Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Homopariskunnille adoptio-oikeus?

Totta munassa!
21
75%
Ei vitussa!
4
14%
Niba!!!1
3
11%
 
Ääniä yhteensä: 28

MGandhi

Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

Enpä ole aivan varma onko aiheesta täällä keskusteltu, mutta tässäpä virallinen ketju homopariskuntien adoptio-oikeudesta. Olkaapa hyvä.

Mitä mieltä? Tulisko homopariskunnille sallia lapsen adoptio-oikeutta heteroiden tapaan?

Muilla foorumeilla (mm. Iltalehti) keskustelu aiheesta saa välittömästi aivan uskomattoman sävyn. Oikeasti olen ollut ilmeisesti todella sinisilmäinen siinä kuinka takapajuinen ja ahdasmielinen maa tämä onkaan mielipiteiden valossa. Valtaosa kirjoittajista nimittäin argumentoi homopariskuntien adoptio-oikeutta vastaan kivikautisilla näkemyksillään siitä kuinka homoseksuaalisuus on luonnotonta ja tästä syystä myöskään homot eivät saa toimia vanhempina. Homous ja pedofilia myös tunnutaan yhdistävän sulavasti toisiinsa..?

Mitä mieltä siis sinä olet? Homoille muksuja vai ei?
elco

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja elco »

Aivan sama. Siitä harvinainen asia, että minulla ei ole erityistä mielipidettä.

EDIT: Jollei ole erityistä syytä kieltää niin pitäisi sallia. En kykene arvioimaan asiaa lapsen parhaaksi.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Kaksi rakastavaa vanhempaa (tai vaikka vain yksi) on aina parempi vaihtoehto kuin ei ollenkaan.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
NuoriD

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Totta munassa håmostelu on luonnotonta. Seksuaalisuuden alkuperäinen tarkoitus on suvunjatkaminen ja kaikki, mikä ei palvelu tätä (esim suuseksi), on luonnotonta.

Mutta antaa homojen homostella, jos haluavat. Perheensisäinen adoptiokin on OK.

Lakimuutoksellahan ei tarkoiteta muuta, kuin että pariskunnan toinen osapuoli voi adoptoida toisen osapuolen biologiset lapset.
Onslow

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Joo. Mielummin homot vanhemmat kuin alkoholisti/narkki tai muun ongelman omaavat heterovanhemmat.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja annepa »

Vesper kirjoitti:Kaksi rakastavaa vanhempaa (tai vaikka vain yksi) on aina parempi vaihtoehto kuin ei ollenkaan.
Samis, ja nythän käsittelyssä olevassa asiassa on kyse perheensisäisestä adoptiosta. Kyllä minun puolesta vois muutenkin avata sen adoption kuin perheen sisällä.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ei liity nyt tähän hommaan mitenkään, mutta kun itsellä pyörii juuri tällä hetkellä mielessä adoptio tai ainakin sijaisvanhemmuus, vituttaa jotenkin koko saatanan byrokratia. Voisin hyvin nussia menemään ja hankkiutua raskaaksi kelle tahansa urpålle, mutta kun haluaisin tehdä hyvän teon, alkaa helvetillinen prosessi siitä kelpaanko vanhemmaksi vai en. Käsittämätöntä sontaa.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
NuoriD

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

elco kirjoitti:En kykene arvioimaan asiaa lapsen parhaaksi.
Olisiko niin, että ellei adoptio-oikeutta ole, ja sateenkaariperheen biologinen vanhempi kuolee, ei toisella osapuolella ole nykyään mahdollisuutta olla lapsen holhooja? Kyllä selkeästi lapsen etu mielestäni puoltaa adoptio-oikeutta.
Viimeksi muokannut NuoriD, 15.05.2009 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nehemiah James

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

NuoriD kirjoitti:Lakimuutoksellahan ei tarkoiteta muuta, kuin että pariskunnan toinen osapuoli voi adoptoida toisen osapuolen biologiset lapset.
Yhdessähän he perheen muodostavat kuitenkin, joten laillistamisen myötä lapsen oikeudelliset suhteet molempiin vanhempiin toteutuvat. Ymmärän sen lapsen eduksi.
NuoriD

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Nehemiah James kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Lakimuutoksellahan ei tarkoiteta muuta, kuin että pariskunnan toinen osapuoli voi adoptoida toisen osapuolen biologiset lapset.
Yhdessähän he perheen muodostavat kuitenkin, joten laillistamisen myötä lapsen oikeudelliset suhteet molempiin vanhempiin toteutuvat. Ymmärän sen lapsen eduksi.
komps
Paha Keisari

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

Joo, kunhan ei tehdä tahdonvastaisesti biologisen vanhemman tappioksi.

En ymmärrä vastustajien käyttämää koulukiusausargumenttia. Totta kai on mahdollista, että lasta kiusataan siitä että on homoseksuaalisen parin kasvatuksessa, mutta miten ihmeessä siihen vaikuttaa se, että kasvatussuhde on tai ei ole virallistettu oikeudelliseksi vanhemmuudeksi?
Paha Keisari

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

exPertti kirjoitti:Miten tämä suhtautuu siihen mikä tapahtuu kun nainen peruu lapsensa isyyden tunnustuksen?
Ei tunnustettua isyyttä voi perua ilman tuomioistuimen päätöstä.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

exPertti kirjoitti:Olen aikaisemmin ollut aika vastaan koko tällaisia juttuja.
Miksi?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja saira »

exPertti kirjoitti:Olen aikaisemmin ollut aika vastaan koko tällaisia juttuja.
Miksi?

Myöhästyin...
Viimeksi muokannut saira, 15.05.2009 13:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
NuoriD

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Paha Keisari kirjoitti:Joo, kunhan ei tehdä tahdonvastaisesti biologisen vanhemman tappioksi.
Mitenköhän tuo menee, jos toinen biologisista vanhemmista ei halua luopua vanhemmuudestaan?

Voi vanhempia olla kolme?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Oho :shock:
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

exPertti kirjoitti:Olen ajatellut, että lapsilla olisi hyvä olla perheessään sekä miehen että naisen malli.
Onpa vanhanaikaista. Käsittääkseni hyvänä roolimallina toimiminen ei katso sukupuolta, ellei sitten elä edelleen kivikaudella.

Voi kaikkia yksinhuoltajaparkoja....
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja saira »

Ja roolimallina voi toimia kuka tahansa lähellä oleva. Ei siinä tarvitse saman katon alla asua.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Paha Keisari

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

NuoriD kirjoitti:
Paha Keisari kirjoitti:Joo, kunhan ei tehdä tahdonvastaisesti biologisen vanhemman tappioksi.
Mitenköhän tuo menee, jos toinen biologisista vanhemmista ei halua luopua vanhemmuudestaan?

Voi vanhempia olla kolme?
Ei. Menee samalla lailla kuin heteroilla. Tahdonvastainen adoptio on siis sallittu poikkeuksellisissa tilanteissa. Silloin vanhemmuus biologiseen vanhempaan ja yhteys tämän sukuun katkeaa oikeudellisesti, myös perintömielessä.

Tämä minua hieman huolettaa, vaikka tietyllä tavalla ymmärrän. Biologinen vanhempi voi olla lapsen kannalta täysin yhdentekevä tai lastensuojelumielessä kauhea häirikkö. Mutta silloin riittäisi, että häneltä poistetaan huoltajuus ja oikeus vaatia huoltajuutta, mutta tarvitseeko yhteys koko biologiseen sukuun katkaista vain sen vuoksi, että niin on tavattu toimia heteroadoptioiden kohdalla?
bliss

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja bliss »

exPertti kirjoitti:"Miksi?" x2

Olen ajatellut, että lapsilla olisi hyvä olla perheessään sekä miehen että naisen malli.
Kiva kun olet ajatellut. Aina se ei ole mahdollista, edes heteroperheissä.
Vaikka mä en kovin usein tätä sano, niin nyt kyllä: olet idiootti. :x
NuoriD

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

bliss kirjoitti:
exPertti kirjoitti:"Miksi?" x2

Olen ajatellut, että lapsilla olisi hyvä olla perheessään sekä miehen että naisen malli.
Kiva kun olet ajatellut. Aina se ei ole mahdollista, edes heteroperheissä.
Vaikka mä en kovin usein tätä sano, niin nyt kyllä: olet idiootti. :x
Äh. Kait Pertillä on oikeus mielipiteisiinsä?
Paha Keisari

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

Tämä soveltuu siis myös näihin adoptioihin:

9 §

Alaikäisen lapseksiottamista ei voida vahvistaa, elleivät hänen vanhempansa ole antaneet tähän suostumustaan eikä 2 tai 3 momentissa taikka 36 §:n 2 momentissa toisin säädetä.

Lapseksiottaminen voidaan erittäin painavista syistä vahvistaa, vaikka vanhemmat tai toinen heistä eivät ole antaneet suostumustaan lapseksiottamiseen taikka ovat peruuttaneet aikaisemmin antamansa suostumuksen, jos harkitaan, että lapseksiottaminen on ilmeisen ratkaisevasti lapsen edun mukaista ja että vanhemman suostumuksen antamatta jättämiseen tai annetun suostumuksen peruuttamiseen ei ole riittävää aihetta ottaen huomioon lapsen etu sekä lapsen ja vanhemman välinen kanssakäyminen, heidän välillään vallitseva suhde ja sen laatu.

Lapseksiottaminen voidaan 2 momentissa säädettyjen perusteiden mukaisesti vahvistaa myös silloin, kun vanhempi sairautensa tai vammaisuutensa takia ei voi pätevästi ilmaista tahtoaan taikka kun vanhemman olinpaikka on tuntematon.


Lapsen edun kannalta tätäkin siis tarkastellaan, mutta käytännön elämässä on tullut hyvin ongelmallisia pakkoadoptioita heteroparienkin kohdalla.
bliss

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja bliss »

NuoriD kirjoitti:
bliss kirjoitti:
exPertti kirjoitti:"Miksi?" x2

Olen ajatellut, että lapsilla olisi hyvä olla perheessään sekä miehen että naisen malli.
Kiva kun olet ajatellut. Aina se ei ole mahdollista, edes heteroperheissä.
Vaikka mä en kovin usein tätä sano, niin nyt kyllä: olet idiootti. :x
Äh. Kait Pertillä on oikeus mielipiteisiinsä?
Ja minullako ei ole?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

NuoriD kirjoitti:Kait Pertillä on oikeus mielipiteisiinsä?
Tottakai!

Arvostan pertti mielipidettäsi vaikka se onkin väärä.

Happy now?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
NuoriD

Re: Homopariskuntien adoptio-oikeudesta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

bliss kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
bliss kirjoitti:
Kiva kun olet ajatellut. Aina se ei ole mahdollista, edes heteroperheissä.
Vaikka mä en kovin usein tätä sano, niin nyt kyllä: olet idiootti. :x
Äh. Kait Pertillä on oikeus mielipiteisiinsä?
Ja minullako ei ole?
No on tietysti. Pertti ei kuitenkaan hyökännyt sinua vastaan henkilönä.
Vastaa Viestiin