Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

No niin. Eihän se "ruoka" ole mikään yksi tuote yhdellä hinnalla. Variaatiota hinnoissa on runsaasti, riippuen tietysti siitä missä kaupassa käyt ja mitä syöt, valmistatko itse vai ostatko valmisruokia jne.

Kyllähän sitä pystyy syömään aterioita joiden hinnaksi ei tule enemmän kuin vähän yli 1 euro. (kolme hampurilaista Alepasta, hinta YHTEENSÄ 1,20 e. Tai kaksi ananas-kinkkupizzaa S-marketista, hinta YHTEENSÄ 1,40 e). Muutakin halpaa ja hyvää löytyy tarkalla tsekkauksella.

"Ruoan hinta on pilvissä". Ja höpö höpö.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Tai sitten voisi tehdä ihan itse sitä ruokaa, jolloin olisi välillä varaa vähän tasokkaampiin eineksiin kuin hamppari tai roiskeläppäpizza.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
NegaDuck

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Jep. Ne halvimmat valmisruuat eivät yleensä ole kovinkaan terveellisiä. Mulla oli joskus 12 vuotta sitten semmoinen lihapiirakkakausi, ja sen kyllä huomas.... Perunii, vihanneksii ja lihaa saa kyllä kohtuuhintaan jos osaa itte kokata.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä olen huomannut, että kymppi päivässä ei nykyisellä hintatasolla ja elämäntyylilläni riitä mihinkään. Täällä maailmassa kun on niin paljon monipuolista ja ravitsevaa ruokaa tarjolla, etten osaa kovin paljon tinkiä elämänlaatuni kärsimättä. Ulkonakin tulee syötyä keskimäärin kerran päivässä. Huomasin, että olen subbarillakin saanut tänä vuonna jo ainakin kolmesti 16 leimaa täyteen, jolloin saa footlongin juoman hinnalla.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Joo havahduin joskus kuinka paljon syömiseen voi käyttää rahaa. Asiassa hämää se että sitä joutuu tekemään jatkuvasti, jolloin kertymä voi olla kuukaudessa luultua paljon suurempi. Pitäisi varmaan joskus laskea tarkkaan paljonko kuluttaa rahaa eri suuntiin kuussa.

Tarkkoja laskuja en ole tehnyt, mutta on tuntunut että jo joitakin viilauksia tekemällä on helposti jäänyt useampiakin satasia enemmän kuussa käteen (yhdelläkin hengellä!). Se on hei kuulkaas paljon se, jos sillä vaikka lyhentää asuntolainaa tai ostaa osakkeita.

Onneksi terveellinen ruoka ei ole myöskään kovin kallista, mutta halpa terveellinen ruoka voi kyllä olla melkoisen mälsän makuista. Onneksi en välitä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Homeboy65 kirjoitti:Kyllähän sitä pystyy syömään aterioita joiden hinnaksi ei tule enemmän kuin vähän yli 1 euro. (kolme hampurilaista Alepasta, hinta YHTEENSÄ 1,20 e. Tai kaksi ananas-kinkkupizzaa S-marketista, hinta YHTEENSÄ 1,40 e).
Tuo selittääkin paljon. Enkä puhu nyt siitä että olisit erityisen varakkaan oloinen hemmo.

Paljonko sulla muuten menee kuukaudessa röpöttelyyn? Lasketko sen mukaan ruokakuluihisi?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Sanotaan vielä se että kun parilla edellisellä ulkomaanmatkalla tuli todettua kuinka halvalla ulkomaisissa ravintoloissa saa hyvää, ei tehnyt enää juurikaan mieli käydä suomalaisissa ruokaravintoloissa, edes hampurilais-sellaisissa. Sitä ennen en ollut juurikaan edes miettinyt paljonko ravintolassa syöminen maksaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
aimohaiku

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Voihan sitä syödä vaikka roskiksesta, vielä halvempaa kuin jännehampparit ja pulapizzat. :)

"Oikea ruoka" on kyllä mielestäni kallistunut, esimerkiksi naudanliha ja maitotuotteet. Päivittäistavarakaupan tilastojen mukaan ruokakauppojen myynnin arvo kasvoi tammi-heinäkuussa 9,3 %, joten kai se jonkun kukkarossa tuntuu. Varakkaanhan ei tarvitse valittaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Frederik Krueger kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti:Kyllähän sitä pystyy syömään aterioita joiden hinnaksi ei tule enemmän kuin vähän yli 1 euro. (kolme hampurilaista Alepasta, hinta YHTEENSÄ 1,20 e. Tai kaksi ananas-kinkkupizzaa S-marketista, hinta YHTEENSÄ 1,40 e).


Paljonko sulla muuten menee kuukaudessa röpöttelyyn? Lasketko sen mukaan ruokakuluihisi?
No tavallisesti kerran viikossa (joskus kaksi) vedän lärvit, ei siihen paljon mene. Enkä laske niitä ruokakuluihin. Jostain syystä tällä foorumilla on syntynyt kuva että olisin kovakin läträäjä, mutta se EI pidä paikkaansa...ONKO SELVÄ? :kele:

Kyllä niitä melko vähärasvaisiakin hampurilaisia ja pizzoja löytyy, kuten nuo ensimmäisessä postauksessani mainitsemat. :wink:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
NegaDuck

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Frederik Krueger kirjoitti: Se on hei kuulkaas paljon se, jos sillä vaikka lyhentää asuntolainaa tai ostaa osakkeita.
Tai uuden sikamakeen kameran.
Bliss

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Homeboy65 kirjoitti: Kyllä niitä melko vähärasvaisiakin hampurilaisia ja pizzoja löytyy
Ravintoarvot aika hukassa. Ei pelkkä vähärasvaisuus tee onnelliseksi.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Jostain syystä popula on takertunut noihin mainitsemiini pizzoihin ja hampurilaisiin. Ne olivat vain esimerkki.
Pointtini oli että halpaa, hyvää ja terveellistäkin safkaa kyllä löytyy tarkalla tsekkauksella.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Homeboy65 kirjoitti:Jostain syystä popula on takertunut noihin mainitsemiini pizzoihin ja hampurilaisiin. Ne olivat vain esimerkki.
No osaatko sanoa normaalin kilohinnan vaikkapa porkkanoille ja paprikalle? Paljonko ruisleipä noin osapuilleen maksaa? Entä rypsiöljypullo?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Frederik Krueger kirjoitti: No osaatko sanoa normaalin kilohinnan vaikkapa porkkanoille ja paprikalle? Paljonko ruisleipä noin osapuilleen maksaa? Entä rypsiöljypullo?
No enpä osaa sanoa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
NegaDuck

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Samalla rahalla vähemmän:
http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=1415768&s=m
Inflaation pelossa valmistajat eivät halua näyttää, että hintoja on ollut pakko nostaa. Pakkausten pienentäminen tuntuu olevan suosittu tapa saada korotukset tuotteisiin ilman negatiivista huomiota.
Minä olen tähän asti kuvitellut että pakkaus ja pakkaaminen on sen verran kallista ettei pakkausten pienentäminen toisi merkittävää säästöä. Mut kyl näköjään sit. Ikävä kyllä päivittäistavaroissa tämä tarkoittaa myös sitä että jätettä syntyy enemmän.
Avatar
Madonna
Elämätön Kitisijä
Viestit: 276
Liittynyt: 11.09.2008 10:18

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja Madonna »

Eniten on vaivannut juustojen ja leivän hinnat :(
Hedelmät on myös liian kalliita siihen nähden miten paljon niitä tarvitaan lapsiperheessä etenkin.

Tarkka ruokalista viikoksi ja tarjousten seuraaminen on auttanut mutta paljon ei ole kyllä varaa lipsua tai budjetti heittää heti.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja JoeB »

NegaDuck kirjoitti:Samalla rahalla vähemmän:
http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=1415768&s=m
Inflaation pelossa valmistajat eivät halua näyttää, että hintoja on ollut pakko nostaa. Pakkausten pienentäminen tuntuu olevan suosittu tapa saada korotukset tuotteisiin ilman negatiivista huomiota.
Minä olen tähän asti kuvitellut että pakkaus ja pakkaaminen on sen verran kallista ettei pakkausten pienentäminen toisi merkittävää säästöä. Mut kyl näköjään sit. Ikävä kyllä päivittäistavaroissa tämä tarkoittaa myös sitä että jätettä syntyy enemmän.
Hyvänä esimerkkinä on LV:n pesuaine (vaikka se ei olekkaan elintarvike) kaksi pakkausta jotka ovat saman näköisiä ja myydään hyllyssä vierekkäin ja joista toinen sisältää 750g ainetta ja toinen 1315g (muistaakseni) kilohinta vähäisemmällä märällä on tietysti kovempi.
Onhan siinä tietysti eteen kirjoitettu pienellä tekstillä paljonko sitä tavaraa siellä on mutta muuten kahdella paketilla ei ole mitään koollista eroa vaikka toisessa on vain reilu puolet toisen sisällöstä.
Storia

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja Storia »

Vaola kirjoitti:Koska autoa ei ole, hoidan ostokset useimmiten lähikaupassa. Onneksi siellä on useimmiten ainakin lihaa, kanaa tai kalaa -50% tarjouksessa, päiväysmerkinnän vuoksi. Muitakin kausilauonteisia etuja löytyy sen verran kivasti, ettei ihan riistofiiliksellä kuitenkaan asioida. Mutta jos esim. haluaisi panostaa lähellä tuotettuihin luomutuotteisiin, niin eipä sieltä paljon ostettavaa löytyisi. Ja niiden suhteen käyvät kyllä moraali ja maksukyky aika armotonta taistelua.
Word! -50% tuotteita on onneksi usein varsinkin iltaisin tiskissä paljon. Olo on aina vähän kuin lottovoittajalla, kun onnistuu bongaamaan sieltä vaikka ulkofilettä puoleen hintaan. En oikeastaan osta lihaa muuta kuin juurikin noin, ehkä kerran kahdessa viikossa. Enemmän tulee nykyään tehtyä erilaisia risottoja ja keittoja - raaka-aineita, joiden kilohinta on halpa ja pakastevihanniksia - prkl.
Juustojen hinnanousu vituttaa eniten. Aivan törkeätä on, että pala Polaria maksaa lähes viisi euroa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Storia kirjoitti:Juustojen hinnanousu vituttaa eniten. Aivan törkeätä on, että pala Polaria maksaa lähes viisi euroa.
Näissä mietinnöissä pitää aina huomioida mllaisella volyymilla tuotetta kuluttaa. Kolmen euron kilohinnan nousu vihanneksissa, leivässä tai lihassa vaikuttaa paljon enemmän kuin sama pesuaineissa, juustossa tai rypsiöljyssä, jotka kestävät joskus jopa viikkoja. En sitten tiedä millainen juustonkuluttaja olet, minulla menee muutama siivu päivittäin leivän päällä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja annepa »

Minun ruokalaskuni ei ole noussut, ennemminkin laskenut. Johtunee siitä mainostamastani ruokatapojen muutoksesta.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Geep

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja Geep »

Kitinä sensuroi mua tai sit en vaan osaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vaola kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti:Jostain syystä popula on takertunut noihin mainitsemiini pizzoihin ja hampurilaisiin. Ne olivat vain esimerkki.
Pointtini oli että halpaa, hyvää ja terveellistäkin safkaa kyllä löytyy tarkalla tsekkauksella.
Sit ehkä kandeis käyttää esimerkkinä niitä ruokia, jotka käyttävät nuo kaikki kriteerit.
Okei tässä esimerkkejä ALLE kahden euron aterioista, enimmäkseen vieläpä valmisruokia:

Lohikeitto (yksi purkki lohta, kaksi isoa perunaa ja lihaliemikuutio) n. 1,70 euroa

Pinaattiohukaisia 400 g (K-kauppa, pirkkatuote) 1,35 euroa

Janssoninkiusaus (valmisruoka, S-market) 1,60 euroa

5 karjalanpiirakkaa (Alepa) n. 1,50 euroa ( 9:n kappaleen pakkaus, mutta 5 riittää ateriaksi)

250 g kalapuikkoja ja makaronia n. 1,30 euroa

Kirjolohikiusaus (valmisruoka, S-market) 1.80 euroa
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

^ Huh. Kannattaako tuollaiset???

0,50 €:lla saat KILON pottuja! Mieti miten kauan niistä syöt!
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

irmelianneli kirjoitti:^ Huh. Kannattaako tuollaiset???

0,50 €:lla saat KILON pottuja! Mieti miten kauan niistä syöt!
Jos kriteerinä on halpaa, terveellistä ja HYVÄÄ (ainakin suhthyvää noin arkiruoaksi) niin kyllä kyllä pelkät potut on aika tylsää ruokaa...

Puuroannoksen hinnaksi tulee ehkä jotain 20 c. Se on jo vähän maukkaampaa. :wink:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Ruoan hinta ja toimeentulo-ongelmat?

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Vinkeitä nuo Homeboyn eväät. Edukkaita valmisruokia on muitakin, esimerkiksi pakastealtaan kasvis- ja pinaattikeitot euron kappale sekä einesmaksalaatikko saman verran. Tietysti halvemmalla pääsee kun itse tekee enkä usko oikeasti vähävaraisten paljon valmisruokia ostelevan.

Nyt kun omassa taloudessa on ollut hieman logistiikkaongelmia, kauppalaskut ovat pompahtaneet roimasti ylöspäin. Ei pääse Prismaan vaan olen sukkuloinut kaupunkireissuilla Alepassa ja K-marketeissa. Paskempi valikoima, reilusti korkeammat hinnat eikä palvelua sitäkään vähää kuin isossa kaupassa.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Vastaa Viestiin