Eurovaalit 2009

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
nastamuumio

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Suvinen kirjoitti:Eikö nyt ketään muuta ärsytä tuo Mitro?
Ärsyttää niin ettei sanotuksi saa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

nastamuumio kirjoitti:
Suvinen kirjoitti:Eikö nyt ketään muuta ärsytä tuo Mitro?
Ärsyttää niin ettei sanotuksi saa.
Mä en ole millään tavoin altistunut Mitro Repon vaikutuspiiriin. En siis tiedä hänestä mitään muuta kuin ex-ortodoksipappisstatuksen. Sen sijaan olen kuullut useilta tahoilta, kuinka nämä pitävät häntä äärimmäisen ärsyttävänä. Kertokaa, mikä siinä ärsyttää!
nastamuumio

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

EveryWoman kirjoitti: Mä en ole millään tavoin altistunut Mitro Repon vaikutuspiiriin. En siis tiedä hänestä mitään muuta kuin ex-ortodoksipappisstatuksen. Sen sijaan olen kuullut useilta tahoilta, kuinka nämä pitävät häntä äärimmäisen ärsyttävänä. Kertokaa, mikä siinä ärsyttää!
Lähinnä se on mun mielestä harvinaisen täynnä itseään. Pappi se kai on edelleenkin, mutta tilapäisesti jäähyllä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

nastamuumio kirjoitti: Lähinnä se on mun mielestä harvinaisen täynnä itseään.
Tuossa tapauksessa kaverin EU-aika tulee olemaan tuskaa, ellei palkka riitä kompensoimaan. Niitä ei nimittäin brysselissa kiinnosta v****jakaan joku Mitro.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mitro on kyllä melkoinen linssien mies. Joka ohjelmaan tunkemassa. Antaa itsestään itseriittoisen kuvan, toisaalta voi olla oikeasti muunkinlainen. Mutta mitäs tekee itseään niin kovasti tykö. Eikä aina pidä hymyillä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
NuoriD

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

analyysiä:

http://www.taloussanomat.fi/ajatukset/2 ... 914117/145

En oikein jaksa uskoa tuohon. En nimittäin usko, että keskiverto vasemmistoa potentiaalisesti äänestävä ajattelee noin monimutkaisesti.
NuoriD

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Mitro on kyllä melkoinen linssien mies.
Joku kirjoitti, että Isä Mitro on esiiintynyt kaikissa muissa radio- ja tv-ohjelmissa paitsi aamu- ja iltahartaudessa :twisted:
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti:En oikein jaksa uskoa tuohon. En nimittäin usko, että keskiverto vasemmistoa potentiaalisesti äänestävä ajattelee noin monimutkaisesti.
Juu, ei todellakaan ajattele.

Vasemmiston tappio eurovaaleissa selittyy hyvin yksikertaisesti. 'Rikkailta rahat mulle' ei toimi EU:ssa, koska suomalainen kommari joutuisikin maksamaan tulonsiirtoja etelään ja itään. Sehän ei 'rahat mulle'-jengille kelpaa, vaan kanta vaihdettiin 'ei (ma)muille multa'-linjaksi ja äänestettiin persuja. Persuja äänestäneistä duunareista kuultaa aito pelko siitä, että vasemmistopoliitikot voisivatkin olla aidosti köyhien, eli etelä- ja itä-euroopan puolella.

EU tappaa vanhan vasemmiston, koska tulonsiirroista ja työpaikoista kilpaillaan demari demaria vastaan. Porvari on tottunut kilpailemaan porvaria vastaan, joten EU sujuu luontevasti, onhan kyseessä kiva eurooppalainen kartelli ja tuontimuuri.
bliss

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja bliss »

nastamuumio kirjoitti:
Suvinen kirjoitti:Eikö nyt ketään muuta ärsytä tuo Mitro?
Ärsyttää niin ettei sanotuksi saa.
Mua se lähinnä huvittaa. Se on jokseenkin koominen hahmo, kuin sarjakuvasta tai piirroselokuvasta.
nastamuumio

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Mun mielestä vasemmistolla ei ollut yhtään kiinnostavaa ehdokasta, ja niin Vasemmistoliitto kuin Demaritkin ovat aika eksyksissä vähän kaiken kanssa. Edes kunnon mainostoimistoja eivät ole löytäneet, toisin kuin vaikka Kokoomus.

Mun ääneni ei siirtynyt vasemmistolta persuille, vaan vihreille. Vasemmiston ongelma yleisen eksyneisyyden lisäksi on kaavoihinkangistuneisuus. Vihreissä uudet ajatukset pääsevät paremmin esiin ja jotenkin muutenkin vihreillä tuntuu olevan enemmän ajatuksia. Suurin osa demareista ainakin tuntuu vastustavan vaikka kansalaispalkka-ajatusten edelleen kehittelemistä vain jonkinlaisen "väärin" ja "ei puolueen linjassa" -ajatusten takia. Symppaan kyllä vasemmistoa edelleenkin enemmän kuin persuja, kokoomuslaisia, rkp:ta tai kristillisiä, ja musta on tosi harmi, että vaalit meni vasemmistolla niin perseelleen. Urpilaisesta ei ole minkään pelastajaksi, tuskin ees kodittoman kissanpennun, ja Korhonen oli vaan semmonen kiltti ja harmiton. En oo Paavo Arhinmäen ykkösfani, mutta toivon ja odotan siltä silti paljon.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja Lilo »

^ Komppausta tälle. Vasemmiston tarttis tehdä jotain erityisesti niille vanhoille änkyröille ja demareiden...no, en suoraan sanottuna osaa oikein sanoa mistä niiden pitäis edes alottaa, niin paljon on metsässä. Kai nyt jotakin kertoo jo se, että nk.uudistus = Urpilainen.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja aasi »

nastamuumio kirjoitti:Suurin osa demareista ainakin tuntuu vastustavan vaikka kansalaispalkka-ajatusten edelleen kehittelemistä vain jonkinlaisen "väärin" ja "ei puolueen linjassa" -ajatusten takia.
Sisäinen kyynikkoni epäilee että näissä nykyisissä tulonsiirto-organisaatioissa on niin paljon demareita töissä, niin että kaikki kehittäminen joka voisi keventää näitä tulonsiirto-organisaatioita, on "väärin" tai "ei puolueen linjassa".
Tasan ei mene muumit kanootissa.
NuoriD

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Käytännössä rahat eivät riitä kansalaispalkkaan, eikä se ole demareiden vika.

On lisäksi huomattava, että jos kaikille jaettaisiin sama rahamäärä, niin ne, jotka todella tarvisivat tukea, saisivat nykyistä vähemmän.

Rahan määrä kun ei jakamalla lisäänny ja jos entinen sos. tuki jaetaan samansuuruisena kaikille, niin per nuppi sitä on vähemmän niille, jotka nyt saavat tukia.
Bhven

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Tilastokeskus julkisti perjantaina europarlamenttivaalien vahvistetut tulokset. Puolueiden äänimäärien tarkastelu kertoo, että keskusta menetti määrällisesti eniten ääniä.

Kokoomus sai vaaleissa reilut 385 000 ääntä, mikä on 7 000 ääntä vähemmän kuin vuonna 2004. Eniten ääniä menetti keskusta, joka äänimäärä laski noin 71 000 äänellä. SDP:n äänimäärä laski noin 59 000 äänellä. Vasemmistoliitto menetti 53 000 ääntä ja Kristillisdemokraatit runsaat tuhat ääntä.

Eniten äänimääräänsä kasvatti perussuomalaiset, jotka saivat nyt yli 151 000 ääntä enemmän kuin viime vaaleissa. Vihreät kasvattivat äänimääräänsä runsaalla 33 000 äänellä ja RKP:kin voitti yli seitsemäntuhatta ääntä.

Kaikkiaan eurovaaleissa annettiin Europarlamenttivaalien äänestysprosentti oli 40,3, mikä on 0,8 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuoden 2004 europarlamenttivaaleissa. Vilkkaimmin äänestettiin Helsingin vaalipiirissä, jossa äänestysaktiivisuus nousi 50,7 prosenttiin. Laimeinta äänestäminen oli Pohjois-Karjalan (33,7 %) vaalipiirissä.

Yksittäisistä kunnista äänestysvilkkaus nousi maan korkeimmaksi Kauniaisissa (68,4 %) ja alhaisimmaksi se jäi Hyrynsalmen kunnassa (25,5 %).

Verkkouutiset
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

nastamuumio kirjoitti:Mun ääneni ei siirtynyt vasemmistolta persuille, vaan vihreille. Vasemmiston ongelma yleisen eksyneisyyden lisäksi on kaavoihinkangistuneisuus. Vihreissä uudet ajatukset pääsevät paremmin esiin ja jotenkin muutenkin vihreillä tuntuu olevan enemmän ajatuksia. Suurin osa demareista ainakin tuntuu vastustavan vaikka kansalaispalkka-ajatusten edelleen kehittelemistä vain jonkinlaisen "väärin" ja "ei puolueen linjassa" -ajatusten takia. Symppaan kyllä vasemmistoa edelleenkin enemmän kuin persuja, kokoomuslaisia, rkp:ta tai kristillisiä, ja musta on tosi harmi, että vaalit meni vasemmistolla niin perseelleen. Urpilaisesta ei ole minkään pelastajaksi, tuskin ees kodittoman kissanpennun, ja Korhonen oli vaan semmonen kiltti ja harmiton. En oo Paavo Arhinmäen ykkösfani, mutta toivon ja odotan siltä silti paljon.
Tämä on aika tarkkaan myös oma tuntemukseni. Tai no, Arhinmäkeen en kohdista paljoa odotuksia enkä edes toivoa. Toivottavasti olen väärässä. Vihreiden äänestäjäksi ajautuminen, jälleen kerran, on kyllä minusta itsestänikin hieman paheksuttavaa. Pelkkä epämääräinen vihreys kun ei oikein riitä poliittiseen puolueen yhdistäväksi tekijäksi - kuten nähtiin vaikkapa silloin, kun tästä ties monennenko kerran kuopatusta nuorsuomalaisesta puolueesta siirtyi kaikenmoisia yhteiskunnallisten ajatusten tonavia vihreisiin. En heitä haluaisi äänelläni auttaa. No, olen kyllä hyvinkin tyytyväinen vihreiden edustajiin europarlamentissa.

Vasemmiston ongelmavyyhti on varmaan aika monisyinen, enkä sitä nyt vielä halua pahemmin pöyhiä. Keskeistä varmaan on, että vasemmistossa on perinteisesti ollut kaksi linjaa: suvaitsevainen ja aatteellinen akateeminen punaviinivasemmisto, sekä suoraviivainen äijäduunarivasemmisto. Tämä on osaltaan tehnyt vasemmiston äänestämisen aika hankalaksi: kalapuikkoporukan käsitykset vaikkapa tasa-arvosta ja suvaitsevaisuudesta kun eivät aina ole mielestäni ihan tätä päivää. En ihmettele, että tätä porukkaa karkaa Persujen äänestäjiksi. Tai no ihmettelen, mutta en ihan niin paljoa.

Ja onhan tässä sitten tämäkin tekijä, että vasemmiston historialliset tavoitteet ovat toteutuneet aika hyvin. Yksi seuraus tästä on sekin, että köyhistäkin oloista tuleva nuori ei varmaan enää kovin usein identifioidu sorrettuun köyhälistöön, vaan kokee kaikkien samojen mahdollisuuksien kuin Kauniaisten kersoilla olevan avoinna hänellekin. Osin tämä on tietysti valheellista - erityisesti tuloerojen kasvaessa nykyvauhtia - mutta valheellisenakin ilmiö on riittävän voimakas katkaisemaan automaattisen, solidaarisen identifikaation poliittiseen vasemmistoon. Äänestäjien poliittinen identifikaatio on siis ikäänkuin auki, vapaata riistaa kaikille puolueille. Ja tähän oikeisto ja eritoten kokoomus iskee taitavasti: kokoomuksen vaalityöhän on ollut oikeastaan pelkkää identiteetti-mielikuvamainontaa viime vaaleissa.

Ja kuten sosiaalipsykologian sosiaalisen identifikaation tutkimuksista tiedämme, avoinna oleva sosiaalinen identiteetti kiinnittyy pitkälti juuri mielikuvien kautta: kun periytyvää, automaattista sosiaalista identiteettiä ei enää ole, identifioimme herkästi itsemme menestyvien ja svengaavien tyyppien kanssa. Näin olemme nykytilanteessa: äänestämällä Stubbia tai Eija-Riitta Korholaa moni Perus-Paavo kuvittelee edes hetken verran olevansa osa menestyvää ja kaunista euroeliittiä unohtaen kokonaan, että todellisuudessa päivät kuluvat koodatessa keskikokoisessa ja -tasoisessa it-yrityksessä. Kaiken järjen mukaan näiden tyyppien tulisi omien etujensa valossa äänestää demareita, mutta niin vain kaivavat maata omien jalkojensa alta antamalla äänensä kokoomukselle. Menestysfantasian seireenilaulun kutsu on liian houkutteleva suojattoman ja hauraan identiteetin vastustettavaksi rationaalisesti. Äänestämällä kokoomusta Perus-Paavo pääsee edes hetkeksi sisällyttämään itsensä menestyjien "meihin" erotuksena "heistä", perusjengistä. Kukapa identiteetistään epävarma teini ei haluaisi olla luokan suosituimpien nuorten kaveriporukassa, vaikka sitten muiden omien etujensa vastaisesti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Onslow

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja Onslow »

urpiainen kirjoitti:[unohtaen kokonaan, että todellisuudessa päivät kuluvat koodatessa keskikokoisessa ja -tasoisessa it-yrityksessä. Kaiken järjen mukaan näiden tyyppien tulisi omien etujensa valossa äänestää demareita, mutta niin vain kaivavat maata omien jalkojensa alta antamalla äänensä kokoomukselle.
Öh, siis miksi ihmeessä muka pitäisi?

Jos toimihenkilönä it-alan jantterit kuuluisivat suunnilleen jonkin samanlaisen ammattiliitto-KGB:n taakse, kuin mitä suurin osa demareista kuuluu, ei yksikään IT-alan kaveri olisi koskaan päässyt neuvottelemaan esim. omista palkoistaan, vaan olisimme kaikki sitä samaa puupaistä demarimassaa jotka menevät orjallisesti työehtosopimuksen mukaan määritettävien palkkataulukkojen mukana.

Vai onko sinulle tosiaan yllätys se, että IT-alan palkkoja harvemmin tuijotellaan minkään punaisen puoluekirjan taulukon perusteella?
Viimeksi muokannut Onslow, 15.06.2009 11:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:köyhistäkin oloista tuleva nuori ei varmaan enää kovin usein identifioidu sorrettuun köyhälistöön, vaan kokee kaikkien samojen mahdollisuuksien kuin Kauniaisten kersoilla olevan avoinna hänellekin. Osin tämä on tietysti valheellista
Juu, alkoholistien lapsista tulee alkoholisteja. Vanhempien esimerkki vaikuttaa vahvasti myös urahakuisuuteen.
Onslow

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja Onslow »

exPertti kirjoitti: Ehkä ihmiset ajattelevat, että ei tämä ainakaan huonommin voi mennä?
Niin tai sitten ihmiset ovat kyllästyneet vasemmistolinjan jatkuvaan kateuteen ja syyttelyyn.

Urpiainen kiletämättä kuulostaa vasemmistokatkeruudessaan ihan nussivaa maailmaa vihaavalta Gattacalta.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Aika jännä tuo urpiaisen "älä vain kuvittele olevasi mitään erityistä" -meininki. Tai siis aika normisuomalainen asennehan se. Ja silti aina niin jännä.

Mä en ole vielä tajunnut, mikä siinä individualismissa on niin Kauhean Pahaa. Itse ainakin olen ihan tyytyväinen pienituloiseen osaani, mikä johtuu juuri siitä että tiedostan tehneeni valintani itse ja olevani itse niistä myös vastuussa. Jos sen sijaan kuuluisin johonkin mega-ammattiliittoon, joka hoitaisi palkkaneuvottelut puolestani, olisi varmaan paljon helpompi kyseenalaistaa lopputuloksen oikeudenmukaisuus ja ryhtyä kadehtimaan muiden liittojen saavutuksia.

Sitäkään en tajua, miksi olisi typerämpää fanittaa - saati äänestää - jotakuta selvästi aikaansaavaa "svengaavaa tyyppiä" kuin takametsien kyräilevää kaikestavalittajaa (sori kaikki takametsissä asuvat, en tarkoita yleistää).
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

EveryWoman kirjoitti:Aika jännä tuo urpiaisen "älä vain kuvittele olevasi mitään erityistä" -meininki. Tai siis aika normisuomalainen asennehan se. Ja silti aina niin jännä.
Pitkästä aikaa pääsit yllättämään aika totaalisesti. Todella hämmästyttävä tulkinta minun "meiningistäni".

Kuvittelin, että ajoin takaa jotain sellaista, että ihmiset voisivat tässä uudessa tilanteessa - siis, kuten kirjoitin, vapauduttuaan perityistä, valmiista ja automaattisista sosiaalisista identiteeteistä, jotka luokkayhteiskunnassa vielä jokaiselle ulkoapäin pakotettiin - todellakin luoda itsestään jotain uutta ja erityistä. Vasemmistosta ei tällaisen oman uusiutumisen tukijaksi ole ollut, ja niinpä minäkin äänestin jälleen kerran vihreitä, jotka, kuten Nastamuumio väkevästi todisti, ovat vasemmistoa valovuosia edellä uusien ajattelutapojen vastaanottavaisuudessa. Siinä missä vasemmisto on aseeton uuden yhteiskunnan vaatimusten edessä, kokoomuslaisena aseena esiintyvä markkinakonsulttihenkinen sisällötön innostus on, vaikka epäilemättä aivan fantastista, todella surkea ratkaisu perinteisten identiteettien murtumiseen. Tyhjäpäinen fanitus ei oikein vastaa minun käsitystäni kasvusta kohti henkilökohtaista kukoistusta ja erityisyyttä, mutta kukin toki tavallaan. Tietysti jos henkilökohtaisen kasvun ainoa keino on, kuten viestissäsi implisiittisesti annat ymmärtää, sopivan henkilön valinta fanitettavaksi, en minäkään varmaan valitsisi takametsien kyräilijää ohi eurosuorittajien. Mutta minä nyt en oikein taida olla kaltaistasi fanittajatyyppiä muutenkaan.

Tässä kokoomuksen broilerien fanittamisessa kyseessä on vielä lisäksi erityisesti tämä mainonnan uhriksi joutumisen dimensio: ranskalaistyyppiseen ajatteluun taipuvainen voisi sanoa, että kokoomusta uudenlaisen sosiaalisen identiteetin muodostamisen innolla äänestävä keskiluokkainen henkilö - siis päiväunen oikean itsensä auttamisen sijasta valitseva henkilö (kuulenko korvissani etäistä muminaa oopiumista kansalle?) - toimii huonossa uskossa. Itsensätuntemushorinoihin hurahtaneempi tapaus voisi ilmaista saman ajatuksen siten, että perustelemattomana fanitukseen perustuvana identiteettitrippinä näyttäytyvä kokoomusäänestyspäätös osoittaa sen, että ei oikein tunne itseään, kun altistuu kliseiselle mainosmanipulaatiolle ohi oman harkinnan. Oman vastuun ja oman henkilökohtaisen kehityksen peräänkuuluttaminen tyhjän hypen kritiikittömän nielaisun sijaan ei minun kirjoissani ole "älä vain kuvittele olevasi mitään erityistä" -meininkiä, lähes päinvastoin.

Ja mitä individualismin potentiaaliseen turmiollisuuteen tulee, niin hyvänä esimerkkinä vaaroista voisi olla vaikka se, että kyseenalaistamaton individualismi saattaa patologisessa tapauksessa saada aikaiseksi sellaista hämmästyttävää yhteiskunnallista naiviutta, että ei näe kollektiivisten rakenteiden roolia henkilökohtaisten valintojen mahdollistajana - ja sitten tulee kirjoitettua sellaista soopaa kuin tuo ammattiliittoheittosi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Onslow

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Ketjussa on havaittavissa jäätävää ylimielisyyttä ja narsismia.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

urpiainen kirjoitti:Siinä missä vasemmisto on aseeton uuden yhteiskunnan vaatimusten edessä, kokoomuslaisena aseena esiintyvä markkinakonsulttihenkinen sisällötön innostus on, vaikka epäilemättä aivan fantastista, todella surkea ratkaisu perinteisten identiteettien murtumiseen. Tyhjäpäinen fanitus ei oikein vastaa minun käsitystäni kasvusta kohti henkilökohtaista kukoistusta ja erityisyyttä, mutta kukin toki tavallaan. Tietysti jos henkilökohtaisen kasvun ainoa keino on, kuten viestissäsi implisiittisesti annat ymmärtää, sopivan henkilön valinta fanitettavaksi, en minäkään varmaan valitsisi takametsien kyräilijää ohi eurosuorittajien. Mutta minä nyt en oikein taida olla kaltaistasi fanittajatyyppiä muutenkaan.
Et näe muita selityksiä ilmeisen myönteisten ja aikaansaavien nuorten kokoomuspoliitikkojen suosimiselle kuin "tyhjäpäisen fanituksen"? Et erota mainonnan avulla luotuja mielikuvia todellisista henkilöistä? Et usko, että henkilö voi olla oikeasti aikaansaava siitäkin huolimatta, että hänen puolueensa mainostoimisto pyrkii luomaan puolueesta kuvaa aikaansaavien ihmisten joukkona?

Vastaapa yksinkertaiseen kysymykseen (edelliset olivat retorisia!): pidätkö kokoomuksen arvoliberaalia siipeä keskimääräistä enemmän vai vähemmän aikaansaavana porukkana? Siis kun puhutaan todellisista kyvyistä, ei mainoskampanjoista.
urpiainen kirjoitti:Ja mitä individualismin potentiaaliseen turmiollisuuteen tulee, niin hyvänä esimerkkinä vaaroista voisi olla vaikka se, että kyseenalaistamaton individualismi saattaa patologisessa tapauksessa saada aikaiseksi sellaista hämmästyttävää yhteiskunnallista naiviutta, että ei näe kollektiivisten rakenteiden roolia henkilökohtaisten valintojen mahdollistajana - ja sitten tulee kirjoitettua sellaista soopaa kuin tuo ammattiliittoheittosi.
Esimerkkisi ei sovi minuun. Tietyt valinnat ovat olleet minulta täysin poissuljettuja, osa tekemistäni valinnoista sillä rajalla, ja osa helposti mahdollisia, eikä minulla ole vaikeuksia tunnistaa tällaisia mekanismeja (eikä havaita valinnanmahdollisuuksiini vaikuttaneita rakenteita). Sinunko kantasi siis on, että kollektiivisista rakenteista voi olla ihmisille yksinomaan hyötyä eikä missään olosuhteissa mitään haittaa? Jos tämä ei ollut kantasi, millä perusteella tyrmäsit ajatukseni kateuden ja palkkataulukoiden välisestä yhteydestä?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

EveryWoman kirjoitti:Et näe muita selityksiä ilmeisen myönteisten ja aikaansaavien nuorten kokoomuspoliitikkojen suosimiselle kuin "tyhjäpäisen fanituksen"? Et erota mainonnan avulla luotuja mielikuvia todellisista henkilöistä? Et usko, että henkilö voi olla oikeasti aikaansaava siitäkin huolimatta, että hänen puolueensa mainostoimisto pyrkii luomaan puolueesta kuvaa aikaansaavien ihmisten joukkona?

Vastaapa yksinkertaiseen kysymykseen (edelliset olivat retorisia!): pidätkö kokoomuksen arvoliberaalia siipeä keskimääräistä enemmän vai vähemmän aikaansaavana porukkana? Siis kun puhutaan todellisista kyvyistä, ei mainoskampanjoista.
Paitsi retorisia, nuo alun kysymyksesi ovat myös vähän hölmöjä: tosiasiassa tilannehan on (tietysti!) niin päin, että omasta mielestäni minä kyllä näen kyseisen eron (ja totean mainoshypen takaa löytyvän todellisen poliittisen ohjelman ja toiminnan olevan isänmaalle turmiollista), mutta mainostoimiston imagonmuokkauksella ero häivytetään hyväuskoiselta kansalta jota taas kerran sahataan linssiin.

Varsinainen kysymyksesi taas on, kuten itsekin sanot, varsin "yksinkertainen", siis nimenomaan merkityksessä hölmöhkö. Keskimääräistä suurempi aikaansaavuus kun ei tietenkään ole itsessään mitenkään automaattisesti ansio: jos ajaa epäeettisiä tavoitteita oikein aikaansaavasti ja kyseenalaisin keinoin, ei kyllä ole ideaalihenkilö hoitamaan yhteisiä asioita. Kuten niin monessa yhteydessä, ongelma ovat nimenomaan tyhmät ja ahkerat. Lisäksi vastaus riippuu tietysti myös verrokkiryhmästä: lienee turvallista veikata, että koko kansan keskuudessa kaikki näkyvät aktiivipoliitikot ovat keskimääräistä aikaansaavempia. Poliitikkojen kontekstissa taas en näe mitään syytä nostaa erikseen esiin mainitsemaasi erityisryhmää. Tämä ei tietenkään kiellä poikkeusyksilöiden tapauksia: esimerkiksi Stubbille naureskellessa meinaa joskus unohtua, että kaverin ansioluettelo on oikeasti aivan poikkeuksellisen vaikuttava ja vakuuttava, suorastaan huimaava. Toisaalta, en minä häntä silti äänestäisi kovin helposti kovin moneen poliittiseen luottamustehtävään.
EveryWoman kirjoitti:Sinunko kantasi siis on, että kollektiivisista rakenteista voi olla ihmisille yksinomaan hyötyä eikä missään olosuhteissa mitään haittaa? Jos tämä ei ollut kantasi, millä perusteella tyrmäsit ajatukseni kateuden ja palkkataulukoiden välisestä yhteydestä?
Ei tietenkään ole minun kantani; tietenkin sillä perusteella, että ajatuksesi on taas kerran hömelöhkö, tai ainakin egosentrisessä lähtökohdassaan fokusoi irrelevanttiin, potentiaaliseen sivuvaikutukseen ja on täysin ymmärtämätön kollektiivisen kannanmuodostuksen historiallis-poliittisesta roolista nykyaikaisen eurooppalaisen sopimusyhteiskunnan perusteissa. Minkälaista vastausta oikein odotit?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

urpiainen kirjoitti:Varsinainen kysymyksesi taas on, kuten itsekin sanot, varsin "yksinkertainen", siis nimenomaan merkityksessä hölmöhkö. Keskimääräistä suurempi aikaansaavuus kun ei tietenkään ole itsessään mitenkään automaattisesti ansio: jos ajaa epäeettisiä tavoitteita oikein aikaansaavasti ja kyseenalaisin keinoin, ei kyllä ole ideaalihenkilö hoitamaan yhteisiä asioita. Kuten niin monessa yhteydessä, ongelma ovat nimenomaan tyhmät ja ahkerat. Lisäksi vastaus riippuu tietysti myös verrokkiryhmästä: lienee turvallista veikata, että koko kansan keskuudessa kaikki näkyvät aktiivipoliitikot ovat keskimääräistä aikaansaavempia. Poliitikkojen kontekstissa taas en näe mitään syytä nostaa erikseen esiin mainitsemaasi erityisryhmää. Tämä ei tietenkään kiellä poikkeusyksilöiden tapauksia: esimerkiksi Stubbille naureskellessa meinaa joskus unohtua, että kaverin ansioluettelo on oikeasti aivan poikkeuksellisen vaikuttava ja vakuuttava, suorastaan huimaava. Toisaalta, en minä häntä silti äänestäisi kovin helposti kovin moneen poliittiseen luottamustehtävään.
Onko Stubb mielestäsi "tyhmä ja ahkera"? Vai ainoastaan ilkeä (siis ei tyhmä, mutta silti isänmaalle vahingollista politiikkaa tahallaan ajava) ja ahkera?

Itse antaisin elämäni mieluummin Stubbin kuin yhdenkään vasemmistoliittolaisen, kepulaisen tai demarin (kristillisistä ja persuista puhumattakaan) käsiin. En välttämättä luota siihen, että hän tällä hetkellä ymmärtäisi laaja-alaisesti ihmiselämän sosiaalipsykologiaa kaikissa ulottuvuuksissaan. Mutta uskon, että hän voi oppia ymmärtämään. Se on jo paljon sanottu ihmisestä kuin ihmisestä. Mainittujen puolueiden jäsenistössä puolestaan voi olla elämän ymmärtäjiä, mutta ei ketään jonka uskoisin hahmottavan lisäksi sekä liike-elämää että politiikkaa riittävän hyvin, että he myös saisivat tätä ymmärrystään hyödynnettyä käytännössä. En myöskään usko heidän voivan enää oppia näitä asioita riittävän hyvin (saati olevan edes kiinnostuneita oppimaan). Kun puhuin aikaansaavuudesta, tarkoitin monipuolisesta osaamisesta seuraavia todellisia vaikutusmahdollisuuksia - en pelkkää ahkeruutta.
EveryWoman kirjoitti:Minkälaista vastausta oikein odotit?
Odotin, että olisit esimerkein ja perusteluin tarttunut itse asiaan sen sijaan, että vain toteat kantani olevan ymmärtämätön. Muuten minulla ei ole mahdollisuutta oppia ymmärtämään aihetta paremmin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eurovaalit 2009

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^Stubb on epäilemättä kyvykäs, ahkera, älykäs, miellyttävä, hauska, nokkela, kokenut, verkottoitunut, kansainvälinen, vilpitön (ei siis missään mielessä ilkeä määrittelemässäsi mielessä) jne. Lisäksi hänen toimintapanasa ovat monessa mielessä tätä päivää ja raikas tuulahdus kekkoslovakialaiseen poliittiseen diipadaapaan tottuneelle. Kaiken kaikkiaan yksi niistä harvoista ministereistä, joita osaa välittömästi arvostaa kovin korkealle monessa asiassa. Hänellä on loistava ura jo takanaan, ja vähintään yhtä loistava varmasti edessä, ja hyvä niin. Pidän häntä kuitenkin pikkuisen naivina siinä mielessä, että en ole kokenut hänen edustavan kovin syvällistä yhteiskunnallista ajattelua. Tuntuu, että hän on nielaissut minulle aika vieraan ideologiapaketin karvoineen päivineen ilman yhteiskuntateoreettista kritiikkiä. Ehkä hän vain on niin toteuttaja eikä paskanpuhuja, mikä on aina vähän hankalaa (toteuttaja kun tuppaa omaksumaan jonkun muun paskapuheet). Siis pikkaisen kallellaan tyhmään ja ahkeraan päin tarkoittamassani erityismerkityksessä.

Kaiken kaikkiaan pidän kammottavana ajatusta "antaa elämäni Stubbin käsiin". Tosin pidän ajatusta elämäni antamisesta kenenkään poliitikon käsiin yleisesti ottaen kovin vieraana (vaikka sopivassa nousuhumalassa voisinkin harkita Claes Anderssonia ja hätätapauksessa Erkki Tuomiojaa). Ja toisaalta, luotan monessa sosiaalipoliittisessa asiassa jopa paljon parjaamiini kepulaisiin enemmän kuin näihin kokoomuksen pintaliitäjiin: sosiaalipolitiikassa kun kepu ei sentään ole selkeästi etujärjestö. Vaikka Timo Soinia en missään nimessä halua mainita myönteisessä valossa on myönnettävä, että olen jo viikkoja hymyillyt Soinin luonnehdinnalle kokoomuksen sosiaalipolitiikasta: kun yksilö syrjäytyy talouden rakennemullistuksissa katuojaan, kokoomuslainen sosiaalipolitiika on sitä, että nostetaan peukalot pystyyn ja toivotetaan tsemppiä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin