Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Suvinen kirjoitti:Onko ihmiselle lajityypillistä käytöstä ajaa perjantaisin hypermarkettiin ostamaan muoviin pakattua lihaa?
Se on lähinnä mukavaa. Käsitys siitä, että evoluutio tarkoittaa ainoastaan harmoniaa ja tasapainoa on varsin virheellinen.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Geetz

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Niin itkuset fiilikset tuli eilisestä A-Studiosta, että meillä vietettiinkin rehupäivä. Poikkeuksellista. Nyt jo tekee näin iltasella mieli lihaa, mutta MISTÄ SITÄ VOI OSTAA EDES VÄHÄN HYVIN MIELIN? En ttu jaksa osaa kykene selvittää!

Tiedän olevani tarkoitettu lihansyöjäksi kun helvetin paskan morkkiksenkin uhalla himoan sitä hampaisiini.
Geetz

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Hihi, ihan ku huutaisin Enttua.
Anteeks. Naurattaa.

Broileribroileri. :(
Tix

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Tix »

Geetz kirjoitti:Hihi, ihan ku huutaisin Enttua.
Anteeks. Naurattaa.

Broileribroileri. :(
Geetzupullukkamurunen, muista toki että nuo kaikki videot jne. ovat propagandaa. Tässä maassa on paljon hyvin hoidettuja tiloja joissa eläimet voivat hyvin. Sitten on sairaita paskiaisia joita ei kiinnosta muu kuin raha. Niin kauan kun ostat kotimaista lihaa, olet kuitenkin suurella todennäköisyydellä ostamassa ihan asiallisissa oloissa kasvatettua settiä. Luuletko, että puunhalaajia kiinnostaisi näyttää videopätkiä hyvinvoivista ja tyytyväisistä eläimistä?

Voin antaa eläinlääkäriexäni numeron, jos haluat tosielämän updaten siitä, mitä suomalaisilla lihatiloilla tapahtuu. Suurin osa kuitenkin piittaa eläimistään sen verran, ettei halua niiden kärsivän turhaan.
Zeb

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Geetz kirjoitti:Broileribroileri. :(
Yhdyn Geen broileriahdistukseen ja halaan lisäksi paria puuta.
Geetz

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Hmmh. Täytyy kyllä vähän selvitellä silti... Mä syön vaan yhtä kanaa (Atrian fileesuikaleet) enkä oo koskaan miettiny mistä se tulee. Jauheliha taas Järvi-Suomen (saa isos boksis vähärasvasta) mut sitä oon kyllä selvitelly niin puhelimitse kuin naamatustekin, oli taannoin melkonen vääntö erään teuras-auton olojen vuoksi, tai siis pelästyimme "turhasta" ja jouduimme hakemaan selvitystä.

Kananmunat on luomua, mutta en tod väitä, että se olisi yhtään sen parempi vaihtoehto... Käsittääkseni kanojen nokkimiset ja stressiväännöt on varsin yleisiä, vaikka sitä tilaa olisikin 3 kertaa enemmän kuin niillä vielä huonommin elävillä lajitovereillaan. Mut ajattelen mielessäni, että vähemmillä kanamäärillä olennoista huolehtiminen on huomattavasti parempaa (antakaa mun pitää tää, munasta ei voi proteiinihimoinen juuri synnyttänyt kyrpää saamaton nainen luopua niin mitenkään!) tai jotain.

Tää on vaan tällanen päivä. Näitä soisi kyllä olevan useamminkin...
masa

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja masa »

Geetz kirjoitti:Hmmh. Täytyy kyllä vähän selvitellä silti... Mä syön vaan yhtä kanaa (Atrian fileesuikaleet) enkä oo koskaan miettiny mistä se tulee.
Jos siinä paketissa on siniristilippu, tulee lihasta todennäköisesti 95% Kiinasta. Jos taasen siinä paketissa on joutsenen kuva, liha tulee Suomesta.
Geetz

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Vittu mitkä sivut Atrialla. Ei oikeesti kiinnosta palaakaan niiden liikevaihdot ja pörssit saatana. :D
Geetz

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Ai nii voi pimppa. Viime jouluna söin ekan kerran luomukinkkua ja se oli kamalaa kuraa. Jos joku tietää mistä saa parasta niin vink vink. Ällötyin niin Atrian sivuista et vaihdan kanamme Järvi-Suomen kalkkunaan. Ainakin hetkeks (en tuu paljastamaan koska ärsytys katoaa).
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12348
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Tix kirjoitti:
Geetz kirjoitti:Hihi, ihan ku huutaisin Enttua.
Anteeks. Naurattaa.

Broileribroileri. :(
Geetzupullukkamurunen, muista toki että nuo kaikki videot jne. ovat propagandaa. Tässä maassa on paljon hyvin hoidettuja tiloja joissa eläimet voivat hyvin. Sitten on sairaita paskiaisia joita ei kiinnosta muu kuin raha. Niin kauan kun ostat kotimaista lihaa, olet kuitenkin suurella todennäköisyydellä ostamassa ihan asiallisissa oloissa kasvatettua settiä. Luuletko, että puunhalaajia kiinnostaisi näyttää videopätkiä hyvinvoivista ja tyytyväisistä eläimistä?

Voin antaa eläinlääkäriexäni numeron, jos haluat tosielämän updaten siitä, mitä suomalaisilla lihatiloilla tapahtuu. Suurin osa kuitenkin piittaa eläimistään sen verran, ettei halua niiden kärsivän turhaan.
Tehotuotannossa eläinten kärsimys on SÄÄNTÖ eikä poikkeus. Ei siellä Suomen maaseudulla perkele eletä (enää) missään Mummo Ankan todellisuudessa jossa tilakoot ovat pieniä, eläimillä väljät tilat, laitumelle pääsy itsestäänselvyys, eläinten määrä pieni jopa niin että omistaja tuntee ne nimeltä. Tällainen on poikkeuksellista. Tsekkaa kalenterisi. Eletään vuotta 2007 eikä 1907. Sitähän väitetään että jossain pahassa Manner-Euroopassa ym. eläimiä kohdellaan huonosti, täällä on asiat paremmin. Tämä on MYYTTI, jota on yritetty pitää yllä. Se on suoraan sanottuna täyttä shittiä.

Ja suurin osa junteista "piittaa" eläimistään samalla lailla kuin esineistä piitataan. Niillä on välinearvo, ei muuta. Tietysti turkistarhaajat ym. paskapäät väittävät pokkana että he ovat mitä ylimpiä "eläintenystäviä" jne. paskaa.

Eli: kun eläinten oikeuksien ajajat tarkastelevat tätä issueta näkökulmasta oikein/väärin ja vastapuoli näkökulmasta hyödyllistä/hyödytöntä niin on AIVAN SELVÄ, kummalla taholla on suurempi motiivi epärehellisyyteen.

En tiedä jaksanko tähän enää kirjoittaa. Koska sinulle ja hengenheimolaisillesi on kuitenkin a i v a n turha sanoa mitään. Pointit eivät kuitenkaan mene ns. jakeluun. Ei enkelten kielelläkään...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
masa

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja masa »

Homeboy65 kirjoitti: Tehotuotannossa eläinten kärsimys on SÄÄNTÖ eikä poikkeus. Ei siellä Suomen maaseudulla perkele eletä (enää) missään Mummo Ankan todellisuudessa jossa tilakoot ovat pieniä, eläimillä väljät tilat, laitumelle pääsy itsestäänselvyys, eläinten määrä pieni jopa niin että omistaja tuntee ne nimeltä.
Monellakos karjatilalla Homeboy on vieraillut? Montako navettaa, sikalaa, kanalaa, tai lampolaa sitä on tullut omin silmin nähtyä, kun tulee niin kovaa faktaa eläinten oloista?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23462
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Geetz kirjoitti:Poikkeuksellista. Nyt jo tekee näin iltasella mieli lihaa, mutta MISTÄ SITÄ VOI OSTAA EDES VÄHÄN HYVIN MIELIN? En ttu jaksa osaa kykene selvittää!
Meillä on Lepuskissa islamilainen lihakauppa, takuuvarmasti uskonnollisesti korrektisti teurastettua vuohta tarjolla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Tix

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Tix »

Homeboy65 kirjoitti:Tehotuotannossa eläinten kärsimys on SÄÄNTÖ eikä poikkeus.

Pointit eivät kuitenkaan mene ns. jakeluun. Ei enkelten kielelläkään...
Kumpaa minun nyt pitäisi uskoa?

a) Erittäin eläinrakasta kunnaneläinlääkärin virassa toimivaa exääni joka asuu maaseudulla, käy päivittäin työkseen lihatiloilla ja kanaloissa ja tekee eläinsuojelutarkastuksia jatkuvasti ja on mm. työskennellyt mm. Atrian teurastamoissa, joissa sairaita ja/tai huonosti voivia eläimiä ei edes oteta vastaan koska tarkastuseläinlääkärit eivät siihen ohjeiden mukaisesti suostu

vaiko

b) Pääkaupunkiseudulla asustelevaa työtöntä nettikirjoittelijaa, joka lienee käynyt kehä kolmosen ulkopuolella viimeksi sitten vuonna -89 tai vaihtoehtoisesti Mummo Ankan aikaan, ja jolla ei ole mitään konkreettista käsitystä tai ensikäden tietoa eläintenpidon ja käsittelyn tilasta?

Kuten totesin, puunhalaajilla ei ole intressiä näyttää kuvia hyvinvoivista ja tyytyväisistä eläimistä. Materiaali olisi uskottavampaa, jos siinä olisi yksilöity mistä tiloista on kyse ja koska materiaali on kuvattu. Epäilisin, että suurin osa ei ole edes Suomesta saati tältä vuosikymmeneltä.
Geetz

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Tix kirjoitti:Kuten totesin, puunhalaajilla ei ole intressiä näyttää kuvia hyvinvoivista ja tyytyväisistä eläimistä. Materiaali olisi uskottavampaa, jos siinä olisi yksilöity mistä tiloista on kyse ja koska materiaali on kuvattu. Epäilisin, että suurin osa ei ole edes Suomesta saati tältä vuosikymmeneltä.
Ehkä se lista tulee vielä julkiseksi kun viranomaiset ovat tsekanneet paikat? Mun on oikeasti hyvin vaikea uskoa, että puunhalaajat keksii näitä juttuja, liioittelulla toki saadaan näkyvyyttä ja edes vähän sitä kuluttajan kiinnostusta... Luulen, että kaupassa ruokansa valitseva haluaa nyt tietää miltä tilalta ei safkojansa suostu ottamaan. Hemmetti se on oikeus!

Eihän tämä edes ole mikään uusi juttu, vuosiahan näistä on puhuttu, mutta hyvä kun kaltaisenikin joskus edes pysähtyvät hieman miettimään. Viimeksi podin yhtä huonoa oloa kun rupesin vaihtamaan koirieni ruokamerkkiä ja tsekkasin kuinka järkyttävillä metodeilla sen hetkistä sapuskaansa maailmalla testattiinkaan. *tutti niin kun kuukausia testailtiin uusia merkkejä eikä mikään tuntunu sopivan niin kuin ne pro:t, mutta takas niihin ei kyenny siirtymään niin millään.
Tix

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Tix »

Geetz kirjoitti:Ehkä se lista tulee vielä julkiseksi kun viranomaiset ovat tsekanneet paikat? Mun on oikeasti hyvin vaikea uskoa, että puunhalaajat keksii näitä juttuja, liioittelulla toki saadaan näkyvyyttä ja edes vähän sitä kuluttajan kiinnostusta...
Vastasit just itse tuossa miksi keksivät ja liioittelevat. Näkyvyys ja kuluttajien kiinnostus. Nimettömillä ja yksilöimättämillä tiedoilla saavutetaan se mitä halutaan, eli yleinen mielipide muuttuu johkin suuntaan. Koska tietoja ei ole yksilöity, niitä ei voi myöskään oikaista. Näppärää.

Jos eläinsuojelua haluttaisiin edistää ja kyse olisi tilanteesta jota on haluttu esittää totena, niin totta kai materiaalisi olisi varustettu paikka- ja päivämäärätiedoin ja olisi toimitettu poliisille ja läänineläinlääkäreille tutkintapyynnöin varustettuna aikaa sitten.
Geetz

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Tix kirjoitti:Jos eläinsuojelua haluttaisiin edistää ja kyse olisi tilanteesta jota on haluttu esittää totena, niin totta kai materiaalisi olisi varustettu paikka- ja päivämäärätiedoin ja olisi toimitettu poliisille ja läänineläinlääkäreille tutkintapyynnöin varustettuna aikaa sitten.
Haluttiin ensin herättää ihmisten kiinnostus, koska kaikkihan tietävät, ettei eläimiin liittyvistä rikoksista saa just mitään sanktiota. Taannoinen koiratappelu-proggiskin herätti lainpäättäjissä pientä kiinnostusta, tämän väitetään ajavan asiaa entisestään (eli se selvitys, että miksi niin harvoin edes tuomitaan ja silloinkin liian kevyesti). Mä en keksi mitä vaihtoehtoja tässä oikeesti ees kyseisellä järjestöllä oli, tai siis mikä olisi voinut toimia pitkällä tähtäimellä paremmin...
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Jos videot johtaa toimenpiteisiin niin hienoa, mutta en voi olla epäilemättä videon toimittajan motiiveja. Varmasti valtaosassa paikoista on niin hyvät oltavat kun tehotuotetulle eläimelle saa.

Mutta niin, mielestäni olisi ihan tosi jees jos lihansyöjille näytettäisiin ett mistäs se liha sinne supermarketin kylmätiskiin tuleen. Itseasiassa, minä laittaisin jokaisen lihaa syövän prosessoimaan itse ainaki yhden eläimen, ihan vaan myös sen takia että osaa sitten tulevaisuudessa, jos joutuu itse teurastamaan & suolistamaan jonku elukan.

Tuo taito on selvitytymisen kannalta hyvä osata, ja laittaa asioita vähän perspektiiviin.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
NuoriDaavid

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Haemaeraemies kirjoitti:
Mutta niin, mielestäni olisi ihan tosi jees jos lihansyöjille näytettäisiin ett mistäs se liha sinne supermarketin kylmätiskiin tuleen. Itseasiassa, minä laittaisin jokaisen lihaa syövän prosessoimaan itse ainaki yhden eläimen, ihan vaan myös sen takia että osaa sitten tulevaisuudessa, jos joutuu itse teurastamaan & suolistamaan jonku elukan.

Tuo taito on selvitytymisen kannalta hyvä osata, ja laittaa asioita vähän perspektiiviin.
Ihmisen lajinomaista käytöstä on työnjako.

Samalla logiikalla jokaisen pitäisi myös esim. rakentaa yksi talo, koodata yksi käyttöjärjestelmä ja suorittaa yksi ohitusleikkaus.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

NuoriDaavid kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:
Mutta niin, mielestäni olisi ihan tosi jees jos lihansyöjille näytettäisiin ett mistäs se liha sinne supermarketin kylmätiskiin tuleen. Itseasiassa, minä laittaisin jokaisen lihaa syövän prosessoimaan itse ainaki yhden eläimen, ihan vaan myös sen takia että osaa sitten tulevaisuudessa, jos joutuu itse teurastamaan & suolistamaan jonku elukan.

Tuo taito on selvitytymisen kannalta hyvä osata, ja laittaa asioita vähän perspektiiviin.
Ihmisen lajinomaista käytöstä on työnjako.

Samalla logiikalla jokaisen pitäisi myös esim. rakentaa yksi talo, koodata yksi käyttöjärjestelmä ja suorittaa yksi ohitusleikkaus.
Aivan loistava idea. Tekemällä oppii ja oppii arvotamaan työntekijää.

Tajuan kyllä esittämäsi pointin, sitä mitä itse peräänkuulutin tuossa,on se että jos syö lihaa, niin pitäisi mielestäni myös pystyä tappaamaan ja valmistamaan se liha.

Metsäläistaustani näkyy edes jossain kohtaa luonnettani:P
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Geetz

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Haemaeraemies kirjoitti:Tajuan kyllä esittämäsi pointin, sitä mitä itse peräänkuulutin tuossa,on se että jos syö lihaa, niin pitäisi mielestäni myös pystyä tappaamaan ja valmistamaan se liha.
Mä taas en mene yhtään näin pitkälle. Eli hyväksyn kyllä lihan syömisen itselläni ja sen, että maksan jollekin toiselle tappamisesta ja tuottamisesta. Haluaisin ainoastaan, että parempia voittoja jatkuvasti havittelematta tappava / tuottava yritys kohtelisi "tuotetta" sen eläessä niin kuin mielestäni kuuluukin.

Minulle taitaa siis olla itsestäänselvä asia, että arvostan ihmisiä, jotka ruoan pöytääni mahdollistavat. Joinain hetkinä sitä vaan toivoisi ihan jokaisen olennon saavan edes jonkinlaista arvostusta jostain ja jossain muodossa...
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Haemaeraemies kirjoitti:Tajuan kyllä esittämäsi pointin, sitä mitä itse peräänkuulutin tuossa,on se että jos syö lihaa, niin pitäisi mielestäni myös pystyä tappaamaan ja valmistamaan se liha.
Asiaa! Maksatko työnantajalleni, jotta pääsen metsälle? Minä saan lihani nurin, mutta osaako rastapäinen vegaani valmistaa tofunsa?

(Vittu miten urpo ajatus tuo "jos ajaa mersulla pitää itse osata se hitsata"
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Geetz kirjoitti:Haluaisin ainoastaan, että parempia voittoja jatkuvasti havittelematta tappava / tuottava yritys kohtelisi "tuotetta" sen eläessä niin kuin mielestäni kuuluukin.
Yrityksen pitää noudattaa lakia. Kaupasta saa myös Kobe-nautaa, jos hieronta on ostajan mielestä naudalle tarpeen. Maksaa hieman enemmän tosin.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Gat »

Vittu, en edes KATSO tätä ketjua. Oikeasti en katso. Saatana en jaksa taas. Muutaman päivän olin poissa Kitinästä ja nyt tämmönen ketju joka vaatisi vaivaa ja Karhua jotta sanoisin taas samat asiat uudestaan... ilman että Kitinän "vittu ne elukkafarmarit tekee kovaa duunii ja niiden pitää saada siitä rahaa/ menkööt kommarikettutytöt ite duuniin/ vittuuks minä elukoista/ vahvempi jyrää/ minä kovapahatappaa Tarzan bundolo" -PASKASAKILLE menisi sen enempää jakeluun kuin ennenkään... ei ne edes muista mitä samoista aiheista on ennen täällä puhuttu. Mitä edes argumentoida tyypeille, jotka de facto tunnustautuvat puhtaaksi pahuudeksi?

Sen verran kumminkin, että tsekatkaa uutisia.
Pari päivää sitten A-studiossa kivasti pääsi esille Oikeutta Eläimille -järjestön videot sika ja siipikarjatiloilta, ja kommentoimaan pääsi nuori pantava tohtorinna, peräti eläinsuojelija. Kehitys kehittyy, ei olis parikytä vuotta sitten onnistunut.

Ja nyt Oikeutta Eläimille pyynnöstä luovutti videonsa taustatietoineen viranomaisille, mitä seurasi kerrankin välittömiä yllätystarkastuksia. Mm. maatalousministeri Sirkka-Liisa Anttilan tyttären tilalle tehtiin ratsia, mutta hän oli kuitenkin ehtinyt siivoamaan raadot piiloon (?) ja tietenkin loukkaantuneena nostaa nyt vastasyytteen. Siitä en tiedä, mutta tuskinpa kuvanäytteet feikattuja yleisesti olivat. Aineistoa käsitellään tiedotusvälineissä kerrankin asiaan kuuluvalla vakavuudella, vaikka se onkin "kamalan" eläinaktivistijärjestön julkituomaa. Hyvä. Vaikka asia on paha.
NuoriDaavid

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Gat kirjoitti:. Mitä edes argumentoida tyypeille, jotka de facto tunnustautuvat puhtaaksi pahuudeksi?.
Käytät aika usein tuota "puhdas pahuus" -argumenttia.

En itse ole moraalifilosofiaan tutustunut, mutta veikaan, että hyvää tai pahaa ei ole absoluuttisesti olemassa, vaan ne ovat ihmisten luomia käsitteitä. Ihmiset keskenään päättävät mikä on hyvää ja mikä pahaa. Enemmistön ääni voittaa.
Vastaa Viestiin