Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistamme?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistamme?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Pahoitelen provosoivaa otsikointiani. Fiksujakin opettajia on olemassa. Satuin vain silmäilemään läpi erään paskanjauhanta-aiheen, ja törmäämään tällaiseen:
SnapaHead kirjoitti:...Maantiedon opettajan kynänkärki liikkuu Norjan rannikolla kun väpättävä puhe paasaa Intiasta. Ajokortiton (kuivumassa) holisti puukäsityön maikka riehuu krapulassa ja silmä mustana kuinka ollaan linnakundeja kun saatana ei osata sitä tasohöylää käyttää ja yhteiskunnan varat tuhlataan.
Kallista puuta.
Liikunnanopettaja lyö suksisauvan swingillä tyttöä naamaan ilman seuraamuksia. Yhteiskuntaopin maikka valistaa väkivaltaisten ihmisten itsetunnon laadusta toteamalla ettei esim. nyrkkeilyssä lyödä oikeasti. Saksan opettaja jakaa luokan keskeltä kahtia numeroiden perusteella ja seisoo selin 7:n ja sen alle arvosanaisiin oppilaisiin. Eikä yhdelläkään tunnilla opeta saksaa vaan perhokalastusta ja perhojen sitomista.
Miesten liikunnanmaikka käy nyrkkitappelun vahtimestarin kanssa oppilaiden edessä.
Eräällä oppilaalla luki jälki-istuntolapussa "2h jälki-istuntoa. Syy: murhayritys."
Tytöltä putoaa teroitin ja hän samalla yskäisee pari kertaa --> rehtorin puhutteluun käytävään...
AarneAnkka kirjoitti:...ei vittu kiinnostanut opetella tavaamaan kun osasi jo lukea (vähän sama kun pakotettaisiin opettelemaan konttaaminen kun osaa jo kävellä), joten purin energiani ja turhautumiseni häiriökäyttäytymiseen. Opettaja kauhistui, löi häirikön leiman otsaani, ja minut siirrettiin mielentilatutkimusten, aivokäyrien ja psykologisten profilointien kautta toiseen kouluun luokalle jonka opettaja oli tunnettu siitä että hän käsitteli näitä kieroon kasvaneita rikollisia taipumuksia omaavia ongelmahäirikkönuoria erittäin ankaralla kädellä.

Hänen reiluihin ja rehteihin opetusmetodeihinsa kuuluivat mm:
- Tarrata minua kiukuissaan niskasta kiinni ja sysätä päin seinää, koska en uutena oppilaana tiennyt missä liikuntavälinevarasto on, ja siitä huolimatta minut komennettiin hakemaan koripallot varastosta ja eksyin.
- Takavarikoida kouluun tuomani sarjispokkari (Hämähäkkimies; "ruokotonta väkivaltaa") ja taskumikroskooppi, ja myöhemmin myydä nämä koulun myyjäisissä
- Takavarikoida minulta pyyhekumi koska se oli "hajukumi" (ei ollut; jos muistatte, 80-luvulla oli hajukumiskandaali kun paljastui että ne hajusteet olivat jollain tapaa myrkyllisiä), ja myöhemmin antaa tämä samainen pyyhekumi lempioppilaalleen palkinnoksi siitä että hän oli hyvä jätkä, pitäen huolen siitä että olin katsomassa
- Kun en puutyötunnilla onnistunut höyläämään lautaa suorilla höylänvedoilla, hän pisti kätensä laudalle, sanoi "Nyt höyläät suoraan, tähän käteen osumatta, tai tulee tupenrapinat". Ei onnistunut edelleenkään. Tuli.
- Kun kiusallani roiskaisin lätäköstä vähän vettä yhden kakaran päälle, ja tämä kakara sen vuoksi mulkoili, töni ja potki minua kolme päivää putkeen riippumatta siitä mitä sanoin ja miten paljon pyysin anteeksi; ja kun vihdoin menin asian kanssa opettajan kanssa puheille, sain jälki-istuntoa "väkivaltaiseen käyttäytymiseen provosoimisesta"...
Siis vittu !!!!! mitä urpoja sitä päästetäänkään ohjaamaan lastemme kehitystä. Omakaan ala-asteen opettajani ei ollut mikään järjen jättiläinen (syytti esimerkiksi minua varastamisesta kun olin säästänyt ateriaan kuuluvaa näkkileipää laukussani myöhempää käyttöä varten), mutta ei meidän luokallamme sentään tuollaista paskaa jouduttu sietämään. Miten yleistä tällainen touhu mahtaa olla?

Opettajilla on kenties kaikkein suurin ja kokonaisvaltaisin vastuu meidän tulevaisuudestamme. Heidän käsissään kasvaneista lapsista koostuu tulevaisuuden yhteiskunta, se, jossa me kaikki elämme (kunnes kuolemme pois). Opettajien palkat pitäisi vähintään tuplata ja koulutukseen hyväksyttävä opiskelija-aines valikoida tarkemmin tai osittain eri perusteilla kuin nykyisin. Vai mitä asiantuntevammat tahot ovat mieltä? Ymmärtääkseni täällä kirjoittelee muutama opettaja.
Aito_Johanna

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistam

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

EveryWoman kirjoitti: Opettajien palkat pitäisi vähintään tuplata
KYLLÄ! KYLLÄ! KYLLÄ! *komppaa kuin viimeistä päivää* :cheer:
Dumari

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistam

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Aito_Johanna kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Opettajien palkat pitäisi vähintään tuplata
KYLLÄ! KYLLÄ! KYLLÄ! *komppaa kuin viimeistä päivää* :cheer:
Oletko varma että siinä vaiheessa saat vielä opettaa? Ettei tulisi porukkaa vasemmalta ja oikealta ohi ja veisi opetuspaikkasi? Kunhan mietiskelen tässä "ääneen".
Aito_Johanna

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistam

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Dumari kirjoitti:
KYLLÄ! KYLLÄ! KYLLÄ! *komppaa kuin viimeistä päivää* :cheer:
Oletko varma että siinä vaiheessa saat vielä opettaa? Ettei tulisi porukkaa vasemmalta ja oikealta ohi ja veisi opetuspaikkasi? Kunhan mietiskelen tässä "ääneen".[/quote]

Totta kai työnantajat muistavat, ketkä ryhtyivät opettajiksi silloin, kun se vielä oli pyyteetöntä kutsumustyötä, ja ketkä vasta rahankiilto silmissään ;)
huima

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistam

Viesti Kirjoittaja huima »

Aito_Johanna kirjoitti:Totta kai työnantajat muistavat, ketkä ryhtyivät opettajiksi silloin, kun se vielä oli pyyteetöntä kutsumustyötä, ja ketkä vasta rahankiilto silmissään ;)
Tai sitten tulisi fiksut mittarit, joiden mukaan opettajat rankataan ja palkataan tuottamaan opetuspalveluita. Pyyteettömästi tai ei.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistam

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Aito_Johanna kirjoitti:Totta kai työnantajat muistavat, ketkä ryhtyivät opettajiksi silloin, kun se vielä oli pyyteetöntä kutsumustyötä, ja ketkä vasta rahankiilto silmissään ;)
Valitettavasti se ei vielä tee ihmisestä hyvää (tai edes kelvollista) opettajaa, että suostuu tekemään työtään pienellä palkalla. Muutenhan kaikki olisi hyvin jo nyt, ja Snapa ja Ankka olisivat kirjoittaneet opettajistaan pelkkiä ylistyslauluja.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistamme?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Ehkäpä osasyy onkin juuri tuossa, että liian usein halutaan vierittää vastuu kasvatuksesta muualle. Kaukana on idealistinen ajatus peruskoulutusjärjestelmästä kansakunnan sivistäjänä, johon vanhemmat suhtautuivat joko hyväksyen, kouluttautumiseen kannustaen tai epäillen, kunnollista työntekoa arvostaen muttei kukaan pelkkänä lasten säilytyspaikkana.

Minulla voi olla hieman naiivi käsitys että sopivissa olosuhteissa, sopivasti kannustaen lapsi ei muuta haluakaan kuin oppia.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
huima

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistamme?

Viesti Kirjoittaja huima »

IMHO tärkeä alkuaskel olisi päätä pois koulujen gangsteri-meiningistä, jossa pienille naulapäille ei saada mitään kuria -- vaan mahdolliset häirikkötapaukset vievät opiskelurauhan muilta ja mahdollisesti terorisoivat koko kouluajan kasvavia lapsia, estäen mahdollisia lahjakkuuksia puhkeamasta kukkaan.

Saatanan sosiaalitantat, jotka ovat arvostaneet tasapäistämistä ja sosiaalisia taitoja ( ie. turpaan ottamista naulapäältä jota vituttaa se että sinä osaat jotakin ) sen sijaan että niiden joiden halut kohdistuvat oppimiseen - annettaisiin ahmia tietoa niin paljon kuin sielu sietää ja ohjattaisiin rohkeasti eteenpäin ja vaadittaisiin enemmän!

Omaa kouluaikaani muistan kaiholla siinä mielessä, että meillä oli hemmetin hyviä opettajia, joita myös kunnioitettiin ja pelättiin. Herran pelko on viisauden alku ja jos opettajalle pääsee haistattelemaan, syö se sitä auktoriteettia. Parhaat opettajat olivat sellaisia vanhan linjan opettajia, jotka eivät sietäneet vittuilua miltään murrosikäiseltä - mutta myös oikeasti ymmärsivät ja osasivat toimia, jos nuorilla oli oikea hätä.

20-20 hindsightilla harmittaa se, että silloin kun oli nuorempi -- ei kukaan vaatinut enempää ja ollut ohjaamassa tai rohkaisemassa paremmin niihin kiinnostuksen kohteisiin. Parhaita muistoja esimerkiksi lukiosta opiskelujen suhteen ovat skabat siitä ketkä kaikki saavat pitkästä fysiikasta kympit: kokeissa, kursseissa ja lopulta arvosanaksi. Se oli sitä aikaa, kun pää oli kuin pesusieni ja valmis ottamaan tietoa vastaan koko ajan. Kaikkea tietoa ei olisi osannut vielä hyödyntää - mutta se oli sitä perustan rakentamista.

Se että sellainen rohkaisu, ohjaaminen ja vaatiminen puuttui - heijastui myös siihen, että opiskelujen valinnassa tuli tehtyä oikeasti hasardi. Valituksi tuli koulu, joka ei oikeasti tarjonnut haasteita ja opiskeluaikana sen takia työelämä imaisi lähes täysin mukaansa. Opin tekemällä ja opiskelemalla itse asioita paljon enemmän kuin kuluttamalla aikaa luennoilla mistä ei saanut mitään irti. Oma mokani oli, etten korjannut tekemääni huonoa valintaa - sillä toisaalta helppo raha ja oma oppimisen ilo tuntuivat paremmilta vaihtoehdoilta kuin kituuttaminen opintotuella.

Oikeassa hetkessä ja iässä olisin siis kaivannut, että olisi vaadittu enemmän ja kanneustettu sekä rohkaistu menemään pidemmälle ja korkeammalle. Nyt koko ajan tuntuu siltä, että en ole vieläkään päässyt löytämään omia rajojani ja kompensoin sitä koko ajan lukemalla ja yrittämällä oppia uutta. Se on kuitenkin nyt erilaista ja hitaampaa, sillä elämässä ei ole samalla tavalla mahdollisuutta keskittyä yksittäisiin asioihin ja paneutua niihin sataprosenttisesti - samalla tapaa kuin nuorempana.

Eli sen sijaan että opettajien palkat vain tuplattaisiin, muutettaisiin koulusysteemiä toimimaan oppimisen kannalta paremmin.

1. pois tasapäistäminen ja oppimisen rajoittaminen

2. häiriötekijät pois: rauha ja turvallisuus kaikille

3. riittävät resurssit
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistamme?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Komppaan edellistä ihan vitusti.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistamme?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

huima kirjoitti:Eli sen sijaan että opettajien palkat vain tuplattaisiin, muutettaisiin koulusysteemiä toimimaan oppimisen kannalta paremmin.

1. pois tasapäistäminen ja oppimisen rajoittaminen

2. häiriötekijät pois: rauha ja turvallisuus kaikille

3. riittävät resurssit
Asiaa puhut, vaikkakin hieman eri aiheesta kuin oli tarkoitus. Vaan mahtuuhan tuo eritasoisten ihmisten opetuksen optimoinnista keskustelu varmaan samaan ketjuunkin. Ja kyllä, osittain se myös liittyy alkuperäiseen aiheeseen. Esimerkiksi resurssipula tuskin on omiaan nostamaan opetuksen laatua tai houkuttelemaan fiksuja ihmisiä opettajan ammattiin.

Minun opettajani ratkaisi viihtyvyysongelmani tunnilla niin, että opetin muita oppilaita tehtävien kanssa saatuani omani valmiiksi. En tiedä, olisiko hän päätynyt samaan ratkaisuun, jos olisin ilmaissut tylsistyneisyyttäni häiriköimällä. Onneksi olin oppinut jo alle kouluikäisenä harvinaisen selvästi, että kaikki maailmassa ei toimi oikeudenmukaisuuden periaatteella ja että joskus on kestettävä rankkaakin kärsimystä jotakin hyvää saavuttaakseen. Niinpä suhtauduin koulunkäyntiin jonkinlaisena välttämättömänä kidutuksena. Keksin naurettavien tehtävien ympärille mielikuvitusleikkejä, joiden leikkimisen kautta jaksoin motivoitua tehtäviin, ja muutenkin hillitsin impulsiivisuuttani koska halusin antaa muillekin mahdollisuuden oppia asioita. Jos olisin alkanut häiriköksi, tuskin minunkaan opettajani olisi tajunnut mistä on kyse. Luoja tietää mihin se olisi johtanut.

Ehkä suurin ongelma siinä, että kaikille pyrittäisiin tarjoamaan tasaveroiset mahdollisuudet oppia uutta (siis suhteessa omiin kykyihin, kiinnostukseen ja siihen mitä on jo oppinut), on käytännön toteutus. Miten arvioitaisiin kenenkin tarvitseman opetuksen laatu? Miten eriyttäminen tapahtuisi käytännössä? Tähän vaadittaisiin juuri sellaisia ältsin fiksuja opettajia, joita monella ala-asteella ei ole nähtykään. Esimerkiksi minun opettajani tekemä ratkaisu (se, että opetin muita), ei olisi toiminut sellaisen oppilaan kohdalla, jolta puuttuu välineitä käsitellä ja kohdata niitä kiusaamisyrityksiä joita tällaisesta oudosta asetelmasta seuraa. Osasiko opettajani oikeasti arvioida valintansa seurauksia ja sitä, miten ne vaikuttavat minuun - vai oliko valinta onnistunut vain sattumalta? Valitettavasti veikkaan jälkimmäistä. En pitänyt opettajaani kovin fiksuna ollessani hänen oppilaanaan, mutta siitä huolimatta hämmästyin hänen ajatuksenjuoksunsa vajavaisuutta kun sattumalta tapasin hänet ollessani itse yläasteella. Ja tosiaan, hän ei ollut edes pahimmasta päästä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistamme?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

aasi kirjoitti:Minulla voi olla hieman naiivi käsitys että sopivissa olosuhteissa, sopivasti kannustaen lapsi ei muuta haluakaan kuin oppia.
Olen täsmälleen samaa mieltä.

Oman hankaluutensa muodostavat ne lapset, joilla on hyvä ja fiksu opettaja mutta kotiolot niin perseestä että se heijastuu väkisinkin koulunkäyntiin ja oppimishaluun. Opettajilla on lapsista suuri vastuu, nykyisin vielä entistä suurempi kun jotkut vanhemmat jättävät jälkikasvunsa käytännössä heitteille, mutta ei mahdollisuuksia vaikuttaa lasten perustarpeiden täyttymiseen. Minulta hajoaisi pää, jos joutuisin tekemään työtäni niin, että aina kun lähtisin illaksi/yöksi kotiin, joku kävisi sabotoimassa sen päivän tuloksista suurimman osan - tai pahimmassa tapauksessa kuluvan kuukauden tai vuoden tärkeimmät saavutukset.
AarneAnkka

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistam

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

EveryWoman kirjoitti:Muutenhan kaikki olisi hyvin jo nyt, ja Snapa ja Ankka olisivat kirjoittaneet opettajistaan pelkkiä ylistyslauluja.
Nooh... oli mulla ihan hyviäkin opettajia, mutta niitä tuntui ikävä kyllä olevan harvemmassa kuin huonoja. Monilla oli liikaa henkilökohtaisia ongelmia ja he olivat huonoja käsittelemään ihmisiä (oppilaita, lapsia).

Tai ehkä olin vaan vaativa oppilas... :vihelt: ... myönnetään, olin minä aikamoinen kauhukakara välillä.
Aito_Johanna

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistam

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

huima kirjoitti:
Tai sitten tulisi fiksut mittarit, joiden mukaan opettajat rankataan ja palkataan tuottamaan opetuspalveluita. Pyyteettömästi tai ei.
Hetkinen, kyllähän sellaiset mittarit on. Varsinkin ala-asteen opettajiksi kouluttautumaan pääsee vain tiukan seulan kautta, ja hakijoita on paljon enemmän kuin valittuja. Tässä mielessä (tässäkin mielessä sen ohella, että olen vähän henk.koht. loukkaantunut tuollaisesta opettajakunnan kollektiivisesta mollaamisesta, jota viestinne ilmentävät :? ) ihmettelen kokemuksianne, ja tulee mieleen, olisiko Snapalla ja Aarnella joko ollut poikkeuksellisen huono tuuri tai sitten pitäisikö ensin kuulla tapahtumien kulusta myös toisen osapuolen versio ennen kuin suureen ääneen syyttää ja tuomitsee. Lapsetkin kun osaavat olla aika mustavalkoisia ja käsittää väärin.
Omissa opettajissani on ollut
- yksi henkisesti pieni ihminen, joka valitsi omat suosikkinsa ja jolta ei riittänyt tippaakaan ymmärrystä ujoja ja hiljaisia lapsia kohtaan
- yksi kaksinaamainen mielistelyn kohteena olemisesta ja pienempiensä nöyryyttämisestä nauttiva horrorämmä
- yksi omituinen sekoboltsi, joka opetti hullusti
- yksi katkeroitunut ja viinoittunut miesparka
- yksi naikkonen, joka ei ollut mikään järjen jättiläinen ja jonka tunnit sen vuoksi menivät vähän niin ja näin.
Liikaa tietysti siinäkin, mutta muut, ja heitä on sentään kymmeniä, ovat olleet ihan okei; osa erittäin taitavia, viisaita ihmisiä, osa ihan päteviä hommansa hoitajia. En myönnä, että opettajien huonous olisi noin yleisesti ottaen Suomen kouluissa ongelma.
nypari

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistamme?

Viesti Kirjoittaja nypari »

On toki jotenkin populistista ja trendikästäkin mollata opettajiaan, mutta ei saatana, ei kaikkea oppilaankaan tarvitse sietää. Ei sen kielen paskalta tarvitse aina maistua, eikä kaksinaamaisuutta jaksa kukaan pitemmän päälle.

Mulla oli lukiossa ruotsinkielen opettajana varsinainen hitleri. Järjestäen arvosanat laskivat 2-3 numerolla ja jokainen vuorollaan lensi luokasta penaltille milloin mistäkin, aina kuitenkin naurettavasta syystä.

Kolme luokakaveriani joutui vaihtamaan koulua tämän tyrannin sadismin seurauksena. Oppitunneille meni heikoimmat lusikallinen housuissa, itse lintsasin niin paljon kuin kehtaisin ja järjestelmä antoi myöden.

Esimerkkejä: tämä wannabehitleri heitteli seinille oppilaiden laukkuja milloin huvitti, solvasi henkilökohtaisuuksia mukamas oppimistarkoitukseen soveltuvin tarkoitusperin, heitteli oppilaita märillä sienillä ja minuakin kerran tähtäsi liidulla ohtaan. Mut hah, väistin ja liitu osui takana olevan oppilaan silmään.

Tämä opettajan irvikuva oli toiminut virassaa kolmisenkymmentä vuotta ja vieläkin ihmettelen miten se oli mahdollista.
millivanilli

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistam

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Aito_Johanna kirjoitti: Varsinkin ala-asteen opettajiksi kouluttautumaan pääsee vain tiukan seulan kautta, ja hakijoita on paljon enemmän kuin valittuja.
Olisikohan tuo ollut hieman eri juttu vielä reilut kymmenen vuotta sitten, kun itse olin ala-asteella Vantaalla (vai selittääköhän toi viimeinen koko asian)? Tai sitten kävi vain paska tuuri.

Olin aika tylsä lapsi, sillä halusin oppia koulussa, enkä vain leikkiä, laulaa ja askarrella. Ensimmäisellä luokalla ollessani opettajani oli varsin pätevä, mutta toiselta luokalta kuudennen loppuun jouduin mielestäni kärsimään huonosta opettajasta ja opetuksesta. Päivät kuluivat ties minkänäköisiä esitelmiä, tansseja, sirkuksia ja muotinäytöksiä suunnittelemalla. Oppikirjat tuntuivat olevan vain rekvisiittaa.

Yläasteella taas opettajat olivat päteviä, mutta sitten jossain vaiheessa Vantaan kaupunki lomautti suuren osan opettajista, jättäen koko koulun 500 (en nyt ole aivan varma tuosta luvusta)oppilasta parin opettajan vastuulle. Jälleen kerran en osannut nauttia siitä, että nyt päästiin helpolla, vaan minua huolestutti se, että mitä jäi mahdollisesti oppimatta.
Aito_Johanna

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistam

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

millivanilli kirjoitti:
Aito_Johanna kirjoitti: Varsinkin ala-asteen opettajiksi kouluttautumaan pääsee vain tiukan seulan kautta, ja hakijoita on paljon enemmän kuin valittuja.
Olisikohan tuo ollut hieman eri juttu vielä reilut kymmenen vuotta sitten, kun itse olin ala-asteella Vantaalla (vai selittääköhän toi viimeinen koko asian)? Tai sitten kävi vain paska tuuri.
Kymmenen vuotta sitten seulat olivat jo tiukat. Joskus ammoisina aikoina opettajaksi on tietääkseni päässyt helpolla, joten riippuu siitä, minkä ikäinen se turjake oli... Mutta kaikki seulathan aina jostain kohtaa vuotavat, joten ehkä kävi vain paska tuuri.
pertzi

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistam

Viesti Kirjoittaja pertzi »

Aito_Johanna kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Opettajien palkat pitäisi vähintään tuplata
KYLLÄ! KYLLÄ! KYLLÄ! *komppaa kuin viimeistä päivää* :cheer:
Yliopistoissa kanssa!

p.
Gina

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistamme?

Viesti Kirjoittaja Gina »

Ala-asteen rehtori tuomittu pedofiili ja yläasteen liikunnanopettaja pahasti alkoholisoitunut lesbo joka ahdisteli oppilaitaan. Ylä-asteen saksan opettaja psyykkisesti sairas ihminen joka purskahti itkuun lähes aiheesta kuin aiheesta.

Pahimmat tuli mieleen näin aluksi. Jostain syystä se työ vetää paljon hulluja puoleensa tai työ tekee hulluksi, mene ja tiedä.

Muutama ihan loisto opettajakin on mahtunut joukkoon mutta edustavat ehdottomasti vähemmistöä.
AarneAnkka

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistamme?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Gina kirjoitti:Jostain syystä se työ vetää paljon hulluja puoleensa tai työ tekee hulluksi, mene ja tiedä.
Veikkaisin jälkimmäistä. Lapset osaavat olla aivan saatanan julmia.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistamme?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Minulla on valittamista vain joidenkin opettajien tavasta opettaa pelolla.

Pahin oli yläasteen ja lukion ruotsinmaikkamme.
Muija antoi aivan valtavasti kotitehtäviä, ja vaati että niiden on oltava täsmälleen oikein. Englanti oli vahvuuteni, ruotsi ei. Tunneilla vastausvuoro tehtäviin kiersi pulpettirivejä pitkin, ei viittaamalla. Ja auta armias, jos kohdalle osuvassa tehtävässä oli pieninkin juttu väärin, puhumattakaan jos ei ollut tehnyt sitä ollenkaan. Pilkkaa, häpäisyä, ei yritystäkään kannustavaan ohjaamiseen.

Se johti siihen, että illat pakersin ruotsintehtäviä tai hätätilassa me huonommat kopsasimme oikeat vastaukset osaavimmilta.

Seurauksena paradoksaalisesti, että itse ruotsinkieltä en oppinut juuri yhtään! Lukion päästötodistukseen numeronikin putosi kasista seiskaan!

YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN sitten ihan totta yksinäni KOLMESSA PÄIVÄSSÄ kertasin kaikki minulle epäselvät kielioppikohdat, ja kuullun ymmärtäminen on minulla luonnonlahjakkuus.. joten kirjoitin LAUDATURIN!

Numeronkorotustentissä kirjoitusten jälkeen se opettaja vielä kehtasi sanoa hiljaiselle minulle: "Älä rupea opettajaksi. Ei sinusta siihen työhön ole!" Voi jumalauta, hänestäkö sitten?
mölli
Kitinän uhri
Viestit: 663
Liittynyt: 04.09.2005 4:09

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistamme?

Viesti Kirjoittaja mölli »

Yks feministi läski ämmä antoi tytöille lopputodistukeen paremmat arvosanat kuin pojille. Vaikka yksi poika sai lähes täydet pisteet yhden alan kokeesta ja tytöistä paras sai jotain 8 niin loppu todistuksena oli tytölle 9 ja pojalle joka sai lähes täydet pisteet 8 :) Sama juttu monissa muissakin aineissa.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistam

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

EveryWoman kirjoitti:Siis vittu !!!!! mitä urpoja sitä päästetäänkään ohjaamaan lastemme kehitystä.
Sälyttäisin tuon vastuun kyllä ehkä mielummin vanhempien harteille. Koululaitoksen tehtävänä on miusta lähinnä kehittää tietoja ja taitoja, ei henkistä kehitystä.

Mutta niin, paljon on puhuttu myös yliopistojen professorien didaktisista taidoista (tai niiden olemattomuudesta). Mie en tiedä, mitä OKL opettaa mutta pitäisikö siihen suuntaan kurkkia?
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Impi
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 184
Liittynyt: 18.08.2005 8:46

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistamme?

Viesti Kirjoittaja Impi »

Luulisi, että väkivaltaisesta opettajasta pääsee nykyään eroon hyvinkin helposti. Eihän opettaja saa ottaa oppilasta edes vaatteista kiinni (vaikka se esim piiloutuisi pulpetin alle ja kieltäytyisi lähtemästä välitunnille) ilman että vihaiselta vanhemmalta tulee valitus..

Muihin inhimillisiin ongelmiin vastaus on tietokone. Se olisi taatusti johdonmukainen kasvattaja, ja pystyisi varmasti 30 oppilaan luokassakin ottamaan jokaisen yksilölliset taidot huomioon ja kykenisi myös motivoimaan kaikki 30 oppilasta juuri sillä tavalla, mikä heihin tehoaa.
Siveellistä elämää jo vuodesta 2005
Avatar
Impi
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 184
Liittynyt: 18.08.2005 8:46

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistamme?

Viesti Kirjoittaja Impi »

EveryWoman kirjoitti:
aasi kirjoitti:Minulla voi olla hieman naiivi käsitys että sopivissa olosuhteissa, sopivasti kannustaen lapsi ei muuta haluakaan kuin oppia.
Olen täsmälleen samaa mieltä.
Lapsi haluaa kyllä oppia.. pelaamaan pleikkaa, tekemään ranskanletin, seisomaan käsillään, miten karhu elää, jne. Mutta jotkut asiat, mitä aikuiset pitävät tärkeinä lapselle opettaa, eivät lapsen mielestä olekaan enää niin kiinnostavia. (Ajatellaan vaikka ruotsia, joka kouluaineista herättää ehkä eniten suoraa vastustusta. Tai sitä, kun meidän piti opetella ulkoa suomen joet pohjoisesta etelään..)
Siveellistä elämää jo vuodesta 2005
PerttiMakimaa

Re: Opettajat, nuo vajaamieliset, joilla on vastuu lapsistamme?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Ratkaisu kaikkiin lasten opetuksen ongelmiin on _auktoriteetti_.

_Mielestäni_ kaikki opettajat ovat enemmän tai vähemmän kummallisia persoonia. Kai ihmisten opettaminen vaatii hieman erilaista luonnetta? Osa opettajista tuntuu yrittävän hieman korostaakin erikoisia piirteitään.

Parhailla opettajillani oli joko iän tuomaa arvokkuutta, tai he loivat sellaisen hauskan asiallisen ilmapiirin ettei ketään kiinnostanut mikään muu kuin opiskelu. Ja tulokset olivat hyviä.

Elämäni varrelle sattui huonoja opettajia yllättävän vähän ja laitoksesta jäi kohtuullisen hyvät muistot. Toisaalta kun katsoo minua koulussa eniten kiinnostavia oppiaineita (ja tulevaisuuden ammattivalintoja) oli opettajien mielekkyydellä suuri rooli tulevaisuudessani. Vai menikö minulla siellä hyvin vain siksi, että olin niissä aineissa lahjakas?

Käytyäni yhdeksän ensimmäistä luokkaa viidessä eri koulussa uskaltaisin pitää itseäni jonkinlaisena asiantuntijana. :)
Vastaa Viestiin