Tieliikenne

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
kyyppo

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja kyyppo »

Koska kaikkia väkisinkin kiinnostaa ihan vitusti, voisin hieman avautua omista renkaanvaihtosessioistani. Olkaa hyvät:

Päätin maanantaina yrittää lievittää helvetillisiä krapulamorkkiksiani ja -tärinöitäni tekemällä kerrankin jotain hyödyllistä työpaikallani, eli vaihtaa talvirenkaat alle. Aloitin takarenkaista. Otin esiin Hong Kongista hankkimani laadukkaan 2,90 euron Toolman-merkkisen ristikkoavaimen (edellinen omistaja ei ilmeisesti ollut raaskinut jättää autoon auton alkuperäistä rengasavainta) ja totesin pulttien avaamisen olevan minun voimillani mahdotonta. Vaihtoivat nimittäin rengasliikkeessä tuossa pari kuukautta sitten alla oleville vanteille vähän vähemmän ajetut kesärenkaat, joten pultit oli tietty vedetty koneella kiinni. Duunipaikalla kun olin, niin ei ollut tietenkään ihmeempiä apuvälineitä käytettävissä. Näppäränä poikana keksin kuitenkin ottaa auton alkuperäistulpanavaajan (sen se myyjä sentään oli jättänyt), sellaisen reilut 20-senttisen putkimallisen, ja käyttää sitä lisävipuvartena. Jouduin viemään fysiikkani äärirajoilleen, kiskomaan kaksin käsin tulpanavaimesta ja runnomaan samanaikaisesti ristikkoavaimen toista päätä jalallani, mutta sain kuin sainkin pultit auki. Sillä tulpanavaimella ei kyllä avata enää yhtään tulppaa. Takarenkaista selvittyäni olin aivan hapoilla, mutta kävin kuitenkin eturenkaiden kimppuun, mutta sillä erää homma tyssäsi siihen. Olivat jumittuneet keskireiästä kiinni, eikä mukana ollut crc:tä tai muutakaan kiinniruostuneita osia irrottavaa kamaa, joten homma siirtyi seuraavaan päivään. Tiistaina ruiskin crc:tä eturenkaiden keskireikiin heti aamusta, ja uusin käsittelyn päivällä. Iltapäivällä ryhdyin uuteen yritykseen, ja homma vihdoin onnistuikin. Onnistunut oli myös renkaiden vaihdon ajoitus, sillä keskiviikkoaamuna töihin lähtiessäni oli tiet jäässä.

Mitä opinkaan tästä?
1. Rengasmyyjät ja -asentajat ovat mulkkuja.
2. En enää koskaan ikinä saatana anna rengasliikkeiden vaihtaa yksiäkään renkaita autooni, ellen ole täysin vakuuttunut siitä, ettei minun tarvitse itse omin käsin tehdä enää samaa operaatiota samaan autoon.
3. Toolmanin ristikkoavain on hintaansa nähden yllättävän kestävä tuote.

Lisähuomautuksena mainittakoon, että pultteja eivät olleet voidelleet tippaakaan, jokainen pultti oli kuiva ja ruosteenruskea. Mulkut. Hyvähän se on antaa koneen laulaa ja kiskoa köyhältä kunnon korvaus.
Yönmustaritari kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:No helvetti. Kävisikö siinä tapauksessa ihan oikean ratin takana ajettu kolminkertainen suomenmestaruus?
Toi vois toimii.
Hahah. Jauhot suuhun traktorimiehelle, sano.

Sopiiko arvon Munalalta tiedustella, jotta minkätyylistä kilvanajoa harrastat?
Herra Manala

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

kyyppo kirjoitti:Sopiiko arvon Munalalta tiedustella, jotta minkätyylistä kilvanajoa harrastat?
Slalomsprinttiä. Johdannainen perinteisestä autoslalomista. Sellaista melko turvallista mummokisailua siis, jossa ei tule kymppitonnien laskua mahdollisesta lepikkoon ajamisesta. Tosin on sitä useamman kerran ajettu 10cm päästä betoniporsaasta kahva edellä.

Jos laji on ihan tuntematon niin tuolta löytyy jotakin autoslalomista: http://www.itahame-lehti.fi/edrumArt.jsp?article=61870

Meillä ajellaan vain vähän erilaisella kalustolla (200+hv takavetosia) ja nopeammilla radoilla. Toisin kuin noilla FordFiestailijoilla, meillä sprinttaillaan suoranpätkillä parhaimmillaan yli 150km/h, mutta hitaat pujotteluosuudet on silti tallella kuten normaalissakin autoslalomissa. Sladeja ja näyttävyyttä on siis paljon enemmän kuin etuvetoisilla koppakuoriaisilla suhatessa. Kaikki autoslalom-tyyliset lajit on törkeän aliarvostettuja ja tuntemattomia suomessa. Sääli sinäänsä, koska harrastamisen hinta ei ole suuri ja kuskin taidot merkitsevät lajissa reilusti enemmän kuin itse auto. Jarrut nimittäin eivät joudu normaalia rata-ajoa vastaavalle rasitukselle, ja moottorin väännöllä ja voiman kontrollilla on paljon suurempi merkitys kuin moottorin huipputeholla.
ninnithequeen

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Herra Manala kirjoitti: Typerykset.
No niinpä. Mutta kun kumpikaan meistä ei ymmärrä autoista hevon hemmettiäkään.
Mutta kiitos kattavasta kertomuksesta, nytpä tiedämme sitten jatkossa.
Avatar
I.M.Weasel
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 14.08.2005 19:28
Paikkakunta: Hiki

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja I.M.Weasel »

Järjestys on ilmeinen. Neliveto kauramoottori sai talvitassut nastoilla alleen jo maanantaina, mutta etuveto litrahuuli farkkuperse kulkee edelleen kesäslicseillä. *huono ihminen* :shock:
Mikä on tämän päivän miehen naisihanne? Ayshire lehmä: isot daisarit, mutta kylkiluut näkyy.
Yönmustaritari

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Herra Manala kirjoitti:vruuum vruum
No niin rallikuski. Moponviritys ei kelpaa perusteluksi tuolle "en käytä turvavyötä, valoja tai nastoja, koska osaan ajaa"-tyylin vääntämiselle.

Toista se on allekirjoittaneella. Tänä aamuna taas vitutti liikenteessä niin, että meinasin kuristua kaulasuoneeni. Kesärengastusseroitsijoita oli parissa risteyksessä. Vittu jos ei ole renkaita alla nii liikkuisivat julkisilla torvet. Liikkeelle lähtö kestää ja kestää ja pysähtyminen kestää ja kestää. Koita siinä sitten niellä kiukkuasi kun itse olet vastuusi tunteva ja alat kelin edellyttämällä välineillä ja tyylillä.

Tyylistä miinustetaan tänä aamuna kyllä se, että Espoon liikennevaloista lähdin niin, että luistonesto nakutti vielä kilometrin sen risteyksen jälkeen. No mitä tuosta kun ainoa ajojännitys on, että jos yskäisee kovaa alkaa turvatyynyjä poksahdella paikasta jos toisesta.
Herra Manala

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Yönmustaritari kirjoitti:No niin rallikuski. Moponviritys ei kelpaa perusteluksi tuolle "en käytä turvavyötä, valoja tai nastoja, koska osaan ajaa"-tyylin vääntämiselle.
Kyllä minä käytän turvavyötä. Samoin pyrin käyttämään myös valoja mahdollisimman fiksusti (fiksuus ei tarkoita aina suomen lainsäädännön edellyttämällä tai suosimalla tavalla). Nastarenkaatkin omistan. Se ei ole se pointti, vaan pointti on se, että ilman niitä nastarenkaitakin pärjää, toisin kuin sinä väität otsasuoni pullistellen. Samoin kuin pärjättäisiin paremmin kuin hyvin ilman tuota järjetöntä suolan kylvämistä teille. Ymmärrän kyllä muutamien paikkojen suolaamisen, kuten moottori(liikenne)teiden eritasorampit ja sillat, mutta joka paikkaan kylvettynä se vain saastuttaa ilmaston sekä pohjavedet. Puhumattakaan miten se edistää tätä itsesikin edustamaa ongelmaa, että urpot kuvittelevat että joka kelillä pitää pystyä ajamaan kuin kuivalla kesäkelillä.
Toista se on allekirjoittaneella. Tänä aamuna taas vitutti liikenteessä niin, että meinasin kuristua kaulasuoneeni. Kesärengastusseroitsijoita oli parissa risteyksessä. Vittu jos ei ole renkaita alla nii liikkuisivat julkisilla torvet. Liikkeelle lähtö kestää ja kestää ja pysähtyminen kestää ja kestää. Koita siinä sitten niellä kiukkuasi kun itse olet vastuusi tunteva ja alat kelin edellyttämällä välineillä ja tyylillä.
Niinjust. Miten kukaan kehtaakaan kuvitella että liikennevaloista liikkeelle lähteminen tai niihin pysähtyminen saisi kestää yhtään sen kauemmin helmikuisessa lumipyryssä kuin heinäkuisella helleaallolla? Minä eilen kaupassa käydessäni olin kyllä huomaavinani, että eniten liikkeelle kesti lähteä ja risteyksissä kääntyä niillä ylivarovaisilla, ajotaidottomilla nastarenkailijoilla. Niillä vitun urpoilla, jotka eivät hahmota mitään alla olevasta tien pinnan kitkasta. Kuivalla asvaltillakin käännytään risteyksessä kuin rollaattorin kanssa, koska se VOI olla liukas, ja auto VOI sattumalta lähteä lapasesta epämääräisellä tavalla epämääräiseen suuntaan. Porukka vaan ei osaa, kun ei ole koskaan joutunut ajamaan normaaleilla talvikeleillä. Tiet ovat aina joko kuivia ja paljaita tai sitten suolauksesta märkiä.
Tyylistä miinustetaan tänä aamuna kyllä se, että Espoon liikennevaloista lähdin niin, että luistonesto nakutti vielä kilometrin sen risteyksen jälkeen. No mitä tuosta kun ainoa ajojännitys on, että jos yskäisee kovaa alkaa turvatyynyjä poksahdella paikasta jos toisesta.
Niin, nämä nastarenkaathan kun tunnetusti kumoavat fysiikan lait, ja tekevät ajamisesta taas "normaalia" niinkuin kesällä ajaisi!
SnapaHead

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

Herra Manala kirjoitti:
Kulta! Miksi sä olet noin vihainen?

Meillä on muuten samat mieltymykset; brasilialainen härkä.
Herra Manala

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

SnapaHead kirjoitti:Kulta! Miksi sä olet noin vihainen?
Letku täytyy saada ensin provosoitua käymään käsiksi, ennenkuin sen saa lallisesti hakata ruvelle.

PS. Pus.
gullible

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja gullible »

Herra Manala kirjoitti: Kävisikö siinä tapauksessa ihan oikean ratin takana ajettu kolminkertainen suomenmestaruus?
Riittikö kaikille osanottajille mitali?
Yönmustaritari

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Herra Manala kirjoitti:
SnapaHead kirjoitti:Kulta! Miksi sä olet noin vihainen?
Letku täytyy saada ensin provosoitua käymään käsiksi, ennenkuin sen saa lallisesti hakata ruvelle.

PS. Pus.
Niin ja voihan se olla, että moponvirittäjä osaa autoa käsitellä keilojen välissä mutta ettekös te ajele vain kesäisin?

Ennemmin tuota teikäläisen toimintaa voisin pitää riskinä liikenteessä jos käydään kesäisi väistelemässä pituushyppypaikoilla jotain keiloja ja sitten ei talvisin kiirehditä kelioloihin sopivien varusteiden vaihtoon, koska osataan muka käsitellä autoa. No vittu ottamatta edes kantaa osaatko tai etkö mutta sääolojen vaatimat varusteet nyt vaan pitää olla turvallisuuden maksimoimiseksi.
Herra Manala

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

gullible kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Kävisikö siinä tapauksessa ihan oikean ratin takana ajettu kolminkertainen suomenmestaruus?
Riittikö kaikille osanottajille mitali?
Sarjassani oli tänä vuonna 42 kilpailijaa. Mites sinulla, oletko koskaan tuntenut voittavasi muita kuin virtuaalisia keskusteludebatteja, palkinnon itse itsellesi luovuttaen?

Yönmustaritari kirjoitti:Ennemmin tuota teikäläisen toimintaa voisin pitää riskinä liikenteessä jos käydään kesäisi väistelemässä pituushyppypaikoilla jotain keiloja ja sitten ei talvisin kiirehditä kelioloihin sopivien varusteiden vaihtoon, koska osataan muka käsitellä autoa. No vittu ottamatta edes kantaa osaatko tai etkö mutta sääolojen vaatimat varusteet nyt vaan pitää olla turvallisuuden maksimoimiseksi.
Usko huviksesi, osaan käsitellä autoa myös liukkailla. Tosin eipä noista etuvetosista mummonkärryistä mitään iloa talvella ole. Toista se oli silloin kun vielä omistin nelivetokinnerin. Jokavuotisiin harrastuksiini kuuluu viedä auto ensilumien tullessa kunnon käsittelyharjoittelun läpi, jottei taidot ruostuisi ääritilanteiden hallinnassa, ja jotta jokaisen uuden auton käytös ääritilanteissa tulisi varmasti itselle tutuksi. Ne yllätykset ääritilannekäytöksessä on paljon kivempi löytää suljetun alueen sisällä kuin liikenteessä vaaratilanteessa. Montakos kertaa sinä olet vienyt traktorisi äärirajoille suljetulla alueella, ja opetellut sen liikedynamiikat läpi ääritilanteissa?

Edelleenkin sanon, että se tärkein turvatekijä löytyy korvien välistä, jos on löytyäkseen, ei renkaiden kunnosta tai luistonestoista. Kuten sanottu, ennen pärjättiin kesärenkain ja ilman teiden suolaamista läpi talven, kun oli ajatusta mukana siinä touhussa, eikä ajettu reikä päässä kuin kesäkelillä vouhottaen ainoastaan turvallisuusvarusteiden tärkeyttä. Tämän huomaa muunmuassa siitä, että teille 2000-luvun turvakuskeille sivuluisu on synonyymi hallinnan menettämiselle.
gullible

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja gullible »

Herra Manala kirjoitti: Sarjassani oli tänä vuonna 42 kilpailijaa. Mites sinulla, oletko koskaan tuntenut voittavasi muita kuin virtuaalisia keskusteludebatteja, palkinnon itse itsellesi luovuttaen?
Kunhan kyselen. En ollut nimittäin koskaan kuullutkaan moisesta maailmanlajista, vaikka näyttäähän se mittavaa julkisuutta saaneen mm. tuossa Itä-Hämeessä. Se on totta, että jos Suomen Mestaruuksillaan haluaa rehennellä niin kannattaa hakeutua johonkin poronpaskanjemmaukseen tmv. jossa kilpailua on vähemmän kuin vaikka televisiojulkisuutta saavissa urheilulajeissa. Ymmärtääkseni tractor pulling saa merkittävästi enemmän julkisuutta kuin tuo ja eikös siinäkin joku misssuomi voittanut kisoja tai mestaruuksia? Ei sillä, että missikilpailuihin olisin sinua lähettämässä.

Ei minulla ole mitään kunnianhimoa saavuttaa suomenmestaruutta jossain nollalajissa. Kaipa joku laji löytyisi ja jollei niin voisihan sen vaikka keksiä itse.
Herra Manala

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

gullible kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Mites sinulla, oletko koskaan tuntenut voittavasi muita kuin virtuaalisia keskusteludebatteja, palkinnon itse itsellesi luovuttaen?
Kunhan kyselen.
Joudun ottamaan tämän negatiivisena vastauksena.
En ollut nimittäin koskaan kuullutkaan moisesta maailmanlajista, vaikka näyttäähän se mittavaa julkisuutta saaneen mm. tuossa Itä-Hämeessä. Se on totta, että jos Suomen Mestaruuksillaan haluaa rehennellä niin kannattaa hakeutua johonkin poronpaskanjemmaukseen tmv. jossa kilpailua on vähemmän kuin vaikka televisiojulkisuutta saavissa urheilulajeissa. Ymmärtääkseni tractor pulling saa merkittävästi enemmän julkisuutta kuin tuo ja eikös siinäkin joku misssuomi voittanut kisoja tai mestaruuksia? Ei sillä, että missikilpailuihin olisin sinua lähettämässä.

Ei minulla ole mitään kunnianhimoa saavuttaa suomenmestaruutta jossain nollalajissa. Kaipa joku laji löytyisi ja jollei niin voisihan sen vaikka keksiä itse.
Niin, kyllä sitä joutuu rehentelyä välttelemään, ja vastahakoisesti joutuu asiasta kertomaan, jos joku sattuu kysymään. Sillä jos jonkun asian on oppinut, niin sen, että suomalaiseen peruskateuteen kuuluu tuomita kaikki muu kuin maailmanmestaruus Formula ykkösissä tai rallissa merkityksettömäksi puuhasteluksi jossain nollalajissa. Ja sitten kun joku suomalainen sattuukin maailmanmestaruuden jossain merkityksellisessä lajissa JA luokassa (esim. alppilajit eivät kuitenkaan ole tällaisia, sillä yleensä ainoastaan jääkiekko, ralli ja F1 käyvät) saavuttamaan, niin kyllä sen jälkeen kuljetaan raitilla rinta rottingilla, ikäänkuin omalla kotisohvalla tehdyllä keskioluen kuluttamisella olisi ollut merkittäväkin rooli tämän maineen ja kunnian saavuttamisessa.

Mitä taas tractor pullingiin tulee, niin eiköhän sen aika ole jo vähän eletty. Vai näetkö oikeasti jonkun TV-kanavan lähettävän tractor pulling -osakilpailuja? Näetkö ylipäätänsä viiden TV-kanavamme lähettävän muuta autourheilua kuin F1:stä tai rallia? Joo, ai niin, kyllähän ruutulipussa tulee vissiin aina pieni kooste rallin N-ryhmästä ja niistä merkityksettömistä formulaluokista. Joskus jopa historic-luokasta ja joistain mikroautoluokista mainitaan sana tai kaksi. Onkin kovin vaikeaa kerätä autourheilemalla mediaseksikkyyspisteitä suomessa, ellei satu ajamaan rallin A-ryhmää tehdastallissa tai Formula ykkösiä tehdastallissa miljoonabudjeteilla.

Voisinkin suositella sinulle enempiä hakematta F1-maailmanmestaruutta. Siinä varmasti riittäisi mediaseksikkyyttä sinullekin, niin ettei tarvitse tuntea olevansa pieni ja merkityksetön, vaikka olisikin vain paras. Todellinen merkityksellisyyshän on laskettavissa televisiokameroiden määrästä, vähän niinkuin monday night RAW:ssa. Eikä siinä lajissa tarvitse ainakaan toistaiseksi pelätä sitäkään, että häviäisi miehisyydessä jollekin säälittävälle missille. Ainoastaan nenäänsä honottavalle tissiposkelle.
Herra Manala

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

kesseli kirjoitti:muistan kuitenkin lukeneeni, että tuohon aikaan kun ei nastoja käytetty eikä nopeusrajoituksia ollut, kuolemaan johtavia kolareita sattui äks määrä enemmän kuin nykyisin. sen kyllä allekirjoitan, että siihen aikaan keskimääräinen ajotaito oli parempi kuin nykyisin - auto ei lähtenyt hanskasta vaikka vähän alkoikin heittelehtimään.
Joo, autot olivat varsinaisia tinapurkkeja. Eihän siihen aikaan turvavyötkään olleet pakollisia. Näiden autojen täydellinen passiivisten turvavarusteiden puute johti tietenkin eri tavalla liikennekuolemiin kuin tänä päivänä. Olisi lukemat varmaan ihan eri luokkaa nykyisinkin, jos kaikki yht'äkkiä päättäisivät lopettaa turvavyön käytön. Joka tapauksessa, renkaat olivat vain niin hyvät kuin siihen aikaan pystyi olemaan, joten ei minusta näitä kuolemia voida laittaa renkaiden syyksi. Sama kun sanoisit että tämän päivän liikennekuolemat ovat osaksi sen syytä, ettei rengastekniikka ole vielä vuoden 2050 tasolla.
mutta koska nykyään on kehitetty liikenneturvallisuutta parantavia asioita, esimerkkinä renkaat, minä haluan niitä käyttää ja toivon hartaasti , että mahdollisimman moni kanssa-autoilija niitä myös käyttää.
Tottakai on suositeltavaa käyttää sellaista varustusta joka esimerkiksi lyhentää jarrutusmatkaa ja ylipäätänsä pienentää itsensä ja muiden loukkaantumisriskiä liikenteessä. Suositeltavaa ei sitävastoin ole tuudittautua ylettömään turvallisuudentunteeseen sen vuoksi, ja ajaa siksi aina kuten kesäkeleillä. Ihmisillä naksahtaa keliolosuhteiden mukaan päässä ainoastaan rele jossa lukee "Kesärenkaat/Talvirenkaat", kun siellä pitäisi naksahtaa rele jossa lukee "Kesäkeli/Talvikeli".

Yrittäkää nyt pliide jo ymmärtää.
tonyjl

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja tonyjl »

Ennen ei varmaan autojakaan ollut teillä sillä määrällä millä tänä päivänä ja silti homma oli paljon vaarallisempaa.

Minun mielestäni jos liikenneturvallisuutta haluttaisiin vielä oikeasti parantaa niin autoilijoiden maksamista veroista olisi ohjattava paljon suurempi osa maanteiden kunnostamiseen ja uusien rakentamiseen. Suomen tiet ovat hasardi. Eivät ehkä Helsingissä mutta heti jo Tampereen pohjoispuolella. Siinä ei paljon hyvätkään renkaat auta jos tiet ovat suoranaisia surmanloukkuja. Yksikaistaiset päätiet pitäisi lailla kieltää.

Lisäksi liikenteessä on sellaisia kuskeja jotka ajavat vähän ja kun kelit yhtäkkiä huononevat niin taidot eivät vastaakaan sitä mitä pitäisi. Voitaisiin kehittää vaikka talviajokelpuutus. Inssit ovat aivan liian helppoja. Lisäksi ilmailumaailmasta voitaisiin kopioida idea että inssi on uusittava vaikkapa parin vuoden välein. Siten saataisiin ne hasardikuskit pois tieltä.

Itsellänikin on tapana heti lumien tultua käydä ajelemassa erilaisilla keilaradoilla että saa homman taas hanskaan. Sanoisin että jos mikään tilanne ajamisessa pelottaa niin taidot eivät ole kohdallaan suhteessa vaatimuksiin ja tilanteeseen. Ei voi ajaa turvallisesti jos ei koe olevansa tilanteen herra. (Vihjeenä niille ketkä ajavat penkki pystyssä rattia puristaen ja kauhusta kankeana..)
Hebuli

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

kyyppo kirjoitti:Päätin maanantaina yrittää lievittää helvetillisiä krapulamorkkiksiani ja -tärinöitäni tekemällä kerrankin jotain hyödyllistä työpaikallani, eli vaihtaa talvirenkaat alle. Aloitin takarenkaista. Otin esiin Hong Kongista hankkimani laadukkaan 2,90 euron Toolman-merkkisen ristikkoavaimen (edellinen omistaja ei ilmeisesti ollut raaskinut jättää autoon auton alkuperäistä rengasavainta) ja totesin pulttien avaamisen olevan minun voimillani mahdotonta.
Kaverien tai isoveljen selkä luokilla pultin aukivääntämistä katsellessa olen ihmetellyt miksi tehdä homma vaikeasti ja itseään rasittaen. Oma just 80 kilon painoni on aina riittänyt helposti avaamaan koneellakin kiinnitetyt pultit, kun olen seissyt yhdellä jalalla avaimen vipuvarren päällä. Ei tule kipeää selkää eikä edes maitohappoja käsivarsiin. Pultteja kiinnilaitettaessa ei tietenkään pidä käyttää painoaan samalla tavoin ettei taas mene liian kireälle.

Pari viikkoa takaperin vaihdoin talvirenkaat varmaan alle 30 min ml. renkaiden kantamisen varastosta/varastoon, enkä edes pitänyt kiirettä. Veljeni tuntui käyttävän samaan aikaa yli tunnin.

(En tiedä eroaako aluvanteisten renkaiden irrottaminen ja kiinnittäminen erityisemmin, eri pulttejahan niissä käytetään, mutta ei ole kokemusta.)
Mulli75

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Hebuli kirjoitti:Kaverien tai isoveljen selkä luokilla pultin aukivääntämistä katsellessa olen ihmetellyt miksi tehdä homma vaikeasti ja itseään rasittaen.
(En tiedä eroaako aluvanteisten renkaiden irrottaminen ja kiinnittäminen erityisemmin, eri pulttejahan niissä käytetään, mutta ei ole kokemusta.)
Jos ei oma massani tai voimat riitä avaamaan muttereita tai pultteja olen hyväksi käyttänyt auton oma massaa. Mutteri/pultti joka on mahd. lähellä tukevaa maan pintaa laitan varrellisen vääntimen vaakasuorassa kiinni irroitettavaan mutteriin/pulttiin.

Seuraavaksi hitaasti ja varovasti taaksepäin autoa liikuttamalla (joko ajamalla/työntäen) saan vääntövarteen voiman joka avaa tiukassa olevan mutterin/pultin.

Tämän opin sain kerran yhdeltä bussikuskilta jolla oli rengas puhjennut. Joka tilanteeseenhan tämä ei sovi mutta aina voi kokeilla.

Koneella ei ole suotavaa kiinnittää muttereita/pultteja jos ei ole varma vääntömomentista mitä mutterit/pultit tarvitsee/kestää ja paljonko koneesta vääntöä saa.
Herra Manala

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

tonyjl kirjoitti:Ei voi ajaa turvallisesti jos ei koe olevansa tilanteen herra. (Vihjeenä niille ketkä ajavat penkki pystyssä rattia puristaen ja kauhusta kankeana..)
Koet olevasi tilanteen herra ajaessasi makuuasennossa juuri ja juuri rattiin ylettäen?

Kyllä minä ainakin ajan yleensä autolla kuin autolla selkänoja niin pystyssä kuin mahdollista tai lähes niin pystyssä kuin mahdollista. Siihen on on syynsä. Sillä mitä lähempänä ratti on, sitä parempi on rattiin kohdistuva kontrolli, nopeus ja vääntövoima mitä käsillä saa aikaiseksi. Jos katsot esimerkiksi rallia joskus, huomaat että istuma-asento on todella pysty ja ratti on kirjaimellisesti kuskin sylissä.

Minua naurattavat huomattavasti enemmän nämä Ultra-Cool Teuvot, jotka ajelevat perheautoillaan selkänoja lähes makuuasennossa, kun yritetään muka-jäljitellä jotain coolia ja urheiluautomaista ajoasentoa. Sitten ylletään hädintuskin sormenpäillä ratin yläosaan, mutta ajetaan kyllä kuin teiden valtiaat.
Herra Manala

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Yönmustaritari kirjoitti:Se on nyt sitten piikit alla ja toivon jumalauta pakkasta ja jäätä heti huomisesta alkaen. Erityisesti toivon mahdollisimman monta liikenneturmaa ja kuolonuhria. Mahdollisuuksien mukaan myös vakavat loukkaantumiset hyväksytään. Neliraajahalvaus rinnastetaan toivottavien loukkaantumisten listalle.

Mites teillä. Talvipopot alla jo? Kitkat vai nastat?
Laitoin nastat alle toissapäivänä, en päivääkään liian myöhään. Kyllä käy sääliksi niitä urpoja, jotka ovat jo kuukauden verran kuunnelleet nastojen ropinaa ja kärsineet autonsa huonontuneista ajo-ominaisuuksista.

Ikävänä bonuksena nämä samaiset urpot ovat myös kuluttaneet kestopäällysteisiä teitämme nastaraastimillaan jo kuukauden verran aivan turhaan.
Yönmustaritari

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Hebuli kirjoitti:
kyyppo kirjoitti:Päätin maanantaina yrittää lievittää helvetillisiä krapulamorkkiksiani ja -tärinöitäni tekemällä kerrankin jotain hyödyllistä työpaikallani, eli vaihtaa talvirenkaat alle. Aloitin takarenkaista. Otin esiin Hong Kongista hankkimani laadukkaan 2,90 euron Toolman-merkkisen ristikkoavaimen (edellinen omistaja ei ilmeisesti ollut raaskinut jättää autoon auton alkuperäistä rengasavainta) ja totesin pulttien avaamisen olevan minun voimillani mahdotonta.
Kaverien tai isoveljen selkä luokilla pultin aukivääntämistä katsellessa olen ihmetellyt miksi tehdä homma vaikeasti ja itseään rasittaen. Oma just 80 kilon painoni on aina riittänyt helposti avaamaan koneellakin kiinnitetyt pultit, kun olen seissyt yhdellä jalalla avaimen vipuvarren päällä. Ei tule kipeää selkää eikä edes maitohappoja käsivarsiin. Pultteja kiinnilaitettaessa ei tietenkään pidä käyttää painoaan samalla tavoin ettei taas mene liian kireälle.

Pari viikkoa takaperin vaihdoin talvirenkaat varmaan alle 30 min ml. renkaiden kantamisen varastosta/varastoon, enkä edes pitänyt kiirettä. Veljeni tuntui käyttävän samaan aikaa yli tunnin.

(En tiedä eroaako aluvanteisten renkaiden irrottaminen ja kiinnittäminen erityisemmin, eri pulttejahan niissä käytetään, mutta ei ole kokemusta.)
Kyllähän se hieman.

Peltivannetta siis kyllä työntää sinkkipulteilla kiinni ihan urakalla ilman, että mitään ongelmia esiintyy. Näiden kahden materiaalin irroittaminen toisistaan on kiinni lähinnä korroosion aiheuttamasta kiinnityksestä. Pultit/mutterit kun on kunnossa niin antaa palaa ihan niin kovaa sitä ristikkoavainta tai pulttipyssyä kuin vain lihaskudokset antaa myöten.

Kevytmetallivanteet on kuitenkin sitten sitten toinen juttu, alumiini on melko herkkä materiaali "leikkaamaan kiinni". Allekirjoittanut suosittelee näiden vanteiden tiukkaamista oikeaan momenttiin tarkoitukseen sopivalla työkalulla.

Mikäli momenttiavainta ei ole saatavilla niin vaihtoehtoisesti voidaan tiukata pultit/mutterit "mutusormitiukkuuteen", ajaa muutamalla kilometrillä vanteet lämpöisiksi, jonka jälkeen vetää lopulliseen tiukkuuteen. Tarkoitukseen sopii normaali räikkävarsi ja keskiverto suomalaisen alaspäin kohdistettu käsivoima.
Yönmustaritari

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Herra Manala kirjoitti:
Yönmustaritari kirjoitti:Se on nyt sitten piikit alla ja toivon jumalauta pakkasta ja jäätä heti huomisesta alkaen. Erityisesti toivon mahdollisimman monta liikenneturmaa ja kuolonuhria. Mahdollisuuksien mukaan myös vakavat loukkaantumiset hyväksytään. Neliraajahalvaus rinnastetaan toivottavien loukkaantumisten listalle.

Mites teillä. Talvipopot alla jo? Kitkat vai nastat?
Laitoin nastat alle toissapäivänä, en päivääkään liian myöhään. Kyllä käy sääliksi niitä urpoja, jotka ovat jo kuukauden verran kuunnelleet nastojen ropinaa ja kärsineet autonsa huonontuneista ajo-ominaisuuksista.

Ikävänä bonuksena nämä samaiset urpot ovat myös kuluttaneet kestopäällysteisiä teitämme nastaraastimillaan jo kuukauden verran aivan turhaan.
No höh.

Onnenkantamoinen mokoma. Moukan tuuria sanoisin. Kyllä itkettäisi JOS olisi jotain käynyt. Ai niin. Unohdin. Eihän TEille koskaan käy.

Ja sikälimikäli minä koko ajan maksan teiden kunnossapidosta niin kyllä se on ihan ok pelata varman päälle oman henkikultansa kanssa.
tonyjl

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja tonyjl »

Herra Manala kirjoitti:
tonyjl kirjoitti:Ei voi ajaa turvallisesti jos ei koe olevansa tilanteen herra. (Vihjeenä niille ketkä ajavat penkki pystyssä rattia puristaen ja kauhusta kankeana..)
Koet olevasi tilanteen herra ajaessasi makuuasennossa juuri ja juuri rattiin ylettäen?
Tajusit mitä tarkoitin, en ole niin urpo. Ja pystystä on todellakin mukavampi ajaa kun on käsissä vähemmän vipuvartta. Mutta rajansa kaikella.
safi

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja safi »

Herra Manala kirjoitti: Laitoin nastat alle toissapäivänä, en päivääkään liian myöhään. Kyllä käy sääliksi niitä urpoja, jotka ovat jo kuukauden verran kuunnelleet nastojen ropinaa ja kärsineet autonsa huonontuneista ajo-ominaisuuksista.

Ikävänä bonuksena nämä samaiset urpot ovat myös kuluttaneet kestopäällysteisiä teitämme nastaraastimillaan jo kuukauden verran aivan turhaan.
Kyllä se nyt Manala on vaan niin, että niitä kelejä on aika vaikea ennustaa etukäteen ja mielummin laittaa autoonsa talvirenkaat kun huomaa ajaneensa pöpelikköön jossain helvetin kuusessa.

Itse olin ainakin hyvin tyytyväinen, että olin vaihtanut ne nastarenaat alle. Satoja kilometrejä, kun päivässä ajelee ja lähtee liikkeelle kukon laulun aikaan, niin eipähän tarvitse enää turhaan varata aikaa siihen paljon hitaampaan matkantekoon. Kaikki kun eivät ajele niitä hyvin suolattuja ja aurattuja teitä sinne työpaikalle ja takaisin.
Hebuli

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

What she said. Sääennustuksetkin tuntuvat olevan usein lähinnä viitteellisiä. Pari päivää sitten piti Helsingin seudulla olla aamulla nollakeli ja siitä sitten lämpenee päivää kohti (=> jokseenkin sulat tiet), mutta kas kummaa ulkomittari näytti kyseisenä aamuna -4 C.

Ei tämä mitään tarkkuustiedettä pidäkään olla. Mieluummin varman päälle kuin turhaa riskinottoa. Talvirenkaat eivät toki ole yhtä hyvät sadekelillä, mutta ajo-ominaisuuksien huononnus tuossa tilanteessa ei ole mielestäni mitenkään verrattavissa kesärenkaiden käyttöön loska- tai jääkelillä.
Herra Manala

Re: Tieliikenne

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Hebuli kirjoitti:What she said. Sääennustuksetkin tuntuvat olevan usein lähinnä viitteellisiä. Pari päivää sitten piti Helsingin seudulla olla aamulla nollakeli ja siitä sitten lämpenee päivää kohti (=> jokseenkin sulat tiet), mutta kas kummaa ulkomittari näytti kyseisenä aamuna -4 C.
Tottakai sääennustukset ovat vain viitteellisiä. Mutta se, että ulkona on pakkasta, ei tarkoita vielä sitä, että talvirenkaille olisi tilaus. Kesärenkaat pitävät paremmin kuivalla asvaltilla kuin talvirenkaat, oli ulkona sitten +20 astetta tai -10. Sademäärät ja ilmankosteus ovat yleensäkin paljon helpommin ennustettavissa, kuin tarkka ulkolämpötila.

Varmuushan ei ole koskaan pahasta, mutta tämän ketjun aloitusviestin kaltainen "jos et laita talvirenkaita alle lokakuun alussa, olet idiootti" -tyylinen meuhkaaminen kyllä on. Ainakin asiakeskusteluissa.
Vastaa Viestiin