Tulotaso ja tuloverojen alentaminen

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Mitä mieltä tuloverojen alentamisesta?

Olen pientuloinen ja mielestäni tuloverojen alennusten pitäisi kohdistua pientuloisiin
1
7%
Olen pientuloinen ja mielestäni tuloverojen alennusten pitäisi kohdistua tasaisesti kaikkiin palkkaluokkiin
2
14%
Olen pientuloinen ja mielestäni tuloverojen alennusten pitäisi kohdistua progression lieventämiseen
0
Ei ääniä
Olen keskituloinen ja mielestäni tuloverojen alennusten pitäisi kohdistua pientuloisiin
0
Ei ääniä
Olen keskituloinen ja mielestäni tuloverojen alennusten pitäisi kohdistua tasaisesti kaikkiin palkkaluokkiin
4
29%
Olen keskituloinen ja mielestäni tuloverojen alennusten pitäisi kohdistua progression lieventämiseen
1
7%
Olen isotuloinen ja mielestäni tuloverojen alennusten pitäisi kohdistua pientuloisiin
1
7%
Olen isotuloinen ja mielestäni tuloverojen alennusten pitäisi kohdistua tasaisesti kaikkiin palkkaluokkiin
1
7%
Olen isotuloinen ja mielestäni tuloverojen alennusten pitäisi kohdistua progression lieventämiseen
3
21%
EOS / haluan nähdä tulokset / Niba / olen jyväjemmari ja ainoa veronalennus pitäisi kohdistua ruuan alviin / olen kommunisti hyvinvointivaltiota ei saa vaarantaa laskemalla veroja
1
7%
 
Ääniä yhteensä: 14

Chap

Tulotaso ja tuloverojen alentaminen

Viesti Kirjoittaja Chap »

Verokeskustelu käy kiivaana kaikkialla paitsi kesäisessä kitinässä. Siinä missä pientuloinen makselee Suomessa suunnilleen yhtä paljon veroja vanhoissa EU-maissa keskimäärin, keskituloiset ja erityisesti isotuloiset maksavat huomattavasti korkeampia veroja kuin vastaavatuloiset kanssasisarukset EU:ssa. Siksi on pelätty, että suomalaiset korkeasti koulutetut aineettoman arvonluonnin todelliset monitaitajat pakenevat korkeita veroja muihin maihin, jollei Suomen veroprogressiota lievennetä. Toisaalta jos veronalennukset kohdistetaan pientuloisille se nostaa ainakin lyhyellä tähtäimellä tehokkaammin työllisyyttä ja kulutuksen kasvua.

Mitä mieltä kitinäläiset ovat tuloverojen alentamisen painotuksista ja miten siihen vaikuttaa oma tulotaso?

Suomalaisten keskiansio taitaa olla suunnilleen 3000 kuussa kaikkine lisineen, joten määritellään tässä äänestyksessä pientuloiset sellaisiksi jotka ansaitsevat korkeintaan 2000 euroa kuussa, keskituloiset sellaisiksi, jotka ansaitsevat 2000-4000 euroa kuussa ja isotuloiset sellaisiksi, jotka ansaitsevat enemmän kuin 4000 euroa kuussa. Jos on opiskelija voi valita sen tuloluokan, johon parhaiten samaistuu.