Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja huima »

http://valtamedia.net/index.php?option= ... 1&Itemid=1

"Me taistelemme 1000 euron perustulon puolesta, koska kaikilla pitäisi olla oikeus kieltäytyä työstä ja koska taattu toimeentulo parantaa kaikkien työläisten neuvottelumahdollisuuksia."

Jännittävää.
NuoriD

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

huima kirjoitti:http://valtamedia.net/index.php?option= ... 1&Itemid=1

"Me taistelemme 1000 euron perustulon puolesta.
Miksi noin vaatimaton tavoite? Laitetaan nyt samantien 10 000 jokaiselle puhtaana käteen ja kun nyt kerran ryhdytään taistelemaan, niin samantien 100 000 jokaiselle puhtaana käteeen kuussa! Kyllä sitten kelpaa!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kansalaispalkka pelkkänä ajatuksena on ehkä all time järjettömin humputus evöh. Jumalauta kun pelkkä maininta pistää henkisen kattilan liitospultit sinkoilemaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja Niba »

Leipämme on hiessä meidän ansaittava, ilman muuta!
Kyllä se parin erivärisen lapsen kanssa on aika kansalaispalkka kun perse on taas revennyt jonkun neekerin käsittelyssä! Jossain espanjassa mutakuonot unelmoi paremmasta elämästä sitten kun saavat kansalaisuuden ja alkavat ansaita lapsia tekemällä kun ovat vaimon löytäneet, tämä on tosi, näin haastaltu avokadovarvas valisti televisiossa, nimi jotain Okumbe Obanga? Ainakin kansalaispalkkaa heille ettei tarvi persettä ihan suikaleiksi pistää! :lol: :lol: :lol:

Tää ei ole mikään vitsi!
Pyyhin Netikettiin..
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Perustulo ei ole mitenkään tyhmä idea, paitsi niiden mielestä joiden arvokeskiössä vielä nykyaikanakin on raha (ja sen johdannaisena palkkatyö).

Esim. Osmo Soininvaara kannattaa perustuloa, ja hänen mukaansa sitä koskevia laskelmiakin on tehty, joiden mukaan järjestely voisi hyvinkin olla yhteiskunnalisesti kannattava. Näitä laskelmia koskevia yksityiskohtia (esim. tulon määrä ja millainen verotus olisi käytössä) minulla ei ole tiedossa.

En ole niin markkinataloususkoinen, että ajattelisin vain sellaisen työn olevan inhimillisesti arvokasta, josta jokin yritys, yhdistys, kunta tai valtio on valmis maksamaan rahallista korvausta. Palkkatyön ulkopuolelle jää paljon sellaista toimintaa, joka hyödyttää tekijänsä lisäksi ympäristöä, mutta syystä tai toisesta siitä ei makseta (esim. koska hyöty jakautuu niin suurelle ihmisryhmälle, että mikään yksittäinen taho ymmärtäisi ottaa sen tekijää palkkalistoilleen, tai koska toiminta on luonteeltaan liian vaikea tuotteistaa työpaikaksi, tai koska ihmiset eivät ymmärrä hyödyn luonnetta).

Elämme jälkiteollisessa yhteiskunnassa, jonka jälleenrakennuskin on jo ohi. Työn merkitys pitääkin osata nähdä uudessa valossa. Liian moni mittaa vielä ihmisarvoa (omaansa ja muiden) palkkatyön kautta. Jos muuta syytä perustulon vastustamiseen ei ole, suosittelen luopumaan vanhentuneista asenteista.

Epäilemättä monella vastustamisen syy liittyy siihen epäilykseen, että perustulon saajat jäisivät vain kotiin makaamaan tai puuhastelisivat jotakin täysin tarpeetonta ja hedelmätöntä, jolloin kansantalous kaatuisi kun järjestelmää ei kyettäisi rahoittamaan. Itse uskon, että kun ihmiset vapautettaisiin "työttömyyden ammatinharjoittajuudesta" (työttömänä olohan kärjistetysti vie aikaa lähes yhtä paljon kuin työssäkäynti), suuri osa vapautuneesta energiasta suuntautuisi johonkin byrokratian pyörittelyä edes hieman kannattavampaan ja tuottavampaan hommaan. Kun puuhiaan voisi kehitellä omaan tahtiin, ajan kanssa ja tehdä vaikka monia täysin toisistaan poikkeavia asioita päällekäin ilman toimeentulon menettämisen riskiä, useampi ihminen löytäisi nopeammin itselleen sopivan ansaintamallin. Yrittäjyys lisääntyisi, työpaikat siinä samalla. Minimipalkkoja voisi alentaa, kun kenenkään toimeentulo ei enää olisi niistä kiinni, ja taas tulisi lisää työpaikkoja. Pätkä- freelance- ja silpputyö - jotka ovat tällä hetkellä monen huonosti toimeentulevan arkea ja suuri syy selviytymisvaikeuksiin - muuttuisivat kannattavaksi. Samalla annettaisiin mahdollisuuksia sellaisten ansaintamallien kehittymiselle, joita ei vielä nykyisin ole olemassakaan. Näiden joukossa voi piillä seuraava Nokia.

Jos siis tosiaan laskelmat pitävät paikkansa, ja yhteiskuntaamme olisi mahdollista pyörittää myös perustulomallilla, sitä pitäisi ehdottomasti kokeilla. Perustulon kanssa olisin valmis hyväksymään myös tasaveron (pääoma- ja palkkatulot samalla veroasteella).

http://www.soininvaara.fi/2008/12/18/mi ... perustulo/
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

En näe tuota hyvänä asiana.
Toisaalta mistä saamme rahat kansalaispalkaan ja yhteiskunnan pyörittämiseen, jos enemmistö kansasta päättää lopettaa nykyisen kaltaisen työnteon? Mistä lääkärit/hoitsut/poliisit/jnejne?
Maaseudulla, luonnonantimia hyödyntäen, tuolla kyllä tulee toimeen. Kaupungissa saattaisi luonnonantimet käydä vähiin, jos esim 30% palkansaajista siirtyisi tavallaan vapaamatkustajiksi.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
elco

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja elco »

Kyllä minulle perustulo passaa: jokaiselle täysi-ikäiselle kansalaiselle 500 euroa ja lapselle puolet; eikä mitään muita tulonsiirtoja

Minun arvotyhjiötäni ei raha täytä!
SikaMika

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Komsii komsaa.

Eräs Systeemin sisällä työskentelevä tuttavani myönsi joskus tiettyjen laskelmien osoittaneen kansalaispalkan tulevan nykymenoa halvemmaksi. En tiedä, mitä kaikkea tuo laskelma piti sisällään ja kuinka kurantti se oli, luonnollisesti se kuitenkin tarkoittaisi sosiaalihuollon ja Kelan lakkauttamista toimeentulotukien osalta (ja heidän siirtämistään valtion/kuntien palkkalistoilta ilmeisesti kansalaispalkan pariin). Olen omaksikin yllätyksekseni osittain samaa mieltä EW:n kanssa; en näe koko työelämän pituista paskaduuniputkea perheensä elättääkseen pelkästään kasvattavana kokemuksena. Tietty aina voi sanoa että voivoi, menisit kouluun ja hankkisit paremman ammatin, mutta jonkun ne paskahommatkin on tehtävä; ne jää maistereille jos kaikki kouluttautuu parempiin ammatteihin. Joku jää Gaussin käyrän mukaan aina rannalle. Realistisena näkemyksenäni on, että kyseinen systeemi lisäisi sekä luovuutta että loisimista. Moni opiskelija varmasti valmistuisi nykyistä nopeammin (en puhu itsestäni, omaa valmistumistani ei ole käytännössä viivästyttänyt mikään muu kuin minä itse vaikka toki työskentely ja opiskelu päällekkäin ovat Kehno yhtälö). Mitään ideologista estettä mulla ei ole kyseisen systeemin toteuttamiselle, raha eli sen kustannukset ratkaisevat. Mikäli olisi toteutuessaan nykysysteemiä halvempi, niin what the hell, pannaan pakettiin vaan. Epäilen silti vahvasti kyseisen laitoksen kustannustehokkuutta.

Ehkä tätä voisi jossain sivistysvaltiossa kokeilla pienemmän testipopulaation parissa, Suomessa sosiaalidemokratia tuskin sallisi moista eriarvoistamista; sossun elätit kävisivät luokkasotaan kansalaispalkattuja vastaan.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Jos tuo kansalaispalkka olisi niin helvetin hieno juttu, luulisi sen olevan käytössä laajemmin. Kyl mä sanon, että huomattavasti useamman vintti sammuis kansalaispalkalla kuin näissä "paskaduuneissa". Kyllä selvästi suurimmalle osalle ihmisistä sopii arkeen joku runko, jokin edes jotenkin mielekäs homma, jokin josta saa sosiaalista vastetta ja omanarvontuntoa.

Ainakin suomalainen mies on kasvatettu työtä tekemään eikä loisimaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja Niba »

Suomalainen mies on loinen, ensin loisii vanhempiaan, sitten vaimoaan ja lopuksi jotain potan tyhjentäjää.. Suomalainen mies on vitsi vaikka ei sitä itse tajuakkaan..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Toisaalta kaupingeissa asuvat alkaisivat vaatimaan kaupunki-lisää jouduttuaan eriarvoiseen asemaan maalla asuviin kansalaispalkkalaisiin nähden. Kun eivät voi hakea lämmityspuuta metsästä, kaloja järvestä/merestä, lihaa/marjoja/sieniä metsästä - tai voisivat pari vuotta kunnes hakumatkat kasvausivat liian pitkiksi.
Tiedän, että kansalaispalkkalaiset eivät pidä (=pitäisi) rahaa kuin välttämättömänä pahana. Ja ettei tuollaisia ajatuksia voisi ajatella, sehän olisi kauhean materialistista tjms.
Mutta. Elämän realiteetit ovat opettaneet muuta, jopa minulle.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja huima »

Aloin tänään lenkillä leikittelemään ajatuksella ja kysymyksellä, että mikä on yhteiskunnan merkitys ja millainen rooli pitäisi valtiolla olla stabiiliuden ja toimeen tulon järjestämisessä / mahdollistamisessa. Kävimme pientä keskustelua ennen lenkkiä yhden kaverini kanssa ja hänen paljon radikaalimmista kysymyksen herättelyistä jäin pohtimaan mitä käytännössä pitäisi tehdä.

Ensimmäinen premissi koko ajattelussa on, että yhteiskunnan tarkoituksena olisi taata stabiilius ja selviäminen yhteiskunnan väestölle. Stabiilius sen takia, ettei yhteiskunta hajoaisi keskinäisiin riitoihin ja riistoon eri osapuolten välillä ja selviäminen, koska ei olisi niin kilttiä jättää kansalaisia kuolemaan.

Toinen premissi on, että työtä - kuten me sen tiedämme - ei tule olemaan samalla tavalla annettuna kaikille tulevaisuudessa ja yhä enemmän tulee myös olemaan ihmisiä, jotka eivät millään tavalla halua tehdä töitä ja yrittävät keksiä tapoja selviytyä ilman. Työ muuttaa muotoaan ja välttämättä monetkaan eivät ole halukkaita oppimaan, opiskelemaan ja muuttamaan omaa osaamistaan samaa vauhtia maailman muuttumisen mukana. Kaikki eivät myöskään ole kyvykkäitä siihen. Samaten yhteiskunnan reagointivauhti ja kyvykkyys ennakoida maailman muutokset tulee olemaan jatkossakin huono - joten yli- ja alikouluttamista tulee väkisinkin esiintymään jatkossakin.

Kolmas premissi on, että yhteiskunnalla olisi mielenkiintoa löytää halvempia ja kustannustehokkaampia tapoja järjestää perustoimeentulo ja palvelut sellaisille massoille, jotka jäävät tai jättäytyvät työelämän ulkopuolelle. Pääkapungin lähiössä hinnat asumiselle ja palvelut ovat suhteellisen kalliita järjestää, verrattuna samojen palveluiden järjestämiseen paikassa jossa suunnitteluperiaatteeksi on otettu tietty kustannustaso.

Eli mitä jos kansalaispalkka toteutuisi, suuri osa muista tulonsiirroista poistettaisiin täysin ja valtion toimesta rakennutettaisiin isojen asutuskeskuksien tai kasvukeskuksien lähelle uusia kaupunkeja / asuinaslueita, joiden koko suunnittelu on lähtenyt Ikean tapaan ajatuksesta että asuminen ja palvelut tällä alueella pitää pystyä tuottamaan per henkilö X eurolla. Valtion järjestämänä olisi kouluruokailun tyyppisiä yhteisruokailuja kolme kertaa päivässä a pari euroa kappale, valtion hankkimina yksityisiltä toimittajilta - tai vaikka valtion yhtiöiltä - järjestyisi telekommunikaatio ja muut palvelut, hintataso ja paketit olisi vain sidottu tiettyyn raamiin. Jos TeliaSonera ei pysty toimittamaan halutuilla hinnoilla, maailmasta varmaan löytyisi joku toimija - joka olisi kiinnostunut rakentamaan low-cost palvelumallin hyvin rajatuille alueille. Nokialta ostettaisiin asukkaille kehitysmaille tarkoitettuja lowcost-puhelimia ja niin edelleen.

Perustarpeet ja palvelut tyydytettäisiin valtion ohjaamana tavalla, jolla pyrittäisiin varmistamaan - etteivät kansalaiset syrjäydy maailmasta täysin. Nämä utopia-keskukset yhdistettäisiin jollain julkisella liikenneinfrastruktuurilla muuhun maailmaan, jotta asukkailla olisi mahdollisuus mennä ja käyttää palveluita muuallakin, hakea töitä, opiskella tai muuten sivistää itseään. Koska asumisen hinta olisi täysin kontrolloitua, perusruokailu järjestyisi valtion toimesta ja peruspalvelut järjestetty - ei juuri kenelläkään pitäisi olla varaa urputtaa mistään. Jos haluaa enemmän ja erilaista, sen eteen olisi tehtävä töitä tai uhrauksia muussa elintasossa, kuten kaikki ihmiset tekevät. Bonuksena samalla esimerkiksi Helsingin asuntopula saattaisi helpottaa useilla tuhansilla asunnoilla, tilaa siis sosiaalisesta asuttamisesta tänne haluaville työllistyville.

Ylläoleva hyvinvoivien ihmisten keskitysleirit on ajatuksena outo ja ehkä jopa pelottava, koska ensimmäiseksi siitä tulee mieleen kaiken maailman lähiöghetot jossa ihmiset pistävät elämän rähinäksi. Mutta toisaalta jos ihmiset olisivat oikeasti fiksuja, se voisi toimiakin yllättävän hyvin. Itseasiassa voisin itsekin pistää omistusasunnon lihoiksi ja siirtyä elelemään rauhassa, keskittyen tekemään itselle mielenkiintoisia ja tärkeitä juttuja - ehkä koodaamaan ja opettelemaan asioita, joita ei työkiireiltä ole ehtinyt edes ajatella tai kokeilla kunnolla. Ehkä löytäisin kymmeniä samanhenkisiä ja alkaisimme tekemään jotain isompaa yhdessä. Elintason tuunaaminen alaspäin onnistuisi vallan mainiosti, kun tietäisi että rahat ovat tilillä turvassa kasvamassa korkoa ja arjen pientä luksusta voisi aina ostaa mieltä piristämään. Kouluruokailut laitosruokailutyyliin eivät haittaisi yhtään, näkisihän samalla mukavasti uusia ihmisiäkin.

Ympäri maata löytyisi varmasti paikkoja, joihin tällaisia keskuksia voisi rakentaa. Rakennusteollisuuden tilauskanta kokisi uuden positiivisen ruiskeen, vaikka kalliilla sekundaa-caseja ei enää tehtäisikään. Tuotantotalouden insinöörit ottaisivat koko projektin mielenkiintoisena haasteena vastaan ja markkinataloutta käytettäisiin toimimaan ihmisten hyväksi: "Haluamme asiat X,Y ja Z toteutettuna hintatasolla A. Tässä on alustavat speksit ja laskelmat, joiden mukaan se pitäisi olla tehtävissä. Jos keksitte vielä paremman tavan tehdä asia speksit täyttäen, pelkkää profittia teille. Volyymi heti 900 tuhatta kappaletta"

Ehkei se kansalaispalkka olekaan huono idea, varsinkaan jos sillä ei yritä elää Helsingin keskustassa.

http://www.vihreat.fi/perustulo/taustalaskelmat
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Jos tuo kansalaispalkka olisi niin helvetin hieno juttu, luulisi sen olevan käytössä laajemmin. Kyl mä sanon, että huomattavasti useamman vintti sammuis kansalaispalkalla kuin näissä "paskaduuneissa". Kyllä selvästi suurimmalle osalle ihmisistä sopii arkeen joku runko, jokin edes jotenkin mielekäs homma, jokin josta saa sosiaalista vastetta ja omanarvontuntoa.

Ainakin suomalainen mies on kasvatettu työtä tekemään eikä loisimaan.
Tässä malliesimerkki mainitsemastani asenteesta, jossa ihmisarvon määrittää palkallisen työn tekeminen. Aika ummehtunutta. Kylkiäisinä tulee tietysti vakaa usko siihen, että ihmisten työttömyys johtuisi pääasiassa loisimisesta. Kyllä se nykyisin johtuu pääasiassa kahdesta seikasta: 1. työtä ei ole kaikille, ja 2. pienipalkkaisen työn, pätkätöiden ja muiden "epänormaalien" töiden (tosiasiassa ne alkavat nykyisin olla aivan normaaleja työn muotoja) tekeminen on tehty kannattamattomaksi.

Kansalaispalkkasysteemissä vähänkin työn tekeminen kannattaisi aina. Joku voisi käydä vaikka yhtenä päivänä viikossa siivoamassa, toisena päivänä poimimassa marjoja ja kolmantena hoitamassa jonkun lapsia, ja saada näin haalittua itselleen riittävän elintason. Nykyjärjestelmässä tämä ei onnistu, kun tukia leikataan heti kun työtön ihminen yrittää jotakin tehdä - ja työntekijöitä palkkaavissa yrityksissä normimeininki on, että henkilö on käytettävissä 5 päivänä viikossa. Tämä siis johtuu työntekijöiden asettamista odotuksista, työtä kun ei voi ottaa vastaan jos sillä ei voi elää. Jos kenenkään toimeentulo ei olisi yhdestä ja ainoasta työpaikasta kiinni, töitä olisi nykyistä enemmän tarjolla (kun pientäkin työmäärää varten olisi mahdollista palkata joku) ja lisäksi tietenkin työnantajilla olisi vähäisemmät mahdollisuudet käyttää köyhyysrajalla taistelevia ihmisiä hyväkseen. Samalla tosiaan tulonsiirroista ja tukibyrokratiasta voisi (ehkä) luopua kokonaan.

Olen samaa mieltä siitä, että ihmisillä on hyvä olla mielekästä tekemistä. Kaikki palkkatyöt eivät kuitenkaan kaikille ole mielekkäitä, ja toisaalta sellainenkin tekeminen voi hyvin olla mielekästä, josta ei saa palkkaa. Työttömät, joita nykyjärjestelmässä työllistetään pakolla tekemään jotakin tuottamatonta lantakasojen siirtelyä paikasta toiseen ja taas takaisin (ja valtio sitten tukee työllistävää yritystä), tuskin kokevat toimintaa mielekkääksi.

Ihmisillä on tapana kehittää itselleen tekemistä. Jos heille annettaisiin siihen mahdollisuus ja vapaus, monen nykyisen työttömän tekemiset olisivat varmasti heille itselleen mielekäämpiä. Ja kuten sanottu, niistä voisi ajan kanssa ja ilman itsensä elättämiseen liittyviä suorituspaineita syntyä sellaisia ammatteja ja työpaikkoja, joita ei ole vielä keksittykään. Isojen rahojen ja hyvän elintason perässä juoksijoita puolestaan löytyy aina, joten varmasti kansalaispalkkasysteemissäkin osa ihmisistä kävisi ihan nykymallilla töissä. Kenties suunnilleen sen kokoinen osa, jolle niitä normitöitä nyky-yhteiskunnassa ylipäänsä riittää.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

Puolesta, toki.
Itse asias vasta tänään tää perusteltiin mulle niin vakuuttavasti, et ostin sen. Enkä ees sinisilmäsesti.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

huima kirjoitti:Ehkei se kansalaispalkka olekaan huono idea, varsinkaan jos sillä ei yritä elää Helsingin keskustassa.

http://www.vihreat.fi/perustulo/taustalaskelmat
Öh. Veroprossa 44, paitsi 60t€ lähtien 55.
Tästähän varsinkin pienituloiset riemastuisivat !
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Chap

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja Chap »

Pulkannaru kirjoitti:Toisaalta kaupingeissa asuvat alkaisivat vaatimaan kaupunki-lisää jouduttuaan eriarvoiseen asemaan maalla asuviin kansalaispalkkalaisiin nähden. Kun eivät voi hakea lämmityspuuta metsästä, kaloja järvestä/merestä, lihaa/marjoja/sieniä metsästä - tai voisivat pari vuotta kunnes hakumatkat kasvausivat liian pitkiksi.
Njaa, maalla taas valitettaisiin (kuten jo nyt), että niitä työpaikkoja pitää luoda sinne metsän keskelle, että on se väärin kun kaikki työpaikat ovat kaupungeissa. Siinäpähän kansalaispalkkalainen voisi miettiä haluaako etsiä töitä kaupungista tai sluibailla metsässä marjoja poimien. Sellaista mallia ei kuitenkaan ole etteikö siitä joku valittaisi.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Pulkannaru kirjoitti:
huima kirjoitti:Ehkei se kansalaispalkka olekaan huono idea, varsinkaan jos sillä ei yritä elää Helsingin keskustassa.

http://www.vihreat.fi/perustulo/taustalaskelmat
Öh. Veroprossa 44, paitsi 60t€ lähtien 55.
Tästähän varsinkin pienituloiset riemastuisivat !
Noita saisi varmaan vähän alaspäin, jos pääomatuloista perittäisiin yhtä paljon veroa kuin muistakin tuloista.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Joka taas sitten johtaisi pääomien virtaamiseen pois maasta ja sitä kautta pistäisi maamme talouden heikompaan jamaan. Ja se taas tietää pienempää verokertymää. Ne joilla on pätäkkää PALJON, haluavat kunnollisen tuoton pääomalleen. Näinhän ei tietysti saisi toimia, mutta on toimittu tähän asti ja toimitaan tulevaisuudessa. Verosuunnittelulla ja muilla tavoilla on aina löytynyt keino, jolla saa verot ja muut veroluonteiset kulut kohtuullisemmalle tasolle. Eli taatusti löytyy jatkossakin.

Pienituloisen vero% on nyt kai jossain alle 20%? En jaksa etsiä oikeita lukuja. Mutta jos kaavailtu 44% vero tippuu vaikka noin neljänneksen, niin se tietää pienituloiselle melkoista tulotason pudotusta. Työntekoa haluava pientuloisten osa kansasta nousisi barrikaadeille (tuskin, mutta äänestäisi seuraavalla kerralla eri henkilöitä). Tietytsti voitaisiin keksiä joku lievennys, mutta silloinhan valtoin menot kasvaisivat.

Mielestäni kansalaispalkka toimii ajatusleikin tasolla. Mutta kun otetaan mukaan kylmät tosiasiat, niin ei toimi millään.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
rgz
Wannabe-kitisijä
Viestit: 1
Liittynyt: 13.06.2009 20:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja rgz »

EveryWoman kirjoitti:
Pulkannaru kirjoitti:
huima kirjoitti:Ehkei se kansalaispalkka olekaan huono idea, varsinkaan jos sillä ei yritä elää Helsingin keskustassa.

http://www.vihreat.fi/perustulo/taustalaskelmat
Öh. Veroprossa 44, paitsi 60t€ lähtien 55.
Tästähän varsinkin pienituloiset riemastuisivat !
Noita saisi varmaan vähän alaspäin, jos pääomatuloista perittäisiin yhtä paljon veroa kuin muistakin tuloista.
Kun kaikki saavat joka kuukausi muutaman sata euroa puhtaana käteen, verotuksen progressiota on järkevä jyrkentää. Perustulojärjestelmä toimi tältä osin samalla tavalla kuin ns. negatiivinen tulovero. Veroprosentin nousu ei siis ole tässä ideassa mikään ongelma
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Minkä tulojen kohdalla korkeampi vero alkaa 'rankaisemaan', eli kaikkien saamat ns ilmaiset sataset on käytetty korkeamman veron kompensoimiseen ?

Toisaalta jyrkempi progressio saattaa ajaa parempi tuloiset kiertämään verotusta vielä nykyistä enemmän? Ja taas pitää kiristää progressiota??
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

EveryWoman kirjoitti:Esim. Osmo Soininvaara kannattaa...
Kuva
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Heips kaikille!

Eikös tuo 1000 euroa olisi sentään liikaa kaikille. Siis verollisena kuitenkin? Luulisin, että sillä tulisi toimeenkin noin ilman suurempia huvituksia jos asuu edullisesti?

Eli kyllähän sitten jäätäisiin pois työstä...
Olisihan se valtava riski, koska moni työ nykypäivänä vain polttaa ihmistä molemmista päistä ja siksi olisi suuri houkutus varmaankin jäädä pois töistä. Ja se asia olisi toki yhteiskunnassa mitä huolestuttavin ilmiö.

Kyl sitä köyhyyttä pitäisi kohdistaa yksilöllisesti ja selkeämmin todistettavaan tarpeeseen.

Keskittyä tulisi siihen ajatusten köyhyyteen, joka vie pois kaiken yrittäjyyden! Olen aina ihmetellyt miten ihminen vajoaa pultsariksi asti kun kaikenlaista apua olisi saatavilla ja siistiin elämään olisi mahdollisuus. Sitä vain heittäydytään marttyyriksi ja pultsariksi ja luulisin, että tähän asiaan tulisi kohdistaa ystävällistä asenneneuvontaa kun varsinkin mies on menossa alaspäin! Ei sitä ole vaikea huomata. Raha ei taida paikata sielun ahdistusta.

Stadinarska
Tuhat tulimmainen euroa
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Hetken mietiskeltyäni tulin siihen tulokseen, että kyllä jonkinlainen veroprogressio kansalaispalkkajärjestelmässäkin varmaan pitäisi olla, etenkin jos kaikista muista tulonsiirroista luovuttaisiin. Mutta se voisi olla selvästi nykyistä maltillisempi ja suunniteltu siten, että työnteko kannattaisi aina.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja Niba »

En tiedä mutta minun "kansalaispalkkani" ei tuntunut riittävän tänään elokuvalippuun joten jäin kotiin tekemään "ilmaisia" asioita, pesemään pyykkiä ja astioita ja tyhjentämään autoa grilleistä ja..
Pyyhin Netikettiin..
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Reclaim the income - 1000 euron kansalaispalkka

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Stadinarska kirjoitti:Eikös tuo 1000 euroa olisi sentään liikaa kaikille.
Toimeentulotuen perusosa on 417,45e. Tuon päälle saa vuokran. Aika lähelle tonnia siis mennään monissa kunnissa.
Vastaa Viestiin