Nettisijoittaja 2008

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Aika katsoa onko paskanpuhujista mihinkään leikkimaailmassa.

Nettisijoittaja 2008 alkoi tänään, vielä ehtii mukaan.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/teemat/


Kuka on kitys paras hajautussalkussa?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21355
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Hajauttamattomat salkut eivät tuossa kisassa mittaa mitään. Hajautetuissakin kannattaa ottaa vain samaan suuntaan reagoivia osakkeita ja toivoa julmettua volaa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja Gat »

Minä en runkkaa kuin pöytälaatikkoon. Oikeaa rahaa pelissä 350 000. Sen verran hirvittää, että olen katsonut rahastoja vain kerran kuukaudessa. Pelkuri. Tai mitäpä lunastelemaan jos eivät nouse yli ostohinnan. Saattaa mennä holdaamiseksi pikavoittojen sijaan. Kyllä se siitä.. :roll:
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Nikkei tänne niin teen kitinäkisalistan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Nyt on soma paikka näyttää kyvyt kovien palstapuheiden lisäksi kun pörssi kiehuu ja tilaisuuksia tulee joka suunnasta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21355
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti:Nyt on soma paikka näyttää kyvyt kovien palstapuheiden lisäksi kun pörssi kiehuu ja tilaisuuksia tulee joka suunnasta.
Eihän trendin suunnalla ole mitään merkitystä kisassa pärjäämisen kanssa? Vai mitä meinaat?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Parhaat voitot on saatavilla kun kiehuu. Tasapaksusta vellistä Taj Mahalia rakenneta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21355
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti:Parhaat voitot on saatavilla kun kiehuu.
Kisassa tuolla ei ole mitään merkitystä. Kisassa voi voittaa vaikka tekemällä turskaa, kunhan tulos on parempi kuin muilla.

Liian turbulentti markkina on kisaan osallistumisen kannalta huono juttu, sillä mukaan tulee ennakoimatonta huojuntaa. Tasaisessa markkinatilanteessa kisassa pärjää nimittäin se, joka valitsee salkuunsa riskipitoisia ja samaan suuntaan liikkuvia osakkeita.

Kisassa tavoitteena on vain ja ainoastaan maksimituotto. Esim. 110 (10%) + 100(90%) on huonompi tuottojakauma kisaa ajatellen kuin 120(10%) + 80(90%). Todellisessa sijoittamisessa on downside, jolloin ensimmäinen olisi järkevämpi vaihtoehto.

Sama konkreettisemmin. Heität noppaa kisassa, jossa on 100 henkeä. Voittaja saa 1000e, muut ei mittään. Tasapelin tullen ykköspalkinto jaetaan voittajien kesken.

Voit osallistua kisaan heittämällä jompaa kumpaa noppayhdistelmää:
A) 2 x 6 sivuinen noppa -> Keskiarvo 7
B) 1 x 12 sivuinen noppa -> Keskiarvo 6,5

Kumman vaihtoehdon valitset kisaan? Sijoittaja valitsisi aina varman ja keskimäärin paremmin tuottavan A:n. Kisassa tuolla ei kuitenkaan pärjää, koska joku kuitenkin heittää 12. Täytyy siis pyrkiä maksimoimaan tuloksen 12 todennäköisyys ja se onnistuu paremmin vaihtoehdolla B (8%) kuin A (3%).

Ei kannata sijoittaa edes pelissä, jos ei ymmärrä riskiä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti:plää plää plää
Rautakanki pois perseestä ja mukaan leikkimieliseen kisaan. Tässä kun ei voi myydä mummoaan voittaakseen, eikä edes noudattaa mitään ikiaikaisia sääntöjä vaan otettava reiluja riskejä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Manzel

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja Manzel »

Gat kirjoitti:Minä en runkkaa kuin pöytälaatikkoon. Oikeaa rahaa pelissä 350 000. Sen verran hirvittää, että olen katsonut rahastoja vain kerran kuukaudessa. Pelkuri. Tai mitäpä lunastelemaan jos eivät nouse yli ostohinnan. Saattaa mennä holdaamiseksi pikavoittojen sijaan. Kyllä se siitä.. :roll:
Jos tuo 350k on pelissä, niin sijoita varmoihin, osinkoja tuottaviin paperihin. Suuretkaan notkahtelut eivät tuo paljoa hallaa pidemmällä tähtäimellä. tällä hetkellä.

Tänä vuonna todella moni yhtiö jakaa hyviä osinkoja.

Talouslehtien ja monien tuntemieni sijoittajien mukaan käsitys tilanteesta on, että taantuma on jo selätetty. Itse en kyllä usko tuohon. No, sen näkee kohta, ehkä. En vaan usko, että mm. Amerikan keinoelvytys ja tämänhetkinen pieni notkahdus ylöspäin voi merkitä merkitä mitään pysyvää. Siellä kun hommat ovat kuitenkin päin persettä.

Älä toki tuomitse veikkaukseni, jos se menee päin kilinpalleja..
Kun katsoo suomalaisten tai amerikkalaisten analyytikkojen kommentteja, niin 9/10 heidän viimeisen 4 vuoden ajalta on mennyt täydellisesti päin hanuria, vaikka ovat mukamas ”asiantuntijoita”

Mutta esim. jos Rautaruukkiin pistäisi 100k tämän hetkisellä kurssilla, saisi osinkoa n. 7600 miinus ferot. Aika hyvä ja varma tuotto verrattuna rahastoihin, varsinkin kun kukaan ei ole ojentamassa pyhää välistä vetävää kättään.
Ja kurssi ei seuraavan 10 vuoden sisällä vajoa alemman tuota, siitä olen varma, kun se on jo nyt laskenut puolella yli 50 kybästä pienessä ajassa .
Hetkellisesti kyllä osingonjaon jälkeen muttei pidemmällä tähtäimellä.

Sanotaan että siinä vaiheessa kun taksikuskit alkavat antaa sijoitusneuvoja, pitää olla varuillaan.
Eli kannattaa olla varuillaan kun raksaduunari antaa ohjeita.
Che

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja Che »

Osallistuin tähän jo aikaisemmin työpaikan huumorimielellä (lue=veren maku suussa) järjestetyssä skabassa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja Gat »

Manzel kirjoitti:
Jos tuo 350k on pelissä, niin sijoita varmoihin, osinkoja tuottaviin paperihin. Suuretkaan notkahtelut eivät tuo paljoa hallaa pidemmällä tähtäimellä. tällä hetkellä.

Tänä vuonna todella moni yhtiö jakaa hyviä osinkoja..
No kun laitoin jo. Marraskuun puolivälissä. Kehittyvien markkinoiden rahastoihin. Tuolla summalla selvisin ilman merkintäkuluja ihan pyytämättäkin.

Päätin jo alkuun, että kotimaisiin osakkeisiin en koske. Vaikka niistä se välistävetäjä puuttuu. Silloin pitäisi seurata tiiviimmin ja ymmärtää enemmän. Toki osakkeilla voisi tehdä hyvät voitot, mutta tosiaan ei ns. "asiantuntijatkaan" tunnu tietävän horoskooppeja paremmin.

Osingoista ajattelin, että minähän siis EN TARVITSE säännöllisiä osinkotuloja. Tavoitteena on silkka voitto.

Vuosi-pari sitten sijoitettuna rahastoista olisi saanut parhaat voitot. Esimerkiksi Ukraina-rahastoissa on näkynyt 109% vuosittaista voittoa! No Ukrainaan en sentään laittanut, katsoin että eiköhän se ole jo siinä. Huonompi sitten että kaikki alkoi lipsumaan heti kun MINÄ aloin leikkiin mukaan. :D Vaikka nimenomaan koetin valinnoissa varoa liikaa riippuvuutta USA:n tilanteesta.

Pikavoitoissa rahastojen kautta on nyt "pikku" ongelmia. Marraskuussa jo näkyi taantuman uhka. Sen verran yritin ajoittaa, että pankin huhuilusta huolimatta odottelin yhden korjausliikkeen yli, toivoen ettei pahempia tule, ja nyt olisi halvinta ostaa. No ei.

Lohduttavasti peruspilarini Venäjä (pääosa paikallisessa päivittäiskamassa, pienempi osa öljyssä) sekä Latinalainen Amerikka väpättää suunnilleen ostoarvossaan. Niissä yli puolet rahasta. Ilmeisesti eivät ole riippuvaisia lamautuvaan USAhan viennistä. Latinalainen Amerikkakaan ei ainakaan tavaraviennistä, raaka-aineviennistä kyllä. Mutta sille löytyy muualtakin ostajia. Ja omana tyhmänä teorianani, että ehkä osa jenkkisijoittajista siirtää nyt varojaan Etelä-Amerikkaan, koska eivät muita mantereita juuri tunne kuin omansa ja sen lähimmän.

Pienempinä sitten Intia ja Kiina. 50 rahaa kumpaankin. Joissa on ollut selvää ylikuumenemista ja korjausliike ennen ostoani kyllä. Mutta edelleen arvion, että pitkällä tähtäimellä niiden markkinoiden on pakko nousta ja paljon. Vaan laskeehan ne rahastot nyt. Osin varmaan täysin vastoin niiden alueiden talousennusteita ja kasvupotentiaalia. Mutta rahastot varsinkin ovat riippuvaisia psykologisesta panikoinnista ja siitä johtuvasta lunastusvyörystä. Ostin liian aikaisin. Ja kyllä valitettavasti niinkin, että Kiina ja Intia elävät tekemällä tavaraa USA:han, joten jos lamajenkki ei osta tiimaririhkamaa, niin huonosti menee.

Sitten minä idiootti nöyränä kuuntelin pankin pukunöösin suosituksia "hajautuksesta" ja otin pikkulisinä sen suosittelemia Balkania ja vielä Turkkia, jotka kuulemma ovat vähiten riippuvaisia Ameriikan laskusta. Ja paskat, ei ne mitään tiedä vaikka puku päällä onkin..

Eli nytten näyttää, että ainakaan voittoa ei aikoihin tule. Laskee perkele. Mietin kestääkö vai panikoidako tappiot realisoiden. Ainoita iloja, että melkein kaikilla sijoittajilla menee yhtä huonosti tai huonommin. Voin laittaa silmät kiinni ja sormet ja varpaat ristiin ja odottaa. Tai lunastaa tappiolla mutta mihin sitten? Takasin pankkitilille vai vaikkapa kultaan ja raaka-aineisiin, jotka on ainoina nousussa? Tosin tietty kultakin on huipussaan ja laskee jos minä sitä fyysisenä tai rahastona otan, jos taas en ota, se kohta tuottaisi paremmin kuin pyramidihuijaukset :D
SikaMika

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Gat kirjoitti: Mutta edelleen arvion, että pitkällä tähtäimellä niiden markkinoiden on pakko nousta ja paljon. Vaan laskeehan ne rahastot nyt.
Niin no. Eikö olisi peliliike myydä ko. osakkeet vittuun nyt ja ostaa uudestaan sitten kun aallonpohja on saavutettu? Noin mä ainakin olen sijoittamisen ymmärtänyt, ostetaan halvalla ja myydään kalliilla.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja Gat »

SikaMika kirjoitti:
Gat kirjoitti: Mutta edelleen arvion, että pitkällä tähtäimellä niiden markkinoiden on pakko nousta ja paljon. Vaan laskeehan ne rahastot nyt.
Niin no. Eikö olisi peliliike myydä ko. osakkeet vittuun nyt ja ostaa uudestaan sitten kun aallonpohja on saavutettu? Noin mä ainakin olen sijoittamisen ymmärtänyt, ostetaan halvalla ja myydään kalliilla.
No nyt just olen ostanut kalliilla ja myisin halvalla. Ottaisin tappiota. Parempi olisi ollut ostaa vasta nyt tai siis aallonpohjasta nousun aikaan. Holdaamallakin jos ja kun ne nousee, pääsen voitolle.. sitten joskus.. :roll:

Tappio ei pääse realisoitumaan (muuten kuin joo väärän ostoajan tuottamana voiton pienentymisenä) jos nyt puren hampaita, puristelen muniani ja holdaan. Tai sitten joo panikoin niinkuin monet muutkin ja myyn.. :roll:
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja aasi »

Jos veikkaa sen puolesta että Yhdysvallat / dollari tulee lähivuosien tai kuukausien aikana vajoamaan todella syvälle, mikä olisi tarkoituksenmukainen sijoitusinstrumentti? Mielellään sellainen joka ei hajoa helposti. Saa vuotaa verta tapahtumaa odottaessa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja Gat »

aasi kirjoitti:Jos veikkaa sen puolesta että Yhdysvallat / dollari tulee lähivuosien tai kuukausien aikana vajoamaan todella syvälle, mikä olisi tarkoituksenmukainen sijoitusinstrumentti? Mielellään sellainen joka ei hajoa helposti. Saa vuotaa verta tapahtumaa odottaessa.
Kulta.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja aasi »

Gat kirjoitti:
aasi kirjoitti:Jos veikkaa sen puolesta että Yhdysvallat / dollari tulee lähivuosien tai kuukausien aikana vajoamaan todella syvälle, mikä olisi tarkoituksenmukainen sijoitusinstrumentti? Mielellään sellainen joka ei hajoa helposti. Saa vuotaa verta tapahtumaa odottaessa.
Kulta.
En usko että kullan arvo euroon nähden nousee niin merkittävästi että kannattaisi.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja aasi »

McJanne kirjoitti:
aasi kirjoitti:
Gat kirjoitti: Kulta.
En usko että kullan arvo euroon nähden nousee niin merkittävästi että kannattaisi.
Se oli kaiketi kuitenkin rakkaudentunnustus?
Kai huomasit kylmän torjunnan.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja Gat »

aasi kirjoitti:
Gat kirjoitti:
aasi kirjoitti:Jos veikkaa sen puolesta että Yhdysvallat / dollari tulee lähivuosien tai kuukausien aikana vajoamaan todella syvälle, mikä olisi tarkoituksenmukainen sijoitusinstrumentti? Mielellään sellainen joka ei hajoa helposti. Saa vuotaa verta tapahtumaa odottaessa.
Kulta.
En usko että kullan arvo euroon nähden nousee niin merkittävästi että kannattaisi.
Ehkä ei enää, mutta niinkuin kaikki, vuosi tai puolikin vuotta tai pari kuukauttakin sitten ostettuna fyysinen kulta tai kultarahasto olisi kannattanut lyhytaikaisena sijoituksena, euroinakin, kunhan keksii myydä oikeaan aikaan. Tai sitten voi kannattaa vieläkin ostaa. Tai sitten ei.

Joka tapauksessa kun dollari laskee ja maailmantalous heikkenee, kullan arvo nousee. Sekä sijoittajat ostavat että itämaiden karvaranteet lastenlastensa turvaksi. Sinänsä melko hyödytön materiaali, ei käyttöä.
SikaMika

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Gat kirjoitti:
SikaMika kirjoitti:
Gat kirjoitti: Mutta edelleen arvion, että pitkällä tähtäimellä niiden markkinoiden on pakko nousta ja paljon. Vaan laskeehan ne rahastot nyt.
Niin no. Eikö olisi peliliike myydä ko. osakkeet vittuun nyt ja ostaa uudestaan sitten kun aallonpohja on saavutettu? Noin mä ainakin olen sijoittamisen ymmärtänyt, ostetaan halvalla ja myydään kalliilla.
No nyt just olen ostanut kalliilla ja myisin halvalla. Ottaisin tappiota. Parempi olisi ollut ostaa vasta nyt tai siis aallonpohjasta nousun aikaan. Holdaamallakin jos ja kun ne nousee, pääsen voitolle.. sitten joskus.. :roll:

Tappio ei pääse realisoitumaan (muuten kuin joo väärän ostoajan tuottamana voiton pienentymisenä) jos nyt puren hampaita, puristelen muniani ja holdaan. Tai sitten joo panikoin niinkuin monet muutkin ja myyn.. :roll:
Mitä nää horiset? Jos myyt ostohintaasi halvemmalla nyt ja ostat takaisin vielä halvemmalla, miten ihmeessä tekisit tappiota? Siis olettaen kuten sinä, että rahastosi lähtevät jossain vaiheessa joka tapauksessa nousuun? En tiedä noiden merkintä- yms. kuluista, mutta ainakin olettaen kulut pieniksi, holdaaminen kuulostaa typerimmiltä vaihtoehdolta. Olet Lose-lose tilanteessa: jos kurssit siis nyt laskevat ja myöhemmin nousevat), voitat enemmän myymällä heti pois ja ostamalla myöhemmin halvemmalla takaisin. Jos taas kurssit jatkavat laskuaan ikuisesti, voitat eniten myymällä heti pois.

Toi ikuinen holdaaminen on sulla liikaa verissä.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja Gat »

SikaMika kirjoitti:Mitä nää horiset? Jos myyt ostohintaasi halvemmalla nyt ja ostat takaisin vielä halvemmalla, miten ihmeessä tekisit tappiota? Siis olettaen kuten sinä, että rahastosi lähtevät jossain vaiheessa joka tapauksessa nousuun? En tiedä noiden merkintä- yms. kuluista, mutta ainakin olettaen kulut pieniksi, holdaaminen kuulostaa typerimmiltä vaihtoehdolta. Olet Lose-lose tilanteessa: jos kurssit siis nyt laskevat ja myöhemmin nousevat), voitat enemmän myymällä heti pois ja ostamalla myöhemmin halvemmalla takaisin. Jos taas kurssit jatkavat laskuaan ikuisesti, voitat eniten myymällä heti pois.

Toi ikuinen holdaaminen on sulla liikaa verissä.
:shock: Olet oikeassa. Tyhmänä en ole noinpäin tullut ajatelleeksikaan.

Toisaalta jos kaikki tekisivät noin, niin koska lähes kaikki rahastot ovat laskussa..

(Morningstarin mukaan maanosittain keskimäärin rahastoissa näin, mulla ei kaikissa noin pahasti.. , eka luku on viikko (nousuakin) , toka kuukausi, kolmas kolme kuukautta:)

Suomi -2.3 -16.8 -23.6
Eurooppa 2.3 -6.9 -18.3
Pohj.-Amerikka 7.6 -4.3 -15.1
Japani 4.7 -6.1 -12.2
Aasia Pacific ex Jap 5.8 -11.0 -21.9
Kehittyvä Eurooppa 3.1 -7.9 -18.6
Lat.-Amerikka 1.8 -9.9 -9.5
Maailma 5.3 -5.7 -16.2

.. niin kaikkien lunastaessa eli myydessä rahastot katoaisivat nyt kokonaan ja lama vain pahenisi. Sama osakkeissa. Tietysti mitäs se juuri minun tuon taktiikan käytön etuihini kuuluu, ei ne kaikki muut kuitenkaan lunasta.. :D

Siinä on vaan psykologinen juttu, että vituttaa myydä tappiolla. Ja ainakin teoreettinen riski, että entäs jos eivät luopumiseni jälkeen paljoa enää laskiskaan, vaan alkaisivat hetikohta nousemaan.. niin joutuisin sitten ostamaan myyntiä kalliimmalla niitä samoja takaisin tai muita +kulut päälle. Epätodennäköistä, mutta niin noista päivittäisistä väpätyksistä helposti ajattelee.
Tix

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja Tix »

Gat kirjoitti:Siinä on vaan psykologinen juttu, että vituttaa myydä tappiolla. Ja ainakin teoreettinen riski, että entäs jos eivät luopumiseni jälkeen paljoa enää laskiskaan, vaan alkaisivat hetikohta nousemaan.. niin joutuisin sitten ostamaan myyntiä kalliimmalla niitä samoja takaisin tai muita +kulut päälle. Epätodennäköistä, mutta niin noista päivittäisistä väpätyksistä helposti ajattelee.
Heh. Mä laitoin omat rahastosijoitukseni lihoiksi hyyvin pienellä voitolla verrattuna siihen mitä olisi saanut puolisen vuotta aiemmin. Ihan siksi kun alkoi epäilyttämään että nyt lähtee. Nyt kun katsoo niin olisi parikymmentä pinnaa pakkasella. Se tarkoittaa sitä, että lunastuspalkkiokin huomioon ottaen saisin melkoisen määrän osuuksia enemmän samalla rahalla nyt.

Hyvät sijoittavat myyvät kun romahdus alkaa ja ostavat kun se päättyy. Jos sinulla ei ole halua tai mahdollisuutta seurata maailmantaloutta kovin aktiivisesti, niin konservatiivisemmat sijoitukset olisivat varmaan fiksumpia.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tix kirjoitti:Heh. Mä laitoin omat rahastosijoitukseni lihoiksi hyyvin pienellä voitolla verrattuna siihen mitä olisi saanut puolisen vuotta aiemmin. Ihan siksi kun alkoi epäilyttämään että nyt lähtee. Nyt kun katsoo niin olisi parikymmentä pinnaa pakkasella. Se tarkoittaa sitä, että lunastuspalkkiokin huomioon ottaen saisin melkoisen määrän osuuksia enemmän samalla rahalla nyt.

Hyvät sijoittavat myyvät kun romahdus alkaa ja ostavat kun se päättyy. Jos sinulla ei ole halua tai mahdollisuutta seurata maailmantaloutta kovin aktiivisesti, niin konservatiivisemmat sijoitukset olisivat varmaan fiksumpia.
Juu, mutta sitten minun olisi pitänyt laittaa lihoiksi heti kun tappiota näkyi, siis mieluiten heti ostoa seuraavalla viikolla. Seuraan kyllä maailmaa.. mutta ei hotsittanut heti myöntää mokanneensa ja jäin odottamaan ja toivomaan josko olisi vain tavallista volatiliteettia ja markkinoiden ylisäikkyyttä uutisista sekä kohtuullisia korjausliikkeitä.. kunnes alkaa olla liiankin tappiollista lunastaa nyt.

Kyllähän 90-luvun lamassa romahtaneita suomiosakkeita holdanneet olisi nyt enimmäkseen reippaasti voitolla, mutta se vie aikaa ja niin varmasti mun rahastoillakin :roll:

Väärään aikaan laitoin, mutta tuli emmittyä liikaa rahaa käyttötilillä toisaalta liiankin pitkään ja tuntui että silloin piti jo alkaa sijoittamaan.

Tuossa muuten kultahypetystä Morningstarissa, mutta sekin voi olla liian myöhäistä. "Viisas" enemmistö sanoi ettei kannata ja silloin tietysti olisi kannattanut :roll:

http://www.morningstar.fi/news/news.asp ... 2008-03-10
Viimeksi muokannut Gat, 26.03.2008 13:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
elco

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja elco »

Pankkitililtä saa kolmen kuukauden 100k määräaikaistalletukselle ehkä 4,5% verraten riskitöntä tuottoa.

Tätä parempaa vinkkiä et saa mistään.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Nettisijoittaja 2008

Viesti Kirjoittaja Gat »

elco kirjoitti:Pankkitililtä saa kolmen kuukauden 100k määräaikaistalletukselle ehkä 4,5% verraten riskitöntä tuottoa.

Tätä parempaa vinkkiä et saa mistään.
Niin, olisi pitänyt uskoa Äitiä.
Äiti on aina oikeassa. :roll:
Vaikka silloin meinasin, että mitä se akka tietää, ainoa kokemuksensa kun oli KOP:n osakkeista ja takkiin tuli.

Ehkäpä itse otan takkiin varmuuden vuoksi vielä viikon pari, sitten siirtelen johonkin.. varmiten juu korkeakorkoiselle. Tosin noilla prosenteilla ne ei paljoa inflaatiolta pelasta.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Vastaa Viestiin