Ruokakauppojen tarjonta

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
masa

Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja masa »

Kyllä on mennyt ruokakauppojen valikoimat ja varsinkin lihavalikoimat perseelleen. Joka paikassa on enimmäkseen tarjolla valmismarinoitua huonolaatuista jämälihaa, jonka kilohinta on silkka vitsi. Missä ihmeessä on maustamaton laadukas liha, tai mistä ihmeestä löytää luomulihaa? Cittarissa oli jo myynnissä perunamuusikin einestuotteena. Siis muovitettua, valmista perunamuusia mikroon vaan ja bling!

Halutaanko me oikeasti syödä muka kotona ruokatehtaiden valmiiksi maustamia ja varsinkin aromivahventeilla myrkytettyjä tuotteita, vai miksi helvetissä kaupat ovat täynnä ns. valmisruokia nykyään? Eikö jengi osaa edes perunamuusia tehdä itse?

Pahin pettymys tuli viimeviikolla jauhelihan kanssa. Ostin kilon rasvatonta naudan jauhelihaa (Atria), ja väsäsin sitä puhalilloja italialaisittain. Olin lentää perseelleni, kun vedin uunista pulleroiset ulos. Oli meinaan uunipellille kerääntynyt niin järkyttävä määrä vettä, että pulleroiset olisivat tarvinneet pelastusliivit mukaansa. Näköjään Atria tunkee jauhelihatuotteisiinsa vettä suuremman kilohinnan kiilto silmissä. Atrian kohdalla tämä toiminta toki on tuttua. Eron huomaa parhaiten varmaankin Atrian joulukinkun ja Tanskalaisen joulukinkun välillä. Siinä missä Atrian kinkusta tulee vettä mukitolkulla, pihauttaa Tanskalainen kinkku pihalle muutaman ruokalusikallisen nestettä, ja on tuhannesti mehukkampi ja paremman makuinen. Tiedä sitten mitä pumppaavat Tanskalaisiin kinkkuihin.

Ilmeisesti tuo jauhelihan nesteytys on ihan arkipäivää Suomessa ruokatehtaiden kesken. Muistan lukeneeni, että tuota ongelmaa on juurikin kaikessa suojakaasuun pakatussa jauhelihassa. No, onneksi on vielä kauppoja, joista saa itse jauhettua paljon laadukkaampaa lihaa. Yksi hyvä kauppa on K-market Savio. Hieman kaukana, mutta varsin laadukas lihatiski ja kalatiski, jonne itse kuljen aina, kun kalaa tai parempaa lihaa halajan. Toki luomulihaa ei ole sielläkään näkynyt..

Mites on muilla. Jurppiiko kauppojen valmiseinesaromivahvennevalikoimat, ja kaipaatko laadukkaampia valikoimia ja luomulihaa kaupan tiskiin? Entä muita nykyisen valmissyöttämisen esimerkkejä?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ensimmäisenä kiroan kaikkein alimpaan helvettiin ne marinaadit mihin liha nykyään tökätään, aivan kauhean makuisia.

Onnekseni asustan paikassa jossa lähikauppana on astetta isompia yksiköitä. Tosin näistäkin vain toisessa on säädyllinen lihatiski, mistä löytyy vaikka minkä ryömivän lihaa. Toisesta taas sikaa mitä erilaisimmissa muodoissa.

Vieressä olisi lihakauppakin, mutten vielä ole uskaltanut siellä vierailla kun on ählämimesta. Luottelosta olen kyllä kuolaillut kaikkea hyvää.

Tosimiehen ratkaisun, eli suoraan tuottajalta ostamisen, eeuun kukkahattubakteerikammoisetsityihmiset tietysti tuhosivat ensimmäisenä, heti kurkkujen käyryysmittausten jälkeen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Brassilihaa saa taas:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... ?oid=10286
Lisää vain ulkomaista kilpailua, niin alkaa laatuakin löytä ja halvempaan hintaan.

Tarkalla kammalla kun seuloo, niin kyllä helsingin kaupoista vielä löytyy syötävää. Missään S-markettia pienemmässä en mielelläni käy, koska niissä valikoima on ihan mitä sattuu. Onneksi s-ryhmällä keskustan kauppojen valikoima on mietitty niissä käyvien asiakkaiden perusteella, eikä minkään maan keskiarvon.
masa

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja masa »

sivustahuutaja kirjoitti:Brassilihaa saa taas:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... ?oid=10286
Lisää vain ulkomaista kilpailua, niin alkaa laatuakin löytä ja halvempaan hintaan.´.
Helvetin hieno homma. Tämä oli todella hyvä uutinen.

Tulin tuota jauhelihajuttua miettineeksi ja muistelleeksi tovin lisää. Koska muistatte viimeksi paistaneenne sellaista jauhelihaa, joka oikeasti ruskistuu, eikä vaan kiehu? - Hmmm. Nehän perkeleet tahtovat aina kiehua harmaaksi, huonon näköiseksi mössöksi!?
Viimeksi muokannut masa, 28.02.2008 9:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bliss

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Täällä isoistakaan marketeista ei tahdo löytyä minkään sortin kuollutta eläintä, jota ei olisi uitettu jossain marinadissa. Joskus tuurilla sattuu saamaan maustamatonta broileria tai kalkkunaa. Kalaa saa onneksi paikalliselta torilta neljänä päivänä viikossa. Hintakin sattuu olemaan melko kohdallaan ja valikoima noin 30x parempi kuin S- tai K-ryhmän megamarketissa.
Valmisruokaa en osta kuin äärimmäisessä hätätilanteessa (ts. töissä menee oman ajan puolelle eikä kertakaikkiaan ehdi tehdä)
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

masa kirjoitti:Koska muistatte viimeksi paistaneenne sellaista jauhelihaa, joka oikeasti ruskistuu, eikä vaan kiehu? - Hmmm. Nehän perkeleet tahtovat aina kiehua harmaaksi, huonon näköiseksi mössöksi!?
Voihan perkele!? Tuohan on totta.

Pitääpä ostaa stokkalta mahdollisimman hyvää kamaa ja rinnalle jotain sontaa. Noista sitten pihvit samalla reseptilla ja rinnakkain paistumaan. Kameralla täytyy ottaa kuvia ja pistää nettiin tulokset.
BettyB.

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Mä olen erittäin harmistunut kauppojen valikoimista ja tuotteiden laadusta. Itse asiassa pohdin tätä asiaa (no vähän laajemminkin kyllä) aamulla töihin ajellessani. Lihan lisäksi huolenaiheeni koskee hedelmiä ja vihanneksia, joiden kohdalla tuntuu tapahtuvan aina sama asia. Ostat hedelmän raakana (koska kypsiä ei myydä), viet sen kotiin kypsymään, mutta kuinka ollakaan, hedelmä ei kypsy vaan pysyy raakana kunnes homehtuu. Niinku että mitä wattua? Sama pätee moniin vihanneksiin. Toki mua pännii myös isot pakkauskoot, kaikki kun on nykyään pakattuna suurperheiden tarpeisiin (ainakin isoimmissa marketeissa, joissa haluan käydä paremman valikoiman takia). No, onneksi kyläpahasessani on nykyään sen verran kova kilpailu lähikauppojen kesken, että lihatiskit ja niiden palvelu on erinomaista luokkaa, ja lähes mitä tahansa saa tilauksesta. Harmi vaan että kaikki muu valikoima on heikkoa. Mm. käyttämääni ProFeel maitojuomaa ei lähikauppani maitohyllystä löydy vaan joudun hakemaan sen muualta. Lisäksi itämaiseen ruokaan tykästyneenä toivoisin löytäväni jostain hyvän ja laajavalikomaisen itämaisia raaka-aineita myyvän marketin. Keravalla kuulema olisi yksi melko hyvä, nimestä ja sijainnista ei vaan ole mitään havaintoa. Onko muilla?

En edes lähe tuohon eineskeskusteluun, multa mitataan kohta verenpaine ja olis kiva saada realistinen tulos...
elco

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja elco »

masa kirjoitti: Koska muistatte viimeksi paistaneenne sellaista jauhelihaa, joka oikeasti ruskistuu, eikä vaan kiehu?
Lyötkö sä sen kylmänä pannulle?
prosessi

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja prosessi »

masa kirjoitti:Koska muistatte viimeksi paistaneenne sellaista jauhelihaa, joka oikeasti ruskistuu, eikä vaan kiehu?
Joka kerta. Mut se onki hirvee.
masa

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja masa »

elco kirjoitti:
masa kirjoitti: Koska muistatte viimeksi paistaneenne sellaista jauhelihaa, joka oikeasti ruskistuu, eikä vaan kiehu?
Lyötkö sä sen kylmänä pannulle?
No en todellakaan. Kylmänä kylmälle pannulle ei lyödä kuin pekoni.


Tuossa muuten se juttu:

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2038
Viimeksi muokannut masa, 28.02.2008 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hermann Hoth

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja Hermann Hoth »

prosessi kirjoitti:Mut se onki hirvee.
Siis hirveää hirveä! No ei, hyvää tuo on. Poro on myös oikein makoisaa, tosin kauppahallista hankittuna maksaa ... paljon. Ei kukaan tuntis poromiestä, jolta voisi ostaa vaikka koko elukan ja paloittelupalvelun siinä samalla?
masa

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja masa »

Bluntly kirjoitti: Vieressä olisi lihakauppakin, mutten vielä ole uskaltanut siellä vierailla kun on ählämimesta. Luottelosta olen kyllä kuolaillut kaikkea hyvää.

Niin se on se kosher-mesta? käyhän testaamassa ja anna rapparia!
prosessi

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Hermann Hoth kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Mut se onki hirvee.
Siis hirveää hirveä! No ei, hyvää tuo on. Poro on myös oikein makoisaa, tosin kauppahallista hankittuna maksaa ... paljon. Ei kukaan tuntis poromiestä, jolta voisi ostaa vaikka koko elukan ja paloittelupalvelun siinä samalla?
Mä. Sen nimi on Matti Vanhanen ja se toimii poromiesten edusmiehenä. Yrityksen nimi on Deliporo.
Hermann Hoth

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja Hermann Hoth »

prosessi kirjoitti:Mä. Sen nimi on Matti Vanhanen ja se toimii poromiesten edusmiehenä.
Siis meidän Matti patti maisteri! :D (Voiko maisterin laittaa ammatiksi? Minä kun olen kuvitellut, että Matti on pääministeri. :? )
Yrityksen nimi on Deliporo.
:hail:
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Hermann Hoth kirjoitti: Ei kukaan tuntis poromiestä, jolta voisi ostaa vaikka koko elukan ja paloittelupalvelun siinä samalla?
Käsittääkseni EU-lakien mukaan kotiteurastus on kielletty ilman aivan saatanan kalliita laitteita.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Aava

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja Aava »

masa kirjoitti:Kyllä on mennyt ruokakauppojen valikoimat ja varsinkin lihavalikoimat perseelleen.

Pahoittelen, menee vähän sivuun tosta "liha puhuu" -teemasta :)

Mua ihmetyttää ruokakauppakulttuurissa eniten se, että miten perheet pärjäsi sillon 80-90 -luvuilla pienempien lähikauppojen tarjonnalla? Miksei se enää riitä?

Joskus ihmetyttää kovasti, että onko todella monen rinnakkaistuotteen myyminen kannattava bisnes? Jos katsoo esim. miten jogurtti- ja muro/mysli-hyllyt on kasvaneet viimeisen 15 vuoden aikana. Tarviiko oikeasti esim. Saksasta asti rahdata tänne mansikkajogurttia, kun sitä saa kotimaisenakin?

Vai onko esim. Suomen väestön määrä kasvanut samassa suhteessa ruokakauppojen tarjonnan kasvamisen kanssa? Epäilenpä että ei.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja Niba »

elco kirjoitti:
masa kirjoitti: Koska muistatte viimeksi paistaneenne sellaista jauhelihaa, joka oikeasti ruskistuu, eikä vaan kiehu?
Lyötkö sä sen kylmänä pannulle?
Sitten jos lihaa oli yli 2/3 pannun pinta-alasta niin tuppaa vesi irtoamaan lihasta, eli pienempiä annoksia!

Wotkinilta saa hyvää!

Sikaa, Nautaa, Lammasta, Hevosta, Hirveä, Villisikaa yms. Kannattaa kokeilla!

!evosen sisäfile oli tosi bueno, no maksoi 40€ kilo mutta nautinto ei oo ilmaista! Villisian perhosleikkeet oli kanssa kovaa kamaa! :cheer: :cheer: :cheer:
Pyyhin Netikettiin..
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Aava kirjoitti:Mua ihmetyttää ruokakauppakulttuurissa eniten se, että miten perheet pärjäsi sillon 80-90 -luvuilla pienempien lähikauppojen tarjonnalla? Miksei se enää riitä?
Ihmisen tarpeet ovat rajoittamattomat, aivan kuten eläintenkin.
Herra Manala

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

masa kirjoitti:Mites on muilla. Jurppiiko kauppojen valmiseinesaromivahvennevalikoimat, ja kaipaatko laadukkaampia valikoimia ja luomulihaa kaupan tiskiin? Entä muita nykyisen valmissyöttämisen esimerkkejä?
No jurppiihan ne. Vakuumi/kaasupakkauksista ei tuppaa saamaan oikein mitään hyvää. Eilen tein lasagnea ja alkoi juurikin vituttaa se, että Atrian 750g kevytjauhelihaa sai huudattaa pannulla puoli tuntia että siitä sai nesteet _keitettyä_ pois ennenkuin se alkoi vihdoin (vaivoin) ruskistumaan. Yleensäkin Atrian lihajalosteet tuntuvat olevan niitä kaikkein laaduttomimpia kotimaisista. Jos mahdollista, preferoin HK:ta. Niillä on mun mielestä paras pakettipaistijauheliha portin 7% kanssa.

Hyvä lihatiski on hieno juttu, mutta yleensä hyvä lihatiski tarkoittaa samaa kuin 500 muuta asiakasta rynnimässä kersoineen ja kärryineen samoja käytäviä, jonka lasken pienimuotoisesti ahdistavaksi. Siksi tuleekin käytyä aika paljon minimanissa, missä on sekä bueno lihastiski että siedettävän vähän turisteja käytävillä. En kuitenkaan halua suositella kyseistä kauppaa teille, sillä viihdyn löydetyssä väljyydessäni. Pysykää Cityprismoissanne.

Mitä tohon luomuun taas tulee, niin... Luomu on kaunis muttei loppuun asti ajateltu ajatus, joka ei takaa oikein yhtään mitään tuotteen laadusta tai kasvatusolosuhteista. Laatu vaihtelee paljon enemmän kuin "hihnatuotteilla". Isomman hintalapun se tosin takaa ja varmasti.

Niba kirjoitti:Sitten jos lihaa oli yli 2/3 pannun pinta-alasta niin tuppaa vesi irtoamaan lihasta, eli pienempiä annoksia!
No helvetti ilmankos. Oon nimittäin jauhelihaa paistaessa vaan paistellut sitä koko pannunpohjan mitalla. Täytyykin muistaa tulevaisuudessa paistaa se kahtena 1/3 pohjan kokoisena kekona niin ei vedet irtoile.
prosessi

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Herra Manala kirjoitti:Hyvä lihatiski on hieno juttu, mutta yleensä hyvä lihatiski tarkoittaa samaa kuin 500 muuta asiakasta rynnimässä kersoineen ja kärryineen samoja käytäviä, jonka lasken pienimuotoisesti ahdistavaksi.
Tuolla Niban Wotkinilla ei oo ruuhkaa eikä kärryjä.
Herra Manala

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

prosessi kirjoitti:Tuolla Niban Wotkinilla ei oo ruuhkaa eikä kärryjä.
Sehän on hieno juttu. Ehkä suosittelet saman tien viikottaista lihakauppareissua Tampereelle?
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja huima »

Herra Manala kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Tuolla Niban Wotkinilla ei oo ruuhkaa eikä kärryjä.
Sehän on hieno juttu. Ehkä suosittelet saman tien viikottaista lihakauppareissua Tampereelle?
?

http://www.chef-wotkins.com/index.php?p=myymala
SikaMika

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

masa kirjoitti:käyhän testaamassa ja anna strapparia!

Eikö sulle jo tämän ketjunkin hengessä kelpaisi ihan oikea Liha?


Olen kyllä huomannut kaupassa myytävän (erityisesti) lihan paskahkon laadun. Leikkeleet mä olen jo pitkään ostanut Wotkinilta, lihan etsimiseen markettien ulottumattomista olen ollut liian laiska. Nyt kun tämän ketjun myötä valveuduin ainakin tehtaanmyymälänsä osoitetietojen verran, taidan siirtyä hankkimaan kaikki lihani Veijolta.
Herra Manala

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

huima kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Tuolla Niban Wotkinilla ei oo ruuhkaa eikä kärryjä.
Sehän on hieno juttu. Ehkä suosittelet saman tien viikottaista lihakauppareissua Tampereelle?
?

http://www.chef-wotkins.com/index.php?p=myymala
Niin? En asu Sörnäisissä. En asu Helsingissä. En käy töissä Helsingissä. Minulla ei normaalisti ole mitään asiaa Helsinkiin. Se, että ostaakseni lihaa normaalia ruuanlaittoa varten ajaisin 25 kilometriä ja takaisin ensin Espoon läpi ja sitten Helsingin keskustan läpi, olisi lievästi sanottuna idioottimaista.
SaintJohnPerse

Re: Ruokakauppojen tarjonta

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

.................................
Viimeksi muokannut SaintJohnPerse, 15.03.2008 17:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin