Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Tai tarkemmin ajatellen, onhan se päivähoito yleistä hintatasoa joo. Mutta mikä sen painoarvo on? Joka tapauksessahan se kohdistuu hyvin eri tavoin eri ihmisiin.
Eihän tollasta vertailua voi mitenkään tehdä niin, että se pitäisi kaikkien kohdalla paikkansa. Esim. autoiluunkin voi käyttää rahaa niin eritavoilla. Ihan mutulla veikkaisin, että vertailu tehdään keskiverto perheen mukaan, jolloin päivähoitokin olisi mukana laskuissa, jolloin päivähoitoon laskettaisiin 1-2 lapsen kustannus, jolloin 3 lapsinen perhe varmasti sais jo enemmän hyötyä kuin ostovoimalaskelma osoittaa ja vastaavasti Elcon ostovoima on vielä huonompi, mutta tämä nyt vaan on arvaus.
Ei se päivähoidon hinta (jos se on mukana) voi olla kovin isolla painoarvolla mukana, koska suurimmalla osalla ihmisistä ei ole lapsia päivähoidossa ajan hetkellä t.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

"European workers are overpaid and unproductive"

"You refuse to acknowledge you have lost money and therefore you are poor"


Tiukkaa statementtia ja herra on varmasti oikeassa vähintään osittain.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja elco »

Tämä keskustelu osoittaa, ettei kenelläkään ole kurjistetumpaa asemaa kuin minulla.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
masa

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja masa »

elco kirjoitti:Tämä keskustelu osoittaa, ettei kenelläkään ole kurjistetumpaa asemaa kuin minulla.

Olen viimeiset 3.5 vuotta asunut kaksiossa lasten, vaimon ja koiran kanssa. Saman ajan olen elättänyt koko possea, laittanu kaikki rahani kiinni perheeseen, asumiseen, rakentanut taloa ja istunut autossa joka duunipäivä 1-1,5 tuntia, ja hukannut viimesiet kaksi vuotta duuniajastani Valtion it-hankintatomppeleiden kanssa säätämiseen.

Minusta sinun elämäsi kuulostaa lomalta. :lol:
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja elco »

masa kirjoitti:
elco kirjoitti:Tämä keskustelu osoittaa, ettei kenelläkään ole kurjistetumpaa asemaa kuin minulla.

Olen viimeiset 3.5 vuotta asunut kaksiossa lasten, vaimon ja koiran kanssa. Saman ajan olen elättänyt koko possea, laittanu kaikki rahani kiinni perheeseen, asumiseen, rakentanut taloa ja istunut autossa joka duunipäivä 1-1,5 tuntia, ja hukannut viimesiet kaksi vuotta duuniajastani Valtion it-hankintatomppeleiden kanssa säätämiseen.
Mutta hei, päivähoito on halpaa ja ampuu ostovoimaasi raakasti ylöspäin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
masa

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja masa »

elco kirjoitti: Mutta hei, päivähoito on halpaa ja ampuu ostovoimaasi raakasti ylöspäin.
Joo onneksi.

Muuten saattaisi vituttaa että kassillline vaippoja ja kassillinen maitoa maksaa 127,5 euroa.


Mun liksa nousi 10% kuukausi takaperin. Tilinauhasta näin että käteen jäi vajaa satanen enemmän kuin ennen. Lohduttavaa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:Tämä keskustelu osoittaa, ettei kenelläkään ole kurjistetumpaa asemaa kuin minulla.
Sun pitää ruveta tehtailemaan lapsia liukuhihnalta!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja Leevi »

masa kirjoitti:
elco kirjoitti:Tämä keskustelu osoittaa, ettei kenelläkään ole kurjistetumpaa asemaa kuin minulla.

Olen viimeiset 3.5 vuotta asunut kaksiossa lasten, vaimon ja koiran kanssa. Saman ajan olen elättänyt koko possea, laittanu kaikki rahani kiinni perheeseen, asumiseen, rakentanut taloa ja istunut autossa joka duunipäivä 1-1,5 tuntia, ja hukannut viimesiet kaksi vuotta duuniajastani Valtion it-hankintatomppeleiden kanssa säätämiseen.

Minusta sinun elämäsi kuulostaa lomalta. :lol:
Miten tuota kaikkee kerkee?
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja Leevi »

NuoriDaavid kirjoitti:
elco kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Jos maassa A nettopalkka on 1000 rahaa ja maassa B 800 rahaa, mutta maassa A joudut maksamaan 200 rahaa päivähoitopaikasta ja maassa B 0 rahaa, niin on väärin sanoa, että maassa B ostovoima on 20% alhaisempi.
No kyllä se kuule minun ostovoimani osalta on.
No daah!

Mutta säkin voit yrittää lohduttaa itseäsi sillä, että brittiläisen yliopiston lukukausimaksut ovat tuhansia euroja. Mutta toki sinä tienaisit työruran aikana nettona paremmin briteissä ja varsin todennäköisesti minäkin.
Noo, eikös sitten kannattaisi muuttaa sinne britteihin?
masa

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja masa »

Leevi kirjoitti: Miten tuota kaikkee kerkee?

Siis mähän olen patalaiska. Mulla olisi jokainen arki-ilta aikaa touhuta raksalla 4-5 tuntia, mutta olen vissiin ollut siellä parina iltana.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja Leevi »

masa kirjoitti:
Leevi kirjoitti: Miten tuota kaikkee kerkee?

Siis mähän olen patalaiska. Mulla olisi jokainen arki-ilta aikaa touhuta raksalla 4-5 tuntia, mutta olen vissiin ollut siellä parina iltana.
Noo, ei nyt kannata piippuun asti vetää. Menee tarpeen mukaan.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Leevi kirjoitti:Noo, eikös sitten kannattaisi muuttaa sinne britteihin?
No fiksu toteuttaja tietenkin hankkii Suomessa ilmaisen koulutuksen, sen jälkeen lähtee britteihin tai yhdysvaltoihin töihin.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:
Leevi kirjoitti:Noo, eikös sitten kannattaisi muuttaa sinne britteihin?
No fiksu toteuttaja tietenkin hankkii Suomessa ilmaisen koulutuksen, sen jälkeen lähtee britteihin tai yhdysvaltoihin töihin.

Briteissä asumine on kyllä ihan törkyhintaista. Tai ainakin Lontoon alueella. Niillä tosin on ûberhyvä asuntolainatakaussysteemi, sillä asunto riittää pantiksi kävi miten tahansa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Leevi kirjoitti:Noo, eikös sitten kannattaisi muuttaa sinne britteihin?
No fiksu toteuttaja tietenkin hankkii Suomessa ilmaisen koulutuksen, sen jälkeen lähtee britteihin tai yhdysvaltoihin töihin.

Briteissä asumine on kyllä ihan törkyhintaista. Tai ainakin Lontoon alueella. Niillä tosin on ûberhyvä asuntolainatakaussysteemi, sillä asunto riittää pantiksi kävi miten tahansa.
No eiköhän sitä Cityn palkoilla Cityn vuokrat makseta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: No eiköhän sitä Cityn palkoilla Cityn vuokrat makseta.
Miten sen nyt ottaa.

Kaksilapsinen perhe 3:n makuuhuoneen paritalossa 30 kilsan päässä Lontoosta elää kädestä suuhun vaikka vaimo on opettaja ja mies "ekonomi" suht hyväpalkkaisessa työssä.

Haluaisivat muuttaa kuulemma suomeen, koska täällä on niin helppo elää.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: No eiköhän sitä Cityn palkoilla Cityn vuokrat makseta.
Miten sen nyt ottaa.

Kaksilapsinen perhe 3:n makuuhuoneen paritalossa 30 kilsan päässä Lontoosta elää kädestä suuhun vaikka vaimo on opettaja ja mies "ekonomi" suht hyväpalkkaisessa työssä.

Haluaisivat muuttaa kuulemma suomeen, koska täällä on niin helppo elää.
Ok.

Onko pariskunta muuten suomalainen? Kysyn sen takia, että kuinka realistinen kuva heillä on Suomessa asumisesta?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: Onko pariskunta muuten suomalainen? Kysyn sen takia, että kuinka realistinen kuva heillä on Suomessa asumisesta?

Vaimo on eukkoni sisko. Ukko natiivi.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Onko pariskunta muuten suomalainen? Kysyn sen takia, että kuinka realistinen kuva heillä on Suomessa asumisesta?

Vaimo on eukkoni sisko. Ukko natiivi.
Ok.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja masa »

Briteissä on ruoka ja alko halpaa, mutta tosiaan päivähoitokulut ovat kahdelta lapselta jo likemmäs 4000€/kk!
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:Briteissä on ruoka ja alko halpaa, mutta tosiaan päivähoitokulut ovat kahdelta lapselta jo likemmäs 4000€/kk!
Ai tällä sun vaimon siskon perheellä? Oletko varma, että se on noin helvetin kallista? Meinaan kun mun linkkini tässä ketjussa ei tuollaista lukemaa antanut. Toki siinäkin sanottiin, että Lontoossa on kalliimpaa.

Tääkin antaa huomattavasti alempia lukuja:

http://www.daycaretrust.org.uk/pages/ch ... rveys.html
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: Ai tällä sun vaimon siskon perheellä? Oletko varma, että se on noin helvetin kallista?

No en ole ihan satavarma, mutta 95 varma kyllä. Opettajan liksa ei riittänyt kustantamaan kahden lapsen päivähoitokuluja, joten äippä oli kotona siihen asti kunnes esikoinen meni esikouluun. Se on ilmasta ja jäljelle jäi enää nuorimman maksu, joten nyt äippä on taas töissä.

Ja on kuulemma karmeaa. Siis olla opettajana alakoulussa ja briteissä. Kyylääminen, vahtiminen ja byrokratia on kuuleman mukaan ihan järjetöntä pakkopullaa. Suomalaisen opettajan vapaus on kuin unelma siihen verrattuna.
masa

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja masa »

Äh, joo. Ajatusvirhe. Sanoi opettajan liksan olevan neljän tonnin luokkaa ja että se ei riitä maksuihin., Mutta siis tietenkin nettotulona. Eli väärässä olen. oikea summa lieneekin 2000 luokkaa.


Tossa alueen hintoja


http://www.croydononline.org/child_care ... /costs.asp
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:Äh, joo. Ajatusvirhe. Sanoi opettajan liksan olevan neljän tonnin luokkaa ja että se ei riitä maksuihin., Mutta siis tietenkin nettotulona. Eli väärässä olen. oikea summa lieneekin 2000 luokkaa.


Tossa alueen hintoja


http://www.croydononline.org/child_care ... /costs.asp
Tarkennuksena, että noi on siis viikkohintoja. Eli se on suunnilleen se 850 euroa kuukaudessa/lapsi.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: Tarkennuksena, että noi on siis viikkohintoja. Eli se on suunnilleen se 850 euroa kuukaudessa/lapsi.
..ja viisi vuotta vanhoja lukuja.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Miksi palkat ovat suomessa huonot?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Tarkennuksena, että noi on siis viikkohintoja. Eli se on suunnilleen se 850 euroa kuukaudessa/lapsi.
..ja viisi vuotta vanhoja lukuja.
Joo. Eli kyllä se saattaa nykyään olla lähellä 2000 euroa kuussa kahdelta lapselta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Vastaa Viestiin