Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Katsekontakti keskustellessa?

Tärkeä
14
70%
Vähemmän tärkeä
2
10%
Ei merkitystä
1
5%
Epämiellyttää ottaa katsekontaktia
0
Ei ääniä
Ei missään tapauksessa
0
Ei ääniä
Vaikka silmät kiinni olisi
0
Ei ääniä
E.V.V.K.
1
5%
Tuulenpuiska
1
5%
Arska
0
Ei ääniä
Manala
0
Ei ääniä
Tix
1
5%
 
Ääniä yhteensä: 20

Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja Niba »

Tässä saapui uusi ihminen töihin meille. Hänen kanssaan keskustelu on jotenkin omituista, keskustellessa ei synny oikein missään vaiheessa katsekontaktia. Siitä mieleni jouhevi kyselemään sellaista asiaa, kuinka tärkeää keskustelussa katsekontakti on? Tarvitko katsekontaktia keskustellessasi? Miksi? Mikset?
Ymmärrätkö kysymystä? Mikset?
Jos et ymmärrä, olisiko parempi että menet piirtelemään pallukoita paperille?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Jos puhun jollekkin niin on ihan sama minne hän katselee (joskin häiritsevää jos pälyilee ympärilleen sen näköisenä ettei kiinnosta), mutta jos joku puhuu minulle eikä ota katsekontaktia missään vaiheessa niin viestiltä menee luotettavavuutta.
Joten on ihan toisen keskustelijan päätettävissä miten hän haluaa minun ymmärtävän sanomansa.

Edit: niin itse katson tietysti silmiin ainakin hetkellisesti tärkeissä kohdissa.
Viimeksi muokannut JoeB, 16.10.2007 15:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NuoriDaavid

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vuosien transsendenttisen meditaation, dianetiikka-auditointien, aromaterapian ja soveltavan kineosiologian jälkeen pystyn nykyään useimmiten katsomaan naisia silmiin, vaikka rintojen vastustamaton vetovoima välillä kiskaiseekin katseen alaviistoon.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja Niba »

NuoriDaavid kirjoitti:Vuosien transsendenttisen meditaation, dianetiikka-auditointien, aromaterapian ja soveltavan kineosiologian jälkeen pystyn nykyään useimmiten katsomaan naisia silmiin, vaikka rintojen vastustamaton vetovoima välillä kiskaiseekin katseen alaviistoon.
Mistähän syystä en kertonut uuden työntekijän olevan nainen???
:wink:
Naisten kanssa keskustellessa pyrin aina katsomaan yläviistoon naisia esim. istuen, koska sillä tavoin herkkupaikat ovat jo okulaarissa itsestään eikä tarvitse tehdä kumpaakin keskustelupuoliskoa häiritseviä ¤katsahduksia¤.
Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että etsisin tilaa, jossa voisin tuntea itseni alisteisessa asemassa olevaksi naiseen verrattuna ja odottavan nahan viheltävää ääntä ilmassa.
JoeP kirjoitti:Edit: niin itse katson tietysti silmiin ainakin hetkellisesti tärkeissä kohdissa.

Viimeinen muokkaaja, JoeB pvm 16.10.2007 15:34, muokattu 1 kertaa
Meinaat ihan suoraan sitten valehdella? :lol:
Viimeksi muokannut Niba, 17.10.2007 1:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
Savannah

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja Savannah »

Katson aina ihmisiä silmiin, varsinkin jos haluan varmistaa, että viestini menee perille. Tästä on vain se hauska seuraus, että todella moni ihminen laskee katseensa, vaikka en tarkoita silmiin katsomisella mitään sen kummempaa. Pidän ihmisistä jotka katsovat minua silmiin puhutellessaan minua. Jostain muistan kuulleeni, että keskustelussa on yleistä se, että puhuja katsoo välillä muualle, mutta kuuntelija katsoo koko ajan puhujaa viestittääkseen, että hän kuuntelee.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Mä silmät luon ylös taivaaseen...eihän tuo kutominen muuten onnistuisikaan. :roll:

Päivän puujalka. :perse: :perse: :napu:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Tix

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja Tix »

Kai sitä silmiin vois katsella, mutta on kivempi tuijotella tissejä.
Edith

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja Edith »

yhtämittainen tiukka silmiin tuijottaminen ei kyllä oo niin kivaa. Mutta silleen kevyemmin voi kyllä katsoa silmien suuntaan.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Niba kirjoitti: Meinaat ihan suoraan sitten valehdella? :lol:
No, sanoman toimitustapa erityisesti silmien osalta lisää sen totuusarvoa, se onko viesti totta alkuunsakaan on täysin sivuseikka. Harvoin valehtelen, mutta silloin kun sen teen, niin se pitää tehdä vakuuttavasti.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja Niba »

JoeB kirjoitti:
Niba kirjoitti: Meinaat ihan suoraan sitten valehdella? :lol:
No, sanoman toimitustapa erityisesti silmien osalta lisää sen totuusarvoa, se onko viesti totta alkuunsakaan on täysin sivuseikka. Harvoin valehtelen, mutta silloin kun sen teen, niin se pitää tehdä vakuuttavasti.
Valehtelu ei kannata.
Pyyhin Netikettiin..
ninnithequeen

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

On muuten aika rasittavaa, kun ihminen ei vaivaudu silmiin edes katsomaan puhuessaan. Onko se ujoutta vai välinpitämättömyyttä, on sitten toinen asia.

Itsekin muuten huomaan pälyileväni ympärilleni, kun toisen jutut eivät voisi vähempää kiinnostaa...
Mulli75

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Kyllä yleensä katson, hetki sitten viimeksi kun ihmeteltiin tytsän matkalaskuja. Joskus pitää katsoa muuallekin jos on joku muistio mistä pitää lukea jotain keskustelun aikana. Joidenkin tuttujen kanssa työpaikalla kurssien ja luentojen aikana sitten enemmän silmäpeliä ym. leikkiä niin että toinen kiusaantuu.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja Niba »

Mulli75 kirjoitti:Kyllä yleensä katson, hetki sitten viimeksi kun ihmeteltiin tytsän matkalaskuja. Joskus pitää katsoa muuallekin jos on joku muistio mistä pitää lukea jotain keskustelun aikana. Joidenkin tuttujen kanssa työpaikalla kurssien ja luentojen aikana sitten enemmän silmäpeliä ym. leikkiä niin että toinen kiusaantuu.
TPK eli TyöpaikkaKiusaaja!
Pyyhin Netikettiin..
Melodiatar
Kitisijä
Viestit: 10
Liittynyt: 10.12.2007 23:59

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja Melodiatar »

Katsekontakti on tärkeä osa keskustelua, mutta jatkuvaa tuijotusta se ei saa olla. Silloin tulee epämukava olo ja sitähän sanotaan, että huippuvalehtelijat katsovat silmä värähtämättä sinua koko ajan silmiin kun valehtelee sinulle.

Itse pyrin ottamaan sekä kuunnellessa että puhuessa toiseen ihmiseen katsekontaktin, mutta esimerkiksi jäsennellessä kesken puheeni ajatuksiani irrotan katseeni ja katson muualle. Ja kuten jo edellä mainitsin, jatkuva tuijottaminen olisi hyvin häiritsevää.

Odotan myös että keskustelukumppani katsoisi minua silmiin aina välillä. Jos toinen jatkuvasti pälyilee muualle, viestii se minulle, että toinen ei ole täysin levollinen ja hänellä ei ole turvallista oloa siinä keskustelussa.

Kyse on siis ainakin itseni kohdalla tasapainosta. Siitä, että on sopivassa määrin katsekontaktia, mutta uskaltaa myös välillä katsoa muualle puhuessaan.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eipä ne meikäläisen keskustelut muutenkaan paria lausetta pidempään kestä joten voinen senkin aikaa tuijottaa tissejä
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Duckzilla

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja Duckzilla »

Savannah kirjoitti:Katson aina ihmisiä silmiin, varsinkin jos haluan varmistaa, että viestini menee perille. Tästä on vain se hauska seuraus, että todella moni ihminen laskee katseensa, vaikka en tarkoita silmiin katsomisella mitään sen kummempaa.
Heitä varmaan vaan ujostuttaa.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Jäin pohtimaan, mitä sanoisin, koska olen törmännyt muutamaan kauniimman sukupuolen edustajaan, joiden silmistä on vain todella, todella vaikeaa irrottaa katsettaan. Mutta ehkä tässäkin kauneus on katsojan, hmm, silmässä.
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Riippuu tilanteesta varsinkin töissä tai autossa istuessa ei ole aina tarpeen katsoa toista silmiin jutellessa, tai olettaa sellaista keskustelukumppanilta.

Töissäkin usein juttelemme jostakin viasta koneessa, jonka vieressä seisomme, ja silloin seurataan koneen toimintaa, eikä eikä taivastella toisiamme.

Autossakin yleensä katsellaan eteenpäin eikä vierustoveria, tai esim. etupenkkiläinen ei vilkuile takapenkkiläistä.
bedlam

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja bedlam »

- Pysähdy. Älä kävele naista kohti vaan käännä selkäsi ja pysy paikoillasi. Pidä kätesi alhaalla vartalossasi kiinni ja ole hiljaa.

- Ole itse rauhallinen ja rento.

- Tärkeintä on, että vaikka nainen olisi pelokas ja murisisi tai haukkuisi, ei kukaan ainakaan juokse karkuun ja huuda.

- Voit tehdä itsestäsi mukavamman ja pitää kämmenesi päällä nameja, mutta älä ojenna kättäsi naista kohti vaan pidä se vartalosi vieressä.

- Älä kyykisty ja silitä naista, jos et voi olla aivan varma, että nainen ei pelkää sinua ja käy päällesi. Ennemmin nuuhkintavaiheen jälkeen kävele rauhallisesti, katsele poispäin naisesta, älä kävele sitä kohti.

- Älä katso naista kohti eikä varsinkaan silmiin, vaan ennemmin käännä rauhallisesti päätäsi poispäin naisesta.

- Anna naisen itse päättää, haluaako se tulla nuuskimaan sinua eli tutustumaan sinuun.

- Pään päälle taputtaminen on monesta naisesta hyvin pelottavaa.
Lyrica

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja Lyrica »

Jos ihminen ei pysty katsomaan toista silmiin kertoessaan jotain, tulee tunne, että hänellä on jotain salattavaa.
prosessi

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Silmiin katsominen keskustelutilanteen ulkopuolella on vielä oma asiansa. Eilen työpaikan pikkujouluissa ravintolassa viereisessä pöydässä sattui istumaan Jorma Uotinen, jonka silmälaseja jäin jossain vaiheessa ajatuksissani tuijottamaan. Uotinen sitten sattui vilkaisemaan minun suuntaani, ja minä hämmennyin jäätyäni kiinni epäilyttävästä tuijottamisesta. Tilanne oli ohi hyvin nopeasti, katseet kohtasivat korkeintaan sekunnin ajan, mutta silti vielä pari tuntia myöhemmin hämmennykseni ilmeisesti vaivasi Uotista, sillä hakiessaan takkia naulakosta ja kulkiessaan pöytämme ohitse huomasin syrjäsilmällä hänen katsovan ja mitä ilmeisimmin yrittävän arvailla aiemman hämmennykseni syitä. Todellinen syy oli tietenkin aivan hölmö, olinhan lähinnä ollut hämmentynyt siitä, että Uotinen varmaan luuli minun tuijottaneen häntä, vaikka todellisuudessa tuijotin vain hänen silmälasejaan.
Zeb

Re: Silmiinkatsominen keskustelutilanteessa

Viesti Kirjoittaja Zeb »

bedlam kirjoitti:- Pysähdy. Älä kävele naista kohti vaan käännä selkäsi ja pysy paikoillasi. Pidä kätesi alhaalla vartalossasi kiinni ja ole hiljaa.

- Ole itse rauhallinen ja rento.

- Tärkeintä on, että vaikka nainen olisi pelokas ja murisisi tai haukkuisi, ei kukaan ainakaan juokse karkuun ja huuda.

- Voit tehdä itsestäsi mukavamman ja pitää kämmenesi päällä nameja, mutta älä ojenna kättäsi naista kohti vaan pidä se vartalosi vieressä.

- Älä kyykisty ja silitä naista, jos et voi olla aivan varma, että nainen ei pelkää sinua ja käy päällesi. Ennemmin nuuhkintavaiheen jälkeen kävele rauhallisesti, katsele poispäin naisesta, älä kävele sitä kohti.

- Älä katso naista kohti eikä varsinkaan silmiin, vaan ennemmin käännä rauhallisesti päätäsi poispäin naisesta.

- Anna naisen itse päättää, haluaako se tulla nuuskimaan sinua eli tutustumaan sinuun.

- Pään päälle taputtaminen on monesta naisesta hyvin pelottavaa.
:D Toimii aukottomasti! :D
Vastaa Viestiin