Tieliikenne
Tieliikenne
Se on turvavälit erikoisvalvonnassa, minkä huomasi aamuliikenteessä. Liikenne ei takkuillut kuin parissa tutussa pullonkaulassa ajamallani reitillä Helsingistä Espooseen.
Onnistuinkohan vain hirveällä pullalla välttämään aamuruuhkan vai oliko turvaväli-pelotteella ja itse turvavälillä niin suuri merkitys. Suuri merkitys liikenteen sujuvuuteen joka tapauksessa.
Allekirjoittanut säilyttää aina hyvän, vauhtiin sovitetun etäisyyden edellä ajaviin ja nyt oli erittäin mukava huomata myös muiden tekevän samoin. Kyllä maar vittu sitten kuitenkin sapettaa kun kaikki tunkee juuri MINUN eteen, koska MINÄ ole SE joka pitää turvaväliä edellä ajavaan.
Se on nyt sitten piikit alla ja toivon jumalauta pakkasta ja jäätä heti huomisesta alkaen. Erityisesti toivon mahdollisimman monta liikenneturmaa ja kuolonuhria. Mahdollisuuksien mukaan myös vakavat loukkaantumiset hyväksytään. Neliraajahalvaus rinnastetaan toivottavien loukkaantumisten listalle.
Mites teillä. Talvipopot alla jo? Kitkat vai nastat?
Onnistuinkohan vain hirveällä pullalla välttämään aamuruuhkan vai oliko turvaväli-pelotteella ja itse turvavälillä niin suuri merkitys. Suuri merkitys liikenteen sujuvuuteen joka tapauksessa.
Allekirjoittanut säilyttää aina hyvän, vauhtiin sovitetun etäisyyden edellä ajaviin ja nyt oli erittäin mukava huomata myös muiden tekevän samoin. Kyllä maar vittu sitten kuitenkin sapettaa kun kaikki tunkee juuri MINUN eteen, koska MINÄ ole SE joka pitää turvaväliä edellä ajavaan.
Se on nyt sitten piikit alla ja toivon jumalauta pakkasta ja jäätä heti huomisesta alkaen. Erityisesti toivon mahdollisimman monta liikenneturmaa ja kuolonuhria. Mahdollisuuksien mukaan myös vakavat loukkaantumiset hyväksytään. Neliraajahalvaus rinnastetaan toivottavien loukkaantumisten listalle.
Mites teillä. Talvipopot alla jo? Kitkat vai nastat?
Re: Tieliikenne
Uudet talvirenkaat pitäis saada juu. Ja äkkiä.
Onko vinkkejä mistä sais suht edullisesti hankittua?
Onko vinkkejä mistä sais suht edullisesti hankittua?
Re: Tieliikenne
Metrorengas.ninnithequeen kirjoitti:Uudet talvirenkaat pitäis saada juu. Ja äkkiä.
Onko vinkkejä mistä sais suht edullisesti hankittua?
Suosittelen ainakin palvelun vuoksi. Kävin tosin KIIREETTÖMÄSSÄ hetkessä, koska niitä nastojahan tarvitsee vasta maanantaina.
Siellä on kuitenkin joku uusi merkki, josta eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata. Ei siis ole kokemuksia hyvyydestä tai huonoidesta. 328€/kierros. Vaihto tietty päälle.
Onko se sitten hyvä tai halpa. En näyttänyt hyvältä mutta mikäs rengasspecialisti minä olen. Nokian joku näytti kyllä hyvältä ~500€/kierros mutta siihen hintaan pitää ollakin jo hyvän näköinen. Tämä vertailu siis 14" koolle.
Suosittelisin ennemmin hyviä kuin halpoja.
Re: Tieliikenne
Tuoreen maallikkoautoilijan tyhmä kysymys: Minä kuukausina talvirengakset olivatkaan pakollisia? Pitääkö ne asentaa tämän kuun loppuun mennessä?
Re: Tieliikenne
Kiits. Pistetään tuo korvan taakse.Yönmustaritari kirjoitti: Metrorengas.
Ja sit pitäs saakeli vieköön vaihtaa vielä tuulilasikin, tuosta autosta on ihan karmivasti menoja kyl
Re: Tieliikenne
Minulla on ollut nastarenkaat alla jo lähes viikon. Mies vaihtaa ne aina hyvissä ajoin, varmaan sen takia, kun ajan niin paljon.
Työmatkan varrelle ollaan parhaillaan laittamassa pönttöpoliiseja eli kameravalvontaa. En ole vielä milloinkaan ylinopeussakkoja saanut, mutta pitänee kaasujalkaa kuitenkin vähän höllätä. Tämä voi kyllä lisätä niitä perseessä roikkujia, jotka eivät uskalla ohittaa eivätkä kuitenkaan älyä pitää riittävää turvaväliäkään.
Työmatkan varrelle ollaan parhaillaan laittamassa pönttöpoliiseja eli kameravalvontaa. En ole vielä milloinkaan ylinopeussakkoja saanut, mutta pitänee kaasujalkaa kuitenkin vähän höllätä. Tämä voi kyllä lisätä niitä perseessä roikkujia, jotka eivät uskalla ohittaa eivätkä kuitenkaan älyä pitää riittävää turvaväliäkään.
Re: Tieliikenne
Talvikautena.AarneAnkka kirjoitti:Tuoreen maallikkoautoilijan tyhmä kysymys: Minä kuukausina talvirengakset olivatkaan pakollisia?
Re: Tieliikenne
"Uudet" pinnoitetut nastarenkaat duunipaikan varastossa vaihtoa odottamassa. Meinasin tänään käydä vaihtamassa, mut tilanne ajautui päiväkännin puolelle, joten ajankohtaa on siirrettävä. Voishan sitä tietty yrittää tänä vuonna olla kuin kunnon pääkaupunkiseutulainen ja antaa liukkaiden kelien yllättää.Yönmustaritari kirjoitti: Mites teillä. Talvipopot alla jo? Kitkat vai nastat?
Pinnoitetut on edullisia. Ostin ite Ekoturbon Encore 2:set kokoa 185/65R15, hinta vannetöineen 230,-/kierros. Pito-ominaisuuksista ei vielä kokemusta.ninnithequeen kirjoitti:Uudet talvirenkaat pitäis saada juu. Ja äkkiä.
Onko vinkkejä mistä sais suht edullisesti hankittua?
Re: Tieliikenne
Talvirenkaat saa joka tapauksessa laittaa alle marraskuussa ja ajaa niillä maaliskuun loppuun saakka, keliolosuhteista riippumatta.kesseli kirjoitti:pakollisia kuukausia ovat joulu-, tammi- ja helmikuu. ajo-olosuhteista riippuen ne voi laittaa jo aiemmin/ottaa pois myöhemmin.Herra Manala kirjoitti:Talvikautena.
Ja keliolosuhteista riippuen niitä saa käyttää tämänkin aikavälin ulkopuolella.
Ekokomposteilla on muuten hauska taipumus jäädä kaikkien tahojen tekemissä rengasvertailuissa viimeiselle sijalle ja reilulla marginaalilla. Kaverilla lähti hätäjarrutuksessa ekokomposteista pinta irti. Ei muuten pysähtynyt enää kovin hyvin pelkillä kudoksilla. Oman henkeni arvostan hieman ekokompostien kierroshintaa korkeammalle.kyyppo kirjoitti:Pinnoitetut on edullisia. Ostin ite Ekoturbon Encore 2:set kokoa 185/65R15, hinta vannetöineen 230,-/kierros. Pito-ominaisuuksista ei vielä kokemusta.
Re: Tieliikenne
Jos olisin tarpeeksi viitseliäs, kävisin peittämässä autosi lumella joka päivä ennen töihisi lähtöä.Herra Manala kirjoitti: .
Re: Tieliikenne
Meinaatko myös järjestää autoni pakastimeen, jottei lumi sula?slam kirjoitti:Jos olisin tarpeeksi viitseliäs, kävisin peittämässä autosi lumella joka päivä ennen töihisi lähtöä.
Re: Tieliikenne
Onhan noita uusiorenkaita haukuttu, mutta välillä kehuttukin. Olen koittanut katsella, muttei vielä ole ainakaan sattunut silmään rengastestiä, jossa olisi juuri nuo minun ostamani mukana. Ekoturboilla ainakin on 3 vuoden takuu, mikä nyt ei sinänsä paljon lämmitä siinä vaiheessa jos pinta irtoaa maantienopeuksilla, mutta kertonee sen verran laadusta, ettei pintojen irtoaminen kovin yleistä voi olla. Enpä ole ennen kuullut, että moista olisi tapahtunut. Ja tuskin kukaan olettaakaan saavansa parasta mahdollista pitoa reilulla puolella uusien laaturenkaiden hinnasta, mutta uskoisin niiden tarjoavan silti hyvän vastineen sijoitetulle rahalle. Lähikuukausinahan tuo selvinnee.Herra Manala kirjoitti: Ekokomposteilla on muuten hauska taipumus jäädä kaikkien tahojen tekemissä rengasvertailuissa viimeiselle sijalle ja reilulla marginaalilla. Kaverilla lähti hätäjarrutuksessa ekokomposteista pinta irti. Ei muuten pysähtynyt enää kovin hyvin pelkillä kudoksilla. Oman henkeni arvostan hieman ekokompostien kierroshintaa korkeammalle.
Ja mitä tuohon henkikullan arvostamiseen tulee, niin omani taitaa olla aika heikossa kurssissa jo senkin takia, että uskaltaudun päivittäin liikenteeseen kärryllä, jossa ei ole edes abs-jarruja tai airbageja, luistonestosta nyt puhumattakaan..
Re: Tieliikenne
Paremmin talvella selviää ilman ABS-jarruja tai TCS:ää, jos vain osaa ajaa.kyyppo kirjoitti:Ja mitä tuohon henkikullan arvostamiseen tulee, niin omani taitaa olla aika heikossa kurssissa jo senkin takia, että uskaltaudun päivittäin liikenteeseen kärryllä, jossa ei ole edes abs-jarruja tai airbageja, luistonestosta nyt puhumattakaan..
Re: Tieliikenne
Metrorengas tekee myös k.o lasihommia. Allekirjoittanut suosittelee myös lasihommissa.ninnithequeen kirjoitti:Kiits. Pistetään tuo korvan taakse.Yönmustaritari kirjoitti: Metrorengas.
Ja sit pitäs saakeli vieköön vaihtaa vielä tuulilasikin, tuosta autosta on ihan karmivasti menoja kyl
Re: Tieliikenne
Joo. Ei ei ei. Liian halvat. Kävin oikein tarkistamassa, että minkäs merkkiset renkaat ne minulle oikein alle heittivät. Ultragripithän ne siellä kiiltelivät ja jo nimensä persuteella olisin ne kyllä ostanut vaikkei hintapolitiikasta olisikaan ollut puhetta. Super-, power-(miel. superpower), high-, ultra yms. takaavat, jos ei välttämättä laatutuotetta niin ainakin sairaan kuulin nimen.kyyppo kirjoitti: Pinnoitetut on edullisia. Ostin ite Ekoturbon Encore 2:set kokoa 185/65R15, hinta vannetöineen 230,-/kierros. Pito-ominaisuuksista ei vielä kokemusta.
Ultragrippien muihin kuin esteettisiin arvoihin täytynee palata talven ehdittyä hiukan pidemmälle.
Re: Tieliikenne
Haastatteli renkaanvaihtajia aamuradiossa.
"joo, kuusi autoa työn alla ja kaksikymmentä koko ajan jonossa"
Haastatteli myös jonossa olevaa
"joo, kymmenen minuuttia odoteltu, tunti vielä edessä, kyyyyyylllä normaalisti aiemmin vaihdan mutta kun nyt KÖH KÖH meni tuo koko rengaskerta vaihtoon ni??????"
Haastatteli uudestaan renkaanvaihtajia
"joo, jonoa on ollut lauantaista lähtien mutta sitten vasta se tungos on kun lumi tulee maahan"
Vain yksi sana. Kusipäät.
Tänäkin aamuna oli niin turvallinen olo kuunnella nastojen rapina liikennevaloista lähtiessä. Kyllä. Sanotaan sitten vaikka myös niin, että vittu mä ajan mun ultragripeillä vaikka jäistä tunnelin seinää pitkin vittu kun te älykääpiöt nussitte samaisen tunnelin joukkokolarissa paskarenkainenne. Homot. Vittu. Homot. Te vitutatte mua.
Pidin tänäkin aamuna reilua turvaväli edellä ajavaan kun joku hedelmäkakku tuli puskuriin jollain paskasitikalla. Ei mikään vanha mutta paska. No sitikka. Ranskan miimikot ei vielä tähän päivään mennessä mitään päivänvaloa kestävää ole aikaiseksi saanut.
Asiaan. Ruuhka lykki semmoista perus kiihdytys-jarrutus meiningillä ja eikä siinä mitään turvavälini ansiosta minulle riitti kiihdytys-hidastus taktiikka. Hiljaa hyvä tulee sano. Homositikka homokuskille pelkä kaasupetaalin painamiseni ei kuitenkaan ollut nähtävästi sopivaa, koska meinasi hyppiä silmilleni sieltä takaa. Teinpä sitten niin, että ajoin edellä ajavaa lähemmäksi ja se jarruttaessa myös minä jarrutin ja hidastin niin kauan, että autoni pysähty paikalleen. No onko ylläty mitä moinen YLLÄTYS???? reaktio saa aikaan homositikkahomokuskissa. Hyvä ettei perkele pyöräyttänyt käsiään sijoiltaan siinä ohjauspyörää kääntäessä. Minä kun luulin, että tätä hän toivoi. Runkkaru, oikein homorunkkari. Se vitutti mua. Sitten tuli hyvin tyhjää tilaa ja edelleen pidin turvavälin edellä ajavaan. No eikös se sitte lopulta ota vieresen kaistan ja piana ohi. Ei siinä mitään mutta sitten vielä tuli samalle kaistalle. Vittu koitti provosoida ja onnistui siinä. Kyllä sapetti. Kusipää. Se vitutti mua. Otin kuitenkin toisen kaistan pelkästä vitutuksesta ja seuraavat kilometrit etenimme ruuhkassa. Liikenteen mukana tuli valuttua ja oloa hiukan helpotti se, että olin kuitenkin seuraavassa liittymässä vain hiukan ennen homositikkahomokuskia.
Sitten tuossa espoon tietämillä tuli joku räppinoppajuurikortinsaanutbemarikuski takapuskuriin. Se oli valoissa ihan takana, josta näin ettei siellä ollut turvavyöt kiinni ei mitään. Ei vilkuttanut käännöksessä ei mitään. Jos olisi vielä yhdet liikennevalot sattunut kohdalleni niin olisin pysähtynyt ja vedellyt sitä huligaania ympäri korvia.
"joo, kuusi autoa työn alla ja kaksikymmentä koko ajan jonossa"
Haastatteli myös jonossa olevaa
"joo, kymmenen minuuttia odoteltu, tunti vielä edessä, kyyyyyylllä normaalisti aiemmin vaihdan mutta kun nyt KÖH KÖH meni tuo koko rengaskerta vaihtoon ni??????"
Haastatteli uudestaan renkaanvaihtajia
"joo, jonoa on ollut lauantaista lähtien mutta sitten vasta se tungos on kun lumi tulee maahan"
Vain yksi sana. Kusipäät.
Tänäkin aamuna oli niin turvallinen olo kuunnella nastojen rapina liikennevaloista lähtiessä. Kyllä. Sanotaan sitten vaikka myös niin, että vittu mä ajan mun ultragripeillä vaikka jäistä tunnelin seinää pitkin vittu kun te älykääpiöt nussitte samaisen tunnelin joukkokolarissa paskarenkainenne. Homot. Vittu. Homot. Te vitutatte mua.
Pidin tänäkin aamuna reilua turvaväli edellä ajavaan kun joku hedelmäkakku tuli puskuriin jollain paskasitikalla. Ei mikään vanha mutta paska. No sitikka. Ranskan miimikot ei vielä tähän päivään mennessä mitään päivänvaloa kestävää ole aikaiseksi saanut.
Asiaan. Ruuhka lykki semmoista perus kiihdytys-jarrutus meiningillä ja eikä siinä mitään turvavälini ansiosta minulle riitti kiihdytys-hidastus taktiikka. Hiljaa hyvä tulee sano. Homositikka homokuskille pelkä kaasupetaalin painamiseni ei kuitenkaan ollut nähtävästi sopivaa, koska meinasi hyppiä silmilleni sieltä takaa. Teinpä sitten niin, että ajoin edellä ajavaa lähemmäksi ja se jarruttaessa myös minä jarrutin ja hidastin niin kauan, että autoni pysähty paikalleen. No onko ylläty mitä moinen YLLÄTYS???? reaktio saa aikaan homositikkahomokuskissa. Hyvä ettei perkele pyöräyttänyt käsiään sijoiltaan siinä ohjauspyörää kääntäessä. Minä kun luulin, että tätä hän toivoi. Runkkaru, oikein homorunkkari. Se vitutti mua. Sitten tuli hyvin tyhjää tilaa ja edelleen pidin turvavälin edellä ajavaan. No eikös se sitte lopulta ota vieresen kaistan ja piana ohi. Ei siinä mitään mutta sitten vielä tuli samalle kaistalle. Vittu koitti provosoida ja onnistui siinä. Kyllä sapetti. Kusipää. Se vitutti mua. Otin kuitenkin toisen kaistan pelkästä vitutuksesta ja seuraavat kilometrit etenimme ruuhkassa. Liikenteen mukana tuli valuttua ja oloa hiukan helpotti se, että olin kuitenkin seuraavassa liittymässä vain hiukan ennen homositikkahomokuskia.
Sitten tuossa espoon tietämillä tuli joku räppinoppajuurikortinsaanutbemarikuski takapuskuriin. Se oli valoissa ihan takana, josta näin ettei siellä ollut turvavyöt kiinni ei mitään. Ei vilkuttanut käännöksessä ei mitään. Jos olisi vielä yhdet liikennevalot sattunut kohdalleni niin olisin pysähtynyt ja vedellyt sitä huligaania ympäri korvia.
Re: Tieliikenne
Joojoo. En itsekään suosittelisi pinnoitettuja renkaita autoilijalle(/volvoilijalle), joka ajaa samoilla renkailla vähintään kaksi talvea vielä sen jälkeen, kun viimeinenkin nasta on irronnut renkaista.Yönmustaritari kirjoitti: Joo. Ei ei ei. Liian halvat.
Re: Tieliikenne
Eipäs nyt liioitella jos nyt kesällä on vähän rengasmelua sen vuoksi, että haluaa käyttää renkaansa loppuun asti. Meinasitko, että pinnotetut saisi vielä halvemmalla jos ei niiden tarvitsisi pinnoittaa niin paljon uutta kumimateriaalia?kyyppo kirjoitti:Joojoo. En itsekään suosittelisi pinnoitettuja renkaita autoilijalle(/volvoilijalle), joka ajaa samoilla renkailla vähintään kaksi talvea vielä sen jälkeen, kun viimeinenkin nasta on irronnut renkaista.Yönmustaritari kirjoitti: Joo. Ei ei ei. Liian halvat.
Enhän minä liukkaille huonokuntoisilla kumeilla uskaltaisi.
Re: Tieliikenne
Jotkut EkoTurpot hävisi rengattestit 6-0! Voin himasta täydentää tämän kommentin, kunhan löydän sen TM:n jossa vertailu oli.kyyppo kirjoitti: Onhan noita uusiorenkaita haukuttu, mutta välillä kehuttukin. Olen koittanut katsella, muttei vielä ole ainakaan sattunut silmään rengastestiä, jossa olisi juuri nuo minun ostamani mukana. Ekoturboilla ainakin on 3 vuoden takuu, mikä nyt ei sinänsä paljon lämmitä siinä vaiheessa jos pinta irtoaa maantienopeuksilla, mutta kertonee sen verran laadusta, ettei pintojen irtoaminen kovin yleistä voi olla...
Re: Tieliikenne
Nyt kyllä taidat puhua paskaa (kuten aina). Minulla on hyvin elävä muistikuva, että olen istunut traktorisi apukuskin pallilla kanssasi ihmetellen, miten päästään liikkelle jäiseltä parkkipaikalta, kun nastoja on koko rengassarjassa yhteensä maksimissaan kolme.Yönmustaritari kirjoitti: Enhän minä liukkaille huonokuntoisilla kumeilla uskaltaisi.
Täydennä ihmeessä. Kuulinkin jostain, että taannoin jotkut Ekoturbot haukuttiin ihan pystyyn jossain testissä, mutta silloin oli muistaakseni kesärenkaista kysymys. Pinnoitettuja kesärenkaita ei tunnu pahemmin edes olevan myynnissä nykyään. Toisaalta kesärenkaita saa sen verran halvalla muutenkin, että niissä se pinnoittamisen tarjoama säästö tuskin olisikaan niin merkittävä.Dumari kirjoitti: Jotkut EkoTurpot hävisi rengattestit 6-0! Voin himasta täydentää tämän
kommentin, kunhan löydän sen TM:n jossa vertailu oli.
Re: Tieliikenne
Valehtelija olet vaikka kaksi riittäisikin monikkoon.kyyppo kirjoitti:Nyt kyllä taidat puhua paskaa (kuten aina). Minulla on hyvin elävä muistikuva, että olen istunut traktorisi apukuskin pallilla kanssasi ihmetellen, miten päästään liikkelle jäiseltä parkkipaikalta, kun nastoja on koko rengassarjassa yhteensä maksimissaan kolme.
Vaikuttiko loskasoska tieliikenteessä sen verran, ettei ruuhkia päässyt syntymään paskapäiden myöhästyessä töistä ja kouluista renkaiden vaihdon vuoksi. Tilaa oli vaikka muille jakaa mutta edelleen pitäessäni vähintäänkin kohtuullista turvaväliä edellä ajavaan sakki keikkuu puskurissa hetken aikaa ja sitten painaa ohi. Sitten ajan niiden perässä kunnes liittymä meidät erottaa. Urpot vaan haluaa ajaa perseessä kiinni ja vielä ryhmätyyliin. Junaa ne haluaa. Homot. Pitää olla pyrstössä kiinni niin, että kaikki on toistensa pyrstöissä kiinni. Just sillee kunnon ketjukolarimaisesti.
Ei se kutienkaan mikään paha sää ollut. Kunnon rattipena, kuten allekirjoittanut olisi selvinnyt, vieläpä jopa helposti, vaikka siloisemmilla kesärenkailla, jotka juuri hetki sitten heivasi roskiin. Ooooon sitä ajettu siloisemmillakin ja liukkaammallakin. Ja sit on vaik niiku peruuttanu autoo enemmän kun muut ajanut yhteesä eteenpäin.
Re: Tieliikenne
Kysyy hän:
Tekeekö kitkarenkailla mitään Suomen Talvessa?
Tähän saakka olen ajanut vain nastoilla. Auton kylkiäisenä tuli korkkaamattomat kit-kat enkä viitsisi juosta uusia nastarenkaita ostamaan (lue: ei ole rahaa)
Tekeekö kitkarenkailla mitään Suomen Talvessa?
Tähän saakka olen ajanut vain nastoilla. Auton kylkiäisenä tuli korkkaamattomat kit-kat enkä viitsisi juosta uusia nastarenkaita ostamaan (lue: ei ole rahaa)
Re: Tieliikenne
Kuulemani mukaan kit-kat toimii parhaiten Lapissa ja muutenkin pohoojooesemmassa, jossa on paksua kinosta ja tiet lumen peitossa. Nastat taas sopivat paremmin tänne syvään etelään, missä lumet sulavat ja jäätyvät vuoron perään.killkill kirjoitti:Tekeekö kitkarenkailla mitään Suomen Talvessa?
Re: Tieliikenne
Vanhempieni kitkarenkailla jo useamman vuoden ajan varustettua autoa olen monta monituista kertaa lainaillut pidemmillekin matkoille (kun en omaakaan omista). Hieman varovaisemmin täytyy liikkeellelähtö suorittaa jäisellä kelillä ja muutenkin kaupunkiliikenteessä, mutta maantieajossa en ole juurikaan eroa havainnut. Huonoimmillaan kitkat kaiketi ovat, jos tienpinnalla on vettä, mutta täällä pohjoisessahan sitä ei talvella usein tapahdu.killkill kirjoitti:Kysyy hän:
Tekeekö kitkarenkailla mitään Suomen Talvessa?
edit: Samoja juttuja näemmä Aarne kertoili. Minä asun keskellä Suomea, en Lapissa!
Re: Tieliikenne
KK:n vitun huono provo. Kitkanastakeskustelua on varmaan jokahitontyöpaikalla niin, että kaikki jo tietää.
Hommahan nyt vain ON sitten niin, että nastat toimii JÄÄLLÄ paremmin ja kitkat toimii MUILLA alustoilla vastaavasti kuin piikkipyörä.
Kitkojen miinus on ettei ole jääpitoa ja plussana pienempi ajomelu.
Hommahan nyt vain ON sitten niin, että nastat toimii JÄÄLLÄ paremmin ja kitkat toimii MUILLA alustoilla vastaavasti kuin piikkipyörä.
Kitkojen miinus on ettei ole jääpitoa ja plussana pienempi ajomelu.