Univaikeudet

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Sannu

Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja Sannu »

koska ainakin 10% suomalaisista kärsii niistä niin varmaan täältäkin löytyy muutama tyyppi? Mulla on ajoittain tosi hankalaa unettomuutta... :shock: :apuva:
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12356
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Niin mullakin. Joko 1) en saa unta tai 2) saan unta mutta näen painajaisia tai unta Kityvakkareista... :apuva: :kele:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Yönmustaritari

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Nyt on ollut vähän semmoista, että tulee herättyä tosi pirteänä joskus klo 02:00-04:00 välisenä aikana. Siinähän sitten kekkaloit jonkin aikaa kunnes tippuu uudestaan mutta ei nyt mitään ns. vaikeuksia unien kanssa.

Ehkä hiukan liikaa unia töihin liittyen mutta niissäkin minulla on yleensä kirves käsissä ja olen kasan päälimmäisenä joten eipä siitäkään tarvitse huolehtia.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mulla on nyt viikon ajan ollut univaikeuksia. Illalla ei uni tule sitten millään vaikka väsyttää. Lopulta kun on nukahtanut niin parin tunnin kuluttua alan heräilemään vähän väliä. Yö menee siis heräillessä ja kylkeä käännellessä. Joinain aamuina vielä herään lopullisesti aivan liian aikaisin.

Ratkaisuna on nukahtamislääke. Uni tulee varmasti ja yö menee pääasiassa nukkuessa. Joka ilta en lääkettä ota, jos tuntuu siltä, että nukahdan helposti muutenkin. Onneksi tiedän tämän unettomuuden olevan vain tilapäistä ja olevan jo helpottamaan päin.

Lievempiä unettomuuskausia on ollut joskus aikaisemmin ja silloin olen vain valvonut ja pyörinyt sängyssä. Kyllä se uni tarpeeksi monen valvotun tai huonosti nukutun yön jälkeen sieltä tulee.

Ja jatkuu vielä. Yleensä olen hyvä uninen, nukun melkein missä vain ja hyvin. Oikeastaan mikään ei voi normaalia untani häiritä.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
nypari

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja nypari »

Täällä myös, ajoittain. Vuorokausirytmin, pääosin unirytmin vaihtelu on yksi syy, varmaankin suurin syy. Stressi ja murheet ovat myös usein taustallani. Herään öisin aina useasti, mutta se ei ole ongelma, jos saan nopeasti unenpäästä kiinni. Ei ole harvinaista, että herään yli viisi kertaa seitsemän unitunnin aikana. Viimeksi viime yönä ei aluksi nukuttanut ennen puolta yötä ja sitten heräilin ainakin tuon viisi kertaa pitkin yötä.

Mulla uni on totaalinen juttu ja elämänlaatu pitkälti siitä kiinni. Urheilen paljon ja arvostan virkeätä mieltä ja selkeitä ajatuksia. Uni on kyllä aliarvostettu asia näinä näinä hektisinä aikoina.
Geetzu

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Äitinä on tullu nukuttua todella hyvin. Sitä on niin puhki hektisen päivän jälkeen, että sängyssä ei tosiaan tarvitse kauaa pyöriä. Mulla on se "ongelma", etten malta mennä nukkumaan. Kun muksu nukahtaa on aikaa miehelle. Kun mies nukahtaa, on aika itselleen. Semmoista omaa aikaa kun haluaa yhä.

Aikoinaan kärsin melko paljonkin unettomuudesta, en työ- tai opiskeluhuolien vuoksi vaan ihan muut jutut tunkivat mieltä riivaamaan aina öisin. Silloin kun urheilukaan ei auta ja viimeisestä kunnolla nukutusta yöstä on niin paljon aikaa, ettei sitä oikein edes muista, niin ehdottomasti kannattaa kääntyä jonkun pilleritädin puoleen.
gullible

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja gullible »

Alkoholi yhdistettynä vanhuudenheikkouteen aiheuttaa unettomia öitä:

pe-su: pari päivää ryyppäämistä ja valvomista
ma vastainen yö: liskot ja valvomista
ma: väsymys ja päiväunet heti duunin jälkeen
ti vastainen yö: liskot ja valvomista
ti: väsymys ja päiväunet heti duunin jälkeen
ke vastainen yö: valvomista
ke: väsyttää
to vastainen yö: vihdoin unta
to: vähän väsyttää, mutta melkein ok, juomishalut palaavat
SingleMalt

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Syöttekös iltapalaa? Meikäläisellä ainakin toimii hyvin tuo tapa.
Ilmeisesti kroppa pöperöä käsitellessään käyttää hyväkseen sen ylimääräsien energian, joka muten valvottaisi. Olisko noin?

Tosin iltasyömisellä on sitten myös varjopuolensakin.. painavat sellaiset.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12356
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

SingleMalt kirjoitti:Syöttekös iltapalaa? Meikäläisellä ainakin toimii hyvin tuo tapa.
Ilmeisesti kroppa pöperöä käsitellessään käyttää hyväkseen sen ylimääräsien energian, joka muten valvottaisi. Olisko noin?
Minullakin toimii aika hyvin. Tuhdin aterian jälkeen usein nukuttaa. Täysin varma keino unen saamiseksi on tietysti vetää lärvit... :beer: :beer: :swirl:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
SingleMalt

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Homeboy65 kirjoitti:Täysin varma keino unen saamiseksi on tietysti vetää lärvit..
Ei toimi minulla. Herään tunnin välein heppi pystyssä ja karmea kiima päällä.
Patz

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja Patz »

Mulla on päinvastainen uniongelma tällä hetkellä:

Koiran takia olen siirtänyt sänkyni olohuoneeseen ja sohvan makkariin. Illalla avaan telkan joskus 20-21 välillä, ja jostain kumman syystä nukahdan viimeistään 22:15 ja herään joskus yhden maissa sammuttamaan valot ja tv:n. Aamulla taasen herään n. 5-10 minuuttia ennen herätystä ja jään odottelemaan koska puhelin alkaa piippaamaan...

Vaan eipä väsytä ja on virkeä olo päivisin :)

Normaalisti nukahtamisvaikeuksia aiheuttaa stressi tai jännitys. Jännityksellä tarkoitan esim. tulevaa, uutta koulutustilaisuutta, jonka sujumisesta ei voi olla 100% varma. Ei auta mitkään poppakonstit kun päässä surisee ja pyörii miljoona hoidettavaa asiaa. Lisäksi stressi saa vatsan kipuilemaan, joka myöskään ei edesauta nukahtamista...
nypari

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja nypari »

gullible kirjoitti:Alkoholi yhdistettynä vanhuudenheikkouteen aiheuttaa unettomia öitä:

pe-su: pari päivää ryyppäämistä ja valvomista
ma vastainen yö: liskot ja valvomista
ma: väsymys ja päiväunet heti duunin jälkeen
ti vastainen yö: liskot ja valvomista
ti: väsymys ja päiväunet heti duunin jälkeen
ke vastainen yö: valvomista
ke: väsyttää
to vastainen yö: vihdoin unta
to: vähän väsyttää, mutta melkein ok, juomishalut palaavat
Hah, pöllitkö päiväkirjani? Mulla voisi lisätä väsymykseen myös suvussakin kulkevan krapula-ahdistuksen, joka kestää pari kolme päivää. Liskot korvaavat krapula-ahdistuksen yöaikaan.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja aasi »

Minun univaikeuteni liittyvät pelkästään unirytmin aikaistumiseen. Tuntuu erityisesti olevan syksyjen ongelma, nytkin olen jo käynyt noin tunnin ajan sohvalla nukkumassa ja tekisi mieli mennä ihan oikeasti nukkumaan. Jos niin tekisin, heräisin sitten kuitenkin joskus viiden aikaan pirteänä kuin peipponen, mikä ei tunnu kovin fiksulta kun ei niin aikaisin voi oikein töihinkään lähteä.

Mutta ei tämä taida niin kovin vakava ongelma olla.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

gullible kirjoitti:Alkoholi yhdistettynä vanhuudenheikkouteen aiheuttaa unettomia öitä:

pe-su: pari päivää ryyppäämistä ja valvomista
ma vastainen yö: liskot ja valvomista
ma: väsymys ja päiväunet heti duunin jälkeen
ti vastainen yö: liskot ja valvomista
ti: väsymys ja päiväunet heti duunin jälkeen
ke vastainen yö: valvomista
ke: väsyttää
to vastainen yö: vihdoin unta
to: vähän väsyttää, mutta melkein ok, juomishalut palaavat
Tähän yhdyttävä, vähentäen yhtälöstä kuitenkin päiväunet, mutta lisäten päässä pyörivät, unta tuhoavat ihmissuhde- sekä arkihuolet.
Viimeksi muokannut irmelianneli, 20.10.2005 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hermine

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja hermine »

Kun suljen silmäni, tunnen aivan selvästi kuinka joku tulee lähelle ja puhaltaa kylmää kasvoilleni. Heti silmät avattuani se lakkaa, mutta silmät auki on paha nukkua. Sitten alkaa outo rapse. Muistan unohtaneeni lukita oven mutten uskalla mennä eteiseen, koska SE saattaa vaania jo siellä nurkan takana. Yritän tolkuttaa itselleni, kuinka monta kertaa muka olen lukenut lehdistä mörköjen raatelemia ihmisiä löydetyn. Sitten muistan kaverin sanoneen, että möröt lavastavatkin sen aina luonnolliseksi. Säikäyttävät niin että sydän pysähtyy. Aamulla häpeänsekaista naurua, miten voi aikuinen akka itkeä pelosta typerien mielikuvitusolentojen takia.

Antaa miehen jäädä yöksi karkoittaa kyllä tehokkaasti möröt, mutta sitten en saa unta koska jostain syystä en vaan osaa nukkua miesten kanssa. Edelliset poikaystävät ihmettelivät olenko elävä ollenkaan: heräsivät he mihin aikaan tahansa yöstä, aina makasin valveilla, tavoitin heidän katseensa.

Pitäisi varmaan hakea koira takaisin hoitoon vanhemmilta.
Mulli75

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Univaikeudet vaihtelee. Useimmin sammun ongelmitta, vanhetessa uni alkanut tulla paremmin. Tietenkin kiihtyneessä mielentilassa ei saa unta ja saattaa tulla uneton yö.

Nuorempana pienetkin asiat tuntui vaikealta ja asiat häiritsi nukkumista.

Säännöllinen elämänrytmi tuntuu auttavan unentuloa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Mulla on aivan loistavat unenlahjat. Joskus äidin ystävätär kertoi, että uni tulee samalla systeemillä kuin bussikin.

Oletteko huomanneet, että kun sytytät tupakan bussipysäkillä, bussi tulee samantien?

Sanokaapa sängyssä "Ei meinaa saada millään nukuttua..." Mulla tää toimii yleensa samantien (en siis sano tätä tietoisesti niin, että odottaisin heti unta sen jälkeen... sattumaa vaan siis). Jostain syystä se on viimeinen asia minkä muistan.

Nuorempana mulla oli todella vaikea saada unta, koulun jälkeen uimatreenit, työt loppuivat vasta klo 21, tein läksyjä ja söin 21.30 - 02, ja aamuksi klo 7.10 kouluun ja sieltä taas töihin, tahti oli kauhea! Huomasin että iltajumppa, eli pitkiä venytyksiä silmät kiinni, hiljaista musiikkia jne. auttoi rentoutumaan.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Pirjo
Kitisijä
Viestit: 18
Liittynyt: 16.10.2005 16:23
Paikkakunta: HeLLsinki

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Aiheeni!!!

En osaa nukkua. En saa nukuttua yksin enkä yhdessä. Olen aina ollut huono nukahtamaan mutta nyt tilanne on karannut käsistä ja en enää saa nukuttua juuri lainkaan. Illalla menee sängyssä pyöriessä 2-3h joka ilta.

Olen yrittänyt lähes kaikkea mutta kun ei niin ei.. syömistä, ei syömistä, urheilua, ei urheilua, urheilua silloin, urheilua tällöin, rentoutumista, ilta-myssyä, ei ilta-myssyä, kylmää huonetta, lämmintä, aikaisin heräämistä, myöhään heräämistä ... APUA!!

Oikeasti auttavatko nukahtamislääkkeet? Olen aika desperaado nyt, olen nimittäin sairaslomalla koska olen niin henkisesti poikki kun en ole nukkunut.. Fyysisesti huono olo lähes joka päivä.

Olen varmasti jättänyt mielessäni joka ikisen poikaystäväni aamulla kun olen herännyt todella aikaisin ja maannut sitten siinä valveilla ja katsonut toisen nukkumista. A) ärsyttänyt kun toinen saa nukuttua B) siinä valveilla on ehtinyt miettimään kaikki suhteen huonot puolet ennenkuin toinen on ehtinyt edes herätä....

Nim. uneton
coldheart cynic
that's what's become of me
coldheart cynic
that's what you've made of me
nypari

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja nypari »

Pirjo kirjoitti: Oikeasti auttavatko nukahtamislääkkeet? Olen aika desperaado nyt, olen nimittäin sairaslomalla koska olen niin henkisesti poikki kun en ole nukkunut.. Fyysisesti huono olo lähes joka päivä.
Unilääkkeet eivät ole ensisijainen vaihtoehto nukahtamisongelmissa, mutta kuvaamasi tilanne on mielestäni jo niin vaikea, että yhdessä ammattiihmisen(terkkari/lääkäri(myös siis psykiatri)/psykologi) kanssa keskusteltuasi päädytte varmasti sinua parhaiten palvelevaan ratkaisuun.

Unilääkkeet rauhoittavat kehon ja mielen, joten nukahtaminen etenkin aloitusvaiheessa on helpompaa. Vähitellen sietokykysi kasvaa ja nukahtaminen voi vaikeutua. Unilääkkeiden ei tulisi etenkään nuorelle ihmiselle olla ainoa ratkaisumalli. Unilääkkeissä on olemassa riippuvuusvaara, mutta riippuvuutta varten kannattaa keskustella hyvin jo alun perin ammatti-ihmisen kanssa ja seurata itsekin tilannetta.

Varmaan olisi ensisijaisen tärkeää selvittää univaikeuksien syy, jos sellainen on selvitettävissä. On suhteellisen yleistä, että hermoston reagointi univaikeuksina on suvussa kulkeva ongelma.
Aito_Johanna

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Elppis kirjoitti:Mulla on aivan loistavat unenlahjat. Joskus äidin ystävätär kertoi, että uni tulee samalla systeemillä kuin bussikin.

Oletteko huomanneet, että kun sytytät tupakan bussipysäkillä, bussi tulee samantien?
Eli kun sytyttää tupakan sängyssä, nukahtaa heti! :) Vaarallista touhua...
Maura
Kitisijä
Viestit: 14
Liittynyt: 23.08.2005 21:51
Paikkakunta: Muu maa mustikka

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja Maura »

Pirjo kirjoitti:Aiheeni!!!

Oikeasti auttavatko nukahtamislääkkeet? Olen aika desperaado nyt, olen nimittäin sairaslomalla koska olen niin henkisesti poikki kun en ole nukkunut.. Fyysisesti huono olo lähes joka päivä.

Nim. uneton
Nukahtamislääkkeet auttavast oikeasti. Olin itse samankaltaisessa tilanteessa muutama vuosi sitten, kolmeen kuukauteen en oikeastaan nukkunut muutamaa tuntia pidempään ja viikonloppuisinkaan ei uni tullut silmään. Itse pääsin parempaan kuntoon käyttäen jonkin aikaa nukahtamislääkkeitä ja kun olin saanut jonkin aikaa saanut nukuttua kunnolla, näyttivät muutkin ongelmat pienemmiltä. Moni sanoi silloin, että kunhan on vain tarpeeksi väsynyt, niin kyllä uni tulee. Ei tullut.

Lääkäreitä saa kyllä aika paljon patistaa, jotta tekevät muutakin kuin antavat lääkkeitä. Itse kävin useamman luona ennen kuin mitään muuta kuin lääkkeitä ehdotettiin (tai jokaisen lääkärin luona toki sain listan asioista millä unen saamista voi itse helpottaa - olin ehkä kuitenkin googlettanut samanlaiset ohjeet heti kun unettomuus rupesi olemaan suurempi ongelma).

Nykyään nukun ihan hyvin, mutta osaan myös ennakoida vaikeat yöt. Tiedän, että nukkuminen tulee aina olemaan minulle ongelmallisempaa kuin muille, mutta pystyn hyväksymään sen. Uskon, että osaan myös reagoida nopeammin seuraavan pahan unettomuuskauden iskiessä. Kannattaa hakea apua ennen kuin koko elämä on solmussa.

Tsemppiä Pirjo!
Avatar
mimusa
Wannabe-kitisijä
Viestit: 1
Liittynyt: 22.10.2005 20:59

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja mimusa »

Minulla joskus viikkokausia kestäviä unensaantivaikeuksia, kun silmät ei vain pysy kiinni vaikka kuinka väsyttäisi. Silmäluomet alkavat suorastaan väristä kun yrittää pakottaa niitä pysymään kiinni. Onneksi nykyisin harvemmin tälläistä.

Nykyään minulla on kummallisia vaikeuksia saada tarpeeksi unta. Jos yritän mennä ajoissa nukkumaan (ennen kymmentä illalla) herään joka kerta tunnin päästä enkä saa enää unta moneen tuntiin. Ilmeisesti ruumiini luulee menevänsä päiväunille, tai jotain muuta kummallista. Mukava siinä sitten yrittää herätä töihin 4:30. Aamuvuoroa tehdessäni en koskaan nuku viittä tuntia kauemmin yössä. Joskus auttoi syöminen tai juominen, mutta nykyään se vain pahentaa asiaa, sillä herään sitten tunnin jälkeen vain hirveässä "sokerihumalassa", jolloin sydän takoo hirveää vauhtia ja on huono olo. Nukahtamislääkkeet tähän asti ainoastaan ovat auttaneet, mutta mieluummin olen ilman.

Sängyssä on muuten aivan turha pyöriä jos ei saa unta. Jostain olen lukenut ettei kannata yrittää saada unta kuin suunnilleen 20min kerrallaan. Jos ei uni tule niin kannattaa käydä tekemässä jotain muuta toisessa huoneessa ja yrittää sitten uudestaan. Toisilla toimii, toisilla ei..
Maailmankarttaa, josta ei löydy Utopiaa on turha edes vilkaista.
Oscar Wilde
pajazzo

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja pajazzo »

Mulla on kyllä yleensä varsin hyvät unenlahjat. Poikkeustilanteissa ei uni tule. Yks sellaisista on yliväsymys. On liian väsynyt nukkuakseen enää. Kuulostaa tosi oudolta, mutta näin se vaan on. Toinen on baarireissu. Vaikka tulisi takaisin kotiin viideltä aamulla niin takuuvarmasti herää ennen yhdeksää. Ei vaan jostain syystä pysty nukkumaan enempää, vaikka olis miten koomainen olo. Normaalissa nukkumis tilanteessa kävelen vain sänkyyn ja laitan silmät kiinni... zzzzzzzz :dream:
Avatar
Pirjo
Kitisijä
Viestit: 18
Liittynyt: 16.10.2005 16:23
Paikkakunta: HeLLsinki

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

nypari kirjoitti:
Pirjo kirjoitti: Oikeasti auttavatko nukahtamislääkkeet? Olen aika desperaado nyt, olen nimittäin sairaslomalla koska olen niin henkisesti poikki kun en ole nukkunut.. Fyysisesti huono olo lähes joka päivä.
Unilääkkeet eivät ole ensisijainen vaihtoehto nukahtamisongelmissa, mutta kuvaamasi tilanne on mielestäni jo niin vaikea, että yhdessä ammattiihmisen(terkkari/lääkäri(myös siis psykiatri)/psykologi) kanssa keskusteltuasi päädytte varmasti sinua parhaiten palvelevaan ratkaisuun.

Unilääkkeet rauhoittavat kehon ja mielen, joten nukahtaminen etenkin aloitusvaiheessa on helpompaa. Vähitellen sietokykysi kasvaa ja nukahtaminen voi vaikeutua. Unilääkkeiden ei tulisi etenkään nuorelle ihmiselle olla ainoa ratkaisumalli. Unilääkkeissä on olemassa riippuvuusvaara, mutta riippuvuutta varten kannattaa keskustella hyvin jo alun perin ammatti-ihmisen kanssa ja seurata itsekin tilannetta.

Varmaan olisi ensisijaisen tärkeää selvittää univaikeuksien syy, jos sellainen on selvitettävissä. On suhteellisen yleistä, että hermoston reagointi univaikeuksina on suvussa kulkeva ongelma.
Juu. En haluaisi syödä lääkkeitä vaan keskustella tilanteestani jonkun kanssa. Mutta niinkuin Maura sanoi, uskon että keskustelu voi olla vaikeampaa kuin lääkepurkin työntäminen käteen. Olen keskustellut unilääkkeistä ystävieni kanssa ja kaikki ovat sitä mieltä että näistä lääkkeistä ei kuule kuin negatiivista palautetta tyyliin: "jäät koukkuun" "uni ei ole oikeaa unta vaan horrosta" "et saa enää unta lainkaan ilman lääkkeitä" ...

Ja itse uskon teoriaan että lääkkeet hoitavat vain oiretta, eivät ongelman syytä.. Nyt on kuitenkin tilanne sellainen ettei asiasta puhuminen enää auta, tarvii tehdä jotain. Huomenna pitäisi jaksaa mennä töihin ja aion sitten varata ajan jollekkin lääkärille.
coldheart cynic
that's what's become of me
coldheart cynic
that's what you've made of me
nypari

Re: Univaikeudet

Viesti Kirjoittaja nypari »

Pirjo kirjoitti:
nypari kirjoitti:
Pirjo kirjoitti: Oikeasti auttavatko nukahtamislääkkeet? Olen aika desperaado nyt, olen nimittäin sairaslomalla koska olen niin henkisesti poikki kun en ole nukkunut.. Fyysisesti huono olo lähes joka päivä.
Unilääkkeet eivät ole ensisijainen vaihtoehto nukahtamisongelmissa, mutta kuvaamasi tilanne on mielestäni jo niin vaikea, että yhdessä ammattiihmisen(terkkari/lääkäri(myös siis psykiatri)/psykologi) kanssa keskusteltuasi päädytte varmasti sinua parhaiten palvelevaan ratkaisuun.

Unilääkkeet rauhoittavat kehon ja mielen, joten nukahtaminen etenkin aloitusvaiheessa on helpompaa. Vähitellen sietokykysi kasvaa ja nukahtaminen voi vaikeutua. Unilääkkeiden ei tulisi etenkään nuorelle ihmiselle olla ainoa ratkaisumalli. Unilääkkeissä on olemassa riippuvuusvaara, mutta riippuvuutta varten kannattaa keskustella hyvin jo alun perin ammatti-ihmisen kanssa ja seurata itsekin tilannetta.

Varmaan olisi ensisijaisen tärkeää selvittää univaikeuksien syy, jos sellainen on selvitettävissä. On suhteellisen yleistä, että hermoston reagointi univaikeuksina on suvussa kulkeva ongelma.
Juu. En haluaisi syödä lääkkeitä vaan keskustella tilanteestani jonkun kanssa. Mutta niinkuin Maura sanoi, uskon että keskustelu voi olla vaikeampaa kuin lääkepurkin työntäminen käteen. Olen keskustellut unilääkkeistä ystävieni kanssa ja kaikki ovat sitä mieltä että näistä lääkkeistä ei kuule kuin negatiivista palautetta tyyliin: "jäät koukkuun" "uni ei ole oikeaa unta vaan horrosta" "et saa enää unta lainkaan ilman lääkkeitä" ...

Ja itse uskon teoriaan että lääkkeet hoitavat vain oiretta, eivät ongelman syytä.. Nyt on kuitenkin tilanne sellainen ettei asiasta puhuminen enää auta, tarvii tehdä jotain. Huomenna pitäisi jaksaa mennä töihin ja aion sitten varata ajan jollekkin lääkärille.
Uni on unta unilääkkeilläkin ja sillä sipuli. Toki unen tarve voi hieman lisääntyä. Lääkärin ohjeilla noudatettuna unilääkkeen tarkoituksenmukainen käyttö on helppoa ja auttaa aika varmasti pahaa tilannetta. Koukkuunjäämisen peikko on tietenkin taustalla, mutta sovi lääkärin kanssa vaikka kontrollikäynneistä ja/tai soitoista, jottei niin kävisi. Koukkuun jäämistä en itse liiaksi korostaisi, jos olet tervepäinen ihminen ja osaat tulkita itseäsi.
Vastaa Viestiin