Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
bedlam

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Tänään tuota "hauskat kotivideot"-ohjelmaa katsoessa taas ihmetytti ihmisten suhtautuminen kalaan olentona. Lapsiystävällisessä hassutteluohjelmassa näytettiin videota kiinalaisesta ravintolasta, jossa pöytään tuotiin ilmeisesti puoliksi perkattu kala, joka hengitti yhä lautasella puolet ruumista nyljettynä. Ja tämä oli hyvin hauskaa kuvaajien ja ilmeisesti myös juontajan mielestä. Kalan ei ilmeisesti voida ajatella kärsivän fyysistä kipua, koska se ei osaa päästellä ääniä. Jos ne kiljuisivat ongenkoukkuun tarttuessaan, niihin suhtauduttaisiin varmasti hieman eri tavalla. Piti vaihtaa kanavaa.

Monet myös kertovat siirtyneensä kasvissyöjiksi eettisistä syistä. Mutta syövät kuitenkin tietenkin kalaa.
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Haemaeraemies kirjoitti:Jos videot johtaa toimenpiteisiin niin hienoa, mutta en voi olla epäilemättä videon toimittajan motiiveja. Varmasti valtaosassa paikoista on niin hyvät oltavat kun tehotuotetulle eläimelle saa.

Mutta niin, mielestäni olisi ihan tosi jees jos lihansyöjille näytettäisiin ett mistäs se liha sinne supermarketin kylmätiskiin tuleen. Itseasiassa, minä laittaisin jokaisen lihaa syövän prosessoimaan itse ainaki yhden eläimen, ihan vaan myös sen takia että osaa sitten tulevaisuudessa, jos joutuu itse teurastamaan & suolistamaan jonku elukan.

Tuo taito on selvitytymisen kannalta hyvä osata, ja laittaa asioita vähän perspektiiviin.
Kyllä komppaan tätä. Taitaa kuitenkin olla myös selvää että, valvonta ei pelaa riittävällä tehokkuudella. Ei silti väärinkäytöksiä tulee tapahtumaan aina ja joka asiassa.

Haluaisin kuitenkin tietää: Ovatko nuo viralliset eläinsuojeluviranomaisten tekemät tarkastukset miten sattuman varaisia? Tiedotetaanko karjatilan omistajalle ensin? Tai pitääkö olla epäily siitä että, tilalla kohdellan eläimiä huonosti ennen kuin tarkastajat voivat lähteä tilalle?
Quarter

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Quarter »

Homeboy65 kirjoitti:En tiedä jaksanko tähän enää kirjoittaa. Koska sinulle ja hengenheimolaisillesi on kuitenkin a i v a n turha sanoa mitään. Pointit eivät kuitenkaan mene ns. jakeluun. Ei enkelten kielelläkään...
Mahtavaa miten tällä "ette te kuitenkaan tajua, turhaa puhua"-argumentilla voidaan kertaheitolla todeta itse olevansa oikeassa/viisaampi/parempi kun vastapuoli ja täten omassa mielessään voittaa koko väittely aiheesta kun aiheesta. Vastaväitteet ovat tietenkin vain lässytystä/puolustelua/lapsellista inttämistä, kun johan se todettiin miten asia OIKEASTI on. On se vaan hyvä, että tässä tilanteessa se pipertäjäpuoli tajuaa kaikki pointit, katsoo asioita objektiivisesti ja kuuntelee vastapuolen argumentit. :jee:
sivustahuutaja kirjoitti:(Vittu miten urpo ajatus tuo "jos ajaa mersulla pitää itse osata se hitsata"
Repesin ääneen. :rofl: Väsyttää...
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Clay »

Quarter kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti:En tiedä jaksanko tähän enää kirjoittaa. Koska sinulle ja hengenheimolaisillesi on kuitenkin a i v a n turha sanoa mitään. Pointit eivät kuitenkaan mene ns. jakeluun. Ei enkelten kielelläkään...
Mahtavaa miten tällä "ette te kuitenkaan tajua, turhaa puhua"-argumentilla voidaan kertaheitolla todeta itse olevansa oikeassa/viisaampi/parempi kun vastapuoli ja täten omassa mielessään voittaa koko väittely aiheesta kun aiheesta.
No jos yhtään lohduttaa, niin olet kyllä ihan samalla tasolla kuin homepoika.
Nyt penikseni on fantastinen!
Hermann Hoth

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Hermann Hoth »

Tää "lajityypillinen" sitä ja tätä taitaa olla trendikästä (ainakin tässä ketjussa viljellään runsaasti)?
Suvinen kirjoitti:Ei millään jaksaisi taas, mutta jos joukossa on tuoretta verta joka jaksaa vääntää niin olkaa hyvät vaan.
No en mä jaksa, jos sä et jaksa. Ja eihän meillä vääntöä, kun samaa mieltä ollaan, vai ollaanko...
Quarter

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Quarter »

Clay kirjoitti:No jos yhtään lohduttaa, niin olet kyllä ihan samalla tasolla kuin homepoika.
Onks tää se kohta missä sä yrität pilkata mua ja mun pitäs loukkaantua?
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12348
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

"Yksi suomalaisen keskustelun hienouksista on, että ei puhuta asiasta, vaan yritetään leimata asian esittäjä." - Jaakko Okker :komp:

Ei muuta, tällä erää.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Clay »

Quarter kirjoitti:
Clay kirjoitti:No jos yhtään lohduttaa, niin olet kyllä ihan samalla tasolla kuin homepoika.
Onks tää se kohta missä sä yrität pilkata mua ja mun pitäs loukkaantua?
En yritä loukata. Jos olisin yrittänyt loukata, olisin sanonut, että äitisi näyttää homepojan kadonneelta kaksoissiskolta.
Nyt penikseni on fantastinen!
prosessi

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Sanotaan nyt vähän, vaikka ensin ajattelinkin olla hiljaa. Törmäsin kuitenkin tänään yhteen naapuriin kaupassa, ja hän pohdiskeli kovastikin mahtoikohan heidänkin tilansa olla jollain listalla, vaikkei siitä kuvia missään ole näkynytkään. Kuulemma toinenkin tilallinen vähän matkan päässä pelkää samaa.

Jäin siitä miettimään, että miksi nuo pelkäävät, varsinkin kun ainakin tuolla naapurilla paikat ja eläimet ovat ainakin minun nähdäkseni ihan hyvässä kunnossa. Mutta tietenkin totuutta on vaikea hahmottaa, kun kukaan ei edes osaa täsmällisesti määritellä, milloin eläinten olot ovat riittävän hyvät. Jos kukaan ei ole kertonut, mikä on se ihanne johon pyritään, ei kukaan ihminen voi tietää toimiiko hän oikein vai väärin.

Jos yksi taho sanoo, ettei eläimiä ikinä ja missään tilanteissa saisi pitää vankeina, toinen taho, että eläimet tulisi pitää mahdollisimman terveinä, erityisesti lämpiminä ja puhtaina, kolmas taho, että eläinten tulisi saada harjoittaa mahdollisimman lajityypillistä toimintaa jne., ei kukaan voi tietää milloin asiat eivät ole riittävän hyvin. Syystä että aina yhtä vaatimusta toteutettaessa jokin toinen niistä kärsii. Talvellakin ulos pääsevällä lehmällä on enemmän tilaa ja mahdollisuuksia toteuttaa itseään, mutta kylmempi kuin turvallisesti navettaan kytkettynä olevalla, onnettomuusriskeistä nyt puhumattakaan.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Gat »

En edelleenkään katso tätä ketjua.
Mutta tänään tiistaina klo 21 kakkosella Ajankohtaisessa Kakkosessa lisää eläinaktivistimateriaalia. Samaan aikaan tosin Dresden-sarja. Nauhoitan jommankumman.

Heh, kuulemma ei vielä tarkastuksisssa ei ole löydetty mitään. Ihmekös tuo, kun on ennakkovaroitus moneen kertaan uutisissa. Varmaan joka ainoa elukkatilallinen siivoaa paikkojaan nyt ja kiivaasti. Jos eivät muuten tiedä, niin naapurit soittelee, että eikös se sun ometta kuvissa ollut :D No, hyvä niinkin, vaikka syyllisiä ei saataisikaan kiinni.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gat kirjoitti:Heh, kuulemma ei vielä tarkastuksisssa ei ole löydetty mitään. Ihmekös tuo, kun on ennakkovaroitus moneen kertaan uutisissa.
Juu, täytyyhän siellä JOTAIN olla, ihan pakko. Olihan niitä toimitettujen tilojen nimiä niin paljon, että PAKKO jonkin lottokupongin oli osua oikeaan.

Tai sitten ei? Joku proffa oli nauhat nähtyään todennut, että ei mitään lainvastaista. Ilmeisesti tarkastukset ovat tähän asti tuottaneet saman tuloksen.

Näyttää siltä, että ketjun 2. viesti osui asian ytimeen. Propagandaa propagandan vuoksi. Ei saa käsittää väärin. Puolustan hampaat irvessä eläinten 'oikeutta' saada kasvattajaltaan lain määräämää kohtelua. Jos lakisääteinen kohtelu ei riitä, niin silloin oikea tapa on muuttaa lakia. Väärä tapa on käydä salaa kuvailemassa tavallisia eläintiloja väittäen kohtelua laittomaksi.

Poppoo väitti alunperin käyneensä 101 tilalla ja Eviralle toimitettiin lähes sata nimeä. Kuulostaako uskottavalta? Jos Eviran olisi oikeasti uskottu löytävän jotain joltain tietyltä tilalta, niin eikö olisi kannattanut antaa esim- tusina pahinta ensin? Miksi piti käyttää haravajärjestelmää?

Eläinrääkkäys on väärin. Laittomasti toimivat yrittäjät nakertavat lainkuuliasten yrittäjien asemaa ja heikentävät reilua kilpailua. Reilu kilpailu tuottaa meille halpaa ja hyvänmakuista kanaa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Gat »

Katsoin vain viimeisen viestin.(Oikeesti säästän vaivojani, en katso koska ettei tarvi uudestaan kirjoittaa samaa kuin ennenkin). Mistä todiste että viimesen kurkkasin.

Jesh, sivustahuutajakin on paskasakkia. Kuten aina. Joskus on vain rehellistä demonisoida. Puhdasta pahuutta kun on olemassa.

Eikö nyt jakeluun mene, että totta vitussa siivoovat kun uutisissa varoituksen saavat? Minäkin siivoan, jos taloyhtiön toimista saan vinkin. :D

Ja eikö ole lievästi mahdollista, että tarkastajat (toverikepulaiset lihantarkastaja-eläinlääkärit ja polliisit samalta kylältä siis) painavat villasella?

Ja entäs (ja tämä on IHAN mahdotonta sivustahuutajien ja taavettien mieltää) jos on niin, kuten filosofimisu ekassa A-studiossa aiheesta sanoi, että vaikka NOUDATETTAISIIN lakia, lain määräämät tilat tuotantoeläimille eivät riitä, jottei se kumminkin olisi eläinrääkkäystä.

Juu ei, nehän on YRITTÄJIÄ!! TEKEEVÄT FYFFEE!!!
Vittu minäkin olen ja mulla on fyffee. Palvokaa!!! :D
Tix

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Tix »

Gat kirjoitti:Ja eikö ole lievästi mahdollista, että tarkastajat (toverikepulaiset lihantarkastaja-eläinlääkärit ja polliisit samalta kylältä siis) painavat villasella?
Kaikkihan on mahdollista. Mutta onko se todennäköistä? Suurin osa eläinlääkäreistä on tätä nykyä eläinrakkauden kautta alalle päätyneitä naisia, jotka tuskin kovin mielellään katselevat julmuuksia. Kaikenlaista viheltäjää tietysti sattuu alalle kuin alalle, mutta en tunne yhtään eläinlääkäriä joka painaisi villaisella mitään. Varmasti sellaisiakin on.

Hassu juttu muuten, että tiukin tuntemani eläinlääkäri on itse sikatilallisen tytär. Ko. tilalla kun kaikki on hoidettu vimpan päälle ja hän halveksuu eläinten huonoa kohtelua, vaikka suhtautuukin sikoihin tuotantoeläiminä, ei minään söpöinä porsaina.

Olen samaa mieltä sivustahuutajan kanssa. Jos asiat eivät ole sillä kantimilla, että kuluttajat eivät halua syödä sillä tavoin tuotettua lihaa (sinäkin muuten syöt, miksi?) niin silloinhan lakia pitää muuttaa ja valvontaa tiukentaa. Tuotantoeläinten olosuhteiden parantamista rajoittaa tietysti jonkin verran se taloudellinen realiteetti, että jos kotimaisen lihan hinta nousee, sen kysyntä laskee.

Julkisuustempaukset ovat varmasti ko. järjestön propagandatavoitteiden kannalta hyvä juttu, mutta jos todella olisi haluttu parantaa tuotantoeläinten oloja, homma olisi tehty tutkintapyyntöinä aina kun jossain tilalla on jotain vikaa havaittu. Sen sijaan, että hyökättäisiin todellisuudessa lainvastaista kohtelua kohtaan, hyökätään propagandamielessä koko alaa kohtaan. Ja osa nielee syötin ja lakkaa nielemästä lihaa.

Koska sinä lakkaat, kun olet niin puhdasta pahuutta vastaan?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gat kirjoitti:Juu ei, nehän on YRITTÄJIÄ!! TEKEEVÄT FYFFEE!!!
Vittu minäkin olen ja mulla on fyffee. Palvokaa!!! :D
Mitä kiinnostavaa tai hienoa yrittäjän rahoissa on? Saati palvottavaa? Minua kiinnostavat vain erinomaiset ja halvat tuotteet, joita yrittäjät minulle tarjoavat pientä korvausta vastaan. Kun kilpailu toimii, niin voin mennä nukkumaan luottavaisin mielin: yksikään yrittäjä ei saanut liikaa fyffeä.

En ole siis ole palvomassa rahojasi, mutta jos voit tarjota minulle vaikkapa paremman matkapuhelimen halvemmalla kuin Nokia, niin saat toki lisää fyffeä vaivanpalkaksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Eläinsuojeluviranomaiset ovat tehneet Oikeutta Eläimille –yhdistykseltä saadun aineiston perusteella tarkastuksen yhteensä 42 tilalle 67 tilasta, joilla on eläimiä. Tarkastuksissa ei havaittu välittömiä toimenpiteitä aiheuttavaa eläinsuojelulainsäädännön vastaista toimintaa. Rikkeitä todettiin 17 prosentista tiloista.

Tarkastusten tulokset vahvistavat viime vuosina tehtyjen EU-eläinsuojelutarkastusten tuloksia. 24 % sikatiloista ja 14 % kanatiloista todettiin rikkomuksia. Kanoilta puuttui muun muassa kynsiviiloja ja sioilta virikkeitä. Tarkastetuilta broileritiloilta ei rikkomuksia todettu.


http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet_j ... to/?id=820
Avatar
urasiili
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 13.06.2007 23:41
Paikkakunta: Laalaalandia

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja urasiili »

Jonkun suosituksen mukaan kanoja saisi olla vain 16 neliömetrillä. Luomutuotannossa saa olla max 5/m^2. Kanaloiden omistajat suuttuivat tästä, maksaisi liikaa kun pitäisi olla keskimäärin kahdeksan kanaa vähemmän/m^2. Tästä on jo aikaa, mutta kuvannee sitä, kuinka paljon niitä kanoja siellä tavallisesti on.

Kyse ei ole siitä, etteikö eläimiä saisi syödä, vaan siitä, että niille tulee tarjota virikkeellinen ja hyvä elämä ennen sitä teurastusta. Vaikka se tarkoittaisikin sitä, että kilohinta olisi euron enemmän.
Kukkuluuruu!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urasiili kirjoitti:Kyse ei ole siitä, etteikö eläimiä saisi syödä, vaan siitä, että niille tulee tarjota virikkeellinen ja hyvä elämä ennen sitä teurastusta. Vaikka se tarkoittaisikin sitä, että kilohinta olisi euron enemmän.
Sitten vain määrittelet tuon hyvän ja virikkeellisen elämän. Sen jälkeen merkkaat lihan "Virikkeellistä Lihaa"-mrkillä ja pyydät ostajilta hieman enemmän rahaa. Ostetaan sitä Kobe-nautaakin.
masa

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja masa »

Jälleen on eläinten oikeuksia loukattu julmasti. Kerrassaaan törkeää moinen kohtelu pienille possuparoille. EVR, Hyttytytöt, Suvinen&Gattaca. Pelastakaa maailma!

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkom ... id=1464291
Pyry-Matias

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Zeb kirjoitti:
*puistatus*
Suomessa 16 vuotta pleikkarinpeluuta ja takas luontoon?
Zeb

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Pyry-Matias kirjoitti:Suomessa 16 vuotta pleikkarinpeluuta ja takas luontoon?
Ei, kyllä ton perusteella iäksi pelaamaan pleikkaria tai mitä vaan kunhan on ja pysyy häkissä.
masa

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja masa »

Pyry-Matias kirjoitti: Suomessa 16 vuotta pleikkarinpeluuta ja takas luontoon?
Mitä väliä. Huoria ja narkkareita ne vaan oli :wink:
Pyry-Matias

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Zeb kirjoitti:
Pyry-Matias kirjoitti:Suomessa 16 vuotta pleikkarinpeluuta ja takas luontoon?
Ei, kyllä ton perusteella iäksi pelaamaan pleikkaria tai mitä vaan kunhan on ja pysyy häkissä.
Pleikkari kakkonen. Ei se tuomio vaan se lelu 8)
Avatar
urasiili
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 13.06.2007 23:41
Paikkakunta: Laalaalandia

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja urasiili »

Zeb kirjoitti:
*puistatus*
Jos mä söisin possua, olisi noi possut etusijalla.
Kukkuluuruu!
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Eläinten oikeuksista, part MCWXIV (ei poikuusvaroitusta)

Viesti Kirjoittaja Leila »

Tix kirjoitti: Olen samaa mieltä sivustahuutajan kanssa. Jos asiat eivät ole sillä kantimilla, että kuluttajat eivät halua syödä sillä tavoin tuotettua lihaa (sinäkin muuten syöt, miksi?) niin silloinhan lakia pitää muuttaa ja valvontaa tiukentaa. Tuotantoeläinten olosuhteiden parantamista rajoittaa tietysti jonkin verran se taloudellinen realiteetti, että jos kotimaisen lihan hinta nousee, sen kysyntä laskee.

Julkisuustempaukset ovat varmasti ko. järjestön propagandatavoitteiden kannalta hyvä juttu, mutta jos todella olisi haluttu parantaa tuotantoeläinten oloja, homma olisi tehty tutkintapyyntöinä aina kun jossain tilalla on jotain vikaa havaittu. Sen sijaan, että hyökättäisiin todellisuudessa lainvastaista kohtelua kohtaan, hyökätään propagandamielessä koko alaa kohtaan. Ja osa nielee syötin ja lakkaa nielemästä lihaa.
Melko pitkälle näin olen itsekin asiaa pähkäillyt.
Julkisuustempauksillakin on taustansa, ehkä tällä tempulla pyritään lisäämään ulkomaisen lihan kulutusta. "Kun tämä kotimainen tuotanto on kerran niin epäeettistä, niin ostanpa perskules tanskalaisen kinkun. Siellä on varmaan virikehäkit ihan joka porsaalla!" Kuka olisi oikeasti valmis maksamaan ruosta enemmän, kun se nytkin on monen mielestä jumalattoman kallista? Ruoka ei ole nykyajan ylensyöneelle länsimaiselle hyvinvointiyhteiskunnan kansalaiselle pelkästään välttämätöntä ravintoa, vaan se on ajankulua, arvovalintoja, viihdykettä ja ties mitä muuta vielä. Jotain meidän elintasostamme kertoo myös se, että meillä on onneksi mahdollisuus ajatella myös eläimen osaa.

Kunnaneläinlääkärien ammattikuntaa arvostan isosti. Heille sairas lehmä on ihan yhtä tärkeä potilas kuin ihmispotilas ihmislääkärille. Joskus tuntuu, että tärkeämpikin. Myös näissä eläinten hyvinvointiin liittyvissä asioissa juuri eläinlääkärit opastavat meitä tuottajia oikeaan suuntaan.
Äiti ei tiedä
Vastaa Viestiin