Melko halpaa ja helppoa

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Energiansäästölamput pakollisiksi

Juu
13
48%
Ei
6
22%
Ei
6
22%
Niba
2
7%
 
Ääniä yhteensä: 27

Tix

Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja Tix »

Nimittäin energian säästäminen. Minulla iski viime vuonna jokin ympäristötietoisuuden puuska ja vaihdoin kaikki lamppuni energiansäästömallisiksi. Äsken tuli sitten viimeisin tasauslasku ja katsellessani viime vuosien verrokkiraportteja hämmästyin, että se taitaa oikeasti jopa näkyä kulutuksessa.

Mikään muu kulutustottumukseni ei ole muuttunut ja asuntokin on ollut sama. Tasaiset 3 vuotta energiaa on kulunut 1750-1800 kWh vuodessa, nyt se oli nippa nappa 1500 kWh, vaikka muiden laitteiden kulutus tuskin on muuttunut juuri mitenkään. Lamput asensin muistaakseni heinä-elokuun vaiheessa, joten koko vuoden osalta vaikutus olisi voinut olla vielä suurempi.

Jotain keskustelua on ollut, että perinteiset hehkulamput kiellettäisiin kokonaan. Alkaa tuntua fiksulta ajatukselta. En tiedä säästyykö hommassa rahaa, mutta jos luonnon kannalta ajattelee, niin hemmetin helppo keino nipsaista kotitalouksen energiankulutuksesta merkittävä osa pois. Kun kitinä kerran on kaikkien yhteiskunnallisten asioiden edelläkävijä, tehdäänpä asiasta päättäjien puolesta päätös.
masa

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja masa »

Mites noi energiansäästölamput toimii tavallisten himmentimien kanssa?
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Se minkä olen huomannut on se että energialamput tulevat fiksuiksi jos niiden antaa olla pidempään päällä mikäli tekniikka on sama kuin loisteputkissa (ledivalot asia erikseen) starttivirta on sen verta voimakas että nollatilanne tulee muistaakseni about 30-45 min yhtämittaisen polttamisen jälkeen.

Toinen pointti on tuo valmistamisen ympäristökuormitus, käsittääkseni energiansäästölampun tekeminen kuormittaa paljon enemmän kun normilamppu, jossa ei tarvita myöskään niin paljon haitallisia aineita.

Sitten tietty jos on sähkölämmitys niin on aika sama tuotetaankio lämpö patterilla vai lampulla.

Sitten kun ledivalot tulevat kilpailukykyisiksi valoteholtaan ja väriltään niin silloin liityn lamppujen vaihtoon.
Tix

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja Tix »

JoeB kirjoitti:Toinen pointti on tuo valmistamisen ympäristökuormitus, käsittääkseni energiansäästölampun tekeminen kuormittaa paljon enemmän kun normilamppu, jossa ei tarvita myöskään niin paljon haitallisia aineita.
Voi hyvin olla, mutta energiasäästölampun paloaika on moninkertainen hehkulamppuun verrattuna. Velipoika teki saman tempun 3 vuotta sitten ja on sinä aikana joutunut vaihtamaan yhden palaneen lampun. Sekin taisi olla joku Ikean halpa paska.

Kuvittelisin, että jos paloaika on vaikka 10x verrattuna hehkulamppuun, on ekologinen jalanjälki 10 hehkulampun valmistamisesta, kuljetuksesta ja varastoinnista suurempi kuin yhden energiansäästölampun.

Edit: Itsellä on juuri noita megamanin lamppuja. Väittävät, että paloaika olisi 15-kertainen.
Viimeksi muokannut Tix, 13.02.2008 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tix

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja Tix »

masa kirjoitti:Mites noi energiansäästölamput toimii tavallisten himmentimien kanssa?
Ainakin Airamilla tuo maahan himmentimille passaavia megaman-lamppuja tarjolla:

http://www.airam.fi/pdf/airam-megaman-t ... valo07.pdf
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pikkuhiljaa kämpän valaistus siirtymässä loisteputkiratkaisuihin. Tunnelma- ja tietokoneilussa ledit käytössä.

Ei niinkään säästön takia, mutta tykkään kunnon valaistuksesta kämpässä, eikä loisteputkia tarvitse olla vaihtamassa kokoajan kuten perinteisiä hehkulamppuja.

PS. myydään/vaihdetaan/annetaan spottilamppuja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Zeb

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Pakollisuudesta en tiedä, mutta itse olen siirtynyt noihin e-säästäjiin ja hyvin pelittävät. Kaverilla on sellainen vanhanajan kristallikruunu, johon kuuluisi niitä pieniä kynttilänmallisia hehkulamppuja, mutta tämä kaveri on vaihtanut tilalle nämä isot kömpelöt e-säästäjät. On muuten aika kipeän näköinen killutin.
Tsaari

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja Tsaari »

Tix kirjoitti:Kuvittelisin, että jos paloaika on vaikka 10x verrattuna hehkulamppuun, on ekologinen jalanjälki 10 hehkulampun valmistamisesta, kuljetuksesta ja varastoinnista suurempi kuin yhden energiansäästölampun.
Ja kai sillä pienemmällä sähkönkulutuksellakin on merkityksensä ekologiseen jalanjälkeen. Jos valaistukseeen käytettävä sähkön määrä pienenee niin samalla pienee myös ympäristön kuormitus minkä sähkön tuottaminen aiheuttaa.

Minä olen vaihtanut lähes kaikki lamppuni jo energiansäästölamppuihin.
Geetz

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Tsaari kirjoitti:Minä olen vaihtanut lähes kaikki lamppuni jo energiansäästölamppuihin.
Minä myös. Ihan vain kyllä laiskuuttani eli eipä tartte olla vaihtelemassa kokoajan.
Tix

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja Tix »

Zeb kirjoitti:Pakollisuudesta en tiedä, mutta itse olen siirtynyt noihin e-säästäjiin ja hyvin pelittävät. Kaverilla on sellainen vanhanajan kristallikruunu, johon kuuluisi niitä pieniä kynttilänmallisia hehkulamppuja, mutta tämä kaveri on vaihtanut tilalle nämä isot kömpelöt e-säästäjät. On muuten aika kipeän näköinen killutin.
Joku vois kertoa sille, että E-lamppuja saa kaikenmallisina nykyään..
Zeb

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Tix kirjoitti:Joku vois kertoa sille, että E-lamppuja saa kaikenmallisina nykyään..
Luulen ettei se välitä vaihtaa kun ei muutenkaan taida tuosta sisustamisesta paljoa piitata. Sen olkkari on muutenkin täynnä kaikenmaailman johtoja ja muuta studiosälää. Kamalan näköistä, mutta ah, niin käytännöllistä!
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mulle käy aina näin, heitän uusimman Kuluttaja-lehden kierrätykseen ja sitten Kitinässä alkaa keskustelu jostain lehden aiheesta. Joka tapauksessa: uusimmassa lehdessä oli testattu energiansäästölamppuja ja jutussa oli kumottu aika hyvin yleisimmät virheluulot mm. valmistuksen ympäristökuormitus. Hehkulamppu kuormittaa enemmän elohopeansa kanssa, energiansäästölamppu kuuluu samaan kierrätyspisteeseen loisteputkien kanssa ja vaihtoväli on harvempi.

Linkki testiin

Omassa kodissa suurin osa lampuista on energiansäästölamppuja ja loput vaihtuu hehkulamppujen palamistahtiin. Harmi vaan, että eteisen lampussa on jotkut kummalliset halogeenilamput, joita ei voi vaihtaa energiansäästöihin. Olohuoneen kattokruunun viidestä kynttilälampusta jo kolme on energiansäästöjä, eikä ulkonäössä juuri ole eroa.

Juu, pakollisiksi vaan kaikille!
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
plumps

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja plumps »

Olen käyttänyt energiasäästölamppuja jo pitkälti toistakymmentä vuotta (siitä voi laskea helposti ihmisen iän).

Nyt on tullut jo uudet kujeet; led lamput!
Geetz

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja Geetz »

plumps kirjoitti:Olen käyttänyt energiasäästölamppuja jo pitkälti toistakymmentä vuotta (siitä voi laskea helposti ihmisen iän).

Nyt on tullut jo uudet kujeet; led lamput!
Mä en näistä tajua niin yhtään mitään mut eiks noi oo spotteja korvaamaan? Siis meillä spottien tilalla esim. kyökis, kylppäris, veskis... Sellasina upotetun olosina. Suht minejä teholtaan.
Hermann Hoth

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja Hermann Hoth »

Jos on sähkölämmitys, niin eipä silloin sisällä lampulla ole suurta merkitystä. Ulkona taas hehkulampussa menee se >90% energiasta ihan hukkaan ...
Zeb

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Hermann Hoth kirjoitti:Jos on sähkölämmitys, niin eipä silloin sisällä lampulla ole suurta merkitystä.
Ei ehkä talvella, mutta entäs kesällä, kun parhaassa tapauksessa samaan aikaan pörisee kaikki jäähdytyslaitteetkin?
Tix

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja Tix »

Hermann Hoth kirjoitti:Jos on sähkölämmitys, niin eipä silloin sisällä lampulla ole suurta merkitystä. Ulkona taas hehkulampussa menee se >90% energiasta ihan hukkaan ...
Meinaat että katonrajassa sisälämpötilasta riippumatta syntyvä hukkalämpö olisi jotenkin energiataloudellisempaa sähkölämmitteisessä asunnossa?
killkill

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja killkill »

Tsaari kirjoitti:Ja kai sillä pienemmällä sähkönkulutuksellakin on merkityksensä ekologiseen jalanjälkeen. Jos valaistukseeen käytettävä sähkön määrä pienenee niin samalla pienee myös ympäristön kuormitus minkä sähkön tuottaminen aiheuttaa...
Periaatteessa noinkin joo. Tosin omaa intoa siirtyä energiansäästölamppuihin himmaa kovasti se, että valaistuksen osuus koko laskusta on verrattavissa "hyttysen paskaan Itämeressä". Näin erityisesti sähkölämmitystä käyttävässä talossa.

Energiansäästölamput ovat periaatteessa hyvä asia. Jotenkin minusta kuitenkin tuntuu, että niiden funktio on enempi rauhoitella kuluttajan omatuntoa, kuin OIKEASTI ratkaista ympäristöongelmia..

Esimerkkinä 60 watin hehkulamppu. Tunnin polttaminen kuluttaa 0.060 kWh sähköä. Jos oletetaan, että samanlaisia valaisimia on asunnossa vaikkapa viisi ja niitä käytetään keskimäärin 6 h / vrk, kokonaiskulutus on 54 kWh / kk.

Vaikka pitäisi kaikki valot poissa päältä koko ajan, 1000 kWh kuukaudessa käyttävä säästäisi alle vitosen kuukaudessa - ja vaikka energiansäästölamput kuluttavat vähemmän virtaa, eivät nekään sähköä tyhjästä ota.

Säästö jäisi siis reippaasti alle vitoseen kuussa.
SaintJohnPerse

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

Tix kirjoitti:
Hermann Hoth kirjoitti:Jos on sähkölämmitys, niin eipä silloin sisällä lampulla ole suurta merkitystä. Ulkona taas hehkulampussa menee se >90% energiasta ihan hukkaan ...
Meinaat että katonrajassa sisälämpötilasta riippumatta syntyvä hukkalämpö olisi jotenkin energiataloudellisempaa sähkölämmitteisessä asunnossa?
Tätä en oikein ymmärrä... tai siis onko tälle jotain laskennallisia perusteita, että ne hehkulamput tuovat säästöä lämmitykseen hukkalämpömsä myötä?

Vai onko tämä vaan hehkulamppu-uskovaisten kulunut "teklosyy" olla hankkimatta niitä lamppuja, kun "ei se mitään säästä"?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tix kirjoitti:Meinaat että katonrajassa sisälämpötilasta riippumatta syntyvä hukkalämpö olisi jotenkin energiataloudellisempaa sähkölämmitteisessä asunnossa?
Onhan se. Tuossa tapauksessa sähköstä menee hukkaan vain hehkulampun tehottomuus verrattuna sähköpatteriin. Sisälämpötilalla taas on väliä vain kesällä kun lämmitystä ei käytetä, muuna aikana lämmön säädöstä huolehtivat patterin termostaatit. Kesä on suomessa lyhyt, kylmä ja valoisa.

Motivan arvion mukaan puolet lampun 'hukkalämmöstä' on hyödyllistä. Ene-lamppu kuluttaa noin viidenneksen hehkusta, joten hukkalämpö huomioituna suhteellinen tehokkuus muuttuu suhteesta 1:5 suhteeseen 1:3 edelleen energialampun eduksi. Kodin sähköstä menee 18% valaistukseen, joten energialampuilla saadaan hukkalämpö huomioiden 12% aiempää pienempi kokonaislasku. Eli energiansäästölamput ovat ihan jees, vaikka hehkulampuilla pientä hyötylämpöä esiintyykin.
Bliss

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Koska joku teistä kuitenkin osaa sanoa tähän oikean (tai "oikean") vastauksen, en ala laskea itse...
- Säästänkö sähköä sulkemalla tietokoneen kokonaan klo 22-08 väliseksi ajaksi, vai kannattaako se laittaa sen sijaan lepotilaan? Siis mitätöikö koneen käynnistys sähkönsäästön käynnistyessään vs. lepotilasta yhdellä klikkauksella toimintavalmiuteen?

- Kuinka paljon säästyy sähköä, kun katkaisen virran kolmesta ulkoisesta kovalevystä em. ajaksi sekä viikonlopuiksi (jos ei satu olemaan töitä)?
nokkaelain

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Bliss kirjoitti:Koska joku teistä kuitenkin osaa sanoa tähän oikean (tai "oikean") vastauksen, en ala laskea itse...
- Säästänkö sähköä sulkemalla tietokoneen kokonaan klo 22-08 väliseksi ajaksi, vai kannattaako se laittaa sen sijaan lepotilaan? Siis mitätöikö koneen käynnistys sähkönsäästön käynnistyessään vs. lepotilasta yhdellä klikkauksella toimintavalmiuteen?
Riippuu tietokoneesta. Se saattaa hyvinkin kuluttaa sähköä "kokonaan sammutettunakin", jos ei ole kokonaan irti sähköverkosta. Käynnistyskään ei toisaalta kuluta niin paljon sähköä, että sitä kannattaisi säästömielessä edes miettiä.
Bliss kirjoitti:- Kuinka paljon säästyy sähköä, kun katkaisen virran kolmesta ulkoisesta kovalevystä em. ajaksi sekä viikonlopuiksi (jos ei satu olemaan töitä)?
Isompi, omalla muuntajalla varustettu levy vie luokkaa 10W, kun sillä ei tee mitään, ja suoraan koneesta virtansa ottava pari wattia. Jos niissä on jonkinlainen virranssäästötila, kuluu vain pieni osa tuosta.

Parhaassa tapauksessa siis säästyy 9 kWh kuukaudessa mutta käytännössä todennäköisesti paljon vähemmän.
Hermann Hoth

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja Hermann Hoth »

SaintJohnPerse kirjoitti:
Tix kirjoitti:
Hermann Hoth kirjoitti:Jos on sähkölämmitys, niin eipä silloin sisällä lampulla ole suurta merkitystä. Ulkona taas hehkulampussa menee se >90% energiasta ihan hukkaan ...
Meinaat että katonrajassa sisälämpötilasta riippumatta syntyvä hukkalämpö olisi jotenkin energiataloudellisempaa sähkölämmitteisessä asunnossa?
Tätä en oikein ymmärrä... tai siis onko tälle jotain laskennallisia perusteita, että ne hehkulamput tuovat säästöä lämmitykseen hukkalämpömsä myötä?

Vai onko tämä vaan hehkulamppu-uskovaisten kulunut "teklosyy" olla hankkimatta niitä lamppuja, kun "ei se mitään säästä"?
No joo, ei sitä asuintilan lämmitystä ihan niin "tarkasti" lasketa, että sillä olisi merkitystä onko katossa 60W hehkulamppu vai 11W energialamppu. Tietysti jos huoneessa on jostain maagisesta lamppuhässäkästä johtuen vaikka 10 palloa ...
plumps

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja plumps »

Geetz kirjoitti:
plumps kirjoitti:Olen käyttänyt energiasäästölamppuja jo pitkälti toistakymmentä vuotta (siitä voi laskea helposti ihmisen iän).

Nyt on tullut jo uudet kujeet; led lamput!
Mä en näistä tajua niin yhtään mitään mut eiks noi oo spotteja korvaamaan? Siis meillä spottien tilalla esim. kyökis, kylppäris, veskis... Sellasina upotetun olosina. Suht minejä teholtaan.
Minäkään en tajua led lampuista. Minulle moni uudistus ei mene enää niin läpi niin kuin pienempänä. Olen vaan kuullut että tulevat seuraaviksi, suorastaan ovat jo täällä, siis keskuudessamme! Jätin halogeeneihin tutustumisen kokonaan välistä. Olen oppinut, että kannattaa olla se, joka poimii sadon ja antaa kiireisten ryhtyä koekaniineiksi.

Nyt harmittaa tavallaan tieto, että CD-levyt poistuu kokonaan. Mihinkä enää ihminen voi luottaa, kun kaikki johon on tukeutunut, olikin vaan väliaikaista. Niin, ei kai tavaraan ainakaan. Ei ihmisiinkään, kaikkihan on vaan väliaikaista.

Mistä sitä voisi ottaa enää nykyään kiinni, mihin luottaa ja rakentaa elämänsä!

"Ota hetkestä kiinni... laalaalaa.. on mukava olla rappiolla"

Ehkä hektinen nykyaika opettaa elämään hetkessä, eikö se ole joku suuri viisauskin nykyään, että elä tässä hetkessä.
Viimeksi muokannut plumps, 14.02.2008 22:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
elco

Re: Melko halpaa ja helppoa

Viesti Kirjoittaja elco »

Tix kirjoitti:Kun kitinä kerran on kaikkien yhteiskunnallisten asioiden edelläkävijä, tehdäänpä asiasta päättäjien puolesta päätös.
En kertakaikkiaan voi muuta kuin äänestää "Ei pakolliseksi". Tehdään nyt vaikka oletus, että tyypin B lampuista tehdään pakollisia lain voimalla, koska ne ovat jonkun instanssin mielestä kivampia kuin tyyppi A. Pian tämän jälkeen kehitetään tyyppi C, joka on merkittävä parannus tyyppiin B joka mielessä. Nyt ilmeisesti tyyppiä C ei voi myydä tai ostaa, koska tyyppi B on lainsäätäjän suosikkilamppu ja mitään muitahan ei meillä käytetä.
Vastaa Viestiin