Leipäjonot

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Käytkö leipäjonossa?

Kyllä, säännöllisesti
0
Ei ääniä
Kyllä, satunnaisesti tai kerran olen käynyt
1
3%
En, koska ei tarvitse
24
77%
En, koska en kehtaa
1
3%
En, mutta voisin harkita
5
16%
Mikä on leipäjono?
0
Ei ääniä
Olen ollut leipäjonoissa ruuan jakelijana
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 31

Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Leipäjonot

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Kesseli: No jaa, itsehän lähtiessäni allekirjoitin sen "vaihtoehtoisen" määräaikaisen työsopimuksen. Joko se tai sitten potkut "taloudellis-tuotannollisista syistä" Pomo ylipuhui. Tietysti sen vuoksi, että halusi ottaa heti uuden tilalle, ja se ei niin vaan käykään, jos on normaali irtisanominen. Mutta hassuahan se on, että minulla on KAKSI tyosopimusta samalle ajalle, vaikka pomo vannotti ekan hävittämään! :D

Sitten se vaati jättämään tuomani työkaluohjelmatkin taloon. En ollut sanonut myöntyväni, vaikka olikin vihjaillut. Paskat, warettakoon itse. Poistin ne heti saatuani loistavan mielistelevän työtodistuksen! :D

Edit: Muita etuja myöntyväisyydestä oli työsuhdepuhelin omaksi ja epävirallinen viimeisen kuukauden palkallinen vapaa. Ei perään soitellut vaikka ohjelmat poistinkin. Siellähän olisin sanonut, ettei voi tehhä mittään, kun ei oo ohjelmia :D
gullible

Re: Leipäjonot

Viesti Kirjoittaja gullible »

kesseli kirjoitti: jos joku irtisanotaan taloudellis-tuotannollisista syistä, käsittääkseni siinä on joku aikaraja (aika pitkäkin) jona samaa työtä tekemään ei saa ottaa uutta työntekijää.
9kk lienee vakiintunut käytäntö. Saa ottaa, mutta on ensin tarjottava irtisanotulle.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Leipäjonot

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

kesseli kirjoitti:
jos joku irtisanotaan taloudellis-tuotannollisista syistä, käsittääkseni siinä on joku aikaraja (aika pitkäkin) jona samaa työtä tekemään ei saa ottaa uutta työntekijää.

dikki

jk. eli jos et olisi kirjoittanut mitään läpäläpä-työsopimuksia. silloin olis äijä ollut aika tiukoilla.

edit: typot
Joo.. mutta se kuukauden vapaa, puhelin ja imarteleva työtodistus houkutteli. Henkinen ilmapiiri toimistolla tympäisi.

Ja sitten sellainen juttu, että aivan hyvin olisi pystynyt teettämään minun työni (nettisivut) ihan toisellakin nimikkeellä palkatulla. Ei niihin kukaan viranomainen puutu käytännössä. Edit: Minä itsekin olin jälkimmäisen tukityöllistysvuoden nimikkeellä "nuoriso-ohjaaja"!

Pomo itse sai koko palkkansa valtion työllisyysprojektin johtamisesta, mutta 95% työajastaan (oma arvioni) käytti "harrastustoimintaansa" eli urheiluseurojen kattojärjestöjen johtamiseen.

Pääkirjanpitäjämme taas sai palkkansa saman työllistämisprojektin projektisihteerinä, mikä tarkoitti että haastatteli keväisin jäätelönmyyjiä ja kirjoitti työsopimukset. Muun työaikansa käytti hänkin kai "harrastukseensa" eli urheiluseurojen kirjanpitoon.

Ei niitä valvota. Minusta julkisten varojen vilpillistä siirtoa urheiluelämälle se.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Leipäjonot

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

No olihan mulla normilomat, tuo kuukausi oli ylimääräistä.
Cityläisistä Neulanen sanoi, että koko puljun toiminta pitäisi julkistaa, ja että hän tuntee savolaisia "tutkivia journalisteja". :D Mutta kun se on niin maan tapa! Suomi on kohta kuin joku vinkuintia näissä asioissa. Ja vaikea ulkopuolisena todistaa, että joku muu oikeesti tekee PÄÄtyönään mun hommia! Just silloin kiinnittäisi vaikka muistikampaa rautanörttinä tms! :D

Ja pomosektori.. kyllä se valvomaan tarkoitettu instanssi varmaan nuo jo tietää. Pomon kamuja ovat! Niiltä kun lausuntoa vaatisi... :D
Hebuli

Re: Leipäjonot

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

ninnithequeen kirjoitti:Mutta ei, eipä taida onnistua, suomalainen työtön istuu mielummin leveällä perseellään mukavalla sohvallaan kuin lähtee metsään kastelemaan nenänsä.
Vai tarkoititko "kaivelemaan nenäänsä"? Vaikka paikalle vääntäytyisivätkin tuen poistumisen pelosta, voi olla vaikea saada vastahakoista sekalaista porukkaa saada tekemään mitään oikeasti tuotteliasta työtä.

Toinen asia on että työnhaku monesti käy oikeasta työstä, joka sekin osaltaan häiriintyy jos pitää kuluttaa päivänsä luonnonantimia yhteiskunnalle keräten.
hermine

Re: Leipäjonot

Viesti Kirjoittaja hermine »

Juu ja eiköhän loppujenlopuksi noiden suojatyöpaikkojen ylläpitämiseen mene huomattavasti enemmän rahaa kuin siihen että antaisi niiden ihmisten vaan maata kotona, mistä ei periaatteessa tule mitään ylimääräisiä kuluja itse tukien lisäksi. Oikeasti tuottavaa työtä on kuitenkin yhteiskunnassa aika rajallinen määrä ja jonkun pakko-risujenkeräämisen organisointi vaan kuluttaa niiden "harvojen" oikeisiin töihin päässeiden veromarkkoja entisestään. Vaikea myöskään kuvitella että "työtä pelkän työn vuoksi" hanttihommilla, jotka eivät mitenkään vastaa työnhakijan koulutusta, kiinnostuksenkohteita tai ammattitaitoa, olisi samaa positiivista vaikutusta pitkäaikaistyöttömän mielenterveyteen kuin oikealla työllistymisellä.
Kittys

Re: Leipäjonot

Viesti Kirjoittaja Kittys »

gullible kirjoitti:
Kittys kirjoitti: Hyvin näyttää ain riittävä laitapuolen kulkijoilla sun muilla hampuuseilla ne vähäisetkin rahat käytettäväksi alkoon tms.
Suurella ajattelijalla ja pizzakeisari Rabbe Grönblomilla oli tähän(kin) sanansa sanottavana jo 1900-luvulla. Rabbe antoi haastattelua S500-mersunsa nahkarattia naputellen, että oli nähnyt Thaimaassa, kuinka köyhät keräävät risuja. Suomessa köyhiltä Rabben mukaan puuttuu yritteliäisyyttä, kun täällä köyhät eivät kerää risuja.

Mitä pitäisi tehdä? Pienentää vastikkeetonta tukea, lopettaa ilmaisen ruuan jakaminen vai pistää köyhät keräämään risuja?
Rabbe nyt on iha hassu muutenkin.. Eipä oo senkään varustamo nähnyt viimeaikoina niin hyviä päiviä :roll: Mut kait se on helppoa sille, kun muut pitävät sen puljun pystyssä..
huima

Re: Leipäjonot

Viesti Kirjoittaja huima »

Gattaca kirjoitti:B) Samoilla työpaikoilla olisi sitten oikeita palkkatyölaisiä, jotka saavat normipalkan ja sitten nöyryytettäviä työttömiä, jotka saavat ehkä 370 netto kuussa. Miten tämä orjaluokka eroteltaisiin päällepäin? Vangin haalareillako?
Yhdysvalloista on hyviä varoittavia sosiaalisia esimerkkejä tästä.

Huonoimmissa tapauksissa on voinut mennä näin.

1. Paikkakunnalla A on bisnestä X
2. Bisnes X siirretään alempien kustannuksien perässä paikkaan Z
3. Paikkakunnalla A syntyy sosiaalisia ongelmia ja rikollisuus kasvaa
4. Vankila tarjoaa kasvanutta vankipopulaatiota suorittamaan erilaisia töitä
5. Bisnes X tuodaan takaisin paikkakunnalle A, suoritettavaksi vankilassa

Muistaakseni tätä asiaa käsiteltiin Michael Mooren elokuvassa Roger & Me.
Gattaca kirjoitti:Systeemi toimii jo TUKITYÖLLISTÄMISESSÄ. Tuhannet tukityöllistetyt tekevät samaa työtä kuin muutkin, jopa samoilla työpaikoilla, ovat yleensä alalle koulutettujakin, mutta tuntimääräänkin nähden tekevät homman puolella rahalla. Syntyy siis uusi alaluokka. Kukapa työnantaja ei mieluiten käyttäisi ILMAISTA työvoimaa, jos tehtävä on rutiininomainen eikä kovin kriittisen tärkeä?
Pointti lienee kuitenkin siinä että katkaistaan se mitään tekemättömyyden putki, päästään päivittämään osaamista ja taitoja - ja sitä kautta saadaan se mahdollisuus päästä tekemään myös kokonaan uusia asioita ilman että kukaan ohjaa ja tukee.

Toimiiko se, ei pienintäkään hajua.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Leipäjonot

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

huima kirjoitti:Pointti lienee kuitenkin siinä että katkaistaan se mitään tekemättömyyden putki, päästään päivittämään osaamista ja taitoja - ja sitä kautta saadaan se mahdollisuus päästä tekemään myös kokonaan uusia asioita ilman että kukaan ohjaa ja tukee.
.
Onhan se noin. Minunkin osaltani myös (tukityöllistetty olin alkuun) ja hyvä sekin. Opin paljon.
Työnantajan näkökulmasta se ihan luonnonlakien mukaan tuppaa olemaan ilmaisen työvoiman hankkimista.

Sitten joillekin merkkaa ne sosiaaliset suhteet työpaikoilla. Minulle epäsosiaaliselle ei. Henkisesti raskasta kuunnella kaikki päivät savolaisten kansanakkojen mutjauttelua. Ja sitten se "pääkirjanpitäjämme" suolsi KAIKEN tajunnanvirtansa ulos, kahvinkeittoa ja paskallakäyntiaikeita myöten. Koko ajan kertoi mitä kulloinkin karsinassaan tekee. Ja selitti kuka on missäkin kunnassa talousjohtajana ja kenet niistä tuntee ym. vieraan maailman asiaa, yhtään miettimättä kiinnostaako ketään.

Mietin entäs jos minä olisin ääneen kuuluttanut kaikki työvaiheeni ja mitä olen uusista kuulentosuunnitelmista tänään lukenut :D

Tuossa pikkurahan puljujen työllistämisessä/työvoiman hankinnassa käytetään kummia kepulikonsteja. Ihan kehitysmaameininkiä.

Yksi esimerkki on oppisopimustyösuhteet. Löyhästi meihin liittyvä nainen sai jatkaa työtään "oppisopimuksella", "opiskelemalla" tutkintoa jonka rinnakkaistutkinto hänellä jo oli. Ja meillä se toinen laillisilla rahoilla palkattu vakituinen, sihteeri, sai pitää työpaikkansa siirtymällä "oppisopimukseen". Eli jatkoi samaa työtä jota oli neljä vuotta tehnyt, mutta "opiskelijana". Kysyin häneltä miksi nyt opiskelee, niin vastasi: "En mie tiijä.. oljkohan se merkonoomi?" :D Minulle ei "virallista" "opiskelun valvojaa" meiltä löytynyt oppisopimukseen, koska ainoana mitään niistä hommista ymmärsin.

Eli on paljon pikkurahalla töitä tekevää väkeä, joiden työsuhde perustuu ihmeelliseen lain rajoilla olevaan kikkailuun. Hyvä tietysti heille että saavat työnsä pitää. Mutta mietin eikö ne pitäisi järjestää rehellisellä pelillä ja kenties maksaakin oikealla rahalla, jos palveluja halutaan. Tai sitten olla ilman niitä palveluja.

Ja aina sen työntekijän pitäisi olla helvetin nöyrä ja kiitollinen nykyjärjestelyistäkin..

Kun lähtiessäni poistin ne laittomat ohjelmat toimistolta ja sanoin pomolle, että olen ihan tarpeeksi tukenut Suomen urheiluelämää, pomo sanoi mahtavasti: "Mutta Suomen urheiluelämä on tukenut sinua vaikka kuinka! Antoi tämän työpaikankin!" En tietenkään hoksannut vastata että tietääkseni järjestely oli se, että te halusitte minun palvelujani ja maksoitte siitä palkkaa, joskin huonoa.

Sitten yksi ilmainen työvoima ovat työharjoitteluaan tekevät opiskelijat. Meillä pomo yritti pistää yhden rautanörttiharjoittelijan kuukaudeksi tavarataloon paketoimaan seurojen piikkiin joulupaketteja! Onneksi jätkällä oli sisua kieltäytyä, ettei tuo ihan se ala ole, jota tänne tulin opettelemaan.
Vastaa Viestiin