Irrationaaliset pelot

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Irrationaaliset pelot

Viesti Kirjoittaja Hellu »

exPertti kirjoitti: Ehkä lähinnä määritelmää on minulla outo pelkotila syvässä vedessä uimista kohtaan. Jotenkin pelkään koko ajan jonkin syyn pakottavan minut veden alle. Onneksi varsinaista uimista se ei ole estänyt, ainoastaan syvissä vesissä uimisen.
Mulla on toi sama! Alkoi siitä kun pienenä näin "Orca-tappajavalas" -elokuvan.
Kun pikkusisko synty mä näin telkkarista dokumentin kätkytkuolemista, pelkäsin ihan hulluna että sisko kuolee, ja kävin aina tsekkaamassa että se hengittää kun se oli päiväunilla. Jossain vaiheessa se sit helpotti.
Avarat paikat ahdistaa, en oo yhtään puistossa istuskelija niinku kaverit kesäisin. Luultavasti tää liittyy kyllä krapulaan.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Irrationaaliset pelot

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Pelon tekee irrationaaliseksi se että riskin toteutumistodennäköisyys on kovin pieni ellei jopa olematon, kuten että puutarhassa oleva hämähäkki söisi sinut tai lapsesi joutuisi päiväkodissa hullun hoitajan pahoinpitelemäksi. Esim. ekaluokkalaisen lapsen saattamisen kouluun liikenneonnettomuuspelon vuoksi ei kai useimpien mielestä ole irrationaalista pelkoa, koska riski voi paikasta riippuen olla jo merkittäväkin ja panokset niin korkeat (oman lapsen vakava loukkaantuminen tai kuolema).

En keksi kohdalleni näin äkkiseltään kovin irrationaalisia pelkoja. Ehkä lähimmäksi pääsee se että en harrasta varsinaisia extreme-urheilulajeja ehkä koska pelkään kuoleman- ja loukkaantumisriskiä joka mielestäni kuitenkin on todellinen ja harrasteesta riippuen panokset turhan kovat. Hengenvaara ei ole ns. mun juttuni, vaikka sillä kivoja adrenaliiniryöpsähdyksiä saisikin aikaiseksi ja tytötkin tykkäisivät.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriDaavid

Re: Irrationaaliset pelot

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

En sanoisi seuraavaa irrationaaliseksi, mutta tarpeettomaksi:

Olen tarpeettoman huolestunut taloudelliseen tilanteeseeni ja omaisuuteeni mahdollisesti koituvista uhista.

Tarpeettomuudella tarkoitan sitä, että pohdin liikaa erilaisia mahdollisia uhkia ja ongelmia verrattuna niiden toteutumistodennäköisyyteen ja mahdollisesta toteutumisesta aiheutuvaan haittaan.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Irrationaaliset pelot

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Frederik Krueger kirjoitti: Hengenvaara ei ole ns. mun juttuni, vaikka sillä kivoja adrenaliiniryöpsähdyksiä saisikin aikaiseksi ja tytötkin tykkäisivät.
Ihan mielenkiinnosta; mitkä on omat rajasi harrastuksissa, eli mikä on mielestäsi liian vaarallista? Sukellus? Lumilautailu? Laskettelu? Pyöräily? Maastojuoksu? Suunnistus?

Itse adrenaliininarkkarina voin nimetä 2 lajia joita pidän liian vaarallisina: parkour ja alamäkipyöräily. Molempiin lajeihin kuuluu kaatuminen, ja molemmissa voi käydä todella huonosti ihan pienestäkin. Loppupeleissä tietty itsestä on kiinni ett mistä tulee / ajaa alas..

Laskuvarjohyppy / muut ns korkealle menevät lajit eivät mielestäni ole *niin* vaarallisia, vaikka kuolema on todennäköinen onnettomuuden käydessä.

Ehkä suhtautuminen johtuu eniten siitä, että pidän kuolemaa vähemän huonona vaihtehtona kuin esimerkiksi neliraajahalvausta.

Xpertille anteeksi offtopikeista.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Irrationaaliset pelot

Viesti Kirjoittaja Gat »

exPertti kirjoitti: Ehkä lähinnä määritelmää on minulla outo pelkotila syvässä vedessä uimista kohtaan. Jotenkin pelkään koko ajan jonkin syyn pakottavan minut veden alle. Onneksi varsinaista uimista se ei ole estänyt, ainoastaan syvissä vesissä uimisen.
Eihän tuo ole irrationaalista.
Kryptozoologien mukaan Suomi kuuluu vyöhykkeeseen, jonka vesissä vielä elää jurakauden hirmuliskoja tyyliin Loch Nessin hirviö. Ne vaanivat pahaa-aavistamattomia uimareita pinnan alta, tarttuvat limaisella suullaan jalkaasi ja vetävät syvyyksiin.

Aina kannattaa pelätä myös ufosieppauksia.
Lapsena minulla oli jakso, jolloin pelkäsin hysteerisesti yksinoloa. Että pahat hirviöt tulisivat ja veisivät minut. Näin myös unia, joissa kummajaismaiset harmaat oliot lamauttivat vanhempani ja kantoivat minut ulos. Vasta paljon myöhemmin luin ufosieppauksista eli abductioista, ja asia avautui.

Usein näen keveitä "olen demonien hyökkäyksen kohteena" -unia. Kai olen niin Pyhä jätkä, että targetoivat just minut. Pari vuotta sitten heräsin sellaiseen uneen ja lattialla seisoi vielä yksi demoni, muodoltaan metrin korkuinen Duracellpupu, rumpu ja kaikki. Karjaisin sille "Painu Helvettiin!" ja katosihan se. En tiedä oliko se demoni jonka hahmo symboloi duracellpupun sitkeyttä, vai sittenkin ihan tavallinen alien mutta jänikseksi pukeutuneena.

Tervettä menoa? :D
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
bedlam

Re: Irrationaaliset pelot

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Gat kirjoitti:Pari vuotta sitten heräsin sellaiseen uneen ja lattialla seisoi vielä yksi demoni...
Viime viikolla heräsin siihen, että joku valkotakkinen nainen seisoi eteisessä. Oli huppu päässä, joten kasvot olivat varjossa. Monesti pimeässä herätessään saattaa kuvitella näkevänsä ihmishahmon vaikka tuolin selkänojalla olevassa vaatekasassa, joten hieraisin kunnolla silmiä ja ravistin päätä mutta silti tuo nainen seisoi ovensuussa. Hävisi vasta kun olin nousemassa sängystä. Joskus myös naishahmo on herätessä istunut sängynpäädyssä.

Että tervettä menoa!
Rouva Pupu

Re: Irrationaaliset pelot

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

bedlam kirjoitti: Että tervettä menoa!
Kysy siltä, että mitä se haluaa.
bedlam

Re: Irrationaaliset pelot

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Rouva Pupu kirjoitti:
bedlam kirjoitti: Että tervettä menoa!
Kysy siltä, että mitä se haluaa.
Munaa varmaan.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Irrationaaliset pelot

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Olen varmasti kirjoittanut allaolevia asioita jo "muutamaan kertaan".
Haemaeraemies kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta; mitkä on omat rajasi harrastuksissa, eli mikä on mielestäsi liian vaarallista? Sukellus? Lumilautailu? Laskettelu? Pyöräily? Maastojuoksu? Suunnistus?
Vaikea määritellä niin tarkkaan, mutta kaiketi lajit joissa joko on varsin merkittävä loukkaantumisriski (esim. mainitsemasi alamäkipyöräily), tai joissa epäonnistuminen tarkoittaisi todennäköisesti joko erittäin vakavaa loukkaantumista tai kuolemaa. Myös lajit joissa pointti tuntuu nimenomaan olevan kuoleman- ja luokkaantumisenpelon voittamisessa. On mielestäni eri asia puhua siitä oppiiko jonkkaamaan kunnolla palloilla vai pärisevillä moottorisahoilla.

McJanne viittasi muualla taistelulajiharrasteisiini vaarallisina, mutta vaikka niissä onkin jonkinasteinen lievän loukkaantumisen riski, ovat ne kuitenkin suhteellisen vaarattomia eikä mielenkiinto ainakaan minun kohdallani tule yllämainittujen pelkojen "voittamisesta". Päinvastoin, pyrin kyseisillä lajeilla pikemminkin lisäämään omaa turvallisuuttani. Eri asia jos haluaisin kilpailla vapaaottelussa joissa pahakin loukkaantuminen on todellinen riski. Kuinka moni teistä haluaisi mennä rautahäkkiin murjottavaksi?

En ole vain sisäistänyt miksi haluaisin Extreme Duudsoneiden tapaan ehdoin tahdoin asettaa itseäni todellisiin vaaratilanteisiin ellei ole täysin välttämätöntä. Olisihan sekin aika extremeä jos menisin lauantai-iltaisin haastamaan riitaa nakkijonossa, mutta silti en tee näin. Koen suunnilleen yhtä paljon myötätuntoa tuntemattoman snagariuhittelijan ja laskuvarjohyppääjän loukkaantumista kohtaan. Taannoinen usean hengen vaatinut vuorikiipeilyonnettomuuskin toi mieleeni lähinnä "Mitäs läksivät?". Joka pirua kutsuu...

Ylläolevasta huolimatta, voisin kuvitella joskus kokeilevani esim. benji-hyppyä mielenkiinnosta, koska elän siinä mielikuvassa että se on ns. täysin turvallista ainakin Suomessa järjestettynä. Laskuvarjohyppy on siinä ja siinä, sitäkin on harkittu, valitettavasti lähinnä sellaisena "no olenpahan nyt minäkin sitten kokenut sen ja on kavereille kerrottavaa"-kokemuksena. Ehkä suhtaudun yksittäisiin "vaarallisiin" kokeiluihin huomattavasti ymmärtäväisemmin kuin että tuntee vetoa tehdä samaa toistuvasti.
Ehkä suhtautuminen johtuu eniten siitä, että pidän kuolemaa vähemän huonona vaihtehtona kuin esimerkiksi neliraajahalvausta.
Minä kokisin molemmat vaihtoehdot sekä itseni että läheisten ihmisteni kannalta niin negatiivisiksi asioiksi etten näe mitään syytä olla välttelemättä niitä, vaikka menettäisin samalla pari adrenaliiniryöpsähdystä ja irtopildee.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Irrationaaliset pelot

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Ei oo. Pelkoni ovat täydellisen rationaalisia, ja niitä on kutakuinkin muutama.

Lapsi kuolee tai sille sattuu jotain kamalaa.
Halvaannun tai joudun kidutetuksi tai rosmojen vangiksi tai seksiorjaksi tai jotain vastaavaa. Omaa kuolemaa en jotenkin osaa pelätä, eiköhän se muksukin siitä tavalla tai toisella selviäisi, ovat selvinneet muutkin lapset.

Kun ottaa huomioon näiden toteutumisen todennäköisyyden, en katso olevani suurestikaan pelkojeni vanki.
Prepare for the worstest.
Avatar
Madonna
Elämätön Kitisijä
Viestit: 276
Liittynyt: 11.09.2008 10:18

Re: Irrationaaliset pelot

Viesti Kirjoittaja Madonna »

Osaan jo elää aika hyvin pelkojeni kanssa eikä mikään niistä oikeastaan pääse mitenkään lamauttamaan mutta typeriltä tuntuvat pelko tanssilavoja kohtaan (en ole edes käynyt tanssilavoilla koska en voi lähestyä niitä riittävän lähelle) ja aurinkoisena päivänä tuulen liikuttelemat koivun lehdet, muutkin lehtipuiden lehdet on sellaisina pelottavia :roll:

Nämä on sellaisia pelkoja joita en ymmärrä enkä ole keksinyt mikä se uhkaavuus on joka aiheuttaa sen pelon.

Ovatkohan nämä nyt sitten irrationaalisia vai mitä ?
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Irrationaaliset pelot

Viesti Kirjoittaja Niba »

Kuva

tämä ei ole pelkästään irrationaalinen pelko?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Irrationaaliset pelot

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Gat kirjoitti:Kryptozoologien mukaan...
Ja nämähän ovat yhtä luotettavia totuuden sanansaattajia eläinkunnan aarteista, kun Gat on onnistuneen seksin vonkauksen saloista...

Ja Freddy, kysy piruttaen vakuutusyhtiöltäsi mikä on tapaturma-alttein urheilulaji mitä he tietävät. Luulisin että käsipallo sijoittu top kolmeen, ellei kärkipaikalle. .. Kokeile siis sitä. Jos selviät yhden kauden treeneistä ja peleistä vahingoittumattomana sinun ei tarvitse pelätä mitään urheiluun liittyvää.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Irrationaaliset pelot

Viesti Kirjoittaja Niba »

Monet pelkäävät kolareita? Vahvistaaksemme irrationaalisia pelkoja rekkaan törmäämisestä katsomme tämän? Useinmiten nokkakolarit ovat toisen henkilöauton kanssa?
Pyyhin Netikettiin..
Vastaa Viestiin