ei ole onnistunut, eikä pienimpänä syynä ole se, että Ahjopalo on ainoa noista, jonka täyspäisyydestä itse uskaltaisin mennä takuuseen...
Osa lääkärikunnan ongelmaa on varmaan se, että halukkuus johto- ja hallintopuolelle on suhteellisen vähäistä ja siitä taas seuraa se, että lääkärin käytännön työtä suoraan koskevia päätöksiä ovat tekemässä ihmiset, jotka eivät varsinaisesta lääkärin työstä paljoakaan tiedä. Myönnän osasyyllisyyteni, minäkin kun olen halunnut tehdä työtä vain kahden asian, ihmisen ja luonnontieteen parissa. Tarvitsee sitten varmaan mennä katsomaan peiliin seuraavaksi, mutta toisaalta, ei meistä kaikista voi olla kaikkeen.
Niinpä. Kaikki valittavat huonoja työoloja, mutta kukaan ei halua itse osallistua niiden muuttamiseen. Jotenkin äärimmäisen surullista.
Lyrica

Re: Abortista

Viesti Kirjoittaja Lyrica »

Itse oon miettinyt joskus aborttiasiaa, kun luulin vahingon sattuneen. Kuukautiset sitten alkoivatkin, vaikka myöhästymistä ehti tosiaan jo olla huoleen asti. Tilanteeni ei tuolloin ollut lapselle otollinen, mutta kun olen sivusta seurannut lapsentekoon liittyviä vaikeuksia, en pystyisi tekemään itse aborttia. Mielestäni molemminpuoleisessa vapaaehtoisessa seksissä alkunsa saaneet lapset tulisi pitää.

Tämä ei tosin tarkoita sitä, että tuomitsisin toisten erilaiset ratkaisut.

Olen myös kullallenikin sanonut, että mikäli vahinko sattuu, keskustelua aiheesta ei tarvitse käydä siinä mielessä. Tietäähän alusta asti omankin vastuunsa seksuaalisessa kanssakäymisessä.
Vastaa Viestiin