Finnairin ala-arvoinen palvelu

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Mulli75 kirjoitti:Kyllä Finnairin ja monen muunkin lentoyhtiön palvelu kalpenee Malaysian Airlinesin palvelun rinnalla.
Tuo on myös mun kokemusten perusteella paras lentoyhtiö kaikista kokemistani. SAS on kyllä aikataulujen suhteen täysin onneton, mutta tulee silti useammin käytettyä kuin finskiä joka hinnat on usein ihan tähtitieteellisiä. Jos oulusta haluaa helsinkiin kaikista halvinta on ajella omalla autolla.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
killkill

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja killkill »

Asiaa sivuten..
Tänään Ilta-Sanomissa listaus maailman toimivimmista ja kamalimmista lentokentistä

Parhaat:
1. Hong Kong

Kamalimmat:
1. Dakar
5. De Gaulle, Pariisi

Paras matkatavaran-toimitus:
2. Helsinki (allekirjoitan)
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Lainaus Madventuresin Kansainvälisen seikkailijan oppaasta:

Top 10 parhaat ja paskimmat välilaskukentät:

Parhaat:

1. Singapore 2. Honkong 3. Helsinki-Vantaa 4. Soul Incheon 5. Oslo
6. Kuala Lumpu 7. Amsterdam 8. Ateena 9. Auckland 10. Vancouver

Paskat:

1. Moskova 2. Quebec city 3. Pariisi Beauvals 4. Pariisi CDG 5.Manila
6. Los Angeles 7. Delhi 8. New York JFK 9.Lviv (Ukrainassa) 10. Chicago O`Hare
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Finnairin hyviä puolia ovat kattava reittiverkosto, nykyaikaiset koneet (nyt kun MD-11 -koneet ovat vihdoin poistumassa) ja täsmällisyys, ainakin reittilennoilla. Viinitkin ovat ihan ok, silloin kun niitä vielä saa. Huonoja puolia ovat hinta (reittilennot Eurooppaan ovat törkeän hintaisia - ilmankos, kun pääkohteisiin lennetään yhdessä Air Francen / BA:n / Brussels Airlinesin / Malevin kanssa), töykeät lentoemot ja hirveä ruoka.

Olen lennellyt valitettavan vähän Euroopan ulkopuolisilla lentoyhtiöillä, ellei muutamaa afgaaniyhtiötä lasketa (ei lasketa). BA:lla on ystävällinen palvelu (hottikset kortilla, tosin) ja merkillisen hyvä ruoka ja usein aika halvat hinnatkin. Koneet ovat jo vähän ikääntyneet. Air France on aika huono. Bisnesluokassakin "ruoka" on hirveää, huvitus kortilla ja henkilökunta ei piittaa. KLM on jo paljon parempi, safka on niukkaa mutta kohtuullista, mutta koneet ovat vähän vanhoja. KLM:llä on lentoemoina lukuisa joukko eksoottisia hottiksia, itse hollannittaret eivät ole tunnettuja huomaavaisuudestaan. SAS... no, palvelu on niukkaa, koneet eivät oikein lennä ajallaan ja ovat aika vanhojakin. Hinnatkin ovat toisaalta aika halvat, ja tytär Blue1 on minusta ihan kelpo halpisyhtiö. Tosin jälkimmäisessä törmäsin töykeimpään koskaan tapaamaani stuerttiin, joka merkillistä kyllä ehdotti, että voin tehdä halutessani valituksen. Erikoista käytöstä.

Lufthansan nahkapenkit ovat tosi hirveitä. Yhtiö on myös kallis ja ruoka on aika ollut aika... saksalaista. Brussels Airlines on ihan jees halpisyhtiö, musta. Mitäs muuta? Alitalialle tiukka ei.

Helsinki Vantaa on ihan ok kenttä, siellä vaan on palveluja aika niukalti ja shoppauskin on vähän köyhää. Viinimyymälä ansaitsee kyllä maininnan, sieltä on ajoittain saanut hämmentävän halpaa Pétrustä. Harmi että viinin kuljettaminen on nykyään niin hankalaa. Kööpenhaminan kenttä on minulle ehkä mieluisin, kauppoja ja muita palveluja on riittävästi, ja siirtymiset ovat tavallisesti aika sutjakoita. Siellä on myös miellyttävän näköistä. Amsterdam saa plussaa hyvistä yhteyksistään ja palveluistaan (siellä on mm. taidemuseo, kasino, kentän sisällä oleva hotelli, jossa voi käydä suihkussa vuorokauden ympäri - ihanaa). Siellä on vaan vähän liikaa väkeä ja turvatarkastukset ovat aika hitaita.

Eniten inhoan ehkä Heathrowta. Loputtomat jonot, vainoharhaiset turvatarkastukset, mielivaltaiset säännöt (enintään yksi käsimatkatavara) ja ainaiset myöhästelyt, puhumattakaan surkeasta säästä ja ikävästä yleistunnelmasta, hankalista siirtymisistä terminaalista toiseen ja taipumuksesta kadottaa matkatavaroita. Pluspuolella hyvät lounget ja kaupat, myönnetään. Mutta CDG:llä sentään koneet lentävät ajallaan, jos ei juuri muuta - aika heikko esityshän se kentäksi on. Arlanda on jotenkin ikävä, Bryssel neutraali. Jälkimmäisessä ketuttaa etupäässä se, että siellä joutuu kävelemään varmaan kilometrin koneeseen päästäkseen.

EDIT: Mitä Aasiaan tulee, Delhin kenttä on IHAN HIRVEÄ! Mieluummin vaikka Kabuliin siitäkin huolimatta, että itsemurhapommittajat iskevät lentokenttätiellä säännöllisin väliajoin.
prosessi

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Vadim kirjoitti:Tosin jälkimmäisessä törmäsin töykeimpään koskaan tapaamaani stuerttiin, joka merkillistä kyllä ehdotti, että voin tehdä halutessani valituksen. Erikoista käytöstä.
Jos se halusi potkut? Tai sitten sillä oli meneillään jokin päänsisäinen vallankumous, joka oireili hieman omalaatuisella tavalla. Sellaistakin sattuu joskus.
Tix

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja Tix »

Köpiksessä hukataan matkalaukkuja säännönmukaisesti. Muuten oikein mainio kenttä, kuten Vati tuossa mainostikin. H-V on laadukas ja toimiva, mutta pieni ja suppea. Kun matkailijat kuitenkin järjestään äänestävät sen korkealle, niin kyllähän siinä täytyy olla jotain erinomaista. Muita erityisen miellyttäviä lentokenttiä ei tule mieleen vaikka kuinka pohtisi. Ikäviä sitäkin enemmän.
prosessi

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja prosessi »

prosessi kirjoitti:
Vadim kirjoitti:Tosin jälkimmäisessä törmäsin töykeimpään koskaan tapaamaani stuerttiin, joka merkillistä kyllä ehdotti, että voin tehdä halutessani valituksen. Erikoista käytöstä.
Jos se halusi potkut? Tai sitten sillä oli meneillään jokin päänsisäinen vallankumous, joka oireili hieman omalaatuisella tavalla. Sellaistakin sattuu joskus.
Nythän mä sen vasta hokasin. Oikeasti se oli ujo ja kiltti, mutta naamioi ujoutensa töykeydeksi. Pinnan alla piilevä kiltteys kuitenkin pakotti sen ehdottamaan valituksen tekemistä.
BettyB.

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Mäkin tulen tänne yhtymään Köpiksen suhteen, miellyttävin kenttä minne olen koskaan lennellyt. Enkä kyllä yhtään ihmettele etteikö Hki-Vantaa olis kärkikastia, onhan se siisteydessään ja selkeydessään selkeästi monia kenttiä edellä. Kaikki kaksi brittikenttää joille olen lennellyt (Stansted ja Heathrow) on olleet karmivia, ja ne aseiden kanssa hilluvat poliisit ei tee tunnelmasta yhtään miellyttävämpää. Chicagon kenttä on karsea, enkä pidä JFK:stäkään. Myös Seattlen kenttä on melkoinen soppa. Karseimmasta päästä lienee kuitenkin Budapestin kenttä, järkyttävä röökinsavu ja kielitaito nolla. Muut kentät menee sitten samaan kastiin = perussettiä.

Jaa juu, henkilökunnasta piti sanomani sen verran että olen lennellyt suurimmaksi osaksi SAS:lla, Blue1:lla ja Finskillä, ja kaikkien kanssa mennyt vallan mukavasti ilman mitään kiukutteluja. Mut kai mua on vaan helppo miellyttää.
elco

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja elco »

Olen lomalla Bondi Beachilla, joten en voi osallistua keskusteluun täydellä panoksella. Lomamatka oli miellyttävä: 20min taksisa. Olen kuitenkin lentänyt pariin otteeseen maailman ympäri ja muutenkin matkustellut jonkin verran sekä työssä että vapaalla.

Jos haluatte kokea lentokurjuutta niin suosittelen Yhdysvaltain sisäisiä lentoja. Niissä yhdistyy kaikki: pirullisen ankea kenttäkokemus, äärivittuuntunut ja -mainen henkilökunta sekä nollatarjoilu. Kenttähenkilökunta koostuu täysidiooteista, joilla on valtaa ja jotka tiedostavat sen.

Hyviä kokemuksia minulla on Finnairin lisäksi BA:sta (niin tourismo kuin long haul bjisnes), Cathay Pacificista, Lan Peru/Chilestä; ja jos tässä vähän kotiin päin vedetään niin miksei tietty Quantasistakin, jossa paikalliseen tyyliin ihmiset ovat mukavia.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

elco kirjoitti: Hyviä kokemuksia minulla on Finnairin lisäksi BA:sta
BA:lla on tullut lennettyä monta kertaa, ja aina tuntuu siltä että osaavat hommansa. Joskus vähän robottimaista, mutta kaikki toimii moitteettomasti.

Esim. kun olin 14-vuotias, oltiin perheen kanssa lentämässä lomamatkalle suomeen sambiasta. Ensimmäinen pysähdys jumbojetillä Harare, Zimbabwe, josta yläkertaan poimittiin prinsessa Diana. Seisottiin kentällä 3 tuntia luvatun 30 min sijaan. Aikuiset sai alkoholijuomia, lapset sai piirretyn telkkuun ja limpparia ja pienet popkornipussit.. Aikas fiksua, vaikka odotus ei kuitenkaan ollut sen suurempi. Laskeuduttiin vielä Johannesburgiin ennen 14h lentoa Lontooseen.
The great club outshines the individual, always and forever.
BettyB.

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

elco kirjoitti:Jos haluatte kokea lentokurjuutta niin suosittelen Yhdysvaltain sisäisiä lentoja. Niissä yhdistyy kaikki: pirullisen ankea kenttäkokemus, äärivittuuntunut ja -mainen henkilökunta sekä nollatarjoilu. Kenttähenkilökunta koostuu täysidiooteista, joilla on valtaa ja jotka tiedostavat sen.
No nyt täytyy taas yhtyä, melkosta sodomaa koko ketju!
Karmivin lentokokemukseni taitaa tosiaan olla väliltä JFK-Miami, ensimmäistä kertaa taisin jopa pelätä lentokoneessa.

Karmivin kenttäkokemus luonnollisesti Seattlesta, jossa maahantuloviranomainen veteli vihreitä kumihanskoja käteen ja tivasti tiukkoja kyssäreitä kaivellen samalla matkalaukkujani. No, olihan siellä se englantia täysin puhumaton 70+ vee pariskunta Intiastakin, yhtä tukalassa tilanteessa kun minäkin :roll: Opinpahan ainakin sen, ettei henkilökunnalle kannata aukoa päätään tyyliin "No hei, meillä suomessa on asiat sen verran hyvin että meillä on sellanen juttu kun virkavapaa, voi tosiaan olla töistä vaikka vuoden pois ja palata sitten samaan pestiin. Aika ikävää jos teillä ei ole sellasta mahdollisuutta. Eikä tää Jenkkilä kuule todellakaan ole niin hieno maa, että mä tänne haluaisin pysyvästi muuttaa, haloo!" Ans kattoo pääsenkö helmikuussa enää maahan, vai käännyttävätkö jo kentältä takasin... Onneks on jo uusi, viisumiton passi...
killkill

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja killkill »

Vaola kirjoitti:Olikos se tuolla, missä ei portille siirryttyä ollut enää vessojakaan käytössä?
En ole ihan varma - turvatarkastuksissa riitti hauskuutta ja puuhaa puoli tuntia suuntaansa... kiitos mukana käsimatkatavaroissa olevien sukellusvalaisinten jotka läpivalaistiin kolmesti, purettiin, haisteltiin räjähteiden varalta jne jne jne

(IATA:n sääntöjen mukaan täysin luvallisia (kuivakenno-akut) käsimatkatavaroissa, mutta eihän turvatarkastuksia tekevien tarvitse pykälistä mitään tietää - tai osata englantia)
Hermann Hoth

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja Hermann Hoth »

killkill kirjoitti:En ole ihan varma - turvatarkastuksissa riitti hauskuutta ja puuhaa puoli tuntia suuntaansa... kiitos mukana käsimatkatavaroissa olevien sukellusvalaisinten jotka läpivalaistiin kolmesti, purettiin, haisteltiin räjähteiden varalta jne jne jne

(IATA:n sääntöjen mukaan täysin luvallisia (kuivakenno-akut) käsimatkatavaroissa, mutta eihän turvatarkastuksia tekevien tarvitse pykälistä mitään tietää - tai osata englantia)
En tiedä miten muut ovat kokemuksia keränneet, mutta itsellä Hki-Vantaa Oulun kera ovat olleet ne tiukin seula turvatarkastuksessa. On laukku säteilytetty pariin kolmeen kertaan ja sitten purettu haistellen ihan pienestä saippuapullosta lähtien, että "mitäs hyytelöä tässä on". Münchenissa piti kerran juoda limupullo tyhjäksi siinä tarkastuksessa, mutta sen olin ihan unohtanut laukkuun. Muuten ei ole ollut ongelmia missään päin maailmaa. Chicagossa kyselivät minkä takia ja kuinka kauan aion olla, mutta siinäpä se. Shanghai oli mielenkiintoinen. Kovin ovat kinuskit virkaintoisia jos valtaa ovat saaneet (koska sitä todella käytetään, jos et ole naama ihan peruslukemilla). Samalla matkalla hetken jännitysmomentin toi se, kun työkaveri otettiin "sivuun" turvatarkastusjonosta. En tiedä mitä reittiä hän sitten meni, mutta kun itse pääsin kuitenkin ihan jouhevasti ohi tarkastuksen kyselin, että mitä se oli? Hänkin aluksi luuli, että minkä "peräsuolen tähystyksen" tässä nyt voitti, kun ei koskaan aikaisemmin ole näin käynyt, mutta ei se niin ollutkaan. Kerrankin oli pyöreästä masusta hyötyä, joten pääsi keskimäärin "suoraan" kävelemään tarkastuksen läpi. Mitään ei skannailtu tai kyselty. Käsiveskan säteilyttivät.

Muutenkin palvelu oli sillä kertaa oikein ystävällistä (ei ihan ollut odotettavissa, kun tiedossa oli kiinalaisten varsin tiukka asenne, eli jos jokin rajoitus on, niin todellakin se on). Esim. matkalaukkujen painoista ei paljon kyselty, vaikka joskus on käsimatkatavaratkin punnittu ja ylimääräinen pois vaan. Luulivat vissiin tiskillä pariksi, kun irtosi lounge tiketit ihan yllättäen jne.

Muutoin ei mitään suurempaa raportoitavaa mistään kentästä erityisesti. Yleensä ovat karmean suuria, aikaa pitää varata mahdottomasti ja käytävää riittää lähes kilometritolkulla. Tässä mielessä käteviä ovat Oulu, Tampere, Turku. Pieniä, riittää olla paikalla ~½h ennen koneen lähtöä, ei oikein voi eksyä kun portteja suunnilleen 4 ja niistäkin vain yhtä käytetään, ei tullimuodollisuuksia (en ole koskaan nähnyt että keneltäkään kysytään mitään). Heathrow on ... no ei kai siinä mitään pahaa. Ilmeisesti vaan niiiiin kansainvälinen kenttä, että pollareilla pitää olla MP5:t kaulassa. En tykkää. Stansted samanlainen. O´Hare siitä kummallinen, että yhdessä kohtaa tuli vastaan kyltti, jossa kehoitettiin luovuttamaan aseet lentoyhtiön huostaan matkan ajaksi. Missään muualla tällaista kehoitusta nähnyt. Vapaa amerikka jne. Pu Dong ihan ok, mutta kun se kiinalainen tosiaan on virkaintoinen ja jos valtaa on annettu, niin se todellakin näytetään. Muutoin Arlanda, Kastrup, F.J.Strauss ... ihan ok kenttiä. Niistä selviää nopeasti, tai ainakin tähän mennessä olen selvinnyt. Laukku ollut vain kerran hukassa (ilmeisesti en matkusta tarpeeksi).

Nykyään leijailen enemmälti Finnairilla. Parempi palvelu kuin SASilla ja hinnat on aikasta samoissa. Muista ei juurikaan kokemuksia (kun en ole niin maailman äärissä käynyt). Kerran lentänyt Luftwaffen koneessa ja sakemannien tyyliin lederstuhl:han siellä oli. Aika pirun liukas sellainen penkki. Muuten ihan ok. Finnairin osalta ei ole huonoja kokemuksia juurikaan eteen tullut, mitä nyt joskus joku viivästys (max ~1h).
Googlebot

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Lentokenttäkokemuksiani:

- Helsinki/Vantaa: mielestäni hieman sekavanoloinen kenttä, mutta ei pahimmasta päästä.

- Frankfurt: Hyi vittu. Joka kerta kun olen siellä ollut, on minua juoksutettu pari kilometriä päästä päähän pitkää tuubikäytävää pitkin ja kolme kerrosta portaita ylös ja alas tuubin päissä. Muutenkin oudon sekava paikka.

- Kuusamo: Kodikas pikku lentokenttä. Ainakin joskus silloin yli 15 v sitten.

- Tel Aviv: Turvatarkastukset olivat ymmärrettävästi todella tiukat ja paljon kysymyksiä ladeltiin, mutta henkilökunta oli tiukkuudestaan huolimatta ystävällistä ja ohjasivat asiantuntevasti. Homma sujui, varsinkin jos oli isäntäyritykseltä saatu todistus jossa he menevät takuuseen turvallisuudestasi. 8) Alue oli selkeä ja avara. Hyvä idea että odotustila on iso pyöreä alue keskellä josta lähtee säteittäisesti käytävät eri terminaaleihin. Ei "aivan" samanlaista vittumaista edestakaisin ravaamista kuin Frankfurtissa.

- Lyon: muistaakseni ihan ok, ei mainittavaa.

- Montreal: samat sanat kuin yllä.

- Gotlanti: paska mikä paska. Matkatavarat katosivat (no sehän ei ollut lentokentän syy, mutta: ), henkilökuntaa ei näkynyt missään kun asiaa piti selvitellä, koneellinen väkeä odotteli pitkän aikaa ihmetellen mitä pitää tehdä ennenkuin joku löysi yhden työntekjiän toisesta päästä rakennusta, jne. Lähtiessäkin jotain ihme hämminkiä portille menossa. Eivät ne ruotsalaiset vaan osaa, ei.

Oliskohan tuossa itseasiassa kaikki lentokentät missä olen koskaan ollut?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

En tokikaan ole Elcon tahi Vadimin veroinen sankarimatkailija, mutta laitetaan nyt kuitenkin joitain hajahuomioita.

Yhdyn siihen väkeen, joka tuskailee USAn systeemien kanssa. JFK:n maahantulotarkastusjonossa olen seissyt pahimmillaan tunteja, mikä on aika kiusallista, jos on vaikkapa jatkolento lyhyehköllä vaihdolla edessä. En kuitenkaan ole koskaan kentälle jäänyt. Itsessäänhän kenttä ei ole ihan niin ankea kuin aiemmin, kun esimerkiksi Helsingin lennot lähtevät uudesta terminaalista ja terminaalijunakin on cool. Ja tietty oman tunnelmalisänsä tekevät ainakin Lontoon-lennoille sankoin joukoin saapuvat ortodoksijuutalaiset, jotka tekevät omia taikarituaalejaan aika näyttävästi ennen koneeseen astumista. USAn sisäisillä lennoilla on sekin erikoinen piirre, että jotenkin onnistun lähes aina ostamaan liput siten, että istumapaikkojen varaus ei onnistu netissä, ja kentällä sitten ei kyllä vierekkäisiä paikkoja edes kahden hengen seurueelle löydy. Eikä muillekaan seurueille, josta sitten seuraa aika värikäs vaihtorumba koneessa.

Pariisin CDG on kamala kaikin tavoin, ja konetta vaihtaessa sinne jää kokemukseni mukaan laukut varmemmin kuin Heathrowlle, joka muuten on aika tuskaisa lähinnä ylisuuresta matkustajamäärästä johtuen (loungeista en economy-matkailijana edes unelmoi). Euroopan suurkentistä München on aina toiminut moitteetta.

Amsterdam olisi kai sinänsä ok, mutta siellä nyt on osunut vastaan kaikenlaista. Esimerkiksi läpivalaisulaitteen harhainen käyttäjä, joka "näki" matkatavaroissani veitsen ja hankki turvamiehet asiaa tutkimaan. Ja ilmeisesti heidän toimintamääräyksissään on sellainen pykälä, jonka mukaan matkustajaa ei saa päästää eteenpäin ennen kuin ongelma on selvitetty. Ja kun tavaroissani ei mitään veitseen viittaavaakaan ollut, ei hälytyksen syytä saatu selvitettyä, enkä näin ollen meinannut päästä millään koneeseen. Amsterdamissa on käynyt joskus myös niin, että Helsingistä saapuvalle lennolle ei ole porttipaikkaa Schengen-alueella, jolloin kone viedään ei-Schengen alueelle, josta on sitten tuskastuttavan pitkä bussimatka Schengen-terminaaliin - ja kaikki tämä vain, jotta saan sitten juosta kilometrikaupalla Schengen-terminaalista jatkolennolleni takaisin alkuperäisen koneen viereen kuin mikäkin maratoonari.

Köpis, Tukholma ja Helsinki ovat mielestäni edustavia ja mukavia, tosin Helsinki enää varauksin, koska maapalvelujen palkkamenoissa säästäessään kaikki jonot ovat nykyisin aivan liian pitkiä ja matkatavaroiden saamisessa kestää ikuisuus (vielä pari vuotta sitten Helsinki oli suosikkejani juuri siksi, että matkatavaroita ei tarvinnut odottaa). Kaukoidästä Eurooppaan matkaavat tuttuni kyllä arvostavat Helsinkiä edelleen suuresti vaihtokenttänä.

Lentoyhtiöistä harmittaa se, että vain Finnairilla on suora yhteys Helsingistä Amerikkaan, mikä tarkoittaa vanhoissa MD-11 koneissa ilman henkilökohtaista monitoria kököttämistä. Soittavatko muuten muut yhtiöt yhtä tympeitä hissiversioita kamalimmista joululauluista marraskuusta alkaen kuin joulupukin oma yhtiö? Puistatus. BA:lla lienee ruokatarjoilusta vastaavana firmana jokin intialaisyritys, koska välillä BA:n tuhdisti maustetut intialaispöperöt saavat Helsingin tusinaintialaiset ravintolatkin, Finnairin mauttomista mössöistä puhumattakaan, kalpenemaan. Jotkut itä-eurooppalaiset yhtiöt - muistaakseni Malev ja Czech Airlines - ovat toisinaan yllättäneet tarjoilemalla karvalakkiosastossakin ihan leipomotasoisia tuoreita sämpylöitä iänikuisten muovikääryleiden sijaan. Ja ovatpa sijoittaneet economy-matkailijan pariinkin kertaan parempaan luokkaan, välillä ylibuukkauksen ja välillä kai ihan vain länsimaalaisuuden takia (jokin pikkukone Romaniasta Unkariin ennen Romanian EU-aikoja). Hyvä homma.

Sanottakoon vielä, että sisäistä feministiäni ilahduttaa ja pohjoismaista ylpeyttä tuottaa Finnairin keski-ikäiset lentoemännät ja stuertit. Jotenkin pidän tässäkin ketjussa esiintynyttä vakio-odotusta siitä, että lentomatkailussa miesmatkustajaa palvelee iloinen ja nätti nuori tyttö vähän väsyneenä ja menneeseen maailmaan kuuluvana.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Googlebot

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Googlebot kirjoitti:Oliskohan tuossa itseasiassa kaikki lentokentät missä olen koskaan ollut?
Eikäkö olenhan mä käynyt Köpiksen kentällä vuosituhannen alussa ainakin kymmenisen kertaa, mutta jostain syystä minulla ei ole juuri mitään muistikuvaa millainen kenttä oli? Loungen muistan, ainakin sieltä sai olutta ja viiniä sekä kolmiovoileipiä.

Kai se sitten oli ihan ok kun Betty ja urpis sitä kehuivat.
prosessi

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Matkustatte kaikki liikaa, tai jotain. Minulla on ollut hauskaa kaikilla lentokentillä missä olen ollut, eikä vähimmässä määrin sen takia, että olen diabeetikko ja insuliini on myrkkyä. Mitä kivaa on matkassa, joka sujuu täysin suunnitelmien mukaan?
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja Gat »

Voi hellanlettas.
Te pääsette ulkomaille ja vieläpä lentokoneella. Ja sitten pitää voivoi ruikutiruikuti valittaa pahemmin kuin minä pillunpuuteesta.

Minä siis pääsin ulkomaille ekan kerran 1971. Lentokoneella (Super Caravelle). Tokaksi ja vikaksi ulkomaille pääsin vuonna 1977. Lentokoneella (DC 8 ) joo. Sen jälkeen muistaakseni 1984 lensin kerran Helsingistä Varkauteen. Olisiko ollut Fokkerin potkurikone. Vuonna 1996 kävin yleisölennätyksellä Kuopio Air Showssa. Vanha Cessna.

Tämä siitä huolimatta, että olen kiinnostunut lentokoneista. Toisin kuin te, joita ei varmaan pätkääkään innosta, että pääsette taivaalle 10 kilometrin korkeuteen. Luultavasti ette edes halua ikkunapaikkaa. Valitatte vain oioi palvelusta ja ruuasta tai odotuksesta.

Vittu joo. Kyllä minulla NYT olisi varaa lentää kaikkialle muualle paitsi avaruusasemalle, mutta en sellaisen etuoikeuden kanssa rupea vikisemään niinkuin te jostain pikkujutuista. Pääsisinhän ulkomaille ja vielä lentokoneella. Vittu.
prosessi

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Gat kirjoitti:Vikisee omiaan.
Pakko silti vitistä siitä, ettei sinulla ennen ollut varaa. En kyllä ymmärrä, en.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja Gat »

prosessi kirjoitti:
Gat kirjoitti:Vikisee omiaan.
Pakko silti vitistä siitä, ettei sinulla ennen ollut varaa. En kyllä ymmärrä, en.
Vaikka minulla ON varaa nyt, juuri siksi vituttaa, että ne joilla on ollut varaa tuollaisiin unelmiin, pitää sitä mahdollisuutta niin itsestäänselvänä, että vikisee turhista. Vittu.
prosessi

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Gat kirjoitti:
prosessi kirjoitti:
Gat kirjoitti:Vikisee omiaan.
Pakko silti vitistä siitä, ettei sinulla ennen ollut varaa. En kyllä ymmärrä, en.
Vaikka minulla ON varaa nyt, juuri siksi vituttaa, että ne joilla on ollut varaa tuollaisiin unelmiin, pitää sitä mahdollisuutta niin itsestäänselvänä, että vikisee turhista. Vittu.
Luulisi sinunkin tajuavan, että jos lentää paljon, tuollaisilla asioilla alkaa olla merkitystä. Minä en omalla viestilläni tuonut esiin paheksuntaa muiden vikisemisestä, vaan lähinnä sen, että itse olen lentänyt melko vähän, enkä siksi osaa suhtautua tuollaisiin asioihin kovin kriittisesti. Vaikka toisaalta, ehkä se ei muuttuisi vaikka lentokokemukseni lisääntyisikin, kun en myöskään esimerkiksi yleensä suhtaudu kovin negatiivisesti auton rengasrikkoihin ja vastaaviin.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja Gat »

prosessi kirjoitti: Luulisi sinunkin tajuavan, että jos lentää paljon, tuollaisilla asioilla alkaa olla merkitystä. .
Ehkä niiden tyynyn alla on herne?
Minulle kelpaisi kyyti Indiana Jonesin
<---lakkinsa ja ruoskansa tuossa
tyylin kyyti kanankuljetuslennolla, jos vaan laskuvarjoja ei pöllittäisi. :D

Pääasia, että pääsee johonkin. Ja mulla lisäksi, että pelkkä LENTÄMINEN on minusta kiehtovaa.. mutta näille tietysti yhtä merkityksetöntä kuin kyyti HKL:n bussissa. Mieluummin kun ikkunapaikan (ja niitä on nykykoneissa liian vähän) haluavat katsoa lennolla B-luokan leffoja, joiden ohjaajistakin tietävät kaiken.
prosessi

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Gat kirjoitti:Pääasia, että pääsee johonkin.
Ottaen huomioon, ettet sinä oikeasti halua päästä yhtään mihinkään, valittamisesi on vielä oudompaa. Jos haluaisit, olisit jo lähtenyt.
SikaMika

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Gat kirjoitti:
Pääasia, että pääsee johonkin. Ja mulla lisäksi, että pelkkä LENTÄMINEN on minusta kiehtovaa.. mutta näille tietysti yhtä merkityksetöntä kuin kyyti HKL:n bussissa.
Älä nyt ala sekoilemaan, vaan pidä fokus skarpististi oikeissa asioissa. Eli koeta hommata sitä pillua nyt jostain. Sitä ennen jätät vaan ne lentelyt (kuten tietty pillutkin) muille. Sitten kun olet saanut pillua ja lentänyt sillä kanakoneellasi vaikkapa maailman viisi kertaa ympäri ja ihmetellyt niitä ikkunasta näkyviä samoja pilvenhattaroita läpi jokaikisen lentomailisi, tulet tähän ketjuun ruikuttamaan lisää.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Finnairin ala-arvoinen palvelu

Viesti Kirjoittaja Gat »

prosessi kirjoitti:
Gat kirjoitti:Pääasia, että pääsee johonkin.
Ottaen huomioon, ettet sinä oikeasti halua päästä yhtään mihinkään, valittamisesi on vielä oudompaa. Jos haluaisit, olisit jo lähtenyt.
Toistaiseksi katselen sijoituksiani. Kuukaudessa 10% keskimääränä voitolla enkä edes laittanut riskialteimpiin kuten Ukrainaan, Kiinaankin vain 53 donaa, pikkuosa. Niin ja go Putin go! :D
Vastaa Viestiin