StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja huima »

Kyllä pistää vihaksi kun tuolla tavalla toimivia tehtaita ja tuotantolaitoksia ajetaan alas. Eikö pääomasijoittajille enää mikään riitä, kun pitää suomalaista työntekijää kyykyttämällä kyykyttää. Eikö ihmiselämällä ole enää mitään arvoa, kun ihmiset jätetään tällä tavalla lähes tyhjän päälle.

Olisi ollut parempi, jos Enso olisi pysynyt Ensona - eikä ottanut ruotsalaista pääomaa mukaan. Tässähän se taas nähdään, mitä siitä seuraa kun pääoman omistajuudella ei ole mitään kotimaata ja juuret Suomesta katoavat.
masa

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja masa »

huima kirjoitti:Kyllä pistää vihaksi
Äh. Kiitä Tarja Halosen äänestäjiä. Oikea presidentti olisi ottanut jo aikaa sitten pikajunan moskovaan ja juonut Putinin kanssa tulliasiat kuntoon.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Mistä lähtien Huima on viljellyt sellaista sanastoa kuin "riistoporvari"?

Raaka-aine kallista, paperi halpaa. Vähennän tuotantoa, paperi kallista.
NuoriDaavid

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vadim kirjoitti:Mistä lähtien Huima on viljellyt sellaista sanastoa kuin "riistoporvari"?

Raaka-aine kallista, paperi halpaa. Vähennän tuotantoa, paperi kallista.
Irony-o-meter on rikki?
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

NuoriDaavid kirjoitti:
Vadim kirjoitti:Mistä lähtien Huima on viljellyt sellaista sanastoa kuin "riistoporvari"?

Raaka-aine kallista, paperi halpaa. Vähennän tuotantoa, paperi kallista.
Irony-o-meter on rikki?
No haistelin kyllä jotain sarkasmintynkää, mutta sitten aloin muistella, että etkös sinä ole duunariperheestä, yhtäältä, ja etkös sinä inhonnut George Bushiakin, toisaalta. Fundeerasin myös, että tuhannen työpaikanmenetyksen ironisointi olisi ehkä vähän mal placé. Olisi pitänyt taas uskoa ensivaikutelmaa.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja huima »

Vadim kirjoitti:No haistelin kyllä jotain sarkasmintynkää, mutta sitten aloin muistella, että etkös sinä ole duunariperheestä, yhtäältä, ja etkös sinä inhonnut George Bushiakin, toisaalta. Fundeerasin myös, että tuhannen työpaikanmenetyksen ironisointi olisi ehkä vähän mal placé. Olisi pitänyt taas uskoa ensivaikutelmaa.
Hyvää makua tai ei, mutta ironisoin sitä diskurssia jota asian tiimoilta heti ensimmäiseksi laitetaan maailmalle ja ruokitaan myös keskustelupalstoilla. Toki sille on oma paikkansa ja tarpeensa paineiden purkajana, mutta loppujen lopuksi se ei hyödytä ketään.

Aika kuvaavaa on mm. Ilta-Sanomien video, jossa työntekijää haastatellaan tilittämään tuntemuksiaan ja video loppuu siihen, kun työntekijä käsittelisi asioita siitä näkökulmasta että oikeutus toimille voi olla myös työntekijöiden näkökulmasta järkevä - vaikka se sattuisikin.

http://www.iltasanomat.fi/videot/?cat=1&id=1448502&ap=1

Olen itse duunariperheestä ja IT-duunari itsekin, eikä toiveita tai ajatuksia herrahissistä tai suurista omaisuuksista ole. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että minun pitäisi tilata Demaria tai olla samaa mieltä Paperiliiton kanssa.

Pidän itseäni arvoiltani hyvin realistisen sosiaalidemokraattisena, siitä huolimatta että en sosiaalidemokraatteihin kuulu.
mustanikki

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja mustanikki »

Stora Enso maksaa tänä vuonna minulle yhteensä 750 000, joista verotuksen ja kulujen jälkeen nimenomaan kapitalistisika-pääomasijoittelen. Juttu on ihan selvä: Minun aiheuttamaani kaikki :D Kiristämieni korkeiden kantohintojen takia Enson täytyi alkaa säästötoimenpiteisiin ja laittaa duunareita meneen. :D

-Gattaca
NuoriDaavid

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

mustanikki kirjoitti:Stora Enso maksaa tänä vuonna minulle yhteensä 750 000, joista verotuksen ja kulujen jälkeen nimenomaan kapitalistisika-pääomasijoittelen. Juttu on ihan selvä: Minun aiheuttamaani kaikki :D Kiristämieni korkeiden kantohintojen takia Enson täytyi alkaa säästötoimenpiteisiin ja laittaa duunareita meneen. :D

-Gattaca
Suositan, että lähdet Land Roverillasi tehtaanportille. Varmastikin siellä löytyy joku Sugar Daddya arvostava tehtaantyttö.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja huima »

mustanikki kirjoitti:Stora Enso maksaa tänä vuonna minulle yhteensä 750 000, joista verotuksen ja kulujen jälkeen nimenomaan kapitalistisika-pääomasijoittelen. Juttu on ihan selvä: Minun aiheuttamaani kaikki :D Kiristämieni korkeiden kantohintojen takia Enson täytyi alkaa säästötoimenpiteisiin ja laittaa duunareita meneen. :D
Kylläpä ajatukset ja mieli muuttuvat.
mustanikki

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja mustanikki »

huima kirjoitti:
Kylläpä ajatukset ja mieli muuttuvat.
Näääh. Paperiteollisuuskaupungissa kasvaneena olen aina suhtautunut nurjasti kohtuuttomia palkkoja kiristäviin paperiliittolaisiin. Kun olin pentu, paperitehtaan isien kakarat asui omakotitaloissa, isinsä ajoi Saabia ja perhe matkusteli paljon. Mun vanhemmat, koulutetumpaa väkeä (inssi ja kirjastonhoitaja) taas pystyi vain halvimpaan vuokrakaksioon (jossa siis kolme henkeä ja iso koira) sekä käytettyyn farmari-Ladaan. Ei minua ole koskaan varsinainen työväenliike innostanut. Työttömien asia on sitten toinen juttu.

Paremmin topicciin: Luultavasti tukkipuun hinnan nousu on tärkeimpiä tekijöitä Ensonkin "ahdinkoon". Käyrä löytyy tuolta: http://www.metsalehti.fi/fi-FI/puunhinn ... CenterId=2
Ja nythän se taas laskee.

Tuo mun summa 750 koostuu kevättalven pakollisesta tuulenkaatoalueen myynnistä, jolloin kuusitukista sain 54 egee. Oli jo silloin noussut paljon. Nyt sitten hintojen noustessa myin kohta mätänevän lohkon kokonaan, ja kuusitukin hinnaksi sain 75,1!! Ja heti alkoi laskemaan.

(mut joo, menee 28% vero ja uudistamiskustannukset)

60% hakkuukypsää on toki vielä myymättä, aika näyttää mitä sille teen.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

NuoriDaavid kirjoitti:
mustanikki kirjoitti:Stora Enso maksaa tänä vuonna minulle yhteensä 750 000, joista verotuksen ja kulujen jälkeen nimenomaan kapitalistisika-pääomasijoittelen. Juttu on ihan selvä: Minun aiheuttamaani kaikki :D Kiristämieni korkeiden kantohintojen takia Enson täytyi alkaa säästötoimenpiteisiin ja laittaa duunareita meneen. :D

-Gattaca
Suositan, että lähdet Land Roverillasi tehtaanportille. Varmastikin siellä löytyy joku Sugar Daddya arvostava tehtaantyttö.
Hyi. Pianhan kaikenlainen seksin ostaminen on kiellettyä, jos Hesarissa tänään avautunutta pollua on uskominen.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Niin Huimalla ei mene aamupuuro väärään kurkkuun tästä uutisesta, ei ole puolisoa Tehyssä kahta lasta ja suurta asuntovelkaa, noh älämä on valintoja, Huimis on oikeat tehnyt.. :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
Viimeksi muokannut Niba, 29.10.2007 2:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja huima »

Niba kirjoitti:Niin Huimalla ei mene aamupuuro väärään kurkkuun tästä uutisesta, ei ole puolisoa Tehyssä kahta lasta ja suurta asuntovelkaa, noh älämä on valintoja, Huimis on oikeat tehnyt..
Blah blah blah.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja Niba »

huima kirjoitti:
Niba kirjoitti:Niin Huimalla ei mene aamupuuro väärään kurkkuun tästä uutisesta, ei ole puolisoa Tehyssä kahta lasta ja suurta asuntovelkaa, noh älämä on valintoja, Huimis on oikeat tehnyt..
Blah blah blah.
Niin mä tiedän, on helppoa olla oikeassa.
Pyyhin Netikettiin..
elco

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja elco »

mustanikki kirjoitti:Stora Enso maksaa tänä vuonna minulle yhteensä 750 000, joista verotuksen ja kulujen jälkeen nimenomaan kapitalistisika-pääomasijoittelen.
Mitäs aiot noilla rahoilla tehdä? Aiotko kustantaa vanhemmillesi matkan, jotta pääsevät ensi kertaa maasta sitten 1977:n? Hotelliin vai telttaan?

Oletko onnellisempi nyt kun sinulla on massia verrattuna aiempaan? Ovatko elintapasi tai harrastuksesi muuttuneet? Mitä haaveilit tekeväsi rahoillasi silloin kun sinulla ei niitä vielä ollut? Onko niin tapahtunut?

Jotenkin minulla käy mielessä tulevaisuudenvisio, jossa metsät on hakattu, tila on entistäkin ränsistyneempi ja rahat on hummattu neuvokkaisiin pääomasijoituksiin. Sitten alkaa taas se sama vanha virsi. Pysykää tuunattuna, kuulitte sen minulta ensin.

Obtopic: Ausseissa lasketaan veroja miljardikaupalla, jotta globalisaation kilpajuoksussa pysytään mukana. Ylin marginaalivero on 45 ja työnantajamaksut maksaa kokonaisuudessaan firma. Alv on 10%. Pääomatuloja ja ansiotuloja verotetaan yhden progressiivisen verokannan mukaan.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja BrianW »

elco kirjoitti:
mustanikki kirjoitti:Stora Enso maksaa tänä vuonna minulle yhteensä 750 000, joista verotuksen ja kulujen jälkeen nimenomaan kapitalistisika-pääomasijoittelen.
Mitäs aiot noilla rahoilla tehdä? Aiotko kustantaa vanhemmillesi matkan, jotta pääsevät ensi kertaa maasta sitten 1977:n? Hotelliin vai telttaan?
Ei kuulu tähän ketjuun, mutta kieltämättä minuakin kiinnostaa, kuinka luovasti moisia rahoja käytetään. Toisessa ketjussa ainakin oli sama vanha kitinä, että eihän minusta kukaan välitä.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Hermann Hoth

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja Hermann Hoth »

mustanikki kirjoitti:Stora Enso maksaa tänä vuonna minulle yhteensä 750 000, joista verotuksen ja kulujen jälkeen ...
Gattis näyttää omistavan puolet itä-suomen saloista ... :wink:
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Viimeisin käänne vasempaan, MARS!

Mielenkiintoista, varmaan Mätäinen tai Papparinen jakaa kontillaan palkintoaan Store-Ensolle? :wink:
Pyyhin Netikettiin..
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Niba kirjoitti:Viimeisin käänne vasempaan, MARS!
Halonen toimii ihan oikein. Stora Enson pitäisi ottaa mallia yhteiskuntavastuunsa kantavasta Valcosta.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja Clay »

Mikä Valco? Kirjottakaa laveammin!
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja Gat »

elco kirjoitti:
mustanikki kirjoitti:Stora Enso maksaa tänä vuonna minulle yhteensä 750 000, joista verotuksen ja kulujen jälkeen nimenomaan kapitalistisika-pääomasijoittelen.
Mitäs aiot noilla rahoilla tehdä? Aiotko kustantaa vanhemmillesi matkan, jotta pääsevät ensi kertaa maasta sitten 1977:n? Hotelliin vai telttaan?

Oletko onnellisempi nyt kun sinulla on massia verrattuna aiempaan? Ovatko elintapasi tai harrastuksesi muuttuneet? Mitä haaveilit tekeväsi rahoillasi silloin kun sinulla ei niitä vielä ollut? Onko niin tapahtunut?

Jotenkin minulla käy mielessä tulevaisuudenvisio, jossa metsät on hakattu, tila on entistäkin ränsistyneempi ja rahat on hummattu neuvokkaisiin pääomasijoituksiin. Sitten alkaa taas se sama vanha virsi. Pysykää tuunattuna, kuulitte sen minulta ensin. .
Offtopiccia mutta kun kerran kysytään:
Minun elämäni ei ole muuttunut yhtään mihinkään, ja tuskin muuttuu ennen kuin vanhaisännästä (89 vee) aika jättää. Vasta sitten pystyn kunnolla asumaankin siellä ja töitäkin tekemään. Nyt kartanonani siellä on todellakin 2X4 metrin rottakoppi ulkorakennuksessa. Viime talvi siellä oli kylmä ja rasittava. Niin myös vanhemmilleni enoni palvelijoina päärakennuksn vierashuoneessa. Toistaiseksi olemme saaneet enon sopeutumaan poissaoloomme (kotihoidon turvin), mikä on suuri helpotus.

Pelloista puolet eno ennen kauppaa järkkäsi liian pitkään vuokrasopimukseen. Vapautunutta puolikasta hoitaa vielä yhden kauden urakoitsija, syystä että omaa toimivaa kalustoa ei juurikaan ole (seisseet ruostumassa 20 vuotta kun pellot olivat vuokralla) eikä sellaiseen tunnu mielekkäältä sijoittaakaan jotain 60-100 tonnia nyt kun viljanviljelyn tulevaisuus on taas kiikunkaakun. Tarkkailen myös vain vähän kalustoa vaativan ruokohelpin viljelyn tulevaisuutta. Ja ennen kaikkea koska siellä ei jaksa olla. Vanhempani (äiti ja pakosta isä mukana) tulisivat mukanani enoani palvelemaan ja nääntyisivät itsekin hengiltä.

Nyt siis asun vanhempieni vuokrakolmiossa peräkammaripoikana kuten aina ennenkin! :D Enkä tee työtäkään.. Kulutustasoni ei ole noussut, en uskalla ostaa juuri mitään. Ehkä ensi kesänä voisin viedä vanhempani pitkästä aikaa Lappiin, nyt hotelleihin tai vuokramajaan.

Tänään vasta kävin yksityispankissa sijoitusneuvotteluissa. Pyrin jonkinlaiseen sekoitukseen turvallisuutta ja (kohtuullisia) toivottavasti tuottavia riskejä. Voi siinä huonostikin käydä, mutta niinhän kaikille.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Clay kirjoitti:Mikä Valco? Kirjottakaa laveammin!
Suomen valtion osaomistama yritys, joka meni konkkaan.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Valco
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 13:02

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

mustanikki kirjoitti:Stora Enso maksaa tänä vuonna minulle yhteensä 750 000, joista verotuksen ja kulujen jälkeen nimenomaan kapitalistisika-pääomasijoittelen. Juttu on ihan selvä: Minun aiheuttamaani kaikki :D Kiristämieni korkeiden kantohintojen takia Enson täytyi alkaa säästötoimenpiteisiin ja laittaa duunareita meneen. :D

-Gattaca
Lainaa mulle Gattaca rahaa. Teet vähän bisnestä. Tixi laittaa paperit kuntoon. (huom! Voit ampua sitä jalkajousella tapaamisen päättyessä)
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: StoraEnso - eikö mikään riitä riistoporvareille?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Crowbar kirjoitti: Lainaa mulle Gattaca rahaa. Teet vähän bisnestä. Tixi laittaa paperit kuntoon. (huom! Voit ampua sitä jalkajousella tapaamisen päättyessä)
Jos nyt ei kuitenkaan. Vai oliko tämä se Letkun ja mun suunnittelema moottoroitu tekokyrpäbisnes? :D

Tässä nyt Kitinäläisten bisneksiin rahaa sijoittamaan, kun muukin pettää. Esmes. jo innostuin Kiina-rahastoista, jotka näytti kuin tuplaisvat rahat vuodessa. Onneksi nyt just romahtivat tuohon tyyliin jo ennen kuin rahojani ehdin kiinni laittaa: http://tinyurl.com/yvzvtb
Vastaa Viestiin