Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Tässäpä on kaveri ryhtynyt keräämään tietoa ruuan lisäaineista.

http://sundqvist.blogspot.com/2008/05/m ... niten.html

Kammottavaa mitä paskaa monet ihmiset tietämättään tai ymmärtämättään mättää.

Olen hiukan asiaa tutkinut enkä ole muistaakseni löytänyt yhtään einestä tai vastaavaa, jossa ei olisi glutamaattia E621.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
NegaDuck

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Mmm..... natriumglutamaatti on hyvää!
1108

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Onko noista nyt jotakin vaaraa muka vai pitääks tässä nyt alkaa googlettaan vai täh?
Herra Manala

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Noi makeissekoitukset vois kyllä pistää kokonaan omaan sarjaansa. Onhan se selvä että niissä on hirveä lista erilaisia väriaineita jos pussista löytyy pariakymmentä erilaista makeista. Kiinnostavampia noi einestyyppiset yksittäistuotteet ovat.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

BrianW kirjoitti:
Olen hiukan asiaa tutkinut enkä ole muistaakseni löytänyt yhtään einestä tai vastaavaa, jossa ei olisi glutamaattia E621.
Nuo kaupan einekset nyt muutenkin ovat mm. suuren luokan suolapommeja. Ei kukaan täysjärkinen, makuaistin omaava ihminen, syö niitä jatkuvasti.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Kreitsu kirjoitti:
BrianW kirjoitti:
Olen hiukan asiaa tutkinut enkä ole muistaakseni löytänyt yhtään einestä tai vastaavaa, jossa ei olisi glutamaattia E621.
Nuo kaupan einekset nyt muutenkin ovat mm. suuren luokan suolapommeja. Ei kukaan täysjärkinen, makuaistin omaava ihminen, syö niitä jatkuvasti.
Tottahan se on, vaikkakin en minä suolaa nyt niin pahana pidä mutta korjaan. Wurst Fennican raakamakkarat ovat lisäaineettomia. Juuri havaitsin. Pitääpä etsiä.

Ruokateollisuus on todella suurta businesta ja senpä takia on sitä mieltä, että glutamaatista, makeutusaineista tms ei ole haittaa. Niillähän saadaan mahdollismman halvalla tuotettua ns ruokaa , joka kuitenkin ihmisille maistuu, koska glutamaatti on makuaistia addiktoivaa. On esitetty näkemyksiä, että glutamaatti olisi yksi syy niihin megaläskeihin, joita usein esim jenkeistä on nähty.

Muitakin mielipiteitä on. Tässä yksi.

http://www.naturalnews.com/020550.html
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja BrianW »

exPertti kirjoitti:
BrianW kirjoitti:Kammottavaa mitä paskaa monet ihmiset tietämättään tai ymmärtämättään mättää.
Vitut. Tässä maassa on hyvin toimiva elintarvikevalvonta ja täällä ei syödä mitään mikä olisi ihmiselle vaarallista. Siis ainakaan pieninä annoksina.

Tietty jos syöt vaikka purkillisen suolaa yhdeltä istumalta eihän se terveellistä ole.
Niin varmaan on sitten. Minähän olenkin tällainen terveysfasisti, joka toivon että syömäni ruoka on myös terveyttä edistävää eikä vähitellen haittoja aiheuttavaa.

En tiedä luitko tuon jutun glutamaatista ja makeutusaineista, mutta jos nyt oletetaan, että siinä on perää, niin aika ikävää kamaa. Minä ainakin vältän kaikkia sellaisia tuotteita, jotka em glutamaattia ja muitakin lisäaianeita sisältävät.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

BrianW kirjoitti: Minähän olenkin tällainen terveysfasisti, joka toivon että syömäni ruoka on myös terveyttä edistävää eikä vähitellen haittoja aiheuttavaa.
Sitten kannattaisi oikeasti kiinnittää huomiota myös siihen suolaan.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Kreitsu kirjoitti:
BrianW kirjoitti: Minähän olenkin tällainen terveysfasisti, joka toivon että syömäni ruoka on myös terveyttä edistävää eikä vähitellen haittoja aiheuttavaa.
Sitten kannattaisi oikeasti kiinnittää huomiota myös siihen suolaan.
Itse asiassa, kun laitan ruokaa en koskaan käytä suolaa, muita mausteita sitten enemmän. Ulkona syödessä tietenkin on vaikea vältellä enkä minä nyt niin niuho ole, ettenkö söisi jos joku minulle haluaa tarjota hyvän illallisen.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja BrianW »

exPertti kirjoitti:
BrianW kirjoitti:Itse asiassa, kun laitan ruokaa en koskaan käytä suolaa, muita mausteita sitten enemmän. Ulkona syödessä tietenkin on vaikea vältellä enkä minä nyt niin niuho ole, ettenkö söisi jos joku minulle haluaa tarjota hyvän illallisen.
Nämä muut mausteet ovatkin yleensä niitä E-koodeja. Yksi tiukoin paketti lienee aromisuola.
Jaa niinkuin curry, chili, musta-, valko-, punapippuri ym ?
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja BrianW »

exPertti kirjoitti:
BrianW kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
Nämä muut mausteet ovatkin yleensä niitä E-koodeja. Yksi tiukoin paketti lienee aromisuola.
Jaa niinkuin curry, chili, musta-, valko-, punapippuri ym ?
Ne eivät ole. Aromivahventeet yms.

Mutta kyllä sinä suolaa tarvitset. Koetin nyt etsiä tuoteselostetta, mutta netistä ei löytynyt. Seltin mineraalisuola

Noh wikipedia tietää näin:

Grammassa suolaa on noin 0,4 grammaa natriumia (Na). 1 g natriumia = 2,5 g suolaa. Natriumin riittäväksi ja turvalliseksi minimisaanniksi aikuisilla on arvioitu 1,5 g suolaksi laskettuna. Sen saa elintarvikkeiden luontaisesti sisältämästä natriumista.[3][4] Ravinnosta johtuvaa natriumin puutetta ei tunneta, koska ruoassa on suolaa monta kertaa enemmän kuin mitä ihminen tarvitsee.[5]

Käsittääkseni merisuola on parasta, jos suolaa tarvitaan.

Se aromivahvenne on juuri glutamaattia E621, jota aika moni pitää pahana ja minä ainakin välttelen.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

BrianW kirjoitti: Itse asiassa, kun laitan ruokaa en koskaan käytä suolaa, muita mausteita sitten enemmän. Ulkona syödessä tietenkin on vaikea vältellä enkä minä nyt niin niuho ole, ettenkö söisi jos joku minulle haluaa tarjota hyvän illallisen.
Esimerkiksi McCormicin curryssa on 13,5% suolaa. Se on paljon se. Kaikkein terveellisin tapa olisikin maustaa ruokansa tuoreilla yrteillä.

Itse en käytä ollenkaan mausteita ja pyrin syömään eineksiä mahdollisimman harvoin ja onnistun tässä oikein hyvin (koska en juurikaan pidä eineksistä ja minulle sopiva valikoima on muutenkin hyvin suppea).

Mainitsen vielä, että minulle on aivan sama, mitä ja miten muut syövät. Tähän keskusteluun otin osaa, kun aihe kiinnosti ja ihmettelin, miten terveysfasistiksi itseään kutsuva ei piittaa liiallisen suolankäytön haitoista.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Kun mä en kertakaikkiaan käytä juurikaan tuotteita joissa on suolaa, currykin on tuossa listalla ensimmäisenä vaan sen takia, että eräs ystäväni mainitsi siitä eilen. Kun mä jauhan pippurimyllylä pipuria niin ei siinä käsittääkseni mitään suolaa ole.

Yrtit varmaan on todella paras ratkaisu. Mökillä niitä on kasvateltukin.

Mutta enpä minäkään niin fasisti ole, tehköön kukin miten tykkää, käytinpä vain tuota termiä ennenkuin joku muu ehtii. Minusta näistäkin asioista on syytä keskustella ja olla selvillä.

Edelleen olen sitä mieltä, että pahempi ongelma on muut aineet kuin suola vaikkei sitäkään tietysti väheksyä pidä. Varsikin jos on esim taipumusta verenpaineeseen.

Katselen välillä kaupassa mitä esim teinit ostaa, niin se on suurimmaksi osaksi keinoaineilla makeutettuja juomia ja kaikenlaisia sipsejä ym, joiden sisältö ei välttämättä ole mitään terveellistä. Sisältävät transrasvoja ym eikä käsittääkseni mitään hyödyllistä.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23502
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Syön kaiken minkä kotiani kannan välittämättä mömmöistä. Onhan elämä niin perseestä, että jollain täytyy kompensoida vitutusta. Suolaakin vedän raakana rankan ryypiskelyn jälkeen puoli kourallista.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
masa

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja masa »

Bluntly kirjoitti:Syön kaiken minkä kotiani kannan välittämättä mömmöistä.

Melkein sama vika. Eiköhän joku muu minut tapa aiemmin, kuin aromivahvenne 456789 bratwurstissa.

Tosin eineksiä en kyllä muuten syö, kuin noita Kitchen Joy mättöjä duunieväinä.

http://l.yimg.com/www.flickr.com/images/spaceball.gif

Muuten kaikki valmismarinoidut paskat jää kyllä kaupan hyllyyn.
Viimeksi muokannut masa, 13.05.2008 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
killkill

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja killkill »

Muistetaans nyt kuitenkin, mikä se kaikkein aivoja mädättävin E-tyypin elintarvikelisäaine onkaan...

Kuva
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Bluntly kirjoitti: Onhan elämä niin perseestä, että jollain täytyy kompensoida vitutusta.
Tää ei nyt asiaan kuulu mutta et sitten taida olla kovin onnellinen ?

Mikä siitä elämästä niin kurjaa tekee. Käsittääkseni sinulla on ihan ok työ muutenkin asiat kunnossa.

Jos tuolta tuntuu niin kuinka yleensä viitsii elää?

Eipä silti, kyllä minustakin on tuolta tuntunut mutta kun katson kokonaisuutena, niin erittäin mukavaa on suurimmaksi osaksi ollut.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Mistä minä tiedän mitä kukin kaipaa, kun en henkilöä lainkaan tunne.

Sinällään myönnän kysymyksen tyhmyyden sikäli, että harvapa kaikkia ikäviä juttujaan haluaa palstalla levitellä.

Minusta vaan on huolestetuttavaa jos tuolta tuntuu, enkä suinkaan halua vinoilla.G -miehelle olen kyllä suoraan vttuillut, mutta nähdäkseni hän on ihan omassa sarjassaaan. Valittaa ja törkeilee mutta ei ole valmis tekemään/muuttumaan, paitsi nyt taitaa olla poistunut johonkin.

Yksinäisyys on ikävä asia ja on minullekin tuttua ollut.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
BettyB.

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Kyllä mä olen katsonut asiakseni vedellä kaikkea kohtuudella, myös noita eekkösiä siinä suolan sivussa.
Herra Manala

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Turhasta stressaus tappaa kyllä takuulla varmemmin kuin suola ruuassa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exPertti kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Nämä muut mausteet ovatkin yleensä niitä E-koodeja. Yksi tiukoin paketti lienee aromisuola.
BrianW kirjoitti: Jaa niinkuin curry, chili, musta-, valko-, punapippuri ym ?
Ne eivät ole. Aromivahventeet yms.
Ei 'yleensä' voi viitata mihinkään aromisuoloihin mausteiden kohdalla. Maustesekoituksiin suolaa ja mömmöjä kyllä tungetaan, mutta sahramit, muskottipähkinät ja sun muut sellaiset saa kyllä joka kaupasta ilman ylimääräisiä aineita.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23502
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Parisuhde on jo tippunut listalta, muut asiat tässä mättää.

Eikä tässäkään talossa eineksiä syödä vaan tukeudutaan täyteen asiaan:

Kuva
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja Niba »

Bluntly kirjoitti:Parisuhde on jo tippunut listalta, muut asiat tässä mättää.

Eikä tässäkään talossa eineksiä syödä vaan tukeudutaan täyteen asiaan:

Kuva
Onks toi DeLonghi?? Italian business?

Kuva

On tietysti itselläkin, joku makkarantoimittaja joskus antoi. Mutta olemme llahjomatomat!
Pyyhin Netikettiin..
NegaDuck

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Bluntly kirjoitti:Parisuhde on jo tippunut listalta
Toivo mennyt vai toive täyttynyt?
NegaDuck

Re: Ruuan lisäaineet eli ns E-vitamiinit

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Vieläkin vaikeampi sanoa, koska esmes multa on viime aikoina kadonnut kokonaan kiinnostus pariutumiseen ja olen vetänyt kicksejä nörtteilyyn uppoutumisesta.
Vastaa Viestiin